فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️کلیپ تصویری♨️
🎥 ببینید |
❓❓تفاوت «تصوف» با «عرفانِ فقیهانه» در چیست؟
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عرفان اسلامی از منظر امام خمینی
🔶خطر حب نفس
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
پوستر: تصوف و حکومت پهلوی
آیا می دانید حکومت پهلوی بزرگترین مروج «تصوف» و «باستان گرایی» بوده است؟ ! هیات وزیران پهلوی در سال ۱۳۳۵ ه ش معافیت مالیاتی و حق الثبت موقوفات و املاک فرقه گنابادی در سراسر کشور را تصوییب می کند .
آیا می دانید اکثر کتابهای صوفیــه و زرتشتــیان که می رفت به تاریخ بپیوندد، توسط شرق شناسانی مانند لویی ماسینیون ، هنری کربن ، بویس ، اشپیگل و … مجدداً احیاء و تحقیق و چاپ شده است ؟!
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه واله با همکاری پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند:
موضوع نشست:
درنگی در تقریر های مختلف نظریه وحدت وجود
ارائه دهنده:
دکتر سید محسن هندی
(دکترای فلسفه و کلام)
دبیر علمی:
حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی پاکدل
(مدیرگروه پژوهشی تصوف موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام)
ساعت و تاریخ جلسه:
15:30 الی 17
دوشنبه 4 دی ماه 1402
خیابان صفائیه، کوچه 37، مدرسه باقر العلوم، سالن اجتماعات. لینک نشست:b2n.ir/b42397
#نشست_علمی
#نقد_وحدت_وجود
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔶معارف عرفانی
🔶دستور سلوکی برای انتخاب همنشین الهی
💠 حواریون از حضرت عیسى«علیه السلام» پرسیدند: اى روح الله! با چه كسى نشست و برخاست كنیم؟ فرمود: باكسى كه دیدارش شما را به یاد خدا اندازد، و سخنش علم شما را افزونى بخشد، و عملش میل شما را به قیامت زیاد كند.
📚 عدة الداعی و نجاح الساعی، ص 121.
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت1️⃣
💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام)
❌یکی از قديمیترين و مؤثرترين عوامل خارجی در تأثیرگذاری تصوف، مسیحیت است که عناصر و آداب مختلفی از این دین، در تصوف وارد شده است. عناصری مانند افراط در زهد و ترک دنیا، عزلت، پشمینهپوشی، سیاحت، ذکر، ملامتگری و تأسیس دیر و خانقاه، از عوامل اصلی و فرعی عرفان تصوف است که از مسیحیت اقتباس شده است.
💢دکتر قاسم غنی در کتاب تاریخ تصوف در اسلام مینویسد: «دستهای سرچشمه تصوف در اسلام را، مسیحیت و رهبانیت شمردهاند. مدتها قبل از ظهور اسلام افکار عرفانی در دیانت مسیح و یهود تمکن یافته بود. افکار و تعبیرات فیلون حکیم یهودی در سالهای اول قرن میلاد، با تورات همان تأویلات و تفسیرات عارفانهای را کرد که بعدها صوفیان با قرآن کردند. جماعتی از مسیحیان به نام مرتاضین و توابین و تارکین دنیا در همه جا میگشتهاند».[1]
📖پینوشت:
[1]. غنی، قاسم، تاریخ تصوف دراسلام، ترجمه صادق نشأت، مصر، مکتبه النهضته المصریه،
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت2️⃣
💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام)
💢این سیر و سیاحت راهبان مسیحی، سبب انتشار زهد و پارسايى و مسائل دیگر آنان، در بعضی از سرزمينها، قبل از ورود اسلام به آنجا شده است، چنانکه در عصر جاهليت در جزيرة العرب، راهبان جهانگرد مسیحی، در بین آنان زندگی میکردند که بعد از ورود اسلام به این سرزمینها، مسلمانان از این راهبان مسیحی، مسائل مختلفی را تأثیر پذیرفتند. چنانکه دکتر غنی به این مطلب اشاره کرده و گفته: «مسيحيّت از راه مرتاضان و فرقه های سيّار راهبان، مخصوصاً فرقههای اصل سوريه، که در اطراف در گردش بودند و غالباً از فرقه نسطوريه از فِرَق نصاری بوده اند بسيار چيزها به صوفيّهی اسلام آموخته اند.[1]
📖پینوشت:
[1]. دکترغنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، انتشارات زوار، تهران، 1386، ص75.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت3️⃣
💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام)
🔶یکی از تأثیرپذیریهای تصوف از مسیحیت، پشمينهپوشی است که از عادات راهبان مسيحی بوده که بعد در صوفيّه هم، شعار زهد محسوب شده است.
🔹جامی در نفحات الانس مینویسد: «پشمینه پوشی (که به احتمال قوی) کلمه صوفی از آن ناشی است از عادات راهبین مسیحی است که بعد در صوفیه شعار زهد محسوب شده است؛ زندگی در صوامع و خانقاه نیز، تا اندازهای تقلید به مسیحیان و راهبین است حتی در کتب تراجم، اولین خانقاهی که برای صوفیه بنا شد، بهدست یکی از امرای مسیحی بود.[1]
🔶صوفیان نه تنها در پشمینهپوشی، بلکه در آداب دیگر مانند ترک ازدواج از این راهبان مسیحی تأثیر پذیرفته و در آن افراط کردهاند.
🔹نویسندگان تاریخ فلسفه در جهان اسلامی در اینباره نوشتهاند که: «صوفيان مسلمان، لباس پشمينه را از راهبان مسيحى گرفتند، و آنچنان در پيروى از آنها راه مبالغه پيمودند كه برخى از آنها با وجود اينكه برخلاف تعاليم اسلام بود از ازدواج سرباز زدند.»2]
📖پینوشت:
[1]. جامی، عبدالرحمن، نفحات الانس من حضرات القدس، تصحیح مهدی توحیدی پور، تهران، انتشارات محمودی، بی تا، ص 31.
[2]. فاخوری، حنا _ جر، خليل، تاريخ فلسفه در جهان اسلامی ، مترجم ، عبد المحمد آيتی، تهران، انتشارات علمی فرهنگی،1373، ص252.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت4️⃣
💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام)
🔻ساخت اولین خانقاه توسط امیری مسیحی
🔶وجود خانقاه در بین صوفیان نیز، بیتأثیر از مسیحیت نیست، که بنا بر آنچه در آثار و تألیفات صوفیان ذکر شده، به این أمر اشاره کردهاند.
🔹چنانچه معصومعلیشاه در طرائق الحقائق گفته که روزی امیری به شکار رفته بود؛ در راه دو نفر که از این طایفه بودند را دید که وقتی به هم می رسند یکدیگر را در آغوش می گیرند ودر جائی می نشینند. گفت شما را جائی هست که در آن گرد هم آئید گفتند خیر. گفت: من برای شما جائی بنا میکنم تا با یکدیگر در آنجا گرد هم آئید سپس خانقاه را ساخت.[1]
📖پینوشت:
[1]. شیرازی، محمد معصوم (معصوم علیشاه)، طرائق الحقائق، تصحیح محمد جعفر محجوب، تهران، انتشارات سنائی، بی تا، ص 151.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💢تأثیرپذیری تصوف از مسیحیت5️⃣
💢به مناسبت روز بزرگداشت حضرت عیسی مسیح(علیه السلام)
🔶غسل اسلام در بین صوفیه یکی از انحرافاتی است که بنا بر نظر ابوریحان بیرونی، ظاهراً از مسیحیت گرفتهشده است.[1] و منظور از غسل اسلام در میان صوفیه، آن است که طالب، زمانی که می خواهد تشرف پیدا کند و رسماً صوفی شود، باید غسلی را انجام دهد که به آن غسل اسلام گفته میشود که شبیه به غسلِ تعمید مسیحیان است که اگر کسی بخواهد داخل مسیحیت شود باید غسلتعمید را بهجای آورد.
🔹«غسل تعمید یکی از دستورات الهی برای یهود و مسیحیان است و چنانچه از قاموس کتاب مقدس استفاده میشود این غسل برای توبه کردن بوده یعنی افرادی که از گناه پشیمان میشدند با غسل توبه، با خود عهد و پیمان میبستند که دیگر دور گناه نرفته و خداوند متعال را با انجام دادن واجبات الهی از خود راضی نگه دارند و حضرت یحیی نیز مردم را با این غسل کردن به سوی توبه و بازگشت از گناه تبلیغ مینمود.»[2]
📖پینوشت:
[1]. ابوریحان بیرونی محمد بن احمد، ماللهند، نشر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۹۱، ج 2، ص 453.
[2]. مستر هاکس، قاموس کتاب مقدس، تهران، انتشارات اساطیر، چاپ اول، 1377ش، ص358.
👈🏻برای مطالعه بیشتر به مقاله زیر مراجعه بفرمایید.
🔰نقد غسل اسلام در تصوف
https://www.adyannet.com/fa/news/43287
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110