eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.8هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
399 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
۴ قرآن خوانِ مدرسه بودم، یک کتاب دینی را هم وقت به ما درس می‌دادند به نام تعلیمات دینی، برای آن‌وقت‌ها کتاب خیلی خوبی بود، من تکّه‌هایی از آن کتاب را که فصل‌فصل بود، حفظ می‌کردم. به هر حال، گاهی انسان به فکر آینده می‌افتد، اما من از اینکه چه زمانی به فکر آینده افتادم، هیچ یادم نیست، اینکه در آینده‌ی زندگی خودم، بنا بود چه شغلی را انتخاب کنم، از اول برای خود من و برای خانواده‌ام معلوم بود. همه می‌دانستند که من بناست طلبه و روحانی شوم. این چیزی بود که پدرم می‌خواست و مادرم به شدّت دوست می‌داشت، خود من هم علاقه‌مند بودم، یعنی هیچ به علاقه به این مساله نبودم. اما اینکه لباس ما را از اول، این لباس قرار دادند، به این نیّت نبود، به این خاطر بود که پدرم با هر کاری که رضاخان پهلوی کرده بود، مخالف بود _از جمله اتحاد شکل از لحاظ لباس_ و دوست نمی‌داشت همان لباسی را که رضاخان به زور می‌گوید، بپوشیم. می‌دانید که رضاخان، لباس فعلی مردم را که آن‌زمان، لباس فرنگی بود، و از اروپا آمده بود، به زور بر مردم تحمیل کرد. ادامه دارد... @t_manzome_f_r
روزمان را با شروع کنیم. وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِّمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا يَعْمَلُونَ. ﻭ [ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ] ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم [ﺍﺯ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ] نسبت به ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﺍﺩﻧﺪ، ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ ﺍﺳﺖ; ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ، ﺑﻲﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ. سوره انعام ۱۲۳ @t_manzome_f_r
#معیشت_پرهیزکارانه تقوای فکر و عقل یعنی عقل را از انحراف نگه‌داشتن، از تعطیل و بیکارگی نجات دادن، و خرد را در امور زندگی به کار بستن. پس مراقبت دائمی از جوارح، از دل و از فکر و مغز، تقوا است. #سید_علی_خامنه_ای #تبیین @maishat_parhizkarane
از کتاب یعنی پرهیز با نه پرهیز با . یک وقت هست شما پرهیز می کنید در حال سکون؛ خب یعنی برو در خانه‌ات بنشین، کاری به کار چیزی نداشته باش؛ پرهیز هم کرده‌ای. پرهیز کن از اینکه به کوه نخوری، از دره پرتاب نشوی، چه جور؟ با رانندگی نکردن!؟ با کوهنوردی نکردن!؟با حرکت نردن!؟ این جور پرهیز است؛ به هیچ وجه این را به ما توصیه نمی‌کند؛ میگوید بروید در سینه قضایا و واقعیت‌ها و روبه‌رو شوید با حوادث، در عین حال‌پرهیز هم بکنید؛ مثل راننده‌ای که می‌کند و پرهیز هم می‌کند. این پرهیز هم در اینجا به معنای مراقبت کردن، مواظب خود بودن است. پس یعنی پرهیز در حال حرکت؛ مراقبت در حال حرکت؛ این معنای تقوا است. @t_manzome_f_r
#گزارش_تصویری سخنرانی در حوزه‌علمیه امام سجاد "علیه‌السلام" موضوع: نسبت دین و دنیا از منظر #رهبر_انقلاب #مشهد ۹۷/۸/۱۵ #تبیین @t_manzome_f_r
#معیشت_پرهیزکارانه هر کس مراقبت داشته باشد، خدای متعال به او کمک می‌کند. نه اینکه اشتباه نخواهد کرد و یا از گناه و از خطا معصوم خواهد شد؛ لکن خدای متعال به او کمک و او را دستگیری می‌کند. این است راز لزوم توجّه به تقوا. #سید_علی_خامنه_ای #تبیین @maishat_parhizkarane
رهبر معظم انقلاب: #وقف یکی از #کارسازترین و #سالمترین شیوه‌هایی است که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار، در خدمت نیازهای جامعه قرار می‌دهد و اراده‌ی نیک آدمی را پس از طی دوران زندگی، همچنان زنده و کارساز نگه می‌دارد. ۸۱/۰۲/۱۵ @t_manzome_f_r
به مناسبت ۱۵ آبان‌ماه، روز
در گردش کتاب بسیار کار و است و از هدیه کتاب هم بهتر است، چون وقتی کتابی را به شخصی هدیه می دهید، در واقع کتاب در مالکیت آن شخص باقی می ماند، و پس از استفاده در قفسه گنجه کتابخانه شخص محبوس می شود، در حالی که در طرح  شخص کتاب را به رایگان می گیرد، و چون کتاب مهر وقف در گردش خورده شخص گیرنده کتاب را در منزل حبس نمی کند، و پس از استفاده آن را به دیگری تحویل می‌دهد، همين كتاب آموزنده تا وقتي حيات دارد و خوانده مي‌شود براي باني اول خير و بركات به‌ همراه خواهد داشت. چه خوب و بهجت است كه اين وقف گردش در جامعه نهادينه گردد تا ديگر بهانه گراني كتاب و نداشتن بودجه براي خريد را نياوريم و همه بتوانيم از كتاب‌هاي خوب و متنوع بهره ببريم، ‌چه بسا گاهي يك كتاب يا يك نوشته مفيد مي‌تواند انسان را كند؛ ‌بنابراين با وقف گردش كتاب در موضوعات مختلف مي‌توان تاثيرات خوبي در سطح جامعه ايجاد كرد چه آنكه يكي از دغدغه‌هاي حضرت آقا هميشه مطالعه بوده است.  ☑️طرح تبیین منظومه فکری رهبری در نظر دارد گام‌های موثری در زمینه‌ی وقف در گردش کتاب بردارد، از این رو دوستانی که تمایل دارند در این راستا ما را همراهی کنند، به همکاری دعوت می‌کند. @Manzome_fekri110 علاقمندان به شرکت در این طرح می‌توانند از راه‌های زیر اقدام کنند⬇️⬇️ ✔️همه‌ی اعضا در این طرح شرکت کنند و مبلغ ۵ هزار تومان به شماره‌ی ارسال شده واریز کنند. ✔️هزینه‌ی خرید کتاب‌های مورد نظر خود را به شماره کارت زیر ارسال بفرمائید. ✔️ کتاب مورد نظر خود (از کتاب‌های سیر مطالعاتی) را تهیه و برای ما ارسال کنند. شماره کارت جهت واریز مبالغ آقای سیدرضا رضوی ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۴۷۴۰۱۳۷ @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بمناسبت ✔️روایت‌هایی کوتاه و شنیدنی از بردباری پیامبر اعظم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🔻رهبرانقلاب: بردباری پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به این اندازه بود که چیزهایی که دیگران از شنیدنش بی‌تاب می‌شدند، در آن بزرگوار بی‌تابی به‌وجود نمی‌آورد. 🔹گاهی دشمنان آن بزرگوار در مکه رفتارهایی با او می‌کردند که وقتی جناب ابی‌طالب در یک مورد شنید، به قدری خشمگین شد که شمشیرش را کشید و با خدمتکار خود به آن جا رفت و همان جسارتی را که آنها با پیامبر کرده بودند، با یکایکشان انجام داد و گفت هرکدام اعتراض کنید، گردنتان را می‌زنم؛ اما پیامبر همین منظره را با بردباری تحمّل کرده بود. 🔹در یک مورد دیگر با ابی‌جهل گفتگو شد و ابی‌جهل اهانت سختی به پیامبر کرد؛ اما آن حضرت سکوت پیشه نمود و بردباری نشان داد. یک نفر رفت به حمزه خبر داد که ابی‌جهل این‌طور با برادرزاده تو رفتار کرد؛ حمزه بی‌تاب شد و رفت با کمان بر سر ابی‌جهل زد و سر او را خونین کرد. بعد هم آمد و تحت تأثیر این حادثه، اسلام آورد. 🔹بعد از اسلام، گاهی مسلمانان سر قضیه‌ای، از روی غفلت و یا جهالت، جمله اهانت‌آمیزی به پیامبر می‌گفتند؛ حتی یک وقت یک نفر از همسران پیامبر _جناب زینب بنت جحش که یکی از امّهات مؤمنین است_ به پیامبر عرض کرد که تو پیامبری، اما عدالت نمی‌کنی! پیامبر لبخندی زد و سکوت کرد. او توقّع زنانه‌ای داشت که پیامبر آن را برآورده نکرده بود. 🔺گاهی بعضی افراد به مسجد می‌آمدند، پاهای خودشان را دراز می‌کردند و به پیامبر می‌گفتند ناخنهای ما را بگیر! - چون ناخن گرفتن وارد شده بود - پیامبر هم با بردباریِ تمام، این جسارت و بی‌ادبی را تحمل می‌کرد. ۱۳۷۹/۰۲/۲۳ @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۵ در مورد بازی کردن پرسیدید. بله بازی هم می‌کردیم، منتها در کوچه بازی می‌کردیم، در خانه جای بازی نداشتیم و بازی آن وقت بچه‌ها فرق می‌کرد. یک‌مقدار بازی‌های ورزشی بود، مثل والیبال و فوتبال و این‌ها که بازی می‌کردیم. من آن موقع در کوچه‌ها با بچه‌ها والیبال بازی می‌کردیم، خیلی هم والیبال را دوست می‌داشتم، الان هم اگر گاهی بخواهیم ورزش دسته‌جمعی بکنیم _البته با بچه‌های خودم_ به والیبال رو می‌آوریم که ورزش خیلی خوبی است. بازی‌های غیر ورزشی آن وقت، "گرگم به هوا" و بازی‌هایی بود که در آن‌ها خیلی معنا و مفهومی نبود. یعنی اگر فرض کنی که بعضی از بازی‌ها ممکن است برای بچه‌ها آموزنده باشد و انسانِ با تفکر، آن‌ها را انتخاب کند، این بازی‌هایی که الان در ذهن من هست، واقعا این خصوصیت را نداشت، ولی بازی و سرگرمی بود. ۷۶/۱۱/۱۴ @t_manzome_f_r
روزمان را با شروع کنیم وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ ﻭ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻮ پیامبر ﺑﺮ ﺑﻠﻨﺪﺍﻱ ﺳﺠﺎﻳﺎﻱ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻋﻈﻴﻤﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﻱ. القلم(٤) لقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮِ ﺧﺪﺍ ﺍﻟﮕﻮﻱ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. الاحزاب(٢١) @t_manzome_f_r
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش #تربیتی انبیاء و اهل‌بیت از منظر #رهبر_انقلاب آیا اِحداث #مدارس خصوصی و غیر انتفاعی بر خلاف روش #تربیتی انبیاء نیست؟! #حتما_بشنوید بخشی از #سخنرانی حجه‌الاسلام والمسلمین فخریان در جمع هزاران نفر از زائران پیاده امام رضا "علیه‌السلام" #مشهد #حسینیه_امام_خمینی چهارشنبه۹۷/۸/۱۶
#معیشت_پرهیزکارانه تقوا یعنی مراقبت از رفتار و گفتارتان، با همان روحیه‌ی نوآوری و ابتکار و فعال بودن و نشاط جوانی. وقتی تقوا با روحیّه‌ی جوانی و به کار بردن استعدادهایی که در شما وجود دارد، همراه شود، معجزه‌ها خواهد آفرید. #سید_علی_خامنه_ای #تبیین @maishat_parhizkarane
: در باب صلح امام حسن(علیه‌السّلام)، این مسأله را بارها گفته‌ایم و در کتابها نوشته‌اند که هر کس _حتّی خود امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)_ هم اگر به جای امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) بود و در آن شرایط قرار میگرفت، ممکن نبود کاری بکند، غیر از آن کاری که امام حسن کرد. هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که امام حسن، فلان گوشه‌ی کارش سؤال‌برانگیز است. نه، کار آن بزرگوار، صددرصد بر استدلال منطقىِ غیر قابل تخلف منطبق بود. ۶۹/۱/۲۲ @t_manzome_f_r
از کتاب انسان هرگز به فکر استغفار نمی‌افتد. اصلا به یادش نمی‌آید که گناه می‌کند. غرق در گناه است؛ مست و خواب است و واقعا مثل آدمی است که در خواب حرکتی انجام می‌دهد. در اصطلاحات قرآنی آن چیزی که نقطه مقابل این غفلت است، تقوا است. ، یعنی بهوش بودن و دائم مراقب خود بودن. اگر از آدم غافل ده‌ها گناه سرمی‌زند و اصلاً حس نمی‌کند که گناه کرده است، آدم متقی، درست نقطه مقابل اوست. اندک گناهی هم که می‌کند، فوراً متذکر می‌شود که گناه کرده‌است و به فکر جبران می‌افتد. إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوْا۟ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ ٱلشَّيْطَٰنِ تَذَكَّرُوا۟ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ. اعراف/۲۰۱ به مجرد اینکه شیطان از کنار او عبور می‌کند و باد شیطان به او می‌خورد فورا حس می‌کندکه دچار اشتباه و غفلت گردیده‌است، به یاد می‌افتد چنین آدمی، چشمش باز است. @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به سخره گرفتن شعار اصلی و اصولی انقلاب اسلامی، توسط #اسنپ_فود @t_manzome_f_r
به چه قیمت؟ از قدیما میگن هیچ ارزانی بی حکمت نیست، راست میگفتن. چند وقت پیش‌ها که آژانس‌های اینترنتی شروع به کار کردن، اصلا به ذهن خیلی‌ها خطور نمی‌کرد که این تاکسی‌های به ظاهر ارزان، بخواهند روزی ذهنیت سازی و کنند. مجوزِ بی چون و چرای چنین آژانس‌هایی که منجرّ به کم‌کار شدن خیلی از تاکسی‌های سازمان تاکسیرانی _که هم ماشین‌شان را گران‌تر می‌خرند، هم هزینه‌ی بیشتری بابت بیمه و عوارض و... می‌پردازند_ شد، برای خیلی از ماها جای سوال و تعجب بود. به سرعت برق و باد فراگیر شد، وفقط چون ارزان‌تر از سایر آژانس‌ها بود، خیلی‌ها به سراغش رفتند و از خودشان نپرسیدند چرا کرایه‌ی این ماشین‌ها اینقدر ارزان است؟! با این ارزانی به دنبال است یا ؟ اما چند روز پیش دُم خروس بیرون زد. اصولی و اصلی انقلاب اسلامی توسط به سخره گرفته شد! که در ۱۳آبان۵۸ تبلور یافت و امام از آن تعبیر به بزرگ‌تر از انقلاب قبل کرد. اینها هم مثل روشنفکرنمایانی که فکر میکنند خداوند فقط چند آدم فهمیده آفریده و آن چند نفر هم خودشان هستند، می‌خواهند القا کنند که شعار موجب ایران شده! این، شروع کار است، طبعا باید منتظر و به ظاهر شیک و مجلسی جناب باشیم. خدا می‌داند این نامِ ارزانی کرایه، به کام چه کسی می‌رود. می‌گفتن که هیچ بی‌حکمت نیست! اسماعیل فخریان ۹۷/۸/۱۶ @t_manzome_f_r
نظامی که پیغمبر ساخت، شاخص‌های گوناگونی دارد که در بین آن‌ها از همه مهم‌تر و برجسته‌تر است: ، ایمان و معنویّت است. انگیزه و موتور پیش‌برنده حقیقی در نظام نبوی، ایمانی است که از سرچشمه دل و فکر مردم می‌جوشد و دست و بازو و پا و وجود آن‌ها را در جهت صحیح به حرکت در می‌آورد. شاخص اوّل، دمیدن و تقویت روح ایمان و معنویت و دادن اعتقاد و اندیشه درست به افراد است، که پیغمبر این را از مکه شروع کرد و در مدینه پرچمش را با قدرت بالا برد. ، قسط و عدل است. اساس کار بر عدالت و قسط و رساندن هر حقّی به حقدار -بدون هیچ ملاحظه- است. ، علم و معرفت است. در نظام نبوی، پایه همه چیز، دانستن و شناختن و آگاهی و بیداری است. کسی را کورکورانه به سمتی حرکت نمیدهند؛ مردم را با آگاهی و معرفت و قدرتِ تشخیص، به نیروی فعّال - نه نیروی منفعل - بدل میکنند. ، صفا و اخوّت است. در نظام نبوی، درگیری‌های برخاسته از انگیزه‌های خرافی، شخصی، سودطلبی و منفعت‌طلبی مبغوض است و با آن مبارزه می‌شود. فضا، فضای صمیمیّت و اخوّت و برادری و همدلی است. ، صلاح اخلاقی و رفتاری است. انسان‌ها را تزکیه و از مفاسد و رذائل اخلاقی، پیراسته و پاک می‌کند؛ انسانِ با اخلاق و مزکّی میسازد؛ «و یزکّیهم و یعلّمهم الکتاب و الحکمة». تزکیه، یکی از آن پایه‌های اصلی است؛ یعنی پیغمبر روی یکایک افراد، کار تربیتی و انسان‌سازی میکرد. ، اقتدار و عزّت است. جامعه و نظام نبوی، توسری‌خور، وابسته، دنباله‌رو و دست حاجت به سوی این و آن درازکن نیست... ۹۰/۱۱/۹ @t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۶ من خودم شخصا جوانیِ بسیار پُر هیجانی داشتم. هم قبل از انقلاب، به خاطر فعالیت‌های ادبی و هنری و امثال اینها، هیجانی در زندگی من بود و هم بعد که مبارزات در سال ۱۳۴۱ شروع شد که من در آن سال، بیست و سه سالم بود. طبعا دیگر ما در قلب هیجان‌های اساسی کشور قرار گرفتیم و من در سال چهل و دو، دو مرتبه به زندان افتادم. بازداشت، زندان، بازجویی. می‌دانید که اینها به انسان هیجان می‌دهد. بعد که انسان بیرون می‌آمد و خیل عظیم مردمی را که به این ارزش‌ها علاقه‌مند بودند و رهبری مثل امام "رضوان‌الله‌علیه" را که به هدایت مردم می‌پرداخت و کارها و فکرها و راه‌ها را تصحیح می‌کرد، مشاهده می‌نمود، هیجانش بیشتر می‌شد. این بود که زندگی برای امثال من که در این مقوله‌ها، زندگی و فکر می‌کردند، خیلی پرهیجان بود، اما همه اینطور نبودند. آن‌وقت گاهی بزرگ‌ترهای ما _یعنی که در سنین حالایی من بودند_ چیزهایی می‌گفتند که ما تعجّب می‌کردیم چطور اینها اینطور فکر می‌کنند؟ حالا می‌بینیم نخیر، آن بیچاره‌ها خیلی هم بی‌راه نمی‌گفتند. البته من خودم را به‌کلی از جوانی منقطع نکرده‌ام. هنوز هم در خودم چیزی از جوانی احساس می‌کنم و نمی‌گذارم که به آن حالت بیفتم. الحمدلله تا به حال نگذاشته‌ام و بعد از این هم نمی‌گذارم... @t_manzome_f_r