eitaa logo
سید یاسر جبرائیلی
35.7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
642 ویدیو
83 فایل
🔸️استادیار تمدن اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارتباط با ما: @jebraily_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌حکمرانی، تئاتر نیست؛ اعمال اقتدار مشروع و مقبول برای تحصیل غایات و تحقق آرمان‌هاست. @syjebraily
💫آیا حکومت اسلامی حق قیمت‌گذاری روی کالاها را ندارد؟ یکی از مباحث جدی این ایام که محل منازعه فکری دو جریان اقتصاد اسلامی و اقتصاد لیبرال است، بحث قیمت‌گذاری است. سوال این است که آیا حکومت اسلامی حق دارد به یک فروشنده تکلیف کند که کالای خود را به چه قیمتی بفروشد؟ لیبرال‌ها برای آزادسازی قیمت‌ها از مداخله دولت، به ادبیات شرعی و دینی هم متوسل می شوند و می‌گویند تسعیر یا تعیین قیمت در هر شرایطی حرام است و اقتضای مالکیت خصوصی این است که هر کس مختار باشد کالای خود را به هر قیمتی که می‌خواهد، به فروش برساند. قبل از نقد این ادعا، طرح یک مقدمه، ضروری است. در اندیشه اقتصاد اسلامی ما یک مفهوم مهم با عنوان «مالکیت الهی» داریم. وقتی می‌گوییم مالکیت اصلی و واقعی ازآن خداست، این یک حرف تشریفاتی نیست. امتداد عملی این سخن آن است که پذیرش مالکیت خصوصی در اسلام، بدین معنی نیست که انسان مالک، بتواند هر کاری که نفسش اراده می‌کند، با مایملک خود انجام دهد. چنان‌که انسان مالکیت تام جسم خود را هم ندارد و اجازه ندارد به خود آسیب بزند و حتی تکالیفی نسبت به جسم خود دارد، درباره مال هم همین است. اگر خدای متعال برای جسم انسان برنامه دارد و انسان مکلف است این جسم تحت مالکیت خود را طبق برنامه‌ای که از سوی خدای متعال ارائه شده اداره کند، مال که در نسبت با جسم در مرتبه نازل‌تری قرار دارد و تبعیتش از برنامه الهی بدیهی‎‌تر است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بحث مفصلی که پیرامون «آزادی اقتصادی» دارند، می‌فرمایند «اگر آزادى فعّالیّت‌هاى اقتصادى را این‌جور معنا کنیم که آن کسانى که قدرت فعّالیّت و مانور اقتصادى دارند اینها آزادنند هرچه خواستند تولید کنند، هر جور خواستند عرضه کنند، هروقت خواستند توزیع کنند، هر جور خواستند بفروشند، هر جور خواستند مصرف کنند، این یقیناً نظر اسلام نیست». ایشان در جایی دیگر می‌فرمایند «در اقتصاد جامعه اسلامى اگرچه مردم در فعّالیّت‌هاى اقتصادى میدان باز و وسیعى دارند و آزادى‌هاى زیادى دارند و هرکسى این حق را دارد که فعّالیّت و تلاش اقتصادى بکند، امّا در کنار این حق و اختیار براى مردم، یک اختیار و حقّى هم براى دولت اسلامى و قدرت حاکم بر جامعه اسلامى قرار داده شده است و آن حقّ کنترل و نظارت و مراقبت است؛ زیرا اگر این حق براى حاکم اسلامى نباشد و مردم بدون نظارت دولت و بدون رعایت سیاست‌هاى دولت تلاش اقتصادى را شروع کنند و انجام بدهند این یقیناً در جامعه به طغیان، به ظلم، به بغى، به فساد منتهى خواهد شد و همان وضعى پیش خواهد آمد که در دنیاى سرمایه‌دارى هست». بنابراین، در اندیشه اسلامی، آزادی در برخورد با مال، اطلاق ندارد و اعمال مالیکت انسان بر ال خود، تحت ضوابطی صورت می گیرد که از سوی حکومت اسلامی تعیین می شود. حال سوال اینجاست که در رابطه با قیمتگذاری، آن ضوابط اسلامی چیست؟ امیرالمومنین علی (ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر نخعی می‌فرمایند: «وَ لْیَکُنِ الْبَیعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوازینِ عَدْل وَ اَسْعار لا تُجْحِفُ بِالْفَریقَیْنِ مِنَ الْبایِعِ وَ الْمُبْتاعِ فَمَنْ قارَفَ حُکْرَةً بَعْدَ نَهْیِکَ اِیّاهُ فَنَکِّلْ بِه وَ عاقِبْهُ فى غَیْرِ اِسْراف»؛ باید معاملات با شرایط آسان صورت گیرد؛ با موازین عدل و نرخ‌هایى که نه به فروشنده زیان برساند و نه به خریدار! و هرگاه کسى پس از نهى تو از احتکار، به چنین کارى دست بزند، او را کیفر کن! و در مجازاتش بکوش، ولى زیاده روى نکن. این مفهوم «نرخی که نه فروشنده زیان ببیند و نه خریدار» بسیار حیاتی است؛ به نحوی که مولای متقیان، این مفهوم را از مصادیق «عدالت» ذکر کرده‌اند. مرحوم حجت الاسلام سید عباس موسویان، رئیس فقید شورای فقهی بانک مرکزی، در همین موضوع یک مقاله مهم علمی نوشته‌اند که مستند آن، کتاب «البیع» حضرت امام خمینی(ره) است. آقای موسویان در این مقاله با استناد به ادله فقهی، استدلال کرده‌اند که «1. در شرایط عادی، کسی حق قیمت گذاری ندارد و قیمت را بازار تعیین میکند؛ 2. در شرایط احتکار، انحصار و تبانی، محتکر و انحصارگر به عرضه کالا موظف می‌شود؛ 3. در صورت امتناع محتکر و انحصارگر از قیمت عادلانه، به کاهش قیمت وادار می‌شود؛ 4. در صورت امتناع از قیمت عادلانه، برای او قیمت تعیین می‌شود؛ 5. در موارد تعیین قیمت، با مراجعه به دیدگاه کارشناسی، قیمت‌ها به گونه‌ای (عادلانه) تعیین می‌شود که به هیچیک از فروشنده و خریدار اجحاف نباشد». بنابراین، این ادعای لیبرال‌های مذهبی و غیرمذهبی که حکومت اسلامی حق قیمت‌گذاری روی اجناس مردم را ندارد، نه تنها باطل، بلکه خلاف عدالت است و اگر در جامعه اسلامی، دولت بخواهد قیمت‌ها را رها کند، همان وضعیتی پیش می‌آید که حضرت آقا فرموده‌اند، یعنی ظلم و فساد و بغی و طغیان. @syjebraily
💫 تصحیح یک اشتباه رایج درباره سرمایه‌داری سرمایه‌داری که معادل فارسی کاپیتالیسم است، یک مکتب فکری مبتنی بر فردگرایی و اصالت سود است و مجموعه ای مدون از اصول فکری، رفتاری، اقتصادی و سیاسی را تشکیل می دهد. لذا نظام سرمایه‌داری، با کاربرد رایج آن در حسابداری، یعنی ثروت و دارایی، تفاوت بنیادین دارد؛ و سرمایه‌دار به معنی صاحب ثروت و دارایی، ارتباطی به ایدئولوژی سرمایه‌داری ندارد. این است که نباید تقابل اسلام با سرمایه‌داری، تقابل اسلام با صاحبان ثروت و دارایی تلقی شود. @syjebraily
🔹این ایام مجددا بحث FATF داغ شده است. سال ۹۸ که موضوع در دستور کار کمیسیون ویژه مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، طی یادداشتی با عنوان "سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مساله FATF" به بررسی آثار الحاق به دو کنوانسیون تکلیفی FATF پرداختم. این یادداشت را می‌توانید از لینک زیر مطالعه فرمائید. https://www.mehrnews.com/news/4784271/ @syjebraily
چگونه اصلاحات نئولیبرال داعش را در سوریه پدید آورد؟ این مطلب مهم را که از السفیر العربی ترجمه شده، حتما مطالعه بفرمائید. https://syaaq.com/18717/ @syjebraily
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📩 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی حادثه اندوهبار معدن طبس 📢 برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهید 🔹️ در پی حادثه اندوهبار انفجار معدن در طبس و جان باختن شماری از کارگران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تاکید کردند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم حادثه‌ی تلخ و اندوهبار، در معدن ذغال سنگ در طبس را که در آن تعدادی از کارگران قربانی یا مصدوم شدند، به خانواده‌های این عزیزان و مردم آن منطقه تسلیت عرض می‌کنم. به مجموعه‌ی امداد که از سوی مقامات دولتی برای کمک به محل حادثه رفته‌اند تاکید می‌کنم که بیشترین تلاش خود را مصروف نجات آنان کنند و برای کاهش ابعاد این مصیبت هر اقدام لازم را انجام دهند. رسیدگی فوری به وضع مصدومان نیز باید مورد اهتمام قرار گیرد. سیدعلی خامنه‌ای اول مهر ۱۴۰۳ 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸اقتصاد حسابداری نیست، بلکه علم تحلیل رفتار است 🔹وقتی قیمت حامل‌های انرژی بالا می‌رود، هزینۀ تولید افزایش یافته و با تورم ایجاد شده و تحریک انتظارات تورمی، قیمت دارایی‌ها بالا می‌رود و درنهایت اکثر مردم متضرر می‌شوند، اجرای (گران سازی/دلاری سازی انرژی) از اساس اشتباه بود و در نهایت به نفع اغنیا تمام شد، کانال رسمی دکتر حسین صمصامی 👈همه جهت تحقق اقتصاداسلامی رسانه باشیم. https://eitaa.com/joinchat/1802830600C66b40c86de
‏فکاهیات اقتصاد ایران درست زمانی که برخی معتقدند واردات ماشین آلات می‌توانست مانع جان دادن این کارگران شود و خطر را برای هزاران کارگر کم کند، برای واردات یک میلیارد دلار خودروی لوکس ارز تأمین َشد و حمله شدید برای واردات و رجیستری آیفون آغاز شده است. سیاست‌ها را ذینفعان می‌نویسند. @DrRezaGholami
◼️ بیچاره کارگر مظلوم معدن... ◾️تا دیروز فلان دلال و پکیج‌فروش، «سرکوب دستمزد» را ضدتورمی! تئوریزه میکرد، ◾️فلان سیگنال فروش بورس تقسیم عمده سود معدن بین سهامداران را توجیه و انباشته‌سازی این سود برای توسعه و بهینه‌سازی را نادیده میگرفت، ‼️ولی امروز همه حامی حقوق او شده‌اند. 🏴 @Economics_Finance
🔹اکونومیست: "آمریکا به اوکراین اجازه نداده که از موشک‌های آمریکایی برای حمله به سایت‌های نظامی روسیه استفاده کند". این خبر، سند بزرگ جنایات مستقیم واشنگتن در غزه است. @syjebraily
📷 گزارش تصویری| نشست صمیمی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ دوم مهر ۱۴۰۳ @syjebraily
📷 گزارش تصویری| سخنرانی در دوره تشکیلاتی بسیج دانشجویی استان فارس؛ دوم مهر ۱۴۰۳ @syjebraily
مادرم تماس گرفت و گفت به مردم بگو برای پیروزی حزب‌الله، سوره نصر را بخوانند... @syjebraily
پرسش و پاسخ ▫️شما چقدر امیدوارید که اجرای سیاست‌های نئولیبرال در کشور متوقف شود؟ ❇️ سوال شما را می‌خواهم با یک خاطره پاسخ دهم. تمتع که مشرف شده بودم، در فلسفه اعمال حج خیلی تامل می‌کردم. یکی از شگفت‌انگیزترین اعمال برایم، سعی صفا و مروه بود. این عمل، نزد خدای متعال چنان عظمتی دارد که در قرآن از آن به شعائر الهی، یعنی از نشانه‌هایی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد، یاد شده است: إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَه مِن شَعَائِرِ اللَّهِ. فلسفه این سعی چیست؟ چرا اصلا «سعی»؟ چرا از واجبات حج است؟ این نشانه و علامت که درک کردنش واجب است، می‌خواهد به ما چه بگوید؟ قصه این است: می‌دانید که حفظ جان فرزند بر والدین واجب شرعی است. حضرت هاجر وقتی تشنگی فرزندش اسماعیل را دید، مکلف بود که برایش آب تهیه کند. ایشان ناگهان متوجه آب در کوه مروه شد و به سمت آن دوید. وقتی رسید، خبری از آب نبود و فهمید آنچه دیده بود، سراب بوده است. برگشت و به کوه صفا نگریست. دید آنجا آب وجود دارد. به سمت صفا دوید، وقتی رسید، باز هم متوجه شد که سراب بوده است. باز برگشت و دید که در کوه مروه آب است! ظاهرا اینجا دیگر تکلیف پایان می‌یابد. فاصله صفا و مروه کمتر از 400 متر است که ظرف چند دقیقه پیموده می شود. یعنی حضرت هاجر چند دقیقه پیش نزد کوه مروه بوده و به چشم دیده که خبری از آب نیست. اما اینک در کوه صفا ایستاده و باز، به چشمش در مروه آب می آید... حجت دارد، تکلیف دارد که برود... باز به سمت مروه می‌دود و باز هم خبری نیست... هفت بار این قصه تکرار می‌شود و هاجر به نتیجه نمی رسد، اما خدای متعال، آب را از زیر پای اسماعیل جاری می‌کند. زعم من این است که ما اینجا با یکی از بزرگترین درس‌های زندگی مواجه هستیم. خدای متعال می‌خواهد بگوید تکلیف تو دویدن است؛ اگر حتی یک درصد احتمال وجود آب دادی و به سمتش نرفتی، به واجبت عمل نکرده‌ای! آن تصور وجود آب، حجت توست! اما خیال نکن که با سعی و تلاش خودت قرار است به آب برسی! نتیجه دست من است. سراب را در چشم تو آب جلوه دادم تا برایت حجت ایجاد کنم و امتحانت کنم. می‌خواهم تو را به تکلیفت آزمایش کنم. همان ابتدا، در همان لحظه که اسماعیل از تشنگی گریست، می توانستم چشمه زمزم را از زیر پایش جاری کنم، اما نکردم تا تو هاجر شوی... یکی از بزرگترین شبهاتی که درباره قیام امام حسین(ع) مطرح می‌شود این است که چرا امام با علم به شهادت، راهی کربلا شد؟ پاسخش یک کلمه است: ادای تکلیف! درس بزرگ قیام حضرت اباعبدالله این است که حتی اگر علم‌الیقین داشتی که انتهای مسیر، مرگ است، اما حجتی وجود داشت که تو را مکلف به رفتن کند، باید بروی! نامه‌های کوفیان سراب است؟ کوفه شهره به پیمان‌شکنی است؟ عهدشکنی‌شان را در عصر امیرالمومنین(ع) تجربه کرده‌اید؟ اما نامه نوشته‌اند! این دعوت‌ها حجت است و برای تو تکلیف ایجاد کرده است، باید بروی... این است که من معتقدم ما برای اصلاحات اقتصادی در کشور، مکلف به دویدن هستیم. این دویدن هم ابتلا و امتحان همه ماست. اینکه نتیجه چه خواهد شد، در اختیار ما نیست. شاید اقتضای حکمت خدای متعال پیروزی باشد، شاید شهادت: ما لنا الا احدی الحسنیین... @syjebraily