eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.8هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
1.6هزار ویدیو
392 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
سورۀ «حمد» مثل همه سوره‌های دیگر، به جز سورۀ «برائت» شروع می‌شود به نام خدا. علت این که سورۀ «برائت» با این جملۀ بزرگ شروع نمی‌شود به طور اجمال این است که بسم‌الله حاکیست از رحمت و لطف و عنایت و آیات اول سورۀ برائت حاکی از خشم و قهّاریت و انتقام و برائت و بیزاری است، لذا آن سوره با بسم‌الله مناسبتی ندارد. چرا سوره‌های قرآن و هر کاری در اسلام هر سخنی و هر حرکتی و عملی با نام خدا شروع می‌شود؟ شروع به نام خدا نشان‌دهندۀ جهت‌گیری و تعلّق این کار و این سخن است. هم‌چنان‌که شروع به نام هرکس و هر چیز دیگر نیز همین خاصیت را دارد. وقتی شما کاری را با نام خدا شروع می‌کنید، می‌فهمانید که این کار متعلّق به خداست. همچنان‌که می‌‌‌فهمانید که رجوع این کار نیز به خدا است، یعنی جهت‌گیری این کار به سمت خدا است. بنابراین وقتی سوره‌ای را با نام خدا شروع می‌کنید یعنی این سخن متعلق به خداست و به سمت خدا است و در جهت معرفت خداست. ▫️بیانات در جلسۀ دوم تفسیر سورۀ حمد ۱۳۶۹/۱۲/۲۲ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
♦️جلسۀ جمع‌بندی و پاسخ به سوالات کتاب «اصول و قواعد تشکیلات اسلامی» ویژه فراگیران پنجمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری 🔸مدرس: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔹زمان: شنبه ۲۱ خرداد، ساعت ۱۷ 🔸لینک ورود به جلسه در گروه‌های مطالعاتی ارسال شده است و اتاق جلسه قبل از ساعت ۱۷ باز می‌شود. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
جهاد عظیم روزگار آیت‌الله خامنه‌ای در مقدمۀ مباحث «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن » می‌فرماید: «طرح اسلام به‌صورت مسلکی اجتماعی و دارای اصولی منسجم و یک‌آهنگ و ناظر به زندگی جمعی انسان‌ها، یکی از فوری‌ترین ضرورت‌های تفکر مذهبی است.» ایشان معتقد است تبیینِ اسلام به‌صورت یک نقشۀ جامع، کلی و عملیاتی که هم چشم‌انداز روشنی دارد، هم مسیر را کامل بیان کرده و هم وظیفۀ پیروانش را تبیین کرده، و از طرفی این نقشه، یک شبکه مسائل درهم‌تنیده و کاربردی دارد، مهم‌ترین کارِ یک مسلمان است. ایشان معتقد است اولین وظیفۀ یک مسلمان مکتبی، فهمِ اسلام به‌صورت یک مسلک اجتماعی که دارای اصولِ منسجم و یک‌آهنگی است که وظیفه‌اش سامان دادن به زندگی جمعی انسان‌هاست، می‌باشد. این مسلمان آنگاه که اسلام را اینچنین فهمید، بعد از آن، نوبت به تبیین برای دیگران می‌رسد. ایشان از اوایل دهۀ ۵۰ جهاد تبیین را فریضۀ قطعی و فوری و جهاد عظیم روزگار می‌دانستند. ▫️برشی از سلسله جلسات استاد فخریان @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
نماز توبه 📝 عمل یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده ❇️ کیفیت و شرایط نماز: ▫️غسل و وضو ▫️دو نماز دو رکعتی؛ در هر رکعت، یک مرتبه سورۀ حمد، سه مرتبه سورۀ توحید، یک مرتبه سورۀ فلق و یک مرتبه سورۀ ناس ▫️بعد از نماز، ۷۰ مرتبه استغفار ▫️یک مرتبه: لا حولَ و لا قوةَ الّا بالله العلیّ العظیم ▫️یک مرتبه: یا عزیزُ یا غفارُ إغْفِر لِی ذُنوبی و ذُنوبَ جمیعِ المؤمنینَ و المؤمنات؛ فإنّه لا یَغفِرُ الذنوبَ الا انتَ. @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
اولین جلسه تدریس کتاب «ولایت و انسان‌سازی» 🔸توسط استاد محترم: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان 🔹زمان: یکشنبه ۲۲خرداد، ساعت ۱۶ پ.ن۱: حضور فراگیران محترم ششمین دوره آموزشی در این جلسه الزامی است. پ.ن۲: این جلسه به صورت مجازی و در سامانه آموزش الکترونیکی به آدرس ذیل برگزار می‌گردد. پ.ن۳: فراگیران محترم با نام کاربری و رمز ورود وارد جلسه شوند. پ.ن۴: اتاق جلسه قبل از ساعت ۱۶ باز می‌شود. [واحد آموزش مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری] @t_manzome_f_r
اومانیسم اسلامی و غیراسلامی _________________ 🏷 به تعبیر شهید مطهری و رهبر انقلاب، هم اسلام و هم غرب، هر دو قائل به «اومانیسم» و «انسان‌محوری» هستند، لکن انسان‌محوری در اسلام به کلی با انسان‌محوری در غرب متفاوت است. «انسان‌محوری» در غرب یعنی انسانْ منهای خدا، منهای معنویت، یعنی فقط توجه به حیات مادی بشر. «انسان‌محوری» در اسلام یعنی انسان ذیل ولایت و قانون خدا. یعنی توجه به روح و جسم انسان. یعنی توجه به ماده و ماوراء ماده. ⇱ غرب و اسلام هر دو قائل هستند که تربیت انسان به صورت فردی و جزئی اتفاق نمی‌افتد و تنها مدل تربیتی که در عالم امکانِ تحقق دارد، تربیت ساختاری/ تربیت محیطی/ تربیت در جامعه است، یعنی در حقیقت این ساختارها هستند که انسان‌ها را تربیت می‌کنند. تفاوت اسلام و غرب در ساختارسازی، در مبانی و جهان‌بینی است. «ارزش‌های ساختاری» در اسلام و غرب متفاوت است، چون جهان‌بینی این دومکتب متفاوت است. ⇱ ساختار‌سازی، بدون تشکیل و ایجاد حکومت امکان پذیر نیست. این حکومت‌ها هستند که ساختار‌ها را می‌سازند. باز مدل «حکمرانی» اسلام با مدل «حکمرانی» غرب به‌کلی متفاوت است. ⇱ در اسلام، حکومت به کمک تشکیلات مردمی و حضور مردم به وجود می‌آید و حفظ می‌شود. پس نقش تشکل‌های مردمی و بلکه جبهه‌ی مردمی، در بنا و بقای حکومت دینی کاملاً برجسته است. ▫️برشی از جلسۀ تدریس کتاب «اصول و قواعد تشکیلات اسلامی» • توسط: حجةالاسلام‌والمسلمین فخریان • تاریخ: شنبه ۲۱ خرداد @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
آئین‌نامه‌ انقلاب اسلامی نهج‌البلاغه کتاب تدوین شدۀ انقلاب اسلامی است و آئین‌نامۀ این انقلاب می‌توان به حسابش آورد. خود نهج‌البلاغه هم دارای همین خصوصیت است، یعنی در او میدان‌های وسیع زندگی انسان و بعدها و جانب‌های گوناگون وجود انسان که همه در اسلام هست، منعکس است. ۱۳۵۹/۰۲/۱۳ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
بسم الله الرحمن الرحیم | 💡هشتمین جلسه دوره آموزشی چراغ • تاریخ: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ • مدرس: دکتر مهدی جمشیدی • موضوع: چگونه باید تبیین کرد؟ ____________ 📔 گزیده‌ای از اصول و قواعد مطرح شده در جلسه ◇ در جهاد تبیین بایستی صریح وشفاف، گویا و واضح، آشکار و روشن نوشت وسخن گفت، لازمه انقلابی بودن صریح و روشن صحبت کردن است. • تبیین باید به هنگام و در لحظه باشد نه دیر هنگام. از زمانش که گذشت، یا نتیجه ندارد و یا نتیجه اندک دارد. ◇ تدوام، تکرار و استمرار که نقطه‌ی مقابل گسستگی و فرسودگی است. خالی نکردن میدان، تحکیم، وابسته به استمرار و استمرار وابسته اراده است. • شما یا توده‌اید و یا خواصید، از خودتان نخبه بسازید. برجسته و سرآمد شوید. پیش‌آهنگ کار فرهنگی بشوید چون خواص بسیار مؤثرند. زیرا اثر گذاری خواص بسیار بیشتر از دیگران است. در منطق رهبر، ما نیازمند نیرو‌های اجتماعیِ پیشران هستیم. زیرا نیروی پیشران همّت بلند دارند و می‌توانند روایت‌های جدّی و اثرگذار بسازند. • سه مرحلۀ عنوان شده در بیانیه گام دوم ۱.خودسازی ۲.جامعه سازی ۳.تمدن سازی خودسازیِ انقلابی باید طوری باشد که از فرد، نیروی اجتماعی پیشران بسازد که هم مهم و هم ممکن است. ◇ محتوایی که تولید می‌شود یا سطحی و قشری وکم‌مایه است یا اقناعی، عمیق و عالمانه است، جهاد تبیین وقتی اثرگذار است که ما قدرت آوردن استدلال وحجت داشته باشیم. همانند شهید آوینی که کار عمیق و اثرگذار داشت. کار پخش و پراکنده، کار فاخر و عمیق نمی‌شود. از حالت شعاری و سطحی عبور کنید. • دو عامل در شعار زدگی در جهاد تبیین: ۱.نداشتن بار علمی وعمق معرفتی ۲.داشتن بار علمی ولی اسیر تعصب بودن @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
تولید عمل صالح با اتکاء به ایمان ▫️• در همان ابتدای سخنرانی، آیةالله خامنه‌ای زاویۀ نگاه خود به موضوع «امامت» را روشن می‌سازد. ایشان به دنبال ایجاد جریان است. به دنبال ایجاد یک حرکت عمومی در کشور است. به دنبال تحقق قیام و انقلاب است، بنابراین موضوع خود را در مبحث امامت، «نقش و کارکرد ائمه(علیهم‌السلام) در انقلابِ اسلامیِ پیامبر» قرار می‌دهد. آیةالله خامنه‌ای قصد دارد از ایمان مردم، عمل صالح تولید کند و چه عملِ صالحی بزرگ‌تر و مهم‌تر از «جهاد» و «قیام»؟ ایشان قصد دارد با تبیینی صحیح و جامع از نقش امامان شیعه در طول دوران امامت، از حقیقتی به نام «زندگیِ سراسر جهاد و مبارزۀ حادِّ سیاسیِ خستگی‌ناپذیر و تشکیلاتیِ» ائمه پرده‌برداری کند که نتیجۀ آن، این شود که مردمِ مؤمنِ به اهل‌بیت در همان مسیرِ پُرحماسه‌ای که آنها رفتند، قدم بردارند. ▫️گزیده‌ای از سلسله جلسات استاد فخریان پ.ن: زمان زیادی تا فرارسیدن ایام محرم و صفر که ظهورِ اوج دلدادگی مردم به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است، نمانده است، سخنرانان، مداحان و برگزار کنندگان مراسمات دینی چه برنامه‌ای برای تولید عمل صالح با اتکاء به ایمان مردم دارند؟ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
🔹سی‌ویکمین جلسۀ دورۀ آموزشی سطح۲ ▫️با موضوع: فرهنگ در اندیشۀ آیت‌الله خامنه‌ای 🔸توسط استاد: دکتر مهدی جمشیدی ▫️زمان: سه‌شنبه ۲۴ خرداد، ساعت ١۶ 🔹این جلسات ویژۀ فراگیران سطح۲ می‌باشد. 📌جلسۀ تدریس، در سامانۀ آموزشِ الکترونیکی مجموعۀ تبیین (lms) انجام می‌شود. @t_manzome_f_r [واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
تبیینِ هویت‌زایی و هویت‌زدایی [1]. سرنوشت انسان در گرو عمل اوست. «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى» (تنها سرمایه انسان سعی اوست) (نجم/۳۹) انسان در دنیا، برزخ و قیامت مهمانِ سفرۀ علم و عمل (سعی) خویش است. عمل یک حقیقت «زنده» و «ممتدّ» است؛ چون حقیقت عمل، در جان انسان جمع می‌شود و جان انسان زنده است. محل تجلّی/ تجسّم اعمال، جان انسان است که در قیامت با کنار رفتن حجاب، در باطن انسان تجلّی می‌کند. [2]. مجموعه رفتارهای ما، سبک زندگی‌مان را می‌سازد. سبک زندگی ما از شاکله/هویّتِ ما نشأت می‌گیرد. «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ» (اسراء/۸۴) آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: از سرمایۀ ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید(۱۴ خرداد۱۴۰۱). با «شاکله» که همان هویّت و «خطِّ تولید» عملِ خوب یا بد است می‌توان ایمان را به عمل صالح تبدیل کرد. شاکله قابل تغییر و ساختن است. [3]. ملّت‌ها هم مانند انسان‌ها شاکله دارند، شاکلۀ جمهوری اسلامی است که مردم را اهل «مقاومت» کرده است. شاکله است که حاج قاسم می‌سازد. شاکله است که یک ملت را «قهرمان و مقاوم» می‌کند. جوانان ما با شخصیّت و مکتب امام که «هویّت‌ساز» است هنوز آشنایی کامل ندارند. وظیفۀ ما معرفی امام و مکتب ایشان به عنوان یک مکتب «هویّت‌ساز» است. [4]. ایدئولوژی، هویّت/شاکله می‌سازد و این ایدئولوژی از جهان‌بینی نشأت می‌گیرد. با ایدئولوژی می‌توان هویّت‌زایی و هویّت‌زدایی کرد. انقلاب اسلامی «هویّت‌زایی» کرد، مراقب باشید دشمن با «ایدئولوژی‌زدایی» از آن، هویّت‌زدایی نکند. ✍ گزیده‌ای از اولین جلسۀ تبیینِ «هویّت‌زایی و هویّت‌زدایی» حجةالاسلام‌و‌المسلمین فخریان ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ @t_manzome_f_r مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری