eitaa logo
سید رسول فاطمی
774 دنبال‌کننده
69 عکس
13 ویدیو
7 فایل
کانال درسگفتارهای سید رسول فاطمی ارتباط با ادمین: @alirooholamin 💠 جهت دسترسی سریع‌تر: 👈🏻 #ترتیب_سطوح (راهنمای شروع) eitaa.com/sr_fatemy/387 👈🏻 #فهرست۱ (درسگفتارها) eitaa.com/sr_fatemy/364 👈🏻 #فهرست۲ (نشست‌ها) eitaa.com/sr_fatemy/365 ‌ ‌ ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
14 نقد و تفکر تاریخی.mp3
26.04M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه چهاردهم 🗓 ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ تفکرات و نظرات بیشتر از آن‌که باطل شوند، بی‌مورد می‌شوند. ▪️ معنای دانایی در جهانی که هدفش قدرت است، عوض شده‌است. ▪️ «انسان» خودش را ابژه مطالعات خودش کرده‌است. ▪️ علم جدید کاشف نیست بلکه مبدع و سازنده است. ▪️ این‌که «انسان» ساخته دوره جدید است به چه معناست؟ ▪️ محصل ساختن و تعیین تکلیف کردن برای شعر در دوره جدید رخ داد. ▪️ کار نقد ادبی، فیکس کردن و فروکاستن پدیده به اقتضائات سیاسی و اجتماعی است. ▪️ اراده و علم در دوره جدید. ▪️ طرح دائر مداری انسان. ▪️ فرق دنیاطلبی و عقل دنیاطلبی. ▪️ تعلق و اصالت پول. ▪️ راسیونالیسم یعنی عقل مصلحت‌اندیش. ▪️ برای نوشتن اخلاق باید از مصلحت آزاد شد. ▪️ مرجع اخلاقی که کانت در نظر داشت، روح مدرنیته بود. ▪️ بیونگ چول هان: موبایل، تسبیح دوره جدید است. ▪️ کانت اشعری مسلک است. ▪️ مبدأ شریعت مدرنیته، انسان است. ▪️ بشر جدید دیگر نمی‌تواند اخلاق بنویسد. ▪️ مکتب اصالت فایده اصلاً مکتب اخلاقی نیست. ▪️ راز نتیجه گرفتن، آزادی از سود و زیان و نتیجه است. ▪️ فلسفه، عطش است. ▪️ قرن هجدهم مظهر منورالفکری است. ▪️ کانت زمان خودش را نقد کرد و الان کسی کانتی است که زمان را نقد کند نه این‌که مدافع تجدد باشد. ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
💠 جهان به گِل نشسته ✍🏻 سید رسول فاطمی و قایق هامان در برهوت پهلو گرفته بودند! و هیچکس حتی صدفها هم، هو هوی دریا را یادشان نبود و کف اقیانوس در هوای آزاد، لخت و عور از خجالت ترک میخورد! تا اینکه ناگه نمی‌دانم دل کدام قایق نومید کز کرده‌یی شکست و مادر دل رحممان دست شکسته اش را بلند کرد و زد زیر میز خشک و خالی جهان و یک کاسه آب از سقاخانه‌ی پسرش پاشید روی کویر دنیا و طوفان شد. آب از سریر جهان لبریز شد و دوید توی دل‌ها و فارَالتّنور... بلاخره اشک آمد توی چشمها و آب افتاد زیر قایق زندگی مدِ بزرگ تاریخ، همه سواحل امن و آسایش را غرق کرد کنعان‌ها راه بلندی پیش گرفتند و ما مست روی قایق‌هامان می‌زدیم و می‌رقصیدیم ما آب ندیده ها مست افق بودیم که تا چشم کار می‌کرد آب بود و هر شب اطراف افق رعد و برق، جام به هم میزدند وای از آن همه گردباد که از گوشه کنار دنیا راهی طوفان بودند! بدر کامل ماه فاطمه کم کم باریک شد و مد عقب نشست و جزر لابد ترس کنعان ها را که در کمر کوه کُپ کرده بودند کم کرد طوفان کمی آرام شد شب شد و غزه تاریکِ تاریک به انتظار بدر دوباره نشست و انگار حالا ماه دوباره دارد کمر راست می‌کند انگار میخواهد دوباره سر از تقویم بلند کند تا سیزده دی از چشم‌های معصوم قاسم بن الحسن بدرخشد حاج قاسم عزیزم مثل مادرش خوش قول است آمد و سید رضی را برد ده روز مانده به روز مادرش روز مادر ما کادوی تولدش را داد ماهِ جمالش دارد بلند میشود و دوباره مد به پا می‌خیزد ای جهان خشک و خالی دامن نچین که آب از همه ی سر ها خواهد گذشت. 🔺 @sr_fatemy ‌ ‌ ‌ ‌
📗 جلسات متن‌خوانی کتاب ▪️ سمینارهای سولیکون ✍🏻 مارتین هیدگر 🎙 ارائه: استاد فاطمی 🗓 جلسه دوم، شنبه ۹دی ⏱ ساعت ۱۵ 📍 اصفهان، خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، ک حیرت، بن بست اول، سرای هنر و اندیشه (سُها) @sr_fatemy @soha_sima
صفحات ابتدائی کتاب سمینارهای سولیکون 👇🏻
دوستان این کتاب به تازگی چاپ شده و در سایت‌های فروش کتاب نیز موجود است؛ جهت دنبال کردن درسگفتار، لطفا تهیه بفرمائید.
01 سمینارهای سولیکون.mp3
36.95M
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه اول 🗓 ۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔹 @sr_fatemy ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ توضیحاتی درباره شکل‌گیری سمینارهای سولیکون. ▪️ معنای اگزیستانس داشتن انسان. ▪️ «تردید» ویژگی اگزیستانسیال انسان. ▪️ بیرون افتادن از عالم با تلقی سوبژکتیو از انسان. ▪️ ویژگی اگزیستانسیال انسان در تلقی شاعرانه وجود داشت. ▪️ فرق ابژه فرادستی و تودستی. ▪️ تمام مشکلات توسعه‌نیافتگی مربوط به تلقی سوبژکتیو از انسان است. ▪️ نهایی‌ترین نتایج تلقی سوژه منفعل مربوط به توسعه‌نیافتگی است. ▪️ برای فهم بهتر تجدد، توجه به عالم توسعه‌نیافتگی ضروری است حتی برای فیلسوفان غربی. ▪️ هگل، وحدت وجود سوبژکتیو را طرح می‌کند. ▪️ اگر ما سوژه بودیم حتی رابطه بیمار و روان‌کاو هم منتفی بود. ▪️ افسردگی ذاتی سوبژکتیویته. ‌ ‌ ‌ ‌
02 سمینارهای سولیکون.mp3
36.47M
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه دوم 🗓 ۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔹 @sr_fatemy ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ دازاین یعنی چه؟ ▪️ همه فلاسفه بزرگ اصالت وجودی بوده‌اند ▪️ اصالت دادن به وجود یک نحوه بنیاد انگاری وجود هم هست ▪️ هایدگر با هستی از آن جهت که هست مواجه شد ▪️ چرا فکر کردن، تاب آوردن "مشاهده" نشد؟ ▪️ تفکر تبدیل شد به دنبال کردن دلایل ▪️ بشر می‌خواست بیشتر از آن‌که به خود هستی تکیه کند به "قرائت قابل‌اعتماد از هستی" تکیه کند ▪️ خانه‌های امروزی براساس محاسبه محکم شده‌اند ولی در عالم قدیم خانه‌ها با تکیه بر هستی بنا می‌شد ▪️ از وجود تهی شدن اشیاء امروزی ▪️ وجود به‌مثابه دریافت ▪️ هر اثباتی نوعی بنیاد انگاری است ▪️ اساس هر تفکری با استدلال اثبات نمی‌شود بلکه با استدلال تفصیل می‌یابد ▪️ آیا مردم با استدلال سخن فلاسفه را قبول کردند یا با گوش وجودشان شنیدند و آن سخن را آشنا یافتند ؟ ▪️ حتی اصرار بر اصالت وجود به‌خاطر فراموشی وجود بود ▪️ سخن زمان سخن وجود است چون وجود با زمان تنیده است ▪️ دیسکورس (سخن زمان) به‌همراه خودش "قبول" هم دارد ▪️ پدیدار چیزی است که پذیرفته می‌شود ▪️ پدیدار شدن یعنی از برای پذیرفتن آشکار شدن ▪️ رویکرد علم، پدیدارشناسی نیست چون استنطاق است ▪️ هایدگر برای انسان ماهیت قائل نیست. ▪️ اگزیستانس یعنی عین قابلیت برای بودن. ▪️وجود داشتند همچون بودن. ▪️چرا اگزیستانس را به تقرر ظهوری ترجمه کرده‌اند؟ ▪️ درک وجود درک اگزیستانسیال است. ▪️ گشودگی مکان. ▪️ امکان محض بودن دازاین ▪️ از پیش آن‌جا بودگی دازاین ▪️ اگزیستانس داشتن عین قابلیت از برای عدم است. ▪️ دازاین همیشه چیزی است که می‌تواند باشد. ▪️ درک زمان، درک از دست دادن است. ▪️ دازاین موجودی است «پس از» و «پیش‌از» . ▪️ «حال» داشتند در روان‌شناسی به موجودبینی برمی‌گردد ولی هایدگر آن را به اگزیستانس برمی‌گرداند. @sr_fatemy
15 نقد و تفکر تاریخی.mp3
32.05M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه پانزدهم 🗓 ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ طرح سؤالات گروه گعده آنلاین. ▪️ آیا فیلسوفان صرفاً گزارش تجدد را داده‌اند یا تجدد یک حادثه «فلسفی» بود؟ ▪️ تجدد صورت محقق فلسفه است. ▪️ اگر فلسفه بدل شود به یک «فهم» می‌شود تجدد. ▪️ اگر کانت نبود تجدد نبود. ▪️ کانت مظهر تفکری‌ست که ظهور کرده؛ با عنایت به این‌که هیچ «باطنی» اگر «ظاهر» نبود ظهور نمی‌کرد. ▪️ فلسفه صرفاً مجموعه اظهارات اشخاص نیست. ▪️ تبدیل تفکر به تمدن. ▪️ چرا در کشور ما به صرف اتخاذ تکنولوژی، خرد تجدد کسب نشد. ▪️ غرب‌زدگی مثل این است که درحالی‌که ایمان نداریم نماز بخوانیم! (بدون واجدشدن خرد تجدد، به تکنولوژی روی آوردیم) ▪️ ما امروز چه نیازی به فلسفه داریم؟ ▪️ فلسفه راهی است که غرب در دوره اخیر پیموده است. ▪️ خود فلسفه مولود عطای وجود است. ▪️ هنر و سینمای معاصر ذیل فلسفه است. ▪️ روان‌کاوی هم ذیل فلسفه غرب بنا شده‌است. ▪️ تفکر وسیله نیست بلکه غایت است. ▪️ تفکر بی‌غرض است. ▪️ کسی که خود فلسفه را می‌خواهد، به درک زمان هم نائل می‌شود. ▪️ فلسفه به پایان رسیده است ولی تفکر نه. ▪️ اعراض از فلسفه اعراض از تفکر است. ▪️ بدون عنایت به فلسفه‌ی معاصر نمی‌توانیم به سنت خودمان مراجعه کنیم. ▪️ فلسفه مثل ابتلاست. ▪️ منظور فلسفه سیاسی است. ▪️ زبان فلسفه سیّال است. ▪️ هنر این است که فلسفه را در دیالوگ‌های افلاطون یا نوشته‌های نیچه دید. ▪️ فلسفه اگر محقق شود جدای از غرضش نیست. ▪️ اصلی‌ترین سؤال فلسفه این است که ما در چه وضعی هستیم؟ ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
03 سمینارهای سولیکون.mp3
38.82M
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه سوم 🗓 ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔹 @sr_fatemy @soha_sima ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ هایدگر: ما باید شیوه‌ی جدید تفکر را بیاموزیم، شیوه‌ای که برای یونانیان باستان آشنا بود. ▪️ فلسفه با اتخاذ رویکرد استدلالی به خلط وجود و موجود رسید. ▪️ «این همانی» حجابی است بر نسبت موجود با وجود. ▪️ «خود اِعطایی» وجود. ▪️ وجود خودش را در موجودات مخفی می‌کند و از همین طریق آشکار می‌شود. ▪️ وجود خودش را از موجودات متمایز می‌کند و در تمایزش آشکار می‌شود. ▪️ نقطه‌ی درک وجود، تمایز وجود از موجود است. ▪️ کار اصلی «این‌همانی»، ثبات‌بخشی است. ▪️ پیش‌فرض‌های گزاره‌های ریاضی. ▪️ وجود همان چیزی است که موجود را به تلاطم درمی‌آورد. ▪️ وجود زیرساخت موجود نیست. ▪️ فقط انسان می‌تواند هم «این‌جا» و هم «آن‌جا» باشد. ▪️ نقطه‌ی تمایز وجود و موجود، نقطه بی‌قراری است ولی در طول تاریخ متافیزیک به‌دنبال نقطه‌ی قرار و اتکاء بوده‌اند. ▪️ برای هایدگر، وجود نقطه‌ی تکیه‌گاه نیست. ▪️ تنها نوعی از تفکر که به علم منتهی می‌شود فلسفه است. ▪️ اولین مرحله به بند کشیدن هستی، در نقطه‌ی «منطقی» رخداد به‌مثابه رابطه فرع و اصل. ▪️ جمله‌ی بی‌قراری‌ات از طلب قرار توست، طالب بی‌قرار شو تا که قرار آیدت. ▪️ رابطه دازاین با مکان غیر از رابطه اشیاء با مکان است. ▪️ هایدگر وجود را روشنگاه (لیشتونگ) موجودات می‌داند. ▪️ هایدگر مکان را آن نقطه‌ی آزادی می‌داند که به چیزها امکان رهاسازی و بودن می‌بخشد. @sr_fatemy ‌ ‌ ‌ ‌
04 سمینارهای سولیکون.mp3
38.45M
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه چهارم 🗓 ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲ 🔹 @sr_fatemy ‌ ‌