⁉️ سوال هفته 🧏♂
2⃣ بر اساس حدیث قدسی بدن انسان از چند عنصر تشکیل شده است؟
نشانی منبع: علل الشرایع شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۱۰، حدیث ۹
سلام لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📖 طب و شعر 📚
سعدی. امزجه. 1⃣
چار طبع مخالف سرکش
چند روزی برند با هم خوش
چون یکی زین چهار شد غالب
جان شیرین برآید از قالب
💘💝
لطفاً معنی و مفهوم دو بیتی سعدی را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 1️⃣
مقدمه
راز اهمیت مزاج شناسی در طب اهل بیت علیه السلام از این جهت است که در فرهنگ طبی اهل بیت علیهم السلام مبحث مزاج شناسی، هم راز سلامتی و هم راز بیمار شدن انسان محسوب می شود. اگر کسی دچار اختلال در مزاج شود، چنین فردی در فرهنگ طبی اهل بیت بیمار به حساب میآید. و اگر از تعادل مزاج برخوردار باشد، چنین انسانی، انسان معتدل و بهرمند از سلامتی خواهد بود. خداوند متعال بر اساس قدرت بی کرانی که دارد در بدن انسان امور متضاد را جمع کرده است. گرمی را در کنار سردی، سردی را در کنار گرمی. خشکی را در کنار تری و تری را در کنار خشکی مقارن هم قرار داده است و این یکی از جنبه های اعجازی است که خداوند متعال در موجودات مادی و موجوداتی که دارای جسم هستند و مخصوصاَ در انسان که بهرمند از روح است قرارداده است. در فرهنگ طبی اهل بیت علیهم السلام اگر یکی از مزاج ها دچار فزونی و یا نقصان شود، بعنوان مثال اگر گرمی بدن انسان بیش از حد متعارف شود، چنین فردی دچار غلبه گرمی شده و این نشان دهنده آن است که سردی در بدن کمتر شده است. و همین باعث میگردد، عوارض گرمی در بدن او غالب شود. و یا مثلاً کسی که خشکی بدن او زیاد شده، نشان دهنده آن است که رطوبت بدن او کم شده و در نتیجه عوارض خشکی غالب، بر بدن او ظاهر شده است. بر این اساس مزاج شناسی را در طب اهل و بیت علیهم السلام در نوشتار بعدی یک کم بسط و شرح می دهیم.
📖 طب و شعر 📚
امید مجد. 2⃣
خدائی که دادست من را طعام
دهد آب شیرین مرا، او بکام
چو بیمار گردم یگانه خدا
به لطفش ببخشد به جانم شفا
خدایی که من را بمیراند او
دگر باره زنده نماید نکو
مرا چشم امید بر کردگار
که جرمم ببخشد به روز شمار
💘💝
کدام بیت از اشعار فوق مربوط به ترجمه منظوم آیه ۸۰ سوره مبارکه شعرا است؟ آیه مربوطه را توضیح دهید.
لطفاً ترجمه و مفاهیم آیه ۸۰ سوره مبارکه شعرا را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
🍚🍯🥣 آشپزی هفته ♨️👨🍳
🥘 دستور غذا با کدو 1⃣
🔻 کوکوی کدوحلوایی
🔸 مواد لازم:
🔹کدو حلوایی رنده شده (رنده ریز)
🔹تخم مرغ محلی
🔹نمک دریا
🔹فلفل سیاه
🔹زرشک
🔹زردچوبه
🔹دارچین
🔹سبزی جعفری ساطوری
🔹روغن زیتون یا ارده
🔻دستور پخت:
🔹کدو را با رندهی ریز رنده میکنیم، بعد تخم مرغ و ادویهها و جعفری و (زرشک اختیاری است) و مقداری نمک؛
🔹 مقدار نمک نباید کم باشد تا کوکو شیرین نشود.
♨️ همه را مخلوط کرده و در روغن سرخ میکنیم.
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 2️⃣
بنام خدا
شرح و بسط روایت اول از سری روایات پایه مزاج شناسی
اولین روایت از کتاب تورات نقل شده، اگر چه این روایت به امام معصوم نمی رسد، ولی مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع آن را بعنوان روایت نقل می کند و از منظر ایشان روایت تلقی شده و از طرفی دیگر محتوای این روایت در بقیه روایات اهل بیت ذکر شده است، یاد می کنیم.
در کتاب تورات از زبان خداوند این چنین نقل شده، خداوند متعال می فرماید من آدم را خلق و بدن او را از چهار چیز ترکیب کردم و سپس این چهار چیز در بدن فرزند انسان به ارث گذاستم. تمام این چهار چیز در بدن فرزند آدم وجود دارد و تا زمانی که انسان برخوردار از جسم است این چهار چیز در بدن او وجود دارد.
خداوند می فرماید: بدن او را هنگامیکه خلقش کردم از رطوبت و خشکی و گرمی و سردی ترکیب نمودم. به این صورت که من بدن اورا از خاک و آب آفریدم و در آن نفس و باد قرار دادم. خشکی هر کسی از ناحیه خاک است. اگر بدن انسان دچار خشکی می شود. خشکی بدن او از ناحیه همان خاکی است که خداوند در ابتدا در بدن انسان قرار داده است. رطوبت و انعطافی که بدن دارد ناشی از آبی است که که خداوند در بدن انسان قرار داده است. و گرمی بدن انسان به خاطر وجود نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس ناطقی ای است که خداوند در وجود انسان قرار داده است و اما سردی این بدن به خاطر وجود بادی است که در این بدن نواخته شده و یا قرار گرفته است. بعد از یک مدتی و بعد از یک ترتیبی چهار نوع را در درون این قالب و در درون این کالبد اولین قرار دادم. این جهار نوع در حقیقت مالکان جسد و قوام بخش بدن انسان هستند. هیچ جسدی قوام پیدا نمی کند، مگر به سبب وجود این جهار نوع. هیچ کدام از اینها قوام پیدا نمی کند مگر اینکه در کنار دیگری باشد. هریک از اینها به دیگری مربوط و محتاج است، و بدون وجود همدیگر نمی توانند کار کرده و به وظایف خود عمل نمایند. حتماً باید خشکی در کنار تری و گرمی در کنار سردی قرار بگیرد، تا بدن به این شکلی که هست واقع بشود. اما این چهار نوع چه چیزهایی هست؟ می فرمایند: یکی از آنها تلخی سودا و دیگر تلخی صفرا و همچنین خون و بلغم است. سپس آن کالبد اولیه را در این چهار نوع قرار دادم و اینها را در هم ادغام نمودم و سکنی دادم. در نتیجه مسکن و قرارگاه پبوست را در سودا قرار دادم. به این معنا که شاخص میزان غلبه سودا دربدن انسان، خشکی بدن است. اگر می خواهیم بفهمیم فرد چه میزان سودا دارد، می توان به خشکی بدن او توجه کرد. به هر میزان که خشکی بدن او و یا مثلاً یبوست او زیاد باشد، این نشان دهنده این است که غلبه سودا در این فرد زیاد شده. محل قرار رطوبت را در مزاج صفرا قرار دادم.. این جمله به این معنا است که در حقیقت میزان رطوبت بدن انسان را می توانیم با توجه به مزاج صفرا تعیین نماییم یا بالعکس. میزان گرمی بدن انسان، میزان رطوبت را هم نشان می دهد. به این معنا که هر چی گرمی بدن انسان و گر گرفتگی درونی انسان بیشتر باشد. میل انسان به نوشیدن آب و رطوبت بیشتر می شود. خداوند مسکن گرمی را در خون قرارداده، این خون است که مایه گرمی بدن است و می تواند شاخص میزان حرارت بدن باشد. اگر خون بیش از اندازه در بدن انسان باشد، گرمی بدن انسان بیش از اندازه خواهد شد، اگر خون کمتر از میزان طبیعی باشد گرمی در بدن انسان کمتر می شود. مسکن سردی را خداوند در بلغم قرار داده است. افراد برای اینکه میزان غلبه بلغم را در بدن خود تشخیص دهند. می توانند به میزان سردی که در بدنشان است، توجه کند. هر چه سردی در بدن انسان بیشتر شود، غلبه بلغم در بدن بیشتر می شود، هر انسانی، اگر از این چهار نوع مزاج که قوام بخش بدن است، به مقدار متعادل برخوردار باشد، وی بدنی متعادل دارد، بدنی تعادل دارد که (سودا یک چهارم، بلغم یک جهارم ، دم یک چهارم و صفرا یک چهارم) هر کدام از اینها اگر به شکل متعادل و به صورت یک چهارم در بدن انسان باشد، چنین بدنی از صحت و سلامتی برخواردار است، و بدن چنین فردی از اعتدال برخوردار خواهد بود. خداوند متعال در ادمه می فرماید: اگر یکی از این مزاج ها یا یکی از این انواعی که گفته شد،؛ مثل بلغم، سودا، صفرا، و دم، اگر هر کدام از اینها بیش از یک چهارم و بیش از حد طبیعی خودش غلبه پیدا کند، فرد از ناحیه آن مزاج غالب، دچار بیماری می شود، به همان میزان که غلبه بیشتر باشد، بیماری بیشتر خواهد داشت. نکاتی که ذیل این روایت لازم است. بیان شود:
این است که واژه نفس که در روایت آمده نفس نباتی است، نفسی که در ابتدا در انسان بوجود آمده و این نفس نباتی است که موجب رشد و نمو بدن انسان می شود، بعد از اینکه نفس نباتی به صورت تدریجی رشد و نمو کرد، تبدیل به نفس حیوانی می شود و طالب غضب و شهوت می گردد. باز اگر سیر خودش را ادامه دهد، به نفس ناطقه و نفس انسانی تبدیل می شود. در حدی که می تواند فکر و اندیشه کند و دچار تجرد روحانی شود.
واژه روح که در روایت آمده به معنای باد است، در برخی روایات باد را یک مزاج به حساب می آورند. باد را هم در برخی روایات در کنار بلغم ذکر کردند و در حقیقت هم حکم با بلغم قرار داده اند. در اینکه باد بعنوان یک مزاج می تواند بیاید، یک امر مسلم هست. نکته دیگری که اشاره می شود، این است که سیر خلقت انسان به صورت تدریجی بوده است. در ابتدا خداوند قالب اولیه انسان را درست می کند و در ادامه در درون این قالب چهار نوع و چهار طبیعت یعنی صفرا و سودا و بلغم و خون و یا پنج نوع که باد هم باشد، را در بدن قرار داده است، نکته بعدی این است که فزونی و افزایش یک مزاج مراتب دارد، ممکن است که یک مزاج کمی افزایش پیدا کند، که به همان اندازه ای که افزایش پیدا می کند فرد از ناحیه آن مزاج دچار بیماری می شود. مثلاَ فرض بفرمایید اگر کسی خشکی در بدن او غالب شد این خشکی در ابتدا ممکن است موجب خشکی لب انسان و یا یبوست فرد بشود و اگر این خشکی در بدن او باز فزونی پیدا کند، ممکن است که این فرد عوارض دیگر سودا را نیز پیدا کند. مثلاً دچار ترس و هول و اضطراب شود، و یا دچار وسواس شود، اگر این خشکی و غلبه سودا باز بیش از اندازه در فرد تحقق پیدا کرد، فرد علاوه بر موارد ذکر شده دچار غم و غصه سودایی خواهد شد، امکان دارد آب دهان او دچار تلخی هم بشود.
این فزونی مرتبه بردار است و مراتب دارد و بستگی دارد که به چه اندازه آن مزاج دچار غلبه شده باشد. گاهی وقت ها یک مزاج دچار نقصان می شود، البته گرچه اگر یک مزاجی دچارفزونی شد، ضد آن دچار نقص و کمی شده. لذا باید به هر دو قسمت اشاره شود. هم فزونی که عامل بیماری است و هم نقصان. مثلاً به این شکل بگوییم، فردی که دچار غلبه خشکی شده معنایش این است که رطوبت بدن او کم شده، خشکی بدن او زیاد شده، یعنی مثلاً آب بدن او کم شده است.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد. 🌺
بنام خدا
⁉️ سوال هفته 🧏♂
3⃣ مقصود از واژه نفس و روح در حدیث قدسی چیست؟ توضیح دهید.
نشانی منبع: علل الشرایع شیخ صدوق، جلد ۱، صفحه ۱۱۰، حدیث ۹
لطفاً پاسخ سوال را در گروه زیر قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
📚جایگاه مزاج شناسی در طب اهل بیت علیهم السلام 3️⃣
بنام خدا
شرح و بسط روایت دوم از سری روایات پایه مزاج شناسی
اما روایت دیگری که جزء روایات پایه مزاج شناسی است، این کلام امام صادق علیه السلام که می فرمایند: تمام بیماری ها نشاءت یافته ازغلبه صفرا و یا سوداست. یا خون سوخته یا بلغمی که غلبه پیدا کرده است. پس اگر یکی از این مزاج ها دچار غلبه شود، چه باید کرد؟ قبل از اینکه یکی از این مزاج ها غلبه پیدا کند ما باید سعی کنیم مزاج خود را در حالت تعادل نگه داریم، یعنی به تعبیر دیگر این روایت؛ از ما خواسته است که ما طبیب خودمان باشیم، قبل از اینکه یکی از مزاج ها دچار غلبه یا نقصان شود، باید خودمان ملاحظه حال خودمان را بکنیم. مثلاً فرض بفرمایید کسانی که دارای بدن سالم هستند اگر در شبی ماهی استفاده کنند، برای اینکه سردی ماهی به بدن فرد منتقل نشود و سردی بر انسان غالب نشود، مناسب است بعد از خوردن ماهی از عسل استفاده کند، از خرما واز مصلح آن سردی استفاده شود، تا بدن در حالت تعادل باقی بماند، و یا اگر فرض بفرمایید خشکی بدن به خاطر خوردن میوه های خشک یا غذاهای خشک در حال فزونی است، بایستی سعی کنیم از ملینات استفاده کنیم مانند بادمجان که ملین است و یا بعد از خوردن غذاهایی که طبع سرد یا خشک دارند از شربت عسل و یا از ملینات دیگر استفاده شود تا خشکی آن غذا بر بدن انسان غالب نشود. پس این کلام امام صادق علیه السلام به این نکته اشاره دارد که ما خودمان طبیب خودمان باشیم تا قبل از اینکه بیماری بر ما غالب شود و یا اینکه یک کدام از این مزاج ها بر ما غلبه پیدا کند، سعی کنیم آن غذا و یا حال و هوایی که در آن به سر می بریم، را در حالت تعادل نگه داریم تا بدن در حالت تعادل قرار گیرد. نکته دیگری که ذیل این روایت قرار می گیرد، این است که حضرت فرمودند: تمام بیماری ها نشاءت گرفته از غلبه یکی از این مزاج ها هستند. ممکن است عزیزی سوال کند که آیا سرطان هم نشاءت گرفته از غلبه یکی از این مزاج ها است؟ جواب: بله. مثلاً فرض بفرمایید، اگر کسی از این غذاهای تراریخته و غذاهای مضر و غذاهایی که مواد نگهدارنده و مواد سرطان زا دارد، استفاده کند خون او دچار کثیفی و دچار سوختگی می شود. و این کثافات در خون نهایتاً منجر به بروز توده و یا میوم و یا فیبروم و یا کیست هایی که در بدن به وجود می آید، بخاطر خون سوخته انسان است. بیشتر اینها به خاطر استفاده از غذاهای ناسالم و سبک زندگی نادرست است. و آن غذاهای ناسالم یکی علل نزدیک برای اختلال چهار مزاج است. یا باعث افزایش یکی از این مزاجها یا باعث نقصان یکی از مزاج ها می شود. مثلاً برای اینکه مطلب در ذهن قرار بگیرد، فردی که پرخوری می کند، این پر خوری او پرخونی به بار می آورد، خون او را زیاد می کند، این پر خونی او، فشار خون ایجاد می کند و این فشار خون موجب پاره شدن رگ های مغز می شود و فرد مثلاً دچار سکته مغزی می شود. پس اگر ما انواع بیماری هایی که امروزه مرسم است و وجود دارد را بخواهیم بررسی کنیم، نهایتاً موجبات ایجاد اختلال در یکی از این مزاجهای چهارگانه را باعث می شود. آنچه که موجب بیماری می شود، اختلال مزاج هاست. نقصان یا زیادت این مزاجها نهایتاً موجب بیماری می شود.
انشاء الله به شر ط حیات و توفیق ادامه دارد.🌺
📖 طب و شعر 📚
امید مجد. 3⃣
به یقین مومنان به هر دو سرا
رستگارند نزد باری خدا
آن کسانی که در خلال نماز
خاضع و خاشعند و اهل نیاز
و آن کسانی که روی گردانند
از هر آن چیز بیهوده دانند
و به رد زکات خود ساعی
و به حفظ عفاف خود راعی
بجز از همسران و ملک یمین
که نکوهیده نیست این در دین
بیش از این حد هر آنکه کرد گذار
آن کسانند خود تجاوز کار
💘💝
کدام بیت از اشعار فوق مربوط به ترجمه منظوم آیات ۳ و ۴ و ۵ سوره مبارکه مومنون است؟ آیه مربوطه را توضیح دهید.
لطفاً ترجمه و مفاهیم آیات ۳ و ۴ و ۵ سوره مبارکه مومنون را در گروه سبک زندگی اسلامی قرار دهید.
https://eitaa.com/joinchat/1066140619Ca49bc642b0
✅ پنج اصل اصلاح تغذیه
☘🌿🎋🌾🪴🌱🍀🍃
1️⃣↫ اصلاح نمک، (عدم استفاده از نمک های صنعتی و کارخانه ای و مصرف نمک دریا.
🌱🧂🍶🌯
2️⃣↫ اصلاح روغن، (عدم مصرف روغن های سرد مانند روغن نباتی، روغن مایع، روغن ذرت،… و مصرف روغن ارده کنجد یا زیتون جهت سرخ کردن و روغن زرد حیوانی (گاوی) و… روغن دنبه جهت پخت و پز.
🌻🌼☘
3️⃣↫ اصلاح آب، ( عدم مصرف آب لوله کشی کلردار و مصرف آب چشمه یا آب چاه یا آب قنات،…).
💦💧❄️🌨⛈
4️⃣↫ اصلاح ظروف، (عدم استفاده از ظروف تفلون، آلومینیوم، استیل، چدن کره ای،… و استفاده از ظروف چدن اصل روسی، مسی، برنجی، سنگی،…).
🍚🍛🍲🍵🥛🍽🍴🥄🥣
5️⃣↫ عدم مصرف مواد کارخانه ای حاوی مواد نگهدارنده که سودازا می باشند
🔋🚛🚚
♻️
✴️🍀☘🌿🪴🍃🌱🎋
هفت غذای استراتژیک طب اسلامی که عامل طول عمر ، سلامتی ،استقامت و قدرت بدنی هستند.
🔹۱. قند و شکر و نبات طبیعی نیشکر امامکاظم علیه السلام: شکر درمان هر درد و بیماریست جز مرگ. مکارم الاخلاق ص ۱۶۸
🔹۲. نمک طبیعی (سنگ نمک یا و نمک دریای دستکاری نشده) در نمک شفا از هفتاد و دو نوع بیماری است. بحار ج ۸۴ ص ۵۹
🔹۳.آب سالم🥤 چشمه به صورت جوشیده: آب جوشیده برای همه دردها نافع است و به هیچ وجه ضرر ندارد . حلیه المتقین امام رضا علیه السلام:
سید نوشیدنی های دنیا و آخرت آب است.
🔹۴. نان کامل سبوس دار 🥖(نان خانگی) پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) هیچ وقت نانی که بدون سبوس بود نمیخوردند.سنن النبی،باب ملحقات خوردن و آشامیدن
🔹۵. گوشت گوسفند 🍗 ارگانیک، گوشت کبوتر و جوجه کبوتر
🔹۶. برنج سبوس دار 🍽 ارگانیک برنج و گوشت سید طعام دنیا و آخرت هستند.
🔹۷. روغن سالم🍾 (خصوصا شحم خالص گاو و زیتون بکر) امام علی علیهالسلام: هر لقمه روغن شحم که وارد بدن می شود، به همان اندازه درد و بیماری از بدن خارج می شود.
🍀☘🌿🌿🪴🎍🍃🍀