12 نقد و تفکر تاریخی.mp3
39.99M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه دوازدهم
🗓 ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ نسبت آزادی و روش در علم جدید.
▪️ چرا فوکو برای «منورالفکری چیست» اهمیت قائل است؟
▪️ چرا دکتر داوری از زمان اکنون میپرسد؟
▪️ تفکر فلسفی، امروزه مجسم شدهاست.
▪️ نقد کانت در خیابان یا روی کاغذ.
▪️ مخالفین کانت معمولاً موجود بین بودهاند.
▪️ «انسان» یک اختراع جدید است.
▪️ ضرورت علم و سلطنت تکنیک.
▪️ اختیار و آزادی در ساحت تکنیک.
▪️ تفکر معاصر و پردهبرداری از باطن علم جدید.
▪️ علم جدید اساساً تجربهای نیست!
▪️ با ظهور مدرنیته ارتباط با عالم قطع شد.
▪️ علم جدید تعین بخش است.
▪️ روانشناسی اجازه تسلط به شما نمیدهد.
▪️ علم جدید یعنی تفسیر قابل کنترل از هستی.
▪️ استقبال از فلسفه استقبال از توسعه است.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
13 نقد و تفکر تاریخی.mp3
36.99M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه سیزدهم
🗓 ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ تمام تاریخ مابعدالطبیعه در نسبت ثنویت افلاطونی.
▪️ فوکو کسی است که اغراض و جهت طرح مطالب فلسفه غرب را نشان میدهد.
▪️ امامخمینی: فلسفه تمام احکام اسلام، تشکیل حکومت اسلامی است.
▪️ زمینه سکولار شدن فلسفه اسلامی.
▪️ ابنسینا در ابتدا محتوای فلسفه یونان را میفهمید ولی غرض طرح آن را نمیفهمید.
▪️ هر کس وجود را بنیاد بداند، اصالت وجودی است.
▪️ انسانهای عادی که به مصاف تفکر میروند، سوفسطایی میشوند.
▪️ تنفر بیدلیل به عشق نزدیکتر است تا دوست داشتن با دلیل.
▪️ وقتی از اصالت حرف میزنیم در زمینه "اصل و فرع" صحبت میکنیم که به «ارزش» منتهی میشود.
▪️ هایدگر نمیخواهد به وجود «اصالت» بدهد.
▪️ از طریق اصالت دادن به وجود، آن را نادیده گرفتیم.
▪️ درک بنیاد اندیشانه هستی.
▪️ آدمها معمولاً نمیدانند چه میگویند زیرا به زمینه سخنشان واقف نیستند.
▪️ گوش سپردن به وجود برای زبان باز کردن.
▪️ اقتضای بسط تام و تمام فلسفه اسلامی قول به اصالت وجود بود.
▪️ نظریات و محتوای فلاسفه اسلامی مهم نیست بلکه راهی که آنها رفتند مهم است.
▪️ هنر این است که تمامیت یافتن فلسفه اسلامی (صدرا) را در سرآغاز آن (فارابی) ببینیم.
▪️ هایدگر قبلاز آیندگان است.
▪️ چه رابطهای با وجود برقرار شد که پرسش از وجود مطرح شد؟
▪️ سخن نابهنگام انبیا و اولیا.
▪️ اگر صدرا امروز زنده بود...
▪️ هیچچیز جذابتر و شکوهمندانه تر از کشف زمینه معناداری سخن صدرا نیست.
▪️ غزالی با فلسفه مخالفت نکرد بلکه دفاع کرد!
▪️ اگر به محتوای صِرف اشعری نگاه کنیم، خنده دار است ولی دکتر داوری غرض از طرح مطالب اشعری را درک کرد.
▪️ در جهان دین، نسبتبه رابطه ما و خدا سؤال طرح میشود و اگر از جهان دینی خارج شویم این سوال دیگر معنا ندارد.
▪️ اقتضای پرسش جبر و اختیار در جهان جدید.
▪️ پرسش از جبر و اختیار در سوبژکتیویسم.
▪️ قول به آزادی از لوازم بسط چه اندیشهای است؟
▪️ دکتر داوری، اغراض مابعدالطبیعه را به ما نشان میدهد.
▪️ غرض از طرح اصل عدم تناقض در ارسطو چه بود که هگل آن را رد کرد؟
▪️ اولین حجاب فلسفه یونانی، ترجمهاش به لاتین بود.
▪️ هایدگر سوژه دکارت را به جوهر ارسطو برمیگرداند.
▪️ "مخلوق" بیشاز آنکه فهم دینی باشد، فهم فلسفی است یا به عبارت بهتر ما امروز، با فهم فلسفی "مخلوق و خالق" را میفهمیم.
▪️ تئولوژی، خداشناسی فلسفه یونانی.
▪️ هایدگر خدای متافیزیک را قبول ندارد.
▪️ غرض بینی یعنی درک سیاسی.
▪️ حتی ازدواج سیاسی است!
▪️ بُعد سیاسی امر عادی و بُعد عادی امر سیاسی.
▪️ بالاترین لذت وجه سیاسی، عزت است.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
14 نقد و تفکر تاریخی.mp3
26.04M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه چهاردهم
🗓 ۲ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ تفکرات و نظرات بیشتر از آنکه باطل شوند، بیمورد میشوند.
▪️ معنای دانایی در جهانی که هدفش قدرت است، عوض شدهاست.
▪️ «انسان» خودش را ابژه مطالعات خودش کردهاست.
▪️ علم جدید کاشف نیست بلکه مبدع و سازنده است.
▪️ اینکه «انسان» ساخته دوره جدید است به چه معناست؟
▪️ محصل ساختن و تعیین تکلیف کردن برای شعر در دوره جدید رخ داد.
▪️ کار نقد ادبی، فیکس کردن و فروکاستن پدیده به اقتضائات سیاسی و اجتماعی است.
▪️ اراده و علم در دوره جدید.
▪️ طرح دائر مداری انسان.
▪️ فرق دنیاطلبی و عقل دنیاطلبی.
▪️ تعلق و اصالت پول.
▪️ راسیونالیسم یعنی عقل مصلحتاندیش.
▪️ برای نوشتن اخلاق باید از مصلحت آزاد شد.
▪️ مرجع اخلاقی که کانت در نظر داشت، روح مدرنیته بود.
▪️ بیونگ چول هان: موبایل، تسبیح دوره جدید است.
▪️ کانت اشعری مسلک است.
▪️ مبدأ شریعت مدرنیته، انسان است.
▪️ بشر جدید دیگر نمیتواند اخلاق بنویسد.
▪️ مکتب اصالت فایده اصلاً مکتب اخلاقی نیست.
▪️ راز نتیجه گرفتن، آزادی از سود و زیان و نتیجه است.
▪️ فلسفه، عطش است.
▪️ قرن هجدهم مظهر منورالفکری است.
▪️ کانت زمان خودش را نقد کرد و الان کسی کانتی است که زمان را نقد کند نه اینکه مدافع تجدد باشد.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
💠 جهان به گِل نشسته
✍🏻 سید رسول فاطمی
و قایق هامان در برهوت پهلو گرفته بودند!
و هیچکس حتی صدفها هم، هو هوی دریا را یادشان نبود و کف اقیانوس در هوای آزاد، لخت و عور از خجالت ترک میخورد!
تا اینکه ناگه نمیدانم دل کدام قایق نومید کز کردهیی شکست و مادر دل رحممان دست شکسته اش را بلند کرد و زد زیر میز خشک و خالی جهان و یک کاسه آب از سقاخانهی پسرش پاشید روی کویر دنیا و طوفان شد.
آب از سریر جهان لبریز شد و دوید توی دلها و فارَالتّنور...
بلاخره اشک آمد توی چشمها
و آب افتاد زیر قایق زندگی
مدِ بزرگ تاریخ، همه سواحل امن و آسایش را غرق کرد
کنعانها راه بلندی پیش گرفتند و ما مست روی قایقهامان میزدیم و میرقصیدیم ما آب ندیده ها مست افق بودیم که تا چشم کار میکرد آب بود و هر شب اطراف افق رعد و برق، جام به هم میزدند
وای از آن همه گردباد که از گوشه کنار دنیا راهی طوفان بودند!
بدر کامل ماه فاطمه کم کم باریک شد و مد عقب نشست و
جزر لابد ترس کنعان ها را که در کمر کوه کُپ کرده بودند کم کرد
طوفان کمی آرام شد
شب شد و غزه تاریکِ تاریک به انتظار بدر دوباره نشست
و انگار حالا ماه دوباره دارد کمر راست میکند
انگار میخواهد دوباره سر از تقویم بلند کند تا سیزده دی از چشمهای معصوم قاسم بن الحسن بدرخشد
حاج قاسم عزیزم مثل مادرش خوش قول است آمد و سید رضی را برد ده روز مانده به روز مادرش روز مادر ما
کادوی تولدش را داد
ماهِ جمالش دارد بلند میشود و دوباره مد به پا میخیزد
ای جهان خشک و خالی دامن نچین که آب از همه ی سر ها خواهد گذشت.
🔺 @sr_fatemy
📗 جلسات متنخوانی کتاب
▪️ سمینارهای سولیکون
✍🏻 مارتین هیدگر
🎙 ارائه: استاد فاطمی
🗓 جلسه دوم، شنبه ۹دی
⏱ ساعت ۱۵
📍 اصفهان، خ مسجد سید، خ ظهیرالاسلام، ک حیرت، بن بست اول، سرای هنر و اندیشه (سُها)
@sr_fatemy
@soha_sima
دوستان این کتاب به تازگی چاپ شده و در سایتهای فروش کتاب نیز موجود است؛ جهت دنبال کردن درسگفتار، لطفا تهیه بفرمائید.
01 سمینارهای سولیکون.mp3
36.95M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه اول
🗓 ۵ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ توضیحاتی درباره شکلگیری سمینارهای سولیکون.
▪️ معنای اگزیستانس داشتن انسان.
▪️ «تردید» ویژگی اگزیستانسیال انسان.
▪️ بیرون افتادن از عالم با تلقی سوبژکتیو از انسان.
▪️ ویژگی اگزیستانسیال انسان در تلقی شاعرانه وجود داشت.
▪️ فرق ابژه فرادستی و تودستی.
▪️ تمام مشکلات توسعهنیافتگی مربوط به تلقی سوبژکتیو از انسان است.
▪️ نهاییترین نتایج تلقی سوژه منفعل مربوط به توسعهنیافتگی است.
▪️ برای فهم بهتر تجدد، توجه به عالم توسعهنیافتگی ضروری است حتی برای فیلسوفان غربی.
▪️ هگل، وحدت وجود سوبژکتیو را طرح میکند.
▪️ اگر ما سوژه بودیم حتی رابطه بیمار و روانکاو هم منتفی بود.
▪️ افسردگی ذاتی سوبژکتیویته.
02 سمینارهای سولیکون.mp3
36.47M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه دوم
🗓 ۹ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ دازاین یعنی چه؟
▪️ همه فلاسفه بزرگ اصالت وجودی بودهاند
▪️ اصالت دادن به وجود یک نحوه بنیاد انگاری وجود هم هست
▪️ هایدگر با هستی از آن جهت که هست مواجه شد
▪️ چرا فکر کردن، تاب آوردن "مشاهده" نشد؟
▪️ تفکر تبدیل شد به دنبال کردن دلایل
▪️ بشر میخواست بیشتر از آنکه به خود هستی تکیه کند به "قرائت قابلاعتماد از هستی" تکیه کند
▪️ خانههای امروزی براساس محاسبه محکم شدهاند ولی در عالم قدیم خانهها با تکیه بر هستی بنا میشد
▪️ از وجود تهی شدن اشیاء امروزی
▪️ وجود بهمثابه دریافت
▪️ هر اثباتی نوعی بنیاد انگاری است
▪️ اساس هر تفکری با استدلال اثبات نمیشود بلکه با استدلال تفصیل مییابد
▪️ آیا مردم با استدلال سخن فلاسفه را قبول کردند یا با گوش وجودشان شنیدند و آن سخن را آشنا یافتند ؟
▪️ حتی اصرار بر اصالت وجود بهخاطر فراموشی وجود بود
▪️ سخن زمان سخن وجود است چون وجود با زمان تنیده است
▪️ دیسکورس (سخن زمان) بههمراه خودش "قبول" هم دارد
▪️ پدیدار چیزی است که پذیرفته میشود
▪️ پدیدار شدن یعنی از برای پذیرفتن آشکار شدن
▪️ رویکرد علم، پدیدارشناسی نیست چون استنطاق است
▪️ هایدگر برای انسان ماهیت قائل نیست.
▪️ اگزیستانس یعنی عین قابلیت برای بودن.
▪️وجود داشتند همچون بودن.
▪️چرا اگزیستانس را به تقرر ظهوری ترجمه کردهاند؟
▪️ درک وجود درک اگزیستانسیال است.
▪️ گشودگی مکان.
▪️ امکان محض بودن دازاین
▪️ از پیش آنجا بودگی دازاین
▪️ اگزیستانس داشتن عین قابلیت از برای عدم است.
▪️ دازاین همیشه چیزی است که میتواند باشد.
▪️ درک زمان، درک از دست دادن است.
▪️ دازاین موجودی است «پس از» و «پیشاز» .
▪️ «حال» داشتند در روانشناسی به موجودبینی برمیگردد ولی هایدگر آن را به اگزیستانس برمیگرداند.
@sr_fatemy
15 نقد و تفکر تاریخی.mp3
32.05M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه پانزدهم
🗓 ۱۱ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6