امام خامنهای _ ۱۴۰۲/۰۲/۰۹:
همه بدانند که اگر تلاش شد تا زندگی #کارگر ارتقاء پیدا بکند، وضع کشور ارتقاء پیدا خواهد کرد
کارگر وقتی دغدغه نداشته باشد، امنیت شغلی داشته باشد، رفاه داشته باشد، زندگیاش راحت بچرخد، کیفیت کار بالا خواهد رفت، کیفیت محصول بالا خواهد رفت…
…اگر چنانچه کارگر دلش گرم باشد و بداند که زندگیاش راحت میچرخد، بداند که امنیت شغلی دارد، اطمینان خاطر داشته باشد کارش بهتر خواهد شد، کیفیت کار بالا خواهد رفت
ارتقاء، این را همه باید بدانند
بنابراین هرتلاشی برای ارتقاء زندگی کارگر انجام بگیرد، این درواقع تلاش برای بهبود کار است، تلاش برای بهبود محصول کار است، تلاش برای بهبود کشور است؛ یعنی سرمایه گذاری است
اگر ما روی رفع مشکلات جامعه کارگری تلاش بکنیم، درواقع سرمایهگذاری کردهایم؛ این هزینه نیست، این سرمایهگذاری است
این را همه بدانند، هم مسئولین بدانند در کارهایی که مربوط به مسئولین کشوری است، دولتی یا مجلسی یا غیره، هم خود آن کارفرمایان و سرمایهگذاران و کارآفرینان و مانند اینها این را بدانند
نسل آفتاب
اونایی که مثل ما سنی ازشون گذشته یادشونه که اول چادر حذف شد
بعد مانتوهای بلند رنگی شد
بعد تنگ شد
بعد کوتاه شد
بعد جلوباز شد
و همینطوری اومدیم جلو…
یعنی مثل قورباغه دائم پختند مسئولین فرهنگی ما و عقبنشینی کردیم
چرا؟ چون روی خط مرز میایستادیم همیشه…
یعنی اون یه قدم میومد جلو
ما هم یه قدم میرفتیم عقب و میگفتیم از این جلوتر دیگه نباید بیای
در مورد نرخ ارز هم دقیقاً همین اتفاق افتاده
الآن یه عده با همون تفکر میگن نه حرف شما که میگوید زیر بیست تومن نه حرف اونا که میگن پنجاه تومن
خدا بده برکت ۳۸ تومن
این وسط بازیها پدر این ملت و این انقلاب را درآورده
چون دوباره سال آینده ۳۸ تومن میشود کف
هفتاد تومن میشود سقف
و سقف امروز میشود وسط
تنها راهکار اساسی حل این مشکل مزمن در اقتصاد ایران حذف بازار ارز است نه تعیین نرخ در بازاری که وجودش بی معناست در داخل کشور
نسل آفتاب
افزایش حقوق و دستمزد، حتی اگر به قیمت #خلق_پول تمام شود، در شرایط فعلی رکود و تشنگی اقتصاد کشور به نقدینگی، مفید برای اقتصاد و تولید خواهد بود و تأثیر ناچیزی در افزایش تورم خواهد داشت، چون کارگر و کارمندِ عمده حقوق خود را صرف خرید مایحتاج و لوازم ضروری خواهد کرد و چیزی برای صرفکردن در فعالیتهای اقتصادی مخرب (دلالی و احتکار زمین و مسکن و طلا و ارز و…) برایش نمیماند
اما پول خلقشدهی بیضابطه برای تأمین منافع بانکهای خصوصی، عموماً صرف فعالیتهای مخرب اقتصاد و #عامل_تورم خواهد بود
جالب است که با اولی بشدت مقابله میشود، اما دومی کماکان ادامه دارد…
نسل آفتاب
مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما
بخش اول
مروری بر نظریات اقتصادی شهید صدر درباره رابطه کار، کارگر و ثروت
از آرمانهای همچنان معطل انقلاب اسلامی پایان دادن به استثمار نیروی کار و اصلاح رویههای ناعادلانه و غیراسلامی اقتصاد سرمایهداری در جامعه بود
برای این هدف نیز متفکرینی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید صدر و امام موسی صدر دست به تلاشهای فکری برای نمایش الگوی اقتصاد اسلامی و تمایز آن با سرمایهداری و البته کمونیسم زدند
اهداف و الگوهایی که همچنان بعد از ۴۰ سال گذشت از پیروزی انقلاب نه تنها قدمی به سوی آنها برنداشتیم تا در میدان رفت و برگشت تئوری و عمل اصلاح و تکمیل شوند، بلکه روز به روز در همان رویههای سرمایهداری فروتر رفتیم تا جایی که حتی بازخوانی آن آراء و نظریات، امروزه برای ما غریب مینماید
شخصی که یکی از منسجمترین نظریههای اقتصادی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی را ارائه کرد، آیتالله شهید محمد باقر صدر بود
مروری بر نظریه اقتصاد اسلامی ایشان درباره حقوق کارگر ضروری به نظر میرسد
شهید صدر مستند بر سلسلهای از دلایل عقلی و نقلی بر این باور است که در اسلام تنها راه مشروع کسب ثروت، کار مستقیم است
لذا کارگر چه در کشاورزی و چه در صنعت و تولید، مالک اصل کالای تولید شده یا حاصل شده است
نه حتی چون نظریه مارکس، فقط مالک ارزش افزودهی ایجاد شده در کار
وی در کتابچه طرح تفصیلی اقتصاد جامعه اسلامی در دو فصل اول به چهار شیوه تولید ثروت میپردازد و در هر چهار شیوه ثابت میکند که مالک کالا یا محصول کشاورزی تولیدی، کسی است که کار مستقیم میکند، یعنی کارگر
نه کارفرما، کارخانهدار، زمیندار، کشتیدار یا مانند آن
شیوه اول تولید ثروت، استفاده از منابع طبیعی ثروت است
زمین، معادن، منابع آب
ایشان با دلایل فقهی مسلم در فقه اسلامی بیان میکند که کسی مالک رقبه (اصل این اموال) نمیشود
زمین و معدن و چاه به مالکیت کسی درنمیآید، چرا که برای تولید آن کسی کار نکرده و مالکیت فقط محصول کار مستقیم است
اینها خلق خداوند است ولی حق ویژه استفاده از مورد اول و دوم در اختیار کسی است که با کار مستقیم آنها را احیا و ثروت آفرین کرده است
زمین را شخم زده و کاشته، چاه را کنده و به آب رسیده، و معدن را حفر کرده
تولید کشاورزی به شیوه سرمایهداری نامشروع است
کسی که دیگرانی را بر زمینی گماشته تا برایش بکارند و درو کنند و خود تنها ابزار کار را در اختیار آنها نهاده، مالک محصول نیست
کسی که مالک ابزار کار کشاورزی است، تنها میتواند اجاره ابزارش را از کارگر بگیرد و بس
این اجاره را نیز دولت تعیین و محدود میکند
صدر، ۱۳۹۳: ۹۵-۹۹
در شیوه دوم که تولید ثروت از اموال منقول (قابل نقل) طبیعت مانند چوب، ماهی و مانند است نیز همین قاعده جاری است
مالک محصول کسی است که کار مستقیم میکند
کارگری که در کشتی و لنج به صید میپردازد مالک ماهی است، نه صاحب کشتی
صاحب کشتی یا تور تنها میتواند اجاره ابزار تولیدش را طلب کند آن هم به میزان کاری که در آن مستهلک میشود نه بیشتر
نه اینکه دستمزد صیادی به کارگران دهد و طلب مالکیت صیدها کند
این گونه او حقی در ثروتی که صیادان به دست میآورند، پیدا نمیکند
تنها کار مستقمی است که موجب ایجاد حق و مالکیت خاص برای اموال منقول میشود
و اگر مالی منقول بدون بذل کار و تلاش (مستقیم) در تسلط فردی قرار گیرد، آن فرد مالک آن دارایی نخواهد شد
همان: ۱۰۰ و ۱۰۱
ادامه دارد…
نسل آفتاب
مالک کالای تولید شده در کارخانه کارگر است نه کارفرما
بخش دوم و پایانی
در شیوه سوم و چهارم (تولید اولیه و ثانویه) که تولید صنعتی است نیز همین قاعده پابرجاست
در تولید اولیه که بر پایه دو ضلع کار انسانی و ماده خام از طبیعت با وساطت ابزار تولید است، مالک کالای تولید شده -نه فقط مالک ارزش اضافه شده به کالا آنگونه که مارکسیستها میخواستند حق کارگر را مطالبه کنند- کارگر بلافصل است، نه سرمایهدار و کارخانهدار و مالک ابزار تولید
اسلام در زمینه توزیع ثروت از تولید اولیه به سه مطلب اعتقاد دارد:
۱. ثروتی که تولید شده از آنِ تولیدکننده یعنی کارگر است
و این یعنی مالکیت بر اساس کار قرار دارد
۲. هر گاه کارگر در راه تولید اولیه، از ابزار کار دیگران استفاده کند، مالکان ابزار تولید، تنها میتوانند در مقابل کاری که در آن ابزار انباشته شده و در ضمن فرایند تولید از بین میرود، کرایه مناسبی طلب کنند و حقی در ثروت تولید شده ندارند
۳. حکومت اسلامی به عنوان نماینده جامعه، میتواند جزئی از ثروت به دست آمده را به عنوان اجرت استفاده از منبع طبیعی از تولید کننده بگیرد
همان: ۱۰۸
و خرج ضعفا و ایجاد تعادل و عدالت اجتماعی کند، چرا که نیاز، پایه دیگر مالکیت در اقتصاد اسلامی است
همان: ۱۰۹
۴. در شیوه چهارم یعنی تولید ثانویه نیز که تولید صنعتی بر روی کالایی است که مواد خامش از منابع طبیعی (که بشر کاری روی آن انجام نداده) بلکه بر روی کالایی است که خود محصول کار بشری است، کسی حق تصرف در امواد اولیه تولید شده توسط کارگر را بدون اجازه او ندارد چرا که او مالک آن است
کارگری که ماده اولیه را تولید کرده یا خود میتواند تولید ثانوی را هم انجام دهد و مالک کالای نهایی هم شود
یا کارگر دیگری را با دستمزد عادلانه تعیین شده توسط دولت به کار تولید ثانوی بگمارد، و یا کالای اولیه را به کسی دیگر بفروشد تا او کار تولید ثانوی را انجام دهد
طبعاً با این فرمول کلی که هر گونه افزایش ثروت مشروعی تنها و تنها محصول کار مستقیم است سرمایه کلان هم نخواهد داشت تا بتواند مقدار خیلی زیادی از کالایهای تولید شده اولی را بخرد و مالک بخش بزرگی از کالاها شده و در تولید ثانویه مناسبات سرمایهداری را به راه بیندازد
در اینجا نیز مانند تولید اولی و احیای منابع طبیعی ثروت، نقش مالک ابزار تولید، کارخانه و کارگاه تنها طلب اجارهی ابزار تولید است به میزان جبران استهلاک کاری آنها
اجرت ابزار تولید و دستمزد کارها نیز از جانب حکومت اسلام و با رویکرد بی اثر کردن عامل کمبود مصنوعی که احتکار کالا آن را به وجود میآورد، معین میشود
همان: ۱۱۷
وقتی تنها و تنها راه افزایش ثروت مشروع، کار است
کار مستقیم نه کار خریداری شده و توسط کارگران اجیر شده
طبعاً در چنین نظام اقتصادیای، ارجمندترین عنصر جامعه کارگران خواهند بود یعنی تولید کنندگان واقعی ثروت
نه سرمایهداران زالوصفت که در جوامع سرمایهداری شیرهی جان کارگران را میمکند و خود بر صدر نظام اقتصادی مینشینند
بلی، جایگاه کار در نگاه نظریهپردازان اسلامی انقلاب اینچنین بوده: مالک تمام محصول تولیدی و مالک ثروتهای جامعه، نه نگاه حداقلی ما به عنوان اقشاری نیازمند حمایت و تفقد که باید دستمزد بخور و نمیرشان را با التماس از کارفرمایان مطالبه کنیم
بگذریم که امروز کار به آنجا رسیده که برخی عمامهبسرهای سرمایهدوست در نگاهی سراسر متضاد، کار کارگر را تحقیر کرده و تمام ارزش اقتصادی جامعه را به سرمایهداران و کارفرمایان میدهند و آنها را حلوا حلوا میکنند و الزم به پرداخت حداقل دستمزد و بیمه کارگر را ظلم در حق ایشان میشمارند
منبع:
اسلام راهبر زندگی، مکتب ما، رسالت ما (فصل طرحی تفصیلی از اقتصاد جامعه اسلامی)، نوشته شهید محمدباقر صدر، نشر دارالصدر
نسل آفتاب
راه حل بنیادین در مسأله کار و کارگری
آمار دقیقی از تعداد کارگران رسمی نیست (البته به برکت مجری سیاستهای کفار تو مملکت اسلامی کارگر رسمی وجود ندارد) حدود ۱۵ میلیون نفر برآورد میشوند
اگر اقل اعضای خانواده را ۳ نفر بگیریم حدود ۴۵ میلیون (بیش از ۲/۳ خانواده ایرانیها) از این طریق نان میخورند و مصوبه شورای عالی کار بر زندگیشان تأثیر مستقیم دارد
البته ما چیزی به عنوان کارگران غیر رسمی هم داریم که قانون کار و بیمه و… شامل حالشان نمیشود و به مراتب وضعیتشان بدتر است
در بعضی گزارشها آمارشان بین ۳.۵ تا ۷.۵ میلیون اعلام شده است
بر اساس روایات و فتوای فقها حقوق مبتنی بر اجاره نفس مکروه و مذموم است(۱) در حقیقت عموم مردم حتی کارمندان دولت که حقوقشان ذیل عقد اجاره است شامل این حکم فقهی میشوند چون همگی اجیر به حساب میآیند حالا کارفرما خصوصی است یا دولتی
روایات ارزش کارگر هم در مورد کارگری که مولد است گفته شده نه اجیرشدن(۲) در فقه ما عقود مختلفی داریم مثل مزارعه، مضاربه، مساقات و… که جز عقود کارگر-مالکی به حساب میآید و مانع اجیرشدگی محض میشود(۳)
امروز عموم این عقود تعطیل و باب اجاره احیا و توسعه پیدا کرده است
در یک نگاه کلان این یک وضعیت ناعادلانه است و چنانچه آن حکم فقهی کراهت اجاره را در سطح سیاستگذاری در نظر بگیریم طبیعتاً خروجی جامعه اسلامی نباید جامعهای بشود که عموم مردم آن اجیر (کارگر-کارمند و…) باشند
هرساله اسفندماه حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار تصویب میشود
غفلت جریان انقلابی، قدرت رسانهای سرمایهداران، نبود تشکلهای قوی کارگری که صدای کارگران باشند، حمایت دولت از کارفرما بجای کارگر و… همه موجب افزایش حداقلی حقوق کارگران میشود
کاهش ارزش پول و تورم هم در طول سال به گونهای دیگر این حداقل را بی ارزش میکند و در نهایت هر روز زندگی کارگران سختتر و دسترسی آنها به اولیات زندگی مثل مسکن و… مشکلتر میشود
برای تحقق عدالت نسبی راهحل کوتاهمدت افزایش حقوق کارگران به اندازه تورم است اما راهحل بنیادین حذف تدریجی نظام کارگر-کارفرما است که امروز حاکم است و ۲۰۰ هزار کارفرما بر ۱۵ میلیون کارگر سلطه دارند
این نظام باید با نظام کارگر-مالکی تغییر پیدا کند و این مسأله با این کارها رقم میخورد
توسعه اقتصاد تعاونی چنانکه شهید بهشتی تأکید داشت(۴)
مدل تعاونی در اصل ۴۴قانون اساسی ما آمده یک نوع اقتصاد کارگر-مالکی و عدالت محور است
[توسعه تعاونی مانع توسعه افزایش کارگر و کارفرما و استثمار کارگر میشود
بنا بر قانون پنجم توسعه باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا سال ۹۳تعاونی میشد که هنوز انجام نشده است]
اجراسازی احکام فقه در زمینه احیای زمین و اصالت کار و… چنانکه که بسیاری از فقها من جمله شهید صدر تأکید داشتند(۵)
احیا عقود مختلف اقتصادی مثل مضاربه و… با فرهنگسازی در جامعه
خلاصه آنکه در مقام مطالبهگری و سیاستگذاری در لایه اول باید تلاش کرد با افزایش حقوق و مزایا حداقل حقوق کارگران تأمین شود اما در لایه دوم تلاش جدی باید این باشد که در جامعه اسلامی تا جایی که امکان دارد (هرچند بخاطر اختلاف استعداها و… صفر نمیشود) مردم به جای کارگری، خودشان به مولد بودن و مالک شدن برسند
تجربه تعاونی موندراگون اسپانیا در این مورد خواندنی است
۱: کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، جلد ۵ صفحه ۹۰ «بَابُ کَرَاهِیَةِ إِجَارَةِ الرَّجُلِ نَفْسَه
۲: علامه جوادی؛ درس تفسیر، سوره نحل، بهار۱۳۸۶
۳: اللمعهالدمشقیه، شهید اول
۴: شهید بهشتی، سخنرانی درباره تعاونیها
۵: شهیدصدر، بارقهها، نظریه توزیع منابع طبیعی در اسلام
خلاصه نظریه شهیدصدر
https://eitaa.com/sunshinegeneration/30292
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصمیمسازی علیه محرومین
این مهمترین اعتراف تاریخی است که مشخص میکند چطور طرفداران سرمایهداری با تبلیغات و هیاهو ذهن سیاستمداران را علیه محرومان به انحراف کشاندند
آن همه هیاهو که افزایش ۵۷٪ #حقوق_کارگران در ۱۴۰۱ موجب تورم افسار گسیخته و تعدیل کارگرها و معظلات امنیتی میشود آخر کار کلاً ۳.۳ در تورم اثر گذاشته
براساس گزارش وزارت کار نه تنها تعدیل کارگران رقم نخورد که افزایش اشتغال هم داشتیم
کاش این درس عبرتی شود برای آقای رییسی و…؛ آن روز بخاطر همین تصمیم و… وزیر کار و تعاون کنار گذاشته شد، طوری القا شد که آثار حذف ارز ترجیحی بر چند کالای محدود است و بعد هم آثار گرانی را به این تصمیم افزایش ۵۷٪ حواله کردند حالا مشخص شده همه آن هیاهوها دروغ محض بوده؛ گرانی اصلی برای مسائل ارزی بوده است
تحت تأثیر همین هیاهوها امسال افزایش حقوق کارگران را ۲۷٪ گذاشتند که خلاف قانون کار بود و حداقل باید به اندازه تورم گذاشته میشد
در میانه سال آثار اجتماعی این تصمیم غلط را خواهیم دید
میبینید چگونه جریان سرمایهداری علیه طبقه محروم #تصمیم_سازی میکند و خیلیها نادانسته فریب میخورند و همراه میشوند
نفوذ یعنی همین؛ نیاز نیست خیلی مسأله را امنیتی معنا کنیم؛ اینکه بتوانی طوری صحنه را ترسیم کنی که سیاستگذاری رسمی موجب فقیر سازی بخش زیادی از مردم شود این یعنی نفوذ در لایههای مؤثر حکمرانی
مطلب مرتبط:
راه حل بنیادین در مساله کار و کارگری
https://eitaa.com/sunshinegeneration/30294
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقای مرتضوی وزیر کار و رفاه اجتماعی افزایش حقوق ۵۷٪ کارگران در سال ۱۴۰۰ که مطابق قانون کار بود را عامل تورم ۲۹٪ به ۴۵٪ میداند در حالی که قبلاً سازمان برنامه بودجه این حرف را تکذیب و میزان تأثیر افزایش حقوق کارگران در تورم را ۳٪ اعلام کرده بود
با این نگاه سال گذشته ۱۴۰۱ در یک ظلم بزرگ حقوق کارگران برخلاف قانون کار تنها ۲۷٪ نصف تورم افزایش پیدا کرد
آقای دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد قبل از وزارت در برنامه ۱۴۰۰ گفتند: سهم دستمزد کارگر در فرایند تولید در ایران پایین است، تورمزا بودن بخاطر افزایش دستمزد کارگر حرف کسانی است که فهم دقیقی از اقتصاد ندارند
اخیراً آقای مرتضوی وزیر کار در مصاحبهای صراحتاً حقوق خود با مزایا و اضافه کار را ۵۰ میلیون ذکر کردند در حالی که کف حقوق یک کارگر که طبق قانون کار حدود ۸ تومان است
اینکه میگوییم: نمیشود شعار حمایت از محرومین و مردم داد اما سیاستگذاری ما ضدمردمی باشد یعنی همین، با این افزایش حداقلی حقوق افزایش سن بازنشستگی ظلمی مضاعف است
در چنین موقعیتی طرح این حرف شهید مطهری احتمالاً جرم بدتر از کمونیست بودن دارد
(اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بیمصرف ماهی۲،۳هزارتومان حقوق میگیرد ولی یک کارگر روزی ۱۰تومان، که اگر همه روزه بگیرد ماهی ۳۰۰میشود، یک کار ظالمانه است
هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از سیصدتومان مثلًا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از سه هزارتومان کمتر باشد…)
نظری به نظام اقتصادی اسلام صفحه ۱۳۹
نسل آفتاب
چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر
وقتی از افزایش دستمزد کارگر استقبال میکنیم نه یعنی چاره اساسی این است
باید توجه کنیم طبقه کارگر پدیده مدرنی است
نان خوردن نیمی از خانوادههای جامعه با اجیر شدن و صرفاً فروش کار خود پدیدهای بی سابقه در صدر اسلام و پس از نهضت حصار کشی اروپا و تبدیل رعیت به کارگر پدید آمده است؛ که صنعتی شدن و هم غلبه تجارت بر کشاورزی بدان افزوده است
در فرهنگ اسلامی عامل و العمالات داریم که در کشاورزی و تجارت (مزارعه، مساقات، مضاربه) از سود نهایی بهرمندند نه اینکه صرفاً کار خود را بفروشند و دستمزد بگیرند
در حالیکه در کارگری موجود حتی یک سوم ارزشی که کارگر بر کالا افزوده را دریافت نمیکند
اجاره دادن خود در روایات مکروه و مانع رزق بیان شده
الکافی جلد ۵ صفحه ۹۰
و اجاره، بیشتر در اشیاء (خانه و چارپا و…) مطرح است
نظام اقتصادی را نمیتوان بر یک کراهت شرعی بنیان نهاد
اصلاً کارگر دارای لفظ معرّب است (القاریجار) که نشانه کمتر شناخته شده بودن است
ملاذالاخیار جلد ۱ صفحه ۴۲۷
در مواردی از امام صادق علیهالسلام پرسیده شده: اگر کسی با اجاره دادن خود (کارگری) بیشتر از تجارت نصیبش شود چه؟ (بازهم مکروه است؟) که حضرت همان منع رزق را دلیل میآورد
روضةالمتقین جلد ۶ صفحه ۴۸۲
معلوم است در روابط طبیعی گذشته، کارگری کمیت کمی داشته و الا لشکر بیکاران و عرضه زیاد نیروی کار، امکان سود بیشتر از تجارت را نمیداده است (دقت کنید)
با این اوصاف راه حل اساسی برای طبقه کارگر:
۱) تبدیل کارگریِ صرف به عامل
۲) شریک سرمایه شدن است
اولی با تأسیس نهادهای حقوقی جدید به سبک مضاربه و مزارعه بجای اجاره نفس قابل تحقق است که در عقلانیت اسلامی قابل ابتکار و تایید شرعی است
دومی با برنامهریزی درجهت تخصیص منابع تولید ثروت به این طبقه است
طبق بند ب سیاستهای ابلاغی اصل ۴۴ باید ۲۵٪ اقتصاد ایران تا پایان برنامه ششم به سه دهک پایین و بیکاران تعلق میگرفت که مدیریت اقتصادی راه دیگری را رفت
اینگونه به شاغل_مالکی بجای کارگرِ صرف میرسیدیم و عایدی سرمایه و کار به کارگر میرسید؛ توازن بازار هم بهم نمیریخت
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سهم بری عادلانه از درآمد کار
بند۵ سیاستهای اقتصاد مقاومتی این است:
سهمبری عادلانه عوامل در زنجیره تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه (۹۲/۱۱/۲۹)
این سهم بری عادلانه سه راه حل روشن دارد:
اساسی: تبدیل نظام کارگری (اجاره نَفْس و فروش کار) به نظام عاملیت (که در همه عقود اسلامی کار مثل مضاربه، مزارعه و مساقات شناخته شده است)
این راه اصولی با نظام عامل_مالک شدن (با تحقق بند ب سیاستهای اصل۴۴) کاملتر هم میشود
روبنایی: افزایش حداقل دستمزد کارگر در نسبت با تورم؛ به گونهای که سبدمعیشت خانواده به شکل آبرومند تأمین شود
به حسب محاسبات، سهم دستمزد حدود ۸/۲٪ از هزینههای تولید است؛ پس افزایش آن تعطیلی یا اخراج کارگران را در پی ندارد
تجربه افزایش ۵۷درصدی سال قبل هم همین را ثابت کرد؛ اثرش بر تورم هم به حسب گزارش سازمان برنامه، بیش از ۳/۳٪ نبود
میانه: شراکت در سود ارزش تولید شده با محاسبه واقعی میزان بهره وری
گرچه گفتمان مزد براساس بهرهوری عملاً به نفع کارگران نبوده و نظراً هم ایراداتی دارد؛ لکن به حسب محاسبات در دهه اخیر کارگران حتی به اندازه بهرهوری خود هم مزد نگرفتهاند و فقط یکسوم بهرهوری دستمزد گرفتهاند
سهم بری عادلانه، سال۹۲ ابلاغ و امروز هم دوباره تکرار شد
طی ۱۰سال گذشته آن ابلاغ، نوشته بر کاغذ مانده؛ آیا تأکید امروز هم به همان سرنوشت دچار است؟
زیبنده نیست سیاستهای به نفع عامه (نیم خانوار ایرانی) و طبقه محروم همواره چنین شود
نسل آفتاب
یک داستان تکراری
هر سال به انتهای سال که نزدیک میشویم دوباره بحث افزایش حداقل دستمزد کارگران مطرح میشود
یک سال بیست درصد
یک سال سی درصد
یک سال هم ۵۷ درصد
تمام استدلال مخالفین افزایش حداقل دستمزد مسأله تورم و تعدیل نیروی کار بود که با اتفاقی که در سال ۱۴۰۱ رخ داد این استدلال کاملاً رد شد
هم تورمی ایجاد نشد و هم بیکاری کاهش یافت
اما اصل ماجرا چیست؟
یک سال را به عنوان سال پایه در نظر بگیرید
سالی که دستمزد کارگر حق اوست و عادلانه به او پرداخت میشود
خب طبیعتاً چنین سالی وجود ندارد و دستمزد عادلانه در ساختار فعلی اقتصاد دنیا بیمعناست
اما حداقل دستمزد که در حقیقت حداقل حق کارگر است وجود دارد
حداقل دستمزد حق کارگر و مرز استثمار است
هر چند ما معتقدیم در ساختار سرمایهداری همین حداقل دستمزد هم استثمار است
فرض کنید به علتهای مختلف تورم در جامعه به وجود میآید
مثلاً افزایش نرخ ارز و تحریم و…
سال آینده کارگر میخواهد قراردادش را تمدید کند
سؤال: با وجود تورم اگر کارگر همان دستمزد قبل را بگیرد حق او ضایع شده است یا خیر؟ اگر کمتر از میزان تورم دستمزدش افزایش پیدا کند چه؟
قطعاً پاسخ هر دو سؤال مثبت است
سؤال بعد: آیا این افزایش اسمی (و نه واقعی) دستمزد کارگر باعث تورم شد؟
قطعاً این افزایش درصد اندکی بر تورم اثر خواهد گذاشت اما آیا برای جلوگیری از تورم ما حق داریم حق کارگر را ضایع کنیم؟
قطعاً خیر
و البته راهکار اساسی در مورد مسأله کارگر اینجاست:
سهمبری عادلانه از درآمد کار
چاره مکتب اقتصادی اسلام برای کارگر
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کرملین تا کرج
نسبت محرومیتزدایی با سرمایهداری
مهدی عسگری در بخشی از نطق خود در نقد لایحه بودجه۱۴۰۳:
حرکت در ریل اقتصاد سرمایهداری با عدالت و مردمیسازی اقتصاد سازگاری ندارد
برای مثال در سفر اخیر رئیسجمهور که ایشان مستقیماً از کرملین به کرج آمد، بازدید از محله محروم اسلامآباد (که قبلاً مورد بازدید تیم معاونت اجرایی قرار گرفته بود) لغو میشود
درعینحال نشست با فعالان بزرگ اقتصادی با سخنرانی ۲سرمایهگذار و امضای ۴تفاهمنامه چندهزار میلیارد تومانی برگزار میشود
یکی از این تفاهمنامهها به ارزش ۵۵هزار میلیاردتومان مربوط به احداث یک مگافارم برای تولید انحصاری مرغ مورد نیاز استانهای تهران و البرز است که به حدود ۳۰۰۰هکتار زمین و روزانه ۲۰هزار مترمکعب آب نیاز دارد
این یعنی ۲برابرِ آب شرب شهرستان اشتهارد که تأمین آن سالها با مشکل مواجه بوده و اخیراً برای تأمین آن از طریق خط انتقال از سد طالقان اقدام شده است
سؤال این است که این تولید شبهانحصاری و تمرکز ثروت، چه نسبتی با مردمیسازی اقتصاد دارد؟
اگر زمین و آب را در اختیار مردم قرار دهیم، نمیتوانند در تولید مشارکت کنند؟
این تمرکز در تولید، باعث تضعیف و نابودی تولیدکنندگان کوچک و متوسط، ایجاد رانت در دریافت منابع، انحصار در شبکه توزیع و قیمتگذاری، تمرکز سرمایه در دست عدهای خاص و افزایش تبعیض و شکاف طبقاتی میشود و #مردم، حداکثر کارگران نظام سرمایهداری خواهند بود
مهدی عسگری در نطق خرداد۱۴۰۲:
افزایش سهم ۱.۵درصدیها (طبقه سرمایهدار) از سپردههای کشور درطول ۲۰سال گذشته از ۴۵درصد به ۷۰درصد
نسل آفتاب
به نظرتان کدام مسئله است که رهبر انقلاب درباره آن، این چهار توصیف را همزمان در یک سخنرانی به کاربردهاند؟
۱.خیلی مهم است
۲. اما تقریباً هیچ خبری از آن نیست
۳.این حادثه بسیار تلخ و بدی است
۴. عجیب است
لطفاً این فرمایش ایشان را ملاحظه بفرمایید:
مسئله شهرسازی خیلی مهم است
واقعاً شهر تهران یک شهر بیهویت است
این در حالی است که هویت و ریشه فرهنگی ما از اغلب این کشورهایی که شهرهایشان به خصوص پایتختهایشان مظهر فرهنگ ملی آنهاست، عمیقتر و بیشتر است
اما در عین حال، شما به تهران که نگاه میکنید از این فرهنگ عمیق تقریباً خبری نیست
این حادثه بسیار بد و تلخی است
پایه این کار در دوره پهلوی دوم گذاشته شد…
ما باید از آن زمان در مورد توسعه شهری طوری عمل میکردیم که فرهنگ اسلامی و ایرانی همراه با زیباسازی در آن رعایت میشد اما مطلقاً نشده است
لذا شهر تهران از این جهت شهر عجیبی است
شما باید این را درست کنید و میشود
مجموعه شهرداری با یک همت هفت هشت ده ساله و پیگیر، میتواند حقیقتاً یک هویت اسلامی و ایرانی به این شهر بزرگ بدهد که هر کس وارد شد نشانههای فرهنگ اسلامی و ایرانی را در این شهر مشاهده کند (۱۳۸۴/۱۳/۱۲)
توصیف حضرت آقا از واژه شهر عجیب برای شهرسازی تهران یادآور این آیه (البته با سیاق منفی) است:
الَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَاد
همان که مانندش در شهرها ساخته نشده بود
سوره فجر آیه ۸
از آن هفتهشت سالی که ایشان در بیانات فوق فرمودهاند ده سال دیگر هم گذشته است و ما هنوز اندر خم یک کوچهایم
مشکل کجاست؟
از مهمترین دلایل تثبیت این وضعیت عجیب و ترویج بیهویتی در تهران و سایر کلانشهرهای ما، نحوه درآمدزایی شهردایها و وابستگی شدید آنها به منابع حاصل از تراکمفروشی است که سبب شده است امکان التزام به اصول شهرسازی اسلامی و مدیریت منطقی، علمی و شرعی شهر، عملاً میسر نباشد
تا وقتی که همه فکر و ذکر مدیران شهری این باشد که چطور درآمدشان را چند همت افزایش دهند، خبری از همّت برای اصلاح وضعیت بیهویت فعلی نخواهد شد
قبلاً در لینک زیر، توضیحی مختصر و شفاهی در این خصوص تقدیم شده است
https://eitaa.com/sunshinegeneration/30302
نسل آفتاب
نسل آفتاب
حضرت خضر کیست؟ یکی از کسانی که مناسب است برای تقرب به امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف با او عل
اللّهم صلّ علی عبدک و ولیّک خضر النبی
نسل آفتاب
حجم و شدت تحریمها و جنگ اقتصادی که در ده سال گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت برای فروپاشی
اضافه کنید اجرای سیاستهای فاجعهآمیز اقتصادی دولتمردانِ مدعی و خیلی انقلابی که دهها برابر تحریمهای دشمنان به کشور ایران و امت اسلامی ضربه زده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روزشمار ۲۲ آذرماه ۱۴۰۲
#رهبر_معظم_انقلاب:
سعی همهی دشمنان انسان و شیاطین و طواغیت آن بوده است که بشر را از حیات طیبه [اسلامی] دور کنند
۱۳۷۷/۱۰/۲۸
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لیبرالیسم، هیچ تقابلی با اسلام فردی ندارد
هیچ مشکلی با مسلمانهای دائمالذکر و دائمالصلاه و صائمالدهر ندارد
مشکل لیبرالیسم با اسلام سیاسی و اجتماعی است که احیای آن، فلسفه انقلاب اسلامی بوده است
نسل آفتاب
آقای رائفی پور
اگر معنای بدیهی را متوجه میشوید و نمیخواهید معنایش را تغییر دهید لطفاً یک و فقط یک گزاره بدیهی اقتصادی نام ببرید که دیگران آن را قبول ندارند
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
علوم انسانی فیزیک نیست که گزارههای بدیهی داشته باشد
هر چند در فیزیک هم اختلاف نظر زیاد است
نسل آفتاب
اندیشه اقتصادی شما که هر نوع مداخله را باعث فساد میدانست اما همینقدر بازگشت و عذرخواهی از حرف اشتباه خوب است
اما توهین و تهمت کمونیست به برادرانتان بدون ارتباط نظری و صرفاً بخاطر یک پیشنهاد کارشناسی برای مدیریت ارزی خیلی بد است
این افراط و تفریط جناب رائفیپور کمی عجیب است
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل مشترک دولتها در سیاست اقتصادی چیست؟
گفتگو با سید یاسر جبرائیلی درباره فساد چای دبش
نسل آفتاب
واقعیت اینه که اقتصاد و سیاست و فرهنگ در هم تنیده هستند
صاحبان قدرت اقتصادی برای اینکه عدالت حقیقی مانع رسیدن اونها به اهدافشون بوده از اقتصاد ظاهراً ارزشزدایی کردند اما در حقیقت به سمت بی عدالتی بردند
در حقیقت اقتصاددانان اجازه نمیدهند شما مسائل فرهنگی و ارزشی و سیاسی را وارد تحلیل اقتصادی کنی چرا؟ چون لیبرالیسم و بازار آزاد قبل از اینکه یک ساختار اقتصادی باشد یک ساختار ایدئولوژیک و فرهنگی است
مثلاً زن باید در خدمت کارخانهها باشد
همین یک مورد بس است برای درک درهمتنیدگی اقتصاد و فرهنگ
بنابراین هیچکسی جز ولیّ جامعه حق ندارد جهتِ این حکمرانی در همتنیده را مشخص کند
بازار آزاد خنثی نیست، جهت دارد
نهایت ایده اقتصاد بازار آزاد میشود دنیایی که در آن ۲۶ نفر به اندازه ۳/۸ میلیارد نفر ثروت دارند
این وضع را میخواهیم؟
برای رسیدن به این وضعیت انقلاب کردیم؟
نسل آفتاب