لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبیینگر
مهمترین عناوین مطرح شده در دیدار رهبر انقلاب با دستاندركاران برگزاری حج
۱۴۰۱/۰۳/۱۸
#فایل_چاپی
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صوت_کامل
🔻سلسله جلسات «الگوی زن ترازِ انقلاب اسلامی»
#جلسۀ_اول
#موضوع: نقش زنان در تمدنسازی در چارچوب بیانیه گام دوم انقلاب
🎙استاد: سرکار خانم دکتر زاهره سادات میرجعفری
@t_manzome_f_r
[مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
سلسله جلسات تبیینی «مکتب امام خمینی رحمةاللهعلیه»
▫️رهبر انقلاب: امام بزرگوار (رحمةاللهعلیه) روح جمهوری اسلامی است. اگر این روح از جمهوری اسلامی گرفته بشود نقشی بر دیوار خواهد ماند.
سرفصلهای جلسات:
▫️جوهرۀ اصلی مکتب امام (رحمةاللهعلیه)
▫️لوازم هویّتزایی و راهکارهای مقابله با هویّتزدایی
▫️حقوق متقابل امام و امت
🔻سخنران:
حجتالاسلاموالمسلمین اسماعیل فخریان
(مدیر مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری)
🔸زمان: ۹لغایت ۱۱ تیرماه، ساعت ۱۷ الی ۱۹
🔹مکان: بیرجند، پاسداران، مجتمع فرهنگی غدیر، سالن امام علی(علیهالسلام)
🔻جهت شرکت در جلسات و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس:
۰۹۱۵۶۶۳۵۸۲۱
و یا شناسۀ:
@tabyen_khj
در پیامرسان ایتا ارتباط برقرار کنید.
#مکتب_امام
#جهاد_تبیین
#بیرجند
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
شهید جان خود را به خدا فروخته
▫️مرگ برای همه هست. ما اگر در راه خدا بمیریم، به حسب موازین مادّی و ظاهری هم، چیزی از دست ندادهایم. مردن، سرنوشت اجتنابناپذیر هر یک از ماست. این متاعی است که بالاخره از دست ما خواهد رفت؛ ولی این متاع جان به دوگونه از دست میرود: یکی اینکه آن را گم کنیم و دیگر اینکه آن را بفروشیم. کدام بهتر است؟ آنها که در راه خدا کشته نمیشوند، جانشان را گم کردهاند و در مقابل، چیزی در دست ندارند. و آنها که این متاع را در راه خدا میدهند و جانشان را در راه او مصرف میکنند، کسانی هستند که آن را فروختهاند و در عوض چیزی گرفتهاند: «انالله اشتری منالمؤمنین انفسهم و اموالهم بانّ لهم الجنّة».
شهید، جانش را فروخته و در مقابل آن، بهشت و رضای الهی را گرفته است که بالاترین دستاوردهاست. به شهادت در راه خدا، از این منظر نگاه کنیم. شهادت، مرگ انسانهای زیرک و هوشیار است که نمیگذارند این جان، مفت از دستشان برود و در مقابل، چیزی عایدشان نشود.
۱۳۶۸/۰۵/۲۵
#ارزش_شهدا
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه_مهم
#جلسات_جمعبندی
♦️سلسله جلسات جمعبندی و پاسخ به سؤالات کتاب «زن و خانواده» ویژه فراگیران پنجمین دورۀ آموزشی منظومۀ فکری رهبری
🔹جلسه دوم
🔸مدرس: سرکار خانم فاطمه شجاعی
🔹زمان: پنچشنبه ۲ تیر، ساعت ۱۷
🔸لینک ورود به جلسه در گروههای مطالعاتی ارسال شده است.
@t_manzome_f_r
[واحد آموزش مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شبهای_جمعه_روضه
السلام علیک یا اباعبدالله
• به خوبیهای تو محتاجم
آرام جانم
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
هدایت شده از چهارده معصوم "علیهمالسّلام"
#مهدویت
زمینه ظهور درصورت پیروزی ملت ایران آماده میشود.
امروز مسیر تاریخ، مسیر ظلم است؛ مسیر سلطهگری و سلطهپذیری است؛ یک عده در دنیا سلطهگرند، یک عده در دنیا سلطهپذیرند. اگر حرف شما ملت ایران پیش رفت، اگر شما توانستید پیروز شوید، به آن نقطۀ موعود برسید، آن وقت مسیر تاریخ عوض خواهد شد؛ زمینهی ظهور ولىامر و ولىعصر (ارواحنالهالفداء) آماده خواهد شد؛ دنیا وارد یک مرحلۀ جدیدی خواهد شد. این بسته به «عزم امروز من و شماست»، این بسته به «معرفت امروز من و شماست».
❇️ بیانات در دیدار مردم قم
۱۳۹۱/۱۰/۱۹
#سبک_زندگی
#سخن_ناب
#مهدویت
@tabyin_Chahardah_Masoom
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#دحوالارض
روز بیست و پنجم ماه ذیقعده روز دحوالارض است که روزبابرکتی است. ماه ذیقعده - که اول ماههای حرام است - پر از بركات است، باید از اینها استفاده کرد.
▫️بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم
۱۳۹۴/۰۶/۱۸
پ.ن: برای آگاهی از اعمال شب و روز ۲۵ ذیقعده(دحوالارض) به کتب ادعیه از جمله مفاتیحالجنان مراجعه فرمایید.
@t_manzome_f_r
مجموعه تبیین منظومه فکری رهبری
تفسیر «الرحمن الرحیم»
رحمان و رحیم هردو از ریشه «رحمت» گرفته شده منتهی با دو عنایت و نگاه متفاوت، به تعبیری از دو بعد متفاوت. رحمن صیغۀ مبالغه است - که از صیغههای مبالغه در عربی صیغه فعلان است - رحمن نشان دهنده کثرت رحمت و افزونی رحمت است نشان دهنده سعۀ دایره رحمت الهی است. رحیم از همان ماده رحمت است، منتهی صفت مشبهه است، نشان دهنده ثبات و دوام است. وقتی که ما مادهای را به صیغه فعیل در عربی میبریم در حقیقت نشان میدهیم که این صفت ثبات و دوام دارد. پس اگر «الرحمن الرحیم» را منهای آن خصوصیتی که بعداً عرض خواهم کرد همینطوری در نظر بگیریم از این دو کلمه و دو چیزی میفهمیم: از «الرحمن» میفهمیم که خداوند دارای رحمت بسیار زیادی است و دامنۀ رحمت خدا بسیار وسیع است، از «الرحیم» میفهمیم که رحمت خدا مستمر و مستدام است و ثابت برای اوست هیچ وقت این رحمت زایل نمیشود. این دو معنی را در نظر داشته باشید. البته در عرف قرآن، رحمن و رحیم به دو معنی [دیگر] هم به کار رفته است، رحمن به عنوان رحمت خدا در دنیا نسبت به همه موجودات به کار رفته. وقتی خدا را با رحمانیت ستایش میکنیم در حقیقت میگوییم که خداوند رحمتش شامل همه موجودات عالم است، پس رحمن به معنای دارنده رحمت همگانی است. این رحمت همگانی چیست؟ رحمتِ خلق آنها و آفریدن آنها، رحمتِ هدایت عمومی آنها «اعطى کل شیء خلقه ثم هدی» خدای متعال همه چیز را در یک مجرایی هدایت میکند، درخت را هم خدا هدایت میکند به سمت رشد و کمال، دانه را به سمت ثمر دادن و روئیدن و حیوان را همینطور جمادات را همینطور آفرینش و هدایت طبیعی همه موجودات رحمت خدا است بر همه موجودات، بر هر موجودی رحمت متناسب با او از سوی خداست، در دنیا به انسان رحمت میدهد، به همه انسانها رحمت حیات، تنفس زاد و ولد، رحمت لذتهای همه عالم، به حیوانات هم فراخور همین نیازها رحمتی داده شده، به جمادات به فراخور نیازهایشان رحمتی داده شده پس این آن رحمت عام الهی است نسبت به همه موجودات. خدا را به اعتبار این رحمت رحمان میگویند پس «الرحمن» یعنی بخشنده رحمت همگانی و وسیع که میبینید رحمت بسیار زیادی هم هست اما این رحمت موقت است و محدود به همین دنیا است، بعد از این عالم نوبت این رحمت نیست مگر به شکل بسیار محدود و محصوری، مثلاً در قیامت خداوند انسانها را مجدداً زنده میکند این هم رحمت است اما این رحمت رحمانی رحمت همگانی و عمومی گرچه گسترده و همگانی است اما محدود و موقت است، مخصوص این دنیا است، ولی رحمتی که از کلمه رحیم فهمیده میشود نوعش نوع دیگری است، رحمت خاص است، رحمتی است مخصوص جمعی از موجودات [است] و آن جمع عبارتند از: مؤمنین، بندگان صالح خدا. وقتی بگوئیم «الرحیم» و خدا را با صفت رحیم ستایش کنیم، در حقیقت اشاره میکنیم به نوع خاص از رحمت پروردگار و آن رحمت مخصوص مؤمنین است آنها چیست؟ آن عبارتست از هدایت خاص از مغفرت، از پاداش نیکوی کارها، از رضا و رضوان که مخصوص مؤمنین است، اما این رحمت اگرچه دامنهاش محدود است، اما همیشگی است. پس «الرحیم» یعنی دارنده رحمت ویژه اما همیشگی، «الرحمن» یعنی دارای رحمت گسترده اما محدود به زمان خاصی که عبارتست از دنیا. قبلاً من اینجور معنا کردم به نام خدای دارای رحمت همگانی و رحمت همیشگی، حالا که به لغت مراجعه میکنم، دقت میکنم در لغت، به نظرم این جور میآید که «رحمن» را میشود به صفت «بخشا» یا «بخشنده»، ترجمه کرد. بخشندگی خدا هیچ قیدی ندارد، به همه میبخشد «بخشا» هم به همین معنا است. البته بعضیها ترجمه میکنند خدای بخشاینده، غلط نیست چون بخشائیدن هم به معنی بخشیدن میآید، اما بخشیدن یعنی چیزی را به کسی دادن که بخشائیدن هم گاهی به همین معنا استعمال میشود، لکن بیشترین معنای بخشائیدن گذشت کردن است بر من «ببخشای»، یعنی از من بگذر. بنابراین بخشایش به رحیم بیشتر تناسب دارد پس ما «رحمن» را میتوانیم با کلمه بخشنده یا بخشا ترجمه کنیم و «رحیم» را به معنای بخشایشگر یا بخشاینده، لذا میتوانیم بگوئیم به نام خداوند بخشنده بخشایشگر یا بخشای بخشایشگر.
۱۳۶۹/۱۲/۲۲
بیانات در جلسۀ دوم تفسیر سوره حمد
@t_manzome_f_r
مجموعۀ تبیین منظومۀ فکری رهبری