📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 2️⃣
بنام خدا
شرح و بسط روایت اول از سری روایات پایه مزاج شناسی
اولین روایت از کتاب تورات نقل شده، اگر چه این روایت به امام معصوم نمی رسد، ولی مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع آن را بعنوان روایت نقل می کند و از منظر ایشان روایت تلقی شده و از طرفی دیگر محتوای این روایت در بقیه روایات اهل بیت ذکر شده است، یاد می کنیم.
در کتاب تورات از زبان خداوند این چنین نقل شده، خداوند متعال می فرماید من آدم را خلق و بدن او را از چهار چیز ترکیب کردم و سپس این چهار چیز در بدن فرزند انسان به ارث گذاستم. تمام این چهار چیز در بدن فرزند آدم وجود دارد و تا زمانی که انسان برخوردار از جسم است این چهار چیز در بدن او وجود دارد.
خداوند می فرماید: بدن او را هنگامیکه خلقش کردم از رطوبت و خشکی و گرمی و سردی ترکیب نمودم. به این صورت که من بدن اورا از خاک و آب آفریدم و در آن نفس و باد قرار دادم. خشکی هر کسی از ناحیه خاک است. اگر بدن انسان دچار خشکی می شود. خشکی بدن او از ناحیه همان خاکی است که خداوند در ابتدا در بدن انسان قرار داده است. رطوبت و انعطافی که بدن دارد ناشی از آبی است که که خداوند در بدن انسان قرار داده است. و گرمی بدن انسان به خاطر وجود نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس ناطقی ای است که خداوند در وجود انسان قرار داده است و اما سردی این بدن به خاطر وجود بادی است که در این بدن نواخته شده و یا قرار گرفته است. بعد از یک مدتی و بعد از یک ترتیبی چهار نوع را در درون این قالب و در درون این کالبد اولین قرار دادم. این جهار نوع در حقیقت مالکان جسد و قوام بخش بدن انسان هستند. هیچ جسدی قوام پیدا نمی کند، مگر به سبب وجود این جهار نوع. هیچ کدام از اینها قوام پیدا نمی کند مگر اینکه در کنار دیگری باشد. هریک از اینها به دیگری مربوط و محتاج است، و بدون وجود همدیگر نمی توانند کار کرده و به وظایف خود عمل نمایند. حتماً باید خشکی در کنار تری و گرمی در کنار سردی قرار بگیرد، تا بدن به این شکلی که هست واقع بشود. اما این چهار نوع چه چیزهایی هست؟ می فرمایند: یکی از آنها تلخی سودا و دیگر تلخی صفرا و همچنین خون و بلغم است. سپس آن کالبد اولیه را در این چهار نوع قرار دادم و اینها را در هم ادغام نمودم و سکنی دادم. در نتیجه مسکن و قرارگاه پبوست را در سودا قرار دادم. به این معنا که شاخص میزان غلبه سودا دربدن انسان، خشکی بدن است. اگر می خواهیم بفهمیم فرد چه میزان سودا دارد، می توان به خشکی بدن او توجه کرد. به هر میزان که خشکی بدن او و یا مثلاً یبوست او زیاد باشد، این نشان دهنده این است که غلبه سودا در این فرد زیاد شده. محل قرار رطوبت را در مزاج صفرا قرار دادم.. این جمله به این معنا است که در حقیقت میزان رطوبت بدن انسان را می توانیم با توجه به مزاج صفرا تعیین نماییم یا بالعکس. میزان گرمی بدن انسان، میزان رطوبت را هم نشان می دهد. به این معنا که هر چی گرمی بدن انسان و گر گرفتگی درونی انسان بیشتر باشد. میل انسان به نوشیدن آب و رطوبت بیشتر می شود. خداوند مسکن گرمی را در خون قرارداده، این خون است که مایه گرمی بدن است و می تواند شاخص میزان حرارت بدن باشد. اگر خون بیش از اندازه در بدن انسان باشد، گرمی بدن انسان بیش از اندازه خواهد شد، اگر خون کمتر از میزان طبیعی باشد گرمی در بدن انسان کمتر می شود. مسکن سردی را خداوند در بلغم قرار داده است. افراد برای اینکه میزان غلبه بلغم را در بدن خود تشخیص دهند. می توانند به میزان سردی که در بدنشان است، توجه کند. هر چه سردی در بدن انسان بیشتر شود، غلبه بلغم در بدن بیشتر می شود، هر انسانی، اگر از این چهار نوع مزاج که قوام بخش بدن است، به مقدار متعادل برخوردار باشد، وی بدنی متعادل دارد، بدنی تعادل دارد که (سودا یک چهارم، بلغم یک جهارم ، دم یک چهارم و صفرا یک چهارم) هر کدام از اینها اگر به شکل متعادل و به صورت یک چهارم در بدن انسان باشد، چنین بدنی از صحت و سلامتی برخواردار است، و بدن چنین فردی از اعتدال برخوردار خواهد بود. خداوند متعال در ادمه می فرماید: اگر یکی از این مزاج ها یا یکی از این انواعی که گفته شد،؛ مثل بلغم، سودا، صفرا، و دم، اگر هر کدام از اینها بیش از یک چهارم و بیش از حد طبیعی خودش غلبه پیدا کند، فرد از ناحیه آن مزاج غالب، دچار بیماری می شود، به همان میزان که غلبه بیشتر باشد، بیماری بیشتر خواهد داشت. نکاتی که ذیل این روایت لازم است. بیان شود:
این است که واژه نفس که در روایت آمده نفس نباتی است، نفسی که در ابتدا در انسان بوجود آمده و این نفس نباتی است که موجب رشد و نمو بدن انسان می شود، بعد از اینکه نفس نباتی به صورت تدریجی رشد و نمو کرد، تبدیل به نفس حیوانی می شود و طالب غضب و شهوت می گردد. باز اگر سیر خودش را ادامه دهد، به نفس ناطقه و نفس انسانی تبدیل می شود. در حدی که می تواند فکر و اندیشه کند و دچار تجرد روحانی شود.
واژه روح که در روایت آمده به معنای باد است، در برخی روایات باد را یک مزاج به حساب می آورند. باد را هم در برخی روایات در کنار بلغم ذکر کردند و در حقیقت هم حکم با بلغم قرار داده اند. در اینکه باد بعنوان یک مزاج می تواند بیاید، یک امر مسلم هست. نکته دیگری که اشاره می شود، این است که سیر خلقت انسان به صورت تدریجی بوده است. در ابتدا خداوند قالب اولیه انسان را درست می کند و در ادامه در درون این قالب چهار نوع و چهار طبیعت یعنی صفرا و سودا و بلغم و خون و یا پنج نوع که باد هم باشد، را در بدن قرار داده است، نکته بعدی این است که فزونی و افزایش یک مزاج مراتب دارد، ممکن است که یک مزاج کمی افزایش پیدا کند، که به همان اندازه ای که افزایش پیدا می کند فرد از ناحیه آن مزاج دچار بیماری می شود. مثلاَ فرض بفرمایید اگر کسی خشکی در بدن او غالب شد این خشکی در ابتدا ممکن است موجب خشکی لب انسان و یا یبوست فرد بشود و اگر این خشکی در بدن او باز فزونی پیدا کند، ممکن است که این فرد عوارض دیگر سودا را نیز پیدا کند. مثلاً دچار ترس و هول و اضطراب شود، و یا دچار وسواس شود، اگر این خشکی و غلبه سودا باز بیش از اندازه در فرد تحقق پیدا کرد، فرد علاوه بر موارد ذکر شده دچار غم و غصه سودایی خواهد شد، امکان دارد آب دهان او دچار تلخی هم بشود.
این فزونی مرتبه بردار است و مراتب دارد و بستگی دارد که به چه اندازه آن مزاج دچار غلبه شده باشد. گاهی وقت ها یک مزاج دچار نقصان می شود، البته گرچه اگر یک مزاجی دچارفزونی شد، ضد آن دچار نقص و کمی شده. لذا باید به هر دو قسمت اشاره شود. هم فزونی که عامل بیماری است و هم نقصان. مثلاً به این شکل بگوییم، فردی که دچار غلبه خشکی شده معنایش این است که رطوبت بدن او کم شده، خشکی بدن او زیاد شده، یعنی مثلاً آب بدن او کم شده است.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد. 🌺
بنام خدا
⁉️ سوال هفته 🧏♂
3⃣ مقصود از واژه نفس و روح در حدیث قدسی چیست؟ توضیح دهید.
نشانی منبع: علل الشرایع شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۱۰، حدیث ۹
لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 3️⃣
بنام خدا
شرح و بسط روایت دوم از سری روایات پایه مزاج شناسی
اما روایت دیگری که جزء روایات پایه مزاج شناسی است، این کلام امام صادق علیه السلام که می فرمایند: تمام بیماری ها نشاءت یافته ازغلبه صفرا و یا سوداست. یا خون سوخته یا بلغمی که غلبه پیدا کرده است. پس اگر یکی از این مزاج ها دچار غلبه شود، چه باید کرد؟ قبل از اینکه یکی از این مزاج ها غلبه پیدا کند ما باید سعی کنیم مزاج خود را در حالت تعادل نگه داریم، یعنی به تعبیر دیگر این روایت؛ از ما خواسته است که ما طبیب خودمان باشیم، قبل از اینکه یکی از مزاج ها دچار غلبه یا نقصان شود، باید خودمان ملاحظه حال خودمان را بکنیم. مثلاً فرض بفرمایید کسانی که دارای بدن سالم هستند اگر در شبی ماهی استفاده کنند، برای اینکه سردی ماهی به بدن فرد منتقل نشود و سردی بر انسان غالب نشود، مناسب است بعد از خوردن ماهی از عسل استفاده کند، از خرما واز مصلح آن سردی استفاده شود، تا بدن در حالت تعادل باقی بماند، و یا اگر فرض بفرمایید خشکی بدن به خاطر خوردن میوه های خشک یا غذاهای خشک در حال فزونی است، بایستی سعی کنیم از ملینات استفاده کنیم مانند بادمجان که ملین است و یا بعد از خوردن غذاهایی که طبع سرد یا خشک دارند از شربت عسل و یا از ملینات دیگر استفاده شود تا خشکی آن غذا بر بدن انسان غالب نشود. پس این کلام امام صادق علیه السلام به این نکته اشاره دارد که ما خودمان طبیب خودمان باشیم تا قبل از اینکه بیماری بر ما غالب شود و یا اینکه یک کدام از این مزاج ها بر ما غلبه پیدا کند، سعی کنیم آن غذا و یا حال و هوایی که در آن به سر می بریم، را در حالت تعادل نگه داریم تا بدن در حالت تعادل قرار گیرد. نکته دیگری که ذیل این روایت قرار می گیرد، این است که حضرت فرمودند: تمام بیماری ها نشاءت گرفته از غلبه یکی از این مزاج ها هستند. ممکن است عزیزی سوال کند که آیا سرطان هم نشاءت گرفته از غلبه یکی از این مزاج ها است؟ جواب: بله. مثلاً فرض بفرمایید، اگر کسی از این غذاهای تراریخته و غذاهای مضر و غذاهایی که مواد نگهدارنده و مواد سرطان زا دارد، استفاده کند خون او دچار کثیفی و دچار سوختگی می شود. و این کثافات در خون نهایتاً منجر به بروز توده و یا میوم و یا فیبروم و یا کیست هایی که در بدن به وجود می آید، بخاطر خون سوخته انسان است. بیشتر اینها به خاطر استفاده از غذاهای ناسالم و سبک زندگی نادرست است. و آن غذاهای ناسالم یکی علل نزدیک برای اختلال چهار مزاج است. یا باعث افزایش یکی از این مزاجها یا باعث نقصان یکی از مزاج ها می شود. مثلاً برای اینکه مطلب در ذهن قرار بگیرد، فردی که پرخوری می کند، این پر خوری او پرخونی به بار می آورد، خون او را زیاد می کند، این پر خونی او، فشار خون ایجاد می کند و این فشار خون موجب پاره شدن رگ های مغز می شود و فرد مثلاً دچار سکته مغزی می شود. پس اگر ما انواع بیماری هایی که امروزه مرسم است و وجود دارد را بخواهیم بررسی کنیم، نهایتاً موجبات ایجاد اختلال در یکی از این مزاجهای چهارگانه را باعث می شود. آنچه که موجب بیماری می شود، اختلال مزاج هاست. نقصان یا زیادت این مزاجها نهایتاً موجب بیماری می شود.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد.🌺
📖 طب و شعر 📚
امید مجد. 3⃣
به یقین مومنان به هر دو سرا
رستگارند نزد باری خدا
آن کسانی که در خلال نماز
خاضع و خاشعند و اهل نیاز
و آن کسانی که روی گردانند
از هر آن چیز بیهوده دانند
و به رد زکات خود ساعی
و به حفظ عفاف خود راعی
بجز از همسران و ملک یمین
که نکوهیده نیست این در دین
بیش از این حد هر آنکه کرد گذار
آن کسانند خود تجاوز کار
💘💝
کدام بیت از اشعار فوق مربوط به ترجمه منظوم آیات ۳ و ۴ و ۵ سوره مبارکه مومنون است؟ آیه مربوطه را توضیح دهید.
لطفاً ترجمه و مفاهیم آیات ۳ و ۴ و ۵ سوره مبارکه مومنون را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
✅ پنج اصل اصلاح تغذیه
☘🌿🎋🌾🪴🌱🍀🍃
1️⃣↫ اصلاح نمک، (عدم استفاده از نمک های صنعتی و کارخانه ای و مصرف نمک دریا.
🌱🧂🍶🌯
2️⃣↫ اصلاح روغن، (عدم مصرف روغن های سرد مانند روغن نباتی، روغن مایع، روغن ذرت،… و مصرف روغن ارده کنجد یا زیتون جهت سرخ کردن و روغن زرد حیوانی (گاوی) و… روغن دنبه جهت پخت و پز.
🌻🌼☘
3️⃣↫ اصلاح آب، ( عدم مصرف آب لوله کشی کلردار و مصرف آب چشمه یا آب چاه یا آب قنات،…).
💦💧❄️🌨⛈
4️⃣↫ اصلاح ظروف، (عدم استفاده از ظروف تفلون، آلومینیوم، استیل، چدن کره ای،… و استفاده از ظروف چدن اصل روسی، مسی، برنجی، سنگی،…).
🍚🍛🍲🍵🥛🍽🍴🥄🥣
5️⃣↫ عدم مصرف مواد کارخانه ای حاوی مواد نگهدارنده که سودازا می باشند
🔋🚛🚚
♻️
✴️🍀☘🌿🪴🍃🌱🎋
هفت غذای استراتژیک طب اسلامی که عامل طول عمر ، سلامتی ،استقامت و قدرت بدنی هستند.
🔹۱. قند و شکر و نبات طبیعی نیشکر امامکاظم علیه السلام: شکر درمان هر درد و بیماریست جز مرگ. مکارم الاخلاق ص ۱۶۸
🔹۲. نمک طبیعی (سنگ نمک یا و نمک دریای دستکاری نشده) در نمک شفا از هفتاد و دو نوع بیماری است. بحار ج ۸۴ ص ۵۹
🔹۳.آب سالم🥤 چشمه به صورت جوشیده: آب جوشیده برای همه دردها نافع است و به هیچ وجه ضرر ندارد . حلیه المتقین امام رضا علیه السلام:
سید نوشیدنی های دنیا و آخرت آب است.
🔹۴. نان کامل سبوس دار 🥖(نان خانگی) پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) هیچ وقت نانی که بدون سبوس بود نمیخوردند.سنن النبی،باب ملحقات خوردن و آشامیدن
🔹۵. گوشت گوسفند 🍗 ارگانیک، گوشت کبوتر و جوجه کبوتر
🔹۶. برنج سبوس دار 🍽 ارگانیک برنج و گوشت سید طعام دنیا و آخرت هستند.
🔹۷. روغن سالم🍾 (خصوصا شحم خالص گاو و زیتون بکر) امام علی علیهالسلام: هر لقمه روغن شحم که وارد بدن می شود، به همان اندازه درد و بیماری از بدن خارج می شود.
🍀☘🌿🌿🪴🎍🍃🍀
🥣👨🏻🍳🔪 آشپزی هفته 2⃣ خاگینه _ گردویی
مواد لازم🔻
🔸تخم مرغ محلی ۱ عدد
🔹آرد گندم کامل سبوس دار، یک قاشق غذاخوری.
🔸نمک دریا خیلی کم
🔹برای داخل خاگینه پودر گردو مقداری زنجبیل و دارچین
🔸نصف استکان شیره انگور +مقداری آب برای رقیق کردن شیره
✍طرز تهیه:
تخم مرغ و نمک و آرد رو با هم خوب مخلوط میکنیم
تابهٔ نچسب به قطر ۱۸ سانت رو گرم میکنیم و مقداری روغن کف ظرف میریزیم و تخم مرغ رو میریزیم توی تابه تا پف کنه و بپزه
زیر تابه رو خاموش میکنیم و مقداری شیره روی خاگینه میریزیم و مخلوط پودر گردو و زنجبیل و دارچین رو روش میریزیم و خاگینه رو رول میکنیم و بقیهٔ شیره رو روی سطح خاگینه میریزیم و میزاریم روی شعلهٔ خیلی کم تا شیره به خورد خاگینه بره و با قاشق از شیره روی خاگینه بریزید و ۲ سه بار هم برش گردونید تا شیره به خورد کل خاگینه بره
سپس خاگینه رو توی ظرف سرو میزاریم و با مقداری پودر گردو یا پسته تزیین میکنیم و برشش میدیم.
❌خوردن خاگینه گردویی در فصل تابستان مناسب نمیباشد:
حضرت علی (ع):
خوردن گردو در گرمای شديد حرارت را در بدن برمیانگيزد و زخمهای تن را تحريک میكند، اما خوردن آن در زمستان، كليهها را گرم میكند و سرما را دفع میکند.
📚محاسن،ج2،ص297
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 4⃣
شرح و بسط روایت سوم از سری روایات پایه مزاج شناسی
👇👇👇
اما سومین روایتی که به عنوان روایت پایه در مورد مزاج شناسی مطرح می کنیم از امام صادق علیه السلام است که می فرمایند: از مصادیق خود شناسی انسان این است که چهار طبیعت خود را بشناسد، البته چهار دعائم و چهار ارکان هم هست که آنها مربوط به بحث ما نیست، ولی آنچه که مورد بحث ما در مورد مزاج شناسی از همین چهار علل است. خداوند چهار طبیعت در بدن انسان قرار داده است که اگر کسی بخواهد خودشناسی بکند و از طریق خودشناسی به خداشناسی برسد، ابتدا باید خود را بشناسد. کسی که خودش را بشناسد خدای خودش را هم خواهد شناخت. امام می فرمایند: یکی از راههای شناخت خویشتن، این است که انسان با طبیعت های چهارگانه خود آشنا شود و طبایع چهارگانه او خون، باد، بلغم، صفرا و سودا هست. اگر کسی دلش می خواهد عارف شود و یا اهل سیر و سلوک است، در حقیقت می خواهد سفرهای معنوی داشته باشد، بایستی بدن معتدلی داشته باشد. روح سالم در بدن سالم است. بدن هایی معتدل است که می تواند به راحتی با روح سالکی که اهل عروج وسلوک است همراهی کند. اگر این بدن خدایی نکرده دائماً دچار فزونی و نقصان مزاج شود، طبیعتاً روح همیشه در حال درمان آن است. اگرانسان به تعادل مزاج خود توجه نکند، خدای ناکرده، اگر یک سرماخوردگی عادی در انسان ظاهر شود، ممکن است یک ماه در خانه بیفتد و نتواند تحصیلات معنوی خود را ادامه دهد. از این جهت است که بسیار شایسته است که همیشه مزاج را در حالت تعادل نگه داریم و به این نکته توجه داشته باشیم که اگر می خواهیم سیر و سلوک داشته باشیم و اهل عرفان باشیم، بایستی به مزاج خود توجه کنیم. برای مثال در روایت آمده است که اگر کسی پرخوری کند، معده دچار ضعف می شود، و قتی معده دچار ضعف شود، دچار نفخ می شود و وقتی معده دچار نفخ و باد شد، آن باد به بدن آسیب می رساند تا حدی که ممکن است موجب سردرد شود، گاهی ممکن است این باد در گوش بیفتد و دچار وزوز گوش شود، چنین فردی چگونه می تواند، سلوک و عروج داشته باشد، چون همه همّ و غم او متوجه جسم او می شود، تا خود را درمان کند. از این جهت است که در روایت فرموده است کم خوری موجب ورود در ملکوت آسمانها و زمین می شود و پرخوری موجب غلبه یکی از این مزاجها می شود، و نهایتاً به انسان آسیب می زند و جلوی عرفان و سلوک سالک را می گیرد.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد.🌺
بنام خدا
⁉️ سوال هفته 🧏♂
4⃣
بدن انسان دارای چند طبیعت است؟ نام ببرید و مختصر توضیح دهید.
لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📚 جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 5⃣
شرح و بسط روایت چهارم از سری روایات پایه مزاج شناسی 👇👇👇
چهارمین روایتی که می توان از آن به عنوان روایت پایه استفاده کرد، روایت معروف از موسی بن جعفر علیه السلام است. چون تحلیل ماهیت مزاج ها سنگین و سخت بود، ائمه اطهار آنرا تشبیه و استعاره نموده اند و سعی کرده اند اینگونه آن مزاج را معرفی نمایند. در روایت چهارم ؛ امام موسی کاظم علیه السلام بر هارون الرشید ( لعنت اله علیه) وارد شدند و هارون الرشید به ایشان گفت: یا بن رسول الله، مرا با خبر کن از مزاجهای چهارگانه. امام موسی کاظم علیه السلام از مزاج باد شروع کردند و فرمودند: امّا مزاج باد؛ پادشاهی است که باید با آن مدارا شود، اگر با این پادشا مدارا کنید، این پادشاه به شما پاداش می دهد و شما را در راحتی قرار می دهد، ولی اگر مدارا نکردید، به شما درد میدهد. برای مثال: فرض بفرمایید: جوانی که می خواهد سوار موتور سیکلت شود، از کلاه کاسکت استفاده نکند و باد را به شوخی بگیرد و در معرض آن قرار بگیرد، باد باعث سردرد و سینوزیت می شود، و به او آسیب می زند. لذا امام می فرمایند باید با باد مدارا کنید، اگر مدارا نکردید، به شما درد می دهد، و شوخی ندارد. و به تعبیر امام صادق علیه السلام باد، همچنان که برای بدن انسان و برای هضم غذا مفید است، برای دفع فضولات بدن نیز مفید است، ولی اگر بیش از اندازه وارد بدن انسان شد، درد می دهد. گاهی وقت ها باد وارد کتف انسان، و گاهی در شانه می افتد، که موجب قولنج می شود، گاهی در سر می افتد و باعث سردرد می شود. چرا این باد اذیت می کند؟! چون با آن مدارا نکرده ایم. امام علیه السلام می فرمایند: شأن خون این است که خون عبد و غلام و برده است. اگر بارش طلا یا سنگ باشد حمل می کند، ولی اگر خون حقش ادا نشود، چه بسا بر مولایش سرکشی کند و او را بکشد. اگر ابتدایی ترین حقوق از او دریغ شود (خوراک، پوشاک، آب، حجامت و...) بر علیه مولایش شورش می کند و به او آسیب می رساند. خون شبیه عبد است، در این خون مواد مفیدی مثل اکسیژن و ویتامین ها در جریان است و خون همه اینها را حمل می کند و به اندامهای مختلف بدن می رساند. مواد سمّی هم در خون مثل فضولات و رسوبات می توانند در جریان باشند، اینها را هم خون حمل می کند. اگر حق خون ادا نشود، زمانی که فرد رگهایش پر از خون شد، حجامت نکند، این خون زیادی موجب هلاکت صاحب خودش می شود و فرد دچار سکته مغزی می شود. اگر از طریق حجامت خونش را پاک و تصفیه نکرد، باعث غلظت خون می شود، که غلضت خون موجب گرفتگی عروق و موجب سکته قلبی می شود. امّا بلغم دشمن ستیزه جوست. تعبیری که امام در معرفی بلغم دارد، این است که بلغم مانند دشمن است. بلغم یعنی مزاج سرد و تر. اگر سردی و تری هردو در بدن غالب شود و بلغم زیاد شد، انگار فرد با یک دشمن ستیزه جو، روبرو شده است. خصلتش این است که اگر آن را از درب بیرون بیاندازی از پنجره وارد می شود. دشمن سمجی است که در صدد ورود به بدن انسان است، و به انسان آسیب می زند و می خواهد سردی را بر بدن غالب کند، سردی که حکایت از مردگی است و دشمن سرسخت خون است. گرمی است که حکایت از زندگی دارد.
هر کدام از عناوین را مفصل در جلسات انشاء الله به شرط توفیق و حیات بحث می کنیم. بنای ما فعلاً اجماع گویی است. امّا مزاج صفرا و سودا مانند زمین لرزه ای است، که زمانی که اتفاق می افتد، همه آنچه که بر روی آن هست را به لرزه در می آورد. اگر صفرا در بدن انسان غالب شد، مثلاً فرض بفرمایید عصبانیت صفرایی بر بدن انسان غالب شد، فرد دچار لرزش دست می شود، رگهای او درشت و خونش کثیف و دچار اختلال عقل می شود، و نهایتاً ممکن است دچار جنون شده و جنون او موجبات قتل دیگران را فراهم کند. غلبه صفرا تما بدن را بر هم می زند، یعنی اگر که صفرا غلبه پیدا کرد، ممکن است سبب اختلال در عقل شود و اختلال در عقل غدد تحت پوشش را تحت تاثیر قرار می دهد. مثلاً مغز خوب نمی تواند به غده پانکراس فرمان بدهد که به وظیفه خودش عمل کند و به خوبی انسولین ترشح و وارد خون کند و فرد ممکن است دچار دیابت شود.
سودا هم همینطور است. سودا اگر بر بدن انسان غالب شد و یا خشکی اگر بر بدن انسان غالب شود، طبیعت انسان خشک می شود، انسان دیگر نمی خندد، همیشه غمگین، گرفته و بی انگیزه است. غلبه سودا ممکن است باعث افسردگی و فکرهای بد در ذهن فرد شود و این فکرهای بد و سوء ظن ها منجر به سوء ظن به خداوند و نظام حکیمانه عالم می گردد و در نهایت فرد ممکن است، خودکشی کند. امام می فرمایند: سودا و صفرا مانند زمین لرزه است که تمام آنچه که بر روی آن است را برهم میزند و بستگی به میزان ریشتر زمین لرزه دارد. هارون به امام کاظم علیه السلام عرضه داشت: ای فرزند رسول خدا از گنج هایی که خداوند و آقا رسول الله در اختیار تو قرار داده اند، انفاق میکنی.
معرفی هایی که نسبت به مزاج ها داشتی گنج های الهی است و جا دارد هریک از عزیزان در این تشبیهی که صورت گرفته، تأمل کنند که چطور صفرا و سودا به زمین لرزه و خون به عبد سرکش تشبیه شده است.
انشاالله به شرط حیات و توفیق ادامه دارد. 🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🤲 دعا از منظر آیات و روایات 🤲
🤏 جلسه اول 🌈
مقدمه:
کلمه در اسلام ارزش و اثر درمانی زیادی دارد، الان همه مکاتب طبی جهان پذیرفته اند که گفتار درمانی که همان درمان با کلمه و کلام است، اثر درمانی زیادی دارد. ولی سنخ گفتار درمانی در طب اسلامی و در کلام انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت، با گفتار درمانی طب غربی متفاوت است. در مکتب اسلام کلمه نه تنها اساس درمان، بلکه اساس همه چیز است. اگر اکنون درمان با کلمه کارایی لازم را ندارد، به این دلیل است که ما اعتقادمان را از دست داده ایم. البته گفتار درمانی در اسلام شامل دعا، نماز، قرآن، صدقه، رقیه و ... هم میشود که موضوع بحث حاضر ما درمان با دعا است. خلقت تما مخلوقات بر اساس کلمه است، پس کلمه اصل درمان و اصل خلقت است. حروف اولین چیزی است که خداوند خلق کرده و با همین حروف بقیه چیزها را خلق نموده است. شما حروف مقطعه را در قرآن کریم و در تفاسیر گوناگون ببینبد، بعنوان نمونه قرآن در آیه سوم سوره شوری بعد از حروف مقطعه ی آیه اول و دوم خطاب به نبی گرامی اسلام می فرماید: "کذالک یوحی الیک و الی الذین من قبلک الله العزیز الحکیم"
{اینگونه خدای توانای شکست ناپذیر و حکیم به سوی تو و کسانی (از پیامبران) که پیش از تو بودند، وحی می کند.}
خداوند عزیز و حکیم، اینچنین بر تو و پیامبران پیش از تو وحی می کند. یعنی وحی خداوند نیز با استفاده از همین حروف است، حروفی که در دسترس همه است، البته خداوند، با این حروف کتابی نازل کرده که معجزه است. آیا درمان با کلمات و حروفی نظیر این نمی تواند معجزه کند؟ و انسان با بیماری علاج ناپذیر را حتی درمان کند؟! آری خداوند از حروف الفبا، قرآن کتاب معجزه، نازل می کند،
"و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسوره من مثله و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین"
{و اگر در آنچه ما بر بنده خود(حضرت محمد صلی الله علیه و آله) نازل کرده ایم (شک دارید که وحی الهی است یا ساخته بشر) پس سوره ای مانند آن را بیاورید، و (برای این کار ) غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را (از فصحا و بلغای بزرگ عرب به یاری) فرا خوانید، اگر (در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است، نه وحی الهی) راستگویید.}
همچنان که خدای تبارک و تعالی از دل خاک صدها نوع میوه و گل و گیاه می آفریند و انسان را خلق می کند. ولی نهایت هنر مردم این است که از خاک و گل، خشت و آجر بسازند. خداوند تبارک وتعالی می فرماید:
"انما امره اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون "
{فرمان او چنین است که هرگاه چیزی اراده کند، تنها به آن می گوید: موجود باش! آن نیز بی درنگ موجود می شود.}
بنابراین برای آفرینش هر موجودی کلمه ای وجود دارد. در اسلام و در کلام انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت که وصل به علوم لدونی هستند، اساس درمان کلمه و کلام یا گفتار درمانی است. حضرت ابراهیم علیه السلام می فرمایند:
"و اذا مرضت فهو یشفین"
{هنگامی که مریض می شوم، او(خدا) مرا درمان میکند.}
حضرت بیماری را به خداوند نسبت نداده، بلکه می فرماید، خداوند انسان را شفا می دهد. این اعتقاد باید باشد، که اگر قرار است بهبودی حاصل شود، بدست خداوند تبارک و تعالی است. گام اول در مان در مکتب اسلام، اینست که معتقد باشیم که درمان به اذن خداوند است و علاوه بر آن در گامهای بعدی باید به طبیب بودن پیامبر و اهل بیت عمصت و طهارت و اعتقاد به دارو و .... داشته باشیم.
در روایت حضرت موسی علیه السلام(موسی بن عمران) آمده که:
"یا رب! ممن الداء؟ قال: منی. قال: ممن الدواء؟ قال منی. قال: فما یصنع الناس بالمعالج؟ قال: یطیب بزالک انفسهم، فسمی الطبیب لذالک."
{ای پروردگار من! بیماری از کیست؟ فرمود: از من است. حضرت موسی علیه السلام عرض کرد: درمان از کیست؟ خداوند تبارک و تعالی فرمود: از من است. پس مردم با طبیب چه می کنند؟ فرمود: آنها دل های خودشان را خوش می کنند.}
گاه یک کلمه انسان را متحول می کند، اگرچه آن کلام فاقد حقیقت باشد، ممکن است انسان را افسرده یا دلخوش کند. گاهی انسان با پای خود و با گامی استوار نزد پزشک می رود و به وی گفته می شود که مثلا شما مبتلا به فلان سرطان هستید! همان جا آن فرد ممکن است بیفتد و حتی ممکن است از دنیا برود! و گاهی هم شخص علیلی که داری بیماری علاج ناپذیر است، نزد پزشک می رود و به او گفته می شود شما سالم هستید، همان جا سبک می شود و ممکن است بهبود یابد.
در طب جدید هم با همین ایده تاثیر کلمه و دلخوش کردن مردم درمان می کنند، البته اکنون مردم را با ترساندن از بیماری (مثل کرونا، تب دانگی، تب کریمه و ... ) وادار به هزینه کردن می کنند. در قدیم اطبا مردم
را دلخوش می کردند، ولی حالا سیاست تغییر کرده که مردم را با ترساندن وادار به هزینه زیاد، داروهای اضافی و دارای عوارض زیاد و .... می کنند. از روایت موسی بن عمران ما نتیجه می گیریم که اصل درمان و طب دلخوش کردن است. و الا درمانگر اصلی خداوند تبارک و تعالی است،
"یا من اسمه دواء و ذکره شفاء"
{ای کسی که اسم او دارو و ذکر او درمان است.}
مراد از کلمه دعا، نماز، ذکر خداوند و قرآن است که اصل بحث ما راجع به دعا است.
🦋 پایان جلسه اول 🦋 .
📖 طب و شعر 📚
اخلاط 4⃣
خلط چار است و ز آن یکی خون است
که بود گرم ترش زهوا
بلغم است آن دگر که آب صفت
سردی و تریش بود پیدا
هست آن دیگری چو آتش
گرم خشک است و نام آن صفرا
دیگری هست سرد و خشک چه خاک
خوانده اند اهل حکمتش سودا
اما افضل خلط هاست خون که از او
بیشتر می رسد تفت به غذا
💘💝
لطفاً معنی و مفهوم ابیات فوق را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
⭕️ معرفی کامل عنبر_نسارا + خواص، نحوه استفاده و مراقبتهای لازم پس از استفاده
⚫️ عنبر نسارا، مادهای در ظاهر بی ارزش است غافل از آنکه این ماده مدتهاست در طب سنتی کارایی دارد.
▪️ به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ عنبر نسارا، مادهای در ظاهر بی ارزش که تنها میتواند بعنوان کود حیوانی کاربرد داشته باشد غافل از آنکه این ماده به ظاهر بی ارزش مدت هاست جای خود را در طب سنتی پیدا کرده است و در درمان بسیاری از بیماریها بخصوص بیماریهای عفونی کاربرد دارد.
⚫️ در همین راستا باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد در این مطلب به معرفی عنبر نسارا و تمامی مواردی که در زمان استفاده از آن باید رعایت شود بپردازد، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
▪️ عنبر نسارا چیست؟
عنبر نسارا سرگین الاغ مادهای است که در بهار جمع آوری میشود و از خواص دارویی عجیبی برخوردار است.
⚫️ این ماده به ظاهر مشمئز کننده بهترین دارو برای خشک کردن زخمهای عمیق ناشی از جراحت و سوختگی است. از این ماده برای درمانعفونتهای داخلی و خارجی گوش و همچنین درمان زخمهای دهان مانند آفت استفاده میشود. ابن سینا دود عنبر نسارا برای کاهش طول دورهی قاعدگی و کم کردن خونریزیهای ماهیانه در زنان تجویز میکرده است!
▪️ دود عنبر نسارا یکی از بهترین درمانهای سینوزیتهای مزمن، سرما خوردگی، عفونتهای واژینال و درمان انواع زخمهای عفونی و غیر عفونی است.
⚫️ بزرگترها یادشان میآید که این ماده در چندین سال قبل برای درمان و بهبود زخم ختنه استفاده میشد. برخی گوش درد را با دود سیگار آرام میکردند، غافل از این که دود سیگار منفعت دود عنبر نسا را ندارد.
شواهد نشان میدهد که دود گیاهان نه فقط در ایران، بلکه در حدود ۵۰ کشور دیگر دنیا کاربرد دارد و بسیار رایج است!
▪️ ترکیبات تشکیل دهنده عنبر نسارا
در یک آزمایش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجزای عنبر نساء با استفاده از روش کروماتوگرافی و با استفاده از دستگاه GC-MS از یکدیگر جدا شدند.
⚫️ این اجزا شامل هگزان، استیک اسید، آکونیتین، بتا کاروتن، دی متیل آمین بوده است که عمدتا شامل خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد التهابی هستند.
▪️ برخی از این اجزا نیز در درمان نورالرژی، روماتیسم، خونریزیهای مویرگی و خارجی و اختلالات پوستی استفاده میشوند!
⚫️ با وجود چنین ترکیباتی و دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد التهابی پشکل ماچلاغ دارویی بی نظیر جهت استعمال خارجی است که استفاده از آن در درمان مشکلات زیر کارایی اثبات شده و موثری دارد.
▪️ در یک آزمایش درون کشتگاهی از دود عنبر نسا به عنوان یک دهانشویه استفاده شد. نتایج نشان دهنده وجود خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دود عنبر نسا بود که موجب مهار رشد میکروبها و باکتریهای استرپتوکوکوس موتانس، استرپتوکوک سالیواریوس و استرپتوکوک گشت.
⚫️ یعنی عنبر نساء دقیقا مانند دهانشویه کلرهگزیدین در برابر باکتریهای موجود در دهان عمل کرده بود. دهانشویهی CHX دارای فعالیت ضد باکتری قوی در برابر میکروارگانیسم مختلف دهان است، اما عوارض جانبی جدی نیز به همراه دارد؛ بنابراین میتوانید از دود عنبرنساء برای پیشگیری از پوسیدگی و بیماریهای پریودنتال استفاده نمایید.
▪️ دود عنبر نساء همچنین موجب افزایش فعالیت نوتروفیلهای خون و مبارزه بیشتر در برابر میکروبها میشود. آزمایشات نشان میدهد که بخور دود عنبر نسا به مدت حداقل ۶ ثانیه به طور قابل توجهی از رشد باکتریها جلوگیری به عمل میآورد.
⚫️ این یکی از آزمایشاتی است که بر روی دود عنبر نساء انجام شده و مسلما نیازمند انجام آزمایشات دقیقتر و تکمیلی است. دود عنبر نساء یکی از بهترین درمانهای سینوزیتهای مزمن، سرما خوردگی، عفونتهای واژینال و درمان انواع زخمهای عفونی و غیر عفونی است.
▪️ همچنین برخی معتقدند که دود عنبر نساء فرآیند زایمان طبیعی را آسانتر خواهد کرد! تجربه نشان میدهد که استفاده از دود عنبرنسا هیچ عوارض جانبی خاصی برای بدن ندارد.
⬅️ نگاهی کلی به خواص درمانی عنبر نسارا:
🔺 کاهش حجم خونریزی در زمان پریود
🔺 کوتاه نمودن زمان پریود
🔺 درمان کننده عفونت های واژینال
🔺 تقویت کننده تارهای صوتی
🔺 درمان کننده سینوزیت
🔺 درمان خارشهای پوستی
🔺 بند آوردن خون دماغ
🔺 درمان کننده سرماخوردگی
🔺 بهترین درمان برای بیماری آسم
🔺 برطرف کننده زخمهای چرکین
🔺 درمان بواسیر
🔺 تسهیل روند زایمان طبیعی
🔺 درمان صرع
🔺 پیشگیری از پوسیدگی دندان
🔺 درمان آفت دهان
⚜️. یا علی مدد. ⚜️
🥣👨🏻🍳🔪 آشپزی هفته 3⃣
✅ تلبینه 🔻
امام صادق(ع): تلبینه دل اندوهگین را جلا می بخشد، چنان که انگشتان، عرق را از پیشانی می زدایند.
👈 تلبینه نوعی آش یا سوپ است که از گندم و جو بهمراه سبوس آن ها و شیر و عسل تهیه می شود.
✍طرز تهیه:
دستور کوتاه پخت تلبینه در طب اسلامی 👇
تلبینه، نوعی آش یا سوپ است که از گندم و جو درست میشود به این ترتیب که گندم یا جو را صبح تا شب روی آتش ملایم میگذارند تا به آرامی خوب پخته شود و در انتها به آن شیر و عسل اضافه میکنند.
🫕🫕🫕
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 6⃣
شرح و بسط روایت چهارم از سری روایات پایه مزاج شناسی
👇👇👇
اما چهارمین و آخرین روایتی را که در مزاج شناسی به عنوان روایت پایه از آن یاد می کنیم، این روایت است که در رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام قرار دارد که می فرماید: قوه روحی و فکری و قوای معنوی انسان تابع مزاج های بدن است، یعنی مثلاً من آدم پرخوری هستم، این پرخوری پر خونی و باد به همراه داشته و مزاج های من را برهم زده است. شخص نباید انتظار داشته باشد عزم و اراده و جدیت زیادی داشته باشد، به خاطر همین روایات وارد شده، سورچرانی، باعزم و اراده، با هم جمع نمی شود. اینجا می فرماید، قوای نفس، نیروی روح وروان انسان تابع تعادل مزاج است. اگر یکی از این مزاجها دچار غلبه شود، به همان اندازه نفس انسان ضعیف می شود. یکی از عوامل تاثیر گذار در مزاج بدن انسان آب و هوا است. اگر انسان در یک محیط گرمسیر بسر ببرد، مزاج غالب او معمولاً گرمی است. اگر در یک محیط سردسیر زندگی کند، مزاج غالب او معمولاً سردی هست. در چنین فضایی انسان باید سعی کند با ضد آن مزاج، مزاجش را معتدل نگه دارد. امام می فرماید: اگر یکی از مزاج ها سرد شد و اگر یکی از آب و هوا، سردیش بربدن انسان غالب شد و یا فرد در محیطی زندگی کند که خیلی سرد باشد، و از آن محیط سرد وارد یک محیط گرم شود، آن فرد سریعاً متوجه تغییر و تحول در بدن خود می شود. انسان وقتی آب گرم یا چای گرم استفاده می کند و بعد از آن سریع یک میوه سرد تناول می کند، متوجه آسیب دیدن معده خود می شود. او می فرمایید: اگر فرد در یک محیط و فضای بسیار گرم بوده و فضای بیرون اتاق بسیار سرد باشد، و یک دفعه از فضای گرم، وارد فضای سرد شود، ممکن است دچار یرقان و زردی و خشکی پوست شود، و به او آسیب برسد. پس خیلی مهم است که انسان در کجا و در چه آب و هوایی زندگی کند. البته اگر بتواند آب و هوای معتدل را برای خود انتخاب کند، بسیار عالی است، ولی اگر الزامات زندگی اجتماعی اقتضا کند که در محیط گرمسیر زندگی کند، باید سعی کند، از طریق خوراک و پوشاک مزاجش را معتدل نگه دارد. اگر آب وهوا معتدل باشد، جسم انسان هم معتدل خواهد بود؛ چون خدای متعال ساختمان بدن انسان را بر چهار طبیعت بنا نهاده است. دم، بلغم، سودا و صفرا. به تعبیری بدن انسان دو گرمی دارد و دو سردی. بین این دو گرمی وجه تمایزی قرار داد، یکی را گرم وخشک، که به آن صفرا و دیگری را گرم وتر قرارداد، که به آن خون می گویند. و برای آن دو سردی هم تمایزی قائل شد؛ یکی را خشک و دیگری را تر. سرد و خشک را سودا و سرد وتر را بلغم نامند. خدای متعال برای هر کدام از این چهار مزاج یک محل بروز قرارداد، محل بروز خون در سر است. چهار محل بروز عبارتند از: سر، سینه، کنار دنده ها(کبد و کیسه صفرا)، پایین شکم انسان(طحال و روده ها). امّا سر انسان شامل دو گوش، دوچشم، دو سوراخ بینی، بینی و دهان می باشد که محل بروز خون است. مثلاً برای اینکه ما بفهمیم فرد دچار غلبه خون شده، به گونه و زبان و سرخی گوش او و به قرمزی رگهای چشم او نگاه می کنیم، و یا اگر فرد دچار کم خونی است، می توانیم به زیر پلک او نگاه کنیم، اگر سفیدی غالب شده باشد، نشانه کم خونی است. اگر پایین چشم کدر و خاکستری شده باشد. نشانه غلظت خون است. غلبه خون با نگاه به صورت شخص مشخص می شود. امّا سینه انسان محل بروز باد و بلغم است، سینه از حلق شروع می شود، شامل: ریه و معده است. محل بروز باد معده است. محل بروز بلغم ریه است. خلطی که در گلوی انسان ظاهر می شود و رگهای ریه را می گیرد، و نهایتاً باعث سرفه و آسیبهای تنفسی می شود، معلول غلبه بلغم است. میزان بلغم را می توان با توجه به همین نشانه هایی که ذکر شد فهمید. امّا کناره دنده ها(گرمی کبد یا کیسه صفرا) محل بروز صفراست که بیش از اندازه مواد صفراوی در آن جمع می شود و شخص از درون حالت گرگرفتگی پیدا می کند، و میل به نوشیدن آب، زیاد است. امّا پایین تنه انسان( روده ها و طحال) می توانند محل بروز سودا باشند. خشکی روده ها و یا سردی جنسی می تواند نشان دهنده غلبه سودا باشد. اگرچه می توان به وسیله بروزگاه هایی که ذکر شد، مابقی مزاج ها را تشخیص داد، لیکن آنچه که در این چهار محل بروز غالب است، این است که هر کدام بیشترناظر به یک مزاج است. سر مربوط به بروز و احکام خون می باشد. سینه بیشتر باد و بلغم را نشان می دهد. و کنار دنده ها و یا کیسه صفرا و کبد و میزان گرگرفتگی و گرمی درونی و میل ورغبت به نوشیدن زیاد آب و مایعات می تواند نشان دهنده میزان صفرا باشد. پایین تنه یا پایین شکم می تواند نشاندهنده بروز سودا باشد.
هدیه کنید صلوات به روح مطهر شهدای اسلام بویژه شهدای مقاومت
🌺🌺🌸🌼🌻🌺
بسم الله الرحمن الرحیم
🤲 دعا از منظر آیات و روایات 🤲
🤏 جلسه دوم 🌈
دعا درمانی در طب اسلامی:
گفتار درمانی الهی در اسلام و در کل نظریه های اسلامی اثر به سزایی دارد. در حال حاضر همه مکاتب طبی جهان پذیرفته اند که گفتار درمانی که همان درمان با کلمه و کلام است، اثر درمانی زیادی دارد. ولی سنخ گفتار جدرمانی در طب اسلامی و در کلام انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت، با گفتار درمانی طب غربی متفاوت است. آفرینش تمام مخلوقات بر اساس کلمه است و مراد از کلمه دعا، نماز، اسم خدا، ذکر خدا، حوقله ، قرآن ، یاد پیامبر و اهل بیت و ... است. که موضوع بحث ما فقط بخشی از آن یعنی: دعا است. پس دعا همان درمان با کلمه است که روایات متعددی در ارتباط درمان با دعا داریم که دعا سبب برطرف شدن بیماری شده و الهام دعا به فرد بیمار، نشانه بهبودی از بیماری اوست و این از رابطه ای که بین دعا و درمان بیماری ها وجود دارد نشات می گیرد و دعا گفتگو با خداوند و کلید رشد و تربیت انسان و شفای تمام بیمارها و حتی درمان اختصاص بیماری سام ( بیماریی که درمان داروئی ندارد، مرگ ) است که هیچ درمان دیگری ندارد. دعا در همه افرادیکسان نیست و دعای مقربین با مردم عادی فرق می کند. البته بهتر است انسان آداب و شرایط استجابت دعا را نیز در نظر داشته، و بارعایت آن ها دعا نماید، چون: میان دعای انسان و ربوبیت پروردگار رابطه ای تنگاتنگ است، می بینیم اکثر دعاهای قران همراه "ربنا" آمده است، روایت است که اگر شخصی ده مرتبه بگوید "یا رب " .... خداوند می فرماید: لبیک بنده من چی می خواهی تا اجابتت کنم؟!
وسلام علیکم و رحمته الله و برکاته
🦋 پایان جلسه دوم 🦋 .
بنام خدا
⁉️ سوال هفته 🧏♂ 5⃣
منشأ همه بیماری ها چیست؟ اساسأ به چه انسانی، انسان سالم می گویند؟
لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
✅ درمان تب 🌡
1️⃣ کم کردن لباس ها
2️⃣ خنک کردن بدن با حوله خیس شده با آب
3️⃣ خواندن سوره ی حمد ( سر را داخل پیراهن کند اذان و اقامه بگوید و سپس هفت مرتبه سوره ی حمد را بخواند )
4️⃣ سیب ( ترجیحاً سیب کال یا سیب ترش )
5️⃣ سنجد
6️⃣ بنفشه (الف: خوردن گل بنفشه ب: کاسنی را آسیاب کنند (و اگر تازه است له کنند) و با روغن بنفشه مخلوط کنند روی پیشانی بمالند )
7️⃣ عناب
8️⃣ سیاه دانه
9️⃣ پیاز، (آب پیاز یا رنده پیاز را تهیه نموده و کف پاهای فرد تب دار را در آن قرار دهند.)
🔟 شانه کردن مو
1️⃣1️⃣ حجامت و فصد ( ایجاد استفراغ و اسهال نیز برای تب مفید است )
2️⃣1️⃣ مرکب یک
3️⃣1️⃣ شافیه ( شافیه ی ده ماهه باروغن تخم ترب ناشتا میل شود برای تب درونی، و شافیه ی نوزده ماهه همراه با آب گرم و آب دانه های انار و اندازه ی یک دانه هم از آب هندوانه ابوجهل ، ناشتا برای تب کهنه و جدید)
4️⃣1️⃣ شکر ( نیشکر) ( 32.5 گرم شکر با آب سرد صبح ناشتا میل کند )
5️⃣1️⃣ اسفرزه ( 6.5 گرم اسفرزه همراه با آب در شب بنوشد )
💦 آب مصرفی کسی که تب دارد : آب استریل شده ( پس از جوشیدن سریع با انتقال از ظرفی به ظرف دیگر سرد شود و استفاده شود )، و همچنین مصرف آب زمزم .
🍯 غذای کسی که تب دارد :
1️⃣ گوشت بریان ( ترجیحا گوشت کبک )
2️⃣ سویق شسته شده ( هفت بار )
3️⃣ سرکه و روغن زیتون ( نان داخلش خرد شده و میل شود، ترجیحا نان جو )
📖 طب و شعر 📚
شعری در باب اخلاط 5⃣
خلط چهارست زان یکی خونست
که بود گرم و تر بسان هوا
بلغم آن دگر که آب صفت سردی و تری اش بود پیدا
هست آن دیگری که بود آتش
گرم و خشک ست نام آن صفرا
دیگری هست سردو خشک چون خاک گفته اند اهل حکمتش، سودا
افضل خلط ها چونکه ازو بیشتر میرسد تنت به غذا
وانگهی بلغم است و از پی آن هست صفرا بعد از آن سودا
سرخی رنگ شد علامت خون زردی آن علامت صفرا
شد سپیدی علامت بلغم تیرگی هم علامت سودا
بول چون سرخ آید از خون است ور بود زرد باشد از صفرا
ور سپید است بلغمش سبب است ور سیاه هست از سودا
💘💝
لطفاً معنی و مفهوم ابیات فوق را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
بسم الله الرحمن الرحیم
🤲 دعا از منظر آیات و روایات 🤲
🤏 جلسه سوم 🌈
در جلسات گذشته گفتیم: دعا همان درمان با کلمه است گه این بحث نیاز به یک مقدمه دارد، خدای متعال می فرماید: "و خلق الانسان ضعیفا" در حال حاضر حدود پنج هزار بیماری شناسایی شده که این عدد رو به افزایش است و هر روز بیماری جدیدی به این فهرست اضافه می شود. انسان ممکن است با خوردن لقمه نان یا غذایی، یا نوشیدن لیوان آبی و ... موجب خفه شدن و نابودی او شود. یا در مدت طولانی کار و تلاش صاحب مسکن و خودرو شده و همان مسکن(بر اثر زلزله، حوادث غیرمترقبه دیگر، جنگ و ... ) یا همان خودرو( بر اثر تصادف، آتش سوزی و ...) جان او و خانواده اش را بگیرد. یا در بدن انسان میلیاردها سلول وجود دارد که هر لحظه ممکن است ژنی در یکی از این سلول ها جهش یافته و تبدیل به سرطان شده و انسان را از پای در آورد. یا خونی که مایه حیات و زندگی انسان است ممکن است در اثر کم توجهی به سبک زندگی اسلامی، عدم حجامت و .... در یکی از اندامهای حیاتی انسان مثل قلب، کلیه، کبد و مغز لخته شده و فرد در اثر سکته های قلبی و مغزی و... از پای در آید. یا از طریق چشم زخم یا دشمنان دیگری از جن و انس و شیطان که دایم در صدد ضربه زدن به انسان و هلاکت و نابودی اوهستند، ازبین برود. یا انسان های دیگری حتی دوست و آشنایان و حتی بستگان موجب کشته شدن انسان شوند. "ان من ازواجکم و اولادکم عدوا لکم "یا قدرت بدنی انسان نسبت به موجودات دیگر، ببینید چقدر ضعیف است، بعنوان نمونه مقایسه چشم انسان با عقاب نشان می دهد که تیزی چشم عقاب چندین برابر تیزی و قدرت دید انسان است که طعمه را از هوا با فاصله زیاد نسبت به زمین شناساییی کرده و آن را در زمین شکار می کند. یا بچه یک حیوان بلافاصله بعد از تولد بلند می شود و راه می رود و شروع به غذاخوردن آنها و ... نسبت به انسان خیلی زودتر و قویتر است. یا قدرت دویدن حیوانی مثل ببر را در نظر بگیر که دهها کیلومتر در ساعت قدرت دویدن دارد در حالی که قدرت دویدن انسان کمتر از بیست کیلومتر در ساعت است. و این در حالی است که انسان خیلی زود خسته می شود. یا تغییر رنگ بدن آفتاب پرست در محیط را ببینید که در کمتر از چند ثانیه تغیر رنگ داده و خود را استتار می کند در حالی که انسان جهت استتار خود و ملزومات جنگی اش، چقدر با مشکلات مواجه می شود. اینها و هزاران مورد دیگر از این قبیل خود نشان از این است که انسان موجودی بسیار ضعیف است که در برابر انواع و اقسام بلاها قراردارد و تنها زره و سپری که در برابر این همه بلایا وجود دارد، دعا است.
وسلام علیکم و رحمته الله و برکاته
🦋 پایان جلسه سوم 🦋 .
🥣👨🏻🍳🔪 آشپزی هفته 4⃣
🤏 کیک ارگانیک
توضیحات
شیره رو در کاسه بریزید و با همزن برقی ۵ دقیقه بزنید تا پف کنه و روشن بشه
تخم مرغ ها و ادویه ها رو مخلوط کنید و در کاسه ای دیگر با همزن برقی بزنید تا حجیم و کشدار و کرم رنگ بشه
بعد آب و روغن رو بهش اضافه کنید با لیسک آروم هم بزنید
بعد شیره ی همزده رو بریزید و با لیسک مخلوط کنید
در آخر آرد رو در دو مرحله الک کنید به مواد اضافه کنید و با لیسک آروم هم بزنید
قالب رو چرب و آرد پاشی کنید بهتره از کاغذ روغنی استفاده کنید چون کمی سخت جدا میشه از قالب
از مایه کیک تا نصف قالب را پر کنید و در فر از قبل گرم شده ، طبقه وسط با دمای ۱۸۰ بپزید.
من باقی مایه کیک رو داخل قالب مافین ریختم و در قابلمه با حرارت کم و شعله پخش کن حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه پختم.
✅در آخر بگم با اینکه این دستور بکینگ پودر نداره اما اگه خوب و آروم مایه شو هم زده باشید ، پف خواهد داشت.
✅بسیار خوشمزه و مقویه.
✅میتونید یک قاشق از آرد کم کنید و بجاش سویق بریزید که مقوی تر بشه.😉
خیرات امواتم
هدیه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
صلواتی بفرستید لطفا
فیلم تهیه کیک ارگانیک
👇👇👇