#مبانی
#توحید_وشرک
#توحید_صفاتی
💢توحید صفاتی از دیدگاه شیعه
👈ذات خداوند دارای صفاتی است که از آثارش به دست میآید، از قبیل علیم، حیّ، حکیم و قیوم. خداوند تبارک و تعالی در ذات و صفات یکی است، چون همه این صفات به ذات خداوند بر میگردد و کثرتی در صفات نیست، همه صفات یکی است و هر صفتی عین صفات دیگر است.
👈برای نمونه علم خدا همان قدرت اوست. سپس تعدّد صفات، به فهم ما از آثار آن ذات واحد مربوط است. بنابراین صفات و ذات او یکی است، نه این که یک ذات داشته باشد یا چندین صفت.
✅دلیل بر عینیت صفت با ذات در خداوند این است که اتحاد ذات خداوند با صفاتش موجب بینیازی خداوند از غیر اوست مثلا خداوند در علم خود، به غیر از ذات خود نیازمند نیست و اگر علم با ذات او مغایرت داشته باشد، نیازمندی خداوند به اموری خارج از ذات او لازم میآید.
👈یعنی خداوند در این فرض با علمی، عالم است که خارج از ذات اوست و با قدرتی، قادر است که غیر از ذات اوست و به حیاتی حی است که غیر اوست و این ها همگی مستلزم نیازمندی خدا به غیر اوست.
📚سبحانی، جعفر، الإلهیات على هدى الکتاب و السنۀ و العقل، ج۲، ص ۳۸
♻️در حالی که خداوند بی نیاز مطلق است و در هیچ چیزی به غیر محتاج نیست کما اینکه قرآن کریم می فرماید «الله الصمد»
✅از نظر آیتالله جوادی آملی، فیلسوف و فقیه شیعی، مقصود از عینیت و یکی بودن صفات با ذات این است که ذات خدا در عین بساطت (مرکب نبودن از چیزی)، همه صفات کمالی را بدون نیاز به چیز دیگری دارد؛ برخلاف صفات مخلوقات که عین ذاتشان نیست و قابلیت سلب آنها از ذاتشان وجود دارد.
📚جوادی آملی، توحید در قرآن، ۱۳۹۵ش، ص۲۹۸
🔰وی در ادامه می افزاید: چون توحید صفاتی، مسئله بسیار دقیقی است و بیشتر در میان عالمان کلام مطرح میشود و مردم عادی از آن آگاه نیستند، شرک در صفات، شرک خفی شمرده میشود و موجب خروج از اسلام نیست.
📚 جوادی آملی، توحید در قرآن، ۱۳۹۵ش، ص۵۷۹
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#استغاثه
🤲مشروعیت استغاثه از دیدگاه ابن الحاج مالکی
👈 توسل و استغاثه و طلب حاجت از پیامبر(ص) بے پاسخ نمے ماند بر اساس اخبار و آنچه دیده شده است
📚المدخل ابن الحاج، ج 1 ص 258
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#جریان_شناسی
#شخصیت_شناسی
#محمد_بن_عبدالوهاب
👳♂شيخ انورشاه کشميري حنفي که از بزرگان علماء هند ميباشد و از او به محدث کبير ياد ميکنند، در شرحشان بر صحيح بخاري به نام «فيض البارى شرح صحيح بخارى» درباره محمد بن عبدالوهاب ميگويد:
اما محمد بن عبدالوهاب نجدى مردى كودن و كم عقل بود و در صدور فتواى كفر شتاب مى كرد در حالى كه شايسته نيست کسي وارد اين وادي شود، مگر كسي که اهل دقت و با تقوا باشد و انواع كفر و اسباب آن را به بلد باشد.
📗انورشاه کشميري حنفي، فيض الباري علي شرح البخاري، ص252
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
👳♂شاه محمد اسحاق دهلوی محدث می گوید: دعا کردن به این صورت که الهی به حرمت نبی یا فلان ولی حاجت مرا روا کن جایز است.
📗مائه مسائل،دهلوی، ص21
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
#توسل_به_اموات
👳♂ملا علی هروی حنفی می گوید : هرگاه در کارها حیران شدید، از اهل قبور کمک بگیرید!زيارت قبور باعث زهد در دنیا می شود و ذکر موت لذات را از بین می برد . زمانی که گرفتار و سرگردان شدید و نتوانستید مشکلات خود را حل کنید ، از اهل قبور کمک بگیرید .
📗 مرقاه المفاتیح شرح کتاب مشکاه المصابیح ،شیخ علی بن سلطان بن محمد القاری الهروی ـ ، جلد 4 ، ص 221
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
#توحید_افعالی
💢توحید افعالی
👈توحید افعالی یعنی منشأ هر فعلی در جهان هستی خداوند متعال است و هر فعلی در نهایت به او منتسب خواهد بود. و هر فعلی را به او نسبت میدهیم عین فعل دیگر وی خواهد بود و هیچ تفاوت و جدایی میان افعال خداوند نیست.
🔷خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید :«ولا تقولن لشیءٍ إنِّی فاعل ذلک غداً إلا أن یشاء الله و أذکر ربک إذا نسیت» (کهف 23، 24)
و هرگز درباره چیزی مگو که من فردا آن را انجام می دهم، مگر اینکه [بگویی: اگر] خدا بخواهد.
پس همه اراده ها در حطیه اراده اوست و همه افعال خداوند یکی است و این همان معنای جمله معروف «لا حول ولا قوة إلا بالله» می باشد.
🔻شهید مطهری در مورد توحید افعالی می فرماید :« توحید افعالی به معنای باور به این مسئله است که همه نظامهای علّی و معلولیِ موجود در جهان و هرچیزی که در جهان اتفاق میافتد، فعل خدا است.
🔰همچنین هیچ موجودی به صورت مستقل نمیتواند فعلی انجام دهد و همه موجودات در انجام کارهای خود به فعل خدا و اراده او وابستهاند.
📚 مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۰۳
♻️برپایه توحید افعالی همانطور که خداوند در ذاتش شریکی ندارد، در فاعلیت هم شریک ندارد؛ یعنی هرکاری که هر مخلوقی انجام میدهد، فعل خدا است.
📚مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص ۱۰۴
🔻در مقابل توحید افعالی شرک افعالی وجود به این معنا که شخصی برای مخلوق اراده جدا و مستقلّی از اراده الهی قائل باشند، یعنی مخلوق هر کاری را که انجام میدهد خارج از اراده خداوند بداند،
👈حال آنکه خداوند در قرآن کریم حتی جزئی ترین افعال را به خود نسبت داده است و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید:« فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ ۚ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ» (انفال 17)
[به کشتن دشمنان بر خود مبالید] شما آنان را نکشتید، بلکه خدا آنان را کشت. [ای پیامبر] هنگامی که به سوی دشمنان تیر پرتاب کردی، تو پرتاب نکردی، بلکه خدا پرتاب کرد
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
#توسل_به_انبیاء_گذشته
👳♂رسول خدا (ص) در هنگام دفن فاطمه بنت اسد می فرمایند :خدایی که زنده می کند و میمراند و خودش زنده است و نمی میرد . خدایا مادرم فاطمه بنت اسد را بیامرز و حجت او را تلقین کن و قبر ایشان را وسیع گردان به حق رسول تو که من هستم و به حق انبیائی که قبل از من بودند . همانا تو ارحم الراحمین هستی .
📗شوکانی ، محمد بن علی ، درّ السحابه فی مناقب القرابه و الصحابه ، ص 539 ، باب مناقب فاطمه بنت اسد
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#مبانی
#توحید_و_شرک
#شرک_ربوبی_مشرکین
#ابن_کثیر
💢شرک ربوبی مشرکین از دیدگاه ابن کثیر (1)
خداوند متعال در سوره یاسین آیه 74 در مورد مشرکین می فرماید : وَاتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ آلِهَةً لَعَلَّهُمْ يُنْصَرُونَ
و به جای خدا معبودانی انتخاب کرده اند به امید اینکه [به وسیله آنها] یاری شوند
👈ابن کثیر ذیل این آیه می نویسد:
يقول تعالى منكرا على المشركين في اتخاذهم الأنداد آلهة مع الله، يبتغون بذلك أن تنصرهم تلك الآلهة و ترزقهم وتقربهم إلى الله زلفى».
📚 (ابنكثير، اسماعيل، تفسير القرآن العظيم، ج6، ص 528)
🔷خداوند متعال این سخن را از روی انکار بر مشرکان میگوید که آنان شریکهایی را همراه و در کنار خداوند قرار داده بودند و انتظار یاری از آن آلهه داشتند تا به آنان رزق دهند و به خداوند نزدیکشان کنند.
🔰یاری رساندن و خواستن رزق از شوونات ربوبی است که مشرکین از بت هایی که شریک خدا قرار داده بودند، می خواستند، لذا مشرکین در ربوبیت هم مشرک بوده اند.
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#تبرک
#تبرک_سبکی_به_نووی
💢تبرک علی بن عبدالکافی سبکی شافعی به فرش زیر پای نووی
👳♂عبدالوهاب بن علی بن عبدالکافی سبکی شافعی در شرح حال ابوزکریا یحیی بن شرف نووی شافعی مینویسد: هنگامی که پدرم (علیبن عبدالکافی سبکی) در سال ۷۴۲ هجری قمری در دارالحدیث اشرفیه ساکن شد، شبها برای تهجد و شبزندهداری به ایوان دارالحدیث میرفت و روی فرشی که در ایوان دارالحدیث انداخته بودند، به تهجد میپرداخت. این فرش توسط شخصی به نام اشرف وقف شده بود و اسم واقف نیز روی آن نوشته شده بود. نووی هنگام تدریس روی همین فرش مینشست. پدرم صورت خود را (به عنوان تبرک) روی فرش میکشید.
📗سبکی شافعی، طبقات الشافعیه الکبری: ج ۸، ص ۳۹۵-۳۹۶٫ شرح حال یحیی بن شرف نووی، ش ۱۲۸۸٫
💠مشکات «رسانه ای برای رد افکار وهابیت تروریستی تکفیری»
🌐شبکه های اجتماعی
@sonnatenabavii
#شبهات
#توسل
#توسل_به_اولیاء
👳♂ابن جوزی فقیه حنبلی می گوید: عبد الله بن موسی نقل می کند که من و پدرم در یک شب تاریک از خانه برای زیارت احمد بن حنبل ، خارج شدیم . هوا بسیار تاریک شد و پدرم گفت : پسرم بیا برویم به این عبد صالح خداوند توسل کنیم تا این که خداوند راه را به ما نشان دهد . من سی سال است که فقط به احمد بن حنبل توسل می کنم و اتفاق نیفتاده که من توسل کنم و حاجتم را نگیرم . که بعد پدرم دعا کرد و من آمین گفتم . آسمان چنان نورانی شد مثل این که شب چهاردهم ماه است ، که ما راه را پیدا کردیم و رسیدیم .
📗مناقب الإمام أحمد ، ابن الجوزي، ج1ص400