🔹(اولین نگاشتهی حجت الاسلام حسین انجدانی منتشر شده در صفحهی اینستاگرامی ایشان در تاریخ ۵ آبان ماه ۱۳۹۹ ه.ش مصادف با ۹ ربیع الاول ۱۴۴۲ ه.ق بمناسبت آغاز امامت حضرت ولیعصر عج با عنوان #دلنوشته_طلبگی، #انتشار بمناسبت سالروز میلاد امام عصر علیه السلام و عجل الله تعالی فرجه)
#دلنوشته_طلبگی
عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ.
چه لقب سنگینی است «سربازی امام زمان (عج)». نمیدانم آخرین بار، کی بود که کمی درباره این لقب فکر کردم. اینکه چه سعادتی دارد، چه لیاقتی میخواهد و چه وظایفی دارد. آنقدر سرگرم روزمرگی شدهام که از عنوان و لقب خودم هم غافل شدم.
آقاجان، چه سربازهایی داشتهای؛ صدوقها، مفیدها، حلیها، انصاریها، امینیها و خمینیها. اما چه سربازی شدهام من! چه جان برکفانی داشتهای که در سختترین شرایط معیشتی و خفقان سیاسی، عالِم شدند و خدمت کردند. اما چه جان به لبرسانی شدهام من که به بهانه مشکلات معیشتی، در اوج اقتدار سیاسی شیعه، بر زمین چسبیدهام و بهانه میتراشم. هر کاری میکنم و هرچیزی میگویم تا دستاویزی برای کار نکردن داشته باشم. راستی دیگر حتی توجیهاتم خود مرا هم توجیه نمیکنند؛ منتظرم دیگران شرایط خوب را بسازند تا شاید من هم کاری کنم.
آقاجان، طلبی از شما ندارم که بدهکار هم هستم. بدهکارم؛ چون بهترین راهها را برایم گشودی و قدر ندانستم، چون نتوانستیم خوبیهایت را جبران کنیم. بدهکارم چون همیشه سرگرم شکوه و گلایه هستم. ای کاش دست از گلایه و شکایت برمیداشتم و فقط به وظیفه سربازیام فکر میکردم، که با این شرایط و حتی بدتر از آن چه کارهایی میتوانیم انجام دهیم که اسلام سربلند شود.
با تمام کمکاریها و کسالتها، هنوز مرا به عنوان سرباز تو میشناسند. پس به حرمت همین توفیق و فضیلت، باز هم آمدهام به درگاهت، تا مرا بپذیری.بیعت دیگری با شما میبندم و امیدوارم که آن را حفظ کنم.
دعاگوی این سربازت باش:
اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَيْعَةً لَهُ فِي رَقَبَتِي، اللَّهُمَّ فَكَمَا شَرَّفْتَنِي بِهَذَا التَّشْرِيفِ، وَ فَضَّلْتَنِي بِهَذِهِ الْفَضِيلَةِ، وَ خَصَصْتَنِي بِهَذِهِ النِّعْمَةِ.
فَصَلِّ عَلَى مَوْلَايَ وَ سَيِّدِي صَاحِبِ الزَّمَانِ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ، وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ، طَائِعاً غَيْرَ مُكْرَهٍ، فِي الصَّفِّ الَّذِي نَعَتَّ أَهْلَهُ فِي كِتَابِكَ، فَقُلْتَ: صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيانٌ مَرْصُوصٌ، عَلَى طَاعَتِكَ وَ طَاعَةِ رَسُولِكَ وَ آلِهِ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ، اللَّهُمَّ هَذِهِ بَيْعَةٌ لَهُ فِي عُنُقِي إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
#نیمه_شعبان
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴بيعتنامهی امام عصر(عج) با ۳۱۳ ياور اصلی خود
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶مرحوم حائری یزدی در کتاب إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب(عج)، متن بیعتنامه امام زمان روحی له الفداء را با ۳۱۳ یاور اصلی خود نقل کرده است که ترجمه آن را عیناً تقدیم میکنم. به امید آنکه ما نیز خود را متعهد به اخلاقیات مهدیپسند بدانیم.
🔹این بیعتنامه گويای آن است که يک مدل عملی از سبک زندگی مهدوي به جهانيان عرضه میشود. مدلی که جذابيت فراوان دارد آن هم در جوامعي که پر از فساد و ظلم و بیعدالتی شده باشند و از ستم و ظلم به ستوه آمده باشند؛ وقتی چنان مدلی از رفتار را میبينند همگی جذب میشوند:
«با او بيعت میکنند که هرگز از اين اصول عقبنشينی نکنند:
۱. هرگز دزدی نکنند؛
۲. زنا نکنند؛
۳. هيچ کار حرامی را مرتکب نشوند؛
۴. هرگز دنبال فساد و فحشا نروند؛
۵. به ناحق هيچ کس را نزنند؛
۶. طلا و نقره، گندم و جو ذخيره نکنند مسلمانی را دشنام ندهند؛
۷. خون به ناحق نريزند؛
۸. به آبروی کسی لطمه نزنند؛
۹. به خانهی کسی هجوم نبرند؛
۱۰. کسی را به ناحق نزنند؛
۱۱. مسجدی را خراب نکنند؛
۱۲. هرگز شهادت باطل ندهند؛
۱۳. هرگز بدگويی مؤمنان را نکنند؛
۱۴. هرگز ربا نخورند؛
۱۵. در سختیها صبور باشند و جزع نکنند؛
۱۶. خداپرستی را لعن نکنند؛
۱۷. شراب نخورند؛
۱۸. لباس مطلا و حرير و ابريشمين نپوشند؛
۲۰. دشمن شکست خوردهی در حال فرار را تعقيب نکنند؛
۲۱. خونی را به ناحق نريزند؛
۲۲. مسلمانی را فريب ندهند؛
۲۳. حتی نسبت به کافران و منافقان نيز ستم روا ندارند؛
۲۴. سادهزيست باشند؛ خاک را فرش خود قرار دهند؛
۲۵. از فساد و فحشا بيزاری جويند؛
۲۶. امر به معروف و نهی از منکر کنند.
🔹سپس او نيز میفرماید: اگر شما به اين عهد و پيمان متعهد بمانيد من نيز با شما عهد میبندم که:
۱. ياران خاص ديگری را برنگزينم و کسی را بر شما ترجيح ندهم؛
۲. در خوراک و پوشاک و مرکب همچون شما رفتار کنم؛ و برای خودم برتری قائل نباشم؛
۳. همواره با شما باشم و با شما حرکت کنم؛
۴. به کم راضی باشم؛
۵. جهان پوشيده از ظلم و جور را پر از عدل و قسط کنم؛
۶. و خدا را آنگونه که سزاوارش است عبادت کنيم.
🔹سپس میفرمايند: من به عهدم با شما پايبندم؛ شما هم پايبند باشيد.
#سبک_زندگی_مهدوی
#امام_زمان
#مهدویت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴مهدویت در روایات
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صرف نظر از استدلالهای عقلی برای اثبات ضرورت وجود حضرت مهدی علیه السلام و همچنین صرف نظر از آيات متعددی از قرآن کریم که دال بر ضرورت وجود حضرت موعود جهانی است؛ مجموعهی بسيار وسيعی از روايات در جوامع معتبر روايی، اعم از منابع اهل سنت و منابع شيعی، وجود دارد كه به مسألة مهدويت و تبيين ابعاد و جوانب مختلف آن پرداختهاند. كثرت اين روايات به اندازهای است كه برای هيچ كس جای ترديدی دربارهی آن وجود مقدس باقی نمیگذارد. حتی رواياتی كه اهل سنت از پيامبر اكرم (ص) دربارهی حضرت مهدی نقل كردهاند به تصديق عدهای از علمای خودشان به حد تواتر میرسد و گروهی از علماء اهل سنت اعتقاد به آن حضرت را مورد اتفاق همهی فرقههای اسلامی دانستهاند. عدهای از انديشمندان اهل سنت نيز كتابهای مستقلی دربارهی آن حضرت و علائم ظهور و ویژگیهای عصر حضور نوشتهاند.
شهيد صدر دربارهی كثرت روايات در موضوع مهدی موعود میگويد: با جستجوی ناقصی كه داشتم در جوامع حديثی اهل سنت چهارصد حديث از پيامبر(ص) دربارهی مهدی موعود يافتم و در مجموع بيش از شش هزار حديث در جوامع مختلف روايی، اعم از كتابهای اهل سنت و شيعه، دربارهی مهدی موعود يافتم.» (كلمة حول المهدي، ص63-64)
#امام_زمان
#مهدویت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢روحانیت، انتخابات و امر قدسی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از افراد نادان و بیخبر از اندیشههای ناب اسلامی و شیعی، و در عین حال «پر مدعا» و «پرگو»، را میبینیم که میگویند: «روحانیت، اعتقادی به رأی مردم و انتخابات ندارد و از سر ناچاری، نقشآفرینی مردم را در انتخابات پذیرفتهاند!» برخی پا را فراتر نهاده و میگویند «اساساً اسلام و آموزههای اسلامی در امور سیاسی هیچ نقشی برای مردم قائل نیستند!»
بنده به عنوان یک طلبه علوم دینی، واقعاً نمیدانم که اینان از چه روحانیتی و از کدام اسلام و آموزههای اسلامی سخن میگویند! اما این را میدانم که اینان هیچ فهمی از اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ندارند؛ هیچ درک عمیقی از اندیشههای سیاسی اسلام هم ندارند. بعضاً حتی توانایی خواندن بیغلط ظاهر قرآن را هم ندارند در عین حال، خود را «روشنفکر دینی» مینامند و میدانند! افزون بر این، هیچ درکی از کنشگری روحانیت هم ندارند! نه تاریخ روحانیت شیعی را میدانند و نه حتی وضعیت فعلی آنها را درک میکنند! یک درک توهمی و تخیلی از اسلام و روحانیت برای خود ساختهاند و بر مدار آن به تحلیل و بررسی میپردازند!
بر خیالی صلحشان و جنگشان
وز خیالی فخرشان و ننگشان
دوست دارم بدانم این مدعیان لافزن چه حالی پیدا میکردند وقتی رفتار یکی از به اصطلاح سنتیترین مراجع علمی شیعی در دوران معاصر یعنی حضرت آیتالله صافی گلپایگانی رضواناللهعلیه به هنگام رأی دادن را میدیدند!
آیتالله #صافی_گلپایگانی در سن ۱۰۳ سالگی نه تنها در انتخابات شرکت میکردند؛ بلکه با آداب خاصی رأی خود را به صندوق رأی میانداختند: با نام خدا و توسل به حضرت ولیعصر و دعا برای اصلاح امور مسلمین. و سپس بر دست خود که رأی را به صندوق انداخته است بوسه میزدند. یعنی این کار را یک امر مقدس و یک وظیفه شرعی و یک عبادت الهی میدانستند!
#انتخابات
#روشنفکری
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
از مصادیق وطنفروشی، تبلیغ نمودن برای کاندیدایی است که اصلح بودن آنها برای ما محرز نشده است.
#انتخابات
#تقوای_سیاسی
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢توصیههایی به نامزدهای انتخابات مجلس
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✔️نیت خود را خالص کنید.
✔️صداقت داشته باشید.
✔️وعده دروغ ندهید.
✔️رقبا را تخریب نکنید.
✔️برنامههای رقیب را عالمانه و محققانه نقد کنید.
✔️سخن هیجانی نگویید حتی اگر با هیجان سخن میگویید.
✔️دغدغه نتیجه انتخابات را نداشته باشید.
✔️تلاش کنید در سخنرانیهای تبیینی و تبلیغی، به سهم خودتان عقلانیت سیاسی و اجتماعی مردم را ارتقاء دهید.
#اخلاق
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
برادر ارجمند، جناب آقای حجت الاسلام ابراهیم حیدری (ابقاه الله)
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
بدینوسیله ارتحال والد بزرگوارتان را که دامان تربیتش فرزانه فرزندی همچون حضرتعالی را پرورد، تعزیت عرض میکنم.
جنابعالی از باقیات صالحات آن راحل رستگار بوده و بی شک هر عمل خیری که در طول حیات انجام میدهید ایشان شریک اجر آن به حساب میآید.
از بارگاه باری برای آن جناب و سایر سوگواران، صبر و سلامت و برای آن فقید سعید، غفران الاهی و حشر با حضرت سیدالشهداء و الأحرار علیهم السلام مسئلت میدارم.
حسین انجدانی
۱۷ شعبان المعظم ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۸ اسفند ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢انتخابات، امنیت و پیشرفت
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برای فهم نقش بیبدیل انتخابات در تأمین امنیت، پیشرفت و تعالی کشور همین بس که دشمنان امنیت و پیشرفت ایران اسلامی، که در طول ۴۵ سال گذشته همه انواع تحریمها و تهدیدها و جنگهای سخت و نیمهسخت و نرم را علیه ایران و اسلام و انقلاب اسلامی به کار گرفتهاند، از هیچ کوششی برای مأیوس کردن مردم از انتخابات و به حداقل رساندن مشارکت مردمی دریغ نکرده و نمیکنند.
نکته عجیب در این دوره این است که مراکز جاسوسی و امنیتی غرب، علاوه بر عدهای از روشنفکران غربزده، همه ذخیرهی «روحانینمایان سکولار» را نیز برای مأیوس کردن مردم از انتخابات پای کار آورده است!
البته یقین داریم که مردم دشمنشناس و بصیر ایران اسلامی همچون ۴۵ سال گذشته، در این نبرد نیز سربلند و پیروز میدان خواهند بود و این بار نیز با مشارکت حداکثری خود پوزیه دشمنان اسلام و انقلاب و ایران را به خاک میمالند.
#انتخابات
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢انتخابات، اسلام و حکومت اسلامی
🖊حسین انجدانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از افتخارات فکر اسلامی و فرهنگ سیاسی شیعی این است که «آزادی انتخاب» را نه تنها یک «حق فردی و اجتماعی» بلکه یک «تکلیف شرعی» هم میداند.
به همین دلیل از نگاه اسلامی شرکت در انتخابات و مشارکت در «انتخاب اصلح»، هم حق تکتک شهروندان است و هم تکلیف آنان. به تعبیر دیگر، هم آثار فردی و اجتماعی در زیست دنیوی آحاد افراد جامعه دارد و هم به دلیل تأثیر اجتماعی و کلان آن، دارای پاداشهای بزرگ در حیات اخروی است. همانطور که عدم شرکت در انتخابات نه تنها پیامدهای فردی و اجتماعی اینجهانی در پی دارد که باید منتظر کیفرهای اخروی سنگین آن هم بود.
عدم شرکت در انتخابات به هر بهانهای که باشد از عوامل تضعیف جمهوری اسلامی و از موجبات شادمانی دشمنان قسمخورده انقلاب اسلامی است؛ و هر اقدام یا عدم اقدامی که موجب تضعیف جمهوری اسلامی و تطمیع دشمنان امنیت و پیشرفت این ملت برای ضربهزدن به این کشور شود، از بزرگترین گناهان است. بنابراین عدم شرکت در انتخابات از گناهان کبیره است.
و از طرفی، شرکت در انتخابات، واجبی «عینی» و «زماندار» است؛ یعنی اولاً قائم به فرد است و قابل واگذاری به دیگران نیست؛ و ثانیاً اگر در وقت خودش انجام نگیرد، قابل قضا کردن هم نیست.
#انتخابات
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢حکم شرعی شرکت در انتخابات؟
🖊حسین انجدانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مشهورترین، مقبولترین و محکمترین قواعد فقهی در فقه اسلامی و شیعی، قاعده «وجوب حفظ نظام» و «حرمت اختلال در نظام» است. در اینکه منظور از «نظام» چیست، تفاسیر مختلفی ارائه شده است: «کیان جامعه مسلمین»، «حدود و ثغور کشورهای اسلامی»، «نظام عام یا نظام کلان اجتماع و معیشت» و «حکومت یا نظام سیاسی اسلام».
بر اساس این قاعده که مستند به مبانی دینشناختی و منابع قرآنی و روایی است، رعایت و انجام هر کاری که موجب حفاظت از جامعه مسلمین، تأمین امنیت جامعه اسلامی، استحکام کیان اسلامی و یا موجب بقا و استمرار نظام سیاسی اسلامی باشد، شرعاً واجب است. و هر کاری که به هر گونهای موجب پراکندگی یا از همگسیختگی جامعه اسلامی، به خطر افتادن امنیت و استقلال جامعه اسلامی و تضعیف نظام سیاسی اسلامی شود، شرعاً حرام است.
بر همین اساس، فقهای بزرگی چون شیخ مفید، سیدمرتضی، ابوصلاح حلبی و شیخ طوسی در صورت وجود خطر برای اساس اسلام و مرزهای جامعه اسلامی «جهاد» و حتی «جنگیدن تحت فرمان حاکم جائر» را نیز واجب میدانستند. میدانیم که بسیاری از فقیهان شیعی، حضور امام معصوم علیه السلام یا نائب خاص وی را یکی از شرایط وجوب جهاد میدانستند. بنابراین چنین فتواهایی که ناظر به شرایط عصر غیبت است، نشان از اهمیت حفظ نظام اسلامی دارد.
تشخیص مصادیق حفظ نظام و همچنین مصادیق اختلال در نظام اسلامی، کار پیچیدهای نیست. این مصادیق متناسب با شرایط اعصار و امصار مختلف میتواند متفاوت باشد. مصداق بارز آن که با «بصر» هم قابل فهم است، حمله و هجوم نظامی دشمنان اسلام علیه کشورهای اسلامی است. اما روشن است که در دنیای معاصر حفظ نظام فقط به آمادگی برای نبردهای سخت نیست. بلکه مهمترین عوامل اختلال در نظامات سیاسی در عصر حاضر نبردهای نرم و نبردهای شناختی و ترکیبی و سیاسی و اقتصادی و امثال آن است. که فهم آن نیازمند قدری «بصیرت» است.
به عنوان مثال، شرکت در انتخابات از مصادیق بارز و آشکار حفظ نظام و عدم شرکت در آن از مصادیق تضعیف نظام سیاسی اسلام است.
#امام_خمینی(ره) به عنوان یکی از بزرگترین و نواندیشترین فقیهان معاصر معتقد بود که حفظ جمهوری اسلامی از اتمّ مصادیق این قاعده است. به همین دلیل، حفظ جمهوری اسلامی را «یک واجب عینی» و بلکه «اهمّ مسائل واجبات» میدانست؛ واجبی که حتی از نماز هم اهمیتش بیشتر است. به همین دلیل، میفرمود: «حتی آن مسلمی که در آفریقاست حفظ جمهوری اسلامی برایش واجب است» (صحیفه امام، ج۱۹، ص۴۸۷) بلکه در یک جمله بسیار کلیدی و مهم فرمودند: «حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر – و لو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است» (صحیفه امام، ج۱۵، ص۳۶۳)
خلاصه آنکه از مسلمات فقه اسلامی و شیعی این است که:
۱. حفظ اسلام واجب و بلکه از حفظ امام معصوم علیه السلام هم واجبتر است؛
۲. نظام و حکومت اسلامی مهمترین وسیله برای حفظ اسلام و تحقق آرمانها و اهداف و ارزشهای اسلامی است؛ در نتیجه، حفظ نظام اسلامی مهمترین وسیله برای حفظ اسلام بوده و حفظ آن از حفظ امام معصوم علیه السلام هم مهمتر است.
۳. از مهمترین ابزارهای حفظ نظام اسلامی و مأیوس کردن دشمنان اسلام از اختلال در نظام اسلامی، شرکت گسترده در انتخابات و انتخاب اصلح است (هزینههای هنگفت دشمنان برای مأیوس کردن مردم از انتخابات نشان میدهد که حضور گسترده مردم در انتخابات میتواند نقشههای دشمنان برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و ایجاد ناامنی و انشقاق در جامعه اسلامی را نقش برآب کند.)
۴. شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح نیز به عنوان مقدمه واجب، واجب است. و امام خمینی(ره) چقدر زیبا و فقیهانه این حقیقت را بیان میکردند: «حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند، رأی کم بیاورند، اینها برخلاف تکلیف عمل کردهاند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند» (صحیفه امام، ج۱۷، ص۱۰۲)
#انتخابات
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢انتخابات: جلوهای از زیست اجتماعی و کنشگری سیاسی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶انسان موجودی اجتماعی است. علت زیست اجتماعی او را در ذات و سرشت و طبیعت او جستجو کنیم (مدنی بالطبع) یا آن را تحمیل و جبر زندگی اینجهانی او بدانیم (مدنی بالجبر) و یا اینکه آن را معلول طبیعت استخدامگری او بدانیم (مدنی بالاستخدام)، در اصل مسأله تفاوتی ایجاد نمیکند. انسان نمیتواند بدون اجتماع زندگی کند. نه تنها «اصل زندگی» بلکه «کیفیت زندگی» او نیز به فعالیتهای اجتماعی او و دیگران گره خورده است.
🔹دغدغهمندی نسبت به سرنوشت و نوع مدیریت جامعه از مهمترین جلوههای اجتماعی بودن انسان است. این مسأله تا آنجا مهم است که برخی از فیلسوفان، فصل ممیز انسان از سایر موجودات را «سیاسی بودن» دانسته و گفتهاند انسان «حیوانی سیاسی» است.
🔻در روزگار حاضر و در نظامهای مردمسالار، از مهمترین کنشهایی که علیرغم کمهزینهبودن، آثار و پیامدهایی طولانیمدت بر همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی آدمیان دارد، مشارکت در انتخاب مسؤولان، حاکمان و مدیران کشور است. فی المثل، تصویب برنامههای پنجساله کشور، تصویب و تأیید بودجه سالانه اداره کشور و بسیاری از قوانینی که حیات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی ما را مدیریت میکنند، از کارهایی است که توسط نمایندگان مجلس صورت میگیرد. با حضور در انتخابات و تلاش در جهت انتخاب اصلح، میتوان زمام چنین اموری را در اختیار افراد کاردان و کارآمد و متعهد قرار داد و با عدم حضور در انتخابات، نه تنها ممکن است افرادی غیراصلح به عنوان نماینده برگزیده شوند، بلکه ممکن است بسیاری از شئونات اجتماعی (اعم از مسائل اقتصادی و امنیتی و فرهنگی) ما مورد طمع و دستدرازی دشمنان قرار گیرند.
🔶به همین دلیل است که معمار کبیر انقلاب اسلامی، #امام_خمینی(ره) میفرمود:
«بدانید که انتخابات از اموری است که در سرنوشت شما و در سرنوشت ما نقش مهم دارد؛ و بالاترین نقش است؛ و این انتخابات است که همه امور کشور را چه در داخل و چه در خارج باید بگذراند.» (صحیفه امام، ج۱۸، ص403)
#انتخابات
#انسانشناسی
#سیاست
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314