دوستان این کتاب به تازگی چاپ شده و در سایتهای فروش کتاب نیز موجود است؛ جهت دنبال کردن درسگفتار، لطفا تهیه بفرمائید.
01 سمینارهای سولیکون.mp3
36.95M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه اول
🗓 ۵ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
سید رسول فاطمی
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 #سمینارهای_سولیکون ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه اول 🗓 ۵ دیماه ۱۴۰
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ توضیحاتی درباره شکلگیری سمینارهای سولیکون.
▪️ معنای اگزیستانس داشتن انسان.
▪️ «تردید» ویژگی اگزیستانسیال انسان.
▪️ بیرون افتادن از عالم با تلقی سوبژکتیو از انسان.
▪️ ویژگی اگزیستانسیال انسان در تلقی شاعرانه وجود داشت.
▪️ فرق ابژه فرادستی و تودستی.
▪️ تمام مشکلات توسعهنیافتگی مربوط به تلقی سوبژکتیو از انسان است.
▪️ نهاییترین نتایج تلقی سوژه منفعل مربوط به توسعهنیافتگی است.
▪️ برای فهم بهتر تجدد، توجه به عالم توسعهنیافتگی ضروری است حتی برای فیلسوفان غربی.
▪️ هگل، وحدت وجود سوبژکتیو را طرح میکند.
▪️ اگر ما سوژه بودیم حتی رابطه بیمار و روانکاو هم منتفی بود.
▪️ افسردگی ذاتی سوبژکتیویته.
02 سمینارهای سولیکون.mp3
36.47M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه دوم
🗓 ۹ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
سید رسول فاطمی
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 #سمینارهای_سولیکون ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه دوم 🗓 ۹ دیماه ۱۴۰
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ دازاین یعنی چه؟
▪️ همه فلاسفه بزرگ اصالت وجودی بودهاند
▪️ اصالت دادن به وجود یک نحوه بنیاد انگاری وجود هم هست
▪️ هایدگر با هستی از آن جهت که هست مواجه شد
▪️ چرا فکر کردن، تاب آوردن "مشاهده" نشد؟
▪️ تفکر تبدیل شد به دنبال کردن دلایل
▪️ بشر میخواست بیشتر از آنکه به خود هستی تکیه کند به "قرائت قابلاعتماد از هستی" تکیه کند
▪️ خانههای امروزی براساس محاسبه محکم شدهاند ولی در عالم قدیم خانهها با تکیه بر هستی بنا میشد
▪️ از وجود تهی شدن اشیاء امروزی
▪️ وجود بهمثابه دریافت
▪️ هر اثباتی نوعی بنیاد انگاری است
▪️ اساس هر تفکری با استدلال اثبات نمیشود بلکه با استدلال تفصیل مییابد
▪️ آیا مردم با استدلال سخن فلاسفه را قبول کردند یا با گوش وجودشان شنیدند و آن سخن را آشنا یافتند ؟
▪️ حتی اصرار بر اصالت وجود بهخاطر فراموشی وجود بود
▪️ سخن زمان سخن وجود است چون وجود با زمان تنیده است
▪️ دیسکورس (سخن زمان) بههمراه خودش "قبول" هم دارد
▪️ پدیدار چیزی است که پذیرفته میشود
▪️ پدیدار شدن یعنی از برای پذیرفتن آشکار شدن
▪️ رویکرد علم، پدیدارشناسی نیست چون استنطاق است
▪️ هایدگر برای انسان ماهیت قائل نیست.
▪️ اگزیستانس یعنی عین قابلیت برای بودن.
▪️وجود داشتند همچون بودن.
▪️چرا اگزیستانس را به تقرر ظهوری ترجمه کردهاند؟
▪️ درک وجود درک اگزیستانسیال است.
▪️ گشودگی مکان.
▪️ امکان محض بودن دازاین
▪️ از پیش آنجا بودگی دازاین
▪️ اگزیستانس داشتن عین قابلیت از برای عدم است.
▪️ دازاین همیشه چیزی است که میتواند باشد.
▪️ درک زمان، درک از دست دادن است.
▪️ دازاین موجودی است «پس از» و «پیشاز» .
▪️ «حال» داشتند در روانشناسی به موجودبینی برمیگردد ولی هایدگر آن را به اگزیستانس برمیگرداند.
@sr_fatemy
15 نقد و تفکر تاریخی.mp3
32.05M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه پانزدهم
🗓 ۱۱ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
سید رسول فاطمی
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع: 🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه پانزدهم 🗓 ۱۱ دیماه ۱۴۰۲
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ طرح سؤالات گروه گعده آنلاین.
▪️ آیا فیلسوفان صرفاً گزارش تجدد را دادهاند یا تجدد یک حادثه «فلسفی» بود؟
▪️ تجدد صورت محقق فلسفه است.
▪️ اگر فلسفه بدل شود به یک «فهم» میشود تجدد.
▪️ اگر کانت نبود تجدد نبود.
▪️ کانت مظهر تفکریست که ظهور کرده؛ با عنایت به اینکه هیچ «باطنی» اگر «ظاهر» نبود ظهور نمیکرد.
▪️ فلسفه صرفاً مجموعه اظهارات اشخاص نیست.
▪️ تبدیل تفکر به تمدن.
▪️ چرا در کشور ما به صرف اتخاذ تکنولوژی، خرد تجدد کسب نشد.
▪️ غربزدگی مثل این است که درحالیکه ایمان نداریم نماز بخوانیم! (بدون واجدشدن خرد تجدد، به تکنولوژی روی آوردیم)
▪️ ما امروز چه نیازی به فلسفه داریم؟
▪️ فلسفه راهی است که غرب در دوره اخیر پیموده است.
▪️ خود فلسفه مولود عطای وجود است.
▪️ هنر و سینمای معاصر ذیل فلسفه است.
▪️ روانکاوی هم ذیل فلسفه غرب بنا شدهاست.
▪️ تفکر وسیله نیست بلکه غایت است.
▪️ تفکر بیغرض است.
▪️ کسی که خود فلسفه را میخواهد، به درک زمان هم نائل میشود.
▪️ فلسفه به پایان رسیده است ولی تفکر نه.
▪️ اعراض از فلسفه اعراض از تفکر است.
▪️ بدون عنایت به فلسفهی معاصر نمیتوانیم به سنت خودمان مراجعه کنیم.
▪️ فلسفه مثل ابتلاست.
▪️ منظور فلسفه سیاسی است.
▪️ زبان فلسفه سیّال است.
▪️ هنر این است که فلسفه را در دیالوگهای افلاطون یا نوشتههای نیچه دید.
▪️ فلسفه اگر محقق شود جدای از غرضش نیست.
▪️ اصلیترین سؤال فلسفه این است که ما در چه وضعی هستیم؟
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
03 سمینارهای سولیکون.mp3
38.82M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه سوم
🗓 ۱۰ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
@soha_sima
سید رسول فاطمی
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 #سمینارهای_سولیکون ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه سوم 🗓 ۱۰ دیماه ۱۴
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ هایدگر: ما باید شیوهی جدید تفکر را بیاموزیم، شیوهای که برای یونانیان باستان آشنا بود.
▪️ فلسفه با اتخاذ رویکرد استدلالی به خلط وجود و موجود رسید.
▪️ «این همانی» حجابی است بر نسبت موجود با وجود.
▪️ «خود اِعطایی» وجود.
▪️ وجود خودش را در موجودات مخفی میکند و از همین طریق آشکار میشود.
▪️ وجود خودش را از موجودات متمایز میکند و در تمایزش آشکار میشود.
▪️ نقطهی درک وجود، تمایز وجود از موجود است.
▪️ کار اصلی «اینهمانی»، ثباتبخشی است.
▪️ پیشفرضهای گزارههای ریاضی.
▪️ وجود همان چیزی است که موجود را به تلاطم درمیآورد.
▪️ وجود زیرساخت موجود نیست.
▪️ فقط انسان میتواند هم «اینجا» و هم «آنجا» باشد.
▪️ نقطهی تمایز وجود و موجود، نقطه بیقراری است ولی در طول تاریخ متافیزیک بهدنبال نقطهی قرار و اتکاء بودهاند.
▪️ برای هایدگر، وجود نقطهی تکیهگاه نیست.
▪️ تنها نوعی از تفکر که به علم منتهی میشود فلسفه است.
▪️ اولین مرحله به بند کشیدن هستی، در نقطهی «منطقی» رخداد بهمثابه رابطه فرع و اصل.
▪️ جملهی بیقراریات از طلب قرار توست، طالب بیقرار شو تا که قرار آیدت.
▪️ رابطه دازاین با مکان غیر از رابطه اشیاء با مکان است.
▪️ هایدگر وجود را روشنگاه (لیشتونگ) موجودات میداند.
▪️ هایدگر مکان را آن نقطهی آزادی میداند که به چیزها امکان رهاسازی و بودن میبخشد.
@sr_fatemy
04 سمینارهای سولیکون.mp3
38.45M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه چهارم
🗓 ۱۷ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
سید رسول فاطمی
🎧 متن خوانی کتاب: 📔 #سمینارهای_سولیکون ✍🏻 مارتین هایدگر 🎙سید رسول فاطمی 🔖 جلسه چهارم 🗓 ۱۷ دیماه
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ معنای متفاوت مکان در نظر هایدگر با آنچه ما معمولاً میفهمیم.
▪️ درک زبانی از مکان.
▪️ نسبت «آزادی» با «خالی».
▪️ استعاره زدایی در زبان علم جدید.
▪️ اصل زبان شاعرانه است.
▪️ هیچگاه زبان از استعاره خالی نمیشود.
▪️ حتی استعاره زدایی یک کار استعارهای است.
▪️ داستایفسکی رابطه کینتوزی و نهیلیسم را دریافته بود.
▪️ هایدگر: ارتباط فقط یکی از امکانهای زبان است. گفتن دراصل بهمعنای نشاندادن است.
▪️ نسبت ما با آینده در زبان
@sr_fatemy
44.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #گفتگو_پیرامون_فیلم_رسالت (محمد رسول الله) اثر مصطفی عقاد
🎙 باحضور سید رسول فاطمی
📆 ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹
🔻ویدئوی با کیفیت در آپارات:
aparat.com/v/z7fNL
🔹 @sr_fatemy
#سینما
01 فلسفه ایدئولوژی دروغ.mp3
35.78M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با محوریت کتاب:
🔖 #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه اول
🗓 ۳۰ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
سید رسول فاطمی
🎧 گعده آنلاین فلسفی با محوریت کتاب: 🔖 #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ 🎙سید رسول فاطمی 📔 جلسه اول 🗓 ۳۰ دیماه
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ نکاتی در باب سؤال حقیقی.
▪️ درباره کتاب فلسفه ایدئولوژی دروغ.
▪️ هرمنوتیک یعنی سخن متن را شنیدن و خود را از مخالفت و موافقت کنار کشیدن.
▪️ دروغ بزرگ.
▪️ مقام ایمان، مقام آزادی است.
▪️ دروغ اومانیسم.
▪️ راست مدرنیته هم دروغ است.
▪️ کانت، اخلاقی را پیش آورد که بیارزش شدن ارزشها را میپوشاند.
▪️ دامنه جهل مرکب در زمانهی ما.
▪️ سیاست تکنیک، سیاست عدل و ظلم نیست.
@sr_fatemy