Farahmand.joshan.saghir.mp3
9.79M
📆 تقویم روز
📌 شنبه
☀️ ۶ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۲ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄28 اکتبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد انتساب روایت «موتوا قبل أن تموتوا» به رسول خدا (ص) در مثنوی
🔶معارف عرفان و اخلاق اسلامی بهخاطر ارتباط تنگاتنگی که با جان و روح انسان دارد، باید برخاسته از منابع دینی باشد، تا بتواند سلامتی مسیر تا قرب الهی را تضمین کند.
🔸مولوی در مثنوی عبارتی همچون «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» را به رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نسبت داده است.
🔷طبق تحقیق بعضی از محققین، کتاب ختمالاولیاء حکیم ترمذی (از متصوفه بزرگ قرن سوم)، اولین منبع صوفیانه بوده که این کلام را بهعنوان حدیث مطرح کرده است.
🔹بديع الزمان فروزانفر، یکی از بزرگترین شارحان مثنوی، سخنی از ابن حجر مبنی بر حدیث نبودن کلام «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» را نقل کرده است.
🔹در نتیجه باید توجه کرد که هیچ منبع حدیثی متقدم از اهلسنت و شیعه، کلام «مُوتُوا قَبْلَ أنْ تَمُوتُوا» را به عنوان حدیث از حضرات معصومین (علیهمالسلام) نقل نکرده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43211
📎#مولوی
📎#جعل_حدیث
📎#مثنوی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 یکشنبه
☀️ ۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄29 اکتبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰ریاضات غیرشرعی وحیدالاولیاء
🔶سران فرقه ذهبیه، مدعی هستند تمام اقطاب آنها شیعه بوده و تعلیمات و دستورات سلوکی آنها مطابق شریعت شیعه است
🔸وحیدالاولیاء (سی و هفتمین قطب سلسله ذهبیه) بر خلاف آنچه بیان داشتهاند، ادعا داشت که باید با ریاضات مشروعه سالکان را تربیت کرد، اما خودش ریاضات خلاف سیره رسولخدا صلیاللهعلیهوآله را انجام داد.
🔸حافظالکتب(یکی ار مریدان و ملازمین وحیدالاولیاء) گفته: حضرت وحیدالاولیاء در ریاضات مشروعه بینهایت مبالغه داشتند. ...از جمله ریاضیات آن بزرگوار ...روزه دهر که یک سال تمام است بغیر از عید فطر و روز دهم محرم که روز عاشورا میباشد
🔷 زهرِی در مورد حرمت «روزه دهر»، از امام سجاد علیهالسلام نقل کرده است: «وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ»؛«و روزه دهر حرام است».
🔹طبق گزارش حافظ الکتب، وحیدالاولیاء روز قربان را نیز روزه گرفته است، درحالی که تمام فقهای شیعه، حکم به حرمت روزه روز قربان داده و مستند آنها برای چنین حکمی، روایات معصومین علیهمالسلام است.
🔹در نتیجه باید توجه کرد که اقطاب فرقه ذهبیه، ادعا دارند که سالکان را با ریاضات شرعی رشد خواهند داد؛ درحالی که وحیدالاولیاء یکی از بزرگترین اقطاب ذهبی، دارای ریاضات شدید غیرشرعی بوده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43225
📎#ذهبیه_احمدیه
📎#ریاضات_غیر_شرعی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
🔶دلیلی بر متشرع نبودن سلوک شیخ اسماعیل قصری
🔸مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری طبق گزارش جامی
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
عبدالرحمان جامی در کتاب نفحاتالانس خویش، ضمن حضور شیخ نجمالدین کبری نزد شیخ اسماعیل قصری در شهرستان دزفول، به مجالس سماع خانقاه شیخ اسماعیل قصری اشاره کرده و مینویسد:
🖊امير اقبال سيستانى- در كتابى كه در آنجا همه سخنان شيخ خود، شيخ ركن الدّين علاء الدّوله، قدّس اللّه تعالى سرّه، جمع كرده است- از شيخ نقل مىكند كه:
🔶«شيخ نجم الدّين كبرى به همدان رفت و اجازت حديث حاصل كرد و شنيد كه در اسكندريه محدّثى بزرگ هست با اسناد عالى. هم از آنجا به اسكندريّه رفت و از وى نيز اجازت حاصل كرد،
🔸و در بازگشتن شبى رسول را- صلّى اللّه عليه و سلّم- در خواب ديد و از آن حضرت درخواست كرد كه: مرا كنيتى بخش!
👈🏻رسول- صلّى اللّه عليه و سلّم- فرمود كه: ابو الجنّاب. پرسيد كه: ابو الجنّاب مخفّفه؟ فرمود كه: لا، مشدّده.
🔶چون از واقعه باز آمد، در معنى اين وى را اين روى نمود كه از دنيا اجتناب مىبايد كرد.
👈🏻در حال تجريد كرد و در طلب مرشد مسافر گشت، و به هر كس كه مىرسيد ارادت درست نمىكرد، به سبب آن كه دانشمند بود و سر او به هيچ كس فرونمىآمد.
🔷و چون به ملك (سرزمین)خوزستان رسيد، در دزپول(دزفول کنونی) درآمد و آنجا رنجور شد، و هيچ كس او را مقامى(محلی برای استراحت) نمىداد كه آنجا نزول كند. عاجز گشت،
🔹از كسى پرسيد كه: در اين شهر هيچ مسلمانى نباشد كه مردم رنجور و غريب را جاى دهد تا من آنجا روزى چند بياسايم؟
👈🏻آن كس گفت: اينجا خانقاهى هست و شيخى، اگر آنجا روى ترا خدمت كنند.
🔹گفت: نام او چيست؟ گفت: شيخ اسماعيل قصرى.
👈🏻شيخ نجم الدّين آنجا رفت. او را جاى دادند.
🔹 در صفّه مقابل صفّه درويشان، و آنجا ساكن شد.
👈🏻 و رنجورى وى دراز كشيد و مىگفت: با اين همه از رنجورى چندان رنج به من نمىرسيد كه از آواز سماع ايشان، كه من سماع را به غايت منكر بودم و قوّت نقل مقام كردن نداشتم.
⭕️ شبى سماع مىكردند،
👈🏻شيخ اسماعيل از گرمى سماع به بالين من آمد و گفت: مىخواهى كه برخيزى؟ گفتم: بلى.
⛔️ دست من بگرفت و مرا به كنار كشيد و به ميان سماع برد، و زمانى نيك مرا بگردانيد و بر روى ديوارم تكيه داد. من گفتم
كه: در حال خواهم افتاد. چون به خود آمدم خود را تندرست ديدم، چنانكه هيچ بيمارى در خود نمىديدم.
🔹مرا ارادت حاصل شد. روز ديگر به خدمت وى رفتم و دست ارادت گرفتم و به سلوك مشغول شدم و مدّتى آنجا بودم. چون مرا از احوال باطن خبر شد و علم وافر داشتم، مرا شبى در خاطر آمد كه از علم باطن با خبر شدى، علم ظاهر تو از علم شيخ زيادت است.
🔹بامداد شيخ مرا طلب كرد و گفت: برخيز و سفر كن! كه ترا بر عمّار ياسر مىبايد رفت. من دانستم كه شيخ بر آن خاطر من واقف شد، امّا هيچ نگفتم و برفتم به خدمت شيخ عمّار و آنجا نيز مدّتى سلوك كردم، و آنجا شبى مرا همين به خاطر آمد.
📖عبد الرحمن جامى، نفحات الأنس، 1جلد، مطبعه ليسى - كلكته، 1858، ص 488.
#ذهبیه
#شیخ_اسماعیل_قصری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 دوشنبه
☀️ 8 آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 اکتبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد کلام نورعلی تابنده در مورد عبارت: «العلم علمان علمالادیان و علمالابدان»
🔶کسب علم از منظر متون دینی بسیار سفارش شده است، بهگونهای که در روایات، «اهل علم» به عنوان محبوب خداوند معرفی شدهاند.
🔸نورعلی تابنده (قطب سابق دراویش گنابادی) در ضمن سخنانی به یکی از تقسیمات علم اشاره کرده و گفت: «نمیدانم (این عبارت) به کدامیک از بزرگان (منسوب است) که فرمود: اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ. دو نوع علم است: یکی علم ابدان است، بدنهاست. یکی علمالادیان، علم فکرهاست.
🔷متصوفه برای قطب، همان مقامی را قائلند که شیعیان در حق امام معصوم علیهالسلام میگویند به این خاطر هر قطب باید دارای ویژگیهای امام (از جمله علم) باشد؛ ولی نورعلیتابنده، کلام مشهوری را نقل کرده و اعتراف میکند که گوینده این کلام را نمیداند.
🔹کلام «اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ»، اولینبار در منابع اهلسنت و متصوفه همچون العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی (۳۲۸ق)، علم القلوب ابوطالب مكى (متوفی ۳۸۶ ق)، طبقات الصوفية سُلمی (۴۱۲ق)، و... به نقل از شافعی نقل شده است.
🔹اولینبار منابعی نهچندان متقدّم، همچون کراجکی (۴۴۹ ق)، سنایی غزنوی (۵۴۵ ق) و سلطان ولد (۷۱۲ ق) و... این کلام، به صورتِ مرسل و بیسند به رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نسبت داده و به این خاطر، اعتبار کلام نقل شده، در این منابع بسیار ضعیف است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43200
📎#نور_علی_تابنده
📎#جعل_حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110