دلشورهای افتاده در جانم برادر
غمگینم و سر در گریبانم برادر
حس بدی دارم، عجب دشت عجیبیست
مبهوت سِحر این بیابانم برادر
یک دشت مرد اجنبی دوروبر ماست
اینجا مزن خیمه، هراسانم برادر...
#ورود_کاروان_به_کربلا
#روز_دوم_محرم
@syed213
5.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ایران برای اسرائیل تهدید است یا اسرائیل تهدید برای ایران؟!
اینو بفرستید به مزدورانی که میگن چرا با اسرائیل در فاصله دو هزار کیلومتری دشمنی دارید!
@syed213
Banifateme-Shab3Moharram1394[02].mp3
7.09M
نبودی بابا هر دفعه زمین خوردم
فقط اسمت و زیر دست و پا بردم...
🎤 #سیدمجیدبنیفاطمه
#شب_سوم_محرم
@syed213
اے ڪه می بخشی تو با انگشترے انگشت خویش
دست خالی رَد مکن ما را زِ ڪویت یا حسین
#صلیاللهعلیکیااباعبداللهالحسین
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
زيارت عاشورا❤️
آقا سلام نیت گریه نموده ام
شیرین ترین عبادت ما هم شروع شد ...❤️
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمیکند وى را برده خود ساخته است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت164
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 هر کس حق کسى را ادا کند که او حقش را ادا نمیکند وى را برده خود ساخته است. 📒 #نهج_
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۶۴ نهجالبلاغه👇🏻👇🏻👇🏻
🔹 این سخن در واقع برگرفته از آیات قرآن مجید است که دستور مىدهد "در برابر بدىها نیکى کنید تا دشمنان شما در برابر شما نرم شوند و دوست گردند." «بدى را با نیکى دفع کن، ناگاه (خواهىدید) همانکس که میان تو و او دشمنى است گویى دوستى گرم و صمیمى است».
🔺 شبیه این معنا همان چیزى است که در حکمت ۱۵۸ نیز گذشت که مى.فرماید: «شر افراد را از طریق بخشش به آنان برطرف کن»
🔺 و نیز شبیه حدیث دیگرى که از آن حضرت در غررالحکم نقل شده که فرمود: «کسى که مال خود را به دیگران ببخشد آنها را در حلقه بندگى خود درآورده است»
🔺 و حدیث دیگرى که در غررالحکم آمده و به صورت ضربالمثلى در میان همه مردم مشهور است: «انسان بنده احسان است».
روایات فراوانى با تعبیرات مختلف از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم به همین مضمون دیده مىشود؛ از جمله:
1⃣ «احسان، انسان ها را بنده مىسازد».
2⃣ و «به وسیله احسان دل ها در تسخیر انسان در مىآیند».
3⃣ و «افراد با شخصیت را چیزى همانند اکرام و احترام، به بندگى و خضوع، نکشانده است»
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
آنچه در بالا آمد در صورتى است که جمله «عبّده» با تشدید خوانده شود.👇🏻👇🏻👇🏻
"مَنْ قَضَى حَقَّ مَنْ لاَ یَقْضِی حَقَّهُ فَقَدْ عَبَّدَهُ."
همانگونه که در نسخه ابنابىالحدید و غرر الحکم آمده است و مرحوم کمرهاى نیز در شرح نهجالبلاغه خود آن را کاملاً تأیید کرده است؛ ولى در بسیارى از نسخ «عَبَدَهُ» بدون تشدید آمده و مرحوم محقق شوشترى در شرح نهجالبلاغه خود مىگوید: «چون خط سید رضى در اختیار مرحوم ابنمیثم بوده و آن بدون تشدید است این نسخه را باید ترجیح داد»
✅ و معناى جمله مطابق آن این مىشود که «هر کس حق افرادى را ادا کند که از اداى حق خوددارى مى کنند گویى او را پرستش کرده و برده اوست».
🔺 مطابق این معنا گویا امام(علیه السلام)مىفرماید: در برابر #حقناشناسان، حق شناس مباش و گرنه #بنده و #برده خواهى شد، در حالى که آنچه با روایات فراوان بالا هماهنگ و با قرآن سازگار باشد همان معناى #اول است و نبودن تشدید در نسخه سید رضى دلیل بر چیزى نمیتواند باشد، زیرا معمول نویسندگان در گذشته این نبوده است که تمام کلمات را اعراب بگذارند و به فرض سید رضى معتقد به نداشتن تشدید بوده، استنباطى از ناحیه خود اوست وگرنه مستقیماً از امیرمؤمنان چیزى نشنیده است و ما این استنباط را مناسب آیات و روایات دیگر نمىدانیم و اصرار مرحوم شوشترى در شرح نهج البلاغه خود بر معناى دوم صحیح نیست. به خصوص این که او مى گوید: افراد رذل ممکن است از نیکى کردن سوء استفاده کنند که این سخن نیز قابل جواب است، زیرا معیار #توده_مردم هستند نه افراد رذل، هرچند در بعضى از روایات به این افراد رذل نیز اشاره شده است؛ توده مردم چنینند که اگر در مقابل بدى، خوبى ببینند، در برابر بیوفایى، وفا ببینند و در برابر بى مهرى به آنها مهر شود منقلب خواهند شد.
✨ سماحت و عفو و گذشت اسلامى و سیره اولیاء الله نیز همین بوده است که حق ناشناسان را با حق شناسى #ادب مىکردند و در حلقه عبودیت خود در مىآوردند.
@syed213
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا