صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
🔰🔰رقص سماع چه ایرادی دارد و حکم شرعی آن چیست؟
🔶باید دانست که همه صوفیه موافق سماع نبوده و برخی از صوفیه مخالفت خود را با رقص سماع اعلام داشتهاند.
🔸یحیی باخرزی از بزرگان صوفیه درباره مخالفت با سماع مینویسد:
👈🏻«استاد مشایخ سَلف و خَلف، ابوطالب مکی میگوید که رقص و اضطراب در سماع مرا خوش نمیآید که اکثر آن تواجد است بیوجد و تکلف و تصنّع درو داخل است.[1]
🔸ضمن آنکه بیشترین گرفتاری مخالفان سماع با رقص و پایکوبی است که به گفته جامی:
👈🏻«اندر شریعت و طریقت، مر رقص را هیچ اصلی نیست، از آنچه آن لهو بود به اتفاق همه عقلا... و هیچ کس از مشایخ آن را نستوده است.»[2]
🔷و نیز قشیری از ابوالقاسم اولاسی از صوفیان سده سوم چنین بازگو میکند که او شبی ابلیس را به همراه گروهی در خواب دیده که بر بامی سماع و رقص میکردهاند و ابلیس به ابوالحارث گفته که
👈🏻«هیچ چیز نیافتم که بدان بهانه نزدیک شما آیم، مگر این(سماع).»[3]
🔹بنابراین میبینیم که برخی از سران صوفیه با اصل سماع مخالف بودند. ضمن آنکه سندی مبنی بر ادعای نیایش بودن رقص سماع بعنوان نوعی از ستایش وعبادت خداوند در منابع اسلامی وجود ندارد.
📖پینوشت:
[1]. باخرزی یحیی، فصوص الآداب، دانشگاه تهران، 1387، ص 196
[2]. هجویری علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، سروش، تهران، 1386، ص 605
[3]. قشیری ابوالقاسم، رساله قشیریه، ترجمه ابو علی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، زوار، تهران، 1388، صص 620 و 621.
#انحرافات_عملی_متصوفه
#سماع
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 چهارشنبه
☀️ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 8 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶ریشه فرقه خاکسار به طایفه ای از مرتاضان هندو می رسد که به صورت عریان در خاک نشسته و خاک نرم سوده بر بدن می ریختند.
🔸خاکساران هند خود را به لعل شهباز قلندر(که از بزرگترین اقطاب آنهاست) منتسب می کنند.
🔸خاکساران معتقدند از سید جلال الدین حیدر، ۱۸ هزار لُنگ (اجازه ارشاد) و از لعل شهباز، ۸ هزار لُنگ جاری شده است.
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶خاکساران را امتداد قلندران یا اهل فتوت قرون گذشته می دانند
🔸دراویش خاکسار همان کسانی هستند که تا چندسال پیش با شمایل درویشی در کوچه و بازار، کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی)تاج (بر سر، مشغول پرسه زدن و تکدی گری و خواندن اشعاری در مدح امیرالمومنین و سایر معصومین علیهم السلام بودند.
👈🏻(البته این رسم در شهرهای بزرگ امروزه کمرنگ شده است.)
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶اکثر اقطاب گذشته خاکسار، افرادی ناشناس هستند که در هیچ کتابی به اسامی و احوالات آنها اشاره ای نشده،است.
🔸بیشتر اقطاب و مشایخ خاکسار افرادی کم سواد هستند به همین جهت آثار نوشتاری چندانی توسط بزرگانشان موجود نمی باشد.
👈🏻 تا بتوان با مطالعه آنها در موردشان اظهار نظر کرد.
#خاکسار
#اقطاب_خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 پنجشنبه
☀️ ۱۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 9 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه
🔻خاکساریه
🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی از اختلافاتی که بین سلسله خاکساریه و سایر فرق صوفیه است
👈🏻 در بحث شکاندن جوز است که در بین سلاسل صوفیه مرسوم شده است.
🔶طبق گزارش چهاردهی شکاندن جوز در فرقه خاکساریه به این شکل است که
👈🏻شیخ کامل یا سرسلسله(قطارکش)، مریدی را که در مقام گل سپردگی(مرتبه چهارم از مراتب سلسله خاکساریه) است
👈🏻با حضور پیر دلیل و پیر دعا و پیر شهود در جلسه ای
🔻نزد بزرگ(خلیفه) یکی از یازده تیره اهل حق(علی اللهی) برده
👈🏻سید آن طائفه اهل حق شده
جوز را نزد وی میشکنند.
👈🏻این در حالیست که مرید در سایر سلاسل، هنگام تشرف به فقر(ورود به تصوف) جوز را به مرشد می سپارد.
📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲.
#خاکسار
#اهل_حق
#جوز
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی شخصیت مدفون در مقبره پیرپالان دوز
🔶یکی از اموری که در روایات، مورد سفارش واقع است، زیارت قبور مؤمنین است که بسیار به آن توصیه شده است.
🔸به همین خاطر به مؤمنانی که به زیارت قبور اهل بیت(علیهم السلام) و علما و مومنین دیگر رغبت دارند باید تذکر داد که در روایات از زیارت بعضی از قبور از جمله زیارت قبور بزرگان تصوف نهی شده است.
🔸یکی از مقبره هایی که بسیار مورد توجه زائرین امام رضا(علیه السلام) حتی افراد متدین و مذهبی می باشد مقبره پیر پالان دوز است
🔷در حالی که مقبره پیر پالان دوز، انتساب به دو تن از بزرگان تصوف دارد. یکی از آنها ابونصر سراج طوسی از صوفیان مشهور قرن چهارم هجری قمری است و شخص دیگر شیخ محمد کارندهی قطب بیست و هفتمین فرقه صوفیه ذهبیه اغتشاشیه می باشد.
🔹لذا به این نتیجه می رسیم که مقبره پیر پالان دوز چه متعلق به ابونصر سراج باشد و چه متعلق به شیخ محمد کارندهی باشد، هر دو آنها منسوب به مسلک ضاله تصوف هستند و طبق روایت بیان شده، زیارت قبر آنها مورد نهی امام معصوم(علیه السلام) قرار گرفته است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/39264/%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA
#ذهبیه
#پیر_پالان_دوز
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
❇️ #حدیث_نگاشت | ثواب زیارت حضرت امام حسین علیهالسلام
🔻 قالَ الصَّادِقُ عَلَیهِالسَّلَامُ:
«مَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَارِفاً بِحَقِّهِ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حِجَّةٍ مَقْبُولَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ، وَ غَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ».
✍️ حضرت امام صادق علیهالسّلام میفرمایند:
هركه [امام] حسين عليهالسّلام را با معرفت به حق و مقام او زيارت كند، خداوند ثواب هزار حجّ پذيرفته و هزار عمره پذيرفته را برايش مینویسد و گناهان گذشته و آينده او را میبخشد.
📚 الأمالی (شیخ طوسی)، ص214.
📎 #شب_جمعه
📎 #زیارت_کربلا
📎 #شب_زیارتی_امام_حسین
سید احمد نجفی ( آقاجان ) دارای تفکرات صوفیانه و غالیه دار فانی را وداع گفت.
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶بیانات غالیانه بیشترین ضربه را به مکتب اهل بیت علیهم السلام وارد کرده است.
🔸سید احمد نجفی، با استناد به روایتی که مشخص نیست در چه کتابی مطالعه کرده
👈تفکر غالیانه خویش را به مخاطبین (عاشق معصومین علیهم السلام) القا می کند.
⛔️او در این سخنرانی خویش قائل است که حتی پیامبر اسلام هم برای عبور از پل صراط به اجازه علی نیاز دارد
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
باز اینک زینب اللهی شدم_5776001207982096671.mp3
537.7K
#نجفی| کفریات سید احمد نجفی:
باز اینک زینب الهی شدم!
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
najafi._296582743217668861.mp3
716.5K
#نجفی|
کفریات سید احمد نجفی:
از ازل ما را حسین الله بود!
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌 شنبه
☀️ ۲۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 11 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️تمجید سید احمد نجفی از بودا و بت پرستی ، توجیه آن در قاموس دین محبت
❓❓آیا مدافعان ایشان، تضمین میدهند که نسل جوان و دیگر مخاطبین ایشان با شنیدن این گونه مطالب، در دام شبه عرفانهای کاذب و تصوفه فرقهای گرفتار نشود؟؟
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️تمجید سید احمد نجفی از بودا و بت پرستی ، توجیه آن در قاموس دین محبت ❓❓آیا مدافعان ایشان، تضمین م
🔻 آموزههای آیین بودا با چالشها و اشکالات مهمی به شرح زیر روبرو است:
1 🔷 بودا با صراحت تمام هرگونه تفکر غامض و پیچیدهی فلسفی را نفی میکند و فلسفه را راه نجات بشر نمیداند. الهیات و فلسفه نزد بودا جایگاهی ندارد.
🔶 در عوض بودا مدعی است که فقط در پی درد و رنج بشر است و میخواهد نیازهای انسان را بازشناسی کند و آلام او را کاهش دهد. با نگاهی به تاریخ میبینیم که افرادی در دورههای مختلف زمانی، فلسفه یا متافیزیک را نفی کردهاند؛ ولی در نهایت، نظامی فلسفی ایجاد کردهاند. چند پرسش جدی در این باره مطرح است که آیا مکتب بودا دربارهی جهان، بینشی خاص دارد❓
🔷 آیا دربارهی انسان و آینده او نگرشی خاص دارد❓و سؤالاتی از این قبیل که اگر جواب آنها منفی باشد نمیتواند ادعا کند که میخواهد رنج و آلام بشری را کاهش دهد و نمیتواند چیزی به عنوان راهی برای وصول به نیروانه یا قوانینی همچون «سمساره» یا «کرمه» ارائه دهد؛ چرا که تمام اینها متضمن و مستلزم جهانبینی، انسانشناسی و معرفتشناسی خاصی است که این مجموعه چیزی جز نظام فلسفی و تفکر الهیاتی نیست.
2 🔶 بودا با این تصور که انسان، آزاد است و میتواند آیندهی خود را هرگونه که میخواهد بنا کند، تقدیر جهان را منتفی میداند. این عقیده، ریشه در عدم اعتقاد او به ادیان و خدای ابراهیمی دارد. وی در این مسئله جانب انسان را میگیرد و با دیدی کاملاً اومانیستی، نقش خدا را در تدبیر جهان نادیده میپندارد.
3 🔷 مهمترین بخش تعالیم اخلاقی عرفانی بودا چهار حقیقت جلیل است که محور آن رنج بشری است. او با اصالت بخشی به درد و رنج، راهکارهایی ارائه میدهد. او مهمترین خصوصیت انسان را، در رنج بودن، میداند. اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا انسان هیچ خصیصهای دیگر ندارد و فقط در رنج خلاصه میشود ⁉️
4 🔶 بودا از یک سو خودیت را منفی میکند و از سوی دیگر مدافع تناسخ است. لازمهی پذیرش تناسخ، اعتقاد به وجود خود است؛ چرا که اگر روح از کالبدی جدا و به کالبدی دیگر منتقل شود و این امر دائماً در جریان باشد، مستلزم آن است که خودیت انسان باقی باشد.
5 🔷 در نظام بودایی جایی برای خدا و اعتقاد به او وجود ندارد و بودیسم یک نظام سکولار است.
6 🔶 در میان نمونههای یاد شده اشارهای به «دالایی لاما» هم شد. در مکتب او علاوه بر پنج نکته یاد شده میتوان گرایش به رسیدن به آرامش و شادی کاذب و بیهدف، پلورالیسم و پراگماتیسم امریکایی را نیز مشاهده کرد.(1)
🔻 پینوشت:
[1] . فعالی، محمدتقی، آفتاب و سایهها، تهران: نشر عابد، ۱۳۹۰، صص ۱۹۸ _ ۲۰۰
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
سید احمد نجفی (آقا جان) و شوق علیشاه از سران صوفیه فرقه خاکسار
#سید_احمد_نجفی
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶بیانات غالیانه بیشترین ضربه را به مکتب اهل بیت علیهم السلام وارد کرده است. 🔸سید احمد نجفی، با است
🔸این حدیث جعلی در کتب شیعه وجود ندارد. و مخالف با اصول مذهب شیعه و روایات متواتر است.
🔸خاتم الانبیا صلی الله علیه و آله بر تمام خلق افضل میباشند. مولا و سرور تمامی خلایق می باشد.
و طبق گفته مرحوم علامه مجلسی در کتاب حق الیقین، اینکه امیرالمومنین علیه السلام را افضل بر رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند، از عقاید غلات میباشد.
👈🏻"آن حضرت اشرفست از جميع مخلوقات از ملائكه و جن و انس و از حضرت امير المؤمنين عليه السّلام و سائر ائمه افضل بود و آنچه بعضى از غلات ميگويند كه امير المؤمنين عليه السّلام افضل از آن جناب بود كفر است.
🔶در روایات شیعه هم افضلیت رسول خدا صلی الله علیه و اله بر تمام ائمه هدی سلام الله علیهم به تواتر آمده است.
🔚امام باقر علیه السلام فرمود: «عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِ .»
🔹علی علیه السلام نخستین و بافضیلت ترین و بهترین ما بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
📖(بصائر الدرجات؛ کتابخانه مرعشی؛ ج1 ؛ ص216)
🔚امام صادق علیه السلام فرمود: از خدا بترسید و او و رسولش را بزرگ دارید و کسی را بر رسول خدا صلی الله علیه و آله برتری ندهید زیرا خداوند او را برتری داده و اهل بیت پیامبر خود را به طور میانه دوست داشته باشید و غلوّ نکنید.
📖( قرب الإسناد؛ مؤسسة آل البیت؛ص159)
🔷اهل بیت علیه السلام خود در قیامت دست به دامان رسول خدا صلی الله علیه و آله هستند:
حَدَّثَنَا أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْخَزَّازِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص يَوْمَ الْقِيَامَةِ آخِذٌ بِحُجْزَةِ اللَّهِ تَعَالَى وَ نَحْنُ آخِذُونَ بِحُجْزَةِ نَبِيِّنَا وَ شِيعَتُنَا آخِذُونَ بِحُجْزَتِنَا ثُمَّ قَالَ وَ الْحُجْزَةُ النُّورُ وَ قَالَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ مَعْنَى الْحُجْزَةِ الدِّينُ.
📖(عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ نشر جهان؛ ج1 ؛ ص126)
🔚 رسول خدا صلی الله علیه و آله خود کلیدهای بهشت و دوزخ را به امیرالمؤمنین علیه السلام می سپارد؛ پس چگونه محتاج برات او باشد؟!!!
فِي رِوَايَةِ مُحَمَّدِ بْنِ زَكَرِيَّا الْغَلَابِيِّ وَ الْحَدِيثُ مُخْتَصَرٌ إِنَّ رِضْوَانَ يُنَادِي إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ مَفَاتِيحَ الْجِنَانِ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَهَا إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ هَاكَ فَاشْهَدُوا لِي عَلَيْهِ ثُمَّ يَقُومُ خَازِنُ جَهَنَّمَ وَ يُنَادِي أَلَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَ مَفَاتِيحَ جَهَنَّمَ إِلَى مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ مُحَمَّداً أَمَرَنِي أَنْ أَدْفَعَهَا إِلَى عَلِيٍّ هَاكَ فَاشْهَدُوا لِي عَلَيْهِ فَتَأْخُذُ مَفَاتِيحَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ تَأْخُذُ حُجْزَتِي وَ أَهْلُ بَيْتِكَ يَأْخُذُونَ حُجْزَتَكَ وَ شِيعَتُكَ يَأْخُذُونَ حُجْزَةَ أَهْلِ بَيْتِكَ قَالَ فَصَفَقْتُ بِكِلْتَا يَدَيَّ وَ قُلْتُ إِلَى الْجَنَّةِ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ إِي وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ.
📖(مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ؛ نشر علامه؛ ج2 ؛ ص161)
این سخن ایشان که مخالف صریح روایات شیعه می باشد، جزء عقاید غلات می باشد.
#سید_احمد_نجفی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📢 در میان فِرَقِ صوفیه در ایران، فرقهٔ #خاکسار بسیار تظاهر به مذهب و شعائر میکند.
🔶 این فرقهٔ فعال، غالبِ مراسمات خود را در حسینیهها برگزار میکنند و آن مکانهای مقدس را رسماً به خانقاه تبدیل نمودهاند❗️
🔶در هیآت مذهبی نیز بسیار رفت و آمد دارند که متاسفانه برخی از هیأتیها ظاهر و نوع پوشش خود را از آنان تقلید میکنند و همچنین "هوو" کشیدن که در برخی محافل مذهبی بسیار شایع شده از خاکساریان نشأت دارد.
❌ همانطور که در یکی از تصاویر مشاهده میکنید، جناب سید احمد نجفی (#آقاجون) در کنار یکی از بزرگان سلسله خاکسار در خانقاه دیده میشود که حاکی از ارتباط این فرقه با ایشان است.
✅ سرانِ هیآت مذهبی باید در انتخاب منبری و مداح، حساسیت بسیاری بخرج دهند و از دعوت کردنِ غاليان و صوفی مشربان بشدت خودداری کنند. زیرا ایجاد کوچکترین فساد عقیدتی در مستعمین از ناحیه برخی واعظین و مادحین، بعهده بانی و مسئول آن هیأت است.
najafi_5782916259947480957.mp3
2M
📢 سید احمد نجفی (#آقاجون) صراحتا میگوید:
🔶بما گفتهاند غُلو نکنید،
👈 زیرا غُلو محدودیت میآورد،
👈 وقتی بگویی اینها خدا هستند محدودشان کردی و آنان را به انتها رساندی؛
🔻اینها محدودیت ندارند.
👈لذا چون تو در ذهنت خدای محدود و ناشناختهای داری، وقتی به اینها بگویی خدا، محدودشان کردی.»
❓❓ آیا طبق مبانی شیعه، می توان این اندیشه ها را پذیرفت؟!
🔺ایشان معتقد است
👈برای امام معصوم، مقام خدایی هم کم است،
👈زیرا خدا انتهای مقامات است، حال آنکه امام انتهایی ندارد!»
❓مگر از خدا هم بالاتر داریم؟
❓اگر کسی خواست غالی شود، چه باید بگوید؟
❓ چه مقامی بالاتر از الوهیت وجود دارد که آن را هم کم میدانید؟
❓❓ شما را بخدا آیا این است معارفِ مکتبِ تَشیُع؟
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110