eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
307 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀 تأثیر صله رحم بر طول عمر 📝شبهه در روايات آمده كه صله رحم سبب طول عمر مي‌شود. اگر اجل و طول عمر انسان مشخص است چگونه يك عمل ميتواند آن را تغيير دهد؟؟ چکیده پاسخ 💠 در روايات و سيره امامان(ع)، توصيه زيادي به پيوند و معاشرت با نزديكان شده است، تا جايي كه تأكيد فرموده‌اند، حتي با افرادي كه با شما قطع رابطه كرده‌اند رابطه برقرار كنيد و در معاشرت‌ها «مقابله به مثل»، نكنيد. 💠 زیرا طبق روايات و احاديث مختلف، ثمرات زيادي با عمل به توصيه‌ها به ما مي‌رسد. یکی از مهمترین نتایج صله رحم، طول عمر است. 💠 در متون اسلامى به دو گونه اجل اشاره شده است. قرآن کریم می‌فرماید: «ثُمَّ قَضى أَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ؛ سپس مدتى مقرر داشت و اجل حتمى نزد او است» (1) ؛ یعنى انسان یک اجل مبهم دارد و یک اجل مسمى و متعین، که در نزد خدا است و تغییرى در آن حاصل نمی‌شود و این همان اجل محتوم است که در قرآن بدان اشاره شده است: «... لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُون؛ هنگامى که اجل آنها فرا رسد، [و فرمان مجازات یا مرگشان صادر شود،] نه ساعتى تأخیر می‌کنند، و نه پیشى می‌گیرند».(2) 💠 تفاوت اين دو در آن است كه «اجل» به تنهايى به معنى عمر و وقت و مدت غير حتمى، و «اجل مسمى» به معنى عمر و مدت معين است ؛مدت عمر انسان از يك نگاه مشروط و مقيد است به برخي عوامل و اسباب و از نگاه ديگر كه همان علم محتوم و قطعي الهي است اجل معين و مشخص است كه از آن تخلف نمي كند. 💠 با توجه به اين دو نوع «اجل» در روايات میخوانيم صله رحم عمر را زياد و يا قطع رحم عمر را كاهش میدهد (منظور از عمر و اجل در اين موارد اجل غير حتمى است).(3) 💠 گاهى بیان می‌شود که صدقه از اجل معلّق جلوگیرى می‌کند و عمر آدمى را زیاد می‌نماید و گاهی هم گفته می‌شود که صله رحم باعث عمر طولانى می‌شود. در این گونه موارد مکانیزم دقیق اضافه شدن عمر برای ما معلوم نیست؛ شناخت دقیق آن مربوط به علم و اراده خداوند است؛ خداوند می‌تواند با روش‌های گوناگون به عمر افراد بیفزاید. به عنوان نمونه از وقوع تصادف یا حوادث دیگر که برای او مقدر شده بود جلوگیری کند و به اين طریق عمر او طولانی شود. 📘پی نوشت: 1⃣انعام:2. 2⃣یونس49. 3⃣مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، تهران: دار الكتب الإسلامية، 1374، ج5، ص148 و 149. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9417/ 🆔 @spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸 🌸🍀🌸 🌸 «صلَةُ الارحامِ تُحَسِّنُ الخُلُقَ وَ تُسمِحُ الكَفَّ و َتُطيبُ النَّفسَ وَ تَزيدُ فِى الرِّزقِ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ» صله رحم اخلاق را خوب، دست را بخشنده، جان را پاكيزه، روزى را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد. 📚 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج3، ص388. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 🆔 @spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸 🌸🍀🌸 🌸 قالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام :إِذَا قَطَّعُوا الْأَرْحَامَ جُعِلَتِ الْأَمْوَالُ فِي أَيْدِي الْأَشْرَارِ امير المؤمنين عليه السلام فرمود: هر گاه مردمان قطع رحم كنند اموال (و ثروتها) در دست اشرار قرار گيرد. 📚 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج4، ص62. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 🕌@spasokh 🍀 🍀🍀 🍀🍀🍀
🌸 تقلید چرا؟ 📝شبهه در دنياي امروز که علم و دانش پيشرفت چشم‌گیری کرده، نيازي به تقليد کردن از ديگران احساس نمی‌شود. تقلید کار جاهلان و بی‌سوادان است؛ مگر ما بي‌سواديم که از ديگري تقليد کنيم؟ امروزه همه افراد مي توانند با مراجعه به قرآن احکام ديني خودشان را به دست بياورند و نيازي به تقليد کردن نيست. چکیده پاسخ 💠تقليد به معناى اقتباس و الگوگيري از ديگرى و در اصطلاح فقه، عمل به نظر مجتهد است. 💠 انسان در زندگی نيازهاى فراوانى دارد که برای رفع کامل آنها نیازمند کسب شناخت و آگاهی است. یقینا کسب علم، آگاهی و تخصص در همه مسائل زندگی برای فرد فرد انسان‌ها ممکن نیست. از این رو انسان‌ها در همه جوامع، براى رفع نيازهای خود و تسهیل ادامه زندگى به تخصصی کردن کارها روی آورده‌اند. 💠دلائل گوناگونی از فطرت انسانی گرفته تا آیات قرآن کریم، روایات اهل‌بیت علیهم السلام و حکم عقل عملی بر لزوم جلب منفعت و دفع زیان، ضرورت مراجعه به عالمان دینی را اثبات می‌کند. 💠 بی‌شک، اگر شخصی به مرتبه اجتهاد و قدرت استنباط احكام نائل شود باید به نظر خود عمل کند؛ اما تا رسیدن فرد به درجه اجتهاد، چاره‌ای جز پیروی از متخصص فقه نیست. 💠 راه دیگر احتیاط است. احتیاط نیازمند اطلاعات کافی از آرای فقیهان قدیم و جدید در هرمسئله و عمل بر سخت‌ترین آن نظرهاست. رویکرد احتیاط در بسیاری از موارد، به دلیل سختی‌های فراوان، زندگی عادی انسان را مختل می‌کند. بنابراین راه سوم، یعنی مراجعه به متخصص فقه، کاربرد معقول و معمول میان مردم است. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9418/ @spasokh
🌸 ذوالقرنين در قرآن 📝شبهه داستان ذوالقرنین در قرآن، از سروده‌های سریانی اسکندر تأثیر پذیرفته و با تغییراتی جزئی، در قرآن بازنویسی شده است و چون در سرودهای اسکندر، نامی از اسلام برده نشده، یعنی جنبش قرآنی، در اصل، یک جنبش مسیحی بوده است! از سوی دیگر، اختلاف در مصادیقی که در تفاسیر، برای شخصیت ذوالقرنین بیان شده و روشن نبودن مشخصات فردی و تاریخی او، دلیلی بر وحیانی نبودن این داستان در قرآن است. ✅ چکیده پاسخ 💠بدون شک تکیه و تأکید قرآن کریم بر نقل واقعیت‌ها و پرهیز از اسطوره‌سازی و نیز عاری‌سازی داستان‌های واقعی از تحریف‌های تاریخی است. 💠 قرآن در نقل داستان‌ها، تنها به اهداف سازنده و هدایت‌گر اشاره می‌کند نه مشخصات تاریخی و فردی افراد! معروف‌بودن قصه‌های قرآنی در میان مردم، دلیلی بر تأثیرپذیری آن از مسیحیت و ... نیست؛ زیرا قرآن، وحی الهی بر خاتم پیامبران و به دور از هرگونه نقصی است. 💠ازسوی دیگر، اختلاف مفسران و تاریخ‌نگاران در جزئیات داستان‌های قرآنی، دلیلی بر افسانه‌ای بودن داستان‌های قرآن نیست؛ بلکه نشان‌گر دورافتادن آنان از مفسران واقعی، یعنی معصومان -علیهم السلام- است. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9419/ 🆔@spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸 🌸🍀🌸 🌸 از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «اغْتَنِمُوا بَرْدَ الرَّبِيعِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ بِأَبْدَانِكُمْ مَا يَفْعَلُ بِأَشْجَارِكُمْ وَ اجْتَنِبُوا بَرْدَ الْخَرِيفِ فَإِنَّهُ يَفْعَلُ بِأَبْدَانِكُمْ مَا يَفْعَلُ بِأَشْجَارِكُم» سرمای بهار را غنیمت بشمارید که با بدنهای شما همان کاری را میکند که با درختان میکند واز سرمای پاییز دوری کنید که با بدنهای شما همان کاری را می کند که با درختان میکند 📚 مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحارالأنوار، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 1403ق، ج59، ص271. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 🆔 @spasokh 🍀 🍀🌸🍀 🍀🌸🍀🌸🍀🍀✨
🌸 آيا قرآن كتابي مردانه است؟! 📝شبهه در قرآن کریم، همه جا، مردان بر زنان برتری داده شده‌اند؛ در بسیاری از آیات، حتی روی سخن با مردان است و گویی زنان وجود یا ارزش مخاطب بودن را ندارند! حتی در جایی که بر فرض، مخاطب، همه‌ی زنان و مردان هستند، از افعال و کلمات مختص مردان استفاده شده است؛ آیا این به معنای فروتر بودن زنان در ذهن و زبان آورنده‌ی قرآن نیست؟! چکیده پاسخ 💠 آشناشدن با سبک بیانی قرآن، که همان سبک بیانی عرب فصیح و اصیل است، بر بسیاری از برداشت‌های نادرست از آیات قرآن و احیانا پندارهای باطلی که به این کتاب آسمانی نسبت داده شده و می‌شود، خط بطلان می‌کشد. 💠 بدون شک، قرآن کریم در قالب زبان عربی نازل شده و ممکن نیست که از چارچوب‌های شناخته شده و اصیل عرب زبانان، خارج شود و باید به ملزومات و مختصات این زبان وفادار بماند تا مخاطبانش بتوانند به مقاصد او راه یابند و آموزه‌هایش را فهم کنند؛ اگر جز این باشد، حتی برای مخاطبان نخستین خود هم نامفهوم خواهد بود و به طریق اولی برای مخاطبان بعدی و به‌ویژه مخاطبان غیر عرب، نامفهوم‌تر خواهد ماند. 💠 چنان که گفتیم اين برداشت ناصحيح از ظواهر قرآن ناشی از ناآشنا بودن با مختصات زبان عربی است؛ در زبان عربی وقتی بخواهند جمعی، که همه از زنان هستند، را مخاطب قرار دهند از ضمایر و اسم‌های اشاره و دیگر خطابات مؤنث استفاده می‌کنند، اما اگر جمع مورد نظر، همه مرد باشند یا مردان و زنان همه با هم مورد خطاب قرار گیرند، از ضمایر و خطابات مذکر استفاده می‌شود. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9420/ 🆔@spasokh
🌸مگر بازگشت خلق خدا به سوي خدا نيست؟ 📝شبهه يكي از زيارات معروف كه توسط امام هادي(علیه‌السلام) تعليم شده است زيارت جامعه كبيره است .در متن زيارت عبارت«و إياب الخلق إليكم و حسابهم عليكم» بازگشت خلق را به سوي اهل بيت و حسابرسي آنها را نيز بر عهده اهل بيت بيان مي كند؛آيا اين مسئله با آيه «إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ . ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُمْ»(1) منافات ندارد؟ چکیده پاسخ 💠 مضمون جمله نقل شده از زيارت علاوه بر اين زيارت در ادعيه و زيارات و احاديث ديگري نيز وجود دارد به حدي كه مي توان ادعاي تواتر كرد كه اين معنا متواتراً (زياد) از ائمه و پيامبر اكرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) نقل شده كه بيانگر منافات نداشتن بين جمله مورد نظر زيارت با آيات مي باشد. 💠 شان نزول اين آيات در مورد اهل بيت (علیهم‌السلام) مي باشد. و آيات در حق آن ها نازل شده است، بنابر اين اياب و برگشت مردم طبق همين آيه به سوي اهل بيت (علیهم‌السلام) است. 💠 خود اين احاديث تفسير آيات هستند (2) كه مقصود از آيه رجوع مردم به سوي اوليا و حجج الهي يعني ائمه هدي (علیهم‌السلام) مي باشند؛ البته بايد توجه داشت كه ائمه هم از آن لحاظ كه حجت خدايند و نمايندگان خدا هستند، به اين جايگاه رسيده اند، نه اين كه خود استقلالي در اين كار داشته باشند. 💠 شايسته است كه ملوك و فرمانروايان ،بندگان و زيردستان خود را به خودشان نسبت دهند و اين در بين مردم نيز مرسوم است كه كار بنده يا اجير را به مولا يا موجر و صاحب كار نسبت مي دهند و خدا نيز چنين كرده و به رسم مردم حرف زده است و كار ائمه (علیهم‌السلام) را به خود نسبت داده است؛ در واقع ائمه (علیهم‌السلام) عمّال خداوند هستند و از جانب خداوند به حكم الهي به حساب مردم رسيدگي مي كنند. ✨نتيجه: اين فراز زيارت نه تنها منافاتي با اين آيه ندارد، بلكه آيه را تفسير مي كند و كيفيت رجوع و حسابرسي را روشن مي سازد كه اين كار توسط ائمه (علیهم‌السلام) از جانب خداوند انجام مي گيرد 📚1.سوره غاشيه : آيات 26 - 25 . به يقين بازگشت (همه) آنان به سوى ماست و مسلّما حسابشان (نيز) با ماست. 📚 2. مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، دار احیاء التراث العربی، سوم، 1403، ج 24، ص 272. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9421/ 🆔@spasokh
✍ قصاص و رواج خشونت 📝شبهه آيا قصاص موجب رواج خشونت نمي شود؟؟مگر خون را مي توان با خون شست؟؟ پاسخ 🌸 قرآن قصاص را سبب حيات جامعه بشري ميداند.(1) تقاص كردن وارد كردن همان آسيبي هست كه شخص ديده است بر شخص آسيب زننده. در نگاه اول و سطحي ممكن است اين تقاص كردن، تجويز خشونت معني شود ولي توجه به چند نكته قضاوت ما را تغيير خواهد داد: 1⃣ وقتي كسي به درجه اي از هيجان خشم مي رسد كه اراده ميكند حيات كسي را از او سلب كند و يا آسيب جسمي به او وارد كند اين هيجان با هيجان قوي و بازدارنده ترس از تقاص شدن و كشته شدن مي تواند كنترل شود وگرنه اگر شخص جاني بداند مجازاتي كه ممكن است دامنگير او شود نهايتا حبس و محروميت هاي اجتماعي است اين علم او ترسي بازدارنده از آن جنايت نخواهد بود و چه بسا افرادي كه به جهت خصومت و انگيزه هاي مختلف تمايل به حذف مخالفين خود داشته باشند و حاضر باشند مجازات حبس ابد را هم تحمل كنند. 2⃣ حق قصاص حقي هست كه اولياء دم را فقط و فقط مجاز به تقاص كردن شخص جاني ميكند و به اين ترتيب حس انتقام شكل گرفته در آنها كنترل ميشود و از قتلهاي انبوه و زنجيره اي و خانوادگي كه در نتيجه شعله ور شدن حس انتقام ممكن است حاصل شود و انسان هايي را به كام مرگ بكشاند پيش گيري ميكند.(2) 3⃣ حق قصاص يك اجبار براي تقاص كردن نيست بلكه حقي هست كه ولي دم را مخير ميكند بين تقاص كردن و عفو با گرفتن ديه و عفو كردن بدون دريافت ديه؛ حكومت از اين حق دفاع میكند و او را در گرفتن حق خود ياري ميكند. 4⃣قرآن رشته برادرى دينى ميان مسلمانان را حتى بعد از ريختن خون‌هاى ناحق، همچنان برقرار مى‌دارد و براى تحريك عواطف، اولياى مقتول را برادران قاتل معرفى نموده آنان را با اين تعبير به عفو و مدارا تشويق مى‌كند.(3) 👌نتيجه: با دادن حق قصاص براي شخص آسيب ديده و يا بازماندگان او، عاملي بازدارنده در برابر هيجانهاي مخربي مانند خشم و انگيزه هاي خانمان برانداز شكل ميگيرد كه البته اين حق داراي چارچوب خاصي است كه امكان تجاوز از آن نيست و صرفا حس انتقام شعله ور شده را با تقاص فرد جاني خاموش ميكند و به اين ترتيب اولا بازدارنده است از جنايت ابتدائي و ثانيا كنترل كننده حس انتقام است از جنايتهاي بعدي. 📘پی نوشت: 1⃣ آيه 179 سوره بقره وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون. 2⃣ آيه 33 سوره اسراء وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِيِّهِ سُلْطاناً فَلا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كانَ مَنْصُورا 3⃣ آيه 178 سوره بقره فَمَنْ عُفِىَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شىَْءٌ فَاتِّبَاعُ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَان 🆔@spasokh
✍ بیهودگی حکم حرمت نشر کتب ضالّه 📝شبهه حكم حرمت چاپ و فروش كتب ضالّه در زمان حال كه امكان مخفي كردن انديشه نيست و نشر و عدم نشر اين كتب اثري در انتشار اين انديشهها ندارد، بيمعنا است! چکیده پاسخ 🌸 در پاسخ اين سوال لازم است به چند نكته اشاره شود: 1⃣ استاد مطهري ميگويد: اغفال كردن به هيچ عنوان نميتواند و نبايد آزاد باشد؛ اينكه در اسلام خريد و فروش كتب ضلال حرام است و اجازه فروش هم داده نميشود بر اساس همين ضرر اجتماعي است. (1) دقت در كلام ايشان نشان ميدهد كه از ديدگاه شهيد مطهري كتب ضلال آنهايي هستند كه رويكردي علمي به مسائل نداشته اند بلكه بر اساس تحريف و اغوا و اغفال مردم شكل گرفته اند و هدف اصلي از تأليف آنها پيشبرد علم و دانش نيست بلكه اغواي مردم و دستيابي به منافع و مقاصد تأليف كنندگان و ترويج كردن آن كتب است و دليل اصلي حرمت آنها همين زيان اجتماعي كتب مذكور است. 2⃣ چنان نيست كه حكم حرمت نشر کتب ضاله امروزه كارآمدي نداشته باشد؛ زيرا كم‌ترین تأثير اين حكم آن است كه دينداران، عاملي برای ترويج اين كتب نباشند و نيز جامعه با ديد منفي به اينگونه كتابها بنگرند و اقبال عمومي پيدا نكند. ضمن اینکه هدف از این حکم مخفی کردن اندیشه نیست بلکه دور کردن اذهان بدون دفاع، از آسیب مغالطه ها است. 3⃣ اگر اين حكم نتواند مانعي در جهت اصل نشر كتب ضالّه باشد، ميتواند در كاستن از فراواني نشر اين كتب و جلوگيري از رواج آن‌ها مؤثر باشد. شاهد بر اين مدعا عملكرد دولتهاي غربي است که براي تبليغات اسلامي محدوديتهاي زيادي قائل ميگردند و حتي آزاديهاي مسلمانان تابع كشورهاي غربي را محدود ميسازند. از باب نمونه ميتوان به منع انتشار كتاب روژه گارودي اشاره كرد که نويسنده آن به مجازاتهايي دچار گرديد. اين كتاب كه در نقد صهيونيسم نوشته شده بود در ميان هزاران كتابي كه در ترويج صهيونيسم و يهود نوشته ميشود و تبليغات گستردهاي كه در راديو تلويزيون و اينترنت از صهيونيسم بهعمل ميآيد، اقدامي قابل توجه نبود ولي دولتهاي غربي همين اقدام را نيز اثربخش تلقي كرده و در برابر آن ايستادند. 4⃣گذشته از اينها بايد توجه نمود كه احكام اسلامي بر اساس مصالح و مفاسد انسانها تنظيم گرديده است و اگر اسلام حكم حرمت نشر كتب ضالّه را بهطور مطلق ارائه كرده است، بدون شك اطلاق اين حكم داراي مصلحت و اثر بوده است در غير اينصورت شارع، اين حكم را مطلق وضع نميفرمود. 5⃣ ضمن اینکه امروزه محتوای مجازی نیز می تواند ضالّه باشد، که پخش و نشر آن نیز همان حکم کتب ضاله را دارد و جایز نیست. 👌 بدون تردید حکم حرمت نشر کتب و دیگر ابزارهای فرهنگی گمراه کننده، تأثیر قابل قبولی در کاهش اقبال جامعه به آن‌ها دارد هرچند ممکن است این تأثیر در شرایط مختلف، کاهش یا افزایش داشته باشد، اما مسلما مجاز دانستن نشر آن‌ها کاری غیر حکیمانه و آسیب‌زاست. ضاله 📘پی نوشت: 1⃣ یزدی، حسین، آزادی از نگاه استاد شهید آیه الله مطهری، تهران: صدرا، 1391، ص 266. فایل کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9422/ 🆔@spasokh
✍ امامت امام جواد (عليه السلام) 📝سؤال دوران امامت و برخي از فضائل و كرامات امام جواد (عليه السّلام) را ذكر كنيد. چکیده پاسخ 💐 امام جواد (عليه السّلام) پيشواي نهم شيعيان در سال 203 ه. ق پس از شهادت پدر بزرگوارش امام رضا (عليه السّلام) در سن هشت سالگي، به تصريح پيشوايان گذشته و با تعيين امام رضا (عليه السّلام) عهده دار منصب امامت و خلافت خدا در زمين شد. 💐 بيشتر عمر 25 ساله حضرت يعني 17 سال دوران امامت او با زمامداري مأمون (218- 203) و معتصم (220- 218) مصادف بود" از آنجا كه امام جواد (عليه السّلام) در سن كودكي به امامت رسيد بعضي از شيعيان, در امامت آن جناب تأملي داشتند تا آنكه علماء و افاضل و اشراف شيعه از اطراف عالم متوجه حج گرديدند و بعد از مناسك حج به خدمت آن حضرت شرفياب شده و از مشاهده فضائل و معجزات و كرامات ايشان اقرار به امامت آن منبع سعادت نمودند و رنگ شبهه از آيينه خاطر خود زدودند. 💐 فضائل امام جواد (عليه السّلام) را ميتوان به دو دسته تقسيم كرد: 1. فضائل علمي 2. فضائل اخلاقي 1⃣ فضائل علمي امام (عليه السّلام): امام جواد (عليه السّلام) از دو جهت به مناظرات علمي كشانده ميشد. نخست: از طرف شيعيان خود كه با توجه به سن كم آن حضرت ميخواستند علم الهي را دريابند. دوم: از طرف حكومت, به ويژه مأمون و معتصم, دو خليفه معاصر آن حضرت. 💐 خلفا ميكوشيدند با تشكيل مناظره, شيعيان را رودرروي برخي از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شايد در پاسخ برخي از پرسشها درمانده شوند و شيعيان از اين رهگذر, در اعتقاد خود (وجود علم الهي نزد ائمه اهل بيت عليهم السلام) دچار مشكل شده و از پيروي آنها دست بردارند ولي در همه اين بحثها و مناظرات علمي, حضرت جواد (عليه السّلام) با پاسخهاي قاطع و روشنگر, اعتقاد و اطمينان كامل شيعيان به امامت آن حضرت را تثبيت كرد و ابرهاي تيره ابهام و شبهه را از فضاي فكر و ذهن آنان كنار زد و خورشيد حقيقت را آشكار ساخت. 2⃣ فضائل اخلاقي امام جواد (عليه السّلام) كارنامه امام در سه سال حاضر نبودن پدر در مدينه و ارجاع امور ديني و اجتماعي و خانوادگي توسط امام هشتم به وي, گواه كارداني و جامعيت و فضيلت امام نهم ميباشد. بهره گيري از فرصت براي رفع مشكلات مردم و گره گشايي ازكار آنان از مسلمات سيره امام جواد (عليه السّلام)است. (عليه السلام ) متن کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9423/ 🆔@spasokh
🍃🍃🍃 تولد امام علی (علیه السلام) در کعبه🍃 🖌 شبهه: 🌸🌸 با بررسی منابع تاریخی می بینیم که کعبه در دوران پیش از بعثت پیامبر اکرم، بتخانه بوده است؛ تولد امام علي در چنين مكاني چه امتيازي براي ايشان محسوب مي گردد؟ 📝 چکیده پاسخ: 💠 خانه كعبه مقدس ترين مكان روي زمين و عبادتگاهي است كه ابتدا آدم (علیه السلام) آن را در راستای «بيت المعمور» بنا کرد.(1) قداست كعبه از نظر قرآن بسيار ديرين است و وجود بتها از قداست آن هرگز نكاسته و بر اساس آيات قرآن اولين خانه اي است كه خداوند در آن عبادت شده. 💠 بنابراين تولد امام علي (علیه السلام) در اين مكان مقدس فضيلتي بزرگ براي آن حضرت محسوب شده است، فضيلتي كه احدي در اين فضيلت با حضرت شريك نگشته است. علاوه بر اينكه به اذن الهي ديوار كعبه شكافته شد و فاطمه بنت اسد از اين طريق وارد كعبه شد و حضرت را درون كعبه به دنيا آورد. 💠 بدون ترديد وجود بت ها در خانه كعبه شايسته اين مكان مقدس نبود امّا وجود مقطعي اين بت ها در خانه كعبه نمي توانست قداست و معنويت اصيل اين خانه را از بين ببرد. دليل بر قداست اين خانه آن است كه اولا رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) پيش از بعثت و پس از آن همواره كنار اين خانه مي آمد و پس از طواف اين خانه مقدس به عبادت مشغول مي شد. 💠 همچنين بايد توجه داشت همه كساني كه به ولادت علي (علیه السلام) در خانه كعبه اشاره كرده اند، اين رخداد را فضيلتي بزرگ در حق علي(علیه السلام) دانسته اند. سيد هاشم رسولي محلاتي به نقل از يكي از علماي اهل سنت مي نويسد: «امير المومنين علي بن ابي طالب در مكه و در بيت الله الحرام به دنيا آمد و جز او مولودي در بيت الله الحرام به دنيا نيامد. نه قبل و نه بعد از او و اين بخاطر بزرگداشت مقام و محل او بود كه بدين افتخار نائل گرديد».(2) 👌 نتيجه گيري: وجود مقطعي بت ها در خانه كعبه و بيت الله الحرام نمي توانست از تقدس عبادتگاه پيامبران و قبله گاه مسلمانان بكاهد. بنابراين تولد علي ـ(علیه السلام) در خانه كعبه كه با شكافتن ديوار كعبه براي فاطمه بنت اسد رخ داد فضيلتي بزرگ محسوب مي شود كه همگان به آن اقرار كرده اند. 📚 پی نوشت: 1⃣ عبدالرحمن بن خلدون، مقدمه، ترجمه گنابادي، محمد پروين، تهران، علمي و فرهنگي، 1375ش، ج2، ص690. 2⃣ محلاتي، سيد هاشم رسولي ، زندگاني امير المومنين ـ عليه السلام ـ تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 1386ش، ص23. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9424/ 🆔@spasokh
🍃🍃🍃 ولادت در عبادتگاه🍃 🖌 شبهه: 🌸🌸 چرا موقع به دنيا آمدن امام علي (عليه السلام) ديوار خانه كعبه شكافته شد ولي موقع به دنيا آمدن حضرت مسيح (عليه السلام) به حضرت مريم (سلام الله عليها) خطاب شد از معبد بيرون رود؟ 📝 چکیده پاسخ: 💠يكي از خصوصياتي كه امير المؤمنين علي ـ عليه السلام ـ به آن ممتاز گشته است، محل و مكان ولادت آن بزرگوار است كه هيچ مخلوقي از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است. هنگام ولادت حضرت عيسي بن مريم ـ عليهما السلام ـ در بيت المقدس بود كه ندايي غيبي او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجي عن البيت فانّ هذه بيت العبادة لا بيت الولادة».(1) از اين خانه خارج شو كه همانا اينجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولي زماني كه ولادت با سعادت علي ـ عليه السلام ـ نزديك شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد». (2) علما و دانشمندان بزرگوار ما در كتب خود دلايل متعددي بر برتري ائمه و در رأس آنان امير المؤمنين علي بن ابي طالب (عليهم السلام)نسبت به انبياي عظام الهي به جز پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) اقامه كرده اند كه فقط به يكي از دلايل قرآني اشاره مي كنيم: 🌻 «در قرآن كريم بر اساس تصريح آيه شريفه مباهله، علي (عليه السلام) نفس پيامبر خوانده شده است و اين مطلب دلالت واضح دارد بر اين كه امير المؤمنين (عليه السلام) از حيث فضيلت و جايگاه به غير ازمقام نبوت، مثل پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم ) مي باشد و از آن جايي كه پيامبر خاتم به دلالت كتاب و سنت و اجماع مسلمين، برتر از همه انبياء سلف مي باشد، اميرالمؤمنين ـ (عليه السلام) نيز برتر از همه انبياء سلف (عليهم السلام) مي باشد».(3)🌻 💠 فاطمه بنت اسد در كنار كعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زايمان را بر او آسان گرداند كه يك باره ديوار خانه كعبه شكافته شد و ندايي برخواست: «يا فاطمه ادخلي البيت. اي فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و ديوار به حالت اوليه برگشت و موجب تعجب همگان گرديد. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون كعبه ماند. اهل مكّه از روي تعجب و حيرت در كوچه ها و بازارها اين قصه را نقل مي كردند تا روز چهارم رسيد. پس همان جايي كه قبلاً شكافته شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي از خانه خدا بيرون آمد كه فرزندش علي بن ابي طالب را در آغوش داشت. (4) 💠در ميان دانشمندان اهل تسنن نيز گروه بسياري به اين حقيقت تصريح كرده و آن را يك فضيلت بي نظير خوانده اند.(5) حاكم در مستدرك مي گويد: ولادت علي ـ عليه السلام ـ در كعبه به تواتر به ما رسيده و كسي پيش از او يا بعد از او در كعبه متولد نشده است.(6) شبلنجي در نور الابصار از ابن صباغ نقل مي كند كه حضرت علي ـ عليه السلام ـ در مكه داخل بيت الحرام متولد شد و آن گاه مي گويد: «قبل از حضرت علي ـ عليه السلام ـ احدي غير از او در خانه كعبه متولد نشد».(7) پس بهتر است بگوييم: 💐كتاب فضل تو را آب بحر كافي نيست *** كه تَر كنم سرانگشت و بشمرم ورقش💐 📚 پی نوشت: 1⃣الهمداني، احمد الرحماني، الامام علي، ص366. القراچه داغي، محمد علي بن احمد، اللمعة البيضاء في شرح خطبة الزهراء(س)، ص221. 2⃣مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، ج35، ص23. محمد بن حسن فتال نيشابوري، روضة الواعظين، ص81. 3⃣الميلاني، سيد علي، تفضيل الائمه علي الانبياء(ع)، ص9. 4⃣شيخ عباس قمي، منتهي الآمال، ج1، ص273. 5⃣سبحاني، جعفر، فروغ ولايت، ص15. 6⃣حاکم نيشابوري، مستدرک، ج3، ص483. 7⃣شبلنجي، سید مومن، نورالابصارفی مناقب آل البیت، ص85 لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9425/ 🆔@spasokh
💡 شاه چراغ احمدبن موسی (علیه السلام) کیست و چرا به ایشان شاه چراغ مي‌گويند؟ 📝 چکیده پاسخ: احمد بن موسي بن جعفر (علیه السلام) ، از فرزندان امام موسي كاظم (علیه السلام) معروف به "سيد السادات" و "شاه چراغ" است. وي از شخصيتهاي عالي مقام و جليل القدر و پرهيزكار بود.(1) 🍃 بعد از شهادت امام موسي بن جعفر (علیه السلام) عده اي پيش احمد آمده اعلام كردند حاضرند با وي به عنوان امام بيعت كنند ولي ايشان فرمود: اي مردم، همانطوري كه شما در بيعت من هستيد من نيز در بيعت برادرم علي الرضا (علیه السلام)هستم، پس بدانيد كه او ست امام و خليفه و حجت بعد از پدرم و او ست ولي خدا و حجتش از ناحيه خدا و رسولش، بر من و بر همه شما اطاعتش واجب است و هر چه ما را فرمان دهد بايد پذيرا باشيم و اطاعت نمائيم".(2) اين امر بيانگر نهايت ولايت پذيري آن بزرگوار است. 🍃 شواهد و قرائن ديدگاه آناني را كه قايل هستند شيراز محل دفن احمد مي باشد، تأييد مي كند و مشهور همين است. محسن امين بعد از بيان عقيده آناني كه محل دفن احمد بن موسي را در اسفراين و يا مكان ديگر مي دانند، مي نويسد: اين عقيده بعيد و مخالف با عقيده مشهور است كه محل شهادت و قبر او شيراز مي باشد.(3) ☘ علت نامگذاري به شاهچراغ 👈 در مورد دليل نامگذاري احمد بن موسي،به شاه چراغ گفته شده است كه تا زمان ديلميان (قرن چهارم هجري) كسي از مدفن حضرت احمد ابن موسي (علیه السلام) اطلاعي نداشت و آنچه روي قبر را پوشانده بود تل گلي بيش به نظر نمي رسيد كه در اطراف آن، خانه هاي متعدد ساخته و مسكن اهالي بود. تا اينكه به اطلاع حاكم شهر رساندند كه چراغي در نهايت روشنايي در بالاي تلي از خاك مي‌درخشد و تا طلوع صبح نورافشاني مي‌كند.او پس از مشورت با علما و مشايخ زمان دستور داد محل مزبور را شكافتند تا بر لوحي از سنگ يشم رسيدند كه بر آن نوشته بود «السيد امير احمد بن موسي الكاظم»(علیه السلام). چون سنگ را برداشتند سردابي عميق آشكار گشت. 👈 جسد مطهر آن حضرت صحيح و سالم و بدون تغيير و تبديل در حالي كه نوري بس شگفت از آن ساطع بود مشاهده شد و انگشتري در دست راست حضرتش يافتند كه بر نگين آن منقوش بود «العزه لله احمد بن موسي» (علیه السلام). سپس امير دستور داد تا بنايي شايسته بر مرقد مباركش ساختند. (4) 📚 پی نوشت: 1⃣ محسن امين، اعيان الشيعه، بيروت، دار التعارف، 1406ه ج 3، ص 191. 2⃣مجلسي، بحار الانوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1403ه، ج48 ص 308. 3⃣محسن امين، اعيان الشيعه، بيروت، دار التعارف، 1406ه ج 3، ص 192. 4⃣ قمي شيخ عباس، الكني و الالقاب، بي جا، بي تا،ج2،ص351. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9426/ 🆔@spasokh
📝 قصاص نشدن پدر درقتل فرزند شبهه: ماده 220 قانون مجازات اسلامي مصوب 1370 مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: "پدر يا جد پدري که فرزند خود را بکشد قصاص نمي‌شود و به پرداخت ديه به ورثه مقتول و تعزير محکوم خواهد شد" در حاليکه در قرآن نوشته شده : (بدين سبب بر بني اسرائيل چنين حکم کرديم که هرکس نفسي را بدون حق قصاص و يا بي آنکه فتنه و فسادي در زمين بکند، بکشد چنان باشد که همه مردم را کشته) (هرگز فرزندان خود را از ترس فقر به قتل مرسانيد و زنده بگور مکنيد که ما رازق شما و آن‌ها هستيم) (هرگز نفس محترمي را که خدا قتلش را حرام کرده است مکشيد مگر به حکم حق) (و هنگاميکه از دختران زنده به گور شده پرسيده مي شود كه به كدامين گناه كشته شديد)؟! بنابر این قانون فوق برخلاف حکم قرآن است! 📝 چکیده پاسخ: پاسخ این شبهه در قالب 3 نکته بیان می گردد: 1⃣ آياتي از قرآن که حکم قصاص را بيان فرموده است مانند برخي از آياتي که بدان اشاره شده است و آيه قصاص که به تشريع حکم قصاص پرداخته (1) تنها بيان‌گر حکم کلي و عام قصاص و تشريع آن در شريعت اسلام است بدون اينکه ازجزئيات و فروعات اين حکم سخن به ميان آورده باشد. 2⃣ اين مسأله اختصاص به حکم قصاص نداشته و بسياري از احکامي که در قرآن مجيد از آن‌ها سخن به ميان آمده است به صورت کلي و عام بيان شده است. حتي نماز به عنوان يکي از مهم‌ترين عبادات نيز در قرآن به صورت کلي بيان شده و به جزئيات و فروعات آن پرداخته نشده است و بيان اين جزئيات و شرايط به ائمه اطهار (عليهم السلام ) که مفسر و مبين آيات و احکام الهي هستند واگذار نموده است و اطاعت و تبعيّت از دستورات ايشان را بر مؤمنان واجب شمرده است تا در سايه آن، احکام و دستورات الهي اجرا گردد و فرموده است: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنکمْ...".(2) 3⃣ آنچه در قانون مجازات اسلامي آمده است يکي از شرايط اجراي قصاص است که در روايات بدان اشاره شده است. بر اين اساس، اين حکم، مطابق روايات بوده و برگرفته از آن‌ها مي‌باشد؛ مانند اين روايت از امام صادق ـ عليه السلام ـ كه فرمودند: پدر به دليل قتل فرزندش کشته نمي‌شود و فرزند به واسطه قتل پدرش کشته مي‌شود.(3) اين حکم آن چنان قطعي و مسلم در نزد فقهاء است که کسي در مورد آن اختلاف ننموده است؛ تا جايي که در جواهر الکلام که يکي از جامع‌ترين کتب فقهي شيعه است چنين آمده است: شرط سوم براي اجراي قصاص اين است که قاتل پدر مقتول نباشد. پس اگر پدري فرزند خويش را به قتل برساند، به واسطه آن کشته نمي‌شود و خلافي در اين حکم نديده‌ام بلکه اين حکم مورد اجماع محصّل و منقول فقهاء است علاوه بر رواياتي که در اين زمينه است.(4) 📚 پی نوشت: 1⃣ بقره: 178 2⃣بر اساس روايات بسياري منظور از اولوالامر ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ هستند ر.ک: تفسير الميزان، محمد حسين طباطبائي، قم، دفتر انتشارات اسلامي، 1382ش، ج4، ص408 به بعد و تفسير مجمع البيان، طبرسي، بيروت، دارالمعرفه، ج3، ص100. 3⃣ الحر العاملي، وسائل الشيعه، همان، ص57. 4⃣محمد حسن نجفي، جواهر الکلام، تهران، المکتبة الاسلاميه، 1399ش، ج41،ص 159. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9427/ 🆔@spasokh
🌸🍀🌸🍀🌸 🌸🍀🌸 🌸 امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «فِيمَا أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى مُوسَى ع يَا مُوسَى اشْكُرْنِي حَقَّ شُكْرِي فَقَالَ يَا رَبِ وَ كَيْفَ أَشْكُرُكَ حَقَّ شُكْرِكَ وَ لَيْسَ مِنْ شُكْرٍ أَشْكُرُكَ بِهِ إِلَّا وَ أَنْتَ أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَيَّ قَالَ يَا مُوسَى الْآنَ شَكَرْتَنِي حِينَ عَلِمْتَ أَنَّ ذَلِكَ مِنِّي» در ضمن آنچه خداى عز و جل به موسى (عليه السّلام ) وحى فرمود اين بود: اى موسى: مرا چنان كه سزاوار است شكرگزار، عرض كرد: پروردگارا! تو را چگونه چنان كه سزاوار است شكر گزارم، در صورتى كه هر شكرى كه تو را نمايم، آن هم نعمتى است كه تو بمن عطا کرده ای؟ فرمود: اى موسى! اكنون كه دانستى آن شكرگزاريت هم از من است، مرا شكر كردى (چنان كه سزاوار من است). 🔆 از دست و زبان که بر آید * 🔆 کز عهده شکرش بدر آید * 📚 كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، كافي، قم: دار الحديث، 1429ق، ج3، ص254. مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 🆔@spasokh
🖌 شبهه: آيا نظارت استصوابي اعمال شده در كشور ما با دموكراسي در تضاد نيست؟ 📝 چکیده پاسخ: 💠 اصل 99 قانون اساسی نظارت موثر بر انتخابات ریاست جمهوری را بر عهده شوراي نگهبان گذاشته است و به همین دلیل این نظارت باید از نوع استصوابی باشد، یعنی نظارتی که در آن ناظر بتواند علاوه بر كسب اطلاع، اعمال نظر هم بنمايد. 💠 در جهان امروز انواع مختلفی از دموکراسی و مردم سالاری وجود دارد و از این رو نظام جمهوری اسلامی نیز شیوه ای از حکومت مردم سالاری دینی است که با همه اشتراكاتي كه مي‌تواند با ديگر شيوه‌هاي دموكراسي داشته باشد، از نظر مباني با حكومت ليبرال دموكراسي متفاوت مي‌باشد. 💠 همان طوري كه نظريات دموكراتيك غربی براي پيدايش دموكراسي، صرف حضور حداکثری مردم را كافي نمي‌دانند و براي تكميل آن بر اصل محدوديت و مشروطيت قانوني حكومت تأكيد مي‌كنند در نظام جمهوري اسلامي نیز که بنا بر اصل 6 و 56 متكي به آراي عمومي است اين حق خداداد بايد محدود به قوانين و موازين اسلامي باشد. بنابر این: 1⃣ نظارت استصوابي با مردم سالاري و حاكميت مردم ناسازگار نبوده و در راستاي وظايف قانوني شوراي نگهبان كه همان حفظ اسلاميت نظام است و در اصل چهارم قانون اساسي به آن تصريح شده است مي‌باشد. 2⃣ با نظارت استصوابي نهادی خارج از قوه مجریه، از اعمال نفوذ احتمالی مجريان برگزاري انتخابات که قدرت و امکانات برتر برگزاری انتخابات را دارند پیشگیری شده و همین امر به شکل گیری قوه مجریه و مقننه مستقل و کارآمد کمک می کند. 3⃣ در مردم سالاري ديني، حاكمان كه موضوع روند رأي گيري هستند، بايد صلاحيت های لازم را داشته باشند که طبیعتا اين صلاحيت ها بر پايه و اصول اسلام تعريف مي‌شود و صرف شهروندي و سن و عدم سوء پيشينه قضايي كافي نيست، از این روی شوراي نگهبان با نظارت استصوابي كه بر انتخابات اعمال مي‌نمايد، در حين محفوظ ماندن آزادي‌هاي مشروع، قانون شكنان و غير ملتزمين به اسلام و ديانت و كساني را كه آزادي مردم و استقلال كشور را به مخاطره مي‌اندازند را از فهرست نامزدها خارج می كند و اين نظارت خدشه‌اي به آزادي انتخاب و ديگر آزادي‌هاي اساسي به وجود نمي‌آورد و با دموكراسي به عنوان یک شيوه حكومتي نیز همخواني و سازگاري روشني خواهد داشت. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9428/ 🆔@spasokh
🌸🍀🌸 🌸 🍀 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ): « أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّةِ أَوْلِيَائِهِ وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِينَةُ وَ جُنَّتُهُ الْوَثِيقَة» امام علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: جهاد درى است از درهاى بهشت، كه خداوند آن را به روى اولياء خاصّ خود گشوده، جهاد جامه پرهيزگارى، زره استوار، و سپر مطمئن خداست. 📚مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحارالأنوار، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 1403ق، ج34، ص142. 🍀 🍀🌸🍀 🍀🌸🍀🌸🍀
🖌 سؤال: ⚜مواضع سیاسی امام كاظم (علیه‌السلام) در طول حیاتشان چگونه بود؟ 📝 چکیده پاسخ: ️ائمه معصومین (علیهم السلام)جملگی هدف مشترک داشتند، اما شرایطی که هر یک از امامان در آن زندگی می کرد اقتضائات خاصی داشت که باعث می شد هر امامی سیره و عملکرد خاصی داشته باشد به عنوان مثال برخی از امامان با هدف احیای اسلام، سلاح در دست گرفتند اما در زمانه ای که شرایط برای موثر بودن مبارزه مسلحانه فراهم نبود امامان معصوم (علیهم السلام) از ابزارهای دیگری برای پیشبرد اهداف دینی، سیاسی و اجتماعی خود بهره می گرفتند. ️امام موسی کاظم (علیه‌السلام) نیز به دلیل شرایط خفقان موجود، امکان راه اندازی و مدیریت خیزش های مردمی را نداشتند و از این روی اقدامات دیگری برای زنده نگهداشتن اسلام و نشان دادن چهره اسلام واقعی، مقابله با خلفا و به ویژه نامشروع بودن حکومت آنان و سایر مسئولیت های اجتماعی خود، انجام می دادند که به برخی از آن ها اشاره می شود: 1⃣دنبال نمودن برنامه های علمی پدر و تربیت شاگردان بزرگ و رجال علم و فضيلت. 2⃣ عدم همكاري با خلفاي غاصب، تا جايي كه اسلام به خطر نيفتد. 3⃣ بحث و مناظره با علماي درباري و توبيخ آنها. 4⃣ زير سئوال بردن مشروعيت حكومت حاكمان در بحث و گفتگو با حاكمان معاصر خود و غاصب جلوه دادن آنان. 5⃣ تلاش براي تبيين جايگاه امامت و نیز اعلان حق حاکمیت وی بر تمام جهان اسلام. امام کاظم (علیه‌السلام) به دلیل اختناق شدید موجود، امکان فعالیت علنی فراتر از این نداشت و تلاش می کرد تا با اعلان مواضع نیمه مخفی هم از جریان امامت و حقانیت خود دفاع نماید و هم تلویحا نامشروع بودن حکومت خلفا را بیان نماید، به عنوان مثال روزي هارون به آن حضرت اعلام كرد كه حاضر است "فدك" را به او برگرداند. امام فرمود: در صورتي حاضرم فدك را تحويل بگيرم كه آن را با تمام حدود و مرزهايش پس بدهي! هارون پرسيد: حدود و مرزهاي آن كدام است؟ امام فرمود: اگر حدود آن را بگويم هرگز پس نخواهي داد. هارون اصرار كرد و سوگند ياد نمود كه اين كار را انجام خواهد داد. امام حدود آن را چنين تعيين فرمود: حد اولش، عدن؛ حد دومش، سمرقند؛ حد سومش، آفريقا؛ حد چهارمش، ارمنيه و بحر خزر است. 🍂 هارون با شنيدن هر يك از اين حدود، تغيير رنگ مي‌داد و بشدت ناراحت مي‌شد، با شنيدن حدود چهارگانه، نتوانست خود را كنترل كند و با خشم و ناراحتي گفت: با اين ترتيب چيزي براي ما باقي نمي‌ماند! امام فرمود: مي دانستم كه نخواهي پذيرفت و به همين دليل از گفتن آن امتناع داشتم! 🍂 امام (علیه‌السلام) با اين بيان به نوعي مطالبة حكومت و خلافت را نمود كه حق اهل بيت (علیهم السلام) بود كه توسط غاصبان، از آنها غصب شده بود و در عین حال اعلان نمود که آنچه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در باره فدك و استرداد آن انجام داد، در واقع دفاع از حق الهی حکومت و ولایت ائمه معصومین (علیهم السلام) بود. 📚 منابع: (1)مفيد، ارشاد، انتشارات اسلاميه، 1380 هـ .ش، ص 578. (2) همان، ص 578. (3) ابن ابي الفتح الاربلي، كشف الغمه، دارالاضواء، بيروت، لبنان، 1405 ـ 1985 قم. (4) عباس قمي (حاج شيخ عباس قمي)، الأنوار البهية، مشهد، مؤسسة منشورات ديني مشهد، ص 170. سیاسی امام کاظم (ع) لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9429/ 🆔@spasokh
🌸🍀🌸 🌸 🍀 قالَ الکاظِمُ (علیه السلام) عِنْدَ قَبْرٍ حَضَرَهُ إِنَّ شَيْئاً هَذَا آخِرُهُ لَحَقِيقٌ أَنْ يُزْهَدَ فِي أَوَّلِهِ وَ إِنَّ شَيْئاً هَذَا أَوَّلُهُ لَحَقِيقٌ أَنْ يُخَافَ آخِرُهُ. امام کاظم (علیه‌السلام) می‌فرماید: امام كاظم عليه السّلام بر سر قبرى حضور يافت و فرمود: به راستى، چيزى (دنیایی) كه پايانش اين باشد سزاست كه از ابتدايش مورد بى علاقگى قرار گيرد و چيزى (آخرتی) كه ابتدايش اين است سزاست كه از پايانش بيمناك باشند. 📚حرانی، ابن شعبه، حسین بن روح، تحف العقول، قم: جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم، 1404ق، ص408. 🆔@spasokh 🍀 🍀🌸🍀 🍀🌸🍀🌸🍀
🖌 سؤال: به چه دلیل شما مدعی هستید که ابوطالب عموی پیامبر و پدر امیرالمؤمنین علی علیهما السلام، مومن بوده است؟ 📝 چکیده پاسخ: 💠 1 - تاریخ گواه آن است که پدر و اجداد ابوطالب، جملگی موحد و خداشناس بوده اند ؛چنانکه عبدالمطلب، به هنگام لشگر کشی ابرهه به مکه، ایمان خود به خداوند را آشکار می کند، از این روی ایمان فردی همچون ابوطالب نیز حداقل، غیر قابل باور نیست. 💠 2 - فداکاری های ابوطالب در راه حفاظت از جان پیامبر ص به اندازه ای بود که وی را ملقب به «بزرگترین حامی» نمود و این جز از سر اعتقاد به پیامبر نمی تواند باشد. در این میان خویشاوندی نمی تواند انگیزه خوبی برای حمایت باشد، چرا که ابولهب هم که از یک سو عموی پیامبر بود و از سوی دیگر دختران پیامبر عروسش بودند، نه تنها حمایت نمی کرد بلکه دشمن سرسخت پیامبر بود. 💠 3 - اشعار بر جای مانده از ابوطالب، تصریح به ایمان وی به نبوت حضرت محمدص همچون نبوت موسی ع و عیسی ع دارند. 💠 4 - تصریح نزدیکان بی غرض ابوطالب، یعنی اهل بیت ع که از حقایق، بیش از دیگران باخبرند، برخی شخصیت های مورد احترام اهل سنت همچون عباس بن عبدالمطلب و ابوبکر و نیز برخی علمای اهل سنت متاخر همچون زینی دحلان، مفتی مکه، گواه دیگری بر ایمان ابوطالب می باشد. 💠 5 - برخی شواهد تاریخی نیز به دلالت التزامی، حاکی از ایمان ابوطالب هستند مثلا در تاریخ نقل شده که وقتی امام علی ع با پیامبر نماز می گذارد، ابوطالب، فرزندش جعفر را امر کرد تا در کنار آنان نماز گذارد که اگر ابوطالب، واقعا مشرک بود چنین امری نمی کرد و یا در ماجرای ولادت حضرت علی ع در خانه کعبه، فاطمه بنت اسد، همسر ابوطالب، پیش از شکافتن خانه کعبه از پرده کعبه آویزان شده و خدا را به یاری طلبید و خدا نیز درخواست او را اجابت کرد، حال در شرایطی که همسر ابوطالب، در محیط جاهلی عربستان چنین ایمانی به خداوند داشت، باور کردنی نیست که شخصیتی جلیل القدر همچون ابوطالب، از ایمان بی بهره بوده باشد. 💠 6 - پوشیده بودن ایمان ابوطالب، از روی تقیه و به منظور حفاظت از جان پیامبر بود چنانکه حضرت علی ع در این زمینه می فرمود: « به خدا قسم ابو طلب مومن ومسلمان بود وایمانش را به جهت حفاظت از پیامبر (ص) وبنی هاشم پنهان می کرد تا قریش نتوانند به آن ها آسیب بزنند.» لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9430/ 🆔@spasokh
🖌 سؤال: پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله ـ پيش از بعثت بر چه آئيني بودند؟ 📝 چکیده پاسخ: شواهد تاريخي غير قابل انكار گواهي مي دهند بر اينكه پيامبر خدا از نظر تربيتي در نهايت درجه مكارم اخلاقي قرار داشته و به همين دليل از موقعيت اجتماعي خاص و منحصر به فرد برخوردار بوده است؛ اما در مورد اينكه پيامبر خدا قبل از بعثت چه ديني داشته است توجه به مطالب زير لازم مي باشد. از ابتداي خلقت تا روز قيامت، دين مورد رضايت خداوند متعال يكي بيش نبوده است و تمام انبياي الهي از آدم تا خاتم ـ صلي الله عليه و آله ـ بشر را به يك دين دعوت نموده اند. و اين مطلب از آيه اي كه مي فرمايد:«خدا آئيني كه براي شما قرار داد احكامي است كه نوح را هم به آن سفارش كرد و بر تو نيز همان را وحي كرديم و به ابراهيم و موسي و عيسي نيز سفارش نموديم(1)». و نيز «دين نزد خدا اسلام است(2)». و آيات ديگر معلوم مي شود كه هدف اصلي از بعثت انبياء تبليغ به يك دين توحيدي بوده كه عبارت از دين اسلام باشد. خاتم پيامبران تكميل كننده مسيري بود كه از ابتداءِ ارسال رسولان آغاز شده بود؛ با توجه به دلائل زير با قاطعيت ميتوان گفت پيامبر اكرم بر همان آئين اسلام طي مسير كرده است: 💠1. تمام مسلمانان اتفاق نظر دارند كه پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ بر تمام انبياء برتري دارد و افضل از همه آنان است، و از نظر عقل تبعيت كردن افضل از مفضول صحيح نيست. 💠 2. اگر پيامبر به يكي ازشرايع گذشته عمل مي كردند، در تاريخ زندگي آن حضرت ذكر مي شد و اهل آن شريعت اين را جزو افتخارات خود مي دانسته و از اين امر به نفع خود احتجاج مي كردند. در حالي كه در هيچ جاي تاريخ چنين امري ذكر نشده است 💠3. حضرت امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ كه تربيت يافته حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ مي باشند مي فرمايند: «از همان زمان كه رسول خدا از شير بازگرفته شد، خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگان خود را با او قرين ساخت، تا شب و روز او را به راههاي مكارم و طرق اخلاق نيك جهان سوق دهند(3) 💠 4. از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله ـ به طرق صحيح از شيعه و سني نقل شده است كه فرمودند: «من به مقام نبوّت رسيده بودم در حالي كه هنوز روح به جسد آدم دميده نشده بود(4) 💠 5. با مراجعه به سيره عملي آن حضرت ـ صلي الله عليه و آله ـ در طول چهل سال قبل از بعثت اين امر به خوبي معلوم و مشخص مي شود كه ايشان در اين مدت راه و روش خاص خود را مي رفته و هيچ موردي ملاحظه نشده است كه ايشان به كتاب و يا دانشمندي از دانشمندان شرايع گذشته مراجعه نمايند و يا در معابد و كليساهاي يهوديها و نصاري و يا مذاهب ديگر رفته و مشغول عبادت و انجام اعمال آنها شده باشند. نتيجه: پيامبر اسلام قبل از چهل سالگي مقام نبوت را داشتند و به همين جهت فرشته اي از فرشتگان هميشه همراه ايشان بوده و احكام لازم و محاسن اخلاقي و آداب نيك را به ايشان تعليم مي داده است چنانكه حديث امام علي ـ عليه السّلام ـ نيز بيانگر اين امر بود. پيامبر تابع هيچ يك از شرايع گذشته نبوده اند، بلكه آن حضرت به تكليف خود عمل مي كرده و پيوسته خط توحيد را ادامه مي داده و به اصول اخلاقي و عبادت الهي مقيد و پاي بند بوده است. 📚 پی نوشت: 1⃣سوره شوري .آيه 13 2⃣سوره آل عمران .آيه 19 3⃣نهج البلاغه، خطبة 192، معروف به خطبه قاصعه 4⃣مجلسي، بحارالانوار، ج 18، ص 277. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9431/ 🆔@spasokh
🖌 سؤال: منظور از اقرأ (بخوان) در لحظه بعثت حضرت رسول اكرم كه توسط جبرئيل به آن حضرت خطاب شد چيست؟؟آيا پيامبر متني را بايد ميخواند؟؟؟ 📝 چکیده پاسخ: 🗞در برخي از كتب تاريخ و حديث گزارشي نادرست و افسانه وار درباره چگونگي بعثت پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نقل شده است كه به هيچ وجه با معيار هاي حديث و تاريخ، قابل پذيرش نيست چرا كه اولا روايت كننده اين گزارش عايشه است و او در سال چهارم يا پنجم بعثت متولد شده است پس او در زمان حادثه نبوده تا شاهد عيني باشد(1) ثانيا بر اساس اين روايت فرشته وحي چندين بار به حضرت محمد ـ صلي الله عليه و آله ـ تكليف خواندن كرده و او اظهار ناتواني نموده است! در حالي كه اگر مقصود اين بوده كه حضرت كلام خدا را از روي لوحي و نوشته اي بخواند چنين چيزي معقول نيست زيرا خدا و فرشته او مي دانستند پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ درس ناخوانده است و قدرت خواندن ندارد(2). 🗒لذا منظور از اقراء در آيات قرآن ، اطاعت از فرمان جبرئيل به خواندن و تكرار بعد از اوست نه خواندن از روی متن؛ و پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ نفرموده من خواندن نمي دانم تا دلالت بر مكتوبي از پيش عطا نشده به او داشته باشد. استاد مرحوم علي دواني در كتاب تاريخ اسلام بر اين گفته صحه مي گذارد و مي نويسد: «ما پس از تحقيقات زياد به اين نتيجه رسيده ايم كه جبرئيل از پيغمبر- صلي الله عليه و آله - خواست آيه «بسم الله الرحمن الرحيم» را كه در آغاز سوره بود به زبان آورد. اقرا بسم ربك نيز به همين معنا است. باء «بسم» هم به گفته بعضي از مفسرين باء زينت است در حقيقت جبرئيل پس از قرائت بسم الله الرحمن الرحيم از آن حضرت خواست كه نام خدا يعني بسم الله الرحمن الرحيم را قرائت كند و آن را به زبان آورد. ولي چون پيغمبر- صلي الله عليه و آله - در آغاز كار و اولين برخورد با پيك وحي نمي دانست نحوه قرائت نام خدا كه جبرئيل از وي مي خواست چگونه است پرسيد: ما اقرا؟ يعني چه بخوانم و نام خدا كه بايد قرائت كنم چيست و تركيب آن چگونه است؟ جبرئيل بار ديگر تكرار كرد و گفت بسم الله الرحمن الرحيم اقراء بسم ربك الذي خلق يعني نام خدايت را قرائت كن و بگو بسم الله الرحمن الرحيم(3). 📚 پی نوشت: 1⃣پيشوايي، مهدي، تاريخ اسلام، قم، دفتر نشر معارف، چاپ اول، 1382ش، ص132. 2⃣عاملي، سید جعفر مرتضي ، سيره صحيح پيامبر اعظم، ترجمه تاج آبادي، حسين، قم، انتشارات نور مطاف، چاپ اول، 1386ش، ج1، ص283. 3⃣دواني، علي، تاريخ اسلام، قم، دفتر انتشارات اسلامي، چاپ هشتم، 1373ش، ص108. 🆔@spasokh
📝 انتخابات آزاد شبهه: چگونه می گویید انتخابات در ایران آزاد است در حالی که مانع شرکت مخالفان در رقابت های انتخاباتی می شوید؟ 📝 چکیده پاسخ: ️ وقتی صحبت از آزاد بودن انتخابات می شود چند برداشت ممکن است به ذهن متبادر شود: 👈 برداشت نخست انتخاباتی را آزاد می داند که برای انتخاب شوندگان هیچ شرطی قرار داده نشود که چنین احتمالی باطل است و اگر چنین معنایی منظور شود هیچ انتخاباتی در دنیا آزاد نخواهد بود، چون هر کشوری به تناسب اقتضائات خود، شرایطی همچون پایبندی به قوانین، عدم پیشینه کیفری و ... را برای انتخاب شوندگان در نظر می گیرد، چرا که در نظر نگرفتن شرایط، به معنای اجازه دادن به هر فرد بی صلاحیتی برای بر عهده گرفتن مسئولیت و در نهایت پایمال شدن حقوق و مصالح شهروندان و نیز پاشیده شدن شیرازه کشور خواهد بود، چنانکه یکی از شرایطی که هر کشوری برای کاندیداها در نظر می گیرد اعتقاد کاندیداها به اصول و مبانی قانون اساسی و نظام سیاسی آن کشور است و بدون اعتقاد به این قوانین، تضمینی برای عمل در چارچوب آن وجود ندارد. 👈 بر اساس برداشت دوم، انتخاباتی آزاد است که هیچ نهاد نظارتی بر شرایط انتخاب شوندگان و فرایند انتخابات نظارت نکند، این در حالی است که قبلا گفته شد برای تصدی هر مسئولیتی شرایطی لازم است و همین ضرورت ایجاب می کند که برای نظارت بر وجود آن شرایط در کاندیداها نهادی وجود داشته باشد که در کشور ما شورای نگهبان و در کشورهای دیگر نهادهایی مشابه همچون شورای قانون اساسی و ... این وظیفه را بر عهده دارد و از این روی وجود شورای نگهبان منافاتی با انتخابات آزاد ندارد. 👈 برداشت سوم، انتخاباتی را آزاد می داند که در آن آزادی حضور احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی مختلف معتقد به مبانی و چارچوب های پذیرفته شده یک نظام سیاسی با سلایق و برنامه های گوناگون در عرصه انتخابات و رقابت سیاسی تضمین شده باشد که منطقی ترین و عقلانی ترین برداشت از واژه «انتخابات آزاد» می باشد و درکشور ما نیز چنین فضایی فراهم است چرا که همه احزاب و جریان های سیاسی که معتقد به نظام جمهوری اسلامی و مبانی آن و قانون اساسی هستند، می توانند نامزد معرفی نموده و در عرصه انتخابات فعالیت نمایند و نظارت شورای نگهبان نیز صرفا برای احراز دارا بودن شرایط عمومی داوطلبان و پایبندی به اصول نظام و قانون اساسی است که در هر نظام سیاسی مدعی مردمسالاری نیز این میزان از نظارت و احراز صلاحیت مورد قبول بوده و انجام می شود. به همین دلیل ما معتقدیم در کشور ما «انتخابات آزاد» وجود دارد. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9432/ 🆔@spasokh
🍀 انتخابات آزاد یا انتخابات فرمایشی شبهه: با توجه به نظارتها و شرایطی که در انتخابات ایران وجود دارد آیا میتوان این انتخابات را آزاد و واقعی دانست؟ 📝 چکیده پاسخ: 🔸 انتخابات انتخاباتي است که در آن بر اساس شرايط و فرهنگ سياسي حاکم بر يک کشور، شرايط يک انتخابات آزاد رعايت شود. در مقابل، انتخابات عبارت است از انتخاباتي که صرفاً ظاهري از انتخابات را داشته و راي و نظر واقعي مردم در آن لحاظ نمي شود. 💠 مهم ترین دلایل واقعی بودن انتخابات در ایران عبارتند از: 1⃣ حق مردم در دادن که هم رهبران نظام بر آن تاکید کرده اند و هم قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته است. 2⃣ حق مردم در انتخاب شدن به طوری که هر شهروندی که دارای صلاحیت های اولیه می باشد حق دارد به عنوان کاندیدا مشارکت کرده و مردم به او رای دهند. در همین راستا، در کشور ما همچون همه کشورهای مردم‌سالار نهادی تحت عنوان نگهبان برای نظارت بر وجود این صلاحیت ها وجود دارد. 3⃣ برگزاري انتخابات سالم از طريق ابزارهاي كنترلي و نظارتي سالم که بر این اساس در کشور ما مهم ترین ابزارهای نظارتی عبارتند از: شورای نگهبان و هیات های نظارت بر انتخابات، هیات های اجرایی متشکل از معتمدان محلی و اقشار فرهنگی، ناظران کاندیداها، برخي بخش ها همچون دادستان کل کشور و نيز دادستان هاي حوزه هاي انتخابي و ... که در مجموع به برگزاری انتخاباتی سالم کمک می کنند. 4⃣حضور سلایق سیاسی مختلفی که نظام اسلامی، قانون اساسی و هنجارهای آن را قبول دارند که در کشور ما در حال حاضر همین رویه جاری است، البته کسانی که نظام اسلامی و یا قانون را قبول ندارند و طبیعتا نمی توانند کاندیدای مقامی شوند که مسئولیت اجرای قوانین را بر عهده بگیرد یا غارتگران بیت المال که صلاحیت حفاظت از بیت المال مردم را ندارند و ... از این دسته خارجند و در هیچ کشور دموکراتی عدم حضور آنان در انتخابات، به معنای نمایشی بودن انتخابات نمی باشد. 5⃣ گردش و تغيير نخبگان و سلايق سياسي مختلف که بر این اساس تجربه تاریخی نشان داده است کشور همواره در دستان جناح هاي سياسي مختلف دست به دست گشته است ، به گونه اي که در برخي انتخابات ها افرادي پيروز ميدان بوده اند که وابسته به هيچ يک از جناح هاي مشهور نبوده اند و يا افرادي به اين سمت برگزيده شده اند که حتي با رهبري ، داراي اختلاف سليقه هايي بوده اند. لینک کامل در 👇👇: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9433/ 🆔@spasokh