دوستان این کتاب به تازگی چاپ شده و در سایتهای فروش کتاب نیز موجود است؛ جهت دنبال کردن درسگفتار، لطفا تهیه بفرمائید.
01 سمینارهای سولیکون.mp3
36.95M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه اول
🗓 ۵ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ توضیحاتی درباره شکلگیری سمینارهای سولیکون.
▪️ معنای اگزیستانس داشتن انسان.
▪️ «تردید» ویژگی اگزیستانسیال انسان.
▪️ بیرون افتادن از عالم با تلقی سوبژکتیو از انسان.
▪️ ویژگی اگزیستانسیال انسان در تلقی شاعرانه وجود داشت.
▪️ فرق ابژه فرادستی و تودستی.
▪️ تمام مشکلات توسعهنیافتگی مربوط به تلقی سوبژکتیو از انسان است.
▪️ نهاییترین نتایج تلقی سوژه منفعل مربوط به توسعهنیافتگی است.
▪️ برای فهم بهتر تجدد، توجه به عالم توسعهنیافتگی ضروری است حتی برای فیلسوفان غربی.
▪️ هگل، وحدت وجود سوبژکتیو را طرح میکند.
▪️ اگر ما سوژه بودیم حتی رابطه بیمار و روانکاو هم منتفی بود.
▪️ افسردگی ذاتی سوبژکتیویته.
02 سمینارهای سولیکون.mp3
36.47M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه دوم
🗓 ۹ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ دازاین یعنی چه؟
▪️ همه فلاسفه بزرگ اصالت وجودی بودهاند
▪️ اصالت دادن به وجود یک نحوه بنیاد انگاری وجود هم هست
▪️ هایدگر با هستی از آن جهت که هست مواجه شد
▪️ چرا فکر کردن، تاب آوردن "مشاهده" نشد؟
▪️ تفکر تبدیل شد به دنبال کردن دلایل
▪️ بشر میخواست بیشتر از آنکه به خود هستی تکیه کند به "قرائت قابلاعتماد از هستی" تکیه کند
▪️ خانههای امروزی براساس محاسبه محکم شدهاند ولی در عالم قدیم خانهها با تکیه بر هستی بنا میشد
▪️ از وجود تهی شدن اشیاء امروزی
▪️ وجود بهمثابه دریافت
▪️ هر اثباتی نوعی بنیاد انگاری است
▪️ اساس هر تفکری با استدلال اثبات نمیشود بلکه با استدلال تفصیل مییابد
▪️ آیا مردم با استدلال سخن فلاسفه را قبول کردند یا با گوش وجودشان شنیدند و آن سخن را آشنا یافتند ؟
▪️ حتی اصرار بر اصالت وجود بهخاطر فراموشی وجود بود
▪️ سخن زمان سخن وجود است چون وجود با زمان تنیده است
▪️ دیسکورس (سخن زمان) بههمراه خودش "قبول" هم دارد
▪️ پدیدار چیزی است که پذیرفته میشود
▪️ پدیدار شدن یعنی از برای پذیرفتن آشکار شدن
▪️ رویکرد علم، پدیدارشناسی نیست چون استنطاق است
▪️ هایدگر برای انسان ماهیت قائل نیست.
▪️ اگزیستانس یعنی عین قابلیت برای بودن.
▪️وجود داشتند همچون بودن.
▪️چرا اگزیستانس را به تقرر ظهوری ترجمه کردهاند؟
▪️ درک وجود درک اگزیستانسیال است.
▪️ گشودگی مکان.
▪️ امکان محض بودن دازاین
▪️ از پیش آنجا بودگی دازاین
▪️ اگزیستانس داشتن عین قابلیت از برای عدم است.
▪️ دازاین همیشه چیزی است که میتواند باشد.
▪️ درک زمان، درک از دست دادن است.
▪️ دازاین موجودی است «پس از» و «پیشاز» .
▪️ «حال» داشتند در روانشناسی به موجودبینی برمیگردد ولی هایدگر آن را به اگزیستانس برمیگرداند.
@sr_fatemy
15 نقد و تفکر تاریخی.mp3
32.05M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با موضوع:
🔖 #نقد_و_تفکر_تاریخی
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه پانزدهم
🗓 ۱۱ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ طرح سؤالات گروه گعده آنلاین.
▪️ آیا فیلسوفان صرفاً گزارش تجدد را دادهاند یا تجدد یک حادثه «فلسفی» بود؟
▪️ تجدد صورت محقق فلسفه است.
▪️ اگر فلسفه بدل شود به یک «فهم» میشود تجدد.
▪️ اگر کانت نبود تجدد نبود.
▪️ کانت مظهر تفکریست که ظهور کرده؛ با عنایت به اینکه هیچ «باطنی» اگر «ظاهر» نبود ظهور نمیکرد.
▪️ فلسفه صرفاً مجموعه اظهارات اشخاص نیست.
▪️ تبدیل تفکر به تمدن.
▪️ چرا در کشور ما به صرف اتخاذ تکنولوژی، خرد تجدد کسب نشد.
▪️ غربزدگی مثل این است که درحالیکه ایمان نداریم نماز بخوانیم! (بدون واجدشدن خرد تجدد، به تکنولوژی روی آوردیم)
▪️ ما امروز چه نیازی به فلسفه داریم؟
▪️ فلسفه راهی است که غرب در دوره اخیر پیموده است.
▪️ خود فلسفه مولود عطای وجود است.
▪️ هنر و سینمای معاصر ذیل فلسفه است.
▪️ روانکاوی هم ذیل فلسفه غرب بنا شدهاست.
▪️ تفکر وسیله نیست بلکه غایت است.
▪️ تفکر بیغرض است.
▪️ کسی که خود فلسفه را میخواهد، به درک زمان هم نائل میشود.
▪️ فلسفه به پایان رسیده است ولی تفکر نه.
▪️ اعراض از فلسفه اعراض از تفکر است.
▪️ بدون عنایت به فلسفهی معاصر نمیتوانیم به سنت خودمان مراجعه کنیم.
▪️ فلسفه مثل ابتلاست.
▪️ منظور فلسفه سیاسی است.
▪️ زبان فلسفه سیّال است.
▪️ هنر این است که فلسفه را در دیالوگهای افلاطون یا نوشتههای نیچه دید.
▪️ فلسفه اگر محقق شود جدای از غرضش نیست.
▪️ اصلیترین سؤال فلسفه این است که ما در چه وضعی هستیم؟
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
03 سمینارهای سولیکون.mp3
38.82M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه سوم
🗓 ۱۰ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
@soha_sima
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ هایدگر: ما باید شیوهی جدید تفکر را بیاموزیم، شیوهای که برای یونانیان باستان آشنا بود.
▪️ فلسفه با اتخاذ رویکرد استدلالی به خلط وجود و موجود رسید.
▪️ «این همانی» حجابی است بر نسبت موجود با وجود.
▪️ «خود اِعطایی» وجود.
▪️ وجود خودش را در موجودات مخفی میکند و از همین طریق آشکار میشود.
▪️ وجود خودش را از موجودات متمایز میکند و در تمایزش آشکار میشود.
▪️ نقطهی درک وجود، تمایز وجود از موجود است.
▪️ کار اصلی «اینهمانی»، ثباتبخشی است.
▪️ پیشفرضهای گزارههای ریاضی.
▪️ وجود همان چیزی است که موجود را به تلاطم درمیآورد.
▪️ وجود زیرساخت موجود نیست.
▪️ فقط انسان میتواند هم «اینجا» و هم «آنجا» باشد.
▪️ نقطهی تمایز وجود و موجود، نقطه بیقراری است ولی در طول تاریخ متافیزیک بهدنبال نقطهی قرار و اتکاء بودهاند.
▪️ برای هایدگر، وجود نقطهی تکیهگاه نیست.
▪️ تنها نوعی از تفکر که به علم منتهی میشود فلسفه است.
▪️ اولین مرحله به بند کشیدن هستی، در نقطهی «منطقی» رخداد بهمثابه رابطه فرع و اصل.
▪️ جملهی بیقراریات از طلب قرار توست، طالب بیقرار شو تا که قرار آیدت.
▪️ رابطه دازاین با مکان غیر از رابطه اشیاء با مکان است.
▪️ هایدگر وجود را روشنگاه (لیشتونگ) موجودات میداند.
▪️ هایدگر مکان را آن نقطهی آزادی میداند که به چیزها امکان رهاسازی و بودن میبخشد.
@sr_fatemy
04 سمینارهای سولیکون.mp3
38.45M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #سمینارهای_سولیکون
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
🔖 جلسه چهارم
🗓 ۱۷ دیماه ۱۴۰۲
🔹 @sr_fatemy
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ معنای متفاوت مکان در نظر هایدگر با آنچه ما معمولاً میفهمیم.
▪️ درک زبانی از مکان.
▪️ نسبت «آزادی» با «خالی».
▪️ استعاره زدایی در زبان علم جدید.
▪️ اصل زبان شاعرانه است.
▪️ هیچگاه زبان از استعاره خالی نمیشود.
▪️ حتی استعاره زدایی یک کار استعارهای است.
▪️ داستایفسکی رابطه کینتوزی و نهیلیسم را دریافته بود.
▪️ هایدگر: ارتباط فقط یکی از امکانهای زبان است. گفتن دراصل بهمعنای نشاندادن است.
▪️ نسبت ما با آینده در زبان
@sr_fatemy
44.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #گفتگو_پیرامون_فیلم_رسالت (محمد رسول الله) اثر مصطفی عقاد
🎙 باحضور سید رسول فاطمی
📆 ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹
🔻ویدئوی با کیفیت در آپارات:
aparat.com/v/z7fNL
🔹 @sr_fatemy
#سینما
01 فلسفه ایدئولوژی دروغ.mp3
35.78M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با محوریت کتاب:
🔖 #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه اول
🗓 ۳۰ دیماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ نکاتی در باب سؤال حقیقی.
▪️ درباره کتاب فلسفه ایدئولوژی دروغ.
▪️ هرمنوتیک یعنی سخن متن را شنیدن و خود را از مخالفت و موافقت کنار کشیدن.
▪️ دروغ بزرگ.
▪️ مقام ایمان، مقام آزادی است.
▪️ دروغ اومانیسم.
▪️ راست مدرنیته هم دروغ است.
▪️ کانت، اخلاقی را پیش آورد که بیارزش شدن ارزشها را میپوشاند.
▪️ دامنه جهل مرکب در زمانهی ما.
▪️ سیاست تکنیک، سیاست عدل و ظلم نیست.
@sr_fatemy
02 فلسفه ایدئولوژی دروغ.mp3
30M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با محوریت کتاب:
🔖 #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه دوم
🗓 ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ درک اخلاقی شایع از دروغ با آنچه دکتر داوری تحت عنوان "جهان دروغ" درک میکند.
▪️ دروغ در محتوا و دروغ در فرم.
▪️ چگونه دروغ در زبان سکنی میکند.
▪️ دروغ چیز عادی نیست و در عالم تنها انسان است که میتواند دروغ بگوید.
▪️ پشت همهی دروغها، دروغی است که به خودمان میگوییم.
▪️ عالم ما عالم دروغ گفتن به خود است بهخصوص عالم توسعهنیافتگی.
▪️ سؤال کمیل از امیرالمؤمنین علیه السلام درباره حقیقت.
▪️ دروغ به هر شکلی نوعی موجود بینی است.
▪️ ذات انسان و صداقت و فقر.
▪️ مدرنیته چیزی است که درصورتیکه محقق شود با ذاتش در تعارض است.
▪️ ذات انسان خلاف سوبژکتیویته است.
▪️ درک ضرورت یکی از مراتب حقیقت است.
▪️ اعتنای دکتر داوری به توجه شیخ فضلالله به ذات تجدد.
▪️ تجدد بالذات غیردینی است البته این با ضد دین بودن فرق دارد.
▪️ غرب الان بیشاز آنکه بهدنبال سودای بهشت قرن هجدهمی باشد بهدنبال حفظ وضع موجود است.
▪️ اخلاق تصمیمی است که با آینده سروکار دارد.
▪️ پیشاز خود بودن یا اگزیستانس داشتن.
▪️ «کارآمدی» جای «عدل» در قرون وسطی را گرفت.
▪️ «خیر» با «منفعت» متفاوت است.
▪️ ما "خیر" را نمیشناسیم و در جهان جدید خیر بهسختی درک میشود.
@sr_fatemy
باسلام
انشاءالله امروز (سه شنبه) گعده آنلاین فلسفی با موضوع #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ (جلسه۳) ساعت ۱۰:۳۰ برقرار است.
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
03 فلسفه ایدئولوژی دروغ.mp3
31.19M
🎧 گعده آنلاین فلسفی با محوریت کتاب:
🔖 #فلسفه_ایدئولوژی_دروغ
🎙سید رسول فاطمی
📔 جلسه سوم
🗓 ۱۵ بهمنماه ۱۴۰۲
👥 عضویت در گروه گعده آنلاین فلسفی:
https://eitaa.com/joinchat/3114205804Cf6c28702b6
برخی از مباحثی که در این جلسه طرح شد:
▪️ نسبت در عالم بودن و اختیار.
▪️ مردمان بهقدر تواناییهای تاریخی خود از عهده کارها برمیآیند.
▪️ نسبت اختیار و نظم جهان.
▪️ توجه به قواعد انتولوژیک و تاریخی عالم.
▪️ معنای «تاریخی» بودن تواناییهای ما.
▪️ مهمتر از بیاخلاقی تجدد و بحرانهای آن، مسئله فساد تجددمآبی است.
▪️ آزادی سیاسی در جهان تجدد.
▪️ نسبت آزادی و تصرف و صورتبخشی.
▪️ اگر آزادی در نسبت با کارآمدیِ تکنولوژیک است، استبداد بهمعنای ناکارآمدی است.
▪️ استبداد بوروکراتیک در نهادهای اداری ما ناشی از ناکارآمدی تکنولوژیک جهان توسعهنیافتگی است.
▪️ هرجا بوروکراسی روانتر باشد، آزادی سیاسی (به معنایی که متعلق به تجدد است) بیشتر است.
▪️ کتاب «آزادی، قانون، سازمان» .
▪️ آزادی چیزی نیست که نهادی مثل شورای نگهبان بتواند آن را عطا کند یا از ما سلب کند.
▪️ آزادی یک ایده نیست.
▪️ تفکر معاصر فوکوئی و هایدگری است.
▪️ بودریار میگفت امروز آزادی، آزادی جنسی است و مابقی آزادی خرید است.
▪️ امروز «تکنیک» افق زندگی را تعیین میکند.
▪️ عالم قدیم درکی از «طبقات اجتماعی» یا «اقتصاد مدرن» نداشت.
▪️ برابری طبقات با عدل که گذشتگان میفهمیدند متفاوت است.
▪️ فهم ما از این معانی ذیل تاریخ تجدد است.
▪️ فهم حدود تواناییها با تفکر ممکن است درحالیکه لیست کردن آرزوها بدون تفکر هم ممکن است.
▪️ در خود بیانیه حقوق بشر، استعمار نهفته است منتها فیلسوف میتواند آن را بخواند.
▪️ نگاه «شرقشناسی» غلبه غالب بر مغلوب را قابل پذیرش میکرد.
آمریکا بیشاز آنکه با جنگافزارهایش به این جایگاه برسد با پذیرش وهم غلبه توسط بقیه به اینجا رسیده است.
▪️ دروغ در ناخودآگاه جهان ما پذیرفتهشده است.
@sr_fatemy
🔰 چند نکته درباره دوره #غرب_شناسی
▪️همانطور که در پست "ترتیب سطوح" نوشتهام، دوره غرب شناسی استاد فاطمی که در ترم گذشتهی موسسه تمدن نوین اسلامی قم برگزار شد، به منزله مقدمه بسیاری از مباحث مطرح شده در کانال است لذا دوستان از دیدن فیلمهای این دوره غفلت نکنند.
🔻 ویژگیهای این دوره:
🔸 این دوره به صورت رسمی برای طلاب سطح دو حوزه علمیه قم تدریس شده است.
🔹 از آنجایی که مخاطبین این دوره نسبت به مباحث تخصصی طرح شده در کانال و به طور کلی فلسفه غربی، ناآشنا بودند و از طرف دیگر فضای کلاس به صورت تدریس آکادمیک بود (بر خلاف گعدههای گفتگو)، استاد با زبانی روان و مثالهای مختلف و استفاده از تابلو، چکیدهای از مهمترین مباحث تفکر معاصر را تبیین کردند مثل: فرق وجودبینی و موجودبینی، عالَم، حقیقت زبان، تفکر تاریخی، فرم و محتوا، غربزدگی و توسعه نیافتگی، نگاه تاریخی به عالَم، در جهان بودن، انواع تفکر، اگزیستانس داشتن انسان، نگاه بشر جدید، تبارشناسی سوژه مدرن، عالَم عرفان اسلامی، جایگاه علوم انسانی، چرخش فلسفه دوره جدید، شاعرانگی، اسم غالب دوره غربی، تجدد و تجددمآبی، اومانیسم، سوبژکتیویته و...
به همین دلیل این دوره هم برای دوستانی که میخواهند از صفر شروع کنند و هم برای دوستانی که با این مباحث آشنا هستند مفید است. بنده با اینکه اکثر جلساتی که در کانال بارگزاری شده است را حضورا شرکت کردهام با اینحال این دوره تذکرات بسیار مهمی برایم داشت.
🔸 این دوره به صورت هفتگی (دو جلسه پیاپی در یک روز) از مهرماه تا بهمنماه ۱۴۰۲ برگزار شده است و جمعا حدود ۲۰ جلسه شده است.
🔹 برای کسانی که برای اولین بار با این مباحث مواجه میشوند شاید پراکندگی بحثها آزاردهنده باشد ولی بنده عرض میکنم که اگر صبوری کرده و تا جلسات میانی را بادقت دنبال کنند، کمکم به ارتباط این مباحث پی میبرد. مثل یک پازل که در وهله اول به حسب ظاهر هر قطعه بیربط با دیگری است ولی در نهایت معلوم میشود که همه آنها تشکیل دهنده یک شکل منسجم هستند. مباحث مطرح شده در این دوره نیز قرار است ما را با نگاه تاریخی به غرب و جایگاه ما در نسبت با آن آشنا کند.
جهت مشاهده جلسات به لیست پخش زیر در آپارات بروید:
🔺 aparat.com/playlist/8744909
✍🏻 ادمین
فیلمهای دوره درحال تدوین است و تاکنون ۴جلسه از آن منتشر شده است:
https://eitaa.com/west_studies/16
#اطلاعیه #کلاس_آزاد
🔸 جلسات متنخوانی مقاله:
🔻 پرسش از تکنولوژی
✍🏻 اثر مارتین هایدگر
🎙باحضور استاد فاطمی (@sr_fatemy)
🗓 از ۲۸ بهمنماه، هرهفته شنبهها:
ساعت اول (از ۱۴ تا ۱۵:۳۰)
ساعت دوم (از ۱۵:۴۵ تا ۱۷)
گفتگوی آزاد انجمن (از ۱۷:۱۵ تا اذان)
📍قم، خ عماریاسر، مسجد امام حسین علیهالسلام، مَدرس شهید تقوی [مرکز تخصصی تمدن نوین اسلامی]
🔹موقعیت در نشان:
https://nshn.ir/477bs-Noyxv2E1
[حضور برای عموم بلامانع است. در صورتی که قصد شرکت دارید جهت هماهنگی بیشتر به آیدی @alirooholamin اطلاع دهید]
🌐 کانال انجمن مطالعات «غربشناسی» قم:
🔘 @west_studies