eitaa logo
سید رسول فاطمی
775 دنبال‌کننده
64 عکس
13 ویدیو
7 فایل
کانال درسگفتارهای سید رسول فاطمی ارتباط با ادمین: @alirooholamin 💠 جهت دسترسی سریع‌تر: 👈🏻 #ترتیب_سطوح (راهنمای شروع) eitaa.com/sr_fatemy/387 👈🏻 #فهرست۱ (درسگفتارها) eitaa.com/sr_fatemy/364 👈🏻 #فهرست۲ (نشست‌ها) eitaa.com/sr_fatemy/365 ‌ ‌ ‌
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ๛ وارستگی ๛
غزه، یگانه راه آباد کردن این دنیا.mp3
19.34M
‌ ‌ 🎧 غزه یگانه راه آباد کردن این دنیا 🎙 شهاب‌الدین کرمانی و سید رسول فاطمی ⏱ زمان: ۴۴ دقیقه 🗓 ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۲ 📍 گلستان شهدا اصفهان 🔺 @varastegi_irوارَستِگی
‌ ‌ ‌ ‌ صوت جلسات با موضوع غزه را می‌توانید با هشتگ بیابید. (جلساتی که آقای فاطمی حضور نداشته اند در کانال وارستگی موجود است) ‌ ‌ ‌ ‌
34 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
22.57M
🎧متن خوانی کتاب: ✍🏻 دکتر صافیان 🎙سید رسول فاطمی ▪️جلسه ۳۴ (۱۳ آذر ۱۴۰۲) 🏷 لینک تهیه کتاب 🔹 @sr_fatemy ‌ ‌
35 یاد و خاطره نزد حافظ و هایدگر.mp3
29.97M
🎧متن خوانی کتاب: ✍🏻 دکتر صافیان 🎙سید رسول فاطمی ▪️جلسه ۳۵ (۲۰ آذر ۱۴۰۲) 🏷 لینک تهیه کتاب 🔹 @sr_fatemy ‌ ‌
باسلام ان‌شاءالله امروز گعده آنلاین فلسفی با موضوع "نقد و تفکر تاریخی" ساعت ۱۰ برقرار است. عضویت در گروه گعده: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
09 نقد و تفکر تاریخی.mp3
42M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه نهم 🗓 ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ این جهان (مدرنیته) بالذات غیرمعنوی است. ▪️ «معنویت» در مقابل «مادیت» در نگاه ثنویت افلاطونی معنا پیدا کرد. ▪️ پدید آمدن اسطوره علم و تکنیک و برهوت اخلاقی. ▪️ سوژه منقادسازی. ▪️ تصور اشتباه ما از آزادی. ▪️ جایگاه آزادی در تاریخ. ▪️ قدرت، هرچقدر نامحسوس باشد در اوج قدرت است. ▪️ قدرت مدرنیته نامحسوس است. ▪️ قدرت، زور و زورگویی نیست. ▪️ در مدرنیته خرد و آزادی عین قدرت است. ▪️ زندان، صورت فعلیت یافته عقل راسیونالیستی است. ▪️ دولت مدرن، دولت خیرخواه نیست. ▪️ در منورالفکری، فلسفه تاریخی شده‌است. ▪️ دیدن فلسفه در نظم اشیاء مهم است. ▪️ جهان جدید، جهان نیروهاست. ▪️ «دیدن» به‌عنوان یک فعل در قرن ۱۹ تغییر کرد. ▪️ فوکو: «انسان» اختراع قرن ۱۹ است. ▪️ انسان با "خدای خود شدن" آزاد شد. ▪️ فلسفه نخواستن ما، همان توسعه نخواهی است. ▪️ درک بی‌خردی، درک توسعه‌نیافتگی است. ▪️ انسان با «خودبنیادی» مضمحل می‌شود. ▪️ طرح سوالی درباره تقلید از دکتر داوری. ▪️ شروع و پایان فلسفه از سقراط تا نیچه. ‌ ‌ ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
10 نقد و تفکر تاریخی.mp3
10.95M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه دهم 🗓 ۲۵ آذرماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ کانت در سرآغاز راه نیچه. ▪️ با هم خواندن فلاسفه. ▪️ فرم، محتوا و حقیقت زبان. ▪️ تفکر فلسفه غربی ما را احاطه کرده است (غربزدگی) ▪️ باطن بینی کورکورانه ▪️ ظاهر و باطن ▪️ ظاهر و مظهر در زبان فردید ▪️ باطن در ظاهر مخفی می‌شود ▪️ وجود همانجایی که مخفی می‌شود آشکار است! ▪️ سیاسی شدن فلسفه ‌ ‌ ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
باسلام ان‌شاءالله امروز گعده آنلاین فلسفی با موضوع "نقد و تفکر تاریخی" ساعت ۱۰:۱۵ برقرار است. عضویت در گروه گعده: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
11 نقد و تفکر تاریخی.mp3
29.53M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه یازدهم 🗓 ۲۷ آذرماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ چگونه هستی‌شناسی به شناخت‌شناسی تبدیل شد؟ ▪️ اپیستومولوژی، انتولوژی عصر ماست. ▪️ بُعد بالذات سیاسی فلسفه. ▪️ جهانی که در آن زندگی میکنیم، جهان فلسفی است. ▪️ علم جدید عین قدرت است ▪️ فلسفه جدید در شهر مجسم شده است ▪️ هیچ کس به اندازه فوکو به اهمیت مقاله منورالفکری چیست، پی نبرد. ▪️ آزادی در نسبت با تفکر تاریخی ▪️ موجودیت و بند در حدود علم و عقل ▪️ پرتاب شدن در اقیانوس اندیشه ▪️ نسبت بین تفکر تاریخی و عدم ▪️ چرا بر انسان "زمان" می‌گذرد ▪️ درک ما از زمان صورت مجسم نیستی ماست ▪️ هستی زمانی یعنی همواره از دست دادن ▪️ ما زمان را از طریق از دست دادن وجدان می‌کنیم ▪️ انسان به دنبال تدارک غربتش رفت ▪️ چرا انسان "بودن در عالم" است؟ ▪️ لذت بخش ترین چیز برای انسان از عدم می‌آید. ▪️ تنها کسی که اهل عدم است شور و وجد دارد ▪️ سبک و سنگینی اهل عدم بودن ▪️ خلوت و جلوت انسان و حیوان ▪️ روح و ریحان عالَم دینی در تشییع حاج قاسم ▪️ مولف، سوژه ادبیات است. ▪️ منورالفکری مستلزم خودباوری و غروری بود که با تذکر به تاریخی بودن همخوانی نداشت. ▪️ هیچ چیز بیش از خود منورالفکری جلوی فهم تفکری تاریخی را نمی‌گیرد. ▪️ تنها چیزهایی در عالم قدیم می‌درخشند که از مسلمات عالم کنونی باشد. ‌ ‌ ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
12 نقد و تفکر تاریخی.mp3
39.99M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه دوازدهم 🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ نسبت آزادی و روش در علم جدید. ▪️ چرا فوکو برای «منورالفکری چیست» اهمیت قائل است؟ ▪️ چرا دکتر داوری از زمان اکنون می‌پرسد؟ ▪️ تفکر فلسفی، امروزه مجسم شده‌است. ▪️ نقد کانت در خیابان یا روی کاغذ. ▪️ مخالفین کانت معمولاً موجود بین بوده‌اند. ▪️ «انسان» یک اختراع جدید است. ▪️ ضرورت علم و سلطنت تکنیک. ▪️ اختیار و آزادی در ساحت تکنیک. ▪️ تفکر معاصر و پرده‌برداری از باطن علم جدید. ▪️ علم جدید اساساً تجربه‌ای نیست! ▪️ با ظهور مدرنیته ارتباط با عالم قطع شد. ▪️ علم جدید تعین بخش است. ▪️ روان‌شناسی اجازه تسلط به شما نمی‌دهد. ▪️ علم جدید یعنی تفسیر قابل کنترل از هستی. ▪️ استقبال از فلسفه استقبال از توسعه است. ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
13 نقد و تفکر تاریخی.mp3
36.99M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه سیزدهم 🗓 ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ تمام تاریخ مابعدالطبیعه در نسبت ثنویت افلاطونی. ▪️ فوکو کسی است که اغراض و جهت طرح مطالب فلسفه غرب را نشان می‌دهد. ▪️ امام‌خمینی: فلسفه تمام احکام اسلام، تشکیل حکومت اسلامی است. ▪️ زمینه سکولار شدن فلسفه اسلامی. ▪️ ابن‌سینا در ابتدا محتوای فلسفه یونان را می‌فهمید ولی غرض طرح آن را نمی‌فهمید. ▪️ هر کس وجود را بنیاد بداند، اصالت وجودی است. ▪️ انسان‌های عادی که به مصاف تفکر می‌روند، سوفسطایی می‌شوند. ▪️ تنفر بی‌دلیل به عشق نزدیک‌تر است تا دوست داشتن با دلیل. ▪️ وقتی از اصالت حرف می‌زنیم در زمینه "اصل و فرع" صحبت می‌کنیم که به «ارزش» منتهی می‌شود. ▪️ هایدگر نمی‌خواهد به وجود «اصالت» بدهد. ▪️ از طریق اصالت دادن به وجود، آن را نادیده گرفتیم. ▪️ درک بنیاد اندیشانه هستی. ▪️ آدم‌ها معمولاً نمی‌دانند چه می‌گویند زیرا به زمینه سخنشان واقف نیستند. ▪️ گوش سپردن به وجود برای زبان باز کردن. ▪️ اقتضای بسط تام و تمام فلسفه اسلامی قول به اصالت وجود بود. ▪️ نظریات و محتوای فلاسفه اسلامی مهم نیست بلکه راهی که آن‌ها رفتند مهم است. ▪️ هنر این است که تمامیت یافتن فلسفه اسلامی (صدرا) را در سرآغاز آن (فارابی) ببینیم. ▪️ هایدگر قبل‌از آیندگان است. ▪️ چه رابطه‌ای با وجود برقرار شد که پرسش از وجود مطرح شد؟ ▪️ سخن نابهنگام انبیا و اولیا. ▪️ اگر صدرا امروز زنده بود... ▪️ هیچ‌چیز جذاب‌تر و شکوهمندانه تر از کشف زمینه معناداری سخن صدرا نیست. ▪️ غزالی با فلسفه مخالفت نکرد بلکه دفاع کرد! ▪️ اگر به محتوای صِرف اشعری نگاه کنیم، خنده دار است ولی دکتر داوری غرض از طرح مطالب اشعری را درک کرد. ▪️ در جهان دین، نسبت‌به رابطه ما و خدا سؤال طرح می‌شود و اگر از جهان دینی خارج شویم این سوال دیگر معنا ندارد. ▪️ اقتضای پرسش جبر و اختیار در جهان جدید. ▪️ پرسش از جبر و اختیار در سوبژکتیویسم. ▪️ قول به آزادی از لوازم بسط چه اندیشه‌ای است؟ ▪️ دکتر داوری، اغراض مابعدالطبیعه را به ما نشان می‌دهد. ▪️ غرض از طرح اصل عدم تناقض در ارسطو چه بود که هگل آن را رد کرد؟ ▪️ اولین حجاب فلسفه یونانی، ترجمه‌اش به لاتین بود. ▪️ هایدگر سوژه دکارت را به جوهر ارسطو برمی‌گرداند. ▪️ "مخلوق" بیش‌از آن‌که فهم دینی باشد، فهم فلسفی است یا به عبارت بهتر ما امروز، با فهم فلسفی "مخلوق و خالق" را می‌فهمیم. ▪️ تئولوژی، خداشناسی فلسفه یونانی. ▪️ هایدگر خدای متافیزیک را قبول ندارد. ▪️ غرض بینی یعنی درک سیاسی. ▪️ حتی ازدواج سیاسی است! ▪️ بُعد سیاسی امر عادی و بُعد عادی امر سیاسی. ▪️ بالاترین لذت وجه سیاسی، عزت است. ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
14 نقد و تفکر تاریخی.mp3
26.04M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه چهاردهم 🗓 ۲ دی‌ماه ۱۴۰۲ ‌‌ ‌ 👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6 ‌ ‌
‌ ‌ برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد: ▪️ تفکرات و نظرات بیشتر از آن‌که باطل شوند، بی‌مورد می‌شوند. ▪️ معنای دانایی در جهانی که هدفش قدرت است، عوض شده‌است. ▪️ «انسان» خودش را ابژه مطالعات خودش کرده‌است. ▪️ علم جدید کاشف نیست بلکه مبدع و سازنده است. ▪️ این‌که «انسان» ساخته دوره جدید است به چه معناست؟ ▪️ محصل ساختن و تعیین تکلیف کردن برای شعر در دوره جدید رخ داد. ▪️ کار نقد ادبی، فیکس کردن و فروکاستن پدیده به اقتضائات سیاسی و اجتماعی است. ▪️ اراده و علم در دوره جدید. ▪️ طرح دائر مداری انسان. ▪️ فرق دنیاطلبی و عقل دنیاطلبی. ▪️ تعلق و اصالت پول. ▪️ راسیونالیسم یعنی عقل مصلحت‌اندیش. ▪️ برای نوشتن اخلاق باید از مصلحت آزاد شد. ▪️ مرجع اخلاقی که کانت در نظر داشت، روح مدرنیته بود. ▪️ بیونگ چول هان: موبایل، تسبیح دوره جدید است. ▪️ کانت اشعری مسلک است. ▪️ مبدأ شریعت مدرنیته، انسان است. ▪️ بشر جدید دیگر نمی‌تواند اخلاق بنویسد. ▪️ مکتب اصالت فایده اصلاً مکتب اخلاقی نیست. ▪️ راز نتیجه گرفتن، آزادی از سود و زیان و نتیجه است. ▪️ فلسفه، عطش است. ▪️ قرن هجدهم مظهر منورالفکری است. ▪️ کانت زمان خودش را نقد کرد و الان کسی کانتی است که زمان را نقد کند نه این‌که مدافع تجدد باشد. ‌ ‌👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی: https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
💠 جهان به گِل نشسته ✍🏻 سید رسول فاطمی و قایق هامان در برهوت پهلو گرفته بودند! و هیچکس حتی صدفها هم، هو هوی دریا را یادشان نبود و کف اقیانوس در هوای آزاد، لخت و عور از خجالت ترک میخورد! تا اینکه ناگه نمی‌دانم دل کدام قایق نومید کز کرده‌یی شکست و مادر دل رحممان دست شکسته اش را بلند کرد و زد زیر میز خشک و خالی جهان و یک کاسه آب از سقاخانه‌ی پسرش پاشید روی کویر دنیا و طوفان شد. آب از سریر جهان لبریز شد و دوید توی دل‌ها و فارَالتّنور... بلاخره اشک آمد توی چشمها و آب افتاد زیر قایق زندگی مدِ بزرگ تاریخ، همه سواحل امن و آسایش را غرق کرد کنعان‌ها راه بلندی پیش گرفتند و ما مست روی قایق‌هامان می‌زدیم و می‌رقصیدیم ما آب ندیده ها مست افق بودیم که تا چشم کار می‌کرد آب بود و هر شب اطراف افق رعد و برق، جام به هم میزدند وای از آن همه گردباد که از گوشه کنار دنیا راهی طوفان بودند! بدر کامل ماه فاطمه کم کم باریک شد و مد عقب نشست و جزر لابد ترس کنعان ها را که در کمر کوه کُپ کرده بودند کم کرد طوفان کمی آرام شد شب شد و غزه تاریکِ تاریک به انتظار بدر دوباره نشست و انگار حالا ماه دوباره دارد کمر راست می‌کند انگار میخواهد دوباره سر از تقویم بلند کند تا سیزده دی از چشم‌های معصوم قاسم بن الحسن بدرخشد حاج قاسم عزیزم مثل مادرش خوش قول است آمد و سید رضی را برد ده روز مانده به روز مادرش روز مادر ما کادوی تولدش را داد ماهِ جمالش دارد بلند میشود و دوباره مد به پا می‌خیزد ای جهان خشک و خالی دامن نچین که آب از همه ی سر ها خواهد گذشت. 🔺 @sr_fatemy ‌ ‌ ‌ ‌
📗 جلسات متن‌خوانی کتاب ▪️ سمینارهای سولیکون ✍🏻 مارتین هیدگر 🎙 ارائه: استاد فاطمی 🗓 جلسه دوم، شنبه ۹دی ⏱ ساعت ۱۵ 📍 اصفهان، خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، ک حیرت، بن بست اول، سرای هنر و اندیشه (سُها) @sr_fatemy @soha_sima
صفحات ابتدائی کتاب سمینارهای سولیکون 👇🏻