eitaa logo
ماهنامۀ سوره
544 دنبال‌کننده
144 عکس
14 ویدیو
8 فایل
ماه‌نامهٔ «سوره» ارتباط با ادمین؛ @Sourehmagazine_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
38.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠مراسم آئین پاسداشت از مقام شهید عجمیان 🔰همزمان با انتشار شماره اول ماهنامه سوره 👉@sourehmagazine
سرمقاله اولین شماره ماهنامه سوره سید روح‌الله عجمیان و امکان‌های جغرافیای سیاسی آینده جهان 📝 سید علی سیدان 1️⃣ سرمقاله شماره اول ماهنامه سوره در شرایطی نوشته می‌شود که جمهوری اسلامی ایران، بلوای ۱۴۰۱ را با «فتح مبین» پشت سر گذاشته و طرح دشمنش را شکست داده است. آیا ما این «پیروزی آشکار» را می‌بینیم و آن را احساس می‌کنیم؟ یا به پیروی از عادات و مشهورات، احساس فلاکت می‌کنیم؟ احساس پیروزی منوط است به ۱- شناختن هویت خود، ۲- شناختن طرح دشمن و ۳- دیدن صحنه درگیری و نتایج واقعی نبرد. اگر مرزِ میان خود و دشمن کمرنگ شود و اگر دستگاه بینایی ما مختل باشد و نتواند محل نزاع را به‌درستی ببیند و تقریر کند، شکست و پیروزی بی‌معناست. نویسنده معتقد است که اگر بعضی از نیروهای مؤمن، اکنون احساس پیروزی نمی‌کنند، به دلیل نفوذ انگاره‌های متحجرانه در زیست و ذهن این نیروهاست. کار تحجر، تخلیه هسته هویتی ما، ندیدن صحنه واقعی نبرد و آنگاه پذیرفتن طرح دشمن و بازی در زمین اوست. نیروهای متحجر علت پافشاری جمهوری اسلامی بر حجاب را نمی‌توانند درک کنند. آن‌ها، حجاب را یک فرع فقهی می‌پندارند و تصور می‌کنند معیار شکست و پیروزی ما این است که مثلا زنان ایرانی چند سانتی‌متر روسری خود را جلو بکشند یا در یک مقطع زمانی مشخص بر تعداد محجبه‌ها افزوده شود! معیار این نیروها را می‌توان اینطور صورت‌بندی کرد: افزایش سرانه «مصرفِ» حجاب در یک بازه زمانی به صورت نقطه به نقطه! یک پوزیتیویسم تمام‌عیار! باز هم اینجا گرفتاران ظاهر مذهب و پیروان مذهب ظاهر به هم دست می‌دهند. قشری‌مسلک‌ها، وقتی می‌بینند که چند نفر در خیابان روسری ندارند، حکم به شکست ما می‌دهند. تحجر نمی‌تواند صحنه کلان درگیری را ببیند. این قشری‌مسلکی ممکن است لباس شرعیات به تن کند یا توی جلد عدالت اقتصادی برود یا ژست تکثرگرایی بگیرد. در هر حال، قشری‌مسلکان نمی‌توانند درک کنند که حمله دشمن به حجاب، نه برای بی‌حجاب‌تر کردن مردم؛ که برای خدشه بر کلان‌روایتی بود که ریشه در هویت نظام اسلامی دارد. نیروی سکولار با اصل و اساس «حاکمیت الله» و مرجعیت اسلام به‌عنوان مشروعیت‌بخش نظام سیاسی و تنظیم‌کننده مناسبات اجتماعی سازگاری نداشت و مقوله حجاب را به عنوان پرچم هویتی اسلام مورد هدف قرار داد. عقب‌نشینی از حکم حجاب، عقب‌نشینی از یک فرع فقهی نبود. عقب‌نشینی از حجاب، تسلیم شدن در برابر نیرویی بود که می‌خواست با کلان‌روایت «حکومت سکولار» مرجعیت دین در تصدی و تدبیر امور را از اعتبار ساقط کند. به رسمیت شناختن بی‌حجابی، این معنا را تولید می‌کرد که در صورت فشار رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی به نظام اسلامی، حاکمیت از حکم خدا و خواست مردم دست می‌کشد و سر ریسمان را به نیروی سکولار واگذار می‌کند و از معنای حقیقی‌اش تخلیه می‌شود. حجاب، مرز درگیری ما با دشمن بود و اگر نیروی تحجر ما را ازخودبیگانه نکرده بود، می‌توانستیم تشخیص دهیم که وقتی دشمن به «مرز» حمله می‌کند، «مرکز» را هدف قرار داده است. «وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم» (و هرگز يهوديان و ترسايان از تو راضى نمى‌شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى. بقره، ۱۲۰) دشمن وقتی به مرز حمله می‌کند، به «ملتِ» ما (آیین و دین و کیش ما) حمله کرده است؛ یعنی به قلبِ هستی ما. سکولاریسم، یک ملت است. یک دین است. یک بُت است. یک آلهه است. سکولاریسم، مزورانه می‌خواهد الله را در کنار خدایان و آلهه‌های دیگر بنشاند و فساد ایجاد کند. «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا» (اگر در آنها [زمين و آسمان‌] جز خدا، خدايانى [ديگر] بود، قطعاً [زمين و آسمان‌] تباه مى‌شد. انبیاء، ۲۲) 👉 @sourehmagazine
ادامه قسمت اول 2️⃣ جمهوری اسلامی، «چندخدایی» را نپذیرفت و در برابر آلهه سکولاریسم تسلیم نشد و پابرجا ماند. هنوز هستند مدعیانی که تصور می‌کنند بقای ما در گرو سکولار شدن ماست. این مدعیان، گاهی با ژست دلسوزانه نسخه‌های تحلیلی و تجویزی می‌پیچند و ما را به خودکشی پیش از مرگ دعوت می‌کنند: سکولار شویم تا سکولار نشویم! یا به عبارت دیگر: خودمان سکولار شویم تا دشمن سکولارمان نکرده! کسی که هویت حقیقی و کانون قدرتش را فراموش کند، نیروی سکولار مرعوبش می‌کند و اینچنین نسخه می‌پیچد. حتی در بعضی نیروهای درون حاکمیت این انگاره وجود دارد که برای ترویج حجاب، باید آن را از حیثیت سیاسی‌اش تهی کنیم و صرفا بر وجوه اجتماعی و اخلاقی و خانوادگی آن تاکید کنیم. حال آنکه رهبر انقلاب در اوج معرکه، سخنرانی می‌کند و بی‌حجابی را «حرام سیاسی» می‌نامد. حرام سیاسی یعنی کاری که جبهه باطل را تقویت و جبهه حق را تضعیف می‌کند. این یعنی به خلاف تصور رایج، اتفاقا تذکر به ماهیت سیاسی حجاب و بی‌حجابی است که اساسی و تعیین‌کننده است. یکی دیگر از مظاهر پیروزی ما این است که دیگر مسئله بی‌حجابی هر چه نیروی سیاسی داشت، تخلیه شده است. مزاحمت‌ها و جنجال‌های رسانه‌ای هنوز ادامه دارد اما این عَلم شیطان دیگر نمی‌تواند سینه‌زنی را دور خودش جمع کند و نیرویی تولید کند و اتفاقی واقعی را رقم بزند. بگذریم. موضوع این سرمقاله بحث حجاب نبود. بحث حجاب صرفا برای مرور آنچه در بلوا بر ما گذشت، مطرح شد. در این متن از چیزهایی مثل هسته هویتی، کانون قدرت، طرح دشمن، کلان‌روایت رقیب، نیروی خود، معنای اصیل ما و اینطور چیزها سخن به میان آمد. شاید به نظر برسد که ما در حال لفاظی هستیم. بله؛ اگر نویسنده این متن، حجتی مانند «سید روح‌الله عجمیان» نداشت، حرف‌هایش، مُشتی دال بی‌مدلول و میان‌تهی بود. ما اگر شهید عجمیان را نداشتیم، چگونه می‌توانستیم نشان دهیم که کانون قدرت ما کجاست؟ ما اگر عجمیان‌ها را نداشتیم، چگونه می‌توانستیم از تردیدها و سردرگمی‌های شبه‌نخبگانی عبور کنیم؟ ما اگر به تعبیر رهبری این «پاک‌ترین جوانان» را نداشتیم، چگونه می‌توانستیم رمز بقای خود را درک کنیم؟ اگر شهید عجمیان نبود، چگونه می‌توانستیم اثبات کنیم که مستضعف‌ترین و محروم‌ترین مردم ما پای کار انقلابند؟ اگر خون عجمیان‌ها به زمین ریخته نمی‌شد، چگونه می‌توانستیم توحش اقلیت سکولار را ببینیم؟ اگر سید روح‌الله عجمیان نبود، چگونه می‌توانستیم یقین نیروی مجاهد انقلاب اسلامی را شهود کنیم؟ خوب شد که شهید عجمیان تحلیل خرس‌خاله‌های خودی را باور نکرد و یقینش ترک برنداشت و تردید نکرد. تردید نکرد، وقتی که از خانه بیرون آمد و از وحشی‌ترین اراذل که یقیناً از «جوانان ما نیستند» زخم خورد و دیگر به خانه برنگشت. او می‌توانست در خانه بنشیند و درباره ناکارآمدی سیاست‌های حجاب در جمهوری اسلامی توییت بزند. می‌توانست وسط درگیری کنار بکشد و از تقدم و اولویت عدالت اقتصادی بر سایر امور استوری بگذارد. می‌توانست از لزوم به رسمیت شناختن تنوع در سبک زندگی ایرانی سخن‌سرایی کند. می‌توانست به جای حفاظت از ایران اسلامی در غربت خیابان، به فکر طی کردن پله‌های ترقی در ساختار بروکراسی باشد. او هزاران امکان دیگر داشت. اما از میان همه امکان‌ها، انتخابی دیگر داشت. انتخابی از سر یقین؛ و راستش همین یقین و همین انتخاب و همین تصمیم است که برای ما امکان‌های تازه گشوده است. 👉 @sourehmagazine
ادامه قسمت دوم 3️⃣ ما قرار بود نباشیم. قرار بود در بلوایی که «روز و ساعت آن مشخص بود» نیرویمان مستهلک شود و تا سرحد بلبشوی داخلی برویم و آنگاه سرنگون شویم؛ که اگر سرنگون می‌شدیم، دیگر سخن گفتن از وحدت و همزیستی و عدالت اقتصادی و ایده حکمرانی و تمدن اسلامی و جغرافیای سیاسی جهان و جبهه مقاومت و هزاران حرف دیگر، مُهمل بود. چشم خود را شست‌وشو دهیم، دستگاه بینایی خود را تعمیر کنیم تا ببینیم چگونه پادوهای رسانه‌ای اینترنشنال که پولشان را دولت سعودی می‌دهد، بنا بود با این رئالیتی‌شوهای خشن و تله‌تئاترهای خیابانی توحش‌آمیز، ایران اسلامی را از نیروی ایمانی تخلیه کنند و فاتحانه قهقه بزنند. حالا همان حُکام حجاز که پول رسانه بلوا را می‌دهند، مجبورند با ما سر یک میز بنشینند و توافق‌نامه امضا کنند. هر توافقی فرع بر وجود طرفین است. اگر ما بلوا را پشت سر نگذاشته بودیم و تا سرحد نابودی می‌رفتیم، همین گاو شیرده برای توافق با ما و کم کردن شرش از سر مستضعفان منطقه طاقچه‌بالا می‌گذاشت. البته اینجا نمی‌توان از مجاهدت مستضعفان یمنی سخن به میان نیاورد. نمی‌توان از مجاهدات غریبانه مدافعان حرم یاد نکرد؛ اما شهید عجمیان و عجمیان‌های دیگرِ ایران که ما حتی نامشان را هم نشنیدیم، استعاره‌ای از همه نیروهای مستضعف عالم هستند تا به حقیقت قدرت خودمان پی ببریم. اتحاد وجودی همین ذرات ناشناخته است که نیروی واقعی ما را می‌سازد. ما قرار بود در دنیا منزوی شویم. قرار بود آنچنان چهره‌مان مخدوش شود که کسی میل توافق و ائتلاف با ما نداشته باشد. اما نیروی درونی ما آنچنان پایدار و مقاوم است که قدرت سخت جهانی را نرم و خاضع کرده است. آبان ۱۴۰۱، در ایام داغ بلوا، پیش‌شماره اول سوره منتشر شد. آنجا در مطلب «بلوا در حباب» نوشتیم: «بومرنگ این واقعیت‌زدایی [بلوا] به همان کسانی برمی‌گردد که این توهم را تولید کرده‌اند. اگر حمله نظامی خارجی به ایران صورت نگیرد، موج این تحولات به منطقه و جهان بازخواهد گشت. این حباب که بترکد، نیروی پیش‌رونده ایران در قالب معاهدات بین‌المللی و ائتلاف‌های سیاسی ضدقدرت هژمونیک آمریکا در جبهه مقاومت، با قدرت بیشتری پیش‌روی خواهد کرد و حتی می‌تواند کشورهای دشمن و رقیب را از درون دچار بحران کند. جهان دیگر بیش از این ظرفیت دست‌اندازی قدرت‌های استکباری را ندارد و اینجاست که از دل این جنگ جهانی علیه ایران، زمینه‌ای برای تغییر جغرافیای سیاسی جهان به نفع ایران، امت اسلامی و جبهه مقاومت،‌ آماده خواهد شد». حالا خوب است در بهار ۱۴۰۲، به فاصله نیم‌سال از آبان ۱۴۰۱ اخبار ایران و جهان را مرور کنیم. از توافق با عربستان، تا قرارداد با چین، تا همکاری با روسیه، تا نزدیکی سوریه به کشورهای عربی، تا فروکش کردن جنگ یمن، تا دست‌پاچگی و بحران در سرزمین‌های اشغالی تا تنفر و بی‌اعتمادی روزافزون مردم منطقه نسبت به آمریکا و ده‌ها رویداد دیگر. این‌ها طلیعه اتفاقات شگرف در آینده است و نباید به همین‌ها بسنده کنیم؛ اما همه این اتفاقات فرع بر «بودن» و «قدرت» ماست. قدرت ماست که ائتلاف ساخته است. کسانی که قدرت ما را در انحلالمان درون ائتلاف‌های موجود می‌جویند، نیروی ایمانی مردم ما را نمی‌بینند. نیرویی که شهید عجمیان استعاره‌ای گویا از آن است. این نیرو اتوپیای غرب مدرن را شکست خواهد داد و نظم سیاسی جهان را دگرگون خواهد کرد. ان‌شاءالله. 👉 @sourehmagazine
سید روح‌الله عجمیان و امکان‌های جغرافیای سیاسی آینده جهان.pdf
628.9K
🔰سرمقاله اولین شماره ماهنامه سوره 💠سید روح‌الله عجمیان و امکان‌های جغرافیای سیاسی آینده جهان 📝سید علی سیدان 👉 @sourehmagazine
همراهان سوره! پس از مطالعه شماره اول مجله سوره، ما را مهمان نظرات خود کنید. 🔰این امر، قطعا در بهبود فرآیند تولید و انتشار سوره یاری‌رسان ما خواهد بود. 👉 @sourehmagazine_admin
💠هنر استشهادی 🔰میزگردی برای گفت‌وگو و تأمل دربارهٔ منشور هنر امام خمینی (ره) 📝 یکی از پیام‌هایی که حضرت در سال پایانی عمر خویش خطاب به خانواده شهدا و هنرمندان صادر کرد، پیامی است که به «منشور هنر» مشهور شده است. حضرت امام در این پیام کوتاه، تکلیفی تاریخی برای هنرمندان انقلاب معین کرده است. شهید سید مرتضی آوینی در شماره اول مجله سوره شرح مفصلی به این پیام مجمل نوشت. حالا پس از سی و چهار سال از صدور این پیام، جمعی از اهالی هنر و نظر در میزگرد جمع شده‌اند تا با تأمل در این پیام تاریخی، راهی برای امروزِ هنر انقلاب بیابند. سید محمد حسینی؛ مدیر گروه فیلم و سریال بنیاد روایت فتح، سید حسین شهرستانی؛ مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و محسن صفایی فرد؛ مدیر تولید و تأمین موسیقی سیما، در این نشست به بحث پرداختند. متن این گفتگو را می‌توانید در شماره اول ماهنامه سوره مطالعه کنید. همچنین برای خرید این شماره می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید. 👉 @sourehmagazine
💠چرا فلسطین مسئله ایران است؟ 🔰در نهضت انقلاب اسلامی، مسئله همواره یکی مهم‌ترین موضوعات چالش برانگیز و راهبردی در جهت‌گیری‌ها و اعلام مواضع بود. موضوعی که منحصر به روابط دو کشور نمی‌شد و دامنه‌ی گسترده‌ای از مسائل را تحت الشعاع قرار می‌داد. اخراج سفیر و اتمام روابط دیپلماتیک رژیم صهیونسیتی در ایران و استقرار سفارت فلسطین در همان ماه‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین مواجهه رسمی با این رژیم بود. در روزهای غربت جنگ هشت ساله این دشمنی کاسته نشد و بعد از آن نیز با اعزام نیرو و هم‌افزایی نظامی فصلی دیگر از تقابل آغاز شد و جمهوری اسلامی بواسطه حمایت از گروه‌های مقاومت و نبرد سایبری مورد تحریم و فشار دول غربی نیز قرار گرفت. آنچه که در طی سال‌های گذشته تعین یافت، درآمیختگی هویت انقلاب اسلامی با مسئله فلسطین است. از این رو بازخوانی مواضع بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌تواند راهگشای این مسیر باشد. محمود ذکاوت در اولین شماره ماهنامه سوره، رویکرد (ره) در مسأله فلسطین در زمینه تاریخی را مورد بررسی قرار داده است. 👉 @sourehmagazine
💠 پیش‌فروش دومین شماره ماهنامه سوره 💠 🔰با تخفیف ۳۵درصدی 🔰به همراه ارسال رایگان 🔶برای خرید این شماره می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید. 👉 @sourehmagazine
💠 تو نیز اگر بتوانی ببند بار تحول 🔰شماره دوم ماهنامه «سوره» هفته آینده منتشر خواهد شد 🔷 برای پیش‌خرید دومین شماره ماهنامه سوره با تخفیف ۳۵ درصدی (به مدت یک هفته) می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام بدهید. 🔶 دومین شماره ماهنامه سوره با سردبیری سیدعلی سیدان در ۱۲۸ صفحه از هفته آینده با قیمت ۹۰ هزار تومان در کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های سراسر کشور قابل تهیه است.
ماهنامۀ سوره
💠 تو نیز اگر بتوانی ببند بار تحول 🔰شماره دوم ماهنامه «سوره» هفته آینده منتشر خواهد شد 🔷 برای پیش‌خ
🚩 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔻سرمقاله؛ حکومت ترس در رسانه ملی چه زمانی پایان می‌یابد؟ 10 ترس که صدا‌و‌سیما را زمین‌گیر کرده است 🔻رفراندوم‌بازی گروه‌های سیاسیِ در بن‌بست، چگونه در گفتار خود کلمه «رفراندوم» را مصرف می‌کنند؟ 🔻زیست انقلابی، فرم می‌سازد تحلیل حجت الاسلام محمدمهدی شفیعی از ویژگی‌های انسان و سازمان انقلابی در آخرین سخنرانی شهید قاسم سلیمانی 🔻ایران؛ یک موجودیتِ غیرطبیعی علیرضا شفاه، ایران را موجودیتی غیرطبیعی می‌داند که جغرافیا می‌سازد 🔻نهاد ژورنالیسم و بار روایت صحنه نظرخواهی مجله سوره از اهالی رسانه درباره رسالت تاریخی ژورنالیسم انقلاب اسلامی و موانع آن 🔻جدال دو فقه درآمدی بر خواندن «منشور روحانیت» امام خمینی (ره) 🔻رستاخیز کلمات جستاری در چند و چون شعر انقلاب اسلامی 🔻جهاد در برابر خیریه گزارشی از خیریه کارآفرینی «جهت» 🔻شهری در انتهای اقیانوس سفرنامه کنیا با روایتگری فاطمه خطیب 🔻تو نیز اگر بتوانی ببند بار تحول گفت‌وگو با وحید جلیلی؛ قائم‌مقام فرهنگی رسانه ملی درباره ایده، کارنامه و آینده تحول صدا و سیما 🔻زیبایی‌شناسی مبارزه در خوانش غزلی از محمد‌مهدی سیار 🔻یک روایت سه‌پاره درباره کتاب «روح‌الله» 🔻خیمه‌شب بازی درباره «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی 🔻هم‌خانواده با عشق حسین حقیقی، با آلبوم «تماشایی» امید به موسیقی عاشقانه خانواده محور را زنده کرده است 🔻قیام حج تأملی در پیام‌های امام خمینی درباره حج 👉 @sourehmagazine
💠بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائم‌مقام رسانه‌ملی (۱): 🔸آقا به این نتیجه رسیدند که باید در دستگاه فرهنگی کشور تغییر جدی اتفاق بیفتد و آمدن فردی مثل آقای علی لاریجانی در آن مقطع خیلی معنادار و شوق‌انگیز بود. اما رهبری در کنار تغییر مدیریت‌های ارشد فرهنگی یک خط موازی را تقویت کردند که بعدها با کلید واژه «جبهه فرهنگی» جمع‌بندی و شناخته شدند. 🔹از دلایلی که آقای جبلی انتخاب شد، این بود که باید این دو جریان با هم تلاقی کنند یعنی باید جریان رسمی مدیریت فرهنگی کشور با جریان غیراداری جبهه فرهنگی و ظرفیت‌های اجتماعی_ فرهنگی انقلاب اسلامی به هم‌افزایی برسند. 🔸شاید مهمترین ایراد آقا به سند تحول، زمانبندی‌های ارائه شده بود. به آقای جبلی فرموده بودند در یک سال و دو سال و سه سال می‌خواهید تحول ایجاد کنید؟! می‌خواهید معجزه کنید؟! تعبیر آقا این چنین بود. 🔹در مدیریت خط قرمزی لازم ندارید آدم‌هایی را سر کار بیاورید که الزاماً عمق داشته باشند، راهبرد داشته باشند، نوآوری داشته باشند، این آدم‌ها نوعاً باید کنترل‌چی‌های خوبی باشند. به آن‌ها می‌گویید شما آنجا مامور هستید که چه چیزی پخش نشود، نه اینکه چه چیزی پخش بشود. 🔸در برخی مقاطع، طبقه‌ای با شکل دادن به ادبیات انتقادی، امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به نفع خود تسخیر کرده است که این ریشه در فضای آکادمیک ما دارد. مثلاً کلیدواژه‌ای به نام «طبقه متوسط» می‌سازند که طبقه متوسط نیست بلکه بزک‌شده‌ی طبقه مرفه نوکیسه بی‌هویتِ بی‌آرمانِ غرب زده است. @sourehmagazine
💠بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائم‌مقام رسانه‌ملی (۲): 🔸شما در قضیه‌ای مثل آب اصفهان دیدید چه پتانسیلی برای تولید یک بحران اجتماعی و امنیتی داشت. شما می‌بینید عده‌ای ناراحت هستند چرا این بحران جمع شده است! بولتن می‌سازند، فضاسازی می‌کنند. ناراحت هستید بحرانی با این پتانسیل منفی، با کار رسانه‌ای شجاعانه و عاقلانه جمع شد؟ ما باید این را نقطهٔ منفی در کارنامه خود بدانیم؟ 🔹من احتجاج می‌کنم، گزاره ابطال‌پذیر ارائه می‌کنم. در طول ۳۰ سال گذشته یک بار یک نفر در حد دو جمله، مثلاً یک توییت زده باشد، نمی‌گویم مقاله چهارهزارکلمه‌ای نوشته باشد، یک توییت زده باشد که آقای صدا و سیما برای چه ده‌ها میلیون روستایی این کشور را سانسور می‌کنید؟ 🔸دقت کنید فضای فرهنگی جمهوری اسلامی چطور هزاران میلیارد بودجهٔ فرهنگی را طی بیش از سی‌سال جوری خرج کرد که نتیجهٔ آن امروز در کف خیابان است. همین ادبیات انتقادی حاکم تحت عنوان «نظریهٔ جذب» این بلا را سر مدیریت فرهنگی جمهوری اسلامی آورد.
ماهنامۀ سوره
💠بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائم‌مقام رسانه‌ملی (۲): 🔸شما در قضیه‌ای مثل آب ا
🔹همین کسانی که این حرف‌ها را می‌گویند، یک وحید جلیلی را روی آنتن تحمل نمی‌کردند. همان‌ها که ما را ممنوع‌التصویر کردند، دم از سعهٔ صدر و تنوع و چندصدایی می‌زنند. از حوزه هنری اخراج شدیم، به خاطر اینکه صداوسیما را نقد کردیم. دو تا انتقاد به یک سریال کردیم، بسیج شدند از ضدولایت فقیه به ما بستند تا خوارج و ابن‌ملجم و... . 🔸امروز بعضی از همان‌ها دم از سعهٔ صدر می‌زنند. یا می‌گویند یک مشت آدم‌های بی‌تجربه هستند! طرف از موشکی سپاه اینجا آمده و معاون شده و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است، ولی آقای پیمان جبلی که سی سال در سازمان بوده بی‌تجربه می‌شود و سازمان را نمی‌شناسد و نمی‌داند مدیریت‌ها را به که بسپارد؟ 🔰برای مطالعه مشروح گفت‌وگو می‌توانید دومین شماره ماهنامه سوره را تهیه کنید. همچنین برای دریافت این شماره می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید. @sourehmagazine
بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائم‌مقام رسانه‌ملی (۳): 🔸یکی از دوستان گفت اختلاف ما با آقای جلیلی در این است که ایشان فکر می‌کند صداوسیما باید برای ۱۰ درصد حزب‌اللهی برنامه بسازد. ما مثل آقای جلیلی حزب‌اللهی هستیم، ولی اعتقاد ما این است که ما رسانهٔ ملی هستیم و باید برای هشتاد میلیون ایرانی برنامه بسازیم، نه برای ۱۰ درصد حزب‌اللهی. اگر همین را آقای جلیلی فهم کند، ما مشکلی نخواهیم داشت. من آنجا چه گفتم؟ گفتم ۱۰ درصد حزب‌اللهی هستند؟ گفت بله. گفتم آقای مدیرِ صداوسیما اصلاً ما نه نظام جمهوری اسلامی هستیم و نه دویست‌هزار شهید دادیم و نه آرمانی داریم. اصلاً ما صرفاً دموکرات هستیم! اینجا ایسلند و استرالیاست! ۱۰ درصد که حزب‌اللهی هستند! ۴۰۰ سریال ساختیم. از این ۴۰۰ سریال باید چهل مورد بازنمایی زندگی حزب‌اللهی‌ها باشد. شما دو کاراکتر حزب‌اللهی در کل سریال‌ها به من معرفی کنید. 🔹در فضای سریال‌ها نگاه کنید، شما حتی وقتی می‌خواهید شهید بابایی را تصویر کنید، طرف را صدا می‌کنید و می‌گویید مراقب باش! ما شهید بابایی واقعی را نمی‌خواهیم. سلاخی‌اش کن! تمام وجوه و نشانه‌شناسی‌های حزب‌اللهی او را بتراشید. چون یک پیش‌فرض دارید. می‌گویید حزب‌الله، انقلاب و اسلام، دافعه دارد و این‌ها را باید بتراشیم. این‌ها ارکان نظریه جذب است.
ماهنامۀ سوره
بخش‌هایی از گفت‌وگوی ماهنامه سوره با وحید جلیلی، قائم‌مقام رسانه‌ملی (۳): 🔸یکی از دوستان گفت اختلاف
🔸صداوسیما سه جور برنامه دارد؛ خبری، هنری و نظری. به انقلابی‌ها می‌گویند شما می‌توانید در حوزهٔ خبر کار کنید. آنجا که می‌خواهند سریال بسازند، از اینها خبری نیست. یکباره می‌بینید هشتصد سریال در سیمای جمهوری اسلامی ساخته شده و در ششصد مورد نشانه‌شناسی جمهوی اسلامی یا کلاً وجود ندارد یا به‌شدت کمرنگ است و در عمدهٔ آنها «امر ملی» ناپدید است. 🔹تا می‌توانید ما را نقد کنید. نقد درِ گوشی هم نمی‌خواهم، نقد علنی باشد و از ما در فضای عمومی مطالبه کنید. اگر شما نقد نکنید و مطالبات اقشار بزرگی از ملت را مطرح نکنید، دیگرانی می‌آیند با شکل‌دادن به ادبیات انتقادی خاص خودشان، ما را مجبور می‌کنند امکانات جمهوری اسلامی را برای اهداف آنها هزینه کنیم. 🔰برای مطالعه مشروح گفت‌وگو می‌توانید دومین شماره ماهنامه سوره را تهیه کنید. همچنین برای خرید این شماره می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید. @sourehmagazine
💠 هم‌خانواده با عشق 🔰حسین حقیقی، با آلبوم «تماشایی» امید به موسیقی عاشقانه خانواده‌محور را زنده کرده‌است. 📝رضا اصغری‌آذر 🚩در قسمتی از این متن می‌خوانیم: “روایت عشق در آلبوم تماشایی، عشق فانتزی و دور از واقعیت‌های زندگی از زبان طبقۀ مرفه جامعه نیست. آنچه جریان دارد یک رئالیسم عاشقانه است؛ از تبلور عشق در فرازوفرودهای واقعی یک زندگی مشترک. بارها در قطعات آلبوم به تأخیرها و بدقولی‌های ناشی از فشارهای کاری و عذرخواهی پس از آن و همچنین لحظات سخت زندگی اشاره شده که با ایثار و تکیۀ زوجین به همدیگر موفق به عبور از آن شده‌اند؛ در نهایت یک زندگی امیدوارانه و امیدآفرین در میان مشکلات زندگی را ترسیم کرده است. برای نمونه در قطعه «آویشن»: «واسه پیش خونه به دادم رسید دوتا خوشه‌انگور گوشواره‌هات / خدا شاهده قول می‌دم بهت یه جفت بهترش رو بگیرم برات».” برای مطالعه بیشتر می‌توانید به دومین شماره ماهنامه سوره مراجعه کنید. همچنین برای خرید این شماره می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام دهید.
💠سرگذشت سرکوب روسری 🔰 پیش‌فروش سومین شماره ماهنامه سوره آغاز شد. 🚩در این شماره می‌خوانید: 🔸انقلاب اسلامی روحی در کالبد هیئت 🔹نگاهی به تجربه تاسیس «هیئت رزمندگان اسلام» 🔸دیپلماتی که خلقیات‌نویس شد 🔹روایتی در باب تحقیر مردم ایران که پای ثابت گفتار روشنفکران متجددمآب ایرانی است. 🔸سرگذشت سرکوب روسری 🔹روایتی از تجربه «رنج حجاب» در فضای فرهنگی و سیاسی پهلوی دوم 🔸شیخ زمان‌آگاه 🔹نحوۀ حضور شیخ فضل‌الله نوری در صحنۀ مشروطه چگونه بود؟ 🔸فرم سنگر است 🔹ایده‌هایی برای پیوند هیئت و هنر 🔸مداحی؛ بنای سیاست بر محبت 🔹میزگردی درباره فرم «مداحی سیاسی» 🔸شبیه‌خوانی یاواقع‌گرایی؟ 🔹جستاری در امکان‌های پرداختن به امامان معصوم در سینما و تلوزیون 🔸از«اکل میته» تا هم‌آغوشی با سکولاریسم 🔹گزارشی از گفت‌وگوی دوره‌های پیشین ماهنامه سوره با نصیری 🔷 برای پیش‌خرید سومین شماره ماهنامه سوره (به مدت یک هفته) می‌توانید به صفحات ماهنامه سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام بدهید. 🔶 سومین شماره ماهنامه سوره با سردبیری سیدعلی سیدان در ۱۱۲ صفحه از هفته آینده در کیوسک‌های مطبوعاتی و کتابفروشی‌های سراسر کشور قابل تهیه است. @sourehmagazine @sourehmagazine
جلد دوم سومین شماره ماهنامه سوره @sourehmagazine
بلوا در حباب.pdf
5.86M
💠«بلوا در حباب» 📝سید علی سیدان، سردبیر ماهنامه سوره 🎯این جستار در بخش «سرمقاله، مقاله و یادداشت» برگزیده اولِ بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران شد. 🔰این متن که آذر ۱۴۰۱ در پیش‌شماره اول ماهنامه سوره منتشر شده است، تجربه بلوای پاییزی سال گذشته را با نگاهی کلان به صحنه نزاع، روایت کرده است. @sourehmagazine
💠 قوی‌تر شدیم 🔰 پیش‌فروش چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره آغاز شد @Sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
💠 قوی‌تر شدیم 🔰 پیش‌فروش چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره آغاز شد @Sourehmagazine
💠 قوی‌تر شدیم 🔰 پیش‌فروش چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره آغاز شد. 🚩در این شماره می‌خوانید: 🔸 قوی‌تر شدیم 🔹 گفت‌وگو با استاد مسعود نجابتی، استاد خط و گرافیک 🔸 گرافیک انقلاب اسلامی، چگونه قوی شد؟ 🔹 درآمدی بر شناخت الگوی عمل نیروهای انقلاب در میدان گرافیک 🔸 اما حبیب، جوهرش أمن یُجیب بود 🔹 نگاهی به زندگی و آثار استاد حبیب‌الله صادقی 🔸 قیام «مستضعفین» در خاک بوشهر 🔹 مستضعفین، چگونه در اقلیم بوشهر قدرتمند شدند و توانستند در میدان سیاست، رسانه، آموزش و آب، علیه نیروهای معارض انقلاب اسلامی قیام کنند؟ 🔸 جنگِ آب 🔹 روایتی مستند از تنش آبی در برازجان و روستاهای توابع شهرستان دلوارِ بوشهر 🔸 صهیونیسم خشکیده 🔹 چرا «قرآن‌سوزی» نتیجۀ درماندگی صهیونیسم از قدرت «حزب‌اللهی» در جهان است 🔸 مداحی استودیویی؛ فرمی در امتداد هیئت 🔹 گزارشی از معرکه آراء دربارۀ پدیدۀ «مداحی استودیویی» 🔸 هم‌آهنگ با ضرباهنگ انقلاب 🔹 دربارۀ اتفاقی که برنامۀ تلویزیونی «هماهنگ» در رسانۀ ملی رقم زد 🔸 سیاه‌بازی زیر بیرق عزا 🔹 بازخوانی شکل‌گیری جریان اقلیت «مداحی سیاه» در یزد 🔸 از رنگی که می‌کشیم 🔹 گزارشی از رویداد «همچنان جاری» در موزۀ هنرهای معاصر 🔸 شهداد؛ قهرمان بلوچ در آفریقا 🔹 قسمت سوم سفرنامۀ کنیا؛ «تبسم در آفریقا» 🔷 برای پیش‌خرید چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره (به مدت یک هفته) می‌توانید به صفحات ماهنامۀ سوره در اینستاگرام و پیام‌رسان‌های بله، ایتا، تلگرام و روبیکا پیام بدهید. 🔶 چهارمین شمارۀ ماهنامۀ سوره به سردبیری سیدعلی سیدان در 144 صفحه از هفتۀ آینده در کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور و کتابفروشی‌های منتخب قابل تهیه است. @sourehmagazine
ماهنامۀ سوره
‌ 🔻چرا سوره به حوادث سال ۱۴۰۱ می‌گوید: «بلوا» 🔸گزیده‌ای از گفت‌وگوی سید علی سیدان؛ سردبیر «سوره» با خبرگزاری مهر، درباره ماجرای انتشار پیش‌شماره اول ماهنامه سوره در پاییز ۱۴۰۱ و انتخاب واژه «بلوا» برای ویژه‌نامه حوادث سال گذشته: 🔹اتفاقات سال گذشته، فضای نخبگانی ما را غافلگیر کرد. جریان برانداز از «انقلاب»، «خیزش» یا «اعتراضات سراسری» نام می‌بُرد که بیشتر جنبه شعاری و تبلیغی برای تحریک عواطف داشت اما این اتفاقات در اندازه یک انقلاب عمومی نبود و نتیجه‌اش هم مشخص بود. اما کارشناسان داخلی اکثراً به آن «حوادث اخیر» می‌گفتند که خیلی مبهم و خنثی بود. 🔹سال ۱۳۸۸ از واژه «فتنه» استفاده کردیم و کلمات دیگری همچون «بصیرت» و «ریزش» و «رویش» نیز حول فتنه شکل گرفت که باعث آرایش دادن نیروهای انقلاب و ساختن ذهنیت آن‌ها می‌شد. 🔹ابعاد اتفاقات سال گذشته، مثل سال ۸۸ گسترده نبود و بدنه سیاسی داخلی هم نداشت که به آن «فتنه» بگوییم و از طرفی «جنبش اجتماعی» هم نبود چون اتفاقات حالتی مصنوعی و رسانه‌ساخته داشت. عده‌ای از واژه «شورش» استفاده کردند که این واژه در علوم اجتماعی مدرن، یک تباری دارد. 🔹ما فکر کردیم از واژه‌ای بهره بگیریم که به سنت‌مان هم بخورد و «بلوا» را انتخاب کردیم؛ به این معنی که انگار در جایی دور از ما معرکه‌ای برپا شده و عده‌ای همهمه و شلوغی درست کردند و خبر و بازنمایی این همهمه به ما رسیده است. خودش بیشتر یک شلوغ‌کاری است. از طرفی «بلوا» از ریشه «بلا» است که نوعی «آزمایش» برای ما محسوب می‌شود. ما مبتلا به آن می‌شویم. همچنان که خیلی‌ها به آن مبتلا شده‌اند نه اینکه سهمی در برپایی آن داشته باشند. به تعبیر رسانه‌ای، یک حباب یا حادواقعیت شکل گرفت. 🔹هدف بلوای ۱۴۰۱، حتی براندازی هم نبود و بیشتر هدفشان، هرج و مرج و التهاب امنیتی بود که اتفاقاً بلوا، هرج و مرج را نیز به ذهن متبادر می‌کند. آیات قرآن در خصوص توضیح بلوا، بسیار کمک‌کننده است و ان‌شاءالله در یک مطلب جداگانه می‌توان به ریشه بلوا از منظر قرآن پرداخت. 🔹ما سعی کردیم در پیش‌شماره اول سوره به فاصله دو ماه از آغاز بلوا، با آرامش، این موضوع را تبیین کنیم. برای مثال در مورد جستار «بلوا در حباب»، با متن ۷ هزار کلمه‌ای روبه‌رو هستید که با طمأنینه در حال تبیین موضوع است. این مطلب به عنوان برگزیده اول بخش مقالات، جشنواره رسانه‌های ایران انتخاب شد. کل پیش‌شماره اول سوره، در واقع یک بسته تحلیلی جامع و بهنگام در تبیین بلوای سال ۱۴۰۱ بود که صحت بسیاری از تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های آن بعداً مشخص شد.