eitaa logo
کارگروه علمی إحیاء
1.3هزار دنبال‌کننده
227 عکس
61 ویدیو
16 فایل
✅ تبیین هویت طلبگی ✅ بررسی وظایف طلبه در عصر حاضر ✅ بیان زندگینامه و سیرهٔ علماء ✅ تدریس میراث سلف با روش ساختارگرایانه و تحلیل دقیق متن کتاب 🔻دوره های در حال برگزاری 👇 🔸تدریس کتاب «مراح الأرواح» 🔸تدریس کتاب «تدریج الأداني» 🔻 ادمین: @Mh_R_110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 بضعه ی سيد بشر أمّ أئمه‌ ی غُرَر كيست جز او كه همسرى با شَه «لافتى» كند؟ 🔸 وحى و نبوتش نسب، جود و فُتُوّتش حسب قصه‏اى از مُروّتش سوره ی «هل أتى» كند 🔸 دامن كبرياى او دسترس خيال نى پايه ی قدر او بسى پايه به زير پا كند 🔶 "مفتقرا" متاب رو از در او به هیچ سو زان که مِس وجود را "فضه" او طلا کند * * آیت الله غروی اصفهانی (ره) ✨میلاد بنت سلطان الأنبیاء، زوجة أمیر أهل الولاء، أم الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها را به محضر امام زمان علیه السلام و جمیع شیعیان تبریک عرض میکنیم.✨ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفا 🔴 علامه ابوالحسن شعرانی (ره) 🔶 تحصیلات: در تهران و قم مشغول به تحصیل بود و سپس راهی نجف اشرف شد و پس از کسب علوم مختلفه به تهران بازگشت. ایشان جامع معقول و منقول بوده و علاوه بر علوم اسلامی در علوم مختلفی همچون: پزشکی، نجوم، ریاضیات، شعر دارای مقام رفیعی بوده اند. بنحوی که ایشان را "خواجه نصیرالدین زمان" مینامیدند. به علاوه ایشان به زبان های عربی، فرانسوی، انگلیسی، ترکی و عبری تسلط کامل داشته اند. 🔶 جهاد علمی: 1️⃣حفظ علوم حِکْمی و انتقال آن به نسل بعد: پس از بازگشت به تهران به دستور شهید مدرس در مدرسه مروی کرسی درس ریاضیات را بر پا میکند. و همچنین احیای کتب قدیمه و تصحیح و تعلیق بر آنها. 2️⃣پرورش شاگردان : ایشان با تربیت شاگردانی شایسته در جنبه علمی و عملی پایه گذار نسل درخشان حوزه علمیه در قرن معاصر شدند که مشعل دار علم و حکمت در جامعه علمی ما هستند که آیت الله میرزا هاشم آملی، علامه جوادی آملی، علامه حسن زاده، استاد محقق علی اکبر غفاری و محدث ارموی از جمله شاگردان ایشان اند. 🔶 تألیف: در علوم مختلف تالیفات ارزنده ای دارند؛ به عنوان نمونه:حاشیه تفسیر مجمع البیان، تعلیقات بر وسائل الشیعة، المدخل الی عذب المنهل، شرح کفایة الاصول، شرح تبصرة علامه حلی، شرح تجرید، ترجمه هیئت فلاماریون از زبان فرانسوی، تعلیقه بر تشریح الافلاک. 🔶 تبلیغ: ایشان امامت جماعت مسجد ملا ابوالحسن تهران را بر عهده داشته و بر منبر وعظ و خطابه به تبلیغ معارف الهی نیز مشغول بودند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔴 استاد مهدی محقق در خاطرات خود نقل می‌کنند: دریافت من از حوزه علمیه قم چندان مطلوب نبود؛ زیرا طلاب توجهی به نداشتند و بیشتر با ناتمام گذاشتن کتاب های سیوطی، مغنی اللبیب و مطول که از امّهات کتاب های ادب عرب حوزه است، چهار اسبه به سوی فقه و اصول و می‌تاختند و به قول معروف «غوره نشده، مویز گشتی؛ احسنت!». از این رو در ‌پاییز همان سال، به حوزه علمیه مشهد پیوستم؛ و روزها در دو درس (معانی، بیان) مرحوم ادیب نیشابوری شرکت می‌کردم.* * مقدمه ایشان بر کتاب خدمات علمی شهید مطهری 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
❌تحول دروس حوزه توسط استعمار❌ 🔴 حضرت علامه طهرانی رضوان الله علیه: که در این حوزه ها از بین رفته، این یک ضایعه‌ای است! و من خیال میکنم که درست روی نظر همان است که برای از بین بردن تحقیق و علم و تدقیق و «استواری قرآن»، اینها را از بین بردند. استعمارگران برای اینکه عظمت قرآن را بشکنند، درست از همان وقتی که آن گِلادستون (رئیس صهیونیستِ مجلس اعیان انگلستان) در جریان عجیبی، پشت تریبون، قرآن را روی زمین می‌کوبد و اعلام می‌کند: «تا هنگامی که این قرآن باقی است، ادامه‌ی استعمار انگلستان در سرزمین های مسلمین، محال است.» از همان وقت تا به حال، طبق یک هدف واحد حرکت کردند که باید قرآن را بردارند! ♦️چطور قرآن را برمی‌دارند؟؟ یکی از اقسامش این است که بایستی، "دروس معقول خوانده نشود"، توحید برای مردم روشن نشود، مردم به همین اکتفا کنند!! از همان وقت می‌بینیم که تدریس معقول پایین آمد.* *کتاب سالک آگاه صفحه ۷۵ 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
6.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌مدرسه امروزی را رضاشاه آورد❌ 🔴 آیت الله حاج آقا مرتضی طهرانی رضوان الله علیه: 🔸 مرحوم شهید شیخ فضل الله نوری، در دوران مظفرالدین شاه، تمام وقایع امروزی را پیش‌بینی کردند و یک یک را بیان نمودند، از جمله آوردن مدارس مختلط دختر و پسر (سیستم دانشگاهی امروزی) 🔸 کدام دانشگاه می‌تواند چنین عالم بصیری را تربیت کند؟ 🔸 مدرسه(سیستم آموزشی امروزی) را رضاشاه ملعون به ایران آورد. ❗سیستم آموزشی بر مبنای غیر الهی، خروجی جز انسان الحادی و باورناپذیر نسبت به معارف الهی ندارد. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پروند دهم 🔴 ملازمت تعلیم و تهذیب نفس 🔶 توضیح: علم به مثابه ابزاری است که حالتی خنثی نسبت به خیر و شر دارد و این گرایش های نفسانی طالب علم است که آن علم را یا در مسیر صلاح و خدمت به خلق خدا قرار میدهد و یا بالعکس آنرا به عنوان ابزاری برای مقاصد باطل و افساد در میان مردم به کار می‌برد. 🔸 فلذا در مکتب علمی اسلام، همان طور که طلب علم را ای بر تمام مسلمانان می‌داند، جهاد با نفس را نیز به عنوان معرفی می‌نماید. 🔸 به عبارتی تعلیم و تهذیب، در مسیر زندگی طالب علم، ملازم یکدیگر میباشند؛ تا در نهایت، خروجی این سیستم آموزشی، باشد. 🔸 با مشاهده سیره علمای اسلام، شاهد نقش پررنگ تهذیب در کنار تعلیم میباشیم. 🔰 رضوان الله علیه در بیان زیر به اهمیت ملازمت تهذیب و تعلیم میپردازند: «آقایان باید در هر قدمی که برای‏ تحصیل برمی‏دارید، اگر نگویم دو قدم، لااقل یک قدم در تهذیب بردارید. تمام رؤسای‏ مذاهب باطله عالِم بوده‏اند، ولی مهذب نبوده‏اند». 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
5.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 گفتگوی امام خمینی و مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری رضوان الله علیهما: «ملا شدن چه آسان؛ آدم شدن چه سخت است..» 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢احیاگران💢 📍كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا 🔴حضرت آیت الله حائری یزدی (ره) 🔶 آیت‌الله حائری یزدی(ره)، فقیهی برجسته، عالمی شجاع ، مدیری مدبر و کارآمد، سیاست‌مداری زمان‌شناس و مصلحی بزرگ بوده است. در وصف جایگاه علمی ایشان همین بس که؛ حضرت امام خمینی(ره) ۱۶ سال محضر آیت الله حائری یزدی(ره) را درک کردند و براساس زندگی‌نامه خودنوشت امام راحل، عمده استفاده فقهی امام از محضر ایشان بوده است. ♦️ از مهمترین مجاهدت‌های ایشان، حوزه علمیه قم میباشد. این جمله (ره) که آیت الله شبیری زنجانی در کتاب «جرعه‌ای از دریا» از ایشان نقل کردند: «تأسیس در آن دوره کمتر از تأسیس نبوده است.» اشاره به عظمت کار این فقیه بزرگ دارد. ❌ ایشان اولین فقیهی است که خطر غده سرطانی را تشخیص داد و به مقابله با آن پرداخت. وی دولت رضاخان را دولت جائر می‌دانست و هرگز با همراهی نکرد. فتوا علیه مصوبات غیرقانونی دولت‌ها، مبارزه با ترویج افکار کمونیستی، جریان‌های انحرافی صوفیه و بهائیت، مبارزه با نفوذ اقتصادی و فرهنگی بیگانه، اصلاح الگوهای عزاداری، احیای حوزه و حفظ استقلال مالی و اداری آن‌، تأمین رفاه عمومی مردم قم و تأسیس دو باب بیمارستان، آموزش زبان خارجه و پرورش مبلغان بین‌المللی، شکوفایی فلسفه و عرفان، از جمله اقدامات آینده‌نگرانه ایشان در بعد اجتماعی است. ♦️ آیت الله حائری همچون حاج‌آقا نورالله اصفهانی، شهید مدرس، میرزامحمد آقازاده خراسانی و... با زهر مسموم شد و در ۱۰ بهمن ۱۳۱۵ به رسیدند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🔶 أسعدالله ایامکم یا صاحب الزمان (عج) اُحبّ الذی مَن مات مِن اَهل وُدِّه تَلقّاه بالبُشری لَدی الموتِ یَضحَکُ (دلداده آن كسی هستم که هنگام احتضارِ هر یک از دلدادگانش، با لبخند و بشارت به بهشت، به بالین او می‌رود) و مَن مات یَهوي غیرَه مِن عدوه فلیس له الّا الی النار مسلکٌ (و هر آن کس که هوای دشمنان او را در سر دارد، راهی جز به سوی جهنم ندارد) اباحسنٍ اُفدیک نفسي و أسرتي و مالي و ما اصبحت في الارض اَملكُ (یا علی! جانم و خانواده ام و هر آنچه که دارم فدای تو باد) ابا حسنٍ انّي بفضلِك عارفٌ و انّي بحبلٍ مِن هواك لمُمسِّك (یا اباالحسن من به برتری تو بر دیگران آگاهم و به ریسمان محبت تو چنگ زده ام) و انت وصيُّ المصطفى و ابنُ عمّه فانّا نُعادي مُبغضيك و نترُك* (و تو جانشین مصطفی و پسر عم اویی و ما با دشمنان تو دشمنیم و از آنان بیزاریم) 🔰 الحمدلله که خداوند منت بر سر ما گذارد و توفیق درک مجدد روز سیزدهم رجب، روز پا نهادن جلوه ذات الهی، مولی الموالی، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به عالم اَدنی و زمین خاکی را به ما عطا فرمود. *قصیده‌ی سید اسماعیل حِمیَری 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢 📌 پرونده یازدهم 🔴 اجتهاد اول کار است 🔶 توضیح: با بررسی سیره علمی مدارس اسلامی، این قضیه برای ما آشکار میشود که اجتهاد ابتدای راه و شروع مسیر برای تک تک عالمان و دانشمندان اسلامی در علوم مختلف بوده است. 🔸 به این شکل که ابتدا طالب علم، با فراگرفتن فقه و اصول و اکتساب ، توانایی بدست آوردن نظر اسلام در تمام حوادث و وقایع را در خود ایجاد میکند؛ سپس به تحقیق در علوم دیگر اعم از علوم انسانی، طب، ریاضی، هیئت و نجوم و... میپردازد. 🔸 مزیت این روش آن است که طالب علم، ابتدا نظر صحیح اسلام را بدست آورده و سپس وارد علوم دیگر میشود و با دید اسلامی و به آن علوم نگاه میکند که نتیجه آن، ختم به اسلامی سازی علوم میشود. 🔰 به عنوان نمونه: در سیره مرحوم ، که امروزه ایشان را به عنوان پزشکی حاذق و فیلسوفی خبیر میشناسند؛ میبنیم که ابتدا ایشان در سن ۱۹ سالگی به مقام و فتوی در شیعه و چهار مذهب اهل سنت میرسد و سپس وارد سائر علوم شده و انقلابی علمی به پا میکنند که تا امروزه خیل طالبان علم بر سر سفره ایشان نشسته اند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
۲۵+ژانویه،_+۱۰.۱۱_+استاد+اشرفی+اجتهاد_out.mp3
6M
❇️ وجوب عینی اجتهاد در کلام آیت الله اشرفی شاهرودی حفظه‌الله 🔺 (ره) تحصیل اجتهاد را برای طلبه های مستعد واجب عینی می دانستند آن هم در زمان خودشان که امثال نراقی ها در ایران زیاد بودند پس به طریق اولی در زمان ما واجب است. 🔺 مرحوم و آیت الله حکیم نیز تحصیل اجتهاد را برای طلبه مستعد می دانستند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110
🚫ساده‌سازی متون و محرومیت از تراث تشیع 🔸دکتر محمد حسنین هیکل : چه کتابهایی- بجز قرآن- در شما اثر گذاشته است؟ 🔸امام خمینی (س): ... کتابهای زیادی ما داریم؛ شاید بتوان گفت در فلسفه: ملا صدرا (اسفار)، از کتب اخبار: کافی، از فقه: جواهر . علوم اسلامی ما خیلی غنی هستند؛ خیلی کتب داریم. نمی‌توانم برای شما احصا کنم. امام خمینی (ره)؛ ۰۲ دی ۱۳۵۷ 🔸امام خامنه‌ای در توضیح شخصیت امام خمینی میفرمایند: شکّی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک بزرگ، یک صاحب مکتب، یک برجسته، یک ، یک بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیّات، صاحب خصلتها و خصوصیات ممتاز و کم‌نظیر بود. ۱۴ خرداد ۱۳۸۱ 🔸و در جایی دیگر ایشان میفرمایند: انقلاب ما خلاصه ای از هویت فلسفی، فقهی و عرفانی امام بود. 🔰حال سوالی که مطرح میشود : طلاب نسل حاضر، برای دست یابی به قله فلسفه و حکمت( اسفار) و فقه(جواهر) چه مقدار قوت علمی، برای فحص در این متون نیاز دارند؟ آیا با این وضع علمی ناکارآمد امروزی، توانایی خواندن اسفار وجود دارد؟ یا بایستی اسفار و جواهر را نیز ساده سازی، تلخیص و ترجمه کنیم؟ 🔴 با ضعیف کردن بنیه علمی طلاب، آن ها از دسترسی به اصیل تشیع که منبع اکتساب تفکر ناب تشیع است، محروم میشوند. تا در نتیجه در حوزه علمیه امثال امام تربیت نشوند. 💢 کارگروه علمی إحیاء 🔻 @SWG_EHYA110