eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.6هزار دنبال‌کننده
497 عکس
151 ویدیو
342 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. او در فصل نخست پیرامون نحوه پیدایش قرآن سخن می گوید و معتقد است این کتاب شرح و بیان جنبه های بشری تجربه و عمل پیامبر اکرم (ص) است. او به هیچ وجه جایگاه الهی قرآن را نفی نمی کند اما توضیح می دهد که در کتابش درصدد بیان این جنبه نیست. سپس می افزاید که در نگاه وی، قرآن باید به عنوان اثری فهمیده شود که به عهدین می‌پردازد و تلاش می کند آن را تفسیر کند. او به بحث پیرامون وضعیت روحی پیامبر (ص) می پردازد و پیامبر دارای تجربه های عرفانی می داند و البته چندین بار اذعان می کند که ایشان فاقد هرگونه بیماری روانی بوده اند. گلدری در فصل دوم به تفسیر قرآن پرداخته و معتقد است قرآن فقط دو روش تفسیر را مجاز دانسته است: اول اینکه خداوند معانی قرآن را تعلیم دهد و دوم رویکرد زبانی. وی می‌گوید روش‌های سنتی تفسیر، محلّ بحث و مناقشه قرار گرفته‌اند و ماهیت چندمعناییِ بسیاری از کلمات عربی در قرآن، تفسیر قطعی را دشوار نموده است. وی در ادامه به روش کتاب خود پرداخته و آن را «چندمعنایی بینا‌متنی» عنوان کرده است، روشی که در اصل شامل تحلیل زبانی مقایسه‌ای مفصل، به عنوان ابزاری برای فرضیه‌سازی حالت‌های ذهنی پیامبر اکرمدر طی تجربه عرفانی اوست؛ گلدری تکرار می‌کند که هیچ قصد جدلی ندارد. گلدری در فصل سوم نمونه‌هایی از چندمعنایی میان‌متنی از منظر قرآنی و زبان عربی را ارائه کرده که بر نخستین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) تمرکز دارد. گلدری استدلال می‌کند که در قرآن کریم، دانش به انسانی آموخته شده است که همانند اتصال جنین در رحم مادر، به خدا متمسک باشد. این استعاره گلدری را قادر می‌سازد تا این آیات قرآنی را با بحث بین نیکودموس(Nicodemus) و عیسی در فصل سوم انجیل یوحنا مقایسه کند. دو مقایسه دیگر بعدی، یکی مربوط به طلاق و دیگری مربوط به زکریا و پسرش می باشد. @studiesofshia فصل چهارم رابطه میان قرآن کریم و کتاب مقدس را با تمرکز بر این پرسش بررسی می‌کند که چرا قرآن کریم از مسیحیان می‌خواهد که از انجیل پیروی کنند، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد قرآن مخالف الهیات مسیحی است. استدلال اساسی گلدری این است که پیامبر اکرم(ص) می‌خواست خود را به عنوان یک پیامبر از جانب همان خدای کتاب مقدس اثبات کند و در این جهت، ارتباط و تفسیر متون کتاب مقدس برای پشتیبانی از ادعای ایشان مطرح گردید. بحث گلدری این است که از منظر قرآن، تورات و انجیل تحریف نشده اما معنا و تفسیر آن از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، توسط یهودیان و مسیحیان معاصر ایشان تحریف شده است. از نظر گلدری، انحصار نجات (salvific exclusivism) هیچ مبنایی در قرآن ندارد. در فصل‌های پنجم تا هفتم کتاب، گلدری نمونه‌هایی از چندمعنایی بینا‌متنی در قرآن و کتاب مقدس ارائه کرده است. فصل پنجم به تعامل میان اصطلاحات قرآنی و مسیحی می‌پردازد و به طور خاص، مفاهیم پسر خدا، خدای پدر و تولد روحانی مورد نظر بوده است. در فصل ششم این دیدگاه مطرح می‌شود که قرآن لزوماً با اعتقاد عهد جدید مبنی بر اینکه عیسی از خدا متولد شده است، مغایرت ندارد بلکه سعی در تفسیر انجیل یوحنا دارد. در فصل هفتم، به تجسم کلمه (word) در انجیل یوحنا و پیوند درون‌متنی میان داستان خلقت در سفر پیدایش، انجیل یوحنا و قرآن کریم توجه شده است. طبق دیدگاه گلدری که در فصل ششم آمده، این متون متناقض یکدیگر نیست اما تفاسیری از این متون وجود دارد که در رقابت با یکدیگر هستند و با هم تنش دارند. فصل هشتم، آخرین فصل اصلی است و گلدری در این قسمت از روش چندمعنایی میان‌متنی خود برای بحث پیرامون کنایه‌‌ها و تمثیلات قرآن بهره می‌گیرد. او منع از ربا را به عنوان مثال اصلی خود مطرح می‌کند و این پیشنهاد را ارائه نموده که منع، در درجه اول یک درس معنوی است و می‌خواهد به مخاطبان این نکته را یادآور شود که خداوند جان‌های مردم را به عنوان یک قرض برای مدتی مشخص به آن‌ها داده و لازم است آن را بازگردانند و تسویه کنند. @studiesofshia 👇👇👇
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
☝️☝️☝️ @studiesofshia از آنجایی که بسیاری از استدلال ها در کتاب گلدری، مغایر استدلال دانشمندان اسلامی در قرون متمادی است، کتاب او احتمالا در برخی محافل بحث برانگیز باشد. علاوه بر این، اگر چه او به توضیح و ترجمه اصطلاحات پرداخته اما مواجهه با بحث او نیازمند دانش عربی، یونانی و عبری در کنار آشنایی با دامنه گسترده ای ادبیان ثانویه است. بنابراین کتاب «تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین» اثری فنی به حساب می آید که برای مخاطبان علاقه‌مند تدوین شده است. مباحث کتاب گلدری می تواند در سطح عمومی تری نیز پیگیری شود، هرچند گلدری اشاره خاصی برای کارهای آینده نداشته اما باید امیدوار بود او این مساله را ادامه دهد و به توسعه استدلال خود در حوزه دانشگاهی بپردازد. Wilson, T. (2019). Reviews in Religion & Theology 2019-04-01 26(2): 234-237 منبع معرفی فارسی 🔸Qur'anic Hermeneutics argues for the importance of understanding the polysemous nature of the words in the Qur'an and outlines a new method of Qur'anic exegesis called intertextual polysemy. By interweaving science, history and religious studies, Abdulla Galadari introduces a linguistic approach which draws on neuropsychology. This book features examples of intertextual polysemy within the Qur'an, as well as between the Qur'an and the Bible. It provides examples that intimately engage with Christological concepts of the Gospels, in addition to examples of allegorical interpretation through inner-Qur'anic allusions. Galadari reveals how new creative insights are possible, and argues that the Qur'an did not come to denounce the Gospel–which is one of the stumbling blocks between Islam and Christianity–but only to interpret it in its own words. 🔺Download the PDF مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_6010265844045579986.pdf
8.64M
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ فراخوان کنفرانس درباره دین در آموزش مدرن 🔹دانشگاه ملی استرالیا، استرالیا ❇️ Religion in Modern Education: Conflict, Policy, and Practice More Information مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ شماره ویژه در "فلسفه تطبیقی دین" ❇️ Special Issue on "Comparative Philosophy of Religion" 🔹Submission last Date: 22 May 2023 🔹Publication Date: Autumn 2023 More Information مرجع تخصصی @studiesofshia
❇️ همایش قرآنی: پیامبر دیگر، عیسی در قرآن ❇️ QURANIC CONFERENCE: THE OTHER PROPHET, JESUS IN THE QURAN 🔹Thursday, 2. Feb. 2023 09:00 More Information مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭ليت شعري اين استقرت بک النوي😭 ✳️ ندبه های بدون مرز @Allah4all 🔹تصاویر مربوط به موسسه عصر ظهور در یکی از کشورهای آفریقایی می‌باشد 🔸: برای معرفی حضرت در میان مردم جهان چه کرده ایم؟! مظلومان عالم منتظر مبلغان جهادی هستند. اگر مرد رهی بسم الله ... مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5917777081990645592.pdf
634.3K
@studiesofshia ✳️ دین پژوهی ایرانی و مشکل معادل گزینی 🔹پیشنهاد معادل هایی پارسی برای چند اصطلاح کلیدی 🔸محمدعلی طباطبایی @studiesofshia 🔺چکیده: هر علمی مجموعه اصطلاحات تخصصی دارد که کاربرد درست آنها موجب انتقال آسانتر و سریعتر مفاهیم پیچیده میشود. در حوزه دین پزوهی به نظر میرسد تاکنون تلاش قابل توجهی برای گزینش معادل هایی دقیق و مبتنی بر اصول علمی در برار اصطلاحات تخصصی رایج در متون غربی انجام نشده است. نویسنده در نوشتار حاضر می کوشد معادل های پارسی جدیدی برای شش اصطلاح پرکاربرد انگلیسی در متون تخصصی مربوط به دین پژوهی پیشنهد کند. وی در راستای این هدف، ابتدا توضیحاتی درباره تعریف و کاربردهای هر اصطلاح در زبان انگلیسی و معادل هایی که پیش از این بری آنها به کار رفته، بیان می کند. سپس، معادل پیشنهادی خود را با ذکر ادله و شواهد ارائه می نماید. نویسنده در نوشتار پیش رو، معادل هایی «کراسه»، «بایبل»، «راست پندارانه»، «دگر اندیشانه»، و «مسیهودی» را به ترتیب برای اصطلاحات Scripture، Bible، Rabbinic، Heterodox، Jewish_Christianity پیشنهاد داده است. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ When looking for a PhD project, a good starting point is letting your professors know you are interested in doing a PhD. Additionally, universities typically have a web page where vacancies announced; look here for vacancies of the Radboud University and here for vacancies in the RadboudUMC. There are also numerous other websites where PhD vacancies are advertised; see the list on the right sidebar of this page. 🔹Netherlands http://www.academictransfer.nl/ http://www.euraxess.nl/ http://www.pcdi.nl/ http://vacaturekrant.nl/ 🔹Europe http://www.euraxess.nl/ http://www.daad.de/deutschland/index.en.htmlv http://www.qreer.com/ 🔹Worldwide http://www.career.edu/ http://www.nature.com/naturejobs/index.html http://sciencecareers.sciencemag.org/ http://www.gradschools.com/ http://www.gradschools.com/. http://www.internationalgraduate.net/ مرجع تخصصی @studiesofshia
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺 @Allah4all 🌺🌺 قال رسول الله ص: یا علی انت الصراط المستقیم 🌺🌺 💠 با سعادت امیر مؤمنان حضرت بن ابی طالب علیهما السلام بر دلباختگان آن حضرت و بر تمامی آزادگان جهان تبریک و تهنیت. 💠 Congratulations On The Birthday anniversary of (A.S) 🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺 🔹امام على عليه السلام : سزاوارترين مردم به زهدورزى، كسى است كه عيب و نقص دنيا را بشناسد. 🔹Imam Ali (AS) said, 'The person best able to practice abstemiousness is he who understands the inferiority of this worldly life.' 🔹الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحَقُّ الناسِ بالزَّهادَةِ مَن عَرَفَ نَقصَ الدنيا. مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all 🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
✳️ اندر کم کاری های ... ؟! @Allah4all 🔺نویسنده این یادداشت یک ایرانی مقیم انگلستان می باشد. 🔹از رستوران ایرانی که بیرون آمدیم. مثل همیشه دوستان و کارکنان رستوران لطف بسیار داشتند و در همان گوشه دنجی که محل قرارمان بود منتظر حسن نشستم. هوا پاک و صاف و خنک بود. حسن گفت تا ایستگاه همر اسمیت همراهم می آید. از خیابان کینگ استریت سمت ایستگاه میرفتیم. گفتم حسن! سری به این کتابفروشی بزنیم. کتابفروشی الف. 🔸جوان پشت پیشخوان گفت جلسه است. صدای سخنران می آمد و جمعیتی حدود بیست نفر شنونده بودند. کلمه ایران و فارس به گوشم خورد. گفتم میتوانیم شرکت کنیم؟ ... نشستیم. سخنران دکتر نبیل حیدری بود در باره کتاب التشیع العربی و التشیع الفارسی صحبت میکرد و پاسخ به پرسش ها. 🔹همان بحث های معروف: شیعیان در ایران قائل به تحریف قرآنند. نهج البلاغه را شریف رضی نوشته است. ایرانیان خلفا را سبّ می کنند. مراجع قم در عید الزهرا شرکت می کنند و… سخن دو رشته داشت. ضد ایرانی و ضد شیعه امامیه. 🔸وقت گرفتم، توضیح بدهم. خوشبختانه مدیر جلسه با خوشرویی پذیرفت. گفتم: در سال ۱۹۴۵ آرتور جفری کتاب المصاحف را در قاهره منتشر کرد تا ثابت کند اهل سنت به تحریف قرآن اعتقاد دارند. اخیرا هم انتشارات بریل کتاب: the revelation and falsification نوشته ایتان کلبرگ شیعه شناس صهیونیست و امیر معزی را منتشر کرد تا ثابت کند شیعه به تحریف قرآن باور دارد. @Allah4all 🔹بسیار خوب شما به ایران سفر کنید تمامی نسخه های قرآن را در کتابخانه ها و گنجینه نسخ خطی قرآن ببینید. آیا می توانید قرآنی پیدا کنید که حتی یک آیه و یا یک کلمه اش متفاوت باشد؟ چرا قرآن را که راز و رمز و تکیه گاه وحدت همه مسلمانان است، با چنین بحث هایی تبدیل به موضوع تفرقه می کنیم؟ 🔸در مورد نهج البلاغه، کتاب هایی مثل مصادر نهج البلاغة و اسانيده از عبدالزهره الحسنی منتشر شده است که نشان می دهد بسیاری از خطبه ها پیش از تولد سید رضی در منابع وجود دارد. چگونه سید رضی می تواند نویسنده آن متون باشد؟ مگر آیت الله سیستانی نگفت سب خلفا و عایشه همسر پیامبر حرام است. مگر نگفت اهل سنت خود ما هستند؛ تعبیر انفسنا را به کار برد چرا این موارد را نمی بینید؟ 🔹در مسیر که به خانه می آمدم کتاب نبیل حیدری را که برایم امضا کرده بود ورق می زدم با خود می گفتم. کجاست آن کتاب درجه اولی که در باره شیعه امامیه قابل عرضه جهانی باشد. واقعیت این است که پس از اصل الشیعه کاشف الغطاء و الشیعه و التشیع محمدجواد مغنیه و شیعه در اسلام علامه طباطبایی ره نتوانسته ایم کتاب شایسته درجه اولی عرضه کنیم. این همه بودجه های میلیاردی - صدها میلیاردی هم هست!- در موسسات فرهنگی، دینی و تبلیغی در قم و تهران و مشهد صرف می شود، محصول و نتیجه اش کجاست؟ به نقل از علی اکبر بدیعی مرجع تخصصی @studiesofshia @allah4all
@studiesofshia ❇️ کتابی جدید درباره زندگی حضرت زینب سلام الله علیها 🔹کریستوفر کلوهسی ❇️ Half of My Heart: The Narratives of Zaynab, Daughter of 'Alî 🔹Christopher Paul Clohessy 🔸As Abû ʿAbd Allâh al-Ḥusayn, son of ʿAlî and Fâṭima and grandson of Muḥammad, moved inexorably towards death on the field of Karbalâʾ, his sister Zaynab was drawn ever closer to the centre of the family of Muḥammad, the ‘people of the house’ (ahl al-bayt). There she would remain for a few historic days, challenging the wickedness of the Islamic leadership, defending the actions of her brother, initiating the commemorative rituals, protecting and nurturing the new Imâm, al-Ḥusayn’s son ʿAlî b. al-Ḥusayn b. ʿAlî b. Abî Ṭâlib, until he could take his rightful place. This is her story. @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ گفتگو با کریستوفر کلوهسی با موضوع تألیف کتاب درباره حضرت زینب سلام الله علیها کلوهسی که ساکن ایتالیاست در جوانی مطالعات اسلامی خود را در قاهره و رم انجام داده و در مصر بیشتر به تحصیل مطالعات عربی پرداخته و در رم از حضور استادان مسلمان و غیرمسلمان بهره‌مند شده است. او گفته است نیمی از قلبم برای فاطمه (س) و نیمه دیگر قلبم برای زینب (س) است. امید حسینی‌نژاد | شهرآرانیوز - «همه چیز برای من از [حضرت] زهرا (س) شروع شد. نمی‌شود که درمورد [امام]حسین (ع) پژوهش کنید و درباره مادر ایشان مطالعه‌ای نداشته باشید. من حیرت کردم که چطور در مورد کسی که این قدر ارادت به او وجود دارد، هیچ کتابی (به زبان انگلیسی) در دست نیست. او نقش مبنایی در دوره ابتدایی گسترش اسلام داشته است و باید شخصیت و جایگاه او را به‌خوبی شناخت. پس تصمیم گرفتم که رساله دکتری خودم را درباره ایشان بنویسم.» این بخشی از سخنان یک کشیش ایتالیایی درباره جایگاه حضرت زهرا (س) است. کریستوفر کلوهسی، یک کشیش کاتولیک رومی متولد آفریقای جنوبی و نویسنده کتاب «فاطمه، دختر حضرت محمد (ص)» (چاپ اول: ۲۰۰، چاپ دوم:۲۰۱۸) و کتاب «نیمی از قلبم: روایت‌هایی از [حضرت]زینب، دختر [امام]علی (ع)» (۲۰۱۸) است که هردو را انتشارات گورگیاس چاپ کرده است. کتابی که وی درباره حضرت فاطمه (س) به رشته تحریر درآورده است، در زمان نخستین انتشار در سال۲۰۰۹، اولین اثر جامع درباره زندگی ایشان به یک زبان اروپایی بود که براساس منابع دست اول عربی نوشته شده است. کلوهسی که ساکن ایتالیاست در جوانی مطالعات اسلامی خود را در قاهره و رم انجام داده و در مصر بیشتر به تحصیل مطالعات عربی پرداخته و در رم از حضور استادان مسلمان و غیرمسلمان بهره‌مند شده است. او پیش از این به عنوان یک کشیش جوان در منطقه‌ای در شهر کیپ‌تاون (آفریقای جنوبی) که اغلب مردم آن را مسلمان‌نشینان تشکیل می‌دهند کار کرده و متوجه شده که تقریبا همه خانواده‌های ساکن آن منطقه خویشاوندان یا دوستان مسلمان دارند و، چون کلوهسی فکر می‌کرد این موضوع مهمی است، لازم دید که غیرمسلمانان درک جامع و علمی از اسلام و مهم‌ترین متون عربی آن داشته باشند؛ بنابراین شروع به تحصیل تا مقطع دکتری در مؤسسه کاتولیک مطالعات اسلامی و عربی در رم کرده است و هم اکنون در همان مؤسسه تدریس می‌کند. او از ابتدا آشنایی زیادی با مذهب شیعه نداشت و پس از گذشت مدتی تصمیم گرفت تا پژوهش‌های بیشتری درباره اعتقادات شیعیان انجام دهد. او در‌این‌باره چنین می‌گوید: «در طول کلاس ها، ما یک دوره کوتاه درباره مذهب شیعه گذراندیم و من به شدت جذب [امام]حسین بن علی (ع) و واقعه کربلا شدم. زیرا هردو با منش مسیحیت به ویژه مسیحیت کاتولیک ارتباط عمیقی داشتند، بنابراین تصمیم گرفتم مطالعات شیعی را به شکل تخصصی دنبال کنم، به‌ویژه که در آن زمان پژوهشگران غربی اندکی به شیعه شناسی در اسلام توجه داشتند. در حقیقت، زمانی که تصمیم خود را برای تخصص در شیعه شناسی اعلام کردم، تعدادی از استادانم فکر می‌کردند این کار وقت تلف کردن است. البته، اکنون محققان غربی بیشتری شروع به مطالعه عمیق‌تر متون شیعه کرده اند. به همین دلیل تصمیم گرفتم از منظر یک غیرمسلمان، پژوهش مقطع دکتری خود را درباره او به عنوان یک الگوی جهانی دفاع از عدالت بنویسم.» نیمی از قلبم برای زینب (س) ماجرای نوشتن کتاب او درباره زندگی حضرت زینب (س) بسیار جالب توجه است. او می‌گوید: «ما یک گروه از استادان مطالعات عربی و اسلامی در رُم بودیم. سر میز ناهار بحث می‌کردیم که چرا مسلمانان کتاب قابل ملاحظه‌ای درباره زنان تأثیرگذار اسلام ننوشته‌اند. به عنوان نمونه درباره زنانی که در کربلا حضور داشتند. پس تصمیم گرفتیم که هرکدام یک خانم را انتخاب کنیم و زندگی‌نامه او را بنویسیم. من [حضرت]زینب (س) را انتخاب کردم، زیرا شناخت خوبی از مادر ایشان داشتم. البته بقیه فکر نمی‌کردند که سخن من جدی باشد، اما هیچ‌کس به جز من کتابی درباره شخصیت ایشان ننوشت.» کلوهسی درباره نام‌گذاری کتابش نیز چنین می‌گوید: «در مطالعاتم دیدم وقتی زینب بدن [امام]حسین (ع) را دید و ایشان به خاک سپرده شد برادر خود را با عنوان «نیمه قلب من» خطاب کرد. برای من نیمه اول قلبم، کتابی بود که درباره [حضرت]فاطمه (س) نوشتم و نیمه دوم قلبم برای زینب (س). گمان می‌کنم دیگر قلبی برایم نمانده باشد، اما این باعث نمی‌شود که از کتاب نوشتن دست بردارم. زینب (س) یک بانوی بی نظیر است و مانند حسین (ع) از همه مرز‌های دینی و سیاسی فراتر رفته است. او یک الگوی جهانی برای همه ماست.» کلوهسی در گفت‌و‌گویی به بررسی زوایای گوناگون کتابش پرداخته است. دربخشی از این گفتگو می‌گوید: «شخصیت زینب (س) در قبل از روز واقعه کربلا و بعد از آن بسیار متفاوت است. ادامه 👇👇👇 @studiesofshia
@studiesofshia ادامه از قبل 👆👆👆 او پیش از وقوع جنگ بار‌ها تحت‌تأثیر قرار گرفت و روحیه رقیق او باعث شد که بار‌ها به دلیل فشار‌های به وجود آمده از حال برود.» کلوهسی چنین ادامه می‌دهد: «اما در روز واقعه وضعیت تغییر می‌کند. حتی در گزارش‌های برخی مخالفان چنین آمده که حضرت زینب (س) در روز عاشورا، چون خورشید می‌درخشید و چندبار وارد معرکه شد و در برابر سپاه اموی ایستاد.» این کشیش مسیحی در کتابش شخصیت حضرت زینب (س) را در مقابل دشمنان به عنوان یک بانوی مقاوم و حماسه‌آفرین توصیف می‌کند. او با بررسی وضعیت سیاسی کوفه و فشاری که بر اهل بیت (ع) پس از حادثه کربلا وارد شد می‌نویسد: «پس از روز عاشورا رهبری کاروان اسرا بر عهده ایشان بود. شکی نیست که در مدت کوتاهی بانو زینب (س) مدیریت کاروان را برعهده داشت. زیرا امام سجاد (ع) بیمار بود. با اینکه بیماری بر ایشان غلبه داشت، اما مقام امامت را دارا بود. تا آنجایی که در کوفه علی‌بن‌الحسین (ع) از همانجایی که ایستاده بود در برابر یزید شروع به سخنرانی کرد و آنجا بود که مقام امامت در برابر همگان عیان شد.» کلوهسی در این کتاب به نکته‌ای جالب اشاره می‌کند و می‌نویسد: «من از برخی علما پرسیدم که آیا حضرت زینب (س) به مقام امامت رسید؟ با اینکه می‌دانم در شیعه چنین نظری مورد قبول نیست. اما می‌توانم بگویم که حضرت زینب (س) بدون آنکه دارای مقام امامت باشد و اختیارات یک امام را برعهده داشته باشد در آن دوران پر‌مشقت همه خصوصیات یک امام را دارا بود و به شایستگی کاروان اسرا را در برابر ظلم‌های سپاه یزید مدیریت کرد؛ و من به این سخن اطمینان دارم.» مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_Christopher_Paul_Clohessy_Half_Of_My_Heart_Life_of.pdf
3.66M
@studiesofshia ❇️ نیمی از قلبم: روایت هایی از زندگی زینب سلام الله علیها، دخت مکرم امیرالمؤمنین علیه السلام ❇️ Half of My Heart: The Narratives of Zaynab, Daughter of 'Alî 🔹کریستوفر کلوهسی 🔹Christopher Paul Clohessy @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@Thrillofpeace ✳️ عشق عجیب کشیش کاتولیک، کریستوفر کلوهسی به اهل‌بیت(ع) 🔺او کتابی پیرامون شخصیت حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) نوشته و آنها رو الگویی برای همه بشریت میداند. 💯مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5888599122881021829.pdf
6.61M
@studiesofshia ✳️ عقل و اعتقاد دینی (درآمدی بر فلسفه دین) ✳️ Religious Reason and Belief (An Introduction to the Philosophy of Religion) 🔹نویسنده: مایکل پترسون و دیگران 🔹Michael Peterson & ... 🔸مترجم: احمد نراقی، ابراهیم سلطانی مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ سه اندیشمند بزرگ جهان اسلام با سه قرائت مختلف از دین در یک تصویر!! 🔹شیخ محمد سعید رمضان البوطی 🔹شیخ یوسف عبدالله القرضاوی 🔹شیخ محمد غزالی معاصر مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5906659907037300283.pdf
877.4K
@studiesofshia ✳️ قرآن پژوهی در دانشگاه های جهان اسلام ✳️ Studying the Qur'an in the Muslim Academy 🔹مجید دانشگر 🔹Majid Daneshgar 🔸AAR Reflection and Theory in the Study of Religion - Examines how politics affect scholarly interpretations of the Qur'an at academic institutions in the Muslim world. - Based both on the author's research and his experiences as a student, university lecturer, and researcher in Iran, Malaysia, and New Zealand. - Offers a constructive program for encouraging respectful but critical engagement with the Qur'an. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ : آشنایی با و در حوزه 🔹 برخی از مهم ترین دانشگاه ها و مراکز علمی جهان غرب که دارای کرسی تخصصی شیعه شناسی هستند و یا دروس مربوط به تشیع، از جایگاه و اهمیت خاصی در آنها برخوردارند، عبارتند از: 1. (دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا) http://mec.sas.upen.edu/studies.html این مرکز بیشتر مطالعات خود را معطوف به جهان عرب نموده و در کنار آن، زبان های شرقی مانند: عربی، فارسی، ترکی، پشتو، ازبکی و ترکمنی نیز مطالعه و تدریس می شود. در موزه انسان شناسی و باستان شناسی این دانشگاه آثار و مطالبی درباره تشیع و تسنن وجود دارد. از تحقیقات و مقالات این دانشگاه می توان به این موارد اشاره کرد: «تسنن در برابر سفاهت تشیع(!!)»، «معماری قدرت در آیین تشیع: میان تعبد و تعقل»، «محرم و مناسک آن: آیین مذهبی برای روایت تاریخ مقدس در میان شیعیان آمریکا». 2. (آمریکا) www.asu.edu تحقیقات این دانشگاه بیشتر در جهت مقایسه میان ادیان است که این قانون درباره دین اسلام نیز صدق می کند. عناوین برخی از دروس این دانشگاه عبارتند از: درآمدی بر اسلام؛ مذاهب جهان؛ بررسی دین اسلام؛ اسلام و دنیای مدرن؛ تمدن اسلامی؛ زن در اسلام؛ مذهب و حکومت در ایران. عناوین برخی از کنفرانس های این دانشگاه عبارتند از: نقش اسلام در کشورهای مختلف؛ آیا آمریکا می تواند از اسلام بیاموزد؟؛ آیا مسیح مسلمان بود؟؛ از تراژدی تا استنباط، گفتمان علمی در ارتباط با جهان اسلام. مقالات و تحقیقات قابل توجهی در این دانشگاه انجام شده که اکثراً به بحث شیعه و سنی در پاکستان پرداخته اند. 3. (انگلستان) WWW.iis.ac.uk این مؤسسه به دنبال توسعه تحقیقات و آموزش درباره اسلام، با تأکید بر شیعه و به خصوص فرقه اسماعیلیه، متمرکز شده است. برنامه های مؤسسه مطالعات اسماعیلی، توجه خاصی به موضوعات تجددگرایی و مدرنیسم مبذول می دارد. ترجمه «دایرة المعارف بزرگ اسلامی» به زبان انگلیسی از کارهای مهم این مؤسسه است. 4. (انگلستان) www.bristol.ac.uk بخش اسلام شناسی این دانشگاه زیر نظر رابرت گلیو متخصص تشیع اداره می شود که هر سه پایان نامه خود را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری درباره تشیع نگاشته است. دروس اصلی و مهم مرتبط با تشیع در این دانشگاه عبارتند از: اندیشه کلاسیک اسلامی، مذهب و آیین اسلام، جنبش های مذهبی مدرن در ایران، فلسفه اسلامی، شیعه (که در این درس فرق شیعی به ویژه اثنی عشریه، اسماعیله و زیدیه، مورد مطالعه عمیق قرار گرفته و دکترین رفتار افراطیون شیعه بازنگری می شود). 5. (انگلستان) www.cam.ac.uk این دانشگاه دارای «کرسی تخصصی شیعه شناسی جان (یحیی) کوپر» است. کنفرانس های این دانشگاه بیشتر درباره مسائل جهان عرب و حوزه ادبیات است که برای نمونه می توان به کنفرانس هایی در مورد «نظامی گنجوی» و «شاهنامه فردوسی» اشاره کرد. از مهم ترین مقالات ارائه شده در این دانشگاه عبارتند از: «بررسی تشیع دوازده امامی در دوره جدید: فرهنگ دینی و تاریخ سیاسی»، «عوامل مؤثر بر سیاسی شدن تشیع لبنان و ظهور حزب الله»، «شیعیان اثنی عشری به عنوان یک اقلیت مسلمان در هند»، «خطابه اشک». 6. (انگلستان) www.sheffield.ac.uk موضوع اصلی مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه «فقه اسلامی» است که البته هم در ضمن تحقیقات فقهی و هم غیر آن به تشیع نظر دارند؛ از این جمله می توان به پژوهش کاملی که درباره تشیع در این دانشگاه و توسط مرکز مطالعات دینی انجام شد، اشاره کرد. 7. (دانشگاه لندن) www.soas.ac.uk مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه به مدیریت پروفسور عبدالحکیم از سال 1995م شروع به کار نمود. در زمینه قرآن پژوهی، این مدرسه نشریه ای را با عنوان «مجله مطالعات قرآنی» منتشر می کند. بعضی از دروس این مرکز نظیر درس «عصر فاطمیان در قرون 10 تا 12میلادی» با تشیع مرتبط است. «مباحث مذهبی در تشیع معاصر» و «عناصر شیعی در معماری پاکستان» از طرح های تحقیقاتی این مدرسه مطالعاتی است. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5839186529162888283.pdf
3.05M
@studiesofshia ✳️ تاریخ اسلام (از مجموعه درآمدهای کوتاه انتشارات آکسفورد _2010) 🔹Adam J. Silverstein 🔸معرفی عمومی اهم مسائل، حوزه ها، روش‌ها، نتایج (و بخشی از منابع) در تاریخ اسلام مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5976621256387071161.pdf
3.21M
@studiesofshia ❇️ دوازده معصوم: امامان و ایجاد تشیع ❇️ Twelve Infallible Men: The Imams And The Making of Shi’ism 🔹متیو پیرس 🔹Matthew Pierce A millennium ago, Baghdad was the capital of one of history’s greatest civilizations. A new Islamic era was under way. Yet despite the profound cultural achievements, many Muslims felt their society had gone astray. Shiˀa Muslims challenged the dominant narrative of Islamic success with stories of loss. Faithful Muslims have long debated whether Sunni caliphs or Shiˀa imams were the true heirs of the Prophet Muhammad. Shiˀa scholars assembled accounts of twelve imams’ lives, portraying them as miracle workers who were betrayed. These biographies invoked shared cultural memories, shaped communal responses and ritual practices of mourning, and inspired Shiˀa identity and religious imagination for centuries to come, مرجع تخصصی @studiesofshia
@Allah4all ✳️ شبکه فعالان بین الملل ✳️ International Activists Network 🔹عضویت در 👇👇👇 💠 تلگرام https://t.me/+VbV0gFnF66yXSsTX 💠 ایتا https://eitaa.com/joinchat/45219887C6731215a41 💠 بله ble.ir/join/NjNiM2ZiYT مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب