eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
227 عکس
61 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌پرونده هجدهم 🔴 تقریر نویسی 🔰قسمت پنجم 🔸 تقریر نویسی در سیره و کلام بزرگان: 🔻آیت الله جوادی آملی در مقدمه کتاب الحج ، تقریرات درس آیت الله سید محمد محقق داماد اینطور نوشته اند: «از اموری که به کمک توفیق، انجام دادم مقید ساختن و مکتوب کردن مطالبی بود که استاد در درس املاء و القا می کرد. این نوشتار بعد از آماده شدن و مشرف بودنِ قبل از درس است(پیش مطالعه) با توجه به عنایت خاص به ضبط مطالب و تحفظ نقد و تحلیل مطلب پس از درس موضوع(مطالعه پس ازدرس) حثّ و فحص علمی نیز جریان داشت تا چیزی از آثار علمی استاد که فرموده‌اند فوت نشود و یا چیزی بی‌خود و بی‌هدف و زائد بر آن افزوده نشود تا حاصل آنچه از این دو رای و آرا بیان می‌کردند ضبط شود. این ثبت وضبط بعد از مناظره و گفتگو با استاد بود تا چیزی نوشته شود که حاصل و محصول بحث و نظر و بعد از تدبیر تام و غور و کنکاش عمیق باشد.» [ترجمه] 🔻میرزا حسن شیرازی به نوشته های شاگردانش اهمیت می داد و بهترین تقریر را در حضور دیگران معرفی می کرد. مثلاً، در یکی از دوره های تدریس خود، تقریرات میرزا حبیب اللّه مشهدی را بر دیگر تقریرات ترجیح داد و هنگام تدریس به آن تصریح کرد. 🔻آیت اللّه بروجردی نیز کسانی را که تقریرات خوبی داشتند، تمجید می کرد و به آنان هدیه می دادند. بر اثر تلاشهای وی، سنّت تقریرنویسی ــ که بر خلاف حوزه نجف در حوزه قم چندان مرسوم نبود ــ رایج شد. 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢برتری حوزه‌علمیه از دانشگاه‌های اروپا💢 _شما همان صدری هستید که اقتصادنا و فلسفتنا را نوشته؟ +بفرمایید تو، برادر. مرد این‌بار سلام کاملی داد و با تعجب وارد شدو روبه‌روی او نشست. خودش را معرفی کرد: دکتر محمد شوقی فنجری، استاد اقتصاد دانشگاه‌های مصر . محمدباقر، نام او را بین نامه‌هایی که به دستش رسیده بود، به‌خاطر داشت. او بعد از خواندن هرکدام از کتاب‌های اقتصادنا و فلسفتنا و اسس المنطقیة للاستقراء، برای ابراز احساسش به نویسندهٔ کتاب، نوشته بود و تبریک و شگفتی خود را به او رسانده بود. دکتر گفت: "من برای شرکت در کنفرانسی به عراق آمده بودم. به این فکر افتادم حالا که بغداد آمده‌ام، از این فرصت برای ملاقات با شما استفاده کنم...به خاطر لذتی که از کتاب‌های او نصیبش شده بود، تشکر کرد و گفت: خودش و تعدادی از استادان دانشگاه، این کتاب را خوانده و استفاده کرده‌اند. از «روژه گارودی» نام برد که مشتاق زیارت اوست. سپس از محمدباقر پرسید: "شما کدام دانشگاه درس خوانده‌اید؟" محمدباقر لبخندی زد و جواب داد: "در دانشگاه درس نخوانده‌ام؛ نه در عراق و در جای دیگر." _پس کجا درس خوانده‌اید؟ +در مسجد. اینجا در نجف، طلبه‌ها در مسجد درس می‌خوانند. _اگر اینطور باشد، به‌خدا قسم، مساجد نجف، از دانشگاه‌های اروپا برترند. 📚برشی از کتاب «نا» 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
آیت الله جوادی آملی عاهدت الله .mp3
406.1K
💢عهد، برای عالمانه زیستن💢 🔰آیت الله جوادی آملی: « [انسان]، اگر يک وقتی چيزی را ميداند [اما] برخلاف [علمش] عمل ميکند، بايد در اين راهِ عزم و اراده، تمرين داشته باشد. گاهی برخی‌ها نذر ميکردند که من مواظب زبانم باشم بی‌جهت حرف نزنم، برخی‌ها رساله عهد نوشتند، رساله عهد؛ يعنی با خدای خودمان عهد ميبنديم. منتها، [عهد] در بين مردم رواج ندارد... عهد هم انشاء است، با چه کسی عهد ميبنديم؟ با خدای خود. آن قدر خدا مهربان و نزديک است که ميگويد من با شما طرف عهدم، همان‌طوری که شما با ديگران خريد و فروش داريد، بيع داريد، اجاره داريد، با من هم عهد ببنديد، اين «عاهدتُ الله» «عاهدتُ الله»، اين است. بعضی از علماء که بنايشان بر اين بود که به جايی برسند، رساله عهدی مينوشتند، حالا يا مينوشتند يا با خدا عهد ميبستند... برخی از حکماء رساله عهد نوشتند، [بطور مثال] من عهد کردم که هر مقاله سبک و سخيفی را مطالعه نکنم، عهد کردم که وقت خود را تلف نکنم، هر حرفی بزنم هر حرفی بشنوم، چون من ميخواهم عالِم بشوم. اگر بخواهم عالم بشوم که نميتوانم اين حرفهاي سخيف را در مغز خود جا بدهم... برخی از ذهن‌ها يک ظرفيت خاصی دارد، شما اگر چهار تا قصه پُر کرديد، چهار تا روزنامه پُر کرديد، ديگر جا برای مطلب ديگر نيست؛ آن وقت حيف اين ظرف نوراني است که آدم حرفهای غير برهاني تحويل آن بدهد. » 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢کتابی که نقشهٔ‌ نابودی اسرائیل را دربردارد 📖در این کتاب بخوانید: 🔻اهمیت مسئله فلسطین برای جهان اسلام؟ 🔻اصلا فلسطین به ما چه ربطی دارد؟ 🔻چرا با اسرائیل مشکل داریم؟ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
1_7041503973.pdf
2.15M
📎 « فلسطین » کتابی که این روزهای باید دوباره خوانده شود. 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کجایید شما ؟؟ جامعه رفت!!!! و شما عقب ماندید.... 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
‍ 🔰رهبر معظّم انقلاب : «چالش اصلی روحانیت، تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین. فقه فقط فروع نيست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.» [ در دیدار برخی حوزویان ؛ ۱۵ تیر ۸۳] 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢اگر را کنار بگذارید، جایگزین آن می‌شود. 🔰آیت الله العظمی سبحانی: " اگر تصمیم بر آن باشد که فلسفه و کلام را از محیط پیرامونی‌مان جدا کنیم متحجّر می‌شویم. چراکه امروز در غرب هفته‌ای یک کتاب کلامی با آن مکتب‌های الحادی که در تضاد با آموزه‌های اسلامی است نوشته و کتابت می‌شود. تحجر رهاورد کنار گذاشتن فلسفه اسلامی و حضور فلسفه غربی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه است، امروز روزنه های علمی متعالی باز شده که اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. اگر حبّ اهل‌بیت را کنار گذاشتید و دست از تبعیّت اهل‌بیت برداشتید نتیجه‌اش جایگزینی فلسفه غربی در تضاد با آموزه‌های دینی می‌شود. " 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢تنبلانه‌ترین سخن دنیا💢 🔰استاد دینانی: " جمله ای در میان مردم رایج است که زیاد آن را شنیده ایم؛ فکر می کنم تنبلانه ترین جمله است. این جمله که: «آزاد باش. هر کس حق دارد هر عقیده ای داشته باشد.» حرف ظاهراً خوب، مدرن و صلح‌طلبانه‌ای به نظر می رسد، اما تنبلانه ترین سخن ممکن است. باید دانست که چیست و کجاست، نه این که هرکس هر عقیده ای بخواهد داشته باشد. " 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰حجةالاسلام علی بهجت (فرزند آیت الله العظمی بهجت و متخصص در فلسفه و عرفان نظری): 🔶 «حضرت آیت‌الله بهجت بسیار با عظمت از مقاومت علامه طباطبایی تعریف می کرد. پدرم با لحن بسیار محکمی می فرمود: "در این جهاد، خدا می داند ایشان (علامه طباطبایی) چه سختی هایی را تحمل می‌کرد. چه مراتبی را در این فشارها تحمل کرد و استقامت کرد. خدا می‌داند. در اوج فشارها، با عظمت مثل کوه استوار ماند و این نهضت علمی را در حوزه (حوزه علميه) نگه داشت." 🔶 الان اگر فلسفه را از حوزه بردارید، یک حوزه ی مطرود و بی سوادی می‌ماند که در خیلی جاهای دیگر هم هست و هیچ خاصیتی ندارد.» [مصاحبه با خبرگزاری فارس] 💢 کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
💢حذف علوم‌عقلی از حوزه، تزویردشمن💢 🔰 علّامه حسینی طهرانی: «در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده‌اند. روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه‏هاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد... بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛ در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا اوّلًا : نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد. و ثانياً : تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه‏هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه‏ها پائين آيد. و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.» 📚 روح مجرد، ص ۱۰۶ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110
🔰امام خمینی (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): «سخنى كه زبانزد بعضى است كه اين فلسفه از اخذ شده، غلط است. كى فلاسفه يونان از اين حرف‌ها سر درآورده ؟! و چه كسى سراغى از اين حرف‌ها در كتب آن‌ها دارد؟! اين حرف‌ها در كتب آن‌ها نبوده و نخواهد بود. بهترين كتاب فلسفى آن‌ها اثولوجيا است كه داراى مختصرى از معارف بوده و بقيه‏‌اش طبيعيات است.» 📚 تقريرات فلسفه، ج‏۱، ص۸۷ 💢کارگروه علمی إحیاء🔻 @SWG_EHYA110