eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
319 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: تناقض قرآن در بیان هدف خلقت جن و انس 📝شبهه شماره 147 در قرآن از یک طرف می فرماید جن ها وانسانها فقط براي خدمت و پرستش خدا بوجود آمده اند (ذاریات/56) و از طرفی دیگر می فرماید بسياري از آنها براي جهنم ساخته شده اند (اعراف/179) و این تناقض است. 🌸پاسخ 1⃣ ترجمه دو آیه ای که در آن دو ادعای تناقض شده است به این ترتیب است: ✅ ذاریات/ ۵۶: جن و انس را نیافریدم جز برای آنکه مرا بپرستند، ✅ اعراف/۱۷۹: و در حقیقت ، بسیاری از جنیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده ایم. [چرا که] دلهایی دارند که با آن [حقایق] را دریافت نمی کنند، و چشمانی دارند که با آن‌ها نمی ببینند، و گوشهایی دارند که با آن‌ها نمی‌شنوند. آن‌ها همانند چهارپایان بلکه گمراه ترند. [آری،] آن ها همان غافل ماندگانند. 2⃣ جهت تناقض روی قید (برای) است که بالاخره جن و انس برای عبادت خلق شده اند یا برای جهنم؟ در زبان عربی چنین معنایی را با (ل،کسره دار) می‌رسانند اما این لفظ در معانی دیگر هم استفاده می شود به این صورت که گاهی در غایت استفاده می‌شود و گاهی در علت غائی. خلط علت غایی و غایت سبب توهم تناقض در قرآن خواهد شد، علت آن نیز این است که در زبان فارسی ما هر دو را «برای» ترجمه می‌کنیم. 3⃣ در قران آیات دیگری نیز وجود دارند که در آنها از لام استفاده شده و اگر معنای درست لام خلط شود معنای آیه اشتباه خواهد شد مثلا می فرماید: «خدا نمی خواهد برشما تنگ بگیرد ، لیکن می‌خواهد شما را پاک، و نعمتش را بر شما تمام گرداند، باشد که سپاس[او] بدارید.»(مائده/6)، دراین آیه از لام برای بیان علت غائی تشریع احکام استفاده شده که عبارت است از پاک گرداندن همه انسان ها، این در حالی است که اگر در اینجا لام به معنای غایت گرفته شود باید همه انسان ها پاک از دنیا بروند که می دانیم اینگونه نیست و در نهایت بسیاری از انسانها آلوده از دنیا میروند. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951814/ 🆔 @spasokh
عنوان: تعارض روایات ثواب شهادت 📝شبهه شماره 148 در روایتی شهادت بالاترین نیکی معرفي شده که برتر از آن نیکی وجود ندارد (لیس فوقها بر) ولي در روایتی دیگر ثواب یک صلوات، مساوی ثواب 70 شهید است. آیا اين دو با هم تناقض ندارد؟ 🌸پاسخ 1⃣ از روایتی که به آن اشاره شده برداشت می شود که انسان بالاترین سرمایه ای که در اختیار دارد، همان سرمایه حیات اوست و کسی که حاضر می شود این سرمایه را در راه خدا فدا کند، ارزشی بالاتر از آن قابل تصور نیست. 2⃣ از طرفی دیگر صلوات نشانه ولایت است و در صورتی که شخصی با پذیرش ولایت کامل اهل بیت، صلوات بفرستد یعنی ایمان داشته باشد، ثواب هفتاد شهید دارد چرا که شهادت، ظاهر عمل است و ولایت روح و باطن عمل است. پس تعارضی نیست. 3⃣ بر طبق روایات ثواب دو گونه است: استحقاقی و تفضلی. ثواب استحقاقی آن است که خدای متعال بر اساس حکمت خود، کسی را که عمل نیکی انجام داده، مستحق آن نموده است؛ ولی ثواب تفضلی ثوابی مبتنی بر فضل و کرم است، لذا چه بسا خداوند بسیار فراتر از آنچه که شخص مستحق آن است به او پاداش عطا کند. حال می¬توان اینگونه فرض کرد که ثوابی که مثلا برای صلوات در روایت بیان شده ثواب تفضلی آن است که معادل ثواب استحقاقی چندین شهید در راه خداست، ولی چه بسا شهید در راه حق، خود دارای ثواب تفضلی از جانب خداوند باشد که با در نظر گرفتن آن، هیچ عملی با آن برابری نکند. ⚠️نکته: 🔹 اگر در روایتی برای خواندن دعایی یا گفتن ذکری، ثواب شهید داده شده است، مقصود این نیست که هرکس و با هر کیفیتی آن را انجام داد، انتظار چنین پاداشی را داشته باشد، بلکه اینگونه پاداش ها در صورتی است که دارای حقیقت و روح دعایی و ذکری باشد و شخص ذاکر با ولایت و معرفت و از عمق جان آن ذکر را ادا کند و پذیرفته باشد. 🔹 اگر برای عمل نیکی ثوابی همچون اجر شهید، حج، زیارت و ... قرار داده شده، مقصود این است که خداوند از روی تفضل، ثواب آن عمل را به او می دهد، نه اینکه تمام آثار و برکات عملی آن را داراست و به همین دلیل اگر مثلا برای عملی، ثواب حج یا شهادت ذکر شده باشد به معنای آن نیست که با انجام آن عمل، به ادای حج و یا جهاد فی سبیل الله که زمینه شهادت است نیازی نیست. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951815/ 🆔@spasokh
عنوان: آموزه های دینی و سهمیه ایثارگران 📝شبهه شماره 149 دیدگاه اسلام در باره امتیازاتی که برای ایثارگران از جمله جانبازان و فرزندان آنها در نظر گرفته می شود همچون سهمیه و ... چیست؟ 🌸پاسخ 1⃣ توجه ویژه به ایثارگرانی که در شرایط سخت با جان خود به کمک اسلام آمده اند، ریشه در آموزه های دینی دارد، چنانکه پیامبر اسلام ص بخشی از غنایم جنگ بدر را به خانواده های مجاهدان و رزمندگان بدر اختصاص داد. در زمان خلفا هم جنگاوران حقوق ویژه ای از غنائم جنگی داشتند تا جایی که بعدها به صورت حقوق ثابت در‌آمد. 2⃣ با روی کار آمدن حضرت علی ع، ایشان تصرفات نابجای سابق در بیت المال، از جمله حقوق گزاف غیر مستحقان را قطع کرد، با این حال نه تنها امتیازات رزمندگان و ایثارگران را قطع نکرد بلکه به حقوق آنها توجه ویژه نمود، به عنوان مثال در خطبه 261 نهج البلاغه برای جنگجویان، حقوق ویژه ای از فیء و غنیمت قائل شد، همچنین در نامه به مالک اشتر، سفارشات فراوانی در مورد خانواده شهدا کرده و فرمود: « اگر يكي از سربازانت و كساني كه با دشمنان تو مبارزه مي‌كنند به شهادت رسيد، مانند يك وصّي دلسوز و مورد اعتماد، جاي او را پر كن، به‌گونه‌اي كه اثر فقدان او در چهره آنان مشاهده نشود.» 3⃣ تقدیر از ایثارگران و خانواده های آنها حتی اگر ریشه ای در صدر اسلام نداشت باز هم موجّه بود، چرا که جنگ تحمیلی علیه ایران، آزمایشی الهی بود که ایثارگران از آن سربلند بیرون آمده و برخی از آنها مجروح یا شهید شدند، بر این اساس، در نظر گرفتن سهمیه و یا امکانات ویژه برای این قشر یا خانواده های آنها حمایتی ناچیز از فداکاری های مخلصانه آنها می باشد. 4⃣ در نظر گرفتن امتیازات برای ایثارگران زمینه ای فراهم می آورد تا روحیه دفاع و فداکاری برای اسلام و سرزمین اسلامی همواره تقویت شود، به ویژه اینکه همواره احتمال بروز جنگ مجدد وجود دارد، چنانکه امام علی ع در این زمینه سفارش می کند تا سپاسگزاری و پاداش ایثارگران دائمی شده و در زمینه تقدیر از تلاش های رزمندگان کوتاهی صورت نگیرد. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951817/ 🆔@spasokh
🌸🍃🌸🍃عنوان: ریشه های جریان مهدویت در اسلام🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 📝شبهه شماره 150 يحيي بن عمر،علوي انقلابي متولد عهد امام حسن عسكري، اساس تاريخي داستان مهدي موعود است و اسطوره مهدي موعود از داستان زندگي المهدي قائم ابوالحسن يحيي بن عمر علوي انقلابي گرفته شده است؟!! 🗓پاسخ 1⃣ يحيي بن عمر بن يحيي بن حسين بن زيد بن علي بن الحسين بن علي بن ابيطالب، كه كنيه او ابوالحسن بود در سال 249ق. در كوفه قيام و ظهور كرد و به قتل رسید؛ او خودش هرگز ادعای مهدویت نکرد بلکه برخی از زیدیان جارودیه اعتقاد به مهدی بودن او داشتند. 2⃣ اینکه مهدویت در طول تاریخ مورد سوء استفاده برخي مدّعيان دروغين واقع شده و افراد فرصت طلب از این مساله سوء استفاده کرده اند، هیچ تاثیری در واقعیت این امر ندارد. زیرا کدام حقيقت است که در جهان مورد سوء استفاده قرار نگرفته است؟! ... 3⃣ بر اساس روايات در منابع شیعه و سنی، رسول خدا و امامان معصوم پيش از ولادت امام زمان از آن به تفصيل خبر داده اند و مهدي موعود را با اصل و نسب معرفي کرده اند و لذا این سخن واهی که مهدویت و غیبت یک پدیده ای است که منشأ آن قیام يحيي بن عمر است، یک ادعای باطل و بر خلاف ضرورت تاریخ اسلام است. به عنوان مثال ابن عباس از رسول خدا ص نقل می کند که فرمود: علی وصی من است و از فرزندان او، قائم منتظر، مهدی است؛ همان کسی که زمین را آکنده از قسط و عدل می کند پس از آن که از جور و ظلم پر شده باشد؛ قسم به خدایی که مرا به حق فرستاده و بشیر و نذیر قرار داده است ... از امام باقر نقل شده که فرمود: از ما (اهل بيت) دوازده (امام و) محدث خواهد بود که هفتمين فرزندم قائم آنان است...». بالغ بر صد و سه حديث دلالت بر اين معنا دارد. بيش از صد و چهل روايت دلالت دارد که امام مهدي فرزند بلافصل امام عسکري است و دوازدهمين امام شيعيان و حتی افزون بر شیعیان، تعداد زيادي از علماء و بزرگان اهل تسن و حتي وهابي تصريح کرده‌اند که احاديث مهدويت متواتر هستند. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951818/ 🆔@spasokh
🌸🌼مراد از علی بن الحسین(علیه السلام) در زیارت ها کیست؟ 🖌 سؤال: 👈 مقصود از علي بن الحسين در زيارت عاشورا و سایر زیارت ها امام سجاد (علیه السلام) است يا حضرت علي اكبر؟ اگر مقصود حضرت علي اكبر است در يكي از زيارت ها از ايشان به عنوان ولي الله یاد شده است. مگر ایشان امام بوده است؟ 📝 چکیده پاسخ: پاسخ این سؤال در قالب سه نکته ارائه می گردد: 1⃣ منظور از در زیارت عاشورا و زیارت های مشابه، حضرت علی اکبر (علیه السلام) است زیرا در این زیارت به شهدای کربلا سلام فرستاده می شود به همین دلیل منظور از علی بن الحسین، علی اکبر (علیه السلام) خواهد بود که در به شهادت رسید و نه امام سجاد (علیه السلام)، ضمنا این سلام بر حضرت علی اصغر نمی تواند باشد زیرا: 👌 اولا علی اصغر در زیارات به نام «عبدالله رضیع» مشهور است و نه به علی 👌 ثانیا امام سجاد(علیه السلام) در دارالاماره کوفه در بخشی از پاسخ خود به ابن زیاد که از او پرسید: مگر خدا علی بن الحسین را نکشت؟ فرمود: برادر بزرگتری به نام علی داشتم که مردم او را کشتند و این قرینه بر این است که منظور از علی بن الحسین در زیارات، حضرت علی اکبر است و نه علی اصغر. 2⃣ به لحاظ لغوی به هر چيزي كه نسبت به ديگري قرابت و نزديكي داشته باشد خواه از نظر مكان يا زمان يا نسب و يا مقام، #«ولي» گفته مي شود و از این روی در اصطلاح هم به دوستان خدا، از این جهت که به خدا نزديك هستند «ولي الله» گفته مي شود و اين واژه اختصاصي به امام معصوم ندارد چنانكه خداوند متعال در مورد دوستان خود ـ اعم از امام و غير امام ـ مي فرمايد:«الا انَّ اولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون» . 3⃣ استعمال«ولي الله» درباره حضرت علي اكبر و معناي «السلام عليك يا ولي الله» كه در زيارت آن حضرت آمده اين است كه سلام بر تو اي دوستدار خدا و ياور دين خدا و مؤيد اين مطلب آن است كه در زيارت غير علي اكبر (علیه السلام) هم «ولي الله» گفته شده است. چنانكه در زيارت ساير شهدا مي خوانيم: «السلام عليكم يا اولياء الله و احبائه» سلام بر شما اي اوليا (دوستداران و ياوران) خدا، و ما مي دانيم كه ساير قطعاً امام نبوده اند بلكه بسياري از آنان حتي فرزند امام هم نبوده اند و با اين حال از آنان به «اولياء الله» یاد شده است. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9434/ 🆔@spasokh
عنوان: امام زمان و ترس از شهادت 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌸 ⚠️[بازنشر] 📝 شبهه: با توجه به برخی روایات که علت غیبت امام زمان عج را ترس از کشته شدن دانسته اند، آن حضرت از جان خویش در هراس است. چنین امامی چگونه متصور است که جهان را از ستم نجات دهد؟! 🌺 پاسخ 1⃣ بر اساس روایت های متعدد، علّت اصلي غيبت جزء اسرار الهي است و جز ائمه اطهار ع که خزانه داران اسرار الهي هستند کسي آن را نمي داند و ذکر بعضي از حکمت هاي آن در برخی روایات، مثل آزمايش و امتحان[1] ، بيعت نکردن با ستمکاران[2]، نجات از قتل و فراهم شدن ياران و ... به خاطر پاسخ به سئوالات مکرّري بوده که از امامان معصوم مي شده است؛ اما اين هرگز به معناي انحصار علّت و حکمت غيبت در اين امور نيست. 2⃣ بدون شك تا زماني كه آمادگي براي پذيرش برنامه‌هاي حضرت حجت پديد نيايد و مردم دنيا از آن استقبال ننمايند ظهور تحقق نمي‌يابد و غيبت همچنان به طول خواهد انجاميد از اين نظر مي‌توان گفت آماده نبودن مردم برای پذیرش برنامه های اصلاحی حضرت، يكي از اصلی ترین عوامل تحقق غيبت و تداوم آن به شمار مي‌رود و ترس از گزند دشمنان، از عوامل دیگر است. زرارة بن اعين از امام صادق ع روايت مي‌كند كه حضرت فرمود: اي زراره قائم ما ناچار است كه از ديده ها پنهان شود و غيبت نمايد. عرض كردم براي چه؟ فرمود: چون از جان خود بيم و ترس دارد[3]. 3⃣ امام هرگز از کشته شدن و شهادت در راه دين، باکي نداشته و ندارد، ولی شهادت او، به صلاح جامعه و دين نيست. زيرا هر يک از ائمه پس از شهادت جانشيني داشتند، ولي امام زمان اگر کشته شود، جانشيني ندارد و زمين نه تنها از حجت خدا خالي مي گردد[4]، بلکه رسالت احياء دين الهي و برپايي حکومت جهاني صالحان در آخر الزمان نیز ناتمام می ماند. ✍پی نوشت: [1]مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، بيروت،‌ لبنان. مؤسسة الوفاء ، ج 51، ص 113. [2]همان، ص 152. [3]شيخ صدوق، كمال الدين و تمام النعمه،. ص 342. [4]امینی، ابراهیم، دادگستر جهان ، ص149. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951771/ 🆔 @spasokh
عنوان: شک در اصل تولد امام مهدی (عج) 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌸 ⚠️ [بازنشر] 📝شبهه از نظر تاريخي تولد فرزندي از امام حسن عسگري (علیه السلام) با نام مهدي مشکوک است. اسناد و مدارک معتبر تاريخي مقبول در نزد اهل‌سنت، تولد چنين فرزندي را تأييد نمي‌کند. به عبارت ديگر هيچ سند محکم تاريخي، که با موازين و معيارهاي اهل‌سنت (در قبول روايات تاريخي) تأييد شود، در اين خصوص تولد و حیات مهدی وجود ندارد و از این رو راه اثبات وجود و حیات چنان فردی براي اهل‌سنت بسته است! 🌺 پاسخ 1⃣ بیان عقیده شیعیان درباره دوازده امام و نام بردن از امام دوازدهم (ع) توسط ابوالحسن اشعری نشانگر این است که عقیده شیعه درباره ائمه، تولد و حیات امام زمان (ع) در آن عصر از شهرت جامعی در میان شیعیان برخوردار بوده است؛ آنچنان که حتّی مخالفان شیعه هم کاملاً از این مطلب آگاهی یافته بودند. 2⃣ عدادي زيادي از دانشمندان حقيقت‌بين اهل‌سنت، با توجه به استحكام اخبار شيعه درباره تولد امام زمان (ع)، آن را پذيرفته‌اند؛ در ميان آن‌ها کسانی هستند كه هرچند حيات فعلي و طول عمر آن حضرت را قبول نكرده‌اند، ولي اخبار تولد ايشان را پذيرفته‌اند؛ بنابر تحقيق یکی از محققان، تعداد اين افراد به 68 نفر مي‌رسد. 3⃣ بسیاری از عالمان اهل‌سنت علاوه بر پذیرش اخبار تولد امام مهدی، بر این واقعیت که او فرزند امام عسگری است، تصریح کرده‌اند. این گروه معتقدند امام مهدی(ع)، همانکه ظهورش در آخرالزمان وعده داده شده است، کسی جز محمد بن حسن العسکری (ع) امام دوازدهم از ائمه اهل البیت (علیهم السلام) نیست و تصریحات متعددی را بیان نموده‌اند. 4⃣ بی‌شک یکی از بهترین گواهانی که تولد امام مهدی (ع) را می‌تواند اثبات کند، نقل این خبر توسط متخصصان و خبرگان فن نسب‌شناسی است؛ چرا که در این زمینه علمای انساب بهتر از دیگران می‌توانند اظهار نظر کنند. در این مورد می‌توان به نسب‌شناسانی معروفی از جمله سهل بن داود بن سلیمان بخاری، معاصر دوره غیبت صغری، سید عمری، نسابه مشهور قرن پنجم هجری، فخر رازی شافعی، نسابه قرن پنجم هجری اشاره نمود. 5⃣ از هنگام تولد امام مهدی (ع) و در طول غيبت صغري، تعداد زيادي از خواص شيعيان و حتی برخی از بزرگان اهل سنت مثل ابن عربی و شیخ حسن العراقی به سعادت ديدار آن حضرت نائل شده‌اند. اين ديدارها يا در عصر امام عسكري (ع)‌ بوده و ايشان فرزندشان را به برخی از دوستان و یاران خود نشان داده است. پاسخ کامل: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951747/ 🆔@spasokh
🍃🌸🍃🌸 عنوان: امام زمان و اهل کتاب 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 🌸 📝شبهه شماره 151 در روایات شیعی آمده که در عصر ظهور، هيچ كافري باقي نمي‌ماند، جز اينكه مؤمن مي‌شود، این در حالی است که بر طبق آیات 14 و 64 مائده، یهود و نصاری تا روز قیامت وجود داشته و تمام مردم پیرو یک دین نخواهند بود. پاسخ 1⃣ تردیدی نیست در اینکه بعد از تشکیل حکومت جهانی مهدی ع هرگونه شرک از روی زمین برچیده می شود و این وعده قطعی خداوند است . 2⃣ در باره اهل کتاب در عصر ظهور دو دسته روایات نقل شده است: ✅ الف. رواياتی كه می گویند در عصر ظهور كسي جز مسلمان روي زمين باقي نمي‌ماند. اسلام بر يهود و نصارا عرضه مي شود، هر كس مسلمان شد زنده مي‌ماند و هر كس امتناع ورزيد، كشته خواهد شد. ✅ ب. رواياتی كه می گویند اهل كتاب در عصر ظهور باقي مي مانند ولي دست از شرک و تثلیث برداشته و استقلال و حاكميتي ندارند؛ با توجه به موافقت دسته دوم با ظاهرقرآن، دسته اول از اعتبار ساقط مي گردد. 3⃣ انسان موجودی مختار است و اجبار او به یک عقیده و مذهب تاثیری در رستگاری او نخواهد داشت و به همین دلیل حضرت مهدی عج نیز دین اسلام را برای اهل کتاب بیان می کند، ولی آنان را مجبور به پذیرش آن نمی‌کند. قرآن کریم در آیه 256 سوره بقره اکراه و اجبار در دین را رد می کند و امام زمان عج هم که مجری قرآن است به همین شیوه عمل خواهد کرد. ♦️نتیجه: بنابراين می توان گفت که يهود و نصارا در عصر دولت مهدوي باقي خواهند ماند، ولي از شرك دست برداشته، خداپرست مي‌شوند و در حمايت دولت اسلامي به زندگي خويش ادامه مي‌دهند. در عين حال دولت‌هاي باطل سقوط مي كنند و قدرت جهان در دست مسلمانان و مؤمنان شايسته قرار مي گيرد. لذا بقای اهل كتاب در سايه حكومت جهاني مهدوي، هيچ‌گونه منافات و تضادي با حاكميت و جهاني بودن حكومت اسلامي به رهبري حضرت ولي عصر عج ندارد، زيرا مراد از يكپارچگي و تحقق حقانيت شيعه در آخر الزمان، مي تواند يكپارچگي قدرت و حاكميت اسلام بر عالم باشد ولو اين‌كه برخي از اديان به عنوان تابع وجود داشته باشند. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951819/ 🆔 @spasokh
🌸🍃🌸🍃🌸عنوان: شبهات روایات ولادت امام زمان🌸🍃🌸🍃🌸 📝شبهه شماره 152 روایات مربوط به نحوه رشد امام زمان از یک سو با هم متناقضند و از سوی دیگر خلاف عقل و کتب آسمانی است؛ در یکی از این روایات امام عسکری می گوید: رشد یک روزه ما به مانند رشد یک ساله دیگران است و در دیگری می فرماید: رشد یک ماهه ما به مانند یک ساله است، از طرفی در تورات آمده که موسی پس از انداخته شدن به آب، به خواست خدا دوباره به خودش بازگردانیده شد تا دوباره شیر بخورد و این نشانگر رشد طبیعی در انبیاست. ✍ پاسخ 1⃣ تناقضی در روایات مربوط به رشد امام زمان (ع) نیست. گاهی اعداد به معنای واقعی خود به کار نرفته و معنای کثرت می دهند. در اینجا یک روز یا یک ماه معادل یک سال، نشان از سرعت رشد است. در دو روایتي كه بدان اشاره شده، بر فرض صحت سند، سخن امام عسکری (ع) کنایه از سرعت بیشتر رشد جسمی فرزندشان است به گونه ای که امام به لحاظ جسمی و روحی از سنش بزرگتر دیده می شود. طبق این دو روایت امام در کودکی، تا یک سنی نه بیشتر، سرعت رشد بیشتری نسبت به دیگران داشته است. 2⃣ رشد سریع تر امامان در یک برهه ای از زمان و نیز رشد روحی و عقلی عجیب آنان خلاف قرآن هم نیست، به عنوان نمونه خداوند در قرآن اشاره به اعطای مقام نبوت به حضرت یحیی و عیسی در کودکی می کند. 3⃣ این نحوه رشد منع عقلی هم ندارد چرا که عقل منعی نمی بیند که خداوند کودکی را از سر فضل و حکمتش تا برهه ای از زمان رشد بیشتری بخشد و محالی پیش نمی آید؛ چنانکه در طول تاریخ رشد همه کودکان به یک شیوه نبوده و گاه پیش آمده که کودکی نسبت به دیگر کودکان به لحاظ جسمی یا ذهنی رشد بیشتری پیدا کرده و تعجب همگان را برانگیخته است. 4⃣ امام زمان یا دیگر ائمه در رشد مراحل مختلف را طی کرده اند. اگر چه امامان طبق روایات تا مدتی، رشد بیشتری از باقی مردم داشتند، ولی این منافاتی با این نداشته که آنان نیز مثل سایر انسانها مرحله به مرحله رشد یافته باشند. در برخی روایات شیر خوردن امامان آمده و نیز در روایات سیره، مراحل رشد تدریجی آنان آمده است. پاسخ کامل: http://andisheqom.com/fa/telegram/View/951820/ 🆔 @spasokh