✨پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس یک آبنبات پلاستیکی است
🔹️آقای لودریان وزیر خارجه فرانسه استدلال کرده است حال که شش کشور اروپایی به سازکار اینستکس پیوستهاند، ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد. پاسخ او این فرمایش رهبر انقلاب است که فرانسویها یا خیلی سادهاند، یا همدست آمریکا هستند. مگر مسئله اینستکس، تعداد اعضای آن بوده که اینک با پیوستن شش کشور به آن، مسئله حل شود؟
🔹️اینستکس باید فروش نفت ایران و خرید کالاهای تحریمی را که تعهدات اروپا در برجام است، ممکن میکرد که تاکنون نکرده است. همه ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل هم اگر به اینستکس بپیوندند، اما کارکرد این سامانه محدود به فروش غذا و دارو به ایران باقی بماند، ایران باید به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه دهد. .
🔹️با خروج آمریکا از برجام، در شرایطی که اروپاییها کاملا هم تعهدات خود را عملی میکردند، بخش مهمی از انتفاع ایران از برجام آسیب دیده بود و باید اقدام به کاهش تعهداتش میکرد. اما ایران یک امتیاز بزرگ و یکجانبه به طرفهای اروپایی توافق داد، در برجام ماند و تعهداتش را کاهش نداد. آنچه تهران تاکنون در حوزه کاهش تعهدات برجامی انجام داده، به هیچ وجه با خروج آمریکا و بدعهدی اروپایی ها توازن ندارد. اگر اروپا قصد دارد برجام حفظ شود، باید میان تبعیت از تحریمهای آمریکا و حفظ برجام یکی را انتخاب کند. در غیر اینصورت، کاهش تعهدات برجامی باید به شکل جدیتری دنبال شود. .
🔸️پیوستن شش کشور اروپایی به اینستکس، یک آبنبات پلاستیکی است که فقط شکل دارد، طعم هم ندارد!
@syjebraily
4_5985292112457893396.pdf
1.99M
✨در سرمقاله امروز روزنامه فرهیختگان با عنوان "سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مسئله FATF"، به بررسی خطاهای شناختی در فهم ربط و ارتباطات کنوانسیونهای دوقلو با FATF و تحریمهای آمریکا پرداختهام/بخش نخست
@syjebraily
4_5985292112457893397.pdf
295.5K
"سندروم تُنگ ماهی در فهم و حل مسئله FATF"/بخش دوم
@syjebraily
33426.pdf
318K
✨در سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «درباره بند۲ اصل۱۱۰ قانون اساسی» به بررسی جایگاه قانونی هیئت عالی نظارت و کارکرد آن در نظام قانونگذاری کشور پرداخته ام.
@syjebraily
⚡️کسانی که عدالت را بر ولایت مقدم میدارند، مفروضشان این است که فهمشان از عدالت بر فهم ولی برتری دارد!
این جماعت تسلیم عدالت ولیفقیه نمیشوند، بلکه از ولیفقیه میخواهند تسلیم عدالتی شود که اینها فهمیده و علَمش را بلند کردهاند.
🔹این جمله شهید سید مرتضی آوینی حکایت این روزهای ماست که "زمانه عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند ،نه امام حاضر را. میدانی چرا ؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند تفسیر می کنند،اما امام حاضر را باید فرمان بَرند!
وکوفیان عاشورا را اینگونه رقم زدند."
https://b2n.ir/259052
@syjebraily
✨اعدل یا محمد!
🔸️حرقوص ابن زهیر صحابی رسول خدا بود و در جنگهای صدر اسلام شرکت داشت.
🔹️ پس از غزوه حنین، پیامبر با هدف تالیف قلوب مشرکان تازه مسلمان، غنائم بیشتری به آنها داد. در نگاه کوتاه حرقوص، این رفتار پیامبر مصداق بیعدالتی بود. این بود که نزد رسول خدا رفت و با عتاب و بیادبانه خطاب به ایشان گفت: "اعدل یا محمد!"(ای محمد، با عدالت غنائم را تقسیم کن!).
رسول خدا فرمود: "وای بر تو! اگر عدالت نزد من نباشد، کجا خواهد بود؟" یکی از صحابه خواست گردنش را بزند که رسول خدا(ص) فرمود: "رهایش کنید که پیروانی خواهد داشت و همچون تیر که از کمان میجهد، از دین بیرون خواهد رفت".
🔹️در ماجرای صفین، حرقوص و برخی یارانش در دام فریب عمروعاص افتادند و پس از حکمیتی که خود طالب آن بودند، گستاخانه از امام(ع) خواستند توبه کند.
فرجام او، هلاکت در جنگ نهروان به دست سپاه امیرالمومنین بود.
🔸️عدالت، هدف انبیاء(س) است. عدالت، شرط مشروعیت ولی فقیه است. اما عدالت جز در سایه دین محقق نمیشود و جز در ذیل ولایت، دست یافتنی نیست. فرجام نگاه حرقوصی به عدالت، بازی در نقشه عمروعاصهای زمان است. رویکرد نبوی و علوی به عدالت حتما با رویکرد حرقوصی همخوانی ندارد.
@syjebraily