eitaa logo
صوفی پژوهی
287 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
453 ویدیو
75 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
♥️سلام مولای مهربانم♥️ سـلام بـرتـو چقدر زیبـاسـت عـیـڹ عـشــق اسـت چہ ڪـسي را مي شود همـاننـد تـو دوسـت داشت وجـواب چـہ ڪسی آنـقدر شـیرین اسـت...🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎 📎
📌 چهارشنبه ☀️ ۱۳ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۶ ذی‌الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 3 جولای 2024 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف4️⃣ 💢محیی الدین ابن عربی: ⬅️« محیی الدین ابن عربی»(638ق) در هیچ یک از آثار خود به
🔻غدیر خم در تصوف5️⃣ 🔶قسم دوم) رد نظر شیعه 💢حکیم ترمذی: ❌حکیم ترمذی(متوفی 320ق) در رساله «رد الروافض» حدیث غدیر را آورده و می گوید: «واژه « ولی» به معنای دوست داشتن و محبت است و رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم مردم را به محبت حضرت علی علیه السلام فراخواند زیرا به دشمنی های آیندگان با او علم داشت». 🔻ترمذی همچنین می گوید: ⬅️«اگر رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم همان ولایت خویش را برای حضرت علی علیه السلام قرار داده بود، ایشان هیچ گاه امر تعیین خلیفه را به عبد الرحمن عوف نمی سپرد». سپس با کنایه می گوید: «فعلی راض بما رزقه الله تعالی من فضل الاسلام. او به آنچه خدا رزقش کرده بود راضی است». [1] 👌🏻این درحالیست که همگان می دانند که شورای انتخاب خلیفه سوم، به دستور خلیفه دوم برپا شد و حضرت علی علیه السلام مخالفت خود را با حکم نهایی این شوری فریاد زدند. 📖پی‌نوشت: [1].اما قول النبی صلی الله علیه وسلم: من کنت مولاه فعلی مولاه. فان له عندنا محملا صحیحا، اذ حملناه علیه لم نکن کذبنا علیا رضی الله عنه فی تفضیله ابابکر و عمر رضی الله عنهما، علی نفسه، فمعناه عندنا: ان رسول الله صلی الله علیه وسلم، قد کان علیم علم ما یکون بعده من الفتن و الاملاق بین اصحابه و تدبیر ذلک لامته … الا تری کیف علم رسول الله ص ان الناس لا یجتمعون علی علی و انه سیکون فرقه و فتنه؟ فلو کان النبی ص جعل له (علی) من الولایه ما کان له (نبی) ما کان علی رضی الله عنه، یکل الامر الی عبد الرحمن … فرضی بذلک و سلم الامر و بایعه و اخذ العطاء من تحت یدیه و سمع و اطاع. [ترمذی، محمد بن علی، رساله الرد علی الرافضه، بی تا، ص85].
💢مشترکات تصوف با فرق/ اسماعیلیه 🔻 صامت و ناطق ❌نورالدین چهاردهی در کتاب «باب کیست» پبرامون تأثیر پذیری تصوف معاصر از فرقه اسماعیلیه می‌نویسد: ⬅️«اصطلاح ناطق و صامت از اصطلاحات خاصه اسماعیلیه بوده و اخیراً بعضی از صوفیه این اصطلاح را به کار برده‌اند بدون آنکه از مفهوم آن آگهی داشته باشند. و اصطلاح ناطق هم پایه رکن رابع نیست بلکه ناطق به معنای پیامبری است که ناسخ ادیان سلف باشد و کتابی ارائه دهد.»[1] پی‌نوشت: [1]. کتاب باب کیست و سخن او چیست، نورالدین چهاردهی، آفرینش، ص35. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
⛔️تبلیغات در انتخابات شیطانی و تبلیغات کفر است!! 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
صوفی پژوهی
⛔️تبلیغات در انتخابات شیطانی و تبلیغات کفر است!! 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
⛔️تبلیغات در انتخابات شیطانی و تبلیغات کفر است!! آقای طهرانی نظرات عجیب و غریب سیاسی کم ندارد، یکی از این نظرات این است که تبلیغات و نصب پوستر و عکس و... دلیل بر انحطاط، تنافس، عمل کفر و شیطانی است! چون غرض این افراد برای خدا نیست!! ✍️در منطق این مدعیان خودخواه همه چیز دان، بین تبلیغات و خودپرستی تلازم است و تبلیغات، هیچ وجه معقول و مشروع دیگری ندارد!! 📜متن کتاب: بطور كلّى در إسلام، قضيّة تبليغات در انتخابات نيست و نبايد مطرح شود. كسانى كه بخواهند در انتخابات با نشان دادن پوستر و عكس، خود را معرّفى كنند و جلو بيفتند، تبليغات كنند و در أثر تبليغات بر ديگران سبقت گيرند و 👈تنافس كنند، اين أفراد بطور كلّى قابل براى انتخاب شدن و ولايت بر مردم نيستند؛ و 👈از درجه اعتبار و تقواى معنوى ساقطند. همين عمل تبليغاتى شان 👈دلالت بر انحطاط روحى و فساد نفس آنان دارد؛ و اينان در شرعِ عقل و در عقلِ شرع 👈از اعتبار ساقطند. آن كسى مى‌تواند زمام امور مردم را در دست بگيرد كه آرزوى سبقت از ديگران در دلش نباشد (چه وكيل مجلس باشد چه عضو مجلس خبرگان، هر چه مى‌خواهد باشد) بلكه بايد خود را در وجدان و ضميرش خادمى از أفراد بداند، و اشتغال به اين پُست را از جهت أمر دنيوى حقير و پَست بشمارد؛ و فقط براى انجام وظيفه و رسيدگى به امور مسلمين و تكفّل أيتام آل محمّد بدين امور داخل شود. 👈نه اينكه با خرج أموال كثيره و نصب پوسترها و پلاكارتها و تبليغات آنچنانى، اين مشاغل را تصاحب كند و ديگران را كنار بزند! 👈اينها تبليغات كفر است😐 اين تبليغات، تبليغات شيطانى است😐؛ و منهاج و ممشايش بر أساس حقّ نيست. 📚ولایت فقیه،محمدحسین طهرانی ،ج ۳، ص ۱۹۸ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
👌 جانشین واقعی 🔹وقتی امام صادق شهید شد، وصیت‌نامه ایشان را باز کردند دیدند آقا ۵ نفر را نام برده و فرموده یکی از آنها جانشین من هستند (چون منصور دوانیقی گفته بود هر کسی را که امام صادق برای جانشینی وصیت کرده، بکشید) ۱. منصور دوانیقی 2. حاکم مدینه ۳. عبدالله افطح (پسر امام صادق) ۴. همسر امام صادق ۵. موسی بن جعفر. 🔸ابوحمزه ثمالی کنار قبر امیرالمؤمنین نشسته بود و تفسیر می‌گفت که خبر شهادت امام صادق را به او دادند ... پرسید جانشین ایشان چه کسی است؟ گفتند امام در وصیت‌نامه‌شان 5 نفر را مشخص کرده‌اند و فرموده‌اند یکی از اینها امام است. 🔹وقتی اسم 5 نفر را گفتند ابوحمزه گفت: خدا را شکر که ما را هدایت کرد و وصی و جانشین امام صادق را معین نمود. 🔻گفتند: از کجا معلوم؟ 🔻گفت: ▫️منصور که ظالم است ▫️حاکم مدینه که ظالم است ▫️زن در میان ائمه نیست ▫️عبدالله افطح هم جسمش سالم نیست هم از نظر فکری ضعیف است ▫️معلوم است موسی بن جعفر علیهما السلام امام است. 📌پ.ن: به این میگن بصیرت. اینکه از بین گزینه‌های مختلف بتونی اونی رو انتخاب کنی که مورد رضایت خدا و امام زمان علیه‌السلام باشه و نگی همه کاندیداها مورد تأیید شورای نگهبان هستن. ┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♥️سلام امام زمانم♥️ امـروز را بـا عشـق به شما قلـم می زنم باشـد تا در ورق امروز دفتـر زندگیم ثبت شود مولایش از او راضے بود 🌿🌺 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫
📌 پنجشنبه ☀️ ۱۴ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۷ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 4 جولای 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 واقعه حرّه؛ (قتل‌عام مردم مدینه به دستور یزید)؛ ۶٣ق. 🔹 درگذشت امامزاده علی‌بن‌جعفر علیه‌السلام مدفون در قم؛ ٢١٠ق. 🔹 روز قلم 🔹 روز شهرداری و دهیاری 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗓 پنجشنبه ١۴ تیر ماه ١۴٠٣ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ امام صادق علیه‌السلام فرمود: ✨کسی که از روی اخلاص «لااله‌الّااللَّه» گوید به بهشت داخل شود و اخلاص او این است که گفتن‌ «لااله‌الّااللَّه»، او را از ارتکاب آنچه که خداوند بر او حرام نموده، باز دارد. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۵۶ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢💢مشترکات تصوف با فرق/ بابیه ❌نورالدین چهاردهی در کتاب «باب کیست» عکسی از قرة العین منتشر کرده و مدعی شده که او قبل از گرایشات شیخی و بابیگری، دارای گرایشات صوفیانه بوده است و در این رابطه می‌نویسد: ⬅️«عکس فوق تاکنون نه در ایران و نه در غرب در هیچیک از آثاری که درباره بابید نگارش یافته است ارائه نشده و بضرس قطع توان گفت منحصر بفرد است . 🔺طاهره قرة العین در بدایت بلوغ شرعی بریاضات صوفیانه اشتغال ورزید بعد شیخی و سپس با بی گردید . 🔺طاهره قره العین تبرزین به کتف راست تکیه داده و خرقه بر تن کرده و بر پوست جالی شده کشکول و دوتار در مقابل خود قرار داده است. چهاردهی» 👌🏻البته نقل این گزارش فقط برای آگاهی محققین در این زمینه است، اما در مورد صحت و یا عدم صحت آن اظهار نظری نمی‌کنیم. ⬅️البته بعضی از دوستان در صحت این گزارش جناب مدرسی چهاردهی تشکیک می‌کردند؛ از اساتید متخصص بهائیت‌شناسی نیز تقاضا می‌شود که دیدگاه های خویش را در این رابطه برای ما بیان کنند. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢«قرة العين» كه نام اصلي وي «زرين تاج» و بنا به نوشته ي بهائيان «ام سلمه» است. 🔻يكي از افرادي است كه پس از ميرزا يحيي (صبح ازل) و ميرزا حسينعلي (بهاء الله) بيشترين نقش را در تحكيم بابيت داشته است. او دختر ملا محمد صالح مجتهد قزويني است. 🔻در شهر قزوين در سال 1230 يا به قول آيتي در «كواكب الدريه» در سال 1231 متولد شد. ⬅️پدر و مادرش هر دو مسلمان و مجتهد بودند. وی همانند یکی از عموهایش ابتدا به شیخیه گرایش پیدا کرد و برای مدتی رهبری بخشی از شیخیه در کربلا و عراق را به دست گرفت. ❌با علنی شدن دعوت سید علی‌محمد باب، طاهره به وی گروید و بدون آنکه موفق شود تا پایان عمر او را از نزدیک ببیند، در زمره نزدیک‌ترین یاران او درآمد. ❌او نخستین زن آیین بابیه بود که روبنده از صورت برگرفت و اعلام نمود که با آمدن آیین بیانی، احکام اسلام ملغی شده‌است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢نقد علم‌گریزی متصوفه 🔶کسب علم از محاسنی است که تمام عقلای عالم، انسان را به کسب آن تشویق کرده و دین اسلام نیز همسو با آنها، پیروان خویش را دعوت به کسب دانش کرده و فراگیری آن را بر مسلمانان واجب دانسته و اهل علم را محبوبان خدا معرفی کرده است. 🔶این در حالی است که متصوفه در راستای سیر و سلوکی که برای رسیدن به قرب الهی پیشنهاد می‌دادند، به شکل‌های مختلف کسب علم و تعقل کردن را تحقیر کرده‌اند. 🔷در نتیجه باید توجه کرد که این سنت رایج علم‌گریزی و کتاب‌شویی که در بین متصوفه رواج داشته، هیچ گونه سنخیتی با سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام نداشته و یکی از مهم‌ترین علت‌های وجود چنین سنت‌هایی در بین آنها، عدم انس و ارتباط آنها با سرچشمه‌های هدایت (معصومین علیهم‌السلام) بوده است. ✍️طالب الحق ❇️به مناسبت روز «قلم» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: 🌐https://www.adyannet.com/fa/news/43803 📎 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢علم‌گریزی متصوفه1️⃣ ⬅️در کتاب تذکره الاولیاء عطار نیشابوری متن وصیت ذوالنون مصری به مریدانش آورده شده است که می گوید: ❌“تو را سه وصیت می کنم :یکی بزرگ و یکی میانه و یکی خُرد. وصیت بزرگ آن است که هرچه خوانده ای فراموش کنی و هرچه نوشته ای بشویی تا حجاب برخیزد”.[1] 📖پی‌نوشت: [1]. فريد الدين عطار نيشابورى، تذكره الأولياء، 2جلد، مطبعه ليدن - ليدن، چاپ: اول، م 1905، القسم‏الاول، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از کتابخانه تصوف
❇️رسالت این کانال بارگذاری کتاب‌ها و مقاله‌های نقد تصوف می‌باشد. ❇️از تمام بزرگواران تقاضا می‌شود؛ ما را در این رسالت کمک کرده و در صورتی که کتاب یا مقاله‌ای در نقد تصوف دارید، برای ادمین کانال ارسال بفرمایید. 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b
💢ارتباط تصوف و بابیت 🖊نورالدین چهاردهی اعتقاد داشته که بابیت زاییده تصوف است و بین این دو رابطه ناگسستنی وجود دارد؛ او در مقدمه کتاب «باب کیست» به این مسئله اشاره کرده و می‌نویسد: ⬅️«از زمان ابوهاشم "کوفی و سیر صعودی و نزولی تصوف پس از یکهزار و یکصد و سه سال که گذشت ثمره بذرافشانی ابوهاشم منجر به ظهور میرزا علی‌محمد باب و دعاوی شگرف شگفت دور از باور عقل سلیم بود.»[1] 📖پی‌نوشت: [1]. کتاب باب کیست و سخن او چیست، نورالدین چهاردهی، آفرینش، ص24. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🌸 سلام امام مهـربان زمانـم🌿🌸 ✍️والْـــعَــــصر؛ قسم به عبورِ تک تکِ ثانیه های زنــدگی لحظه ای بی حضور تو خُسرانِ مطلق است ... می شود که با حضورت کمی تـازه شویم؟🌿🌺 .🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱. 💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫 📎 📎
📌 جمعه ☀️ ۱۵ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۲۸ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 5 جولای 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت حاج ملا هادی سبزواری؛ ١٢٨٩ق. 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاقبت دو مَردی که باهم وارد مسجد شدند 🛑...عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي دَاوُدَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحَدِهِمَا ع قَالَ: «دَخَلَ رَجُلَانِ الْمَسْجِدَ أَحَدُهُمَا عَابِدٌ وَ الْآخَرُ فَاسِقٌ فَخَرَجَا مِنَ الْمَسْجِدِ وَ الْفَاسِقُ صِدِّيقٌ وَ الْعَابِدُ فَاسِقٌ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ يَدْخُلُ الْعَابِدُ الْمَسْجِدَ مُدِلًّا بِعِبَادَتِهِ يُدِلُّ بِهَا فَتَكُونُ فِكْرَتُهُ فِي ذَلِكَ وَ تَكُونُ فِكْرَةُ الْفَاسِقِ فِي التَّنَدُّمِ عَلَى فِسْقِهِ وَ يَسْتَغْفِرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّا صَنَعَ مِنَ الذُّنُوبِ.» 🔰از امام باقر یا امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «دو مرد وارد مسجد شدند؛ یکی‌شان عابد و دیگری فاسق بود. اما در حالی از مسجد خارج شدند که مرد فاسق، صِدّیق (مؤمنی راستین) و مرد عابد، فاسق گشته بود! دلیلش این است که مرد عابد در حالی وارد مسجد می‌شود که به عبادتش می‌نازد، پس در همین فکر است. اما مرد فاسق در فکر پشیمانی از گناهانش است و از خداوند (عزّوجلّ) می‌خواهد گناهانی را که مرتکب شده را بیامرزد.» 📚الكافي، ج۲، ص۳۱۴ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄