eitaa logo
کتابخانۀ قصد
748 دنبال‌کننده
325 عکس
25 ویدیو
61 فایل
معرفی بهترین کتاب‌های علوم اجتماعی 📬 ارتباط با کتابخانه: @Msa_1377
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 انسان‌شناسی یاری‌گری نویسنده: مرتضی فرهادی ناشر: حبله‌رود 🆔 @SSL_Qasd
دکتر مرتضی فرهادی متولد ۱۳۲۳ در شهر ملایر است. دورۀ کودکی و زبان‌آموزی را در مهاباد و دوران نوجوانی و جوانی را در خمین گذراند. او پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه، تحصیلات دانشگاهی را در مقطع لیسانس در رشتۀ روان‌شناسی، فوق‌لیسانس در رشتۀ ارتباطات اجتماعی و دکترا در رشتۀ جامعه‌شناسی به پایان رساند. دکتر فرهادی هم‌اکنون استاد تمام دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامۀ طباطبائی (ره) است. بیش از نیم‌قرن اندیشیدن به موضوع یاری‌گری و پژوهش‌های میدانی در این‌باره در ایران و جهان، مهم‌ترین کارنامۀ دکتر فرهادی در دوران عمر خود بوده است. کارنامه‌ای که از «نامۀ کمره (١٣۶٩)» آغاز و با «فرهنگ یاری‌گری در ایران»، «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» و ده‌ها جلد کتاب و مقالۀ دیگر ادامه یافته است و همچنان ادامه دارد؛ انشاءالله. دکتر فرهادی در کتاب «انسان‌شناسی یاری‌گری (١٣٨٨)» مسئلۀ تعاون و یاری‌گری را موضوعی بسیار مغفول در عرصۀ مطالعات علوم اجتماعی می‌داند. لذا ایشان در این کتاب، برای شناساندن جایگاه یاری‌گری، از «رفتارهای یاری‌گرانۀ جانوران» آغاز می‌کند و ضمن توضیح «نظریه‌های همکاری و گونه‌شناسی نظریه‌های مربوط به همکاری»، به «دلایل کم‌توجهیِ نسبی به همکاری در علوم اجتماعی» می‌پردازد. ایشان در ادامه «گونه‌شناسی یاری‌گری‌ها و تعاونی‌های سنتی در ایران» را تبیین می‌کند و به نقد آراء اندیشمندان ایرانی و خارجی در «نظریۀ تک‌روی و ناهمکاری ایرانیان و به‌ویژه کشاورزان ایران» می‌پردازد. 🆔 @SSL_Qasd
🔹 بخشی از کتاب انسان‌شناسی یاری‌گری را می‌خوانید. 🆔 @SSL_Qasd
📕 مکتب نوسازی و دشواری‌های بومی‌سازی در ایران نویسنده: مرتضی فرهادی ناشر: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🆔 @SSL_Qasd
کتاب «مکتب نوسازی» نوشتۀ دکتر مرتضی فرهادی، در حقیقت جمع‌آوری چند مقاله به قلم ایشان است که برای اولین‌بار در سال ١٣٩٧ به چاپ رسید. برای درک بهتر مفهوم مکتب نوسازی به سخنانی از دکتر فرهادی اشاره می‌شود: «مکتب نوسازی، به اذعان خود غربی‌ها، پس از خرابی‌های جنگ‌های جهانی اول و دوم و به‌علت جابه‌جایی قدرت در جهان و سیطرۀ آمریکا به‌واسطۀ پیروزی در آن جنگ‌ها و ایجاد نظم نوین جهانی و با هدف ارائۀ راهکارهایی به کشورهای درحال توسعه، شکل گرفت. هری ترومن (رئیس‌جمهور ایالات متحده در سال‌های ١٩۴۵ تا ١٩۵٣) با راه‌اندازی اتاق فکری متشکل از دانشمندان بزرگی از جمله والت روستو که تاریخ‌دان و نظریه‌پرداز توسعه بود، نظریۀ مکتب نوسازی را بنا نهاد. نظریۀ مکتب نوسازی، برای ایجاد توسعه، به مقولۀ فرهنگ توجهی جدی دارد؛ اما به شکل منفی! مطابق این نظریه، اگر کشورهای جهان‌سوم خواهان توسعه‌اند باید فرش فرهنگشان را از جلوی راه و چوب فرهنگشان را از بین چرخ‌های توسعه بردارند. سبک‌زندگی کشورهای جهان‌سوم، از دیدگاه مکتب نوسازی، مانع اصلی در راه توسعۀ آن کشورهاست. مکتب نوسازی تمام گناهان عقب‌افتادگی را روی دوش فرهنگ‌های بومی ملت‌ها می‌اندازد و راه نجات را پیروی مطلق از سبک‌زندگی کشورهای غربی نشان می‌دهد.» دکتر فرهادی در آثار خود تلاش کرده‌اند تا آسیب‌های تبعیت از مکتب نوسازی و از بین‌بردن فرهنگ ملت‌ها را بیان کنند. ایشان سال‌هاست به روشنفکران داخلی هشدار می‌دهند که «فاتحان غربی، نردبان‌های توسعه را با خود برده‌اند و جز مقداری دام‌ودانه» برای کشورهایی نظیر ایران باقی نگذاشته‌اند. 🆔 @SSL_Qasd
🔹 بخشی از کتاب مکتب نوسازی و دشواری‌های بومی‌سازی در ایران را می‌خوانید. 🆔 @SSL_Qasd
📕 صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن؛ انسان‌شناسی توسعه نیافتگی و واگیره پیشرفت پایدار و همه سویه فرادادی و فتوتی در ایران نویسنده: مرتضی فرهادی ناشر: دانشگاه علامه طباطبائی 🆔 @SSL_Qasd
کتاب «صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن» با کوشش دکتر مرتضی فرهادی در سال ١٣٩٨ در دو جلد به چاپ رسید. این کتاب از مقدمه‌ای مفصل و ده فصل تشکیل شده است. کتاب‌ها و نظریات توسعه معمولاً پای در نظریات مکتب نوسازی دارند و اگر فرهنگ در آن‌ها جایی داشته باشد، از منظرگاه این مکتب است. به عبارت دیگر اگر در کتاب‌های توسعه توجهی به فرهنگ می‌شود، در حقیقت فهرستی از علل و ریشه‌های فرهنگی توسعه‌نیافتگی است. روشنفکران ایرانی، نشسته بر برج عاج، نگاهی عاقل اندر سفیه به فرهنگ مردم دارند: گاهی این فرهنگ را مانعی برای توسعه می‌دانند، گاهی آن را مبتذل خطاب می‌کنند و گاهی نیز از توهین به آن ابایی ندارند. دکتر فرهادی در پاسخ به چنین رویکردی به توسعه سعی دارد با بیان تجربۀ کشورهای ژاپن، چین و هند ریشه‌های فرهنگی توسعه این کشورها را نمایان سازد. دکتر فرهادی نگاهی بین‌رشته‌ای و چندوجهی به توسعه دارد؛ نگاهی که سبب می‌شود تا در دام نگرش تک‌عاملی نیفتد. رویکردی که نمونه‌های دیگر آن را می‌توان در آثار دیگر ایشان، از جمله واره (۱۳۸۷)، انسان‌شناسی یاریگری (۱۳۸۸) و فرهنگ یاریگری در ایران (۱۳۹۱) مشاهده کرد. این کتاب نیز از جنبه‌ها و زوایای گوناگونی به توسعه پایدار پرداخته و در این راه نوآوری‌های بسیاری داشته که در این میان می‌توان به دو موضوع نقد بنیان‌های فلسفی و نظری مکتب نوسازی و مفهوم‌پردازی واقعیت اشاره کرد. 🆔 @SSL_Qasd
🔹 بخشی از کتاب صنعت بر فراز سنت یا در برابر آن را می‌خوانید. 🆔 @SSL_Qasd