eitaa logo
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
536 دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
9هزار ویدیو
512 فایل
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست آتش به اختیاران افشاگر ادمین @Dailywriter
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مدرسه فقاهت
📲پخش زنده مدرسه فقاهت – اندروید ✅ با این نرم‌افزار، علاقمندان می‌توانند با ورود به بخش «مسجد اعظم قم» ، «سایر حوزه‌ها» یا «سطوح عالی» ؛ مدرَس مورد نظر را انتخاب و درس را به صورت زنده گوش کنند. امکان پرسش از استاد نیز وجود دارد. 🌐لینک ثبت نام: 👉 eShia.ir/Register 🌐لینک دانلود نرم‌افزار: 👉 eShia.ir/Download 🌐لینک راهنمای نرم‌افزار: 👉 eShia.ir/Product/live/Android 🌐زمان پخش زنده درس‌ها: 👉 eShia.ir/feqh/Timing 🌐درس‌ها بر روی کانال‌های زیر ( ایتا) بارگذاری می‌شود. 👉 @FeqahatSchool 👉 @FeqahatSchool_Sath3 👉 @FeqahatSchool_Ar
📲 آرشیو مدرسه فقاهت – اندروید ✅ با دریافت و راه‌اندازی این نرم‌افزار، علاقمندان می‌توانند با انتخاب درس‌، استاد و سال مورد نظر، فهرست صوت‌ها و متن‌های مربوطه را دریافت کرده و با لمس بر روی هریک، فایل آن را در تلفن همراه خود ذخیره و در زمان دلخواه (بدون نیاز به اینترنت) از آن استفاده کنند. 🌐لینک دریافت نرم‌افزار: eShia.ir/Download 🌐لینک راهنمای نرم‌افزار: eShia.ir/Product/Archive/Android 🌐درس‌ها بر روی کانال‌های زیر (ایتا) بارگذاری می‌شود. @FeqahatSchool @FeqahatSchool_Sath3 @FeqahatSchool_Ar
💠دانشنامه موضوعی ویکی فقه💠 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 🔸 💥برای مشاهده موضوعات، روی عناوین کلیک کنید. •┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
♨️ مقدمیت فلسفه برای فهم اوج معارف دین 🔰استاد شهید مطهری 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸چيزي که براي يک نفر محقّق عارف به مسائل توحيد بسيار بسيار اعجاب آور است، منطق مخصوصي است که قرآن کريم و پس از آن، روايات مأثوره از رسول اکرم (ص) و علي (ع) و ساير ائمّه اطهار در مسائل توحيد پيش گرفته‌اند. 🔸اين منطق اصلًا و ابداً با منطق آن عصر و زمان تطبيق نمي‌کند، بلکه با منطق قرنها بعد که کلام رونق گرفت و منطق و فلسفه رايج شد نيز تطبيق نمي‌کند؛ بسي بالاتر و والاتر از آنهاست. اين خود مي‌رساند که قرآن کريم از منبع و منشأ ديگري سرچشمه گرفته و آن کس که قرآن بر زبان مقدّس او جاري شده است، حقايق توحيدي را با ديده ديگري مي‌ديده و مشاهده مي‌کرده است، و هم مي‌رساند که اهل بيت پيغمبر (صلوات اللّه و سلامه عليه و عليهم) آشنايي‌شان با منطق قرآن و علوم قرآن با ديگران متفاوت بوده است. در جاهايي که ديگران به اقتضاي علوّ مطلب از سطح عادي افکار بشري دچار سرگيجه بوده‌اند، آن بزرگواران حقايق را با روشن بيني خاصّي بيان کرده‌اند. 🔸جاي تعجّب نيست اگر ديده مي‌شود حتّي متکلّمين شيعه قادر نبوده‌اند اين مسائل را درست هضم کنند که انحرافي براي آنها دست ندهد. هنگامي که انسان به کلمات بزرگاني مانند شيخ مفيد و سيد مرتضي و علّامه حلّي و مجلسي و امثال اينها برخورد مي‌کند و بيانات آنان را در اين زمينه‌ها در کتب کلامي يا در شرح احاديث مي‌بيند، متوجّه مي‌شود که اين شخصيتهاي بزرگ از قرار گرفتن تحت تأثير بيانات معتزله و اشاعره مصون نمانده‌اند؛ طرز تفکرشان نزديک به طرز تفکر معتزله يا اشاعره بوده است و ناچار بوده‌اند تا حدّ زيادي آيات و اخبار را در اين گونه مسائل تأويل و توجيه کنند. بديهي است اين نقصي براي آن بزرگان محسوب نمي‌شود. هر کس ديگر هم که در شرايط آنها مي‌بود نمي‌توانست از آنچه‌ آنها مصون نمانده‌اند مصون بماند. 🔸در همه شرق و غرب عالم، اين منطق منحصر است به قرآن کريم و فرزندان و پروردگان اين کتاب مقدّس، يعني اولياي دين. ديگران تدريجا و قدم به قدم در اثر آشنايي اصولي با اين گونه مسائل و تعمّق و تفکر زياد توأم با توسّل به قرآن مجيد و کلمات رسول اکرم (ص) و ائمّه دين مخصوصاً علي (عليه السّلام) به اين حريم راه يافته‌اند. 📌استاد شهید در کتاب عدل الهی میفرمایند که وقتی که حکمت الهی را نزد امام خمینی خوانده اند به اصالت و عمق معارف دین پی برده اند: ✅تازه با حکمت الهي اسلامي آشنا شده بودم و آن را نزد استادي- که برخلاف اکثريت قريب به اتفاق مدّعيان و مدرّسان اين رشته صرفاً داراي يک سلسله محفوظات نبود، بلکه الهيات اسلامي را واقعا چشيده و عميق‌‌‌‌‌ترين انديشه‌‌‌‌‌هاي آن را دريافته بود و با شيرين‌‌‌‌‌ترين بيان آنها را بازگو مي‌‌‌‌‌کرد- مي‌‌‌‌‌آموختم. ... در آن روزها يک طرح اساسي در فکرم ريخته شده بود که زمينه حلّ مشکلاتم در يک جهان‌‌‌‌‌بيني گسترده بود؛ در اثر درک اين مطلب و يک سلسله مطالب ديگر از اين قبيل، به اصالت معارف اسلامي اعتقاد پيدا کرده بودم، معارف توحيدي‌‌‌‌‌ قرآن و نهج البلاغه و پاره‌‌‌‌‌اي از احاديث و ادعيه پيغمبر اکرم و اهل بيت اطهار را در يک اوج عالي احساس مي‌‌‌‌‌کردم. @almorsalaat
💠حدیث مسند💠 🔸 حدیث در تقسیم‌بندی کلی به اعتبار سند آن یا مسند است و یا مرسل 🔹‌ برای حدیث مسند تعریف‌های متفاوتی در کلمات علمای حدیث دیده شده که بعض آن‌ها عبارتند از: 1️⃣ حدیثی است که اسناد آن تا پیامبر (ص) متصل باشد. 2️⃣ حدیثی است که از پیامبر (ص) وارد شده باشد اعم از این که سند آن متصل یا منقطع باشد. 3️⃣ حدیثی است که سلسله سند آن در تمام طبقات تا به معصوم یا صحابی، مذکور و متصل باشد. 4️⃣ حدیثی است که مرفوع صحابی و دارای سندی ظاهراً متصل باشد. 🔸 برخی گفته‌اند: از شرایط مسند آن است که در اسناد آن عباراتی مانند «اخبرت عن فلان» «حدثت عن فلان» «بلغنی عن فلان» «اظنه مرفوعاً او رفعه فلان» نباشد. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/حدیث_مسند 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌹🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠اصالت وجود💠 🔸 مراد از اصالت وجود، این است که موجود بالذات و منشا آثار در خارج، وجود اشیاء است نه ماهیت آنها. 🔹‌ توضیح این که ما از هر امر واقعیت دار، دو تصویر و دو مفهوم داریم: مفهوم هستی (وجود) و مفهوم چیستی (ماهیت)؛ و از بین دو مفهوم، مفهوم وجود جنبۀ عینی و خارجی دارد و مفهوم ماهیت ساختۀ ذهن ما و جنبۀ اعتباری دارد. 🔸 به عبارت دیگر از بین دو مفهوم وجود و ماهیت، تنها مفهوم وجود، مصداق و ما بازاء خارجی دارد اما مفهوم ماهیت از حد و حدود وجود انتزاع می‌شود. 🔹‌ اصالت، معنای دیگری نیز در بحث اصطلاحات فلسفی جدید دارد که آن معنی در اینجا مقصود نیست. و آن عبارت از تقدم و اصل بودن در مقابل نتیجه بودن و فرع بودن است مثلا گفته می‌شود آیا اصالت با ماده است یا روح؟ ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/اصالت_وجود 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌹🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠حسن و قبح اخلاقی💠 🔸 وقتی حسن و قبح را در آیینه انظار و اندیشه‌های مختلف به تماشا می‌نشینیم، این معانی را برای آن می‌یابیم: 👈 کمال و نقص: حسن و قبح به این معنی، هم وصف انسان است؛ همانند علم و جهل و شجاعت و ترس؛ و هم وصف صفات فعل انسان؛ مانند حسن دانش آموختن. 👈 سازگاری و ناسازگاری با هدف: گاهی از سازگاری و ناسازگاری هدف با عنوان مصلحت و مفسده یاد می‌شود. این معنی وصف افعال و صفات قرار می‌گیرد، اگر حسن و قبح را به این معنی بدانیم، این پرسش پدید می‌آید که سنجش سازگاری و ناسازگای با هدف و غرض چه کسی صورت می‌گیرد؛ هدف فاعل یا نوع انسان‌ها؟ 🔹‌ علامه طباطبایی در جلد دوم اصول فلسفه، مقاله اعتباریات، و جلد پنجم المیزان، درباره حسن و قبح، دو تعریف یاد کرده است. وی حسن و قبح را در محسوسات به معنای زیبایی و سازگاری با نیروی ادراک حسی و یا زشتی و ناسازگاری با آن تفسیر می‌کند. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/حسن_و_قبح_اخلاقی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌹🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠هستی‌شناسی عرفانی ابن‌عربی💠 🔸مبحث‌ هستی‌شناسی‌ و خداشناسی‌ عرفانی‌ ابن‌ عربی‌ را می‌توان‌ یکی‌ از مهم‌ترین‌ دست‌آوردهای‌ پژوهش‌های‌ نظری‌ - عقلی‌ و کشفی‌ - شهودی‌ وی‌ به‌ شمار آورد که‌ دامنه تأثیر آن‌ در دوران‌های‌ پس‌ از وی‌ بسیار گسترده‌ شده‌ است‌، بدان‌سان‌ که‌ همه اندیشمندان‌ فلسفی‌ - عرفانی‌ دوران‌های‌ بعدی‌ کم‌ و بیش‌ و به‌ گونه‌ای‌ از سرچشمه اندیشه‌های‌ وی‌ در این‌ زمینه‌ نوشیده‌اند. 🔹‌ ابن‌ عربی‌ مبحث‌ هستی‌شناسی‌ خود را از این‌ موضوع‌ آغاز می‌کند که‌ هستی‌ و نیستی‌ (وجود و عدم‌) دو امر زائد بر «موجود و معدوم‌» نیستند، بلکه‌ خودِ «موجود و معدوم‌» اند، اما و هم‌چنین‌ می‌پندارد که‌ «هستی‌ و نیستی‌» دو صفت‌ راجع‌ به‌ «موجود و معدوم‌» اند و آن‌ دو را مانند خانه‌ای‌ می‌پندارد که‌ موجود و معدوم‌ داخل‌ آن‌ می‌شوند. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/هستی‌شناسی_عرفانی_ابن‌عربی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌸🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
👈 فعالیتهای جدید کتابخانه 🔰 در یک 🍃برای جستجو در یک گروه مشخص از کتاب ها، می توان با کلیک روی عنوان مورد نظر (مانند کتاب های فقهی) و ورود به صفحه مربوطه، نتایج جستجو را فقط در همان گروه مشاهده کرد.🍃 🔰 در مجموعه 🍃برای جستجو در آثار و تألیفات یک نویسنده، می توان با کلیک روی نام نویسنده به صفحه حاوی اسامی کتب نویسنده مزبور وارد شد و با درج کلمات مورد نظر در نوار جستجو، نتایج را در میان تألیفات وی مشاهده کرد.🍃 🔰 از طریق 🍃با توجه به فراوانی جستجو در گروه های قرآنی، لغت و رجال، کلیدهای میان بر در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب پس از انتخاب متن می توان با فشردن کلیدهای «alt+q» نتایج جستجو در گروه قرآنی، با فشردن کلیدهای «alt+l» نتایج جستجو در گروه لغة و با فشردن کلیدهای «alt+r» نتایج جستجو را در گروه رجال مشاهده کرد.🍃 ♨️ کتابخانه‌ای برای مستند کردن مقاله‌ها است. 🌐 www.eShia.ir •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠اظهار دوستی💠 🔸انسان به گونه‌ای آفریده شده است که مجبور است در جمع زندگی کند. زیرا او نیازهای بسیاری دارد. نیازهای جسمانی، نیازهای شناختی، نیازهای عاطفی، نیازهای اجتماعی از مهمترین نیازها می‌باشند که تنها در زندگی جمعی و داشتن تعامل و روابط اجتماعی میسر است. بنابراین، یکی از ضروریات زندگی داشتن روابط دوستانه و صمیمانه است. 🔹‌ در اسلام روابط انسان‌ها اعم از رابطه دوستی یا فامیلی باید بر اصول روابط ایمانی باشد. زیرا در روابط ایمانی ضمن اینکه روابط انسانی رعایت می‌گردد، تعامل انسانی بر اساس آموزه‌های دینی شکل می‌گیرد و خوشبختی هر دو جهان را به دنبال دارد. 🔸آنچه که در این میان مهم است آشکار کردن محبت و علاقه به دیگران است. 🔹‌ در روایت است که مردی از مسجد گذر کرد در حالیکه امام باقر و امام صادق علیهما السلام نیز در مسجد نشسته بودند. یکی از اصحاب امام باقر علیه السلام گفت: به خدا قسم من این شخص را دوست می‌دارم. امام فرمود: پس به او خبر بده. چرا که این خبردادن، هم مودّت و دوستی را پایدارتر می‌کند و هم در ایجاد الفت، خوب است. [بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، ج۷۱، ص۱۸۱.] ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/اظهار_دوستی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌸🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠نفس‌الامر💠 🔸تفکیک ذهن از عین و‌ اندیشه از واقعیت، هنگامی برای انسان مطرح می‌شود که وی در می‌یابد که برخی‌ اندیشه‌ها کاذب و برخی صادقند و تشخیص این مطلب، کار چندان دشوار و سختی نیست. 🔹‌لیکن موضوع مهم‌تر این است که معیار و ملاک حقیقت و خطا یا صدق و کذب چیست. 🔸مفهوم نفس‌الامر، چنانکه بزرگان حکمت گفته‌اند، به معنای «خود شی‌ء» است. کلمه «نفس» در این عنوان، به معنای «ذات» و واژه «امر» در آن به معنای «شی ء» است؛ چنانکه در شرح تجرید آمده است: «والمراد بنفس الامر ما یفهم من قولنا هذا الامر کذا فی نفسه او لیس کذا‌ای فی حد ذاته بالنظر الیه، مع قطع النظر عن ادراک المدرِک و اخبار المخبِر، علی ان المراد بالامر، الشان و الشی ء و بالنفس، الذات.» 🔹‌حکیم ملاهادی سبزواری، درباره همین موضوع، سروده است: بحدّ ذات الشی ء نفس الامر حُدَّ و عالم الامر و ذا عقل یعدّ. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/نفس‌الامر 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌸🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠ادبیات تطبیقی💠 🔸ادبیات تطبیقی را اینگونه تعریف کرده‌اند که پژوهش در موارد تلاقی ادبیات در زبان‌های مختلف و یافتن پیوندهای پیچیده و متعدد ادب در گذشته و حال. این پیوند گاه در حوزه واژه‌ها و موضوعات است و زمانی در تصاویر و قالب‌های مختلف و گاه در حوزه احساسات و عواطفی که از ادیبی به ادیب دیگر می‌رسد و او را متاثر می‌سازد. 🔹‌در ادب تطبیقی آنچه مورد نظر محقق است نفس اثر ادبی نیست بلکه تحقیق در چگونگی تجلی و انعکاسی است که اثر ادبی قومی در ادب قوم دیگر پیدا می‌کند. به این معنا که نویسنده و شاعر قومی، چطور با مضامین و آثار قوم دیگر روبه‌رو شده و آن آثار را چگونه و به چه نحوی تلقی کرده است. 🔸اصطلاح ادبیات تطبیقی را نخستین بار «ویلمن» نقاد فرانسوی و استاد دانشگاه سوربن به کار برد، سپس «سنت بو» منتقد دیگر فرانسوی آن را ترویج کرد. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/ادبیات_تطبیقی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍂🌸🍂•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
1608570492128.pdf
17.85M
💠 همزمان با نزدیک شدن به دهه فجر، فایل pdf کتاب تقدیم تان می‌شود. 🔰 این کتاب که ما حصل ۱۷ هزار ساعت کار پژوهشی و بررسی ۱۹ هزار است، دستاورد های جمهوری اسلامی را در دوران بیان می‌کند و الحمد لله مورد تحسین و عنایت بسیاری از بزرگان واقع شده است. •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 کانال ویکی فقه👇 🆔 @wikifeqh
💠تفکر انتقادی💠 🔹برای پرورش شهروند دینی و اخلاقی در جامعه اسلامی، توجه به پرورش تفکر انتقادی به منزله یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت، باید مورد توجه نظام آموزشی قرار گیرد. 🔸در تعریف تفکر انتقادی، «انیس» به نقل از سیف بیان می‌کند: «تفکر مستدل و تیزبینانه درباره اینکه چه چیزی را باور کنیم و چه اعمالی را انجام دهیم.» 🔹در جایی دیگر «وولفولک» اشاره می‌کند که تفکر انتقادی «ارزیابی تصمیمات از راه وارسی منطقی و منظم مسائل، شواهد، و راه حل‌هاست.» 🔸بنابراین اگر تعلیم و تربیت در معنای عام و تربیت دینی در معنای خاص را در نظام آموزش متوسطه بررسی کنیم، به روشنی مشخص می‌شود که تعلیم و تربیت دینی دانش‌آموزان، چه در مقاطع پایین و چه در مقاطع بالاتر به ویژه در مقطع آموزش متوسطه، در توجه به پرورش تفکر انتقادی دانش‌آموزان، غفلت کرده است. 🔹غفلت از این امر مهم، منجر به این شده است که دانش‌آموزان به طور ثابت و غیر منعطف و گاه متعصبانه و جزمی‌نگر، به پدیده‌ها و امور و به آموزه‌های دینی نگاه کنند که این امر در واقع با اصل آزادی و اختیار که خداوند در قرآن به طور صریح به آن اشاره کرده است، منافات دارد. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/تربیت_دینی_مدارس 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠عهد عتیق💠 🔸عهد عتیق، مجموعه ۳۹ کتاب و یا رساله‌ای است که به زعم مسیحیان و یهودیان توسط برخی از پیامبران و یا پیروان آنها در طول قرون متوالی ـ از زمان حضرت موسی (ع) تا قبل از میلاد مسیح (ع) نگاشته شده است. 🔹عهد قدیم، که تنها بخش مورد اعتقاد یهودیان و قسمتی از کتاب مسیحیان است، حدود سه چهارم کتاب مقدس را در بر می‌گیرد. این مجموعه، که گفته می‌شود طی قرن‌ها و به دست نویسندگان مختلف نگاشته شده، در برگیرنده مطالب متنوعی از قبیل تاریخ، شریعت، حکمت، مناجات، شعر و پیشگویی است. 🔸بیشتر کتاب‌های این بخش به زبان عبری و‌ اندکی از آن به زبان کلدانی نوشته شده است. این مجموعه مشتمل بر ۳۹ یا ۴۶ کتاب است این اختلاف از تفاوت دو نسخه قدیمی عهد قدیم نشات می‌گیرد. 🔹پنج کتاب آغازین این بخش، تورات حضرت موسی (ع) نامیده می‌شود. البته کاتولیک‌ها و ارتودکس‌ها علاوه بر این مجموعه، ۷ کتاب دیگر را نیز جزء بخش عهد عتیق کتاب مقدس می‌دانند. بخش عهد جدید مجموعه ۲۷ کتاب و یا رساله‌ای است که سالها بعد از حضرت مسیح به زعم مسیحیان توسط ۸ تن از شاگردان و یا پیروان اولیهی آن حضرت در طول ده‌ها سال نگاشته شده است. چهار کتاب آغازین این بخش انجیل نامیده می‌شود. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/عهد_عتیق 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠رسم ردیء💠 🔸 رسم رديء، از اصطلاحات علم منطق بوده و به تعریف رسمی اعم یا اخص از مرسوم اطلاق می‌شود. 🔹 رسم به لحاظ تساوی و عدم تساوی آن با مرسوم به دو نوع رسم تقسیم شده است: 1️⃣ رسم جیّد؛ 2️⃣ رسم ردیء. 🔸 تعریف به رسم را در صورتی رسم ردیء گویند که برابر با مرسوم نباشد، بلکه مخالف مرسوم باشد، بدین معنا که رسم، اعم یا اخص از مرسوم باشد؛ مانند تعریف انسان به حساس و یا تعریف حیوان به ناطق. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/رسم_ردیء 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠اخلاق نسبی💠 🔸ارزش‌های اخلاقی ریشه در فطرت انسان دارند و از آنجا که فطرت در همه انسان‌ها مشترک است، ارزش‌های اخلاقی نیز در مورد همه انسان‌ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها یکسان است و این‌ همان مطلق بودن اصول اخلاقی است. 🔹بعضی از مکاتب اخلاقی معتقدند که ارزش‌های اخلاقی نسبی هستند یعنی بر حسب شرایط زمانی و مکانی، ارزش‌های اخلاقی تغییر می‌یابند. 🔸در یک تقسیم بندی می‌توان انواع نسبیت گرایی اخلاقی را به صورت زیر بیان داشت: 1️⃣ نسبیتگرایی زیست‌شناختی: اصول اخلاقی، تابعی از وضعیت متغیر زیستی فرد است. 2️⃣ نسبیت‌گرایی جامعه‌شناختی: اصول اخلاقی، تابعی از اوضاع متغیر اجتماعی است که فرد در آن زندگی می‌کند. 3️⃣ نسبیت‌گرایی روان‌شناختی: مفاهیم اخلاقی، تابعی از وضعیت روانی متغیر فرد، ذوق و سلیقه و میل و دلخواه اوست. به این نوع گاهی نسبیت گرایی ذوقی یا اگزیستانسیالیستی نیز گفته می‌شود. 4️⃣ نسبیت‌گرایی فرهنگی: فضیلت‌ها و رذیلت‌های اخلاقی بستگی به آداب و رسوم جامعه دارد. 5️⃣ نسبیت‌گرایی ماتریالیستی: فضیلت یا رذیلت بودن یک صفت یا رفتار، بستگی به نقش و کارکرد آن نسبت به ایجاد برابری و تساوی مادی در بین انسان‌ها و توزیع برابر امکانات دارد. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/اخلاق_نسبی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠تخلخل و تکاثف💠 🔸تخلخل و تکاثف، دو اصطلاح در فلسفه طبیعی به معنی رقیق شدن و غلیظ شدن هستند. 🔹تخلخل و تکاثف در لغت به معنای کاهش و افزایش پیوستگی میان ذرات چیزی است. 🔸در اصطلاح آن‌را به فزونی یا کاستی حجم چیزی بدون انضمام شیء خارجی و یا جدایی چیزی از آن، بر اثر عللی مانند حرارت و برودت، تعریف کرده‌اند. 🔹با توجه به تعریفی که برای تخلخل و تکاثف شد، این اصطلاح از نمو و ذبول متمایز می‌شود، با آن‌که هر یک نوعی از حرکت در کمیت به شمار می‌روند، در تخلخل و تکاثف مقدار جسم بدون پیوستگی یا جداییِ چیزی زیاد و کم می‌شود، اما نمو و ذبول همراه با پیوستگی یا جدایی است. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/تخلخل_و_تکاثف 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠تلمیح💠 🔸تلْمیح، از صنایع معنوی در علم بدیع است که اشاره به آیه، حدیث، ضرب‌المثل، بیت و داستان در شعر دارد. 🔹تلمیح از ریشۀ لمح، در لغت به این معانی آمده است: به سوی چیزی نگاه اجمالی و مختصر کردن، درخشیدن برق و ستاره شباهت داشتن، و به گوشۀ چشم اشاره کردن. برخی با مقدم داشتن میم بر لام، این واژه را تملیح، از ریشۀ ملح به معنای نمک به اندازه در طعام کردن، و نیز نمکین کردن کلام با استفاده از پاره‌ای اشارات، حکایات و وقایع مشهور، دانسته‌اند. اما گروهی از علمای علم بدیع، صورت اخیر را خطا، و تلمیح را صواب دانسته‌اند. 🔸تلمیح در لغت به معنای «به گوشه چشم نگریستن» است و در اصطلاح، اشاره به آیه، حدیث، مَثَل، داستان یا شعری مشهور با حداقل کلمات است تا با تداعی شدن آن‌ها مقصود گوینده واضح‌تر و مطلبش مؤثرتر شود. 🔹مانند بیت «جهان پیر است و بی‌بنیاد از این فرهادکش فریاد/ که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم» که به داستان شیرین و فرهاد اشاره دارد یا بیت «لَوأسمَعوا یَعقُوبَ ذِکرَ مَلاحَةٍ/ فی وجهِهِ، نَسِیَ الجَمالَ الیوسُفی» اگر ملاحتِ سیمای او را به گوش یعقوب می‌رساندند، او زیبایی یوسف‌گونه را فراموش می‌کرد که به داستان قرآنیِ یعقوب و یوسف اشاره می‌کند. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/تلمیح 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌼🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeqh
💠قیاس اقناعی‌💠 🔸قیاس اقناعی‌، یکی از اصطلاحات علم منطق و عبارت است از قیاسی که ایجاد یقین نمی‌کند بلکه تنها ذهن را اقناع می‌کند و و مؤلَّف از مظنونات و مقبولات و مشهورات است. 🔹قیاس اقناعی‌ یا قیاس خطابی، قیاسی است که ایجاد یقین جازم نمی‌کند بلکه تنها ذهن را اقناع می‌کند و به چیزی معتقد می‌سازد، مانند قیاساتی که در خطابه به کار می‌رود. بنابراین قیاس، مورد استفاده در صناعت خطابه را قیاس خطابی یا اقناعی گویند. 🔸هدف از خطابه، اقناع قلبی مخاطبین است. این اقناع می‌تواند نتیجه ظن و احتمال راجح نسبت به مفاد یک قول باشد و لازم نیست ناشی از یقین به آن باشد. 🔹ماده قیاس خطابی، مظنونات یا مقبولات و یا مشهورات (اعم از حقیقی و غیر حقیقی) می‌باشد. و به لحاظ صورت نیز می‌تواند از اَشکال فاقد شرایط انتاج و اَشکال غیر منتج هم بهره ببرد اما مشروط به این که مفید ظن برای مخاطب باشد. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/قیاس_اقناعی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeq
💠امکان استعدادی💠 🔸واژه امکان در فلسفه ، هنگامی که بدون قید خاصی به کار می‌رود به معنای سلب ضرورت وجود و عدم از ماهیت است که همان امکان ماهوی است. 🔸امکان در یک معنا، به "استعداد یک شیء برای پذیرش حالتی جدیدگفته می‌شود که به همین مناسبت، این امکان را امکان استعدادی می‌نامند. 🔸حالت جدیدی که شیء می‌پذیرد، ممکن است "صورت" (فعلیت) یا " عرض " جدیدی باشد. مثلا چوب با سوختن تبدیل به خاکستر می‌شود و در این فرایند، اساسا چوب به ماده جدیدی (خاکستر) بدل می‌شود که در این نوع تغییر در اصطلاح فلسفه، صورت شیء تغییر می‌کند و در مثال ما صورت چوب به صورت خاکستر تبدیل می‌گردد. 🔸با توجه به فرایند تبدیل چوب به خاکستر، درمی یابیم که وضعیت و حالت خاصی در چوب تحقق دارد که باعث می‌گردد با سوختن به خاکستر تبدیل شود؛ زیرا چیزهای سوختنی دیگری مثل نفت با سوختن، خاکستر ایجاد نمی‌کنند ولذا می‌فهمیم که سبب تولید خاکستر در وضعیت و حالت خود چوب نهفته است که در اصطلاح فلسفی از آن به استعداد چوب برای تبدیل به خاکستر یاد می‌کنند. ◀️ براي مطالعه کامل مقاله بر روي لينک زير کليک کنيد👇 🌐 wikifeqh.ir/امکان_استعدادی 📌 کلمات کلیدی: •┈┈••✾•🍃🌸🍃•✾••┈┈• 📌 ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی 🆔 @wikifeq
⭕️ واکنش جهانپور به تزریق واکسن کرونا به ایرانیان در ارمنستان 🔸 کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت: 🔹 در برخی از کشور‌های همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است. این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده اند. 🔹 از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود. 🔹 اگرچه واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ مصرف گذشته نیستند اما برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آن‌ها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند. 🔹 ممکن است در برخی از شهر‌های عراق هم شاهد این وضعیت باشیم. 🆔 @YjcNewsChannel
📺بحث استدلالی دقیق نیاز یا عدم نیاز به سلاح هسته ای به هدف بازدارندگی https://www.telewebion.com/episode/2608556 در برنامه سوره ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شبکه ۴ سیما ببینید↖️ ↖️ لینک همه قسمت های برنامه گفتگو محور سوره در شبکه چهار تلویزیون https://www.telewebion.com/program/all-episodes/71608 ↖️با یک اشاره☝🏼 آرشیو سوره بویژه سوره ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ شبکه ۴ سیما
⭕️ 🔸چگونه به دیگران پند دهیم؟ 🔹امام عسکری علیه السلام: 🔺هر که برادرش را در خلوت پند دهد، او را آراسته است و هر کس برادرش را در جمع پند دهد، او را سرشکسته کرده است. (تحف العقول، ص ۴) 🆔 @YjcNewsChannel
⭕آسیب بیش از ۱۵۰۰ کسب و کار از حملات سایبری در آمریکا 🔸️فرد وکولا، مدیرعامل شرکت رایانه ای "کاسیا": 🔹️بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ کسب و کار مختلف در سراسر جهان از حمله اخیر هکر‌ها به این شرکت رایانه‌ای آسیب دیدند. 🔹️ برآورد دقیق آسیب پذیری حمله اخیر باج افزار‌ها به این شرکت بسیار دشوار است. بیشتر افرادی که تحت تاثیر این حملات سایبری قرار گرفتند از مشتریان اصلی "کاسیا" بودند که متاسفانه اطلاعاتشان به دست هکر‌ها افتاده است. 🆔 @YjcNewsChannel