هدایت شده از همایشمعنویتهاینوظهور
به اطلاع طلاب و دانشجویان میرساند:
همایش "معنويتهاي نوظور" که در روز پنجشنبه 8 اسفندماه 1398 در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي مقرر شده بود، به دلیل شيوع ويروس کرونا و ابلاغيه فرمانداري استان قم مبني بر تعويق کنفرانسهاي علمي و تعطیلی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی؛ به فرصت مناسب دیگری موکول میگردد.
ضمن پوزش از علاقهمندان، طلاب و دانشجویان عزیز، زمان برگزاری همایش متعاقباً اعلام خواهد شد.
کرسی ترویجی «توجه و تأکید بر عرفان و معنویت در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب»
http://m.aparat.com/v/R9gFB
1_217286699.pdf
356.4K
✅ترس از کرونا یا دلهره از کرونا
♈️یادداشتی از دکتر احمد شاکرنژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔷سمینار تخصصی شهید امت انسان تراز تمدنی
🔶نشست اول : نشست عرفان تمدنی (مسئله معنویت و شهادت)
🔷ارائه دهندگان: حجه الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه با موضوع: شهادت و امتداد اجتماعی آن
🔶 حجه الاسلام و المسلمین استاد علی امینی نژاد با موضوع: تاثیر جهاد اصغر در جهاد اکبر
⏹دبیر علمی:حجه الاسلام و المسلمین عباس حیدری پور
🔹زمان:پنجشنبه هفدهم بهمن 1398
🔳مکان: قم ابتدای خیابان معلم- مرکز همایش های غدیر
🔷برگزار کننده: مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🌐https://www.aparat.com/v/WbGZO
🚨بخش اول:گزارش نشست علمی شهود قلبی به مثابه منبع در اخلاق اسلامی
✍🏻«شهود» معرفتي قلبي و دريافتي حضوري است كه از راه حس و عقل و نقل به دست نيامده و حاصل تلاش تجربي، ذهني يا تعليم و تعلم مَدرسي نيست/ علم اخلاق اسلامی ازنظر حجیت و استناد هنوز به جايگاه مطلوب و استاندارد خود نرسیده است
🔰به گزارش خبرنگار شبکه اجتهاد، میزگرد شهود قلبی بهمثابه منبع در اخلاق اسلامی، توسط گروه عرفان و گروه اخلاق پژوهشگاه با همکاری گروه اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از میزگردهای دوره #اخلاق_پژوهی مشق اجتهاد، در قم برگزار شد. در این میزگرد حجتالاسلاموالمسلمین عالم زاده نوری، دبیر جلسه بود. سه نفر از اساتید نیز بهنوبت به ارائه بحث پرداختند. ابتدا حجتالاسلام عالم زاده نوری مقدمهی بحث را مطرح کرد و سپس اساتید حاضر، به ارائه نظریه پرداختند.
✍🏻در ابتدا حجتالاسلاموالمسلمین، عالم زاده نوری گفت: «شهود» معرفتي قلبي و دريافتي حضوري است كه از راه حس و عقل و نقل به دست نيامده و حاصل تلاش تجربي، ذهني يا تعليم و تعلم مَدرسي نيست. اين معرفت مراتب متعددي دارد. مرتبة اولية آن بهصورت الهام فجور و تقوا يا اشراق فطري در نوع انسانها وجود دارد. مرتبة نهايي آن نيز كشف تام نبي اكرم (ص) و اشراق وحياني است. در ميانة اين دو حد نيز طيف بلندي از مراتب و مصاديق وجود دارد.
از مجموع آموزههاي ديني به دست ميآيد كه سرماية شهودي اوليه و نورانيت فطري انسان قابل تقويت، قابل تضعيف و حتي زوالپذير است. از یکسو با مجاهدت، رياضت، قطع تعلقات مادي و كسب طهارت افزايش مييابد و از سوي ديگر با گناه، غفلت، هوسرانی و تمتعات دنيوي ضعف يا زوال ميپذيرد.
اهل معرفت و بصيرت پس از سير و سلوك معنوي به نور باطني و اشراق رباني روشني دست مييابند و با چشم جان، حقايق پنهان را درمييابند و پنجرهاي از اسرار هستي بر آنان گشوده ميگردد. اصل چنين معرفتي در آيات قرآن كريم و روایات شیعه و سنی تائید شده و در باب بصیرت و فرقان قلبی و جوشش چشمههای حکمت از دل در اثر اخلاص و مجاهدة با نفس بيانات متعددي واردشده است. گرچه راه رسیدن به اين معرفت شهودي با راه اکتساب علوم حصولی (تعليم و تعلّم رسمی و مدرسی و مطالعه و مباحثه و...) متفاوت است و محصول معرفتي آن نيز با دستاورد علوم حصولي فاصله دارد؛ سخن در اين است كه آيا چنين معرفت قلبي و شهودي در دانش اخلاق اسلامي معتبر و قابل استناد است؟ آيا ميتوان چنين معرفتي را در توليد گزارههاي اخلاق اسلامي به كار گرفت؟ كيفيت استفاده از آن در توسعه اين دانش چگونه است؟
✍🏻وی در ادامه گفت: در خصوص این موضوع، میتوان در موارد زیر بحث کرد:
1- انسان بهصورت فطري مجهز به ابزار شهود قلبی است (علاوه بر شهود عقلانی ذهنی) 2- شهود قلبي يك منبع معرفتي معتبر در اخلاق اسلامي است. يعني ازنظر ديني دستاوردهاي معرفتي آن اعتبار دارد و قابل استناد است. 3- مراد از اخلاق در عنوان «علم اخلاق» است و علم اخلاق علمي است كه به بيان ماهيت و ارزش افعال، احوال و صفات اختياري انسان ميپردازد. 4- خروجی دانش اخلاق گزارههای دستوری و توصیهای است نه گزارهای توصیفی.
سؤالات فرعی بحث نیز بهقرار زیر است:
شهود قلبی چيست چه انواعی دارد و متعلق آن کدام است (چه حقایقی را روشن میکند)؟ آیا شهود قلبی به گزارة اخلاقی هم تعلق میگیرد؟ آیا نمونههایی از شهود قلبی اخلاقی سراغ دارید که در آن خوب و بدی کشفشده باشد؟ وظایف اخلاقیای که به دل ما میافتد. از کجا بفهمیم که به ذهن ما افتاده است یا به دل ما؟ آیا اینها معتبر است؟ مقومات و اركان شهود در فلسفه اخلاق چيست و اين شهود با شهود قلبي چه نسبتي دارد؟ آيا شهود قلبي را ميتوان يك منبع معرفتي واقعنما و معتبر در اخلاق اسلامی دانست؟ محدوده منبعيت و اعتبار شهود قلبی چقدر است؟ آيا يافتههاي اخلاقي شهودي فقط براي شخص شهود کننده معتبر است يا براي همگان يا براي كساني كه در مرتبة او هستند؟ آيا اخلاق سلوكي (حاصل از شهود قلبی) اخلاق عمومي است يا اخلاق اخص الخواص است و در طبقه سلوكي خاص اعتبار دارد؟ شاخصها و ويژگيهاي معرفت و شهود معتبر قلبی چيست؟ روش تفسير شهود و ادراکات قلبی و بهرهگيري از آن در اخلاق اسلامي چگونه است؟ جايگاه شهود و معرفت قلبی در كشف قواعد اخلاقي، در توجيه گزارههاي اخلاقي و نيز در تطبيق بر مصاديق و موضوعات چيست؟ جايگاه شهود و ادراک قلبی در اخلاق بندگي، اخلاق فردي و اخلاق اجتماعي چيست؟ در تعارض ميان معرفت قلبي بامعرفت نقلي، عقلي و تجربي كدام مقدم ميشود؟
👇
👆🏼
✍🏻وی در آخر صحبت های خود گفت: علم اخلاق اسلامی ازنظر حجیت و استناد هنوز به جايگاه مطلوب و استاندارد خود نرسیده است. جایگاه، کارکرد و حدود استفاده از معرفت شهودی و اشراقات قلبي در اخلاق اسلامی همچنان نیاز به کاوش دارد. خصوصاً با توجه به روابط تاریخی دانش اخلاق اسلامی با اخلاق عرفانی و پیوند وثیق آن با منابع عرفان عملی و نیز شیوع عرفانوارههای فراوانی که مدعی تأمین سعادت اخلاقی و معنوی انسان هستند، این پرسش ضروریتر مینماید.
📌گفتنی است،نشست علمی شهود قلبی به مثابه منبع دراخلاق اسلامی روز شنبه ۱۹ بهمن ۹۸، قم، بلوار ۱۵خرداد، خیابان شهید میثمی، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی برگزار شد.
🌐 http://mashq.ijtihadnet.ir
🆔 @mashgheijtihad