گفتگوهای گروه فلسفه 10 آذر 1402.pdf
155.6K
✍🏻 گزیده گفتگو متنی گروه گعده آنلاین فلسفی در تاریخ دهم آذرماه ۱۴۰۲
04 نقد و تفکر تاریخی.mp3
9.81M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔جلسه چهارم
🗓 ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲
🔺به دلیل مشکل فنی، کیفیت فایل ضعیف است که پیشاپیش پوزش میطلبیم.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ طلب قرار در فلسفه
▪️ بنیاداندیشی و ثنویت انگاری در فلسفه
▪️ تمام تاریخ فلسفه، افلاطون گرایی است
▪️ فُرم فلسفه، زبان عقل، جستجوی تکیه گاه و اساسی محکم و غیرقابل تردید است
▪️ منطق زبانی است که هیچ شک و شائبه ای ندارد برخلاف زبان استعاره ای
▪️ زبان علم در مقابل زبان شعر است
▪️ ابداع ارسطو (منطق) چیز بدیهی و ساده نیست
▪️ تلاش برای زدودن استعاره از زبان
▪️ اشاره به طرح مدینه افلاطونی در فیلم "انسان و ابعاد وجودیاش"
▪️ توطن انسان تاریخی است برخلاف حیوان که طبیعی است
▪️ وطن شبه طبیعیِ همیشگی در فلسفه
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
05 نقد و تفکر تاریخی (1).mp3
29.16M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔جلسه پنجم - بخش اول
🗓 ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ تذکر به تاریخ برای نشاندن انسان به قلهاش ضروری بود.
▪️ انسان از حیث تاریخی بودن ادعای فرمانروایی بر تاریخ و لایزالی میکند.
▪️ با هایدگر تفکر تاریخی جدی گرفته میشود نه کانت.
▪️ وقتی در دل یک تاریخ هستیم همهچیز «نسیه» است.
▪️ اگر کسی تفکر تاریخی را درک نکند به شان اثرگذار و تعیینکننده فلسفه و علوم انسانی واقف نمیشود.
▪️ در هر عالمی باشیم، متناسب با همان عالم به آن عالم نگاه میکنیم.
▪️ ژاپنیها به غرب پیوستند و غربی شدند.
▪️ ژاپنیها آینده اروپا را ندیدند ولی روسها دیدند.
▪️ چرا الان میتوان گفت فلسفه «تاریخ فلسفه» است؟
▪️ خود فلسفه اسلامی هم تاریخی درونی دارد.
▪️ اگر کسی به ماهیت عدمی بودن انسان پی ببرد از صُلب اندیشی بیرون میآید و میتواند تاریخی بیندیشد.
▪️ به چه معنا کانت وجودبین است؟
▪️ تبدیل شدن انتولوژی به اپیستمولوژی در کانت.
▪️ فلسفه، گفتِ وجود است که در زمان به زبان میآید و به زبان آمدنش عین تحقق است.
▪️ نگاهی دیگر به «قُل» های قرآن.
▪️ کسانی که فلسفه دوست دارند، کتابهای دکتر داوری برایشان در حکم رسیدن به یار است.
▪️ فوکو، عقل جدید را که به شکل حکمرانی جدید درآمده است، مطالعه میکند.
▪️ منورالفکری یعنی با چراغ عقل خودبنیاد جلوی پا را نگاه کردن.
▪️ سوژه یعنی فاعل خودبنیاد علم و عمل و این با خودخواهی اخلاقی فرق دارد.
▪️ انسان، امکانش مقدم بر فعلیتش است.
▪️ در خودبنیادی، اگزیستانسیالیسم نهفته است.
▪️ انسان به خودش آویزان شدهاست و این را کانت با تذکر به تاریخ پیش آورد.
▪️ وجودبینی یعنی سبقت بخشیدن به امکان در برابر فعلیت.
▪️ وجودبینی نظر تاریخی انداختن است.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
05 نقد و تفکر تاریخی (2) وویس استاد در گروه.mp3
4.42M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔جلسه پنجم - بخش دوم (وویس استاد در گروه)
🗓 ۱۲ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ فرق تاریخ فلسفه با تاریخ فلاسفه.
▪️ تفکر تاریخی به این معنا نیست که فیلسوف به اقتضای زمانش سخن گفته باشد.
▪️ بعثت انبیا نشانه تاریخی بودن دین است.
▪️ نسبت بین وجود و زمان.
▪️ فهم تاریخی شهید آوینی و بسیجیان از انقلاب اسلامی.
▪️ تاریخی بودن فصوص الحکم.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
06 نقد و تفکر تاریخی.mp3
46.85M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔جلسه ششم
🗓 ۱۳ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ قرن هجدهم، قرن ایمان به اتوپیا است.
▪️ روشنفکر با منورالفکر فرق دارد و این هر دو با فیلسوف فرق دارند.
▪️ تلقی سوبژکتیو از انسان در مقابل در-عالم-بودن
▪️ هایدگر به بودن انسان در عالم وجود فکر میکند.
▪️ انسان عین نسبت است.
▪️ بشر جدید تمنای علمی همچون احاطه علم الهی دارد.
▪️ برداشت ما امروز از طبیعت، بشری است.
▪️ حقیقت تلقی کردن علوم انسانی یا نظر به غایات آن برای بحث علم انسانی اسلامی.
▪️ باید به عالم دینی فکر کرد نه اینکه دین را در حد آورده های تجدد نازل کرد.
▪️ متن خوانی بخشی از مقالهی «روشنگری چیست» کانت.
▪️ تلقی امروزهی ما بیتأثیر از منورالفکری نیست.
▪️ فلسفه جدید شبیه یک اعلامیهی سیاسی است.
▪️ فلسفه جدید بالذات انقلابی است، انقلاب بهمعنای جدید آن.
▪️ فلسفه جدید بهجای اینکه بگوید "واقع" چگونه است میخواهد بگوید که چگونه باشد و این از ابتدا در ذات فلسفه پنهان بود.
▪️ عقل مشترک، برخاسته از منورالفکری است و از ارکان تجدد است که معادل ایمان جمعی در عالم دینی است.
▪️ روشنگری کانت، آزادی در همه مسائل نیست.
▪️ آزادی بیان چه ارزش متجددانه ای دارد؟
▪️ تناقض آزادی و فرمانبری در کانت.
▪️ آزادی خوراک مدرنیته است مثل سوخت برای خودرو.
▪️ آزادی و دیکتاتوری در کره، سنگاپور و چین.
▪️ عقل کانتی، عقل غایت اندیش و مصلحت یاب نیست.
▪️ مصلحت بینی و حسابگری عالم جدید چگونه با عقل کانتی جمع میشود.
▪️ فلسفه تابع هیچ مصلحتی نیست.
▪️ فلسفه در بیغرضی محض، زمینه تام و تمام غرضورزی را فراهم کردهاست.
▪️ برای ما بسیار مشکل است از غایت اندیشی آزاد شویم.
▪️ راسیونالیسم یعنی مجموعه کاربردهای افرازی (اصالت فایده) .
▪️ چرا بعد از کانت کسی نتوانست کتاب اخلاق بنویسد؟
▪️ چه ارتباطی بین فلسفهی جدید و اشاعره هست.
▪️ تجدد، آزاد شدند از فرمانبرداری نیست بلکه یک عهدی تازه بسته شدن و خدای جدید آوردن است.
▪️ ما متوجه آزادیهای سلب شده در تجدد نیستیم.
▪️ فلسفه برای کودکان؟
▪️ ضرورت هنر و رمان برای کودکان و چند پیشنهاد...
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا.mp3
23.63M
🎧 غزه راهی برای تجدید عهد با کربلا
🎙 شهابالدین کرمانی و سید رسول فاطمی
⏱ زمان: ۴۷ دقیقه
🗓 ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
96.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزیده برنامه چاووش (بخش اول)
🎙 سید رسول فاطمی
📺 شبکه چهار سیما
▪️ غلبه نرم افزاری بر اسرائیل
▪️ قطعاتی از کتاب "فراتر از واپسین آسمان" ادوارد سعید
▪️ چرا هنوز موفق به نوشتن تاریخ معاصر نشدهایم؟
🔹 @sr_fatemy
49.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#گزیده برنامه چاووش (بخش دوم)
🎙 سید رسول فاطمی
📺 شبکه چهار سیما
▪️ نگاه جزئی و کلی به امور
▪️ جای شرقشناسی کجاست؟
▪️ درک کلی مسئله فلسطین
▪️ شرقشناسی، قصهی اساسی پشت اسرائیل
▪️ فرم و محتوا
🔹 @sr_fatemy
07 نقد و تفکر تاریخی.mp3
39.1M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه هفتم
🗓 ۱۸ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ اشارهای به طرح پرسشهای گروه.
▪️ خواندن فلسفه صدرا با عنایت به تفکر تاریخی.
▪️ انبیاء چه میگفتند که مردم بحث اطلاق را پیش میکشیدند؟
▪️ متنخوانی مقالهی «منورالفکری چیست؟» دکتر داوری اردکانی
▪️ نسبت اراده و عقل در غرب.
▪️ تذکر به تفکر تاریخی برای خروج از وابستگی به مدرنیته ضروری است زیرا تجدد را از اطلاق خارج میکند.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
هدایت شده از سید رسول فاطمی
💠 جهت دسترسی سریعتر:
👈🏻 #ترتیب_سطوح (راهنمای شروع)
eitaa.com/sr_fatemy/387
👈🏻 #فهرست۱ (درسگفتارها)
eitaa.com/sr_fatemy/364
👈🏻 #فهرست۲ (نشستها)
eitaa.com/sr_fatemy/365
هدایت شده از سید رسول فاطمی
💠 سیر مباحث موجود در کانال
روی هشتگ کلیک کنید
┄┅═✧❁ مقدمه ❁✧═┅┄
🎧 فیلمهای دوره #غرب_شناسی تدریس شده در موسسه تمدن نوین اسلامی قم (فایل جلسات بزودی بارگزاری میشود)
┄┅═✧❁ سطح۱ ❁✧═┅┄
🎧 ۱_ متنخوانی #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
(تمام جلسات گوش داده شود/ متن مقاله در این لینک موجود است: eitaa.com/sr_fatemy/377 )
🎧 ۲_ متنخوانی #یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
(پنج جلسه اول گوش داده شود سپس میتوانید صوتهای سطح۲ را شروع کنید و مابقی جلسات را در کنار صوتهای سطح ۲ گوش بدید/ کتاب را از فروشگاهها تهیه کنید)
┄┅═✧❁ سطح ۲ ❁✧═┅┄
🎧 ۳_ متنخوانی #هایدگر_قدرت_آرام_ممکن
(تمام جلسات گوش داده شود/ به علت عدم تجدید چاپ کتاب، برای دریافت pdf به ادمین پیام بدید)
🎧 ۴_ متنخوانی #در_جهان_بودن
(پانزده جلسه اول گوش داده شود سپس میتوانید صوتهای سطح۳ را شروع کنید و مابقی جلسات را در کنار صوتهای سطح۳ گوش بدید/ کتاب را از فروشگاهها تهیه کنید)
┄┅═✧❁ سطح ۳ ❁✧═┅┄
🎧 ۵_ متنخوانی #زمان_و_وجود
(تمام جلسات گوش داده شود و ترجیحا مباحثه کنید تا فهم عمیقتری پیدا کنید/ هنگام تهیه کتاب از فروشگاهها به نام مترجم دقت کنید)
🎧 ۶_ متنخوانی #متافیزیک_چیست
(قبل از گوش دادن به صوتها حتما مقدمه مترجم کتاب را مطالعه کنید سپس تمام جلسات را گوش بدید و ترجیحا مباحثه کنید تا فهم عمیقتری پیدا کنید/ کتاب را از فروشگاهها تهیه کنید)
🎧 ۷_ صوتهای تک جلسهای با هشتگ #فرم و همچنین مقاله #فلسفه_زبان_غیر_از_علم_زبانشناسی_است
🎧 ۸_ #متن_خوانی_فوکو (اختیاری)
🎧 ۹_ متنخوانی #چه_باشد_آنچه_خوانندش_تفکر
(تمام جلسات گوش داده شود و ترجیحا مباحثه کنید تا فهم عمیقتری پیدا کنید/ هنگام تهیه کتاب از فروشگاهها به نام مترجم دقت کنید)
۱۰_ متنخوانی #مقاله_چیز
۱۱_ متنخوانی #انسان_شاعرانه_سکنی_میکند
۱۲_ متنخوانی #مقاله_زبان
┄┅═✧❁دیگر مباحث❁✧═┅┄
از سطح۲ میتوانید بقیه درسگفتارهای موجود در #فهرست۱ و همچنین نشستهای #فهرست۲ را گوش بدید.
▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
📥دانلود جلسات از طریق کانال:
🔻تلگرام: t.me/sr_fatemy
🔻ایتا: eitaa.com/sr_fatemy
#ترتیب_سطوح
08 نقد و تفکر تاریخی.mp3
38.62M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه هشتم
🗓 ۱۹ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ تناقض در تمام عوالم و تاریخها بودهاست.
▪️ تناقض در مدرنیته در زبان کانت.
▪️ سودای بهشت زمینی در غرب.
▪️ تفکر از طریق استغنا اساس نیازمندی را میگذارد. تفکر از طریق بیغرضی اساس غرضورزی را میگذارد.
▪️ پشت تمام عالم عشق است.
▪️ تفکر استاد داوری ما را از خودمان میگیرد.
▪️ تفکر بالذات سیاسی است.
▪️ فلسفه حرفهای درست و غلط نیست.
▪️ فلسفه بنیان زندگی را میگذارد.
▪️ سیاست و زبان داشتن مختص انسان است و این به ذات عدمی او بازمیگردد.
▪️ قدرت، زبانی است همانطور که نسبت ما با وجود و همه هستی ما زبانی است.
▪️ آیا زبان یک اختراع است؟
▪️ راه فهم نسبت تفکر با سیاست، فهم نسبت ما با زبان است.
▪️ ذات اندیشه جدید، بی پروایی است.
▪️ تفکر جدید خودش اراده به تصرف است نه اینکه اراده بعد تفکر بیاید.
▪️ هایدگر: گویی بمب اتم در شعر پارمنیدس منفجر شدهاست.
▪️ منظور کانت از آزادی.
▪️ جباریت تکنیک.
تقابل آزادی و ضرورت (تقابل بین عقل ناب و عقل تجربی) .
▪️ جنگ جهانی دوم محصول مدرنیته است نه سنتها.
▪️ خلیفةالله یعنی موضع تاریخی انسان.
▪️ منورالفکری، پوشاننده بزرگ تفکر تاریخی است.
▪️ سودای تولید علوم انسانی دینی، برساخته از منورالفکری است.
▪️ فقط با تفکر تاریخی است که میتوان از منورالفکری رهایی پیدا کرد.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
غزه، یگانه راه آباد کردن این دنیا.mp3
19.34M
🎧 غزه یگانه راه آباد کردن این دنیا
🎙 شهابالدین کرمانی و سید رسول فاطمی
⏱ زمان: ۴۴ دقیقه
🗓 ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲
📍 گلستان شهدا اصفهان
🔺 @varastegi_ir ๛ وارَستِگی
#طوفان_الاقصی
صوت جلسات با موضوع غزه را میتوانید با هشتگ #طوفان_الاقصی بیابید.
(جلساتی که آقای فاطمی حضور نداشته اند در کانال وارستگی موجود است)
34 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
22.57M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳۴ (۱۳ آذر ۱۴۰۲)
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
35 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
29.97M
🎧متن خوانی کتاب:
#یاد_و_خاطره_نزد_حافظ_و_هایدگر
✍🏻 دکتر صافیان
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳۵ (۲۰ آذر ۱۴۰۲)
🏷 لینک تهیه کتاب
🔹 @sr_fatemy
باسلام
انشاءالله امروز گعده آنلاین فلسفی با موضوع "نقد و تفکر تاریخی" ساعت ۱۰ برقرار است.
عضویت در گروه گعده:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
09 نقد و تفکر تاریخی.mp3
42M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه نهم
🗓 ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ این جهان (مدرنیته) بالذات غیرمعنوی است.
▪️ «معنویت» در مقابل «مادیت» در نگاه ثنویت افلاطونی معنا پیدا کرد.
▪️ پدید آمدن اسطوره علم و تکنیک و برهوت اخلاقی.
▪️ سوژه منقادسازی.
▪️ تصور اشتباه ما از آزادی.
▪️ جایگاه آزادی در تاریخ.
▪️ قدرت، هرچقدر نامحسوس باشد در اوج قدرت است.
▪️ قدرت مدرنیته نامحسوس است.
▪️ قدرت، زور و زورگویی نیست.
▪️ در مدرنیته خرد و آزادی عین قدرت است.
▪️ زندان، صورت فعلیت یافته عقل راسیونالیستی است.
▪️ دولت مدرن، دولت خیرخواه نیست.
▪️ در منورالفکری، فلسفه تاریخی شدهاست.
▪️ دیدن فلسفه در نظم اشیاء مهم است.
▪️ جهان جدید، جهان نیروهاست.
▪️ «دیدن» بهعنوان یک فعل در قرن ۱۹ تغییر کرد.
▪️ فوکو: «انسان» اختراع قرن ۱۹ است.
▪️ انسان با "خدای خود شدن" آزاد شد.
▪️ فلسفه نخواستن ما، همان توسعه نخواهی است.
▪️ درک بیخردی، درک توسعهنیافتگی است.
▪️ انسان با «خودبنیادی» مضمحل میشود.
▪️ طرح سوالی درباره تقلید از دکتر داوری.
▪️ شروع و پایان فلسفه از سقراط تا نیچه.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6