فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌حتی مردان متأهل⁉️
⭕️انصافا جمهوری اسلامی زحمت فراوانی کشید تا مرد متأهل را از فکر جنس مخالف دور کند
امااین گزارش را ببینید نتیجه چه شد
💠مردان متاهلی که به هر دلیلی میخواهند مجددا ازدواج کنند بین دو راهی تک همسری و چندهمسری قرار ندارند تا بگوییم قطعا تک همسری اولویت دارد
بلکه بین دوراهیِ
حلال و حرام؛
چند همسری و انواع فشار بر همسر اول؛
و.....
قراردارند
✅از ابتدا صورت مسأله را اشتباهی مطرح کردیم
🌴@taadodzojat🌴
💠گاهی با یک سوالِ اشتباه از همان ابتدا چند همسری را کنار میگذاریم
پیش خودمان میگوییم در دو راهی بین چند همسری و تک همسری قطعا اولویت با تک همسری است پس دور چند همسری را باید خط کشید
❌اینگونه طرحِ مسأله، بدون در نظر گرفتنِ جوانب و حواشیِ مسأله اشتباه است
⭕️باید دقت کرد:
1⃣ گاهی مردانِ متاهل به هر دلیلی بدنبال جنس مخالف هستند اینجاست که بین دو راهی حلال(ازدواج) و حرام و فساد قرار میگیرند اگر جلویِ حلال الهی را ببندیم به همسرِ اول قناعت نمیکنند بلکه قطعا بدنبال حرام میروند
2⃣گاهی مردان برای گرفتن رضایت از همسر اول بین دو راهیِ چند همسری و انواع فشار بر همسر اول قرار میگیرند و به هیچ طریقی نمیخواهند قناعت بر همسر اول کنند برای همین از انواع روشهای چه بسا خطرناک استفاده میکنند تا همسر اول رضایت به چندهمسری دهد
3⃣گاهی مردان به هر دلیلی که شده نمیتوانند به تک همسری ادامه دهند و برای حفظ آبرو یا.... بینِ دوراهیِ طلاق(مثلابرای حفظ آبرو)و چند همسری (مثلا ازدست دادن آبرو) قرار میگیرند
❓حالا باتوجه به این دو راهی ها که یک طرفش چند همسری و طرف دیگرش گناه و فشار و طلاق است، اولویت با تک همسری ست یا چندهمسری؟
✅اگر چند همسری را آنگونه که خداوند متعال فرموده بپذیریم هم طلاق کمتر میشود هم گناه کمتر میشود هم فشار بر همسر اول
✅حلال الهی را کنار نگذاریم
🌴@taadodzojat🌴
✅ امّا دليل اين كه در مورد مردان تعدّد اجازه داده شده اين است كه:
💠 قوانين اسلام جامع است و محدود به زمان و مكان نيست، و قانونى است براى همۀ زمانها و مكانها، حال اگر ما كلّيّت و جامعيّت را در نظر بگيريم، مىبينيم كه در مكانها و زمانهاى مختلف ممكن است ضرورتهاى اجتماعى و يا فردى پيش آيد كه حل مشكل، بدون تعدّد زوجه ميسّر نشود و وقتى قانونى جامع شد بايد بتواند جوابگوى نيازها در هر زمان و مكان باشد. از جمله ضرورتهايى كه قانونگذار در نظر گرفته مىتوان به موارد ذيل اشاره نمود:
👈1⃣ در هر زمان و مكان رجال در معرض آفاتند، مخصوصاً در جنگها، زنها نمىتوانند در جنگ شركت كنند و نبايد هم شركت كنند و اگر امروزه گفته مىشود زنها با مردها در همۀ زمينهها حتّى شركت در جنگ مساوى هستند جنبۀ شعارى دارد و عملى نيست. در غير جنگ هم آسيبها متوجّه مردان است.
در جنگ جهانى اوّل ده ميليون و در جنگ دوّم سى ميليون نفر از مردان كشته شدند و تعداد زيادى هم ناقص شدند. بعد از اتمام جنگ عدّۀ زنان زياد و عدّۀ مردان كم شد. شخصيتهاى اجتماعى آلمان به دانشگاه الازهر نامه نوشته و قوانين تعدّد زوجات را در اسلام خواستار شدند، ولى كليسا با اين كار مخالفت كرد و اين قانون پياده نشد كه نتيجۀ آن كثرت فحشاء و فرزندان نامشروع بود.
در اين گونه موارد آيا بايد اجازۀ تعدّد زوجات داد يا ملتزم به فحشاء شد؟ اگر اين قانون نباشد مشكلساز است.
اين مشكل امروز در فلسطين موجود است و شهدا اكثراً از ذكور هستند و اگر تعدّد زوجات نباشد دختران و زنان به مشكل مىافتند.
👈2⃣زنان زودتر از مردان بارورى جنسى خود را از دست مىدهند. سن جنسى زنان كمتر و برعكس سنّ جنسى مردان بيشتر است اين افزايش سن جنسى مردان بر زنان، گاهى موجب اختلالاتى در جامعه مىشود كه تنها از طريق تعدد زوجات حل مىشود و اگر از اين طريق حل نشود سر از فحشا درمىآورد.
👈3⃣ زمانى بر زنان مىرسد كه قابليّت مواقعه ندارند مانند زمان عادت و دوران باردارى و ...، كه در اين زمان گاهى زوج در شرائطى است كه نمىتواند خوددارى كند باز سر دوراهى واقع مىشود: يا تعدّد يا فحشاء.
👈4⃣بسيارى از زنانى كه همسرشان را از دست داده يا طلاق گرفتهاند شانس شوهر كردن به عنوان زوجۀ اوّل را ندارند و مردان مجرّد سراغ آنان نمىروند، ولى اگر تعدد زوجات باشد ممكن است به عنوان زوجۀ دوّم آنها را بپذيرند. در اينجا چه بايد كرد يا بايد به آنها اجازه داد كه زوجۀ دوّم باشند يا بايد راه را به سوى فحشاء بگشاييم.
👈5⃣ گاهى بيمارىهايى براى زنان پيدا مىشود كه اين بيمارىها آنها را از آميزش جنسى منع مىكند و گاهى ترس از باردار شدن است كه اطبا اجازۀ آميزش جنسى را به آنها نمىدهند و يا زن عقيم است و مرد فرزند مىخواهد در اينجا چه بايد كرد؟ آيا به مرد بگوييم آميزش نكند؟! اين امر ممكن نيست پس يا بايد اجازۀ تعدّد ازدواج بدهيم و يا فحشاء.
🌿کتاب نکاح. آیت الله العظمی مکارم شیرازی ج۴ص۱۰۰
🌴 @taadodzojat🌴
#فقط_ده_درصد❗️
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 انسان در دنیا[نهایتا] به ده درصد خواستههای خود میرسد. کمتر کسی پیدا میشود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را اینگونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواریها و بدیهای همسر و همسایه و… کمتر ناراحت میشود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت.
📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
🌴@taadodzojat🌴
💠ما همه از اوییم و بسوی او باز میگردیم
⭕️هدف ما در این دنیا حرکت بسوی قرب الهی است
♦️در رسیدن به قرب الهی راهی جز تبعیت از معصومین علیهم السلام که منصوب از طرف خداوند متعال هستند نداریم
تبعیت از معصومین علیهمالسلام فواید فراوانی دارد
✅معصومین علیهم السلام واقعیات را بیان میفرمایند و آنچه موجب سعادت بشر هست بیان فرمودند
پس فقط راه معصومین علیهم السلام را برویم و از آنها کمک بخواهیم
🌴@taadodzojat🌴
🌺سخنی با بانوان گرامی
💠اگر زنى احساس كند كه شوهرش بواسطه زشتى يا بالا بودن سن يا جهتى ديگر، به زنى ديگر توجه دارد و يا منافع و حقوقی که به زن باید بدهد را نمیدهد
🌸بهترین راه اینست كه ميان خود آشتى بر قرار كنند، یعنی زن، روز خود را يا پاره اى از حقوق خود را از قبيل نفقه و پوشاک ... به شوهر ببخشد و از اين راه عواطف او را به خودش جلب نمايد تا رشته زناشویى و پيوند خانواده گسسته نشود.
اگر از اين راه ميان زن و شوهر، آشتى برقرار شود، بهتر از اين است كه پس از مدتى الفت و همبستگى، كار بجدايى بكشد.
بديهى است كه اين چنين صلحى بستگى برضا و ميل زن دارد
🍂 ولی متاسفانه نوعا زنان بخل میورزند . و اگر مردان نیکی کنند و ازناسازگاری پرهیز کنند قطعا خداوند تبارک و تعالی به آنچه انجام میدهند آگاه است
🍁حال اگر زن بچنين گذشتها و چشم پوشىی ها مايل نباشد، وظيفه مرد است كه نفقه و پوشاک و قسمت همخوابی زن را تماماً بدهد.
اما اگر هر كدام از آنها از مصلحت ديگرى امتناع كند، بطورى كه زن حق خود را در مورد قسمت و نفقه و لباس و حسن معاشرت، بطور كامل بخواهد و مرد هم از اجابت او خوددارى كند و كار آنها بطلاق و جدايى بكشد، در اين موقع بايد شجاعانه تصميم به طلاق بگیرند و از آينده وحشت نكنند، زيرا" اگر با چنين شرائطى از هم جدا شوند خداوند بزرگ هر دو را با فضل و رحمت خود بی نياز خواهد كرد و اميد است همسران بهتر و زندگانى روشنترى در انتظار آنها باشد".
خداوند همواره نسبت به بندگان خويش، داراى فضل بيكران بوده و هست و در تدبيرهاى خود نسبت به ايشان حكيم است . باید توجه داشت روزی ها همه بدست خداوند است و اوست كه بحكمت خود عهده دار روزى خلايق است. اگر چه گاهى اين روزى را بدست برخى از بندگان خود قرار میدهد مثلا روزى زنان را بدست مردان میدهد كه طبق مشيت و مصلحت اوست.
🌺تفسیر آیات 128و130سوره نساء از مجمع البیان و نمونه
🌴@taadodzojat🌴
💠مصالحه:
قبل ازدواج👈👈ممنوع
بعد ازدواج👈👈آری
🌷عن العياشى فى تفسيره عن زرارة قال سئل أبو جعفر عليه السلام
عن الجارية يشترط عليها عند عقدة النكاح أن يأتيها ما شاء أو بين كل جمعة أو أسبوع أو شهر يوماً و من النفقه كذا و كذا،
قال عليه السلام فليس ذلك الشرط بشىء من تزوج امرأة فلها ما للمرأة من النفقه و القسمة و لكنه اذا تزوج امرأة فخافت منه نشوزاً أو خافت أن يتزوج عليها أو يطلقها فصالحته من حقها على شىء من نفقتها أو قسمتها فان ذلك جائز لا بأس به
🇮🇷در اين روايت مرد با زن شرط مىكند كه هر وقت خواستم می آیم و یا جمعه ها و یا هر ماهى يك مرتبه يا هفتهاى يك مرتبه مىآيم و زن ،شرط را هم موافقت مىكند كه قهراً معنايش اين است كه
👈 ترك حق المضاجعه را شرط مىكند، ماهيانه باشد، هفتهاى باشد، «ما شاء» هر وقتى كه دلم خواست بيايم،
👈 نفقه هم هر مقدارى كه خودم دلم خواست بدهم،
كه امام علیه السلام مىفرمايد:
✅ نفقه همان مقدارى است كه شرع تعيين كرده و با شرط نمىشود آن را تغيير داد، حق القسم هم همان چهار شب يك مرتبه است.
♦️اما اگر ازدواج صورت گرفت و زن از شوهرش ترسید که
نشوز(عدم انجام وظایف شوهری مثل اینکه نفقه ندهد) اختیار کند و یا ترسید زن دیگری بگیرد و یا او را طلاق بدهد
امام علیه السلام میفرماید میتواند با شوهرش مصالحه کند و از مقداری از حقوق خودش یعنی نفقه و همخوابی ببخشد چنین مصالحه ای که بعد از ازدواج صورت میگیرد اشکالی ندارد
🌴@taadodzojat🌴
⭕️حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازي در كتاب نكاح پنج فایده برای ازدواج ذکر میفرمایند:
1⃣حفظ صحیح نسل بشر(تزوّجوا فانّی مکاثر بکم الامم...)
2⃣حفظ تقوی وعفاف و اجتناب از کبائری مثل زنا(من تزوّج فقد احرز نصف دینه)
3⃣سلامت جسم و روح انسان(لتسکنوا الیها)
4⃣سلامت جامعه انسانی(بهترین امّتم متأهلين هستند وبدترين امّتم مجردها هستند)
5⃣تقویت فعالیتهای اقتصادی و نشاط مالی(الرزق مع العیال والنساء یعنی رزق همراه با زنان و عیال است)
🌴@taadodzojat🌴
به نام خدا
ازدواج مکلف _ انسان مشرف به بلوغ و تکلیف الهی_ با ترس وقوع در گناه واجب میشود.
پدر و مادرها،
فشارهای جنسی نوجوانی خود را به یادآورید،
فضای مجازی این ترس را از ٢٠سال گذشته بسیار بیشتر کرده و درصد زیادی از فرزندان جانعه همین الان در رابطه اند.
با ایجاد محرمیت و ازدواج به هنگام، آنها را در راه بندگی خدا یاری کنیم.
#ازدواج_بهنگام
#ازدواج_آسان
#اقامه_خانواده_توحیدی
آدرس پایگاه اطلاع رسانی:
hhosna.ir
ایتاء:
eitaa.com/hayat_hosna
ارتباط با ادمین:
Eitaa.com/HayatHosna
#انتخاب_همسر
💠برای پیدا کردن همسر نه کوچه و خیابان جای مناسبی هست و نه فضای مجازی
نوعا چنین ازدواجهایی منجر به طلاق میشود
اگر کوچه و خیابان باشد یعنی شما صرفا قیافه را ملاک قرار دادید و معلوم نیست پشت سر این قیافه چه چیزی نهفته هست.آیا شما راضی هستید کسی به مادر یا دختر و.....شما نگاه کند
ترک بعضی گناهان نیاز به برنامه چند ساله دارد .هر روز که وارد اجتماع میشوید قبلش باید با خودتان شرط کنید من به نامحرم نگاه نمیکنم
واگر فضای مجازی باشد(مثل گروهها) وضعیت بدتر است و مفاسد فراوانی دارد
✅بهترین و کم هزینه ترین راه ،وجود یک معرّفی هست که هم شما را بشناسد و هم طرف مقابل را بشناسد.بخصوص فردی باشد که باتقوی و امین باشد یعنی واقعا به مصلحت شما عمل کند
🌴@taadodzojat🌴