May 11
May 11
سلام
وقت بخیر
غیر از نرم افزارهای معرفی شده، امروز نرم افزار دیگری پیدا کردهام که نسبت به سایر نرم افزارها یک سر و گردن بالاتر و بهتر است.
ظاهر زیبا و امکانات فراوانی دارد و کار کردن با آن هم بسیار ساده است. البته حجم برنامه یه کم بالاست!
هدایت شده از H Jahanqosha
فصل اول کتاب جهانهای اجتماعی، بیشتر به مفاهیم کلی می پردازد و تعاریف مورد نظر نویسنده از علوم انسانی، علوم اجتماعی و... را مطرح می کند. پارسانیا در این فصل به مسائلی مانند اینکه آیا علوم انسانی ترجمه مناسبی برای معادل لاتین آن است؟ علوم اجتماعی چطور؟ چه چیزی موجب شده است تا در غرب نام گذاری این دو مقوله متفاوت باشد حال آنکه ما در ترجمه هر دوی آنها به اشتباه از کلمه «علم» استفاده می کنیم؟
اما فصل دوم «جهان های اجتماعی» نام دارد که عنوان کتاب نیز از همین فصل برداشته شده است. عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این فصل به معرفی وجود جهان های مختلف اعم از جمادات، نباتات، حیوانات و جهان انسانی و اجتماعی و نسبت بین این جهان ها می پردازد. نویسنده در کتاب متذکر شده است که به رغم ترکیب اتحادی جهان های یاد شده، هیچ یک از آ ن ها قابل تقلیل به دیگری نیست.
نویسنده در ادامه به مهمترین بحث در رابطه با جهان های اجتماعی می پردازد. نسبت بین «جهان اجتماعی» و «جهان انسانی» این بحث مهم است که پای رابطه فرد و جامعه، و عامل و ساختار هم به میان کشیده می شود. تلاش نویسنده برای استفاده از ظرفیت های حکمت صدرایی جهت تبیین این نسبت ها از نکات قابل توجه این فصل است.
در بخش پایانی کتاب جهان های اجتماعی، به شناخت اجتماعی می پردازد. «شناخت عمومی و شناخت علمی، انواع شناخت علمی جامعه، شناخت اجتماعی، تجربی، عقلی و شهودی و بالاخره انواع شناخت اجتماعی در قرآن، برخی از مفاهیم اساسی مربوط به این فصل است.»
هدایت شده از H Jahanqosha
کتاب «کندو کاو در مسائل تربیتی ایران» از مهمترین آثار غیر داستانی صمد بهرنگی است. صمد در این کتاب با نقد روششناسی آموزش و پرورش و «وارداتی» دانستن آن در ایران، به آسیب شناسی روش آموزشی و تحلیل محتوای کتابهای فارسی و کتابهای آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران میپردازد. وی اعتقاد داشت این کتابها که بر اساس فرهنگ و شیوهی زندگی غربی طراحی شدهاست جوابگوی نیازهای کودکان محروم ایران نیست و با زندگی واقعی آنان بیگانه است. صمد در اینجا بر نکتهای مهم و ایرادی اساسی در نظام آموزشی رسمی انگشت میگذارد. عدم انطباق دنیای نظری و حوزهی مفاهیم و پنداشتهایی که به نام درس و آموزش تدوین شده در اختیار دانشآموزان قرار میگرفت با واقعیت زندگی آنان کمترین نزدیکی را داشت. این مهم هیچ گاه از نگاه تیزبین وی دور نبود. تصویر سازی از دنیای که کمترین شباهت را با واقعیت دانشآموز دارد، نه تنها تخیلات و تصورات وی را بر پایهی پنداشتی واقعی قرار نمیداد، بلکه عامدا و عالما فرصت نگاه به جهان خویش را از همان ابتدا از دانشآموز میگیرد. در چنین ترسیم مشوشی که نوعی تعلیق آگاهی در دوگانهای نامرتبط را موجب میشود، میتوان بذر هر رشد کنترل شدهای را پاشید. این خط سیر را در آثار خود وی از حوزهی ادبیات داستانی میتوان پیگیری کرد.
هدایت شده از H Jahanqosha
مباحث این کتاب در 4فصل تنظیم یافته است .در فصل اول، مفاهیم بنیادین ماهیت و ارزش انسان تبیین شده است، مفاهیمی که تحلیل استعداد و سیاستگذاری تربیت براساس آن استوار است .فصل دوم به برداشتهایی از استعداد اختصاص دارد که به نوعی میراث گذشته تلقی میشود .در فصل سوم، زمینههای زیست شناختی، روانشناختی، فرهنگی و تربیتی در ارتباط با استعداد بررسی شده است .در فصل پایانی، مولف اهمیت بحثهای فصول قبل را در سیاست گذاری تربیتی و تربیت سیاستگذاران ارزیابی میکند.
هدایت شده از H Jahanqosha
فقر احمق میکند، چرا نوشته شد؟
در مقدمهی کتاب فقر احمق میکند از قول نویسندگان آمده است: «ما این کتاب را به این خاطر نوشتیم که برای ننوشتنش وقت نداشتیم.»
داستان نوشتن کتاب به گفتهی نویسندگان از گرفتاریهای زیاد سندهیل مولاینیتن آغاز شده است. گرفتاریهایی که او را به طور جدی از انجام تعهداتش بازداشته بود و باعث شده بود در مدیریت زمان و برنامههایش کاملا با مشکل مواجه شود.
در میان همین برنامهها پیشنهادی مبنی بر نوشتن فصلی از کتابی دربارهی زندگی آمریکاییهای کم درآمد به آنها پیشنهاد شد. موردی که در این فصل بررسی شد مردی بود که تعهدات مالی فراوانی داشت و توانایی مدیریت دخل و خرجش را نداشت. شیفر و مولاینیتن به شباهتهای زیادی میان شان، مدیر دفتری که دربارهاش نوشتند و مولاینیتن پی بردند و تلاش کردند منطقی مشترک پیدا کنند که شرایط پیش آمده برای هردوی آنها را توضیح دهد و برای ان راه حل های کارامد ارائه دهد. آنها معتقد بودند آنچه میان این دو نفر مشترک است «اثرات کمیابی» است و تصمیم گرفتند به یک سوال مهم پاسخ دهند: «آیا میتوان منطقی فراگیر برای کمیابی ارائه داد؟ منطقی که در این پس زمینههای گوناگون کاراییاش را حفظ کند؟»
هدایت شده از H Jahanqosha
نظام آموزشی و ساختن ایران مدرن
روششناسی و رویکرد مطالعاتی مناشری بهگونهای است که با خواندن کتاب این احساس برای خواننده بهوجود میآید که «نظام آموزشی دقیقاً در جای درست خود در تاریخ معاصر ایران نشسته است». در واقع مناشری در روش مطالعه تاریخ آموزش ایران نخست نهاد آموزش را یک نهاد مستقل در نظر نگرفته و آن را در متن مناسبات این نهاد با کل ساخت اجتماعی ایرانی مطالعه کرده است؛ دوم در تحلیل مناسبات آموزش و جامعه برای آموزش نقش بالادستی، اصیل، فعال و تحولساز در نظر گرفته که برخلاف رویکردهایی است که آموزش را بهعنوان یک نهاد تبعی، محافظهکار، منفعل و ثانوی در نظر میگیرند؛ سوم نقش آموزش در تاریخ ایران را در نسبت با مفهوم عمیق مدرنیزاسیون تحلیل کرده که برخلاف دیدگاههای سطحیتری است که با وسط گذاشتن مفهوم توسعه، بهسادگی غایت دارالفنون را خدمت به توسعه نظامی، غایت تأسیس دانشگاه تهران را تأمین دانش و نیروی انسانی جادهکشی و راهآهن و هدف از تأسیس دانشگاه آریامهر (شریف) را پرورش متخصصان مورد نیاز فولاد و ذوبآهن اصفهان تلقی میکند؛ چهارم در تحلیل مدرنیزاسیون، از غلبه علم اقتصاد و جامعهشناسی در امان مانده و بهخوبی از منظری فلسفی روند تحولات ایران قدیم به جدید را بررسی کرده است؛ و پنجم بهخوبی اتصال سه قلمرو فلسفه سیاسی، فلسفه آموزشی و مدیریت آموزشی را در سیاستگذاری آموزشی ۱۸۰سالۀ مورد مطالعه خود نشان داده است.
هدایت شده از H Jahanqosha
کتاب آموزش ، دین ، و گفتمان اصلاح فرهنگی اثر مونیکا ام رینگر
این کتاب گزارشی جامع و تحلیلی از جنبش اصلاح آموزشی در ایران قرن نوزدهم است و به اصلاح آموزشی در متن گسترده تر فرایند مدرن سازی در جامعه ایران می پردازد. نظام جدید، دارالفنون ، مدارس جدید، مدارس خارجی ، میسیونری و اقلیت ها، اعزام دانشجویان به خارج ، و انجمن معارف ، از جمله موارد بحث های این کتاب است . کتاب به فرایند مدرن سازی و تنگناهای فراروی آن ، دشواری های تحول سیاسی و اجتماعی ، چالش های بین افکار و نهادهای مدرن و سنتی می پردازد، جدل بین دیدگاه های رقیب را در حوزه سیاست ، جامعه و فرهنگ ایران پی می گیرد، و پیش زمینه ها و هدف های اصلاحی انقلاب مشروطیت و پس از آن را روشن می سازد