ابزارهای داستان نویسی
این رو گوش کنید تا بگم چیه.
این چیزیه که حضرت آقا سیزده سال پیش گفتن که در موردش سریال ساخته بشه و هنوز همه به هم نگاه می کنیم..
کسی که از مرگ برگشته ...
و یک سوژه دیگر برای نوشتن...
واقعا اونقدر سوژه برای نوشتن هست که دیگه دست روی دست گذاشتن معنایی نداره.
جنایت صربها... واقعا حتی بچه انقلابی ها اطلاع درستی ندارن...
پست بعدی رو حتما بخونید...
اگر پیشنهادی برای رمان یا فیلم نامه داشتید حتما بهم بگید...
@evaghefi
ابزارهای داستان نویسی
و یک سوژه دیگر برای نوشتن... واقعا اونقدر سوژه برای نوشتن هست که دیگه دست روی دست گذاشتن معنایی ند
*این اتفاق تلخ نباید فراموش شود*
یادی ازگذشته
براى فريفتگان فرهنگ غرب
20 سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی درقلب اروپا گذشت. جنگی که در آن 300 هزار مسلمان شهید و 60 هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند.
❓آیا بیاد میاوریم؟ یا فراموش کردهایم؟! یا چیزی درباره آن نمیدانیم؟!
⭕️ گزارشگر شبکه CNN یادی میکند از کشتار مسلمانان بوسنی و از (کریستینا امان پور) خبرنگار مشهور میپرسد: آیا تاریخ بار دیگر تکرار میشود؟
امانپور تحلیلی بر واقعه بوسنی ارائه میکند: جنگی قرون وسطایی بود. قتل، محاصره، و گرسنگی مسلمانان؛ و اروپا دخالت برای پایان جنگ را رد کرد و گفت: این یک جنگ داخلی است. و این بهانهی مسخرهای بود!
📌 هولوکاست مسلمانان نزدیک به 4 سال در این سرزمین ادامه یافت. صربها بیش از 800 مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن 16ميلادى میرسید. کتابخانه تاریخی سارایبو را به آتش کشیدند. سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازههای شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد. اما این شهرها در محاصره و آتش میسوخت و نیروهای سازمان ملل کاری نمیکردند.
صربها هزاران مسلمان را در اردوگاهها زندانی کردند که بعلت گرسنگی و شکنجه مانند اسکلت شده بودند، و وقتی از فرمانده صربها پرسیده شد: چرا؟ جواب داد: چون آنها حاضر نبودند گوشت خوک بخورند.
در آن زمان روزنامه گاردین نقشه اسارتگاه زنان که 17 اردوگاه بود را منتشر کرد.
گاردین عکس دختر بچهی اسیری را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است.
رهبر صربها از رهبر مسلمانان منطقه زیبا جهت مذاکره دعوت کرد، و به او سیگار تعارف کرد و خندید و سپس دستور قتلش را داد، و سپس شنیع ترین کارها را با مردم این منطقه کردند.
✴️ اما بدترین جنایتها در منطقه سربنتیسا انجام شد درحالیکه این شهر در محاصره نیروهای سازمان ملل بود، این نیروها همراه صربها به عیش و نوش میپرداختند و بعضی از آنها از زنان مسلمان میخواستند در برابر لقمهای نان شرفش را بدهد.
صربها منطقه سربنیتسا را دو سال محاصره کردند و یک لحظه بمباران متوقف نمیشد. صربها حتی کمکهای خیرخواهانه را هم میربودند.
سپس غربیها تصمیم گرفتند که منطقه را به گرگهای تیپ هلندی که قرار بود حمایت کننده مردم باشند، تحویل دهند، ولی این تیپ بجای حمایت از مردم، با صربها دست به یکی کردند.
به مسلمانان فشار آوردند که اسلحه خود را زمین بگذارند و امان نامه بگیرند. نتیجهی تسلیم آنها، تصرف شهر سربنیتسا به دست صربها بود و صربها هم 12000 مرد جوان آنها را جدا کرده و سر بریدند و سپس اجساد آنها را تکه تکه کردند.
صربها بر روی جسد مردان مسلمان میایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند.
اما زنها، به شرف آنها تجاوز شد و برخی را کشتند و سوزاندند.
کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان 1995 اتفاق افتاد، و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط بجرم مسلمانی اتفاق افتاد!
▪️ مادر دست سرباز صرب را میگرفت تا کودک خود را نجات دهد، ولی سرباز صرب دست مادر را قطع میکرد و سپس کودک را پیش چشمان مادرش سر میبرید.
بعد از کشتار سربنیتسا "رادوان کارادیو"ی آدمکش، فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد که این شهر متعلق به صربستان بوده و خواهد بود. صربها زنان مسلمان را پس از تجاوز 9 ماه زندانی میکردند و میگفتند میخواهیم بچه صرب برایمان بزایند.
⬅️ما این جنایتها را بیاد میآوریم و میگوییم:
ما فاجعه بالکان را فراموش نمیکنیم!
ما غرناطهی اسپانیا را فراموش نمیکنیم!
ما فلسطین را فراموش نمیکنیم!
و در برابر جنایات اروپاییان در بوسنی میگوییم:
هرگز فراموش نمیکنیم! هرگز نمیبخشیم! و هرگز شعارهای فریبنده "حقوق بشری" آنها را باور نداریم.
✔️ در اینجا ناچارم یادی از آن پیر خرفت، یعنی (پطرس غالی، دبیر کل سازمان ملل) در آن زمان بکنم، که بیطرفی را کنار گذاشت و ننگِ همراهی با جبههی ظالم را تا ابد بر پیشانی خود نهاد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما ما پس از 20 سال هنوز درس نگرفتهایم. صربها علما را میکشتند و مساجد را ویران میکردند. یکی از مسلمانان میگوید: هرگاه مسجد منهدم میشد مجبور بودیم که محل را ترک کنیم، زیرا مسجد همه چیزمان بود.
🔹در آن زمان یک روزنامهی انگلیسی در مورد نسل کشی در بوسنی نوشت: جنگی در قرن بیستم با شیوهای قرون وسطایی.
مسلمان تمنا در نشر این مطالب داریم تا این واقعه فراموش نشود و نسلهای آینده بدانند.
✔️ این پیامی است برای فریفتگان فرهنگ غرب...
*و تمنایی است از تهیه کنندگان و کارگردانان انقلابی کشور برای ساخت سریال و فیلم فاجعه کشتار مسلمانان
ابزارهای داستان نویسی
این رو گوش کنید تا بگم چیه. این چیزیه که حضرت آقا سیزده سال پیش گفتن که در موردش سریال ساخته بشه و
آقایون و خانوم ها این سوژه رو هم جدی بگیرید.... اونهایی که اعتراض می کنن به فیلمهای تلویزان بیان وسط و خودشون سوژه های ناب رو بنویسن...
دیگه دوره انتقاد کردن و گوشه گود نشستن تموم شده...
حالا نیاین بگید ما استعداد ندریم و اینها... نخیر استعداد مهمه ولی تلاش مهم تره.... اگر به من باشه می گم استعداد 5 تا ده درصد مهمه بقیه اش عوامل دیگه اس و مهمترینش تلاشه... تلاش یعنی همین که ساعت شش صبح پاشی هنوز کلاغا خواب باشن و تو بنویسی...😄
پاشو بنویس دیگه... نگاه کن هنوز خوابه....
هدایت شده از خبرگزاری فارس
تاکید مقام معظم رهبری بر خواندن رمان تاریخی:
نسل امروز باید از تاریخ کشور بالاخص از مشروطیت تاکنون اطّلاع داشته باشد
تاریخ چیز مهمی است. تاریخ را بهعنوان یک چیز کوچک یا حاشیهیی نباید خیال کرد؛ تاریخ واقعاً مهم است.
هیچ بیانی نمی تواند، "تاریخ" را مثل داستان و قصه بیان کند.
به مناسبت سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری(ره)
کتاب ارزشمند قربانی طهران که به وقایع مشروطه با زبان هنری می پردازد با تخفیف ویژه عرضه می شود...
این کتاب سعی کرده پیچیدگی های مشروطه را به صورت رمان تاریخی بیان کند تا افراد بیشتری با این مقطع مهم و عبرت آموز تاریخی آشنا شوند
اگر دنبال کتابی که بتوانید مختصری از تاریخ آن مقطع را بدانید و جذاب هم باشد می گردید این کتاب را از دست ندهید ضمنا کتاب مناسبی برای هدیه دادن است.
قیمت:20هزار تومان
با تخفیف:15هزار تومان
💠قابل تهیه از مرکز کتاب وارثین با قابلیت ارسال به تمام نقاط کشور با ارسال پیام به:
@BookMan (👈 کلیک کنید)
⬅️به کانال متفاوت معرفی و تهیه کتاب وارثین در پیامرسان های ایتا ،سروش و بله بپیوندید:
@varesinbook
#کوچه_نسترن
سلام به همگی
بسم الله
آقا این موزیک ویدیو رو دیدم...
به نظرم یه دسته وقتی این کارو میبینن به سادگی این گروه میخندن که چقدر ابلهانه میخوان شهادت رو مصادره کنن
گروه دوم خیلی ذوق می کنن که ابی هم داره حرفای اونا رو میزنه و چهل ساله همش دارن میگن جنگ و حزب اللهی های جنگ طلب و سو استفاده گر و ...
دسته سوم هم که کلا همیشه گیج هستند اینجا هم گیجن نمی تونن تشخیص بدن این ابی عزیز ما چی می خواد بگه...
در واقع جریان چروکیده فراری بعداز چهل سالبهاین نتیجه رسیده که بابا چهل سال لگد زدیم به ارزشهای این مردم دیدیم ثمرش را حالا بریم آرمان هاشونو مصادره کنیم تا ببینیم ثمرش را...
ثمره اش هم اینه که به زودی جوانان برومند ایران زمین یک مشت خیلی خفن گره می کنن ولی...
ولی چون کار تخصصی و گروهی وتشکیلاتیشون ضعیفه آخرشم آقا باید خفه شون بکنه...
در مورد این موزیک ویدیو بگم که داستان داره
یعنی چی؟
یعنی از همون اول با یه ابهام شروع میشه و درگیرت می کنه...
حالا داستان چیه؟
داستان سلول بنیادین رسانهاست برای تاثیر گذاری...یعنی الان راز بقا هم بخوان بسازن اول یه بچه نهنگ نشون میدن بعدش تو همزادپنداری میکنی با نهنگه بعدشم برات مهم میشه و عشق آغاز می شود...😊
پیشنهاد من اینه که تا دوستان داغ هستند برن حوزه هنری واحد آفرینشهای ادبی و توی کلاسهای داستان نویسی شرکت کنن... خودم چهار سالهدر ارتباطم دیدم ثمرش را...دیدم که میگم...😊😍
حاج ابی کارت خوب بود ولی المومن کالجبل الراسخ....😊☺️
همچنين طرح ميبايست دربر گيرنده زاويهديد، روابط علت و معلولي زمان و مكان مشخص وابسته به منطق داستان باشد. شناسايي شخصيتهاي داستان در يك طرح ويژگي عمده آن است. همچنين نوع گرايشات، باورها و حتي تكيه خلق و خوي شخصيتها و جنس روابط آنها با يكديگر ميتواند از ارزشهاي يك طرح خوب داستاني باشد.
سابقه استفاده از پیرنگ به رساله فن شعر ارسطو باز میگردد. ارسطو در فن شعر وقتی عناصر تراژدی را برمیشمارد از باب هفت به بعد به تشریح دقیق پیرنگ میپردازد. او برای طرح داستان یا همان پیرنگ اصطلاح Mythos را برگزید، و در باب شش، پیرنگ را توالی یا ترتیب رخدادها تعریف میکند. از نظر ارسطو پیرنگ که خود همراه با پنج عنصر دیگر سازنده تراژدی میباشند، از سه بخش تشکیل شده است. آغاز، میانه، و پایان. ارسطو در فصل هفت به هنگام شروع تعریف پیرنگ آن را نخستین و مهمترین عنصر تراژدی معرفی میکند. لازمه تراژدی از نظر ارسطو یکپارچگی و کامل بودن است. منظور نیز آن است که باید آغاز وسط و پایان داشته باشد.
بگذارید کمی ساده تر سخن بگویم. وقتی قرار است داستانی نقل شود، این داستان باید از سلسله حوادثی تشکیل شده باشد. درست مانند دانههای تسبیح در رشته تسبیح. یعنی حوادث یا رخدادهایی که داستان را شکل میدهند به مانند دانههای تسبیح هستند. اما دانههای تسبیح به خودی خود تسبیح نمیسازند، باید رشته یا نخی آنها را به هم متصل کند. این رشته چیست؟ رشته مزبور رابطه علت و معلولی است. یعنی هر رخدادی باید معلول رخداد دیگری باشد، و از آن ناشی شده باشد. بدین گونه بین این عناصر که همان دانههای تسبیح باشند پیوند برقرار میشود، و پیرنگ داستان شکل میگیرد.
هر نويسنده بايد بتواند طرح يا منظور خود را از نوشتن داستان بداند و بتواند بصورت خام و بدون پيرنگ بيان كند. از ويژگيهاي يك طرح خوب جذابيت، تكراري نبودن و نگاه خاص نويسنده به آن طرح است.
@storytools
رابطه علت و معلول یعنی،
وقتی میگوییم پادشاه مرد، و بعد ملکه مرد دو حادثه را که از توالی زمانی پیروی میکند بیان کردهایم اما برای آن که پیرنگ داستان را شکل بدهیم باید بین این دو حادثه رابطه علت و معلولی ایجاد کنیم. پادشاه مرد، و ملکه نیز از فراق او دق کرد. حال میتوان پرسید ملکه چرا دق کرد؟
از فراق پادشاه. توالی زمانی هم در این پیرنگ رعایت شده است. یا بهتر است بگوییم منطق زمانی.
همانجا میخوانیم، «ملکه مرد و کسی نمیدانست چرا، تا آنکه بعدها مشخص شد از فراق شاه ملکه دق کرده بود.» در این پیرنگ، راز و رمزی نهفته است که به ما کمک میکند تا داستان را بسط بدهیم. با چنین پیرنگی میتوان در داستان تعلیق نیز ایجاد کرد و خواننده را تا پایان داستان مشتاق نگاه داشت.
@storytools
چگونه یک ایده را به طرح تبدیل کنیم.
سوژه اوليه يا همان جرقه ذهني چيزي نيست جز يك ايده. بطور مثال نوشتن از مردي كه در جنگ به واسطه از خود گذشتگي ميميرد. اين يك فكر اوليه يا جرقه ذهني است. وظيفه نويسنده آن است كه اين سوژه را در ذهن خود بپروراند. با شخصيت اصلي و فرعي داستان زندگي كند و در زمان مناسب طرح خود را كه دراي زمان و مكان است ارائه نمايد. يعني وقتي شروع به نگارش طرح خود مينمايد بايد بداند معني از خود گذشتگي از ذهن شخصيتها يا دراصل باور نويسنده چيست؟ زمان اتفاق و مكان حوادث كجاست؟ سير وقوع حوادث با توجه به فرم اثر چگونه است. و در نهايت روابط علت و معلولي داستان را مشخص نمايد.
@storytools
هدایت شده از به هوای سیل
#داستانهای_کوتاهِ_کوتاه
#اسماعیل_واقفی
شماره 6
آهای برادران یوسف! نور چشم یعقوب را در کدامین چاه انداخته اید که هنوز به مصر نرسیده...
#عزیز_مصر
@havaseil
⭕️ این گروه خشن
▪️ تاملی در علل ناکارامدی در رسانه ملی به بهانه سریال سادیستی عروس تاریکی
وحید جلیلی در یادداشتی نوشت:
🔻 شنبه 19 مرداد 1398 به دعوت بچههای انجمن فیلمسازان انقلاب اسلامی خراسان در جشن سالانهشان از موفقیتها و چالشهای فیلمسازی انقلاب اسلامی سخن گفتم؛ بحثی مفصل در تحلیل وضعیت فیلمسازی انقلاب در شرایط امروز
🔻کمتر از ده درصد از وقت آن سخنرانی به شکایت از یکی از فجایع اخیر رسانهی ملی؛ سریالی با نام اصلی "عروس تاریکی" و بدل شده به"بوی باران "! گذشت. دوستان از داخل صداوسیما خبر دادند که " آب در خوابگه مورچگان ریختهای" و آشفتهاند حضرات.
🔻هرچه بیشتر دم در میکشیم و سکوت میکنیم وقیحتر میشوند. هر چه رهبری صریحتر و تندتر نقدشان میکند بیمحاباتر به جنگ راهبردهایش میروند، حالا دیگر لوله تفنگهایشان را هر شب به سمت خانههایمان میگیرند و فرزندانمان را نشانه میروند.
🔻ملیجکهای قسطنطنیه که برای لبخند نشاندن بر لب باندهای قدرت؛ منتقدان حسین محمدی و مرتضی میرباقری و عزت ضرغامی و علی عسگری را با ابن ملجم برابر میکنند و برایشان شیشکی میکشند به جمهور مردم که میرسند"میرغضب" میشوند و ابایی ندارند که مدتها؛ ملت بی پناه را در اوج تحریمها و فشارهای اقتصادی با سادیسم پنهان و آشکار خود بچزانند و از همان اصحاب قدرت جایزه بگیرند. دوگانهی غریبی است: با قدرتمندان ملیجک و با مردم میرغضب!
🔻رئیس رسانهی ملی به خود بنده گفت: " ارزیابی کارشناسان سازمان این است که بچه مسلمانها در مستند خوبند اما تا ده، پانزده سال آینده در حوزه فیلم سازی داستانی و سریال سازی و ... حرفی برای گفتن ندارند"!! میخواستم بگویم: "سازمان؟ منظورتان سازمان مجاهدین خلق ایران که نیست؟" خشمم را فرو خوردم و گفتم آقای دکتر فقط به جشنوارهی مردمی فیلم عمار طی حدود یکسال 700 فیلمنامه رسیده است. بر فرض 690 تایش هم به درد نخور! 10 تایش ارزش بررسی ندارد؟! یک سال و نیم از آن جلسه میگذرد و دریغ از آن که معاونت سیما یکبار سراغ آن فیلمنامه ها را گرفته باشد!
🔻انقلابی که دانشمند هستهای و متخصص موشکی و مخترع ماهواره و پژوهشگر نانو در حد جهانی تربیت کرده از تربیت فیلمنامه نویس و سرپرست نویسندگان عاجز بوده است؟!
🔻با آنها که برای پروژههای سی، چهل میلیون تومانی، ماهها و گاه سالها بر در ارباب بی مروت دنیا در حوالی جام جم نشستهاند سخن ساز کنید تا دریابید پروژه 15 میلیارد تومانی عروس تاریکی نه یک اتفاق تصادفی، نه یک تپق سادهی مدیریتی، نه یک خطای ناگزیر از سوی مدیریتی تازه کار و نورس که دقیقاً و کاملاً محصول طبیعی یک نظام برنامه ریزی فاسد در مدیریت رسانهی ملی است.
🔻دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟ ما در اوج جنگ نرمیم؟ رهبری به بسیج حداکثری در برابر تهاجم همه جانبه تبلیغاتی، رسانهای، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی فرمان داده است؟ صداوسیما قرار گاه جنگ نرم است؟
🔻اگر عروس تاریکی یک خبط تصادفی است، اگر از دستتان دررفته است چرا با یک عذرخواهی ساده «مرّوا کراما» نمیکنید چرا اصرار دارید برای این شاهکار کارناوال راه بیاندازید، چرا اصرار دارید اعلام کنید که عروس تاریکی رابه سفارش شخص رهبری ساختهاید و حتی جزئیاتش را هم با شخص ایشان هماهنگ کردهاید و تأیید گرفتهاید؟!
🔻بعدالتحریر: برای دوستانی که ممکن است در ذهنشان باشد که کاش ابتدا در خفا این تذکرات داده میشد می گویم همه مراتب نهی از منکر در طی نزدیک به دو دهه طی شده و بی اغراق در صدها مواجهه شفاهی و مکتوب حجت بر دوستان تمام شده است.
مشروح یادداشت:
▫️https/jalili-vahid.ir/?p=1446
▫️https/fna.ir/dby6ce
📌 @jalili_vahid