🔰ریاضات غیرشرعی وحیدالاولیاء
🔶سران فرقه ذهبیه، مدعی هستند تمام اقطاب آنها شیعه بوده و تعلیمات و دستورات سلوکی آنها مطابق شریعت شیعه است
🔸وحیدالاولیاء (سی و هفتمین قطب سلسله ذهبیه) بر خلاف آنچه بیان داشتهاند، ادعا داشت که باید با ریاضات مشروعه سالکان را تربیت کرد، اما خودش ریاضات خلاف سیره رسولخدا صلیاللهعلیهوآله را انجام داد.
🔸حافظالکتب(یکی ار مریدان و ملازمین وحیدالاولیاء) گفته: حضرت وحیدالاولیاء در ریاضات مشروعه بینهایت مبالغه داشتند. ...از جمله ریاضیات آن بزرگوار ...روزه دهر که یک سال تمام است بغیر از عید فطر و روز دهم محرم که روز عاشورا میباشد
🔷 زهرِی در مورد حرمت «روزه دهر»، از امام سجاد علیهالسلام نقل کرده است: «وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ»؛«و روزه دهر حرام است».
🔹طبق گزارش حافظ الکتب، وحیدالاولیاء روز قربان را نیز روزه گرفته است، درحالی که تمام فقهای شیعه، حکم به حرمت روزه روز قربان داده و مستند آنها برای چنین حکمی، روایات معصومین علیهمالسلام است.
🔹در نتیجه باید توجه کرد که اقطاب فرقه ذهبیه، ادعا دارند که سالکان را با ریاضات شرعی رشد خواهند داد؛ درحالی که وحیدالاولیاء یکی از بزرگترین اقطاب ذهبی، دارای ریاضات شدید غیرشرعی بوده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43225
📎#ذهبیه_احمدیه
📎#ریاضات_غیر_شرعی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
🔶دلیلی بر متشرع نبودن سلوک شیخ اسماعیل قصری
🔸مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری طبق گزارش جامی
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
عبدالرحمان جامی در کتاب نفحاتالانس خویش، ضمن حضور شیخ نجمالدین کبری نزد شیخ اسماعیل قصری در شهرستان دزفول، به مجالس سماع خانقاه شیخ اسماعیل قصری اشاره کرده و مینویسد:
🖊امير اقبال سيستانى- در كتابى كه در آنجا همه سخنان شيخ خود، شيخ ركن الدّين علاء الدّوله، قدّس اللّه تعالى سرّه، جمع كرده است- از شيخ نقل مىكند كه:
🔶«شيخ نجم الدّين كبرى به همدان رفت و اجازت حديث حاصل كرد و شنيد كه در اسكندريه محدّثى بزرگ هست با اسناد عالى. هم از آنجا به اسكندريّه رفت و از وى نيز اجازت حاصل كرد،
🔸و در بازگشتن شبى رسول را- صلّى اللّه عليه و سلّم- در خواب ديد و از آن حضرت درخواست كرد كه: مرا كنيتى بخش!
👈🏻رسول- صلّى اللّه عليه و سلّم- فرمود كه: ابو الجنّاب. پرسيد كه: ابو الجنّاب مخفّفه؟ فرمود كه: لا، مشدّده.
🔶چون از واقعه باز آمد، در معنى اين وى را اين روى نمود كه از دنيا اجتناب مىبايد كرد.
👈🏻در حال تجريد كرد و در طلب مرشد مسافر گشت، و به هر كس كه مىرسيد ارادت درست نمىكرد، به سبب آن كه دانشمند بود و سر او به هيچ كس فرونمىآمد.
🔷و چون به ملك (سرزمین)خوزستان رسيد، در دزپول(دزفول کنونی) درآمد و آنجا رنجور شد، و هيچ كس او را مقامى(محلی برای استراحت) نمىداد كه آنجا نزول كند. عاجز گشت،
🔹از كسى پرسيد كه: در اين شهر هيچ مسلمانى نباشد كه مردم رنجور و غريب را جاى دهد تا من آنجا روزى چند بياسايم؟
👈🏻آن كس گفت: اينجا خانقاهى هست و شيخى، اگر آنجا روى ترا خدمت كنند.
🔹گفت: نام او چيست؟ گفت: شيخ اسماعيل قصرى.
👈🏻شيخ نجم الدّين آنجا رفت. او را جاى دادند.
🔹 در صفّه مقابل صفّه درويشان، و آنجا ساكن شد.
👈🏻 و رنجورى وى دراز كشيد و مىگفت: با اين همه از رنجورى چندان رنج به من نمىرسيد كه از آواز سماع ايشان، كه من سماع را به غايت منكر بودم و قوّت نقل مقام كردن نداشتم.
⭕️ شبى سماع مىكردند،
👈🏻شيخ اسماعيل از گرمى سماع به بالين من آمد و گفت: مىخواهى كه برخيزى؟ گفتم: بلى.
⛔️ دست من بگرفت و مرا به كنار كشيد و به ميان سماع برد، و زمانى نيك مرا بگردانيد و بر روى ديوارم تكيه داد. من گفتم
كه: در حال خواهم افتاد. چون به خود آمدم خود را تندرست ديدم، چنانكه هيچ بيمارى در خود نمىديدم.
🔹مرا ارادت حاصل شد. روز ديگر به خدمت وى رفتم و دست ارادت گرفتم و به سلوك مشغول شدم و مدّتى آنجا بودم. چون مرا از احوال باطن خبر شد و علم وافر داشتم، مرا شبى در خاطر آمد كه از علم باطن با خبر شدى، علم ظاهر تو از علم شيخ زيادت است.
🔹بامداد شيخ مرا طلب كرد و گفت: برخيز و سفر كن! كه ترا بر عمّار ياسر مىبايد رفت. من دانستم كه شيخ بر آن خاطر من واقف شد، امّا هيچ نگفتم و برفتم به خدمت شيخ عمّار و آنجا نيز مدّتى سلوك كردم، و آنجا شبى مرا همين به خاطر آمد.
📖عبد الرحمن جامى، نفحات الأنس، 1جلد، مطبعه ليسى - كلكته، 1858، ص 488.
#ذهبیه
#شیخ_اسماعیل_قصری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 دوشنبه
☀️ 8 آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 30 اکتبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد کلام نورعلی تابنده در مورد عبارت: «العلم علمان علمالادیان و علمالابدان»
🔶کسب علم از منظر متون دینی بسیار سفارش شده است، بهگونهای که در روایات، «اهل علم» به عنوان محبوب خداوند معرفی شدهاند.
🔸نورعلی تابنده (قطب سابق دراویش گنابادی) در ضمن سخنانی به یکی از تقسیمات علم اشاره کرده و گفت: «نمیدانم (این عبارت) به کدامیک از بزرگان (منسوب است) که فرمود: اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ. دو نوع علم است: یکی علم ابدان است، بدنهاست. یکی علمالادیان، علم فکرهاست.
🔷متصوفه برای قطب، همان مقامی را قائلند که شیعیان در حق امام معصوم علیهالسلام میگویند به این خاطر هر قطب باید دارای ویژگیهای امام (از جمله علم) باشد؛ ولی نورعلیتابنده، کلام مشهوری را نقل کرده و اعتراف میکند که گوینده این کلام را نمیداند.
🔹کلام «اَلْعِلْمُ عِلمٰانِ عِلْمُ الْاَدیٰانِ و عِلْمُ الاَبْدٰانِ»، اولینبار در منابع اهلسنت و متصوفه همچون العقد الفرید ابن عبد ربه اندلسی (۳۲۸ق)، علم القلوب ابوطالب مكى (متوفی ۳۸۶ ق)، طبقات الصوفية سُلمی (۴۱۲ق)، و... به نقل از شافعی نقل شده است.
🔹اولینبار منابعی نهچندان متقدّم، همچون کراجکی (۴۴۹ ق)، سنایی غزنوی (۵۴۵ ق) و سلطان ولد (۷۱۲ ق) و... این کلام، به صورتِ مرسل و بیسند به رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نسبت داده و به این خاطر، اعتبار کلام نقل شده، در این منابع بسیار ضعیف است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43200
📎#نور_علی_تابنده
📎#جعل_حدیث
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۵ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 31 اکتبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔰اختلافات سلسله خاکساریه با دیگر فرق صوفیه
🔶القاب طریقتی
👈طبق گزارش نورالدین مدرسی چهاردهی، شیوه القاب طریقتی در فرقه خاکساریه با سایر فرق دیگر صوفیه، اختلاف جزئی دارد
🔶به این گونه مرید در فرقه خاکساریه، با گذراندن اولین مرحله درویشی این فرقه(لسان) ملقب به نام طریقتی به اضافه شاه می گردد.
🔸این در حالیستی که مرید در سلاسل دیگر،زمانی ملقب به نام طریقتی می شوند که به مقام ارشاد رسیده باشند
🔶و اضافه شدن لفظ(شاه) بر نام طریقتی، برای قطب و یا شیخ المشایخی یا مشایخ بزرگی است که دیگ جوش داده اند.
📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکساریه و اهل حق، اشراقی، تهران، گنج شایگان، اول،۱۳۹۲ش، ص۳۷
#خاکساریه
#نام_طریقتی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
منظور از غسل اسلام در میان صوفیه
🔶غسل اسلام در بین صوفیه یکی از انحرافاتی است که بنا بر نظر ابوریحان بیرونی، ظاهراً از مسیحیت گرفتهشده است.
🔸منظور از غسل اسلام در میان صوفیه، آن است که طالب، زمانی که می خواهد تشرف پیدا کند و رسماً صوفی شود، باید غسلی را انجام دهد که به آن غسل اسلام گفته میشود که شبیه به غسلِ تعمید مسیحیان است...
📖ابوریحان بیرونی، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۹۱، ج 2، ص 453.
#بدعت_های_صوفیه
#غسل_اسلام
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰نقد نیابت خاصه «جنید بغدادی»
🔶بنابر اعتقادات شیعه، حجت بن الحسن العسکری عجّلاللهتعالیفرجهالشریف دو غیبت دارد، که به غیبت صغری و غیبت کبری مشهور است. حضرت با تعیین و انتصاب چهار نفر از علما و فقهای شیعه، رابطه خود با شیعیان را در دوران غیبت صغری، حفظ کرد.
🔸امام زمان عجلاللهتعالیفرجه برای نجات شیعیان از سرگردانی در غیبت کبری، عالمان دینی را حجت خویش بر مردم معرفی کرده و اطاعت از آنها را واجب فرموده است.
🔸متصوّفه برای اعتباربخشی به سلسله خویش تلاش کردهاند تا سران خویش را نائب خاص اهلبیت علیهمالسلام و مرتبط با ایشان معرفی کنند.
🔸نورعلی تابنده در یک سخنرانی، علاوه براینکه به نائب خاص بودن «جنید بغدادی» قائل شده بلکه او را در زمره نواب اربعه معرفی کرده است.
🔷«جنید بغدادی» دارای مذهب شافعی بوده به این خاطر با اهلبیت علیهمالسلام ارتباط نداشته است.
🔷باید توجه کرد که این گروه مدعی، نتوانستهاند برای چنین ادعایی مدركی ارائه دهند.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43236
📎#جنید_بغدادی
📎#نیابت_خاصه
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 1 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
ملاحظاتی در مورد گزارش جامی نسبت به مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری، وجود داشته که به صورت مختصر بیان می شود.
👈🏻این گزارش به یکی از ا مهمترین نحرافات عملی که در بیشتر شیوه های تربیتی صوفیانه وجود دارد اشاره کرده و جامی یکی از خانقاه هایی که در آن مجلس سماع برگزار میشده است را خانقاه شیخ اسماعیل قصری در دزفول دانسته است.
👈🏻این گزارش نشان دهنده وجود ریشههای انحراف در تعالیم شیخ اسماعیل قصری میباشد، زیرا هیچ گزارشی از معصومین علیهمالسلام در دست نیست که شاگردان عرفانی خویش را دستور به چنین رقص و سماع داده باشند .
🔹پس شیوه تربیتی شیخ اسماعیل قصری، قطعا با مکتب تربیتی اهلبیت علیهمالسلام معارض بوده و هیچ عارف شیعه پیرو مکتب معصومین علیهمالسلام این گونه امور را در شیوه سلوکی و تربیتی خویش قرار نخواهد داد.
#ذهبیه
#شیخ_اسماعیل_قصری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺اسماعیل قصر از مشایخ سنی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه)
🔺اسماعیل قصری از مشایخ سنی مذهب ذهبیه در دزفول
ملاحظاتی در مورد گزارش جامی نسبت به مجلس سماع شیخ اسماعیل قصری، وجود داشته که به صورت مختصر بیان می شود.
👈🏻این گزارش به یکی از ا مهمترین نحرافات عملی که در بیشتر شیوه های تربیتی صوفیانه وجود دارد اشاره کرده و جامی یکی از خانقاه هایی که در آن مجلس سماع برگزار میشده است را خانقاه شیخ اسماعیل قصری در دزفول دانسته است.
👈🏻این گزارش نشان دهنده وجود ریشههای انحراف در تعالیم شیخ اسماعیل قصری میباشد، زیرا هیچ گزارشی از معصومین علیهمالسلام در دست نیست که شاگردان عرفانی خویش را دستور به چنین رقص و سماع داده باشند .
🔹پس شیوه تربیتی شیخ اسماعیل قصری، قطعا با مکتب تربیتی اهلبیت علیهمالسلام معارض بوده و هیچ عارف شیعه پیرو مکتب معصومین علیهمالسلام این گونه امور را در شیوه سلوکی و تربیتی خویش قرار نخواهد داد.
#ذهبیه
#شیخ_اسماعیل_قصری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۱ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 2 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰کرامت خروسیه وحیدالاولیاء(قطب ذهبیه)
🔶قدمای صوفی، نقل کرامات برای افراد را مذمت کرده، ولی کمکم متصوفه با انگیزه ایجاد وجاهت برای بزرگان خویش، شروع به کرامت تراشی کردهاند.
🔸طبق نقل مدرسی چهاردهی، یکی از مریدان شیرازی وحیدالاولیاء، مدعی شده که یک شب در منزلش، خروسی به هنگام سحر، هفت بار به تکلم آمد و هر بار گفت: حجة القائم وحيد الاولیاء
🔷 این داستان که از جانب یکی از مریدان شیرازی ساخته و پرداخته شده، تلاش برای القای این تفکر انحرافی(بابیت) در مورد وحیدالاولیاء است.
🔹 در صورتی که بابیت به معنای نیابت خاصه از جانب امام زمان عجلاللهتعالیفرجه است.
🔹طبق منابع شیعه، حضرت چهار نائب خاص داشته و طبق توقیع علی بن محمد سمری، بعد از فوت او (سَمُری) باب نیابت خاصه بسته شده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43239
📎#ذهبیه_احمدیه
📎#کرامت_تراشی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 شنبه
☀️ ۱۳ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۱۹ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 4 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد کلام نورعلی تابنده در مورد قصاص رسول خدا (ص)
🔶عصمت رسولخدا صلیاللهعلیهوآله در تمام دوران زندگانی، از امور مُسلّم و پذیرفته شده نزد علمای امامیه بوده و دایره این عصمت به گونهای است که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، سهواً نیز خطایی صورت نمیگیرد
🔸نورعلی تابنده قطب سابق دراویش گنابادی در ضمن سخنانی در مورد قوانین اسلامی قصاص، داستان جعلی درخواست قصاص کردن رسول خدا صلیاللهعلیهوآله از «سوادة بن قیس» را مطرح کرده است.
🔷این داستان در شش روایت (که پنج مورد آن متعلق به اهلسنت است) از جوامع فریقین نقل شده است.
🔹کتاب امالی صدوق به عنوان اولین منبع شیعی ، این حدیث را با سند ضعیف نقل کرده است.
🔹از مجموع 5 روایت در منابع اهل سنت، چهار روایت، به خاطر اشکالات رجالی مخدوش بوده و دچار ضعف میباشد؛ فقط یک روایت دارای سند صحیح است.
🔹 این داستان از حیث محتوایی نیز با مبانی اعتقادی (عصمت رسول خدا صلیاللهعلیهوآله) و مبانی فقهی (در باب قصاص و دیه) معارض است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43249
📎#دراویش_گنابادی
📎#نور_علی_تابنده
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
ابن عربی و مشرک دانستن حضرت ابوطالب علیه السلام ، پدر بزرگوار حضرت امیرالمومنین علیه السلام 😳
ابن عربی در کتاب فتوحات خود می گوید : همه باید معتقد باشند که فرعون مومن از دنیا رفته است ، درحالیکه در یک صفحه بعد می گوید : پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور غسل عمویش ابوطالب را داد درحالیکه او مشرک بود ! (فتوحات ج7 ص 477) همچنین در کتاب فصوص الحکم که مدعی است طی یک مکاشفه، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم دریافت کرده آورده است می گوید : ” اگر برای همّت، اثری بود کسی اکمل از رسول الله و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب، عموی او اثر نکرد. متن عربی : ولوکان للهمه أثر ولابد، لم یکن أحد أکمل من رسول الله صلی الله علیه و سلم و لا أعلی و لا أقوی همّـه منه، و ما أثَّرتْ فی إسلام أبی طالب
📖عَمِّهِ”[فصوص الحکم، ص۱۳۰، انتشارات الزهراء سلام الله علیها، چاپ دوم ۱۳۷۰ هـ.ش]
#ابن_عربی
#ایمان_حضرت_ابو_طالب_علیه_السلام
📆 تقویم روز
📌 سهشنبه
☀️ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۲ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 7 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد غسل اسلام در تصوف
🔶تصوف دچار انحرافات و بدعتهای بسیاری در امور شرعی (احکام)، اخلاقی و اعتقادی شده است؛ یکی از بدعتهای آنان در زمینه امور شرعی، اینست که ایشان در پروسه صوفی شدن، داوطلب را مأمور به انجام پنج غسل میکنند که یکی از این غسلها به نام غسل اسلام است
🔸غسل اسلام از قرن هشتم هجری قمری بین صوفیه مرسوم بوده است.
🔸مقصود از غسل اسلام اینست که تا قبل از صوفی شدن، شخص مسلمان نیست.
🔷پاسخ این اشکال را صوفیانی بدهند که به دست رؤسای فرقه، به جرگهی ارادتمندان صوفی در آمدهاند که آیا به راستی ایشان پس از تشرف، مطیع شرع نبوی شدند؟!
🔹با وجود اینکه غسلهای زیادی در اسلام مستحب هستند ولی باز هم غسلی به نام اسلام در بین آنها نیامده و از طرف نبی مکرم اسلام صلیاللهعلیهوآله تشریع نشده است.
🔹این غسل ازجمله نوآوریها و بدعتهایی است که بهوسیله صوفیه برای افراد مسلمان و مؤمن به مبدأ و معاد و... که قصد ورود به جرگهٔ درویشی را دارند، وضع گردیده است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43287
📎#بدعت_های_تصوف
📎#غسل_اسلام
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
🔰🔰رقص سماع چه ایرادی دارد و حکم شرعی آن چیست؟
🔶باید دانست که همه صوفیه موافق سماع نبوده و برخی از صوفیه مخالفت خود را با رقص سماع اعلام داشتهاند.
🔸یحیی باخرزی از بزرگان صوفیه درباره مخالفت با سماع مینویسد:
👈🏻«استاد مشایخ سَلف و خَلف، ابوطالب مکی میگوید که رقص و اضطراب در سماع مرا خوش نمیآید که اکثر آن تواجد است بیوجد و تکلف و تصنّع درو داخل است.[1]
🔸ضمن آنکه بیشترین گرفتاری مخالفان سماع با رقص و پایکوبی است که به گفته جامی:
👈🏻«اندر شریعت و طریقت، مر رقص را هیچ اصلی نیست، از آنچه آن لهو بود به اتفاق همه عقلا... و هیچ کس از مشایخ آن را نستوده است.»[2]
🔷و نیز قشیری از ابوالقاسم اولاسی از صوفیان سده سوم چنین بازگو میکند که او شبی ابلیس را به همراه گروهی در خواب دیده که بر بامی سماع و رقص میکردهاند و ابلیس به ابوالحارث گفته که
👈🏻«هیچ چیز نیافتم که بدان بهانه نزدیک شما آیم، مگر این(سماع).»[3]
🔹بنابراین میبینیم که برخی از سران صوفیه با اصل سماع مخالف بودند. ضمن آنکه سندی مبنی بر ادعای نیایش بودن رقص سماع بعنوان نوعی از ستایش وعبادت خداوند در منابع اسلامی وجود ندارد.
📖پینوشت:
[1]. باخرزی یحیی، فصوص الآداب، دانشگاه تهران، 1387، ص 196
[2]. هجویری علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، سروش، تهران، 1386، ص 605
[3]. قشیری ابوالقاسم، رساله قشیریه، ترجمه ابو علی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، زوار، تهران، 1388، صص 620 و 621.
#انحرافات_عملی_متصوفه
#سماع
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 8 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶ریشه فرقه خاکسار به طایفه ای از مرتاضان هندو می رسد که به صورت عریان در خاک نشسته و خاک نرم سوده بر بدن می ریختند.
🔸خاکساران هند خود را به لعل شهباز قلندر(که از بزرگترین اقطاب آنهاست) منتسب می کنند.
🔸خاکساران معتقدند از سید جلال الدین حیدر، ۱۸ هزار لُنگ (اجازه ارشاد) و از لعل شهباز، ۸ هزار لُنگ جاری شده است.
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶خاکساران را امتداد قلندران یا اهل فتوت قرون گذشته می دانند
🔸دراویش خاکسار همان کسانی هستند که تا چندسال پیش با شمایل درویشی در کوچه و بازار، کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی)تاج (بر سر، مشغول پرسه زدن و تکدی گری و خواندن اشعاری در مدح امیرالمومنین و سایر معصومین علیهم السلام بودند.
👈🏻(البته این رسم در شهرهای بزرگ امروزه کمرنگ شده است.)
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶اکثر اقطاب گذشته خاکسار، افرادی ناشناس هستند که در هیچ کتابی به اسامی و احوالات آنها اشاره ای نشده،است.
🔸بیشتر اقطاب و مشایخ خاکسار افرادی کم سواد هستند به همین جهت آثار نوشتاری چندانی توسط بزرگانشان موجود نمی باشد.
👈🏻 تا بتوان با مطالعه آنها در موردشان اظهار نظر کرد.
#خاکسار
#اقطاب_خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی از اختلافاتی که بین سلسله خاکساریه و سایر فرق صوفیه است
👈🏻 در بحث شکاندن جوز است که در بین سلاسل صوفیه مرسوم شده است.
🔶طبق گزارش چهاردهی شکاندن جوز در فرقه خاکساریه به این شکل است که
👈🏻شیخ کامل یا سرسلسله(قطارکش)، مریدی را که در مقام گل سپردگی(مرتبه چهارم از مراتب سلسله خاکساریه) است
👈🏻با حضور پیر دلیل و پیر دعا و پیر شهود در جلسه ای
🔻نزد بزرگ(خلیفه) یکی از یازده تیره اهل حق(علی اللهی) برده
👈🏻سید آن طائفه اهل حق شده
جوز را نزد وی میشکنند.
👈🏻این در حالیست که مرید در سایر سلاسل، هنگام تشرف به فقر(ورود به تصوف) جوز را به مرشد می سپارد.
📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲.
#خاکسار
#اهل_حق
#جوز
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110