شبهه 27: در دعای امام صادق(علیهالسلام) میخوانیم: «و ارحم تلک الخدود التی تقلب علی قبر ابیعبدالله (علیهالسلام)»: و این گونههایی را که بر قبر پدرم ابی عبدالله الحسین(علیهالسلام) به خاک مالیده میشود، مشمول رحمت خود فرما! حال اگر چسباندن صورت به قبور ائمه(علیهمالسلام) موجب رحمت است، پس چرا اکنون از دست زدن به ضریح و قبور آنان ممانعت میشود؟
پاسخ:
1. سنت الهی بر این است که در جهان همه چیز مطابق نظم خاص و بر اساس اسباب و مسببات صورت پذیرد. بر این اساس هر چیزی در عالم هستی تأثیر خاص خودش را دارد؛ مثلا اگر کسی سمی بخورد مسموم خواهد شد و اگر در معرض میکروبهای کشنده قرار گیرد، آلوده و بیمار میشود. نظام علیّ مستلزم ان است که با وجود تحقق علت، معلول خواهد آمد؛ اگر فلز تیزی با فشار روی بدن کسی کشیده شود، میبرد و اگر فلزی آغشته به ویروس کشندهای شود در صورت تماس با سطح آن فلز، ویروس منتقل میشود و تفاوت نمیکند که آن فلز، ضریح امام باشد یا آهنی که در ساختمانی عادی به کار رفته است. به همین سبب عقل انسان حکم میکند (و دین هم حکم عقل را تأیید کرده است) که میبایست از شرایطی که موجب آسیب واردشدن به جسم و جان ما است، دوری کنیم، مگر آنکه پای مصلحت و منفعتی بزرگتر از جان در میان باشد (مثل میدان جنگ با دشمن)...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951905/
🆔@spasokh
شبهه 28: ویروس کرونا از قم به همه جای ایران منتشر شد؛ جایی که میگفتند به برکت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) سه در بهشت در آن باز شده است، اما اکنون معلوم شد که نه تنها هیچ امتیازی بر دیگر شهرها ندارد، بلکه مایه بدبختی دیگر شهرها هم شده است. پرسش این است که چرا حضرت فاطمه معصومه بدون داشتن هیچ امتیازى، مقدس خوانده میشود و قدرت شفابخشى به او نسبت داده میشود؟! یکى از دانشمندان مذهب تشیع گفته است که چون ایشان شهامت داشته و حدیث غدیر را روایت کرده، یک شخص مقدس است! نتیجه اینکه در مذهب شیعه براى مقدسشدن کافى است یک روایت را تعریف کنید!
پاسخ:
در این شبهه سه مدعا مطرح شده است: حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) هیچ امتیازی ندارد؛ وی قدرت شفابخشی ندارد؛ مقدس بودن وی به جهت روایت حدیث غدیر است. در ادامه این سه مدعا را بررسی میکنیم:
1. آیا حضرت فاطمه معصومه(سلاماللهعلیها) هیچ فضیلت و امتیاز معنوی ندارد؟ شیخ محمّد تستری در فضیلت معنوی آن بانو مینویسد: «در میان فرزندان امام موسی کاظم(علیهالسلام) با آن همه کثرتشان، بعد از امام رضا(علیهالسلام)، کسی هم شأن حضرت معصومه(سلاماللهعلیها) نیست».[1] از باب نمونه به دو روایت در فضائل پرشمار بانو اشاره میشود:
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951906/
🆔@spasokh
شبهه 29: مگر نمیگویید امام زمان در میان شیعیان مانند پدر است؟ چرا در این اوضاعِ شیعیان مثل جنگ و بیماری، کاری نمیکند؟! چرا شیعیان به حال خود رها شدهاند؟!
پاسخ:
1. شبهه کننده از کجا اثبات کرده است که امام زمان(عج) تاکنون برای شیعیان کاری نکرده و شیعیان را به حال خود رها کرده است؟ اولاً همواره احتمال وضعیت بدتر از وضعیت موجود قابل تصور است! ثانیاً هیچگاه نمیتوان تنها بر اساس ظواهر پدیدهها قضاوت کرد. بسا اتفاقاتی که به ظاهر، دردناک و ناگوار است، اما در دل خود خیرها و سودمندیهای زیادی برای فرد و جامعه دارد؛ ثالثاً حمایت و یاری امام زمان لزوما به معنای این نیست که امور را به صورت فیزیکی، یکسره به سود شیعیان بگرداند؛ از این روی، حمایت امام زمان اگرچه ممکن است در برخی موارد به صورت فیزیکی باشد، اما همواره به صورت معنوی و از طریق بالابردن ایمان و روحیه شیعیان بوده است.
2. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات مادی و معنوی است. این تصور که امام اگر امام است باید هرمشکل پیش آمده را با معجزه و کرامت برطرف کند، تصویر درستی از جایگاه و وظیفه امام نیست. وظیفه امام هدایت معنوی آشکار و پنهان است. انسانها در دل طبیعت به دنیا آمده، میزیند و میمیرند و وظیفه امام، در کنار عقل و علم، هدایت انسان به سوی بهترین سبک زندگی است! ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951907/
🆔@spasokh
شبهه 30: کرونا شاید اشعار به این دارد که باید دست از توسل و... برداریم و شاهد اندیشه ناب توحیدی باشیم! باید به خدا پناه برده و از او استمداد کنیم. توسل به امامان و امام زادگان شیعه نه تنها شرک است؛ بلکه هیچ سودی هم ندارد و هیج بیماری را شفا نمیدهد!
پاسخ:
1. اگر توسل به امامان اهلبیت(علیهمالسلام) مفید نیست، استمداد از خداوند نیز بیفایده است؛ چرا که به دلالت آیات و نیز روایات از جمله حدیث ثقلین (که در جای خود بحث شدهاند)، راه خدا و اولیائش از هم جدا نیست. بسیاری از شیعیان و حتی اهل تسنن در پارهای از مشکلات خود به امامان و اهلبیت(علیهمالسلام) توسل جسته و به خواسته خود نائل شدهاند. اگر کسی خواهان این است که قدرت شفادهندگی اهلبیت را که خداوند به آنان عطا کرده، ببیند کافی است به یکی از حرمهای مطهر مشرف شده و پروندههای معتبری که در این باره در بخش اداری حرم ها نگهداری میشود بررسی کند.
2. کسی ادعاء نکرده که با زیارت و توسل به ائمه(علیهمالسلام) هر مریضی حتما شفا میگیرد یا اصلاً مریض نمیشود؟! همانگونه که همه درخواستهای ما از خدا نیز به اجابت نمیرسد! ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951908/
🆔@spasokh
شبهه 31: اکنون روشن شد که به جای نذر امامزاده و ضریح و امثال اینها باید نذر پزشک و پرستار و تجهیزات پزشکی کرد. اینها میتوانند به بشر کمک کنند نه آنها!
پاسخ:
1. حقبودن توسل و دعا علاوه بر مفیدبودن دوا و درمان، امر بدیهی و روشنی برای دینداران است، بر این پایه نذر امام و امامزاده و توسل به آنها، با کمک به مخارج امور بهداشتی و پزشکی هیچ تعارضی ندارد و هر دو به موازات هم مفید و لازم است.
2. در طول تاریخ مسلمانان و شیعیان بر طبق توصیههای دینی، هم دعا و توسل داشتهاند و هم دوا و دکتر؛ هم به امور معنوی اهتمام ورزیده و هم به مسائل بهداشتی و پزشکی اعتنا کردهاند؛ هم معلمان و طبیبان معنوی و اخلاقی را تکریم کرده و هم قدردان طبیبان جسم و پزشکان بودهاند. در کشور ما و دیگر کشورهای مسلماننشین بسیاری از مراکز درمانی توسط خیّران مسلمان و با انگیزههای دینی ساخته و وقف شده است!
3. روشن است که نه هرکس دعا، زیارت و توسل کند، شفا میگیرد و حاجتش برآورده میشود و نه هرکس سراغ دوا، دکتر و بیمارستان برود، سلامت پیدا میکند! هم توسل و دعا و هم مراجعه به پزشکان، بخشی از علت تمام و کامل درمان است. اصل شفا از خدا است و ما وظیفه داریم برای رسیدن به آن، از علتهای مادی و معنوی وضع شده از سوی خدا بهره جوییم...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951909/
🆔@spasokh
شبهه 32: تمام هنر دین و طب دینی در درمان بیماران کرونا دعاخوانی و دودکردن اسپند در محیط بیمارستان است. این کارها تمسخر علم مدرن و ریشخند به دستاوردهای سترگ بشر در شناخت و درمان بیماریها است.
پاسخ:
1. طباسلامی و طبسنتی از ظرفیتهای سترگ علمی و فرهنگی ما ایرانیان است. بخشی از طب، از دستاوردهای تجارب کهن نیای ما بوده و بخشی در روایات اسلامی ریشه دارد. امروزه حتی با نگرش تنگ و انحصازطلبانه پوریتویسم منطقی، نمی توان به این سنت کهن علمی بیاعتنا بود و تحقیق و بررسی علمی در این عرصه کاملاً عقلانی و سودمند است. کنارنهادن و تحقیر طبسنتی ایرانی اقدامی غیرمنطقی و برخاسته از نادانی یا خودباختگی در برابر تمدن غرب است که حتی با ادعای عقلانیت بشر مدرن و لزوم بهرهگیری از علوم و دستاوردهای ملل مختلف نیز سازگاری ندارد. علم سنتی را نباید رقیب پزشکی مدرن تلقی کرد، بلکه میبایست آن را بهعنوان دانش مکمل مطالعه نمود و از ظرفیتهای مثبت آن در تکامل بخشیدن به پزشکی مدرن نگریست. خودشیفتگی و استبداد علمی، چه از نوع مدرن و چه سنتی آن، محکوم به زشتی و ناراستی است. فطرت حقیقتجوی انسان همواره و همه جا به دنبال علم نافع است و برای خود مرزی نمیشناسد.
2. هنر طباسلامی و سنتی نه منحصر و محدود در اقداماتی مانند دعاخوانی، توسل و دودکردن اسپند است و نه این امور کم اهمیت و بیاثر است. نقش دعا و توجه به خدا و توسل به اؤلیای الهی دست کم در ایجاد و بالارفتن آرامش و تقویت روحیه بیماران مذهبی و حتی غیرمذهبی و در نتیجه...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951910/
🆔@spasokh
شبهه 33: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، شهر قم میبایست قرنطینه میشد؛ اما علما و روحانیان قم با زور مانع قرنطینه شده و بیماری گسترش یافت!
پاسخ:
1. اینکه قم اولین شهری است که بیماری کرونا در آن تشخیص داده و اعلام شد، سخن درستی است؛ اما اینکه منشأ گسترش ویروس کرونا قم بوده، ادعایی است که هرگز اثبات نشده است. با توجه به اینکه از یک سو زادگاه ویروس کرونا کشور چین است و چین مناسبات گسترده با همه کشورهای جهان دارد و ممکن است ویروس توسط مسافران ایرانی و چینی و مسافران هرکشور دیگری به ایران منتقل شده باشد و از سوی دیگر شهر قم فاقد فرودگاه است و مسافران بین المللی ابتدا به شهر تهران و دیگر استانهای کشور وارد میشوند، بنابراین؛ گسترش ویروس از قم، فرضیهای نادرست است.
2. امروزه برای مهار بیماریهای واگیر راهبردهای مختلفی وجود دارد و هرکشور با توجه به شرایط اقلیمی، سیاسی و فرهنگی خود راهبردهای خاصی را انتخاب میکند. قرنطینه یا فاصلهگذاری اجتماعی یکی از این راهبردها است که معمولا با توجه به وضعیت کنونی فرهنگ عمومی در ایران از ابتدا در دستور کار ستاد مقابله با کرونا نبود. بافت اجتماعی و فرهنگی مردم ایران در پذیرش دستورالعملها و قوانین، همواره بر پایه توصیههای اخلاقی و انسان دوستانه است و ارزشها و باورهای مذهبی در آن بسیار تأثیرگذار است. اگر چین توانست با قرنطینه بر مسأله کرونا غلبه کند به سبب ویژگی اجتماعی و فرهنگی خاص مردم چین است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951911/
🆔@spasokh
شبهه 34: زمانی در ایران وبا آمد. خواستند شهرهای آلوده را قرنطینه کنند، ولی آیتالله مامقانی، مرجع تقلید شیعیان در آن دوران، با آن مخالفت کرد وبه همین سبب وبا گسترش یافت. امروز هم علمای قم با قرنطینه مخالفت کردند و کرونا در ایران گسترش یافت!
پاسخ:
1. داستانسرایی درباره نقش آیتالله مامقانی (رحمةاللهعلیه) در گسترش وبا در دوران قاجار، از اتهامات بیاساسی است که بر پایه اسناد غیرمعتبر و جعلی، به این عالم بزرگوار زده شده است. به جرأت میتوان گفت علت چنین اتهاماتی، نقش آن مرحوم در مبارزه با فرقههای گمراه ساخته استعمار پیر و افشای جنایتهای روس و انگلیس در ایران بوده است. ایشان در مسیر کاروان خود از کربلا تا مشهد همواره این حرکت ضداستعماری را به خوبی و استواری به انجام رساند.
2. طبق اسناد و شواهد تاریخی، مسیر حرکت کاروان آیتالله مامقانی از نجف به کربلا و از کربلا به مرزهای ایران و از مرزهای ایران به کرمانشاه و نهایتاً به تهران و مشهد بوده است. این حرکت تقریباً از ۱۴ محرم ۱۳۲۲ شروع شده. یکماه و نیم قبل از حرکت ایشان بیماری وبا در کرمانشاه و در کنگاور شایع شده بود و اساساً ورود بیماری وبا ربطی به ایشان و کاروان ایشان نداشت...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951912/
🆔@spasokh
شبهه 35: آیتالله مکارم شیرازی فتوا داده است که اگر اسرائیل هم داروی کرونا را کشف کرد، خرید آن از اسرائیل مانعی ندارد. چشم انتظارید کفار براتون کاری کنند!
پاسخ:
1. مطلبی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده و مضمون آن پاسخ به یک استفتاء از سوی آیتالله العظمی مکارم شیرازی، مبنی بر جواز خرید داروی کرونا از اسرائیل است، دروغ محض است. دفتر حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در اطلاعیهای با اشاره به این مطلب اعلام کرد: «به اطلاع میرساند این مطلب دروغ محض بوده و هیچگاه سؤال و جوابی در این زمینه از محضر آیتالله العظمی مکارم شیرازی مطرح نشده است.»
2. امروز خوشبختانه به برکت انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی، کشور ما از جایگاه کشوری وابسته به غرب در علوم، فنون و محصولات مرتبط با حوزه بهداشت و درمان، به قطب بزرگ علم و صنعت در این زمینه تبدیل شده است؛ به طوری که طبق آخرین اطلاعات، ایران توان تولید 99 درصد داروهای مورد نیاز خود را دارد و یک درصد باقی مانده هم یا از نظر اقتصادی تولید آن به صرفه نیست و یا اینکه به تازگی وارد فهرست دارویی دنیا شده است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951913/
🆔@spasokh
شبهه 36: جمهوری اسلامی هزینههای هنگفتی را صرف ساخت و نگهداری موشک و جنگ افزار کرده است، در حالی که برای حفظ سلامتی مردم و کادر پزشکی به اندازه کافی ماسک و مواد ضدعفونی نداریم!
پاسخ:
1. شکی نیست که برای حفظ سلامتی انسان، تقویت قدرت دفاعی بدن بسیار حیاتی است و انسانهایی که در این خصوص دارای ضعف باشند، بیش از دیگران در معرض آسیب و بیماری قرار دارند. گلبولهای سفید در انسان مأموریت حفاظت از سلامتی و مقابله با دشمنان خارجی را برعهده دارند؛ از این رو تقویت قدرت دفاعی بدن برای مقابله با ویروسها و میکروبها شرط ادامه حیات زیستی هرانسانی است.
2. دقیقاً همین واقعیت در دنیای خارج بدن، یعنی میان انسانها در سطح خرد و کلان جریان دارد. با توجه به رقابتها و منازعاتی که همواره در فضای بین المللی وجود دارد و هرگز قابل انکار نیست، کشورها و ملتها هم در برابر دشمنان خود به قدرت دفاعی و بازدارنده نیاز دارند. جمهوری اسلامی ایران به سبب ماهیت ظلمستیزانه و ضداستکباری خود همواره مورد هجوم کشورهای ظالم و قدرت طلب بوده و خواهد بود؛ از این رو محافظت از مرزها، استقلال سیاسی، منافع اقتصادی و امنیت مردم مستلزم وجود قدرت دفاعی متناسب با قدرتهای نظامی دشمنان است؛ ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951914/
🆔@spasokh
▼ کرونا و درسهایی برای ما
در داستان ویروس کرونا درسهای بسیاری برای ما وجود دارد که به برخی اشاره می شود:
- بشری که ادعای علم، صنعت و فنآوریش گوش فلک را کر کرده بود، با یک ذرۀ نادیدنی و میلیونها بار ریزتر از نوک سوزن، همگی درمانده شده و نمیدانند از کجا و چگونه صدمه میخورند!
- این بیماری نشان داد که چقدر نعمتهای الهی ما را احاطه کرده و ما غافل و ناسپاسیم. دستزدن به صورت و چشم و گوش، نعمت است؛ کنار هم نشستن نعمت است، رفت و آمد، دید و بازدید، نعمت است؛ دیدن پدر و مادر و بوسیدن دست وپای آنها نعمت است؛ دیدن فرزندان و بغل کردن آنها نعمت است؛ مسجد و جمعه و جماعت و هیأت و روضه و مجلس ختم و مجلس جشن و تشییع جنازه و ... همه نعمتهایی است باید شاکر آنها بود . به خاطر ناسپاسیها عذرخواه درگاه احدیت باشیم
- این ویروس نشان داد که خداوند برای عذاب کردن و تنبیه انسانهای عاصی، جاهل، غافل و گستاخ، لازم نیست حتما سیل، زلزله، صاعقه و طوفان بفرستد؛ جملۀ ذرات عالم لشکر اویند. با ملخ، مورچه، آفت گیاهان و ویروس و غیر اینها هم میشود ناتوانی بشر و عظمت و یگانگی حق را به رخ کشید!
- با توصیه پزشکان و کادرهای درمانی، شنیده و دیده میشود که برخی آنقدر ترسیدهاند که خود را کاملا محبوس کردهاند و به قدری دست و صورت خود را شسته و ضدعفونی کردهاند که پوستها خشک و زخمی شده است؛ اما دریغا که این همه فرستادگان الهی به انسان برای سلامتی جسم و روحش سفارش به وضو (و بندگی) کردهاند، ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951915/
🆔@spasokh
#تأملات_سیاسی
🔺مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزههای علمیه برگزار میکند:
#نشست_علمی
✅ مسأله #فلسطین در سیاست خارجی نظام اسلامی
🎙با حضور:
حجت الاسلام والمسلمین #سید_سجاد_ایزدهی
📅دوشنبه 29 اردیبهشت 99 / ساعت 11:30
📡تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق 👇👇👇
🌐 join.skype.com/hbSc1aZULC56
🆔@spasokh
عنوان: قرآن و دعوت فلسطینی ها به صبر
📝شبهه شماره 187
💠 قرآن در آیات 120، 125 و 186 سوره آل عمران مسلمانان را به صبر فرا می خواند، ولی فلسطینی ها به جای صبر دست به کارهای تهاجمی می زنند.
🌸پاسخ
1️⃣ صبر دو معنا دارد:
🔸 یکی به معنای سکون، سازش و تسلیم دشمن شدن است که عقل و شرع چنین صبری را محکوم می کنند،
🔸 معنای دیگر صبر، مقاومت در برابر سختی ها و مشکلات و مصمم بودن برای ادامه حرکت تا رسیدن به پیروزی است.
2️⃣ خداوند در قرآن ایمن بودن از کید منافقان و یا امداد الهی را مشروط به صبر می کند که هیچ کدام با سازش و تسلیم شدن در برابر دشمن سازگاری ندارد، لذا صبر در این آیات به معنای مقاومت است و نه سازش و سکوت، وجود آیات متعددی که مسلمانان را به جای سازش به استقامت دعوت می کند همچون هود/112، فصّلت/30، شوری/15، احقاف/13 و ... شاهدی بر این تفسیر از قرآن می باشد، لذا مقاومت فلسطینی ها در برابر رژیم اشغالگر، طبق دستور قرآن می باشد.
#قدس
#فلسطین
#مقاومت
#مقاومت_ضد_صهیونیستی
#اسرائیل
#قرآن_و_دعوت_فلسطینی_ها_به_صبر
#روز_قدس
🆔@spasokh
📝 نمازی برای جبران تمام نمازهای قضا!!
❓سؤال: چند سالی هست که در روزهای آخر ماه رمضان و با نزدیک شدن به جمعه آخر این ماه مبارک ،مطلبی در فضاهای مجازی به طور گسترده بازنشر میشود با این مضمون که روایتی از پیامبر اکرم و امیرالمومنین علیهماالسلام وارد شده است که هر شخصی در جمعه آخر ماه رمضان نمازی چهار رکعتی با دستوری خاص به جا آورد ،این نماز جبران کننده تمام نماز های قضا و بلکه نماز قضای والدین نیز خواهد بود و از دویست یا چهارصد یا ششصد سال نماز قضا کفایت میکند!
آیا این مطلب صحت دارد؟ و آیا از جهت حکم فقهی با خواندن یک نماز چهار رکعتی مستحب ،نمازهای قضایی که بر عهده شخص واجب شده است ،ساقط میشود؟
💠پاسخ:
1.چنین روایتی در هیچ کدام از منابع معتبر روایی و حدیثی وجود ندارد و از جعلیات محسوب می شود.
2.اصلی غیر قابل انکار در قوانین فقهی اسلام وجود دارد به این صورت که انجام هیچ عمل مستحبی بی نیاز کننده از انجام واجب نیست و پرهیز از مکروهات ،مجوزی برای ارتکاب حرام ها نیست.لذا بر فرض اگر چنین عمل مستحبی نیز توسط معصومین توصیه شده بود ،انجام این عمل مستحب نمی توانست نماز قضاهایی که بر ما واجب شده است را جبران کند.
3.احادیث فراوانی در بیان فروعات و مسائل مربوط به نماز قضا وارد شده است همانند رعایت ترتیب،مقدم داشتن نماز قضا بر نماز های ادا ،نماز قضای والدین ،گرفتن اجیر برای نماز های قضای شخص متوفی و... که همه و همه، اين مطلب را مي رساند که با نمازهاي مستحبي نميتوان نماز قضا را از عهده خود خارج کرد و گرنه لزومي نداشت که اهلبيت علیهم السلام اين همه فروع در موضوع نماز قضا را بيان کرده باشند و فقط کافي بود به جاي اين همه روايات و تعيين شرايط براي اجير و... مي فرمودند اين چهار رکعت نماز مستحبي را بخوانيد تا قضاي نمازهاي خود و پدر و مادر و... ساقط گردد.
4.اگر با اقامه یک نماز چهار رکعتی نمازهای قضای دویست یا سیصد یا ششصد سال جبران میشد ،دیگر اصلا نیازی به این همه تاکید بر جایگاه نماز های واجب نبود ؛چرا که با انجام این عمل فقط و فقط یک بار در طول عمر ،تمام نمازهای نخوانده خود شخص و پدران و مادران او جبران شود .
🌀نتیجه: چنین روایتی در هیچ منبع معتبر حدیثی وجود ندارد و از مطالب ساختگی است و اینکه انجام یک عمل مستحب کفایت از انجام واجبات کند مطلبی باطل است ؛آن هم در عملی همانند نماز با آن تاکید ها و جزئیات و فروعی که در شرع مقدس وارد شده است.
🆔@spasokh
عنوان: قصاص پدر برای قتل فرزند
📝شبهه شماره 188
💠 قتل رومینا اشرفی به دست پدر، موجی از واکنش ها و سوالات را در فضای مجازی در پی داشت، از جمله اینکه چرا پدر به خاطر قتل فرزند مستوجب قصاص نمی شود؟
🌸پاسخ
1️⃣ در قرآن کریم، به اهمیت قصاص و نقش آن در حیات اجتماع اشاره شده است، با این حال قصاص شرایطی دارد از جمله اینکه قتل خطایی قصاص ندارد و یا اینکه پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود و به دیه و تعزیر محکوم می شود.
2️⃣ قصاص نشدن پدر در برابر قتل فرزند به معنای کم بودن اهمیت رفتار جنایتکارانه او نیست، به همین دلیل اگر فردی فرزند خود را بکشد:
✅ شرع مقدس او را نکوهش کرده و مشمول آیه 32 سوره مائده خواهد بود که گویی همه انسان ها را کشته است،
✅ اولیای دم می توانند علیه او اقامه دعوا کنند
✅ به لحاظ اخروی نیز مشمول عذاب ابدی پروردگار خواهد بود.
3️⃣ قصاص نشدن پدر قاتل، حکمت دیگری دارد که جزء ظرایف احکام فقهی است. پدر اصل و اساس وجود فرزند است و عشق او به فرزندان از ژرفای وجود است، به طوری که حتی تنبیه های او نیز از سر دلسوزی است و به همین دلیل در شرایط عادی هیچ پدری اقدام به قتل فرزند خود نمی کند؛ به همین دلیل اثبات عامدانه بودن قتل فرزند بسیار سخت است؛ چنانکه سایر حدود نیز با اندک شبهه ای رفع می شوند.
4️⃣ مجازات در اسلام، صرفا برای فرونشاندن آتش انتقام نیست بلکه برای ترمیم زخم های خانواده آسیب دیده می باشد؛ اما در مورد قتل فرزند توسط پدر، اگر پدر اعدام شود این زخم عمیق تر خواهد شد. حتی محول کردن تصمیم گیری برای حذف سرپرست خانواده به اولیای دم مثل مادر یا جد خانواده آنها را در محذور عمیقی قرار خواهد داد و ممکن است منجر به له شدن عواطف و نابودی خانواده شود؛ از این روی اسلام با حذف حکم قصاص این محذور را از پیش پای آنها برداشته است.
⚠️ نکته:
اگر چه در ماهیت جنایتبار ماجرای رومینا شکی نیست، اما برای تحلیل منصفانه آن، نباید صرفا تابع احساسات شد و از نقش عوامل متعدد همچون زمینه های اجتماعی، روانی، فردی و فرهنگی و حتی اقتصادی غافل شد، چنانکه نقش خود فرد بزه دیده و یا اشخاص دیگری که با اقدامات غلط خود زمینه تحریک پدر و از دست رفتن کنترل او را فراهم کردند نباید فراموش شود.
#قصاص_پدر
#اسلام_و_قصاص_پدر_برای_قتل_فرزند
#مجازات_قتل_فرزند
#قتل_رومینا
#رومینا_اشرفی
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951919/
🆔@spasokh
عنوان: تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت
📝شبهه شماره 189
💠 با توجه به روایاتی که تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت را جایز نمی داند، تشکیل حکومت اسلامی چه ضرورت دارد؟
🌸پاسخ
1️⃣ ادله متعدّدی بیانگر ضرورت تشکیل حکومت دینی در دوران غیبت می باشند از جمله:
♦️ دلیل عقلی؛ اجتماعی بودن انسان و تضاد منافع آنها تشکیل حکومت را عقلا ضروری میسازد، از طرفی اراده خداوند بر تکامل مادی و معنوی جامعه قرار گرفته است که این هدف جز در پرتو تشکیل حکومتی که اراده الهی را حاکم سازد امکان پذیر نیست، ضمن اینکه ماهیت قوانین اسلام همچون جهاد، دفاع، قضاوت، اجرای حدود. و نیز هدف اسلام که بسط عدالت می باشد، حاکی از ضرورت تشکیلات حکومتی برای تحقق این اهداف و برنامه ها می باشد.
♦️ دلیل نقلی اعم از آیات و روایات، مثلا در آیه 251 بقره عبارت «و لولا دفع الله....» حاکی از ضرورت تشکیل حکومتی دینی به منظور جلوگیری از سرکشی طاغیان و برقراری امنیت می باشد و یا آیه 41 حج، یکی از ویژگی های مومنان راستین را اقامه امر به معروف و نهی از منکر در پرتو ایجاد حکومت دینی می داند.
در روایات نیز حضرت علی ع ابتدا در خطبه 41نهج البلاغه اصل ضرورت حکومت را بیان کرده و آنگاه در روایتی دیگر با اشاره به آیات 24انفال و 179 بقره آنها را دلیل روشنی بر ضرورت وجود حاکم عادلی می داند که باید احکام اسلامی را برپا نماید.
2️⃣ روایاتی که قیام در دوران غیبت را جایز نمی دانند چند دسته هستند که هیچ یک دلالت بر ممنوعیت قیام و تشکیل حکومت دینی ندارد:
♦️ برخی از آنها به طور مطلق هر قیامی را قبل از ظهور محکوم کرده و پرچمدار آن را طاغوت می داند که مقصود از آنها قیام هایی است که صاحب آن، بر خلاف راه خدا و رسول، مردم را به خود دعوت کند فلذا اطلاق روایت درست نیست چون به معنای جایز نبودن احیای دین و عمل به دهها آیه و روایت در باب امر به معروف و نهی از منکر و اجرای احکام دینی می باشد.
♦️ رواياتي که قيام هاي پيش از ظهور امام زمان را محکوم به شکست مي داند و منظور، قیام هایی است که شرایط آن محقق نشده و طبیعتا منجر به افتادن شیعیان در معرکه های بیفرجام و شکست و اندوه آنها می شود همچون قیام زید.
♦️ روایاتی که با سوء استفاده از نام اهل بیت ع به دنبال اهداف دیگری هستند که به معنای مخالفت با قیام هایی که واقعا در صدد اجرای احکام اسلام باشد نیست.
♦️ روایاتی که مؤمنان را به انتظار فرج و منع از مشارکت در قیام های قبل از ظهور فرا میخواند که مقصود هوشیاری مومنان از پیوستن به دعوتهایی است که قبل از تحقق علایم ظهور به نام قائم صورت می گیرد و دلالتی بر ممنوعیت قیامهایی که زمینهساز ظهور امام زمان می باشد ندارد.
✅ نتیجه:
هیچ یک از روایات، دلالت بر ممنوعیت قیام و تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت نداشته و ادله ضرورت تشکیل حکومت دینی همچنان پابرجاست.
#حکومت_دینی #ضرورت_حکومت_دینی #شیعه_و_حکومت_دینی_در_عصر_غیبت #ممنوعیت_حکومت_دینی_در_دوران_غیبت
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951920/
🆔@spasokh
📝 مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در سی و یکمین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی:
🌹یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیلهای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، میدانستند، امام برای دین، رسالت نظامسازی و تمدّنسازی و جامعهسازی و انسانسازی و مانند اینها تعریف کرد.🌹
#امام_تحول
#دین_و_تمدن_سازی
🆔@spasokh
📝 حدیث نگاشت:
🌺 زیبائی سخن اهل بیت 🌺
💠امام رضا عليه السلام :
رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحيا اَمْرَنا يَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا.
رحمت خدا بر بنده اى كه امر ما را زنده كند، دانش هاى ما را فرا گيرد و به مردم بياموزد. اگر مردم زيبايى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پيروى مى كردند.
📚معانى الأخبار ، ص 80
🆔@spasokh
عنوان: تناقض در قرآن
📝شبهه شماره 190
💠 از تناقض های قرآن این است که در برخی آیات (یوسف/109، انبیاء/7، فرقان/20 و...) پیامبران را منحصر در انسان میداند ولی طبق ظاهر برخی آیات دیگر (انعام/130، هود/69، حج/75 و...) در میان اجنه و فرشتگان نیز پیامبرانی وجود دارد.
🌸پاسخ
اشتباه شبهه گر این است که تصور کرده هر رسولی لزوما نبی و پیامبر است. رسول معنای گسترده ای دارد که شامل انسانها، اجنّه و فرشتگان می شود، لذا رسول منحصر در انسان نبوده و به تناسب ماموریتی که دارد(مثل ابلاغ وحی، گرفتن جان، اجرای عذاب، بشارت دادن و ...) ممکن است از جنس انسان، اجنّه یا فرشتگان باشد در حالی که انبیاء که برای هدایت بشر آمده اند از جنس بشرند.
📖پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951921/
#تناقض_در_قرآن
#بشر_بودن_پیامبران
#تفاوت_نبی_و_رسول
🆔 @spasokh
#تأملات_کلامی
🔺مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات دینی حوزههای علمیه برگزار میکند:
#نشست_علمی
✅ تحلیل الاهیاتی مسأله شر؛ با تأکید بر پاسخ به شبهات کرونا
🎙با حضور:
حجج اسلام رضا برنجکار، محمد جعفری هرندی و دکتر محمد محمدرضایی
📅 شنبه 24 خرداد 99 / ساعت 14:30 الی 16:30
📡تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق 👇👇👇
🌐 join.skype.com/hbSc1aZULC56
🆔@spasokh
عنوان: واژه شیعه در قرآن
📝شبهه شماره 191
💠 در آیات قرآن کریم واژه «شيعه» بار معنایی منفی دارد، پس چرا به پيروان #اهل_بيت عليهم السلام شيعه مي گويند؟
🌸پاسخ
1️⃣ #شیعه در اصل به معنای #پیرو هست، اعم از پیرو حق یا باطل، لذا مثل واژه «امام» هست که با توجه به پسوندی که می گیرد (همچون امام حق یا امام باطل) می تواند مفهوم مثبت یا منفی داشته باشد.
2️⃣ در قرآن کریم «شیعه» دو کاربرد دارد که گاهی مثبت است و گاهی منفی.
📚 پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951922/
#شیعه_در_قرآن
#واژه_شیعه
🆔@spasokh
💠 نشست علمی «تحلیل الاهیاتی مسأله شر؛ با تأکید بر پاسخ به شبهات کرونا» برگزار شد.💠
✅ مشروح خبر👇👇👇
https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92466/
✅ گزارش تصویری👇👇👇
https://www.hawzahnews.com/photo/905080/
#نشست_تحلیل_الهیاتی_مسئله_شر
#پاسخ_به_شبهات_کرونا
#شبهات_کرونا
#کرونا
#کرونا_و_شرور
🆔@spasokh
🌸🍃حجتالاسلام والمسلمین #برنجکار: #شرور و #بلاها، وسیلهای برای کمال و شناخت انسان نسبت به خودش است.🍃🌸
✅ مشروح خبر👇👇👇
https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92467/
#نشست_تحلیل_الهیاتی_مسئله_شر
#پاسخ_به_شبهات_کرونا
#شبهات_کرونا
#کرونا
#کرونا_و_شرور
🆔@spasokh
🌸🍃حجت الاسلام محمد جعفری هرندی در نشست علمی «تحلیل الاهیاتی مساله شر با تاکید بر پاسخ به شبهات کرونا»: علم و دین هیچ تعارضی با هم ندارند/کرونا در عرصه زیست فکری و اقتصادی و درمانی و پزشکی، فرصت ساز شد.🍃🌸
✅ مشروح خبر👇👇👇
https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92469/
#نشست_تحلیل_الهیاتی_مسئله_شر
#پاسخ_به_شبهات_کرونا
#شبهات_کرونا
#کرونا
#کرونا_و_شرور
🆔@spasokh
🌸🍃دکتر محمد محمدرضایی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران: انسان موفق کسی است که از هر تهدید، رنج و دردی راهی برای بندگی بیشتر و رسیدن به حق تعالی پیدا کند.🍃🌸
✅ مشروح خبر👇👇👇
https://www.andisheqom.com/fa/News/View/92468/
#نشست_تحلیل_الهیاتی_مسئله_شر
#پاسخ_به_شبهات_کرونا
#شبهات_کرونا
#کرونا
#کرونا_و_شرور
🆔@spasokh
عنوان: چرا مذهب جعفری؟
📝شبهه شماره 192
💠 با وجود اعتقاد شیعیان اثناعشری به دوازده امام، چرا این مذهب به عنوان «#مذهب_جعفری» شناخته می شود؟
🌸پاسخ
✅ اطلاق عنوان #جعفری بر شیعیان دوازده امامی به این دلیل است که:
1️⃣ دوران #امام_صادق ع، با پایان ممنوعیت کتابت حدیث و اشتغال حاکمان وقت به دعوای خلافت، بهترین فرصت برای جمع آوری و گسترش علوم اهل بیت ع توسط آن امام همام فراهم شد، لذا:
🌸🍃امام صادق ع پایه های فکری #تشیع را که از قبل طرح ریزی شده بود مستحکم کرد.🍃🌸
2️⃣دوره امام صادق ع، دوره انشعابات و گسترش مذاهب مختلف بود، از این روی برای تفکیک مذهب #شیعه از سایر مذاهب و مکاتب، این مذهب به نام امام صادق ع، به «#مذهب_جعفری» مشهور شد.
#امام_صادق
#شیعه_جعفری
#مذهب_جعفری
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951923/
🆔@spasokh
شهادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد.
🆔@spasokh
عنوان: اسلام و توجه به نیاز انسان در وضع احکام
📝شبهه شماره 193
💠 اسلام در وضع احکام و قوانین برای بشر، فقط به نیاز خدا که «فرمانروایی کردن» است توجه می کند و نه نیاز انسان ها، از طرف دیگر مخالف نیازهای بشر همچون آزادی است.
🌸پاسخ
🔸 اولا فرمانروایی خدا یک امر تکوینی است، لذا نیاز خدا نمی باشد بلکه لازمه ذات اوست،
🔸 ثانیا خدا کمال مطلق را داراست و خارج از ذات او چیزی را نمی توان متصور شد که بر کمال او بیافزاید، لذا مصلحت احکامی که انسان مکلف به آنهاست صرفا به خود انسان می رسد و نه خدا، مثلا با اطاعت از فرامین الهی به سعادت ابدی رهنمون می شود،
🔸ثالثا دین اسلام آزادی انسان را نادیده نگرفته است، بلکه انسان را موجودی مختار می داند که با اراده آزاد خود بهشت یا جهنم را انتخاب می کند.
📚 پاسخ کامل: 👇👇👇
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951924/
#اسلام_و_نیازهای_بشری
🆔@spasokh