eitaa logo
تا ابد زندگی
895 دنبال‌کننده
367 عکس
82 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
📜«يَحَارُ فِي تِلْكَ الْأَهْوَالِ عَقْلُ لَبِیبِهَا» لبیب به انسانی گفته می‌شود که خیلی عاقل است و عقل جزو ذات اوست. در هول و هراس آن روز، عقل انسان عاقل حیرت زده می‌شود، آن روز دیگر عقل کشش ندارد. 🔴آن کسی که از مراحل غفلت گذر کرده، مثل همان است که در آیه فرموده: (فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلا مَنْ شاءَ اللهُ)؛ و در صور دمیده می شود، پس هر که در آسمانها و زمین است می میرد مگر کسی را که خدا بخواهد. ائمه اطهار ع (مَنْ شاءَ اللهُ) هستند کسی که در چنین موطنی قرار بگیرد حضور تام دارد و عقل او حیرت زده نیست. 🔴عقل کسی حیرت زده می شود که اهل غفلت است و عقلش را به دنیا مشغول کرده باشد. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕تحقق آخرت در حال حاضر 📜كَشِفَ عَنِ الْآخِرَةِ غِطَاؤُهَا پرده و غطاء آخرت کنار میرود و مکشوف می‌شود، نه اینکه آخرت ایجاد شود، بلکه آخرت الآن موجود است و در آن روز فقط پرده کنار میرود و دیده میشود. در روایتی از پیغمبر است که «بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ» حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار دادند و فرمودند من و قیامت مثل دو انگشت سبابه هستیم، این طور به هم نزدیک ومرتبط هستیم. قرآن میفرماید: فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ پس ما پردۀ غفلت را از دیده ات کنار زدیم در نتیجه دیده ات امروز بسیار تیزبین است. در آن روز چشم تیز می‌شود نه اینکه لزوماً چیزی عوض شود؛ انسان در یک سختی و شدتی واقع میشود که بقیۀ سختیها را احساس نمیکند. در آن حالت چشمش تیز می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕سخت ترین لحظه 📜يَا لَهَا مِنْ سَاعَةٍ مَا أَشْجَى مَوَاقِعَهَا مِنَ الْقُلُوبِ حِينَ مُتزَ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِير) » چقدر این ساعت شدید و سخت است. آن لحظه ای که میخواهند بین بهشتیها و جهنمی ها تمییز قائل شوند، سنگین ترین لحظه است. همه سختی ها و شدتهای قبلی یک طرف و این آخرین موقف یک طرف. در این موقف به انسان میگویند که تو جهنمی هستی یا بهشتی! یعنی تا آن لحظه هنوز برای انسان بهشتی یا جهنمی بودن روشن نشده است. البته عده محدودی هستند که از همان ابتدا، انتهای مسیرشان روشن است ولی نسبت به عموم مردم این طور نیست. در موقعیتی که برای دوره ای از عمر قرار است تکلیفمان روشن شود مثل جواب کنکور یا اشتغال به یک کار مهم یا ازدواج یا غیره، آن لحظه چقدر برایمان هیجان انگیز و سخت است! یا حتی جواب آزمایش یک بیماری مهلک؛ همۀ اینها مربوط به دورانی از عمر و چند سال از آن است در حالی که این لحظه قیامت مربوط به ابدیت انسان است. لذا فرمود: «مِنْ مِثْلِ هَذَا فَلْيَهْرُبِ الْهَارِبُونَ»‌‌‌‌؛ هر کس میخواهد از سختی فرار کند، باید از این لحظه فرار کند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️مراتب ارتباط با خداوند 🔸 یک چیز ساده ای که حضور قلب در نماز ایجاد میکند این است که انسان حین نماز حالت تخاطب داشته باشد. ما معمولاً در نماز حالت غیبت داریم؛ یعنی اگر خداوند را هم صدا می‌زنیم یا با او راز و نیاز می‌کنیم، با حالت غیبت راز و نیاز می‌کنیم و او را دور می‌بینیم. در قرآن گاهی خدا را به صورت غایب گاهی به اسم ظاهر گاهی به صورت مخاطب و گاهی فوق اینها مورد خطاب قرار میدهد؛ مثلاً (أَنَّ اللهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ؛ خداوند میان آدمی و دلش حایل می‌شود) ؛ این بیان آخرین مرتبه ارتباط است. خداوند از خود انسان به انسان نزدیکتر است. اگر انسان در نماز خود حالت مخاطب داشته باشد و احساس تخاطب کند، حضور قلب در نماز حاصل می‌شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ فرج شخصی، فرج عمومی 🔸 اینکه می‌فرماید: «لَيُصْلِحْ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خداى تبارك و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق می‌کند، این طور نیست که گفته شود با توجه به همهٔ وقایعی که برای ظهور حضرت گفته شده، امر ظهور خیلی طول می‌کشد، بلکه همهٔ این وقایع در یک شب امكان تحقق دارد. اگر کسی این چنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق میشود و غیبت از او برداشته میشود؛ هر چند فرج عمومی در نظام عمومی، دائر مدار نیاز وحاجت عمومی است. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ ایمان، مانع عذاب دائمی 🔸 رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند : «لَا يَدْخُلُ النَّار مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ إِیمَان»؛ اگر ذره ای ایمان در قلب کسی باشد قطعاً نجات پیدا خواهد کرد و در آتش داخل نخواهد شد. قبلاً بحث کردیم که وقتی انسان می می‌میرد، اگر عناد و کفر در وجودش تثبیت و ملکه نشده باشد، این کفر رو به ضعف می‌رود. تا وقتی انسان در دنیاست، عناد و کفر توسط اعمال سيئه او دائماً تقویت می شود، ولی وقتی از دنیا خارج شد، دیگر با اعمال سیئه امداد نشده و چون مطابق هستی و وجود نیست، رو به ضعف می رود. از طرف دیگر حقایق و وقایع و فشارها و مطهرات قیامت باعث می شود عوارض وجودی انسان زائل شود، تا به جایی میرسد که ذره ای از ایمان در ترازوی وجود او غلبه پیدا می‌کند و وارد آتش نشده، بلکه وارد بهشت می شود. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢ 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ بی اعتنایی به یک مؤمن، بی اعتنایی به همۀ مؤمنان در روایت می‌فرماید: «أَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ اصحابنا اسْتَعَانَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ فِي حَاجَةٍ فَلَمْ يُبَالِغْ فِيهَا بِكُلِّ جُهْدِهِ» کسی که از یکی از برادرانش کمک می‌خواهد و او با تمام وجودش قدم برنمی‌دارد، تعبیر: «بِكُلِّ جُهْدِهِ» یعنی با تمام توانش قدم برندارد، «فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُؤْمِنِينَ- قَالَ أَبُو بَصِيرٍ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا تَعْنِي بِقَوْلِكَ وَ الْمُؤْمِنِين»؛ یعنی به خدا و رسول او و سایر مؤمنان خیانت کرده است. بعد ابوبصیر می‌پرسد: اینکه فرمودید به همۀ مؤمنان خیانت کرده است چه معنایی دارد؟ حضرت ع فرمود: به این جهت است که این فرد وصل به ولایت ما است و ولایت ما هم موصول به ولایت الهی است و این رابطۀ ولایی، یک رابطۀ واقعی است. لذا می‌فرماید: «قَالَ مِنْ لَدُنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع» این فرد در این عدم اجابت، از اولین مرتبۀ ایمان، «إِلَى آخِرِهِمْ‏» تا آخرین مؤمن، به همۀ اینها خیانت کرده است، چرا که خیانت به رابطۀ ولایی بین مؤمنان کرده و رابطۀ ولایی، زمانی نیست، از اولین رتبۀ وجودی ایمان تا ضعیف‌ترین و آخرین مرتبۀ وجودی زمانی ایمان را شامل است. نشان می‌دهد که اصلاً این رفع حاجت، فقط رفع حاجت نیست، بلکه استحکام یک رابطۀ حقیقی انسانی ایمانی است؛ یعنی ولایت وجودی بین مؤمنان را به یک حقیقت واحد سوق می‌دهد و آن را تحکیم می‌کند. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ تاثیر کوتاهی در حق یک مؤمن در کمالات سایر مؤمنان باور به اینکه رابطۀ ایمانی بین همۀ مؤمنان یک حقیقت واحد است، باور سختی است. چون ما جزءجزء و به صورت منفصل به روابط می‌نگریم، فهم و باور به حقیقت رابطه‌های ولایی و رابطه‌هایی که با یکدیگر داریم و فهم اینکه این ارتباط ولایی همگانی چه پشتوانۀ عظیمی در رابطۀ معنوی و روحیۀ انسان ایجاد می‌کند، خیلی برایمان سخت است. اگر ما در این رابطه، به تعبیر مادی، در معرض انرژی‌های مثبت قرار گرفتیم و رصد همۀ انرژی‌های مثبت برای ما محقق ‌شد، همۀ آنها مثل یک شبکه‌ای می‌ماند که ما را صید می‌کند و بالا می‌برد. با این توضیح، در این رابطه اگر یک نفر کوتاهی کند و وظیفۀ خود در قبال سایر مؤمنان را انجام ندهد، یک رتبه انسان را کمتر بالا برده است و به همین نسبت، انسان از او طلبکار می‌شود که چرا تو کوتاهی کردی و مرا بالاتر از این نبردی. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد نهم؛ ملاقات با اعمال ١ (در دست انتشار) 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ نقش ولایت بین مؤمنین در قرب الهی 🔻اعمال انسان گسسته است مگر اینکه رابطۀ ولایت در اعمال برقرار باشد. ولایت مانند نخ تسبیحی است که اعمال را به یکدیگر مرتبط می‌کند و یک حقیقت واحد از آنها می‌سازد. 🔸 دوستی در راه خدا نزدیک‌ترین حقیقتی است که قابلیت ولایت را در وجود انسان ایجاد می‌کند. اگر کسی دنبال این است که کاری کند تا به حقیقت ولایت نزدیک شود، راهش دوستی در راه خداست. 🔸 دوستی‌های خداییِ بین مؤمنان، در حقیقت زدن وزنه‌ای از محبت و ولایت است که انسان را برای زدن وزنۀ بالاتر -که محبت ولایت امام است- آماده می‌کند. 🔸 اخوت و ولایت بین مؤمنان، نازلۀ ولایت امام معصوم است. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد نهم؛ ملاقات با اعمال ١ (در دست انتشار) 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ عمل خوبت را فراموش کن 🔻کسی که خودش اعمال صالحش را ثبت کند، خیلی ضرر کرده است؛ زیرا غیر از اینکه وقتی خودش در ذهنش یادداشت کرد، ممکن است هر از گاهی یادش بیاید و شاید با یاد آمدن آن شیطان تصرف در خراب شدنش بکند. اما عمل صالحی که انجام شد و فراموش شد، از دست تصرف شیطان هم در امان است. البته عمل ناصالح خلاف این است. گاهی انسان باید یادش بماند تا قدرت توبه پیدا کند و از آثار آن ترسان باشد و به دنبال جبران برآید. 💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی 📚 جلد دهم؛ ملاقات با اعمال 2 (در دست انتشار) 🆔@ta_abad_zendegi 🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegiاگر
🔰 بحمدالله جلد نهم از مجموعه تا ابد زندگی، (شرح احادیث کتاب بحارالانوار) از چاپ خارج شد. 📚جلد نهم با عنوان "ملاقات با اعمال ١ " حاوی این مباحث و بیش از اینهاست : - اوصاف و حقیقت مواقف قیامت - حقیقت اعمال و نقش آن در سعادت و شقاوت انسان - صفوف امت ها در قیامت - احوال مجرمان در قیامت - احوال پرهیزکاران در قیامت و... قیمت روی جلد ٢٩۵/٠٠٠ تومان ⭕ تخفیف ٢۵ درصد 👈 قیمت ٢٢۵ هزار تومان ثبت سفارش از طریق؛ 👤 @admin_ravaasi 🆔 @ta_abad_zendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی با معارف قیامت به شدت در دنیای ما تأثیر گذار است به دلیل اینکه .... @ta_abad_zendegi