eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.9هزار دنبال‌کننده
528 عکس
164 ویدیو
351 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم عرض ادب و احترام 🔹فراخوان حمایت مالی از فعالیت های مؤسسه بین المللی ترنم صلح🔹 ❇️ در صورتی که از محتواهای مؤسسه استفاده کرده و آنها را مفید میدانید برای مشارکت در تولید و نشر، تسویه بدهی ها و ادامه داشتن فعالیت های مؤسسه لطفا حمایت کنید. 💠1- حمایت های نقدی خود را به شماره کارت یا حساب رسالت زیر واریز نمایید. (برای کپی روی شماره کلیک کنید) (مبالغ مختصر خود را کم نشمارید)
5041721097894944
10.9132416.1
💠2- در صورتی که امکان حمایت مالی مستقیم نداربد اما امکان انتقال امتیاز وام رسالت دارید برای هماهنگی به آیدی @ebnosiam پیام دهید. 💠3- لطفا پیام فوق را برای خیرین و بانیانی که علاقه مند به تبلیغ و نشر معارف اسلامی در داخل و عرصه بین الملل هستند ارسال بفرمایید. تشکر یا علی 💎مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all @studiesofshia
@Allah4all ❇️ تصاویر پیشنهادی هوش مصنوعی از حضور علمای گذشته در پیاده روی اربعین 🔹اسامی ذیل هر عکس نوشته شده است. مرجع تخصصی محتواهای @allah4all
@studiesofshia ❇️ کنفرانس درباره تاریخ حدیث اولیه امامیه 🔹مؤسسه المهدی بیرمنگام، انگلیس ❇️ Call for Papers: Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora" 🔸مؤسسه المهدی در بیرمنگام در سال آتی کنفرانسی با موضوع «تدوین حدیث: تاریخ و تکامل پیکره حدیثی اولیه امامیه» برگزار می‌کند. علاقمندان تا ۱۰ آبان برای ارسال چکیده فرصت دارند. 🔸Al-Mahdi Institute is pleased to announce the call for papers for their upcoming two-day conference, running from Monday, 12 February until Tuesday, 13 February 2024, titled: ‘Compiling a Tradition: The History and Development of the Early Imāmī Hadith Corpora,‘ convened by Dr Haidar Hobbollah. More Information مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ❇️ نکاتی درباره ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی/ از مطالعات اسلامی روز دنیا عقبیم 🔹سعید طاووسی جریان شرق‌شناسی به مثابه بازوی استعمار هنوز هم هست ولی شکل و ظاهرش قدری تغییر کرده و به ظاهر علمی‌تر می‌آید در حدی که برخی گفته‌اند اگر مستشرقی گفت ماست سفید است شک کنید چون یا ماست اساسا سفید نیست یا اثبات سفیدی ماست مقدمه نفی سیاهی از زغال است. البته در کنار این فضای غالبی که مطرح کردم بنده هم معترفم افرادی در غرب کار می‌کنند، مثلا شیعه‌پژوه هستند و در این فضای غالب نیستند یعنی کارشان کار علمی است. برای اینها می‌شود مثال‌هایی زد. مثلا خانم آنه ماری شیمل کارهایش در فضای استعماری و رویکرد ضد اسلامی نیست بلکه در آثارش شیفتگی به فرهنگ اسلامی دیده می‌شود. اگر شما به آثار ایشان مراجعه کنید مثلا کتاب «محمد(ص) رسول خدا» گاهی می‌بینید ایشان به عنوان یک علاقه‌مند به پیامبر(ص) یا باورمند به آن حضرت دارد جواب شبهه می‌دهد، مثلا می‌گوید تعدد زوجات که درباره پیامبر(ص) می‌گویند و علتش را مسئله شهوت می‌دانند اصلا نمی‌تواند درست باشد. چنین افرادی که دلشیفته فرهنگ اسلامی باشند متعدد بودند. تاثیر مادلونگ در تثبیت جایگاه قرآن و حدیث در مطالعات غربیان یک نمونه دیگر از این پژوهشگران مادلونگ است که اخیرا از دنیا رفت. متاسفانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی می‌خواست مراسمی برای بزرگداشت ایشان برگزار کند همان روز که جلسه بود گروه‌هایی جلسه را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود. وقتی شما آثار مادلونگ را نگاه می‌کنید روحیه علمی را در او می‌بینید، حق‌طلبی را در او می‌بینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. مثلا تا پیش از مادلونگ هر طور می‌خواستند با قرآن رفتار می‌کردند، مثلا بخش‌هایی از قرآن را قابل استناد می‌دانستند بخش‌هایی را غیرقابل استناد. در حالی که مادلونگ این مطلب را مطرح می‌کند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمی‌شود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد. در پژوهش‌های غربی اساسا به حدیث استناد نمی‌کردند و رویکردهای بدبینانه به مجموعه احادیث داشتند در حالیکه مادلونگ نشان می‌دهد حدیث مانند گزارش‌های مورخین گزارش تاریخی است و قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست. تا اینجا گفتم فضای فعلی بی‌نسبت با فضای قبلی نیست و هنوز نگاه ضداسلامی و ضدشرقی وجود دارد و شاید غالب باشد اما همانطور که توضیح دادم باید بین کسانی که کار علمی و روشمند می‌کنند و از سر علاقه راجع به جهان اسلام کار می‌کنند با آن گروه تفکیک کنیم و همه را به یک چوب نرانیم. پس ما باید در زمینه مستشرقان یک گونه‌شناسی و جریان‌شناسی انجام دهیم. مثلا پژوهش‌هایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام می‌شود انگیزه‌های سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده است مورد بررسی قرار گرفته است. وقتی کل کتاب را می‌خوانید در انتهایش فصلی درباره احمدی نژاد و حزب الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزاره‌گرا و مدعیان دروغین هستند. جریان‌شناسی و گونه‌شناسی کار لازمی است چون در پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا می‌بینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونه‌شناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار می‌کنند. خطر قلم امیرمعزی در مطالعات تشیع من یکجا گفتم خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان به عنوان یک شیعه در غرب شناخته می‌شود و می‌گویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع می‌دهد. همین امیرمعزی با ایتان کلبرگ کتاب «التحریف و القرائات» را تصحیح و تحقیق می‌کنند و انتشارات بریل آن را منتشر می‌کند. این کتاب در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و تمام روایات که در زمینه تحریف قرآن داریم یک‌سومش از همین کتاب است. بعد آقای امیرمعزی این کتاب را منتشر می‌کند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم در حالی که شیخ صدوق در قرن چهارم می‌گوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب می‌شود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم. @studiesofshia 👇👇