🔰رهبر معظّم انقلاب:
امام (رضوان الله علیه) چکیده و زبدهى مکتب ملاصدراست؛
نه فقط در زمینهى فلسفىاش،
در زمینهى عرفانی هم همین جور است.
[ديدار اساتید، فضلا، مبلغان ۸/آذر/۸۷ ]
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیتالله جوادی آملی:
«این فلسفه تریبون دین است.
[اگر] این تریبون را به دست دین بدهیم، فیثیروا لهم دفائن العقول، توش هست؛ و از آن حرفهایی که در مناجات هست، فلسفه استفاده میکند...
الان فقط دو خط سه خط از فرمایشات ائمه در حوزهها هست...
همینها وقتی به دست علما رسید، پنجاه شصت جلد کتاب شد.
اگر مطالب عقلی که در نهجالبلاغه هست، درسی بشود، آنوقت میفهمیم چخبر هست.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢سختتر از جهاد نظامی💢
🔰پاسخ رهبری به طلابی که پیگیر جهاد نظامی بودند
🔸شهید محمدحسین فرجنژاد:
« دوستان طلبه رفتند پیش آقا، که بگذارید ما بریم سوریه؛ آقا گفتند: "اگر مَردید، جهاد فرهنگی، خیلی سختتر از جهاد نظامی است. بمانید، کار کنید."
باید شب تا صبح کار کنید...
باید بیخوابی بکشید...
اذیتت میکنند...
ولی عیبی ندارد، خدا که با تو باشد، حرف تو میشود حرف اول.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
11.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بیان برخی از وظایف طلاب در عصر حاضر در کلام رهبری
🔸 جلوگیری از تحریف هویت انقلاب
🔸 حفظ نام امام و روح انقلاب
🔸 منع از نفوذ ردههای ارتجاع
🔸 افشاء جنگ روانی و دروغ دشمن در میدان فضای مجازی
🔸 بهرهگیری از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
9.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢طلب علم تا مکتبشناسیِ محقّقانه💢
🔰آیت الله العظمی جوادی آملی:
«اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است.
فرمودند: در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست...
فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتبهای گوناگون را ارزيابی كند نحلههای گوناگون را ارزيابی كند، جريانشناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند...
بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت #ويژه است...»
[درس اخلاق ؛ ٩٢/۵/٣١]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢در غیر حوزه خبری نیست💢
🔰پاسخ آیتالله بهجت به طلبهای که قصد خارج شدن از حوزه علمیه را داشت.
#تلنگر
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جایگاهدانش در طلبگی در نگاهرهبری💢
📌پرونده اول
🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّهالعالی:
«باید درس بخوانید؛ آدم، این لباس را بپوشد و درس نخواند، یک چیزِ بیمعناست؛ درست، شبیه اینست که آدم، چیزی را غصب کند!
این لباس _به قول معروف_ یک یونیفُرم و لباس متّحدالشکلی است؛ متعلّق به طایفهٔ خاصّی است؛ آن طایفه، چه کسانی هستند؟ علمای دین! پس باید این عنوانِ علما، بر آدم صدق کند؛ و الّا اگر صدق نکند که بیخود است.»
[ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ ]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢جایگاهدانش در طلبگی در نگاهرهبری💢
📌پرونده دوم
🔸تولید فکر، نیازمندِ مایههای علمی و قوام فکری
🔰مقام معظّم رهبری مدّظلّهالعالی:
«حوزههای علمی، اساسیترین کاری که امروز، برعهده دارند بهطور جمعی، و همینطور فضلایی که توانایی بر این کار دارند، بهطور فردی، وظیفهشان، تولید فکر است.
تولید فکر اساسی، تبیین و تحکیم مبانی اسلامی، ایستادگی در مقابل شبهههایی که دشمنانِ حاکمیت اسلامی، بر اذهان وارد میکنند...
البتّه، آمدن در این میدانها، نیاز به مایههای علمی دارد؛ احتیاج به قوام فکری دارد. این قوام فکری را، حوزهها، تحصیلات دینی و فقهی و کلامی و فلسفی، باید تأمین کنند؛ این کاری است که در درجهٔ اول، در حوزهها باید باشد که عبارت است از تقویت بنیهٔ علمی؛ و این را نباید دستکم گرفت.
طلّاب جوان نباید فکر کنند که: "ما چرا درس میخوانیم؟ برویم دنبال این کارها! " خیر؛ دنبال این فکر رفتن، بدون تقویت بنیهٔ علمی، هیچ خدمتی نمیکند؛ اگر غیر عالمانه، کسی وارد این میدان شود، به احتمال زیاد، سودی نخواهد بخشید؛ زیان هم خواهد بخشید. پس تقویت علمی، لازم است. »
[ ۱۳۸۰/۶/۱۹ ]
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔸پس طلبه شدی برای چه؟
🔰آیت الله حائری شیرازی (رحمهالله):
«کلام امام (ره) دل مردم را گرفت، به خاطر چه؟ به خاطر اینکه امام، قیامش «للّٰه» بود. شما هر وقت خواستید حرفی بزنید، تذکری بدهید، یک نگاهی بکنید، یک سرکی به خودتان بکشید ببینید کجا می سوزد؟ #قیام_للّٰه است یا قیام نفس است؟ انگیزه تان چیست؟ اگر دیدید «للّٰه» است، بگویید. آن وقت ببینید چقدر اثر می گذارد.
خدا رحمتش کند مرحوم آقا میرزا #نورالدین_حسینی_الهاشمی (ره). تازه از نجف آمده بود، مُخلص بود. خودش نقل کرده که: من داشتم بالای «دروازه قرآن» شیراز قدم می زدم که دیدم چند تا جوان کنار جوی آب رودخانه نشسته اند. تا من را دیدند، شیشه های مشروبشان را کردند در جوی آب. مثلاً شاید دیدند آخوند آمد، قایمش کردند!
خب طبق معمول هم روحانی میآید و برای اینکه نخواهد با اینطور افراد روبرو بشود، نادیده میگیرد. ایشان گفت می خواستم بروم و متعرض اینها نشوم که اگر آخوند ببینند آنهم در آن دورۀ پهلوی، مسخره می کنند، استهزاء می کنند؛ یعنی وضع بدتر می شود.
تا خواستم بروم، به خودم گفتم: #پس_طلبه_شدی_برای_چه؟ عالِم شدی برای چه؟
با خودم گفتم زودتر رد شوم که مبادا اینها مسخرهام کنند. بعد برگشتم گفتم: خب مسخره ام بکنند، چه می شود؟ گفتم: آیا درست است من به اینها امر به معروف نکنم؟ نهی از منکر نکنم؟
برگشتم و آهسته آهسته به طرف اینها آمدم. سلام کردم. آرام آرام با اینها حرف زدم تا قلبشان نرم شد؛ اشکشان جاری شد. این شیشه های شرابشان را از زیر در آوردند تا بزنند به سنگ و بشکنند! گفتم: نه، نشکنید! شیشه ها مالیّت دارد. محتوی شیشه ها را خالی کردم روی زمین.
همین ها بعداً از گردانندگان کارهایش شدند. شدند رئیس جلسه، مسأله گوی جلسه، نوحه خوان جلسه. او از قماربازها، استادهای اخلاق درست می کرد. وقتی «قیام للّٰه» باشد، آدم قمارباز را تبدیل می کند به مسأله گو. اما اگر دیدند صحبت خدا و دین نیست، همین مسأله گو میشود قمارباز! »
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدّین مرعشی نجفی
📌 قسمت اول
🔰فقیه، محدّث رجالی و إحیاگر تراث اسلامی، از مراجع تقلید شیعه و مدرّسین حوزه علمیه قم که در سال ۱۳۱۵ قمری (مطابق ۱۲۷۶ ش) در نجف به دنیا آمد. پدرش، آیت الله سید شمس الدّین محمود مرعشی از فقها و مدرّسان علوم اسلامی نجف بود.
🔸تحصیلات و استادان
سیّد شهابالدّین در نوجوانی به کسوت روحانیت درآمد و به فراگیری علوم اسلامی پرداخت.
ادبیات عرب، فقه، اصول، حدیث، درایه، رجال و تراجم و... را نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف فراگرفت و سپس در درس خارج فقه و اصول آیت الله آقا ضیاءالدّین عراقی، آیت الله شیخ احمد کاشف الغطاء و شماری از مراجع تقلید و مدرسان برجسته حوزه علمیه نجف شرکت کرد.
آیت الله مرعشی سال های دراز در درس دهها استاد شهیر حوزه علمیه نجف شرکت کرد و مدتی نیز نزد علمای زیدیه و علمای اهل سنّت به فراگیری علم حدیث پرداخت و از آنان اجازه نقل حدیث گرفت.
آیت الله مرعشی در حوزه علمیه تهران، نزد آیت الله شیخ عبدالنّبی نوری، آیت الله آقا حسین نجم آبادی، آیت الله میرزا طاهر تنکابنی، آیت الله میرزا مهدی آشتیانی به فراگیری فقه، اصول، فلسفه و کلام پرداخت.
تلاش شبانه روزی وی سرانجام در ۲۷ سالگی به ثمر نشست و به درجه اجتهاد نایل شد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدین مرعشی نجفی
📌 قسمت دوم
...کوشش خستگی ناپذیر ایشان برای تحصیل دانش ستودنی است. خودشان در این باره میفرمایند: «هیچ گاه در سنین جوانی به دنبال تمایلات نفسانی نرفتم، همیشه در پی تحصیل علم بودم، به صورتی که شبانه روز، بیش از چند ساعت نمی خوابیدم و هر کجا نشانی از استادی یا عالمی و یا جلسه درسی که مفید تشخیص می دادم، می یافتم؛ لحظه ای در رفتن به نزد آن استاد، عالم و جلسه درس درنگ نمی کردم.»
🔹تدریس و شاگردان
آیت الله مرعشی به دستور آیت الله حائری به تدریس پرداخت. ایشان علوم ادبیات عرب، منطق، اصول و فقه را برای طلاب جوان تدریس می نمود. آیت الله مرعشی پس از رحلت آیت الله حائری (۱۳۵۵ ق.)، به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. در طول بیش از هفتاد سال تدریس ایشان در حوزه علمیه قم، دانشمندان بسیاری تربیت شد که شماری از آنان از ایشان اجازه اجتهاد دریافت کردند. اینک نام برخی از شاگردان وی را می آوریم؛ حضرات آیات:
سید مصطفی خمینی، شهید مرتضی مطهری، شهید دکتر محمد مفتح، شهید آیت الله بهشتی، شهید محمد صدوقی، سید محمد علی قاضی طباطبایی، سید محمود طالقانی، شهید حسین غفاری، شیخ شهاب الدین اشراقی، شیخ مرتضی حائری، حاج میرزا جواد آقا تهرانی، آقا موسی صدر، سید مرتضی عسکری، محمد امامی کاشانی، میرزا جواد تبریزی، شیخ حسین نوری، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، شیخ علی پناه اشتهاردی، محمدرضا مهدوی کنی.
و عده زیادی از دانشمندان نیز از ایشان اجازه روایت دارند.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢إحیاگران💢
📍"کانَ أمَّةً قانِتاً لِلّٰه"
🔴 آیت الله سید شهابالدین مرعشی نجفی
📌 قسمت سوم
🔹آثار و تألیفات
آیتالله مرعشی در طول زندگی خود موفق به تالیف بیش از ۱۵۰ کتاب و رساله شد.
🔻ادبیات
قطف الخزامی من روضة الجامی (حاشیه بر شرح کافیه جامی)
المعول فی امر المطول (حاشیه بر شرح تلخیص تفتازانی)
الفروق
🔻علوم قرآن
التجوید
الردّ علی مدعی التحریف
حاشیه علی انوار التنزیل بیضاوی
سند القراء و الحفاظ
مقدمه تفسیر الدر المنثور سیوطی
🔻اصول فقه و فقه
حاشیه بر فرائد شیخ انصاری
حذف الفضول عن المسالک
توضیح المسائل
راهنمای سفر مکه و مدینه
الغایة القصوی (حاشیه استدلالی بر عروة الوثقی)
مسارح الافکار فی توضیح مطارح الانظار (حاشیه بر تقریرات شیخ انصاری)
مصباح الناسکین (مناسک حج)
الصناعات الفقهية (فی مصطلحات الفقها)
🔻کلام، منطق و علوم غریبه
ملحقات احقاق الحق
رفع الغاشیه عن وجه الحاشیه ملا عبدالله یزدی بر تهذیب المنطق تفتازانی
حاشیه بر کتاب سرخاب در رمل
حاشیه بر کتاب سرالمکنون
نسمات الصبا در فواید علم رمل، حروف، اوراد و اذکار
🔻حدیث، ادعیه و زیارات
مفتاح احادیث الشیعة
حاشیه بر الفصول المهمة شیخ حر عاملی
حاشیه مختصر بر کتاب من لا یحضره الفقیه
مجموعهای در ادعیه و زیارات
شرح دعای سمات
شرح زیارت جامع کبیره
مقدمه مفاتیح الجنان
شمس الامکنه و البقاع فی خیرة ذاتالرقاع
فوایدی چند در خصوص صحیفه کامله سجادیه
🔻رجال، شرح حال و انساب
الفوائد الرجالیه
وسیلة المعاد فی مناقب شیخنا الاستاذ
وفیات الاعلام
مشجرات آل رسول الاکرم یا مشجرات الهاشمیین (مفصلترین کتاب او در أنساب)
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110