فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 ما چگونه شکر این نعمت را به جا آوریم؟
🌷 روز پاداش
🌹 از او عیدی میخواهیم، با فضل خودش با ما رفتار کند
#عید_فطر
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
🌙 #بعد_از_ماه_رمضان_چه_کنیم؟/1
🔴 مهمترین شاخص؛ حالات معنوی انسان است| 🗓 خود را بسنجیم ...
✍️ ادعیه و اعمال وارده در هر شبی نشان از شأن و عظمت آن شب می باشند؛اعمال و دعاهای وارد شده در شب #عید_فطر هم گواه بر این عظمت اند.
✍️ حالات معنوی انسان در شب و روز عید فطر نشان از بهره وری و یا بی بهره بودن او از ماه مبارک #رمضان است. این بینش میتواند #شاخص ی باشد تا هر مؤمنی بوسیله آن میزان #سرمایه و توشه خود را بسنجد.
✍️#احساس_خسارت حالت کسانی است که لذت مناجات با پروردگار را در این ماه به خوبی چشیده اند لذا آنها سختی #فراق این ماه را بیشتر درک می کنند.
🕌 #مراقبه_های_بعد_از_رمضان/1
🎙 حجت الاسلام موسوی
🚩 مشهد مقدس 1396
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
🌙 #بعد_از_ماه_رمضان_چه_کنیم؟/2
🔴 خواسته های انسان؛معیار اصلی مواهب الهی | 🗓 خود را بسنجیم ...
✍️ بنا به گفته علمای اخلاق شب #عید_فطر #شب_جایزه ها است. خداوندمتعال جایزه های خود را با توجه به #خواسته_های_عمیق قلبی و با قطع نظر از موانع انسان به او عطا خواهد کرد. اما مسئله ی اصلی آن است که آیا خواسته های ما عمیق و در سطحی کلان همچون ایجاد #تمدن_اسلامی و پیروزی جهان تشیع می باشند یا خیر ؟
🕌 #مراقبه_های_بعد_از_رمضان/2
🎙 حجت الاسلام موسوی
🚩 مشهد مقدس 1396
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
#سداد_تربیتی
🏷 خاطره ای از علامه طباطبایی (ره) که مسائل علمی را سخت متوجه می شده اند و بعد از انجام عملی، مشکل لاینحلی باقی نمی ماند.
🔰 به نقل از علامه طهرانی (ره)
✨در روز سوّم شهر جُمادى الاولى 1407 ه.ق كه صديق و سرور ارجمند جناب آية الله حاج شيخ صدر الدّين حائرى شيرازى به مشهد مقدّس مشرّف بودند، فرمودند: من از أخ الزّوجة خود جناب حجّة الإسلام حاج شيخ حسن آقا پهلوانى نمكى طهرانى شنيده بودم كه درباره علّامه مى گفتند كه: ايشان گفته اند: در زمان كودكى هيچ فكر ايشان خوب كار نمى كرد و مطالب استاد را نمى فهميدند؛ بالاخره در بيابان سجده اى بجا آوردم و با خدا گفتم: يا مرگ يا فهم!
✨من مترصّد بودم كه در موقع مناسبى اين مطلب را از ايشان بپرسم، تا يك سفر كه علّامه با دامادشان جناب مرحوم حجّة الإسلام قدّوسى به شيراز تشريف آوردند، در وقتى كه من نزد ايشان تنها بودم، كم كم شروع كردم بدينگونه مطلب را به ميان آوردن كه: شما حاضريد اگر من سؤالى داشته باشم جواب دهيد؟! ايشان فرمودند: چه ضرر دارد؛ اگر بدانم مى گويم! من عرض كردم: مطلب راجع به خود شماست؛ اگر حتماً مى دانيد كه بپرسم جواب مى دهيد، من بپرسم و گرنه از سؤال خود صرف نظر كنم! ايشان فرمودند: بفرمائيد! اگر بدانم مى گويم.
✨من عرض كردم: اينطور شنيده شده است كه: شما در سنّ طفوليّت درسها را ادراك نمى كرده ايد و بعداً سجده اى بجاى آورده ايد و خداوند به شما عنايتى فرموده است كه در مشكلترين مسائل علمى جوابش بدست مى آيد؛ اينطور است؟! تا من اين جملات را گفتم، ديدم حال علّامه متغيّر شد و رنگ چهره شان تند شد بطورى كه من از سؤال خود قدرى شرمنده شدم! در اينحال گفتند: حال كه بنا بر گفتن است، مى گويم:
✨من وقتى كه در تبريز «سيوطى» مى خواندم، استادمان ما را امتحان مى كرد، و من از عهده امتحان برنيامدم؛ استاد به من گفت: هم خودت را معطّل كرده اى هم ما را! من از اين كلام استاد بسيار برآشفته شدم؛ و گوئى اين سخن در جان و روح من نشست، بالاخره نتوانستم در شهر بمانم و رفتم در خارج تبريز بر سر تپّه ها عملى انجام دادم كه خداوند تفضّل فرمود. و ذكر نكردند كه آن عمل سجده بود و يا عمل ديگرى، و ديگر هيچ نگفتند.
✨من عرض كردم: پس از آن موقع ديگر براى شما هيچ مطلبى لا ينحلّ نماند، و هر چقدر هم مشكل بود حلّ مى شد؟! فرمودند: تا به حال چنين بوده است. تمام شد كلام آية الله حائرى.
✨در روز چهارشنبه سوّم شهر ربيع المولود 1410 ه.ق كه حضرت صديق ارجمند و حبيب مكرّم آية الله حاج شيخ عبد الحميد شربيانى دامت بركاته به منزل حقير در مشهد مقدّس تشريف آوردند، پس از نقل اين قضيّه طبق نقل سابق، اضافه كردند كه: علّامه گفته اند: پس از آن عمل، من همان شب بر «حاشيه أبو طالب بر سيوطى» حاشيه نوشتم.
📚 مهرتابان، ص 36،پاورقی
#در_محضر_علامه_طباطبایی
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
📍#پرونده_ویژه
هدایت یا تربیت | بخش اول
🔖آیا کار تربیتی که امروزه انجام میشود "ایصال الی المطلوب" است یا "ارائه الطریق" ؟!
📄مهمترین عامل شکست و انحراف در سیستم های تربیتی
در ادامه بخوانید 👇🏻
https://eitaa.com/ssadad/3063
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
📍مگر ما گوسفندیم که روی ما کار تربیتی انجام بشود؟!
👈🏻حقیقت این است که واژه تربیت، در درون خود انحصار در امور غیر اختیاری دارد.
📌تربیت یعتی بدون اختیار فرد او را پرورش دهیم. لفظ در انسان قطعا تاثیر معنایی نیز می گذارد.
👈🏻تفاوت واژه تربیت و هدایت : هدایت مثالش مثال امام جماعت است؛ امام جماعت جلو می رود و میگوید بیایید؛ تربیت پشت سر متربی می ایستد و می گوید بروید. بین بیا و برید لفظ معنایی بسیاری است.
📍در واژه و لفظ هدایت به نسبت واژه تربیت، احترام عقل بیشتر رعایت می شود. یعنی دستگاهی به نام عقل محترم تر شمرده می شود و چون فرد عقل دارد چشمک ها و نشانه هایی برای هدایت فرد کافیست.
▪️این مسئله ظریف یک زاویه دید کوچکی است اما تا نهایت یک نظامی را تغییر می دهد.
▪️زاویه دید خودتان را از واژه تربیت به سمت هدایت ببرید.
▪️بکار بردن واژه تربیت به ناچار اشکالی ندارد به شرطی که منظورمان از واژه تربیت، هدایت باشد.
📌با بکار بردن واژه هدایت، بهتر جا می افتد که تربیت اصلی کار خدا است و ما صرفا زمینه ساز تربیت هستیم.
📍وقتی شما نظام تربیتی تان را بر مفهوم عالی هدایت طراحی کردی، خیلی مسئله عالی تر جا می افتد.
▪️بحث اصلی سر واژه نیست؛ مسئله سر محترم شمردن عناصر عقل، آزادی و اختیار در کار تربیتی است.
👈🏻نادیده گرفتن عناصر کرامت انسانی و اصل بر حسن ظن بودن مهمترین عوامل شکست بسیاری از سیستم های تربیتی بوده.
📍علامه طباطبایی(ره) می فرمایند: کار تبلیغی میشود ارائه الطریق؛ کار تربیتی میشود ایصال الی المطلوب.
👈🏻ایصال الی المطلوب میشود ارتباط استاد شاگردی خاص؛ که بسیار متفاوت است با آنچه امروزه در سیستم های تربیتی و کارهای فرهنگی میبینیم.
▪️تمام سیستم تربیتی امروزه در مراکز فرهنگی، مساجد و هیئات استاد عام است نه استاد خاص. 《ارائه الطریق》 است نه 《ایصال الی المطلوب》. هدایت است نه تربیت. زمینه رشد فراهم کردن است نه دستگیری، مچ گیری و تحقیر عقل متربی.
▪️علامه طباطبایی(ره) می فرمایند: استاد برای مراحل اولیه رشد و مرحله《ارائه الطریق》 لازم نیست.
📍کسی که خودش به مرحله شهود نرسیده حق دستگیری ندارد.
👈🏻امروزه میتوان گفت، سرآغاز به بن بست رسیدن بسیاری از سیستم های تربیتی، جابجا درک کردن مفهوم《ایصال الی المطلوب》به جای 《ارائه الطریق》 در کارهای فرهنگی و تربیتی بوده است.
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
هدایت شده از علیرضا پناهیان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 بهترین دوستداشتنی
#تصویری
@Panahian_ir
ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی استاد هادیزاده -1396- مجموعه تربیتی خواهران شاهرود اردوی قم - متن پیاده شده صوت 138 دقیقه.pdf
644.2K
📍نگاهی گذرا به «ساختار روش تربیتی مرحوم استاد صفایی»
▪️عقل و تدبر در تربیت اسلامی
▪️نقش محیط در تربیت اسلامی
▪️نقش استعداد ها در تربیت اسلامی و ...
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
💐#مناسبت
💠حضرت آیتالله #خامنهای حفظهالله:
🌺شما معلمان میتوانید معلّمِ دین و معلّمِ اخلاق و پرورشدهندهی اخلاق در دانشآموز خودتان باشید.
⭐️از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست؛ و چه بهتر که با نفوذ معلمی، با تأثیر روحىِ #معلم بر متعلم یک نقطهی روشن و نورانیای در قلب #دانشآموز باقی بگذارید. ۱۲/۰۲/۱۳۸۷
🌹 #دوازدهم_اردیبهشت ماه سالروز شهادت #شهید_مطهری و روز معلم گرامی باد.
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
🏷ا ستاد شهيد مرتضى مطهّرى درباره آشنايى خود با مرحوم علّامه و تلمّذ در خدمت ايشان مىفرمايد:
〽️ در سال 1329 هجرى شمسى در محضر حضرت استاد علّامه كبير آقاى طباطبائى- روحى فداه- كه چند سالى [بود] به قم آمده بودند و چندان شناخته شده نبودند، شركت كردم و فلسفه بوعلى سينا را از معظم له آموختم و در يك حوزه درس خصوصى- كه ايشان براى بررسى فلسفه مادى تشكيل داده بودند- نيز حضور يافتم.
💠 كتاب{اصول فلسفه و روش رئاليسم} كه در بيست سال اخير نقش تعيين كنندهاى در ارائه بىپايگى فلسفه مادى براى ايرانيان داشته است، در آن مجمع شركت پايهگذارى شد. «3»
🔸و نيز درباره دانش گسترده و معنويت و اخلاق والاى ايشان مىگويد:
حضرت استادنا الاكرم علّامه طباطبائى- روحى فداه- اين مرد واقعاً يكى از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. او به راستى مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نَفْس و تقوا، مقامات بسيار عالى طى كرده است. من ساليان دراز از فيض محضر پربركت اين مرد بزرگ بهرهمند بودهام و الآن هم هستم. كتاب تفسير{الميزان} ايشان يكى از بهترين تفاسيرى است كه براى{قرآن مجيد} نوشته شده است. من مىتوانم ادّعا كنم كه بهترين تفسيرى است كه در ميان شيعه و سنى از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است.از آنجا كه قدر گل را بلبل مىداند و قدر گوهر را گوهرى، كسى مثل شهيد مطهرى- كه خود احاطه بر علوم و دانشهاى گوناگون داشت- مىفهمد چقدر عظمت و زواياى انديشه علّامه طباطبائى براى ديگران پوشيده مانده است و از اين رو با توصيف مقام و عظمت علمى آن بزرگوار مىفرمايد:
🔸حضرت استاد و علّامه- دام بقائه- كه سالها از عمر خويش را صرف تحصيل و مطالعه و تدريس فلسفه كردهاند و از روى بصيرت به آرا و نظريات فلاسفه بزرگ اسلامى- از قبيل فارابى و بوعلى و شيخ اشراق و صدرالمتألهين و غيرهم- احاطه دارند و به علاوه روى عشق فطرى و ذوق طبيعى، افكار محققين فلاسفه اروپا را نيز به خوبى از نظر گذرانيدهاند، در سنوات اخير، علاوه بر تدريسات فقهى و اصولى و تفسيرى، يگانه مدرّس حكمت الهى در حوزه علميّه قم مىباشند.
✨ مرحوم مطهرى گرچه معتقدند علّامه از تمامى زوايا و ابعاد شناخته شده نيست و بايد حداقل يك قرن بگذرد تا پى به افكار بلند ايشان ببرند، ولى اين بدان معنى نيست كه كسى او را نمىشناسد و لذا مىفرمايد:
او بسيار بسيار مرد عظيم و جليل القدرى است. مردى كه صدسال ديگر تازه بايد بنشينند و افكار او را تجزيه و تحليل كنند و به ارزش او پى ببرند. علّامه طباطبائى، چند تا نظريه در فلسفه دارند؛ نظرياتى در سطح جهانى كه شايد پنجاه يا شصت سال ديگر ارزش اينها روشن بشود.
البته ايشان تنها در ايران شناخته شده نيستند، بلكه در دنياى اسلام شناخته هستند. نه تنها در دنياى اسلام، در دنياى غير اسلام، در اروپا، در امريكا هم مستشرقينى كه با معارف اسلامى آشنا هستند، ايشان را به عنوان يك متفكر بزرگ مىشناسند.
📓مرزبان وحي و خرد، ص: 88
رسانه المیزان؛
رسانهٔاختصاصینشرافکارعلامهطباطبایی‹ره›
•┈┈•••✾•🍃 🌺🍃•✾•••┈┈•
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
940224-Panahian-Gomnam-BozorgtarinMotahameSadreIslam-64k.mp3
22.96M
📌بزرگترین متهم صدر اسلام
🔹بزرگترین متهم و مظلوم صدر اسلام حضرت ابوطالب است. تعداد زیادی حدیث جعل کردند، چقدر تحلیل آبکی درست کردند که ابوطالب پدر علیبنابیطالب و تنها حامی رسول خدا را مشرک و جهنمی تلقی کنند!
🔹الهی فدای علیبنابیطالب بشوم، یا علی! کسی همسر تو باشد مظلوم است، کسی فرزند تو باشد مظلوم است، کسی پدر تو باشد مظلوم است، اصلاً کسی از کنار تو رد میشود مظلوم است؛ خدا شاهد است این آتش مظلومیت أمیرالمؤمنین(ع) به دوستانش نیز میرسد.
🔹أمیرالمؤمنین در یک میدانی در کوفه نشسته بود، مردم هم اطرافش بودند؛ یک شخص نفهمی بلند شد گفت: ای امیرمومنان! شما در یک همچین مقام و موقعیتی هستی ؛ در حالیکه پدر تو در عذاب جهنم است! (انّک بالمکان الذی انزلک الله، و أبوک معذّبٌ فی النار!»)
امیرالمومنین (ع) در پاسخ فرمودند: این چه حرفی است که میزنی؟ خدا دهنت را خرد کند؛ قسم به آن کسی که پیامبر را به نبوت مبعوث کرد، اگر پدر من همۀ گنهکارهای روی زمین را شفاعت بکند، خدا شفاعتش را خواهد پذیرفت! (فقال له: مَه فذل الله فاک. و الذی بعث محمداً بالحقّ نبیا، لو شفع أبی کل مذنبٍ علی وجه الارض لشفّعه الله)
آیا پدر من معذب در جهنم است درحالیکه پسرش تقسیمکنندۀ بهشت و جهنم است؟ بعد دوباره به خدا قسم میخورند و میفرمایند: نور ابوطالب در روز قیامت در اثر شدتش تمام نورهای اولیای خدا، جز پنج تن آل عبا را خاموش میکند!
🔹ابوطالب مظلوم و مورد کینۀ کفار و منافقان واقع شده بود، چون در صدر اسلام دفاع جانانهای از پیغمبر میکرد.
بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
⚫️ امام هادی علیه السلام به مردی از اهالی ری فرمودند
اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلازیارت کرده اید...
مستدرک الوسائل/جلد سوم/ص۶۱۶
☑️ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام و حمزه عموی جلیل القدر و بزرگوار پیامبر گرامی اسلام تسلیت
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سداد_اجتماعی
🏷ا نتقاد استاد حسینی قمی: دولتیها امسال را با سال بهار تورم اشتباه گرفتهاند!..
🔸 حجتالاسلام حسینی قمی: رهبر انقلاب فرمودند امسال سال مهار تورم است، ظاهرا دولتیها فکر کردهاند امسال سال بهار تورم است !
💥 ای کاش رهبر انقلاب امسال این شعار را انتخاب نمیکردند، دقیقا پس از سخنان رهبری، بین دولتیها مسابقه افزایش تورم به وجود آمده
هرروز چشم باز میکنیم اجناس بیش از ۳۰یا ۴۰درصد گران شده هیچ کس هم عین خیالش نیست
☄ صدای مردم هم به هیچ جایی نمیرسد.
🌐بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
📍#پرونده_ویژه
هدایت یا تربیت | بخش دوم
🔖در ادامه بخوانید 👇🏻
https://eitaa.com/ssadad/3078
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
📍#پرونده_ویژه
هدایت یا تربیت | بخش دوم
🔖تفاوت 《هدایت》 و 《تربیت》
مثل تفاوت 《بنشین》 و 《بفرما》!!
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2
#تکمیلی | هدایت یا تربیت در قرآن کریم
• برخی از مفاهیم، فوقالعاده زیبا و دلنشین هستند؛ به ویژه مفاهیمی که خداوند متعال در قرآن کریم، در حساسترین لحظهها استفاده میکند. یکی از آن مفاهیم، مفهوم هدایت است. تا وقتی که این سلسله مفاهیم دینی، برای ما دلنشین نشود و معنای آنها را درست متوجه نشویم، نمیتوانیم با قرآن کریم، ارتباط برقرار کنیم. اگر یک ماه رمضان بتوانیم، فقط یکی از این مفاهیم را برای خودمان جا بیندازیم و بار روانی قشنگ آن را دریافت کنیم، که در مناجاتهایمان، سرِ آن کلمه، با خدا حرف بزنیم، واقعاً ارزش دارد.
تفاوت «تربیت» و «هدایت» مثل تفاوت «بنشین» و «بفرما» است
• همانطور که بیان شد، در کلمۀ هدایت، یک لطف و مهربانی خاص وجود دارد. و در ادامۀ بحث هم خواهیم دید که در هدایت، یک نوع احترام به انسانها وجود دارد. مثلاً کلمات «بنشینید» و «بفرمایید» معنای مشابهی دارند ولی معلوم است که در کلمۀ «بفرمایید» یک احترام خاصی نسبت به مخاطب، وجود دارد. همان تفاوتی که بین این دو کلمه وجود دارد، بین «تربیت» و «هدایت» هم وجود دارد. یعنی هدایت فوقالعاده محترمانهتر از تربیت است. هدایت یعنی خداوند با همۀ عظمت و لطف و مهربانیاش، دارد به ما تعارف میزند و میگوید: «بفرمایید».
• هدایت یعنی اینکه خداوند میخواهد یک مطلب را با رعایت و با ظرافت فوقالعاده زیاد به بندگانش بفرماید و بفهماند. به حدّی که اگر بندگانش متوجه نشدند و در راه این متوجه نشدن، امام حسین(ع) را قطعه قطعه کردند، خداوند میفرماید: حسین من! تو صبر کن و بگذار این ساز و کار هدایت من سر جای خودش بماند. یعنی بگذار من جهنم را نشان ندهم، و الا اگر جهنم را به بندگانم نشان بدهم، کسی تو را نخواهد کُشت. من میخواهم با اشاره، با مردم سخن بگویم.
📍#پرونده_ویژه
👈🏻هدایت یا تربیت | بخش دوم
📌استاد علیرضا پناهیان
🔹بهدانشگاهفعالانفرهنگیبپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/2153250906C1b54bc25f2