eitaa logo
صوفی پژوهی
304 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
584 ویدیو
92 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کتابخانه تصوف
خیراتیه در ابطال صوفیه.ج اول. علامه محمدعلی بن علامه وحید بهبهانی.pdf
6.93M
📚خیراتیه در ابطال طریقه صوفیه (جلد اول) ✍️ علامه آقا محمد علی کرمانشاهی 📖کتابخانه تصوف 🌐https://eitaa.com/joinchat/467862359Cf85aa6c26b 🌐https://t.me/sufIsm110
🔸 دعای برآورده شدن حوائج در حرم سامرا أبو موسی منصوریّ نقل می‌کند که به حضرت امام هادی علیه‌السلام گفتم: آقاى من! دعايى به من بياموزید كه به وسيلۀ آن به خدا تقرب جويم. حضرت فرمودند: دعایی است که من آن را بسیار می‌خوانم و از خداوند نیز تقاضا کرده‌ام هر کسی بعد از من آن دعا را نزد مزارم بخواند، او را نا امید نفرماید و آن دعا این است: « يَا عُدَّتِي عِنْدَ الْعُدَدِ، وَ يَا رَجَائِي وَ الْمُعْتَمَدُ، وَ يَا كَهْفِي وَ السّندُ، وَ يَا وَاحِدُ يَا أَحَدُ، وَ يَا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مَنْ خَلَقْتَهُ مِنْ خَلْقِكَ، وَ لَمْ تَجْعَلْ فِي خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَداً، صَلِّ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ، وَ افْعَلْ بِي... و حاجات خود را بخواهد» 🔺الأمالي (للطوسي)، ص: ۲۸۰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر رفتن به زيارت حضرت سیدالشهداء سلام الله علیه شدنی نبود، زيارت عاشورا خوانده شود؛ مبادا روزی بی یاد حضرت امام حسین سلام الله علیه بگذرد.» کوثر کربلا ص۳۰۹
از نگاه قرآن و عترت رعایت تقدس هیئت ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ حُرُمَاتِ اللَّهِ فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ عِنْدَ رَبِّهِ ﴿۳۰حج﴾ ✔️هیئت مکان قرائت و تفسیر قرآن کریم ، مناجات ودعا،بیان حقائق دین ، ترویج مبانی اخلاقی و ذکر مناقب وفضائل مقدس ترین انسانهاست. و چون اینها مقدسند و محترم پس هیئت هم مقدس و محترم است. ✔️هیئت خانقاه نیست پس هرگونه گفتار و رفتار صوفیانه قطعا مخالف تقدس آنجاست. ✔️بیاییم به حرمت هیئت ،حد اقل تا در این مکان مقدس نشسته ایم از دروغ و غیبت و تهمت و استهزاء بپرهیزیم. ✔️مدیریت مدبرانه،اخلاقی، و به روز در جلوگیری از این آفات نقش مهمی دارد. 🖊استاد عندلیب همدانی(استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، عضو سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 وقتی جناب "حمران بن أعین" از زیارت امام حسین علیه السلام بازگشت، امام باقر علیه السلام "به دیدارش" رفتند و بشارتش دادند! 💢جناب حمران بن أعین مى‌گويد: هنگامى كه از زيارت امام حسين علیه‌السلام برگشتم، امام باقر عليه‌السلام به ديدارم آمدند و فرمودند: «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏، فَمَنْ زَارَ قُبُورَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وُصْلَةَ نَبِيِّهِ، خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه‏» ✍🏻اى حمران! بتو مژده مى‌دهم كه هر كس قبور شهيدان آل محمد (صلی الله علیه و آله) را زيارت كند و مقصودش از اين كار جلب رضايت خداوند عزوجل و تقرب به پيامبر صلی الله علیه و آله باشد، از گناهانش بيرون مى‌آيد مانند روزى كه از مادر زاده شد. 📓 أمالی، طوسی رحمه الله، ص ٤١٤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌿🥀سلام به آقای مهربانی🥀🌿 🌿🥀 يک عمر، انتظار، مرا پير کرده است دنيا مرا دوباره زمين گير کرده است شب در سکوت مبهم خود آفتاب را در چشم کور صاعقه زنجير کرده است از ابرهای تيره بپرسيد اين سؤال: خورشيد اين قبيله چرا دير کرده است؟ هر وقت از زمانه تو را کرده ام طلب در پاسخم اشاره به تقدير کرده است آيينه ای شکسته به همراه بادها نام تو را شنيده و تکثير کرده است برگرد ای حماسه ی جاويد روزگار حال خوشم بدون تو تغيير کرده است اين جمعه کاش بشنوم از سوی آسمان شاعر، دعای عهد تو تأثير کرده است. 🌿🥀 🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱 🖤 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🖤💫 📎 📎
📌 دوشنبه ☀️ ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ هجری شمسی 🌙 ۱۴ صفر ۱۴۴۶ هجری قمری 🎄 19 آگوست 2024 میلادی 📎
صوفی پژوهی
🔶🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰این قرآن و آن هم گفته اقطاب2️⃣8️⃣ 💢از اینها گذشته، ما هم قرآن را دیده ایم و هم گفته اقطابتان را که در بسیارى موارد برخلاف قرآن است شنیده ایم(1) ❓❓پس این مغز و باطن قرآن کجا بود که شماها دریافته و به جنگ قرآن آمدید؟ 🔻اینها حقایقى است که خودتان هم انکار ندارید و لذا خروارها چسب و سریش به کار برده، در مقام تأویل و توجیه برمى آیید... . 😱عجیب تر اینکه شما در جلسات مذهبى تان به خواندن غزلیات و قصاید و مثنویات مشایختان پرداخته، قرآن را به گوشه اى نهاده اید. ❓جواب خدا را چه خواهید داد آن گاه که پیامبر به درگاه الهى شکایت مى کند: «اى پروردگار، گروهى از مردم قرآن را مهجور واگذاشتند» (وَقَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَومِى اتَّخَذُوا هَـذَاالْقُرْآنَ مَهْجُورًا).(2) 🔶حضرت رضا(علیه السلام) هر روز یک قرآن ختم مى کرد و مى فرمود به هر آیه که مى رسم در تمام خصوصیّات از شأن نزول و معانى آن تفکّر مى کنم. 🔶علىّ بن ابى طالب(علیه السلام) فرمود: «تَعَلَّمُوا القُرآنَ فَإنَّهُ اَحسَنُ الحَدیثِ وَتَفَقَّهُوا فِیهِ فَإنَّهُ رَبیعُ القُلُوبِ وَاستَشفُوا بِنُورِهِ فَإنَّهُ شِفاءُ الصُّدُورِ وَاَحسِنُوا تِلاوَتِهِ فَإنَّهُ اَنفَعُ القَصَصِ».(3) 👌🏻آرى دواى همه دردها و سودمندترین داستان ها و خلاصه رمز سعادتمندى ملّت ها، قرآن است و بس. (1). براى تصدیق این حقیقت لازم است بحث هاى این کتاب را بررسى کند. (2). سوره فرقان، آیه 30. (3). نهج البلاغة، خطبه 110. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢روایات جعلی در منابع متصوفه 🔻روایت جعلی «كهول‏ أهل الجنة» ❌و لو جاز دخول أبى‏‌بكر و عمر النار، مع
💢روایات جعلی در منابع متصوفه 🔻روایت جعلی «كهول‏ أهل الجنة» 🔻فقال عكاشة بن محصن الأسدى: يا رسول اللّه ادع اللّه أن يجعلنى منهم، فقال النبى صلى اللّه عليه و سلم «أنت منهم». ⬅️و أبو بكر و عمر أفضل من عكاشة لا محاله، لقول النبى صلى اللّه عليه و سلم: «هما سيّدا كهول‏ أهل الجنة من الأولين و الآخرين». فكيف يجوز أن يدخل عكاشة الجنة بغير حساب، و هو دونهما فى الفضل و هما فى النار، فهذا غلط كبير. ⬅️فقد صحّ بهذه الأخبار أنهما لا يجوز أن يكونا معذّبين بالنار مع شهادة الرسول صلى اللّه عليه و سلم لهما بالجنة، فقد تبين أمنهما؛ فمهما قيل فيهما و فى غيرهما من المبشرين كان ذلك قولا فيمن سواهما من الأولياء من جواز الأمن. 📖ابو بكر محمد بن ابراهيم كلاباذى، التعرف لمذهب التصوف، 1جلد، مطبعة السعادة - مصر، چاپ: اول، 1933 م، ص50. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
💢روایات جعلی در منابع متصوفه ❌قال النبى صلى اللّه عليه و سلم لعلى رضى اللّه عنه: «هذان سيّدا كهول‏
💢💢معرفی بزرگان متصوفه 🔻بزرگان متصوفه متقدم 🔻 ابوبکر محمد کلاباذی ⬅️ابوبکر محمد کلاباذی (متوفای حدود 385ق)، فقیه حنفى، محدث و صوفى قرن چهارم 🔻ولادت ⬅️دربارۀ زندگی وی، به رغم شهرت آثارش، اطلاع چندانی در دست نیست، کلاباذی احتمالاً در کلاباذ، محله‌ای بزرگ در بخارا، به دنیا آمده است. ⬅️دربارۀ کنیه و حنفی بودن او، اجماع وجود دارد. به وی لقب تاج الاسلام و امام الاصولی داده‌اند. ⬅️نام پدرش را، به اختلاف، ابراهیم و اسحاق که گفته است محمد بن اسحاق و محمد بن ابراهیم دو تن هستند) ضبط کرده‌اند. خطیب بغدادی نیز نام پدر او را ابراهیم و نام جدش را اسحاق ثبت کرده است. بنا بر گزارش بروکلمان، بر یکی از نسخه‌های معانی‌ الاخبار در پاریس، نوشته شده است ابن ابی اسحاق ابراهیم بن یعقوب. افزون بر این، برخی منابع نیز وی را ابوبکر محمد بن ابی اسحاق ابراهیم بن یعقوب معرفی کرده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد نام پدر وی ابراهیم و کنیه‌اش ابواسحاق بوده و احتمالاً کلمۀ «ابی» از برخی از نسخه‌های آثار وی افتاده است. ⬅️برخی از علمای حدیث، مانند ابن حجر عسقلانی در فتح الباری و عبدالرؤوف مناوی در فیض القدیر، به برداشت وی از احادیث استناد کرده‌اند. ⬅️از بحث‌های کلامی کلاباذی در آثارش، بخصوص در بخش اول التعرف، آشکار است که با مباحث کلامی نیز آشنا بوده است، ابن تیمیه نیز در آثارش برداشت‌های کلامی وی را نقل کرده است. اساتید 🔻ازجمله استادان وی در تصوف نیز محمد بن احمد بن ابراهیم فارسی (متوفی ۳۷۰) بوده است. ⬅️به گزارش جامی، کلاباذی درآثارش از ابوالقاسم فارس ‌بن عیسی بغدادی، از خلفای منصور حلاج، نقل قول مستقیم کرده؛ بنابراین، احتمالاً وی نیز از استادان کلاباذی در تصوف بوده است. 🔻شاگردان به غیر از ابوابراهیم بن اسماعیل مستملی بخاری، مؤلف شرح تعرف- که ظاهراً از شاگردان بی واسطه یا با واسطۀ کلاباذی بوده است کلاباذی شاگردان دیگری نیز داشته است، از جمله، ابونصر احمد بن علی مایمرَغی و ابوبکر احمد بن علی بن محمد اصفهانی از استادان خطیب بغدادی 🔻وفات کلاباذی در بخارا درگذشت و مزارش در آن‌جا محل زیارت بود، دربارۀ سال وفات وی اختلاف وجود دارد؛ آن را۳۸۰ و ۳۸۴ ذکر کرده‌اند. بروکلمان، علاوه بر ۳۸۰ و ۳۸۵، احتمال وفات وی در ۳۹۰ را نیزذکر کرده، که از این میان زرین‌کوب سال ۳۸۵ را محتمل‌تر دانسته است.