❓❓❓س: 124
🌺- آيا مىتوان گفت كه تعدّد زوجات در إسلام خيانت است؟
ج- احتمال مزبور ناشى از عدم توجّه به مصالح واقعى است كه در إسلام نسبت به حقوق زن و مرد ملاحظه شده است.
🍀استفتاءات(امام خمینی)ج۳ص:۱۲۶🍀
🌴 @taadodzojat🌴
❌شبهه هوسران بودنِ مردی که چند همسر دارد❓❓❓
🧐امروزه به مردی که چند همسر دارد هوسران میگویند و تنها دلیلشان اینست که در اسلام آدم ذوّاق(کسیکه هدفش کامجویی و چشش زنان مختلف است) مورد لعن واقع شده است
🔑در جواب باید گفت آنچه در روایات آمده است(مذّاق مطلاق) است یعنی کسیکه بدون دلیل زن میگیرد و طلاق میدهد
💓واما متن روایت:
مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ ص بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا فَعَلْتَ امْرَأَتَكَ قَالَ طَلَّقْتُهَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ
قَالَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ (قَالَ ثُمَّ إِنَّ الرَّجُلَ تَزَوَّجَ فَمَرَّ بِهِ النَّبِيُّ ص فَقَالَ تَزَوَّجْتَ فَقَالَ نَعَمْ ثُمَّ مَرَّ بِهِ فَقَالَ مَا فَعَلْتَ امْرَأَتَكَ قَالَ طَلَّقْتُهَا قَالَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ قَالَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ)[10] فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ أَوْ يَلْعَنُ كُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ كُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاءِ
🇮🇷یعنی حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم از مردی عبور کرد و فرمودبا زنت چکار کردی عرض کرد طلاقش دادم فرمود آیا بدون اینکه بد باشد طلاق دادی؟عرض کرد بلی ظاهرا بار دیگر این مرد ازدواج کرد وبدون دلیل طلاق گرفت حضرت رسول صلی الله علیه وآله سلم فرمودند خداوند عز وجل مبغوض میدارد و یا لعنت میکند هر ذواق از مردان و زنان را یا در روایت دیگر میفرماید خداوند عز و جل مبغوض میدارد هر مطلاق ذوّاق را
👈نتیجه اینکه در روایات به کسانیکه مسؤليت چند همسر را برعهده گرفتند هوسران گفته نمیشودهوسران و ذوّاق کسی است که حتی مسولیت یک زن را بر عهده نمیگیرد و او را طلاق میدهد و سراغ دیگری میرود
♦️آری اگر مردی چند همسر اختیار کرد و رعایت عدالت واجب را نکرد و بعضی از زنانش را کالمعلّقه رها کند چنین مردی مرتکب حرام شده و مورد نکوهش است اما در فرهنگ اسلامی به او هوسران نمیگویند.
🌴@taadodzojat🌴
🌺جابر بن يزيد جعفى گويد: امام باقر عليه السّلام بمن فرمود:
خداوند تبارك و تعالى براى زنان غيرت نصيب نكرد و آن را براى مردان خواست و بآنان داد زيرا او براى مردان چهار زن آزاد بعقد دائمى را حلال فرمود و هر چه از كنيز مالك شوند،
ولى براى زنها بيش از يك همسر قرار نداده، و اگر كسى را انباز شوهر خود گيرد خداوند عزّ و جلّ او را زانيه خواند،
و جز اين نباشد كه زنانى كه ايمان استوارى به صحّت احكام اسلام ندارند بتعدّد زوجات مردان غيرت ورزند، و أمّا زنان مؤمنه رشك نبرده بحكم راضى هستند.
🌷ترجمه من لایحضره الفقیه ج۵ ص۹۴ حدیث۴۵۴۳🌷
🌴 @taadodzojat🌴
🔴🔴فائده چهارم:کثرت فامیل🔴🔴
یکی دیگر از فواید ازدواج اینست که انسان دارای خویشاوندان فراوانی میشود.این یک امریست که در نظر عقلا مطلوب است
سپس صاحب کتاب مهذب آیات و روایاتی می آورند که مناسب فایده چهارم نیست مثل آیه شریفه (وجعلها كلمة باقية في عقبه)یعنی ابراهیم علی نبیّنا و آله و علیه السلام کلمه توحید را کلمه پاینده ای در نسلهای بعد از خود قرارداد
🌴 @taadodzojat🌴
🔴🔴فایده پنجم:مبارزه و ریاضت نفس🔴🔴
فایده دیگر ازدواج اینست که موجب میشود
1⃣انسان در برابر نگهداری خانواده به جهاد و مبارزه و ریاضت نفس بپردازد و
2⃣همچنین در برابر اخلاق زنان و اذیت آنها صبر کند
3⃣و بدنبال اصلاح زنان
4⃣و تربیت فرزندان باشد
5⃣ و کوشش در کسب حلال داشته باشد.
هر یک از این کارها فضیلت فراوانی دارند
اصولا راحتی در دنیا معنا ندارد و این دنیا فناشدنی هست
همچنین کمک الهی به اندازه نیاز انسان نازل میشود
پس بهتر است بدنبال برپا داشتن سنت رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم باشیم که درش خوشی زندگی و کثرت اولاد و فامیل و مجاهده نفس هم هست.
🥀در روایتی آمده:
مَن باتَ كالاًّ في طَلَبِ الحَلالِ باتَ مَغفورا لَهُ
🇮🇷یعنی هركه در طلب حلالْ، خود را به رنج افكند، آمرزيده است
🌴 @taadodzojat🌴
❓❓❓سؤال 901
اگر زنى شرط كرده باشد كه در صورتى كه شوهرش همسر ديگرى اختيار كند وكالت در طلاق داشته باشد آيا در صورتى كه شوهر به خاطر ناسازگارى زن، همسر دوّمى اختيار كند بازهم همسر اوّل وكيل در طلاق است؟
👈جواب:
ظاهر اين است كه اين شرط از چنين صورتى منصرف است، زيرا هدف از اين شرط، اين بوده كه به همسر اوّل قناعت كند حال اگر همسر اوّل با پشت پا زدن به زندگى زناشويى مرد را در بلاتكليفى گذاشته، جايى براى تأمين آن شرط باقى نمىماند يعنى زن وكالت در طلاق نخواهد داشت.
🍃استفتاءات جديد (آیت الله العظمی مكارم شیرازی)؛ ج1، ص: 253🍃
🌴 @taadodzojat🌴
تعدد زوجات در آئینه فقاهت (همراه بااحکام چندهمسری)
در این روایت نکته های فراوانی وجود دارد(من به کثرت شما بر سایر امتها افتخار مى کنم حتى اینکه فرزند س
در جواب باید چند نکته را دقت کرد
👈۱--این کمّیت نه تنها به کیفیت ضربه نمیزند بلکه موجب بهتر شدن کیفیت هم میشود معمولا خانواده های پر تعداد،بچه های موفق تر دارند. بهترین همبازی کودکان،بچه های همسن و سال خودشان است. کودکانی که فاصله سنّی آنها کم هست بهترین همبازی برای هم هستند و بسیاری کارها را از هم و باهمفکری خودشان یاد میگیرندو والدین بهتر به تربیت کودکان میپردازند.بر عکس ،کودکانی که تنها هستند دائما حوصله شان سر میرود و دائما از والدینشان میخواهند که با آنها بازی کند. برای همین معروف شده ((یکی یدونه خل و دیونه))
👈۲--فرزند آوری مثل استطاعت مالی(توانایی مالی) در حج نیست که هر وقت پولدار شدیم حج بر ما واجب شود بلکه مثل طهارت برای نماز است که باید برای نماز بدنبال طهارت رفت و نمیشود گفت چون مثلا آب نیست وضو نمیگرم بلکه باید دنبال آب رفت و اگر با شرایطی پیدا نشد باید به دنبال تیمم رفت
در فرزند آوری هم نمیشود گفت چون تربیت فرزند سخت است و زمانه خراب شده پس بدنبال فرزند آوری نرویم بلکه در هر حال باید بدنبال فرزند آوری رفت و تربیت را هم باید اعمال کرد (به اصطلاح؛تربیت،مثل شرط واجب است نه مثل شرط وجوب)
آری شرایط خاصی موجب میشود بدنبال فرزند آوری نرویم البته این شرایط خاص هم باید دقت شود ساختگی نباشد مثل اینکه بهداشت گفته مثلا بالای ۳۵ یا۴۰سال فرزند آوری خطرناک است وحالیکه چنین مطلبی ساختگی است
👈۳--هیچوقت نباید اصل توحید را فراموش کرد ما نباید خودمان را در تربیت،مستقل بدانیم.افرأيتم ما تحرثون أأنتم تزرعونه ام نحن الزّارعون آیا هیچ درباره آنچه کشت میکنید اندیشیده اید؟آیا شما آن را میرویانید یا ما میرویانیم؟لذا در روایتی به این دقت توحیدی توجه شده که از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده فرمودند( لایقولنّ احدکم زرعت ولیقل حرثت فانّ الزارع هو الله) یعنی هیچیک از شما نگوید من زراعت کردم بلکه بگوید کشت کردم زیرا زارع خداوند متعال است کشاورز فقط دانه را میکارد( البته کاشتن هم به توفیق الهی است)بعد این کشاورز میرود و میخوابد آنکه در دل شب این دانه را محافظت میکند و از دل خاک بیرون می آورد خداوند متعال است که با سایر اسبابش این کار را انجام میدهد در تربیت فرزند هم هدایت از جانب خدای متعال است و حتی بدست پیامبرش هم نیست(انک لاتهدی من احببت....یعنی قطعا تو نمیتوانی هر که را دوست داری هدایت کنی ولیکن خدای متعال است که هرکه رابخواهد هدایت میکند و او داناتر برهدایت یافتگان است)
🔑در روایتی نقل شده:
کودک را مهلت بده تا شش سال را تمام کند در جای دیگر آمده که کودک در این دوره سید و آقاست در جای دیگر میفرماید فرزندت را تا۷سال رها کن تا بازی کند(حالا ما در این ۷سال چقدر بچه ها را محدود میکنیم و بیخودی اعمال تربیت میکنیم بماند)سپس۷سال همراهش باش وبا ادب خودت او را ادب كن اگر قبول کرد و اصلاح شد وگرنه اگر قبول نکرد خودت را به زحمت نیانداز و رهایش کن(یعنی تا۱۴ سالگی اگر مودب نشد از لحاظ ادب کردن وظیفه ای نداریم البته وظیفه امر به معروف ونهی از منکر داریم که وظیفه دیگری محسوب میشود)
🔑در روایتی از نهج البلاغه آمده که:
بیشتر اشتغالت را به اهل و فرزندت قرار نده چون اگر اهل وفرزندت از اولیاءالله باشند خداوند متعال اولیائش را ضایع نمیکند واگر از دشمنان خدا باشند چرا همتت را صرف دشمنان خدا میکنی
🌴 @taadodzojat🌴
♦️♦️♦️♦️♦️ادامه فایده پنجم ازدواج(مبارزه و ریاضت نفس)
🔸🔸🔸در روایتی نقل شده:
کسیکه سه دختر و یا سه خواهرش را سرپرستی کند بهشت بر او واجب میشود.
سوال شد یا رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) آیا دو تا باشند چطور؟فرمودند ولو دو تا باشد.
عرض شد یکی چطور؟فرمود ولو یکی باشد
🌿برگرفته از کتاب مهذب البارع فی شرح مختصر النافع
🌴 @taadodzojat🌴
🔑یکی از وظایف اخلاقی همسران، تحمّل یکدیگر و صبر در مقابل آزارها و رفتار و گفتار ناپسند یکدیگر است. البتّه هر انسانی باید سعی کند که رفتار و اخلاق نامطلوب همسرش را اصلاح کند، اما نمی توان تمام اخلاق او را تغییر داد و ممکن است بعضی از حالات همسر، مایه ناراحتی و آزار انسان باشد، در این موارد چاره ای جز تحمّل رفتار نامطلوب همسر نیست، زیرا این، بهترین راه برای پیشگیری از آشفتگی زندگی مشترک است.
برای مصون ماندن از درگیریهای مستمرّ خانوادگی، باید شخصیت همسر را آن گونه که هست، پذیرفت و با صبوری به زندگی با او ادامه داد، چرا که بسیاری از ناراحتیها و ناملایمات زندگی که در نظر انسان ناپسند است، به مصلحت انسان بوده، موجبات سعادت و ترقّی او را فراهم می سازد. در زندگی خانوادگی نیز ممکن است بعضی از خصوصیات همسر نامطلوب باشد، اما در نهایت به خیر و صلاح انسان باشد.
🌺 قرآن کریم می فرماید:
«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَانْ کرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسی انْ تَکرَهُوا شَیئاً وَ یجْعَلُ اللَّهُ فیهِ خَیراً کثیراً»
🇮🇷با زنان به شایستگی رفتار کنید، و اگر از آنها، (به جهتی) کراهت داشتید، (زود تصمیم به جدایی نگیرید) چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی در آن قرار دهد.
🌿برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حوزه
🌴 @taadodzojat🌴
♦️♦️ادامه فایده پنجم ازدواج(مبارزه و ریاضت نفس)
🌺إنَّ إِبْرَاهِيمَ ع شَكَا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا يَلْقَى مِنْ سُوءِ خُلُقِ سَارَةَ فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ إِنَّمَا مَثَلُ الْمَرْأَةِ مَثَلُ الضِّلْعِ الْمُعْوَجِ إِنْ أَقَمْتَهُ كَسَرْتَهُ وَ إِنْ تَرَكْتَهُ اسْتَمْتَعْتَ بِهِ اصْبِرْ عَلَيْهَا(کافی ج 5 ص513 باب مداراه الزوجه)
🇮🇷امام صادق علیه السلام فرمود حضرت ابراهیم به خداوند از بد اخلاقی ساره شکایت نمود خداوندبه آن حضرت وحی نمود و فرمود مثل زن همانند استخوان پهلو است که کج است اگر بخواهی او را راست کنی او را خواهی شکست واگر او را به حال خود رها کنی از او نفع خواهی برد بر اخلاق او صبر کن
🔑معمول زنها خالی از نوعی بد رفتاری با همسران نیستند از جمله اینکه در روایتی آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از کفران نعمت زنها نسبت به نیکی های شوهر سخن به میان آورده وآن را از اخلاقیات منفی آنان بر شمرده اند ودر روایت دیگری آمده است که ممکن است ده ها سال مرد به زن خوبی کند ولی اگر یک روز قصور خدمتی از او سر بزند زن می گوید من از تو در زندگی خیری ندیدم در برابر این گونه خلقیات زنان در روایت بالا توصیه به سازش از سوی شوهر شده است واین گونه اخلاقها از جمله خلقیاتی دانسته شده که به گونه ای طبیعی حالت انهاست (برگرفته از پرسمان دانشگاهیان؛نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها)
🌴 @taadodzojat🌴