eitaa logo
سلوک شیعه
28.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2.2هزار ویدیو
23 فایل
#کانال_سلوک_شیعه 🌹ناب ترین نکات زندگی عرفا ❣فضایی صمیمی و دور از قیل و قال دنیا❣ ✅کپی مطالب آزاد و باعث نشر معارف الهی است. تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/2890465543C510eae6e66
مشاهده در ایتا
دانلود
ابوبکر نزد پیامبر رسید و درخواست کرد که فاطمه سلام‌الله علیها را به تزویج او دربیاورد ‏اما پیامبر از او اعراض کرد... ‏عمر نیز از حضرت فاطمه خواستگاری کرد ‏پیامبر از او نیز روی گردان شد.. ‏علی علیه‌السلام وضو گرفت دو رکعت نماز خواند و به خواستگاری حضرت فاطمه رفت ‏این بار پیامبر موافقت کردن.. ‏و زره علی مهریه فاطمه شد ‏پیامبر فرمود: اگر علی آفریده نمیشد برای ازدواج با فاطمه همسر مناسبی یافت نمیشد... ‏مقتل الحسین. جلد۱. ص۶۶ ‏کفایه‌الطالب.ص۱۶۶ ‏‌ ⁩ 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
تصویر کمتر دیده‌شده از حضرت آیت‌الله حاج سید علی حسینی خامنه‌ای @solok_shieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 توصیه مهم امام خامنه‌ای به کسانی که میگویند: الحمدالله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)! برشی از سخنرانی رمضان سال ۵۳ 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
📗 معرفی کتاب «فرهنگ غدیر» 🖋نوشته استاد جواد محدثی «فرهنگ غدیر» ، فرهنگنامه ای الفبایی درباره واقعه غدیر به زبان فارسی است. هدف از نوشتن این کتاب ، آشنا کردن پیروان مکتب اهل بیت با غدیر و امامت و حضرت علی (ع) است. از آنجا که غدیر برای پیروان مکتب اهل بیت ، نقطه عطف است و در شکل گیری «خط سیاسی تشیع» که در ادامه ی اسلام ناب محمدی است ، نقش کلیدی دارد ، پس شناخت تاریخ و مبانی و اصول تشیع و جایگاه عترت و محوریت امیر مؤمنان(ع) در تفکر شیعی و آشنایی با فضایل حضرت علی و خاندان پیامبر، از جمله شناخت های ضروری برای هر شیعه است. محتوای کتاب تنها در بعد کلامی ، اعتقادی ، تاریخی و واقعه ی غدیر خلاصه نمیشود ، بلکه موضوعات ، مفاهیم ، اصطلاحات ، مکان‌ها ، وقایع ، کتاب‌ها ، آیات ، احادیث ، اشخاص ، اعلام ، رمز و رازها ، آداب ، سنت‌ها ، گروه‌ها ، فرقه ها و آنچه به نوعی مرتبط با موضوع غدیر است را (از دیرباز تا عصر حاضر) شامل می‌گردد و این تنوع ابعاد ، جنبه ی کاربردی کتاب را می افزاید. نظام مباحث کتاب الفبایی است و معمولاً در پایان هر مدخل به مطالب مرتبط دیگر نیز اشاره شده است؛ از این رو فهرستی الفبایی و تفکیک‌شده در آخر کتاب آمده است تا راه استفاده از مباحث را آسانتر سازد. ▫️ ناشر:نشر معروف قم سال انتشار :اول/۱۳۸۵ قطع:وزیری تعداد صفحات:۶۵۴ 📌نویسنده دو اثر دیگر به همین سبک با نام های «فرهنگ عاشورا» و «فرهنگ انتظار» را نیز به رشته تحریر درآورده است. 📚 مروری بر زندگی و آثار استاد جواد محدثی👇 https://eitaa.com/joinchat/235471047C6830848073
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دومین شاهکار استاد قرائتی دراثبات ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
🟢 فضائل امیرالمونین علیه السلام ♦️تیم یک نفره مذاکره کننده امیرالمؤمنین علی علیه السلام با معاویه 🔸 براى امير المومنين عليه السلام نامه اى از معاويه رسيد. 🔹 حضرت مهر نامه را شكست و قرائت كرد : 🔹 " از طرف امير المومنين و خليفة المسلمين ، معاويه بن ابى سفيان براى على! 🔹 اى على ! در جنگ جمل هر چه خواستى با ام المومنين عايشه و اصحاب رسول خدا طلحه و زبير كردى، اكنون مهياى جنگ باش! 🔹 حضرت جواب نامه را اينگونه نوشت : از طرف عبدالله، تو به رياست مى نازى و من به بندگى خداوند، من آماده جنگ هستم. به همان نشان كه " انا قاتل جدك و عمك و خالك : من همان قاتل پدربزرگ و عمو و دايى تو هستم " 🔸 سپس نامه را مهر و امضاء فرمود و از شاگردانش كه در محضرش بودند ، پرسيد : كيست كه اين نامه را به شام ببرد ؟ كسى جواب نداد. 🔹 دوباره حضرت سوالش را تكرار فرمود و اين بار طرماح از ميان جمعيت برخاست و عرض كرد : على جان ! من حاضرم . 🔹 حضرت ضمن اينكه او را از متن تند نامه آگاه كرد ، فرمود : طرماح ! به شام كه رفتى مواظب آبروى على باش... 🔹طرماح گفت : سمعاً و طاعةً ... آنگاه نامه را گرفت و بسوى شام حركت كرد 🔹 معاويه در باغ قصرش بود كه عمرو عاص خبر رسيدن يكى از شاگردان على را به او رساند. 🔹 معاويه فورا دستور داد كه بساطى رنگين پهن كنند تا شكوه آن طرماح را تحت تاثير قرار بدهد و او را به لكنت بيندازد . 🔹 طرماح وقتى وارد شد و آن فرشهاى رنگين و بساط مفصل را ديد ، بى اعتناء با همان كفشهاى خاك آلوده اش قدمها را بر فرشها گذاشت! 🔹 سپس خود را به معاويه رساند و همانطور كه او بر مسندش لميده بود ، طرماح نيز لم داد و پاهايش را دراز كرد! 🔹 اطرافيان معاويه به طرماح اعتراض كردند كه پاهايت را جمع كن! اما او گفت : تا آن مردك ( معاويه ) پاهايش را جمع نكند ، من هم پاهايم را جمع نخواهم كرد! 🔹عمرو عاص به معاويه در گوشى گفت : اين مردى بيابانيست و كافيست كه تو سر كيسه ات را كمى شل كنى تا او رام بشود و لحنش را هم عوض كند. 🔹 معاويه ضمن اينكه دستور داد تا سى هزار درهم پيش طرماح بگذارند ، از او پرسيد : از نزد كه به خدمت كه آمده اى ؟ 🔹 طرماح گفت : از طرف خليفه برحق ، اسدالله ، عين الله ، اذن الله ، وجه الله ، امير المومنين على بن ابيطالب نامه اى دارم براى امير زنازاده فاسق فاجر ظالم خائن ، معاوية بن ابى سفيان! 🔹 معاويه ناراحت از اينكه سى هزار درهم نيز نتوانسته است كه اين شاگرد على عليه السلام را ساكت كند ، گفت : نامه را بده ببينم! 🔹 طرماح گفت : روى پاهايت مى ايستى ، دو دستت را دراز ميكنى تا من نامه على عليه السلام را ببوسم و به تو بدهم. 🔹 معاويه گفت : نامه را به عمرو عاص بده 🔹 طرماح گفت : اميرى كه ظالم است ، وزيرش هم خائن است و من نامه را به خائنى چون او نميدهم. 🔹 معاويه گفت : نامه را به يزيد بده 🔹طرماح گفت : ما دل خوشى از شيطان نداريم چه رسد به بچه اش! بالاخره معاويه طبق خواسته طرماح عمل کرد و نامه را گرفت و خواند. 🔹 بعد هم با ناراحتى تمام كاتبانش را احضار كرد تا جواب نامه را اينگونه بنويسد : على ! عده لشكريان من به عدد ستارگان آسمان است، مهياى نبرد باش " 🔹 طرماح برخاست و گفت : من خودم جواب نامه ات را مى دهم: على عليه السلام خود به تنهايى خورشيديست كه ستارگان تو در برابرش نورى نخواهند داشت. 🔹 سپس خواست برود كه معاويه گفت " طرماح ! سى هزار درهمت را بردار و سپس برو " 🔹 اما طرماح بى اعتناء به حرف معاويه و بدون خداحافظى راه كوفه را در پيش گرفت. 🔹 معاويه رو به عمرو عاص كرد و گفت : حاضرم تمام ثروتم را بدهم تا يكى از شما به اندازه يک ساعتى كه اين مرد از على طرفدارى كرد ، از من طرفدارى كند! 🔹 عمرو عاص گفت : بخدا اگر على به شام بيايد ، من كه عمرو عاصم نمازم را پشت سر او ميخوانم اما غذايم را سر سفره تو ميخورم!! 📕 الأختصاص ص ١٣٨ ‌‌ مطالب جاریه است.🙏 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
❤️ امیرالمومنین (علیه السلام) : ✍ رزق و روزى دو گونه است ؛ 🖋 يک ، روزى ای كه تو آن را مى جويى و روزى ديگر كه آن تو را مى جويد ، كه اگر تو در پى آن نروى ، آن در پى تو مى آيد. ☘ پس غم سالَت را بر غمِ روزَت اضافه مكن. رزقِ هر روز ، براى همان روز تو كافى است. ☘ اگر آن سال [كه غم روزى اش را مى خورى] از عمر تو باشد خداوند متعال فرداى هر روزى ، قسمتِ آن روز را به تو خواهد داد و اگر آن سال از عمر تو نباشد ، غم روزى آن را چرا مى خورى؟ ☘ هيچ كس براى رسيدن به آنچه روزىِ توست ، بر تو سبقت نمیگيرد و هيچ غلبه كننده اى در به چنگ آوردن روزىِ تو ، مغلوبت نمیكند و رزقى كه برايت مقدّر شده بى درنگ به تو برسد. 📕 نهج البلاغة ، الحكمت ۳۷۹ @solok_shieh
دعا از امام موسی کاظم علیه السلام جهت طلب روزی🌺🌺 حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند : در طلب روزی این دعا خوانده شود يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ يَا اللَّهُ أَسْأَلُكَ بِحَقِ‏ مَنْ‏ حَقُّهُ‏ عَلَيْكَ‏ عَظِيمٌ‏ أَنْ‏ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْزُقَنِيَ الْعَمَلَ بِمَا عَلَّمْتَنِي مِنْ مَعْرِفَةِ حَقِّكَ وَ أَنْ تَبْسُطَ عَلَيَّ مَا حَظَرْتَ مِنْ رِزْقِكَ 📚منبع : اصول کافی ج 4 ص 491 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان مرد قصاب و آقا امیر المومنین ع با نوای مرحوم خبازیان @solok_shieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درسی که آقا امام کاظم(علیه السلام) در قبرستان به مردم داد حجت الاسلام دکتر رفیعی 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️میدونستید جن‌ها سنی ندارند؟! 🎥ببینید دلیل این اتفاق عجیب رو (ع) @solok_shieh
⭕️ علامه امینی: 🌸 اگر ما چهل روز برای غدیر جشن می‌گرفتیم، فاطمیه درست نمی‌شد. باید این اربعینی که برای امام حسین می‌گیریم، برای غدیر بگیریم. یعنی عدم شناخت غدیر باعث ایجاد فاطمیه شد و بزرگ نشدن فاطمیه سبب اتفاق عاشورا شد. @solok_shieh
💠بسمـ الله دستور العملی از سیّد عبدالکریم کفاش برای دیدن امام زمان (عج) 📎حضرت آیت‌الله حاج شیخ حسین گنجی می‌فرمودند: مرحوم سیّد عبدالکریم کفاش هفته‌ای یک مرتبه محضر حضرت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشرّف می‌شد. حضرت از او می‌پرسد: اگر ما را نبینی چه خواهی کرد؟ میگوید: می‌میرم. حضرت می‌فرماید: «اگر چنین نبودی، ما را نمی‌دیدی» وقتی از او علّت باز شدن راه ملاقات را پرسیدند، گفته بود:«یک شب جدّم رسول خدا را در عالم رؤیا دیدم، از ایشان تقاضای ملاقات با حضرت را نمودم.» حضرت فرمود: «در شبانه روز دو مرتبه برای فرزندم حسین سیّد الشهدا ع گریه کن.» از خواب بیدار شدم و این برنامه را به مدّت یک سال اجرا نمودم، لذا به تشرّف خدمت آن حضرت نائل آمدم. 📝این دستور موافق با عمل حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در زیارت ناحیه مقدسه که می‌فرماید: فَلَئِن اَخَّرَتنی الدُّهُور… پس اگر روزگاران مرا به تاخیر انداختند، و تقدیر الهی را از یاری تو بازداشت و نبودم تا با آنان که با تو جنگیدند بجنگم، و با آنان که به دشمنی تو برخاستند، به دشمنی برخیزم؛ (در عوض) هر صبح و شام بر تو ندبه و زاری می‌کنم و بر تو به جای اشک، خون گریه می‌کنم…. . 📕دستورالعمل تشّرف ‌ 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
🔷مسجد که فقط برای کهنسالان و بازنشستگان نیست! 💠آیت الله که در سن ۴۵ سالگی به یزد بازگشت، نسبت ‏به جوانان رویکردی مثبت داشت؛‏ به گونه‏ای که در اندک زمانی پس از ورود، حظیره برخوردار از یک نماز جماعت‏ با صفهای مملو از جوانان شد. گاهی جوانان در ایام امتحانات برای درس خواندن به مسجد می ‏آمدند؛ البته به مقتضای شور جوانی، سر و صدا می ‏کردند و این بر برخی نمازگزاران گران می ‏آمد؛ لذا نامه ‏ای به آیت الله صدوقی نوشتند که «مسجد خانه خداست نه جای بی ‏ادبی، فکری به حال این جوانها بکنید که به مسجد نیایند.» 🌀آیت الله صدوقی رحمه الله علیه به شدت از این طرز تفکر ناراحت ‏شد و گفت: «بگذارید جوانها با مسجد انس بگیرند و آشنا شوند. مسجد که فقط برای کهنسالان و بازنشستگان نیست. اینها امید کشورند. روزی می ‏آید که اینها چرخ عظیم اجتماع را به حرکت در می ‏آورند.» 🔺طولی نکشید که الفت او با جوانان بیشتر شد و سه شنبه شبها جلساتی با حضور ۵۰ الی ۶۰ جوان پیرامون مسایل دینی و اجتماعی شکل گرفت. طبق گزارشهای ساواک معمولا مبارزین اطراف وی از جوانان بودند. ▫️(راوی، یکی از دوستان شهید) ♨️ 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸غرق شدن در عالم خیال و توهّمِ انجام کار مفید!🔸 گاهی انسان می‌رود در و مرتباً هم فکر می‌کند که دارد کار می‌کند! فکر می‌کند دارد می‌کند، می‌کند؛ ولی اینها آثاری خارج از فضای مجازی ندارند. در فضای مجازی غرق می‌شود، اما نمی‌داند که غرق شده است. خدای تعالی، را برای پرورش انسان قرار داده است نه عالم تصور و تخیل را. تمام معتادها در عالم خودشان خوش هستند؛ نشئه هستند؛ وقتی هم به آنها می‌گویید که حیف است عمرت را اینطور بگذرانی، به تو می‌گوید: ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم * ای بی‌خبر ز لذت شرب مدام ما! 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
... 🍃آیت الله مرعشی نجفی(ره):سفارش میکنم پیوسته با طهارت و وضو باشید که سبب نورانیت باطن و برطرف کننده آلام و اندوه هاست. 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️توصیه امام رضا(ع) به پدر و مادرهایی که زیاد نصیحت می‌کنند. 📌نصیحت رو راحت خرج نکن 🔹بذار فرزندت خودش به نتیجه برسه 🔹لطفاً بچه‌هارو از نصیحت فراری ندید! @solok_shieh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
!!! 🔸️اگر می شنید کسی به دنبال است ولی اهل نمازشب نیست خیلی تعجب می کرد. ▫️یک جا برای شاگردانش نوشته بود: اما نمازشب، پس هیچ چاره و گریزی برای مؤمنین از آن نیست. تعجب است از کسی که می خواهد به کمال برسد ولی برای نمازشب بیدار نمی شود. ما نشنیدیم کسی بتواند به آن مقامات دست پیدا کند مگر به وسیله نمازشب. @solok_shieh
🪴☘ مراقبه : داشتن حالت مراقبه نسبت به همه اعمال به ویژه گفتار و فعالیت هایی که توسط زبان انجام می گیرد و محاسبه و حسابرسی در هنگام خواب و در پایان فعالیت های روزانه عاملی مهم در کنترل زبان و بازداشتن آن از پرگویی است. کنترل دایم بر گفتار و سخنان هم چون پاسبانی که با چشم باز و حواس جمع مواظب اعمال مجرمان است و فعالیت های آنها را شدیدا تحت نظر دارد و سپس حسابرسی و رسیدگی به پرونده اعمال زبان در طول روز، موجب می گردد که به تدریج گفتار انسان تحت کنترل درآید و پرگویی انسان مهار گردد. @solok_shieh
حق زبان 3_mixdown.mp3
5.71M
🔶 خدا نسبت به کلمات حساس است. 🔷 گاهی یک کلمه، رزق یک ملت را تغییر می‌دهد. @solok_shieh
❌💠 چرا پیامبر تو روز شسته و رفته مطلب رو نگفت تا بعدا اختلاف نشه؟! ‌‌بر خلاف تصور خیلی‌ها اقدامات رسول خدا تو فقط گفتن یه جمله «من کنت مولاه...» نبوده! حضرت کارهای بسیار زیادی کردن که جای شک و شبهه‌ای برای هیچ کس باقی نمونه که امیرالمومنین جانشین ایشونه! پیامبر ماه ذی‌قعده که شد مرتب تبلیغ می‌کرد تا حج رو شلوغ کنه. (الکامل فی التاریخ،‌ ج۲، ص۱۶۶) حضرت با به جا گذاشتن قرائن دیداری و گفتاری فراوان حجت رو بر همه تمام کرد. ‌‌● قرینه‌های دیداری: ۱. توقف برای رسیدن دیگر حاجیان: حضرت رسول به غدیر که رسیدن فرمان دادن اتراق می‌کنیم تا پیش‌افتاده‌ها برگردن و عقب‌مونده‌ها برسن. (سنن نسائی،‌ ج۷، ص۴۴۳) یه عده می‌گن فرمایش روز غدیر پیامبر برای برطرف کردن ناراحتی اصحاب از حضرت علی بود، در حالی که رفع یه دلخوری و توصیه به دوست داشتن علی نیاز به این همه تشریفات نداشت. ۲. سخنرانی در هوای گرم: بنا به گزار‌ش‌های تاریخی روز ۱۸ ذی‌حجه سال ۱۱ هجری بسیار گرم بوده. زید بن ارقم می‌گه حضرت برا ما سخنرانی کرد: «در روزی که گرم‌تر از آن روز را سراغ نداشتیم.» (المستدرک علی الصحیحین،‌ ج۳، ص۶۱۳). کسی باور می‌کنه سخنرانی یه ساعته زیر تیغ آفتاب اونم بعد از نماز ظهر به خاطر این بوده که حضرت بگه علی رو دوست داشته باشین؟! ۳. استفاده از زبان بدن: حضرت برا اثرگذاری هر چه بیشتر و خنثی‌سازی بهانه‌های احتمالی، با مهارت کامل از زبان بدن استفاده کردن. اول اینکه از جهاز شترها سکویی درست کردن و بعد علی رو نزد خودشون فراخوندن. دستش رو گرفتن و بالا آوردن. تا جایی که ابوسعید خدری می‌گه: «حضرت‌‌ دستش را به‌اندازه‌ای بالا آورد که سفیدی زیر بغلش را دیدم.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳). حضرت جوری صحنه رو ترتیب داد که به نقل مورخان: «مَا كَانَ فِي الدَّوْحَاتِ أَحَدٌ إِلا وَقَدْ رَأَى بعينه وسمع بأذنه ذلك؛ کسی در دوحات نبود مگر اینکه با چشم خود دید و با گوش خود فرمایش حضرت‌‌ را شنید.» (تاریخ الکبیر، ج۴، ص۱۹۳) ۴. عمامه‌گذاری: حضرت برا تثبیت جانشینی علی از زبان رمز و اشاره نیز استفاده کردن. از اونجا که عرب به هنگام سیادت دادن به کسی به او عمامه قرمز می‌پوشوند (لسان العرب،‌ ج۱۲، ص۴۲۵) حضرت عمامه خودشون رو که معروف به سحاب بود بر سر حضرت امیر گذاشت: «روز غدیر خم رسول خدا‌‌ عمامه‌ بر سر من گذاشت و سپس فرمود: خداوند عزوجل در جنگ بدر و حنین مرا با فرشتگانی که این عمامه را بر سر داشتند یاری کرد.» (مسند ابوداود،‌ ج۱، ص۱۳۰) اینکه حضرت عمامه شخصی خودش رو بذاره سر علی و بعد بگه تاج‌های فرشته‌ها هم این طوریه آیا نشان از جانشینی نداره؟! ‌‌● قرینه‌های کلامی ۱. خبر دادن از نزدیکی اجل: حضرت برای زمینه‌سازی اعلان جانشینی سخن از نزدیکی اجل خودشون گفتن. صحیح مسلم از معتبرترین کتاب‌های اهل سنت روایت کرده که حضرت فرمود: «چیزی نمونده عزرائیل بیاد و من رو از میان شما ببره!» (صحیح مسلم،‌ ج۴، ص۱۸۷۳) ۲. سخن گفتن از باورهای اعتقادی: حضرت رسول‌‌ برا پیشگیری از تحریف معنوی سخنان‌شون و فرو کاستن ولایت علی به محبت، ابتدا از باور به وحدانیت خدا، نبوت خودشون، حقانیت بهشت و جهنم و مرگ و قیامت سخن گفتن بعد اومدن سراغ بحث ولایت علی! (البدایة و النهایه،‌ ج۱۱، ص۷۲) ۳. اعتراف‌گیری: بعد از یادآوری باورهای اعتقادی حضرت برا بستن راه هر گونه تأویل و توجیه حرفاشون از مسلمان‌ها اعتراف گرفتن که آیا منِ پیامبر در زندگی شخصی‌تون از خودتون اولویت بیشتری برا تصمیم‌گیری دارم یا نه: «أ لست أولی بکم من انفسکم؟» و بعد گفتن «هر كس من مولاي اویم، پس علی‌ مولای اوست.» (المستدرک علی الصحیحین،‌ ج۳، ص۶۱۳) ۴. استفاده از لفظ بعدی: تو برخی نقل‌های حدیث غدیر هست که حضرت فرمود: «فمن كنت ‌مولاه فإن علیا بعدي ‌مولاه؛ هر کس من مولای اویم، پس همانا علی‌ پس از من مولای اوست.» (السنه،‌ ج۲، ص۵۶۴) وقتی می‌بینیم حضرت از یه طرف خبر از وفات خودشون می‌دن و از یه طرف می‌گن بعد از من علی ولی شماست دیگه شکی نمی‌مونه که مرادشون بحث جانشینی بوده و دقیقا به همین دلیل عمر بعد از فرمایش پیامبر به علی‌ بابت ولایت بر همة مؤمنان تبریک گفت. (طرق حدیث من کنت مولاه، ص۸۷) ۵. دعا برای یاری کنندگان علی: حضرت برا تاکید چندباره بر جانشینی علی دوستداران و یاری کنندگان ایشون رو دعا، و دشمنانش رو نفرین کردن. ابن حجر هیثمی اعتراف می‌کنه حدیث غدیر رو با عبارت «اللهم وال من والاه، وَعاد من عاداه» سی نفر از صحابه نقل کرده‌ن که بسیاری از سندها یا صحیحه یا حسن که بسیاری از سندهای آن صحیح یا حسن است. (الصواعق المحرقة،‌ ج۲، ص۳۵۵) ادامه 👇 @solok_shieh
۶. امر به ابلاغ: حضرت بناشون این بود که جانشینی علی رو در مکه و صحرای عرفات اعلان کنن، اما به خاطر خرابکاری عده‌ای این امر اونجا محقق نشد و موکول شد به صحرای غدیر. برا همین اهالی مکه و طائف تو غدیر نبودن. حضرت برا جبران این مشکل از همه حاضران خواستن که پیامشون رو به غائبین برسون. (مناقب علی، ص۱۷۰) ۷. سخن گفتن از اکمال دین: به گزارش بسیاری از حدیث‌نگاران شیعه و سنی حضرت بعد از اعلان جانشینی علی فرمود: «‌اللَّه أكبر بر کامل شدن دین و تمام شدن نعمت و رضایت پروردگار به رسالت من و ولایت علی بن ابی طالب‌.» (مقتل الحسین،‌ ج۱، ص۴۷) بدون تردید توصیه به دوست داشتن علی‌ چیزی نبود که حضرت‌‌ چنین مقدمات فراوانی براش بچینه و بین اون و کامل شدن دین رابطة مستقیم برقرار کنه. ۸. تائید اشعار حسان بن ثابت: غیر از قرینه‌های فراوان کلام حضرت رسول، برای اثبات دلالت حدیث غدیر بر جانشینی علی می‌شه به فهم حاضران در اون رویداد هم استناد کرد. مثلا عمر بن خطاب پس از پایان سخنان پیامبر‌‌ به علی‌ تبریک گفت: «‌أصبحت ‌مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة؛ از امروز مولای من و مولای هر مرد و زن باایمانی شدی.» حسان بن ثابت نیز از کلمة «مولی» معنای سرپرستی رو فهمید و فهم خودش رو در قالب اشعار ریخت: «فقال له قم يا علي فانني رضيتك من بعدي اماما و هاديا؛ سپس فرمود: برخیز ای علی‌ که من تو را به‌عنوان امام و هادی پس از خود پسندیدم.» حضرت‌‌ پس از شنیدن اشعار حسان، فهم اون رو انکار نکرد بلکه با عبارت: «ای حسان همواره به روح القدس مؤیدی تا زمانی که ما با زبان از ما دفاع نمایی.» (تذکرة الخواص، ص۳۹) اون رو تایید هم کرد. 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee
✍حاج آقا مجتبی تهرانی «ره» : حاجت های بزرگ خودتان را از آقازاده‌های کوچک امام حسین (حضرت علی اصغر و حضرت رقیه «علیهم السلام») بگیرید. 🌺 کانال معرفتی 👇 https://eitaa.com/joinchat/3222994976C75d06fe7ee