eitaa logo
تا ابد زندگی
897 دنبال‌کننده
366 عکس
81 ویدیو
0 فایل
🔴معارف کاربردی با نگاه عمیق به مرگ و حیات برزخی و عالم قیامت 👤 ارتباط با ادمین @admin_ravaasi ‌ ⭕آدرس دیگر صفحات ما https://zil.ink/ravasii ✅ آثار حجت‌الاسلام عابدینی؛ حول احادیث کتاب الموت و المعاد بحارالانوار ‌ 🔸 مؤسسه مطالعات اسلامی رواسی
مشاهده در ایتا
دانلود
تولدی دیگر - جلسه دوازدهم.mp3
16.18M
1️⃣ دوازدهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه دوازدهم: تفاوت های اساسی سه عالم(دنیا، برزخ و قیامت) با یکدیگر چیست؟ قوانین و احکام حاکم بر آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی هفتم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️ بلاهای جمعی مانند سیل، زلزله و بیماری های همه گیر چه ارتباطی با نظام تطهیر و پاکسازی دارند؟ 🔆 همان طور که گفتیم مومنین در نظام تطهیر قرار می گیرند که از همین دنیا شروع می شود. مومن در این نظام باید به وسیله ی بلایای دنیوی و اخروی پاک شود تا بتواند وارد بهشت ابدی شود. ❇️ هرچه ایمان بیشتر باشد، سرعت تطهیر نیز بالاتر است. البته گاهی این بلایا جهت افزایش صبر و شکرگزاری مومن، و در یک کلام امتحان او رخ می دهد. 🔰این نظام تطهیر را در مورد کافر هم داریم البته به صورت معکوس، یعنی تلاش می شود که کافر از خوبی هایش پاک شود. 🔶 پس می توان گفت، مرگ مومن دو حالت دارد، سخت و آسان: 🔸در مرگ سخت؛ به خاطر گناهانی که انجام داده ابتدا توسط بلایا پاک می شود و سپس از دنیا می رود. 🔸در مرگ آسان؛ هیچ گناهی ندارد که نیاز به تطهیر داشته باشد. 🔷 مرگ کافر نیز دو حالت سخت و آسان دارد: 🔹مرگ سخت؛ به خاطر همه ی گناهانی است که مرتکب شده و عذاب او از زمان مرگش شروع می شود. 🔹در مرگ آسان؛ خداوند عادل، به خاطر حسناتی که انجام داده مرگ آسانی برای او رقم می زند، اما بعد از آن وارد عذاب می شود. 💟 حدیث قدسی داریم که خداوند فرمود: من در هیچ چیز تردید نکردم مگر به اندازه تردید در قبض روح مومنین. ✳️ در این حدیث، علت تردید خداوند این است که چون مومن، مردن را دوست ندارد، خداوند هم دوست ندارد این کار را انجام دهد و این نشانه ی عشق و محبت معبود به فرد مومن است. 🔅در این حالت، خداوند دو ملک مُسخِّیه و مُنْسِیه را می فرستد و به کمک این دو بوی خوش، مومن راضی می شود و اراده ی خدا هم به آنچه مومن دوست می دارد تعلق می گیرد. ⬅️آسانی موت مومن نیز می تواند به علت بعضی از اعمال او باشد. مانند صله ارحام، زیارت امام حسین (ع)، تلاوت سوره ی یس و صافات بالای سر محتضر، و خواباندن محتضر در مصلای نمازش. ❎ به علت ستاریت خداوند بنا نیست که ما در دنیا از روی نحوه ی موت اشخاص، بفهمیم چه کسی مومن یا کافر بوده است. وقتی بلایی نازل می شود، برای یک عده عذاب است و برای یک عده رحمت. مثلاً اگر در یک شهر، همگی طاعون بگیرند و بمیرند، این بلا برای کافران، عذاب و برای مومنان آن رحمت است. ✴️ اساساً سختی و راحتی که ما می بینیم با سختی و راحتی که محتضر می بیند نیز متفاوت است. مثلاً می بینیم شهید در خون خود می غلتد. فکر می کنیم چقدر سختی می کشد در حالی که او در دریای رحمت خدا غرق است. 📌گاهی خدا به ملک الموت دستور می دهد جان مومن را راحت بگیرد، به همین جهت، او یکباره جان مومن را نمی گیرد و جانش را کم کم از او می ستاند. @ta_abad_zendegi
جلسات نظام اندیشه اسلامی حجت الاسلام و المسلمین عابدینی به سرفصل جذاب معاد رسید. این دروس به درخواست ایجاد سرفصل در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در حال برگزاری است. ساعت 12:15 الی 13 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 لینک هیأت آنلاین با ترافیک رایگان @ta_abad_zendegi
✏خلاصه ی جلسه ی هشتم 🔆 طرح رمضانه ی ✳️نظام پاداش و عقاب خداوند برای مومنان و غیر مومنان به چه صورت است؟ (یک) 🔰"وَ الذّینَ امَنوا و عَملوا الصَّالحات خَالدین فیها" با توجه به این آیه، ایمان به همراه عمل صالح، موجب خلود در بهشت می شود. اگر کسی ایمان داشته باشد و صفاتی چون حسد، کبر و عجب، تا لحظه ی مرگ در او باقی بماند، بعد از تطهیر در برزخ، پاک می شود و خالد در بهشت می گردد چون این صفات رذیله در او ذاتی نشده است و در حقیقت این ذات ایمانی اوست که او را بهشتی می کند. 🔅رسول اکرم (ص) می فرمایند: قسم به کسی که مرا به حق، مبعوث کرد، کسی که موحد باشد ابداً وارد جهنم نمی شود. ❇️ به همین منظور، بر طبق روایات متعدد، ما نمی توانیم از مومن گناهکار و شیعیانی که اهل فسق و فجور هستند برائت بجوییم چرا که آنها در لایه های ذاتی از یک کافر درست کار، برتر هستند و ما باید از عمل آنها برائت بجوییم نه خود آنها. ✴️ توحید در واقع همان ایمان به خدا، پیامبر و ائمه است و خداوند به پذیرش و اطاعت از ولایت امر فرموده و توحید منهای ولایت می شود همان "شیطان". ✨در بحث پذیرش ولایت می توانیم اشاره کنیم به حدیثی از امام رضا(ع). آن زمان که ایشان وارد نیشابور شدند تعدادی از بزرگان آنجا از ایشان درخواست روایتی نافع را کردند که ایشان حدیث سلسله الذهب را بیان فرمودند: 👈🏻 کلام لا إلهَ إلّا اللّهُ، دژ و حصار من (خدا) است پس هرکس به دژ و حصار من داخل شود از عذاب من امنیت خواهد یافت و این شروطی دارد و من (علی بن موسی الرّضا) یکی از آن شرط‌ ها هستم. 🔹و به فرموده امام صادق (ع): چیزی (ایمان) در قبل سبب سعادت نمی شود مگر ثابت شده باشد. پس اگر فرد، ولایت را با دل و جان نپذیرفته باشد، می توان گفت که او ایمان نیاورده است. ❓از کجا بدانیم اقل مرتبه ایمانی را دارم؟ 💭 زمانی که با انجام یک کار خوب، خوشحال می شوید (البته خوشحالی از جهت انجام حسنه نه از جنس عجب و تکبر) و یا زمانی که گناهی انجام می دهید پشیمان می شوید؛ این یعنی از داشتن اَقل ایمان برخوردارید. ❎ اما درست است که الان ما مومن هستیم ولی معلوم نیست که ده سال بعد هم در ایمان خود باقی بمانیم! ✳️ وقتی رسول اکرم، از آینده و نحوه ی شهادت امام علی (ع)، ایشان را باخبر کردند، امام اولین سوالی که از حضرت پرسیدند این بود که آیا آن زمان در ایمان خود پابرجا هستم؟ که پیامبر پاسخ دادند: بله. 🔹پس زمانی که این نگرانی را امام علی (ع) دارند، یعنی ما هم همیشه باید نگران آینده ی خود باشیم. @ta_abad_zendegi
🔰آیا می دانستید همه ی انسان ها، چه مومن و چه کافر، در لحظه ی مرگ امیر المومنین ع را می بینند. دلیل این مشاهده چیست؟ 💠پاسخ: همه ی حضرات معصومین (علیهم السلام) و به ویژه امیرالمومنین (ع) نماد کامل حق و حقیقت هستند. ✳️یعنی اگر بخواهیم تمام حق را یکجا به نمایش در بیاریم، می شود مولا امیرالمومنین (ع) هر یک از انسان ها به نسبتی که به حق و حقیقت نزدیک یا دور باشند، به امیرالمومنین نزدیک یا دور هستند. ⚜از آنجا که لحظه ی مرگ به نوعی لحظه ی جمع بندی هر انسان در نسبتش با حق و حقیقت است، همگی امیرالمومنین (ع)، که میزان حق و حقیقت است، را مشاهده می کنند و هر چه قدر که بیشتر به حق نزدیک باشند، به امیر المومنین (ع) محبت بیشتری دارند و هر چه از حق دور باشند، با ناخشنودی و بغض با حضرت برخورد می کنند. ✴️ممکن است کسی تا به حال اسم امیرالمومنین (ع) را هم نشنیده، اما در دنیا به دنبال جریان حق بوده باشد. ❇️در نتیجه در لحظه ی مرگ می بیند که آن حقی که به دنبال آن می گشته همان امیرالمومنین (ع) است، در نتیجه با ایمان و محبت به او از دنیا می رود. 🔴و یا خدایی نکرده به عکس کسی به اسم شیعه ی امیر المومنین (ع) بوده، اما در دنیا به روش دشمنان ایشان عمل می کرده. چنین کسی هنگام مرگ وقتی با امیرالمومنین (ع) مواجه می شود، می بیند که با حضرت ارتباطی نداشته و چه بسا با بغض حضرت از دنیا برود.‼️ @ta_abad_zendegi
🔆 🗓 سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ساعت ۱۴ الی ۱۴:۴۵ با موضوع: ❇️ فصل سوم: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه سیزدهم: ویژگی های خاص عالم آخرت چیست؟ چگونه می‌ توانیم خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم؟ 🔸با ارائه حجت الاسلام حاجی پور 💢در اینستاگرام به صورت زنده و در اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi @ta_abad_zendegi https://instagram.com/ta_abad_zendegi https://instagram.com/ostadabedini
تولدی دیگر - جلسه سیزدهم.mp3
14.2M
1️⃣ سیزدهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه سیزدهم: ویژگی های خاص عالم آخرت چیست؟ چگونه می توانیم خود را برای مواجهه با آن آماده کنیم؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
🔆 🗓 چهاردهمین جلسه از سلسله جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد شنبه ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۴ الی ۱۴:۴۵ با موضوع: ❇️ فصل سوم: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه چهاردهم: ویژگی های خاص عالم برزخ چیست؟ سوال قبر دقیقا به چه معناست؟ 🔸با ارائه حجت الاسلام حاجی پور 💢در اینستاگرام به صورت زنده و در اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi @ta_abad_zendegi https://instagram.com/ta_abad_zendegi https://instagram.com/ostadabedini
تولدی دیگر - جلسه چهاردهم.mp3
12.06M
1️⃣ چهاردهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه چهاردهم: ویژگی های خاص عالم برزخ چیست؟ سوال قبر دقیقا به چه معناست؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
🔆 🗓 پانزدهمین جلسه از سلسله جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۱۴ الی ۱۴:۴۵ با موضوع: ❇️ فصل سوم: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه پانزدهم: ارتباط اعمال فرازمانی ما با عالم برزخ چیست؟ 🔸با ارائه حجت الاسلام حاجی پور 💢در اینستاگرام به صورت زنده و در اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi @ta_abad_zendegi https://instagram.com/ta_abad_zendegi https://instagram.com/ostadabedini
🔶لایو مشترک در دو صفحه تا ابد زندگی و گروه نفحات در اینستاگرام و اسکای روم 🔰با موضوع: چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما 💠با حضور حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد استاد حوزه و دانشگاه و محقق عرفان اسلامی ❇️دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۲۲ در اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi در اینستاگرام: https://instagram.com/ta_abad_zendegi @ta_abad_zendegi @nafahat_eri
📣 گفتگوی زنده با استاد امینی نژاد پیرامون برنامه ی 🔸️ساعت ۲۲ امشب 📱در صفحه ی اینستاگرام تا ابد زندگی و اسکای روم آدرس برگزاری جلسه در پیام پین شده☝️☝️
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما.mp3
21.58M
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ در صدا و سیما ▫️لایو مشترک دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما" برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند. ▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شود - نظرات اهل معرفت نسبت به مرگ و مسائل پیرامونی آن و نیز تجربیات تجربه‌گران بررسی شد. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه 💿 حجم: ۲۰ مگابایت @ta_abad_zendegi
🔻 گفتگوی زنده صفحه تا ابد زندگی با استاد امینی نژاد در مورد برنامه زندگی پس از زندگی https://v-o-h.ir/?p=12552 @ta_abad_zendegi
🔰نکاتی از جلسه گفتگو با استاد امینی نژاد پیرامون تجربه های نزدیک به مرگ 📍در تجربه های نزدیک به مرگ دقیقا چه اتفاقی برای انسان می افتد؟ تفاوت آن خواب و مرگ قطعی چیست؟ راز اصلی این تجربه ها بحث انصراف از عالم ماده و طبیعت و یک نوع مفارقت از عالم ماده است، ارتباط با عالم ماده ما را در حجاب قرار می‌دهد، ارتباط ما با عالم ماده موجب فراموشی گذشته ما پیش از تولد در عالم ذر شده است، همانطور که بسیاری از خواب‌های خود را فراموش می‌کنیم و علت آن ارتباط با عالم ماده است. عالم خواب را اگر توجه کنیم،آنچه به عنوان مرگ اختیاری اهل معرفت مطرح است، این افراد همان حالاتی را خواهند داشت که انسان در زمان مرگ تجربه خواهد کرد، حتی کسانی که نزدیک به مرگ می‌شوند چون دچار احتضار هستند و از بدن در حال جدا شدن هستند چیزهایی فراتر از عالم ماده را درک می‌کنند و می‌بینند، البته احتضار هم مراتبی دارد و آنچه افراد پس از مرگ دریافت دارند افراد محتضر نیز دریافت می‌کنند. همانطور که در نظام هستی بخشی از عالم به عنوان عالم مثال و وجود موجوداتی همراه با رنگ و اندازه و چهره است در وجود ما نیز بخشی به نام مثال متصل که تحت تصرف ما است مانند خیال‌پردازی هایی که داریم، وقتی خوابیم انصراف خیلی ضعیفی صورت می‌گیرد که دخالت مثال متصل ما در این حالت زیاد است و هرقدر این انصراف بیشتر شود دخالت مثال متصل یا خیال ما کمتر خواهد شد تا اوج آن که انقطاع کامل و مرگ حقیقی است. @ta_abad_zendegi
🔰امیر المومنین (علی) علیه السلام: ای مردم! این روز(عید فطر) شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیاد به روز قیامت دارد. "امالی شیخ صدوق-صفحه ۱۰۱" @ta_abad_zendegi
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - ▫️در پی درخواست‌های مکرر سروران گرامی، نشست دوم برنامه چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ با موضوع پاسخ به سوالات ▫️این برنامه به صورت لایو مشترک در دو صفحه مؤسسه نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام و نیز صفحه رواسی در اسکای‌روم به آدرس ذیل پخش می‌شود؛ ▫️Instagram.com/ta_abad_zendegi ▫️skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi ⏱ زمان: دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ 🔴لطفا سوالات خودتون رو در اینستا مطرح کنید. @ta_abad_zendegi
🔸ادامه جلسات آنلاین درس انسان شناسی قرآنی استاد عابدینی (جلسه 15 به بعد) 🔆 با موضوع: مرگ و معاد 🔻از امروز « دوشنبه ٢٧ اردیبهشت ١۴٠٠ » 🔻هر روز ساعت ١٢ بصورت پخش زنده برگزار خواهد شد. 🔴 پخش آنلاین در دو بستر آپارات و هیئت آنلاین 👇 🌐 www.aparat.com/howzeolumeeslami/live 🌐 http://heyatonline.ir/heyat/3054 👌لینک هیأت آنلاین با ترافیک کاملا رایگان 🔸 @ta_abad_zendegi
🔰چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - ▫️در پی درخواست‌های مکرر سروران گرامی، نشست دوم برنامه چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ با موضوع پاسخ به سوالات ▫️این برنامه به صورت لایو مشترک در دو صفحه مؤسسه نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام و نیز صفحه رواسی در اسکای‌روم به آدرس ذیل پخش می‌شود؛ ▫️Instagram.com/ta_abad_zendegi ▫️skyroom.online/ch/m.hajipour/ravasi ⏱ زمان: دوشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۱ @ta_abad_zendegi
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ - نشست دوم.mp3
37.74M
🔰 چالش‌های معرفتی مواجهه با تجربه‌های نزدیک به مرگ - نشست دوم ▫️لایو مشترک دوم دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ"برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند. ▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شد - توضیح مختصری از مباحث جلسه قبل ارائه شد و سپس جناب استاد امینی نژاد به پاسخ پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پرداختند. ⏱ زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه 💿 حجم: ۴۰ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri @ta_abad_zendegi
تولدی دیگر - جلسه پانزدهم.mp3
10.7M
1️⃣ پانزدهمین جلسه از سلسه جلسات شرح مقالات تدریس استاد عابدینی با موضوعات موت و معاد ❇️ فصل سه: ارتباط سه عالم دنیا، برزخ و آخرت ✳️ جلسه پانزدهم: ارتباط اعمال فرا زمانی ما با عالم برزخ چیست؟ ✏با ارائه حجت الاسلام حاجی پور @ta_abad_zendegi
🔰خلاصه جلسه دوم چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ 💠استاد علی امینی‌نژاد در نقد و بررسی برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" به ارائه نظرات خویش نسبت به این برنامه پرداختند؛ برنامه تلویزیونی "زندگی پس از زندگی" از برنامه‌های موفق صدا و سیماست که تاثیرات مثبت به روی مردم گذاشته است لذا توجه کنیم که نقد امروز ما، نشانه اهمیت‌دادن به برنامه و نقدی همدلانه است. ما از موضوع دینی و اسلامی باید فضا را روشن کنیم که چه موضعی در مورد تجربه‌های نزدیک به مرگ داشته باشیم لذا این که برخی عزیزان نقد کلی کرده‌اند و برنامه را تماما نفی کرده‌اند، درست نیست. حرف اصلی این برنامه را نمی‌شود انکار کرد. از لحاظ عقلی، دینی و عرفانی، اصل مسأله ثابت شده است. یکی از برکات برنامه این بود که توجه داد به این که انسان در این عالم ماده منحصر نشده است؛ انسان حقایق تجردی دارد، عالم غیب وجود دارد و هست. یکی از نکات مثبت دیگر برنامه، پرداختن به مساله غیب است که در دل این برنامه تواتر از غیب شکل گرفت. ایمان به غیب در بسیاری از مخاطبین این برنامه بیشتر شد. توجه کنیم که مسأله ازدیاد ایمان منحصر در قرآن و روایات نیست و همین برنامه‌ها هم می‌تواند ایمان به آخرت را در مردم تشدید کند. در میان علمای ما هم افرادی بودند که به دنبال جمع‌آوری این قبیل مشاهدات از غیب بوده‌اند تا نتایج علمی از آن بگیرند مثل کاری که شیخ اشراق انجام می‌دهد. البته سطح کار شیخ اشراق بسیار بالاتر و عمیق‌تر است. نکته اصلی، انصراف از عالم ماده است که باعث می‌شود انسان بی آن که به مرگ طبیعی بمیرد، از عالم ماده خارج شود. پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: "موتوا قبل ان تموتوا" تفاوت کسانی که مرگ اختیاری دارند با تجربه‌گرها در این است که اگرچه هر دو قیامت صغرای انفسی برایشان رخ می‌دهد اما در مرگ اختیاری شخص با اراده شخصی از عالم ماده منصرف می‌شود و نه به صورت قهر و اجبار. عالم مثال و برزخ، لایه‌ها و مراتب بسیاری دارد؛ از لایه‌های نزدیک به عالم ماده تا لایه‌های نزدیک به عالم عقل. تجربه‌گرها لایه‌های نزدیک به عالم ماده و مرز ورود به عالم مثال را تجربه کرده‌اند. در تجربه‌گرها انصراف کامل از عالم ماده رخ نداده است لذا اساسا این مرگ نیست که بعد سوال شود پس حضرت عزرائیل را چرا ندیدند یا سکرات موت را چرا نداشتند؟ این‌ها به دلیل انصراف جزئی از عالم ماده، غیب را دیده‌اند و مرگ به معنای انصراف کامل از عالم ماده برایشان رخ نداده است. پس توجه کنیم که اصلا در این جا مرگ رخ نداده است! هر کس با تهذیب نفس و سیر و سلوک می‌تواند به شکل اختیاری از عالم ماده منصرف شود و غیب را ببیند. پس تجربه تجربه‌گرها اولا کشف صوری است، ثانیا در طلیعه ورود به عالم مثال، ثالثا محدود به شخص است و نه همه انسان‌ها، رابعا قهری و اجباری است و نه از سر سیر و سلوک، خامسا ناظر به وجهی از وجوه عالم مثال است و نهایتا این نوع از انصراف از عالم ماده کمال و سعادت محسوب نمی‌شود. در عین حال که برنامه "زندگی پس از زندگی" برنامه خوبی است اما مراقبت‌ها باید باشد که منجر به پلورالیزم عملی، اخلاقی و اعتقادی نشود. این که شخص مقید به شریعت نباشد و در عین حال ببیند در عالم غیب با او خوب برخورد شد و بعد نتیجه بگیرد که پس دلت پاک باشد، خطری است که متوجه همگان است. در جواب باید گفت اولا مرگ رخ نداده است، ثانیا بحث اهل نجات و اهل حق خلط شده است. تفکیک اهل حق و اهل نجات مهم است. کافر هم ممکن است غیب را ببیند و با روی خوش با او برخورد کنند اما اگر چنین باشد از باب اهل نجات بودن اوست، نه این که او اهل حق و سعادت است. ضمن این که باید مجددا توجه کنیم که مرگ رخ نداده است! استنتاج کلی از دریافت‌های جزئی تجربه‌گرها ولو حق باشد، خطاست و ممکن است منجر به پلورالیزم اعتقادی، اخلاقی و عملی شود. در تجربه تجربه‌گرها خلیط‌ها زیاد است. فرهنگ شخص، عقاید شخص، مزاج شخص، تفکرات و خیالات شخص همه تاثیرگذار است و حق و باطل در هم آمیخته است. این که مثلا شخص حضرت عباس علیه‌السلام را در عالم برزخ بدون دست دیده است به خاطر همین است که در دنیا می‌دانسته که ایشان بی‌دست به شهادت رسیده‌اند. لذا در آن جا هم ایشان را بدون دست دیده‌اند، حال آن که حقیقت حضرت در عالم غیب فرای این مطالب است. باید استحکام علمی خاص در برنامه وجود داشته باشد و گروه علمی بزرگی از حوزه و دانشگاه پشت برنامه باشد که در برنامه، فضای نخبگانی ایجاد شود. @ta_abad_zendegi
صوت 1.mp3
5M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️بسیاری تجربه گران می گویند که موارد زیر را تجربه کرده اند، معنای این مشاهده ها چیست؟ ۱. تونل تاریک که به نور ختم می شود ۲. مرور زندگی ۳. رنگ های زیبا و زنده ۴. تناسخ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی(2).mp3
2.14M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا همه ی تجربه گران یک حقیقت را می بینند یا هر کس حقیقت را به اندازه ی ظرفیت خودش مشاهده می کند؟ آیا ممکن است کسی واقعا امام حسین ع یا حضرت عباس ع را ببیند ولی هر کس به شکل خاصی ببیند و مشاهدات از یک حقیقت، متفاوت باشد؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi
گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی(۳)(5).mp3
1.21M
🔰گزیده ای از نشست دوم بررسی ابعاد معرفتی برنامه زندگی پس از زندگی ❇️آیا رسمیت دادن به بیان تجربه های نزدیک به مرگ توسط افراد مختلف و نا آشنا با معارف دینی، سبب برداشت های گوناگون و بدون دلیل و سند از دین نمی شود؟ استاد امینی نژاد(پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی) در این صوت به پرسش بالا پاسخ داده اند. @ta_abad_zendegi