eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
789 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
204 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🔸اسرارِ ملکوت در حجاب است از دل‌های آلوده به دوستیِ دنیا، که بیشترِ همّتِ آن‌ها مصروف است به طلبِ لذّتِ حالی. 🔸و هیچ عقوبتی سخت‌تر از اَلَمِ حجاب نیست؛ و از این بوَد که حق تعالی، عقوبتِ حجاب را پیش از عذابِ دوزخ یاد کرده در این آیت که "كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ◈ ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُو الْجَحِيمِ" (المطفّفین؛ ۱۵و۱۶). 📚 🖌 @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔘 دنیا - آخرت - پلِ صراط 🔹قرآنِ کریم می‌فرماید که همه باید از جهنّم عبور کنند امّا برای بعضی جهنّم "مَعبَر" نیست بلکه "منزل" است: "وَإِنْ مِنْكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَقْضِيًّا ◈ ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا" (مریم، ۷۱و۷۲). 🔹بسیاری از بزرگان را عقیده بر این است که مراد از جهنّم، باطنِ همین دنیاست. با این اعتقاد، معنیِ پلِ صراط - که از شمشیر تیزتر و از مو بارک‌تر است - خود را آشکار می‌سازد. 🔹وقتی این معارف نسبت به دنیا دانسته شد، روشن می‌شود که تکاثر و تغالب و تفاخراتِ دنیا جز پندار و خیالی بیش نیست. این جهان بر مثالِ مُرداری است کَرکَسان دورِ او هزار هزار این مَر آن را همی زنَد مخلَب وان مَر این را همی زنَد منقار آخرالامر بگذرند همه وز همه بازمانَد این مُردار (سنایی) @sulookmanavi
سلام همراهان گرامی؛ اگر فکر می‌کنید مطالبی که در این کانال به اشتراک گذاشته می‌شود می‌تواند برای دوستان و عزیزانِ شما مفید باشد، لطفاً لینکِ آن را با آن‌ها سهیم شوید. 👇👇👇👇👇👇👇👇
🌷سلام دعوتنامه: ٲعوذُ بِاللّهِ مِن نَفسی ... دنبالِ کسی می‌گردم که بیاید و مرا از دستِ خودم نجات دهد ..! کانال "سلوک‌معنوی": پیام رسان ایتا: https://eitaa.com/sulookmanavi پیامرسان تلگرام: https://telegram.me/sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹"واذکروا الله ذکرا کثیرا". کثیر دو نوع است: یکی کثیر در کمیّت، و یکی کثیر در کیفیت. کثیر در کمیّت، یعنی اکثرِ اوقات ذکر گرفت. کثیر به معنیِ کیفی، یعنی ذکرِ شدید؛ ذکر مانند نور شدّت و ضعف دارد. 🔹خیلی‌ها خدا را یاد می‌کنند امّا او را بعید می‌پندارند؛ انهم یرونه بعیدا؛ خدایی که او را عللِ اشیا و مسبب‌الاسباب می‌دانند، یعنی در میلیاردها سال قبل او این اسباب و جریانات را به پا کرده و دیگر کار روی اسباب می‌چرخد. مردم عمدتاً مسبب‌الاسباب را به این معنا می‌دانند؛ این تفکّر دور کرده آنها را از خدا؛ امّا درواقع این‌جور نیست که خداوند ـ تبارک و تعالی ـ کار را به اسباب واگذار کرده باشد، بلکه خود مستقیم در جریاناتِ لحظه‌به‌لحظهٔ زندگی ماست. 🔹امام فرمود عمده این است که ذکر این‌قدر قوّت بگیرد که روی اعمالِ ما اثر بگذارد. امام رسماً فرمود: ذکر این نیست که کسی بگوید سبحان‌الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله‌اکبر؛ هرچند این ذکر در خیال و زبان هم مرحله‌ای از ذکر است، ولی ذکرِ خدا در وقتِ حلال و حرام است، یعنی آن ذکری که منتجِ عمل است این نوع ذکر است. 🔹این‌طور نیست که عمل از دل و امورِ قلبی مهم‌تر باشد. این‌که قرآن می‌فرماید "الذین آمنوا و عملوا الصالحات"، برای این است که عمل، مصدِّقِ (تصدیق کننده) ایمان است؛ یعنی وقتی به مرحلهٔ عمل رسید، معلوم می‌شود ایمان فراگیر شده؛ وقتی‌که به آخرین قشرِ وجودِ انسان ـ که تنِ انسان است ـ سرایت کرد، علامتِ این است که به مرحلهٔ تثبیت رسیده، یعنی واقعاً ذکر شده. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 📚"... وَاللَّهُ غَالِبٌ عَلَىٰ أَمْرِهِ ... (یوسف، ۲۱) ♦آن‌چه را ما شانس و تصادف می‌نامیم، درواقع برنامهٔ از پیش‌تعیین‌شدهٔ خداست. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹"روزهای خدا" اوقاتی است که خداوند در زمین جلوه‌نمایی می‌کند و قدرتِ خود را به‌عیان نشان می‌دهد. مثلاً روزِ شکافته‌شدنِ نیل برای بنی‌اسرائیل از "ایّام‌الله" است؛ روزِ پیروزیِ مسلمین در بدر از ایّام‌الله است؛ طوفانِ نوح از ایّام‌الله است؛ روزِ عذابِ استیصالِ اُمَمِ طاغیِ گذشته، یوم‌الله است؛ روزِ فتحِ مکّه، یوم‌الله است؛ روزِ ظهورِ حضرتِ حجّت (عج)، یوم‌الله است. 🔹مۇمن همیشه منتظرِ ایّام‌الله است و به آمدنش یقین دارد، چنان‌چه پیامبر (ص) هم فرموده: "افضلِ اعمال، انتظارِ فرج است". پس مۇمن همیشه باید منتظرِ جَلَوات و نَفَحات و ایّامِ الهی در زندگیِ اجتماعی و فردی‌اَش باشد؛ و خودِ این "رجاء"، گمانی نیک و عینِ عبادت است، و البتّه موجبِ خوشحالیِ اوست چون نصر و ظفرِ الهی در آن اَحیان و اوقات حاکم می‌شود و دینِ خدا در جامعه یا زندگیِ شخصی و سلوکیِ او غالب می‌گردد. 🔹بنابراین، ایّام‌الله فقط منحصر به این ایّامِ مشخّص و بارع در تاریخِ بشر نیست و در زندگیِ هر یک از ما نیز ایّام‌الله هست. یوم‌الله‌های زندگیِ هرکس، روزی است که خدا در آن روز خودش را نشان داده و سکّان را به‌دست گرفته و قدرت‌نمایی کرده و کارسازی می‌نماید؛ روزی که مائیم و خدا، و همه چیز دستِ خداست، مثلِ روزِ تولّد، روزِ مرگ، روزِ تغییرِ تقدیر، روزِ گرفتنِ برات، ... . مۇمن همیشه چشم‌به‌راهِ این ایّام و جلوه‌گریِ خدا در آن‌هاست. 🔹امّا کسی که ایمانش ضعیف و نسبت به حقایقِ دین مشکوک است، امیدی به آمدنِ ایّام‌الله ندارد. ریشهٔ بدبختیِ انسان، نداشتنِ رجاء به کارسازیِ مدامِ خداست؛ و اگر کسی به رحمت و برکت و کارسازی و سرپرستیِ خدا امیدوار باشد، به‌مرور از تمامِ رِقیّت‌های دنیوی آزاد می‌گردد. 🔹ایّام‌الله کلیدِ آزادیِ انسان است، آن‌را دست‌ِکم نگیریم. ایّام‌الله به حالِ کسانی مفید است که دارای دو صفتِ "صبر" و "شکر"ا‌َند؛ چون یا ایّام به کامِ انسان نیست و او باید صبر کند، یا ایّام به کام است و او باید شکر کند. کسی که هر دو را داشت، هیچ حالی متوقّفش نمی‌کند و دائم در سیرِالی‌الله است. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 ‏🍒 وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيد 🍒 خدا رفیقی‌ هست که دست می‌اندازد دورِ گردنت ... @sulookmanavi