eitaa logo
تَأَمُّلات
276 دنبال‌کننده
163 عکس
114 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و جامعه نویسندگان حوزوی کشور ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️مؤلفه‌هاي عرفان و معنویت حسینی 🔹قسمت سوم و پایانی: مراقبة روزانة حسيني 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مراقبه توحیدمحورانه يکي از مهم‌ترين کارهايي است که يک عارف براي رسيدن به هدف، بايد انجام دهد؛ حتي در عرفان‌هاي کاذب و دروغيني مثل عرفان اشو و پائولو کوئليو که پر از انحراف و رفتارهاي غيرانساني‌‌اند، مراقبه‌هاي فراواني که بعضاً روزانه بيش از ۵ ساعت وقت را به خود اختصاص مي‌دهند، ذکر شده است. در عرفان اصيل اسلامي نيز شرط تکامل و رشد معنوي، داشتن مراقبه‌هاي منظم دروني و بيروني است. تمرين‌هاي معنوي فراواني در روايات و همچنين تراث معنوي اسلامي ذکر شده است که بايد در جاي خود مطالعه شود. روايتي از علیه السلام نقل شده است که مي‌توان آن را يکي از بهترين مراقبه‌هاي معنوي دانست؛ مراقبه‌اي که توجه به آن مي‌تواند فرد را به اوج عرفان و معنويت برساند: فردي از امام حسين سؤال کرد که «اي فرزند رسول‌الله، برنامة روزانة شما چيست؟ چگونه صبح خود را آغاز کرده‌اي؟» امام در پاسخ فرمود: صبح خود را با اين باورها آغاز مي‌کنم: پروردگاري بالاي سرم است؛ آتشي در پيش رويم؛ مرگ منتظر من است؛ به تک‌تک اعمال من حسابرسي خواهد شد؛ مي‌دانم که در گرو اعمال خود هستم؛ مي‌دانم که به همة خواسته‌هايم نمي‌رسم؛ مي‌دانم که همة‌ ناخوشي‌ها را نمي‌توانم از خود دفع کنم؛ مي‌دانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي.» همانطور که ملاحظه می‌کنید مهم‌ترین شاخصه سبک زندگی حسین‌پسند، توحیدمحوری و معادباوری و واقع‌بینی در زندگی است. خداشناسي عيني و کاربردي و تحقق‌يافته را مي‌توان در سبک زندگي امام حسين عليه السلام به وضوح مشاهده کرد. محصول و ثمره عینی توحیدمحوری و معادباوری در زندگی متوکلانه، رضایت‌مندی متعالیه و امید پیشبرنده به زندگی نمایان می‌شود. به همین دلیل امام حسین می‌فرماید: مي‌دانم که امور عالم به دست خداوند است؛ «فَإِنْ شَاءَ عَذَّبَنِي وَ إِنْ شَاءَ عَفَا عَنِّي فَأَيُّ فَقِيرٍ أَفْقَرُ مِنِّي» گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايسته‌اي آيينة تمام‌نماي وجودي آنان به شمار آيند. همواره ممکن است غباري از موقعيت‌هاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوس‌هاي دورانديشانه يا مصلحت‌سنجي‌ها و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. اما وقتي به تعبير پاره‌اي از فيلسوفان اگزيستانس در موقعيت‌هاي مرزي (boundary situations) قرار مي‌گيريم، خود واقعي و اصيل ما نمايان مي‌شود. يکي از بزرگترين موقعيت‌هاي مرزي که بيانگر خود واقعي آدمي است؛ واپسين ساعات زندگي اوست. در چنان حالتي هويت واقعي فرد، باورها و ارزش‌هاي واقعي و زيستة او در چهره و سخنانش آشکار مي‌شود؛ حال بشنوید واپسين سخنان سيدالشهداء در گودال قتلگاه را: إلَهِى رِضًى بقَضَاكَ تَسلِيمًا لِأَمرِكَ‏ لا مَعبُودَ سِوَاكَ يَا غِياثَ المُستَغِيثِين‏ اين سخنان، چکيدة گويايي از سبک زندگي حسيني است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ◼️قیام حسینی در آیینه‌ نامه‌های حسینی 🔹قسمت چهارم: تحلیل جامعه‌شناختی قیام و اشاره به مأموریت الهی برای قیام در نامه‌نگاری با عبدالله بن جعفر 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عبدالله بن جعفر‌بن ابی‌طالب، پسر عموی امام حسین و همسر زینب کبری و پدر شهیدان عون و محمد، پیش از حرکت امام به سوی کوفه در نامه‌ای خطاب به آن حضرت چنین نوشت: تو را به خدا سوگند می‌دهم که از مکه خارج نشوی. من از کاری که آهنگ آن را داری بر تو بیمناکم و ترس آن دارم که خود و خاندانت در آن به هلاکت برسید. اگر تو امروز کشته شوی نور زمین خاموش خواهد شد، زیرا تو پرچم هدایت‌یافتگان و امیرمؤمنانی. در رفتن شتاب مکن زیرا من نیز به دنبال نامه هستم. والسلام امام حسین علیه السلام در پاسخ چنین نوشتند: أمَّا بعدُ، فَإنَّ كتابَكَ ورَدَ عَلَيَّ، فَقَرأتُهُ وفَهِمتُ ما فيهِ؛ اعلم أنِّي قد رأيتُ جَدِّي رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله في مَنامي، فَأَخبرَني بِأَمرٍ أنَا ماضٍ لَهُ، كان لِيَ الأمرُ أوْ علَيَّ، فوَ اللَّهِ يابنَ عَمّ لو كُنتُ في جحر هامَّةٍ مِن هَوامِّ الأَرضِ لاستَخرجوني حَتَّى‏ يَقتُلوني، وواللَّهِ ليَعتَدُنَّ علَيَّ كما اعتَدَت اليَهودُ في يومِ السَّبتِ، والسَّلامُ. نامه تو را دریافت کردم؛ آن را خواندم و محتوای آن را دانستم. اما بدان که من جدم رسول‌الله(ص) را در خواب دیدم و از کاری به من خبر داد که باید آن را انجام دهم؛ چه به سود من باشد یا به زیانم. ای پسر عمو! به خدا سوگند اگر من در لانه‌ای از لانه‌های جنبندگان زمینی پنهان شوم، مرا خارج خواهند کرد تا به قتل رسانند؛ به خدا سوگند اینان به من ستم خواهند کرد همانطور که یهود نسبت به روز شنبه ستم کردند. و السلام. با نگاهی اجمالی به محتوای این دو نامه معلوم می‌شود که: اولاً، عبدالله بن‌جعفر باوری بسیار عمیق به جایگاه تکوینی و تشریعی امامت داشته است: نور زمین، روح هدایت و امیرمؤمنان از تعابیر بلندی است که در این نامه کوتاه در وصف امام ذکر می‌کند. ثانیاً، نگاه جامعه‌شناختی، سیاسی و آینده‌نگرانه عبدالله بن جعفر نیز در این نامه کاملاً‌ مشخص است؛ او نسبت به سرنوشت این قیام و حوادث اجتماعی، یک نگرانی واقع‌بینانه داشت. ثالثاً، پاسخ امام حسین علیه السلام نیز کاملاً شفاف و گویا است. از برنامه قطعی بنی‌امیه و یزیدبن معاویه برای از میان برداشتن و به شهادت رساندن آن حضرت تحت هر شرایطی خبر می‌دهد. طبیعتاً در چنین شرایطی حکمت اقتضا می‌کند که شهادتی فعالانه و مدبرانه و حکیمانه انتخاب شود و انتخاب آگاهانه این مسیر را مأموریتی از جانب رسول‌الله می‌داند. ✔️ ادامه دارد... 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢هزینه‌های پیشرفت و پسرفت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نظم و نظام این عالم به گونه‌ای تدبیر شده است که هیچ امر رایگانی در آن وجود ندارد؛ هر کنش و حتی عدم کنشی هزینه خود را دارد. پس، برای رسیدن به تعالی و پیشرفت و دستیابی به اهداف و آرمان‌ها، لاجرم باید هزینه‌ کرد؛ در عین حال، باید دانست که هزینه‌های عقب‌ماندن و تلاش نکردن بسیار بیشتر از هزینه‌هایی است که برای پیشرفت و تعالی می‌دهیم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ◼️قیام حسینی در آیینه‌ نامه‌های حسینی 🔹قسمت پنجم: تبیین اهداف جاودانه قیام حسینی در نامه به سلیمان بن صرد و برخی دیگر از بزرگان کوفه 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ امام حسین علیه السلام در نامه‌ای به سُلَيمانَ بنِ صُرَد، مُسَيَّب بنِ نَجْبَة، رُفاعَةَ بنِ شَدَّادٍ، عبدِاللَّه بن والِ و برخی دیگر از شیعیان کوفه درباره ضرورت قیام علیه حکومت جائر چنین نوشتند: می‌دانید که رسول الله در زمان حیات خود فرمود: هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده، پیمان الهى را شکسته، با سنّت رسول خدا مخالفت ورزیده، و در میان بندگان خدا به ستم رفتار می‌کند و در عین حال، تلاش نکند که با گفتار و کردار خود، رفتار او را تغییر دهد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد. و سپس نوشتند: شما می‌دانید که این گروه (بنى امیّه) به طاعت شیطان پایبند شده؛ از اطاعات خداوند سرپیچى کرده‌اند؛ فساد را آشکار ساخته؛ حدود الهى را تعطیل کرده‌اند؛ بیت‌المال را به انحصار خویش درآورده؛ حرام خدا را حلال کرده؛ و حلال خدا را حرام شمرده‌اند. و من (که فرزند رسول خدایم) به قیام براى تغییر این اوضاع، از همه کس سزاوارترم. این نامه بسیار گویاست که قیام حسینی، هرگز منحصر به امام حسین نبوده و نیست؛ بلکه وظیفه‌ای عمومی برای تک‌تک مسلمانان در همه تاریخ است. خمینی کبیر نیز با تأسی از همین حرکت حسینی بود که انقلاب بزرگ خود علیه رژیم طاغوت را آغاز کرد. آرمان‌های انقلاب خمینی نیز همان آرمان‌های انقلاب حسینی بوده و هست: مبارزه با ظلم و ستم در گستره جهانی؛ احیای ارزش‌های دینی و اقامه حدود الهی. ماخد؛ مكاتيب الأئمة(ع)، ج‏3، ص۱۴۳ ✔️ ادامه دارد... 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️عاشورای آمریکایی و شيعيان انگليس پسند 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بدون شک هرانسانی، حتی اگر مسلمان هم نباشد، داستان کربلا و غربت و مظلوميت حسين و يارانش را بشنود يا بخواند، حتماً محزون و غمگين شده و توانايي جلوگيري از گريستن را ندارد. افزون براين، توصيه‌هاي زيادي به برپايي مجالس عزا و رثاي ابي‌عبدالله شده است؛ گريه بر مظلوم و گريه براي بي‌ياور ماندن ولي خدا و دين خدا، مي‌تواند عبرت‌آموز، محرک و نيروزا باشد. اما کساني بوده و هستند که بر اصالت اشک و گريه و رثا، بدون آنکه به انزجار از کفر و شرک و نفاق و ظلم منجر شود، تأکيد و اصرار داشته و دارند! اما دشمنان حسین و شیعیان حسینی چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسين را ممکن نمي‌دانند، تلاش مي‌کنند، حقيقت حسين و حقيقت عاشورا را نابود کنند. بعضا فلسفة قيام حسين را اين مي‌دانند که او مي‌خواست، مسيح‌وار (البته باز هم به قرائت مسيحيت جعلي)، قرباني گناهان امت و يا وسيله‌اي براي بخشش گناهان امت شود! اين نگاه متأسفانه در گذشته نيز وجود داشت، في‌المثل، ميرزا محمدباقر شريف طباطبائي در کتاب اسرار الشهادة، مي‌نويسد: آن حضرت «مي‌خواست كه كشته شود از براي اينكه مؤمنين اولين و آخرين بر او جزع كنند و گريه و زاري نمايند... تا به اين واسطه گناهان ايشان آمرزيده شود و گريه و اندوه ايشان كفارة گناه ايشان باشد... پس در واقع شهادت آن بزرگوار كفارة گناه جميع گناهكاران است». ملامهدي نراقي در كتاب محرق القلوب مي‌گويد: «امام حسين براي رسيدن به شفاعت كبرا، كه مقتضي استخلاص همة محبان و مواليان باشد به شهادت راضي شد تا اين مرتبه از براي او باشد و بدون شهادت وصول به اين مرتبه از براي او ممكن نبود. زيرا كه رفع كدورات معاصي امت و شفاعت ايشان موقوف بر خون و تألم ايشان است.» گفتني است برخي از روشنفكرنمايان معاصر، مثل مجيد محمدي در مقاله‌اي با عنوان «فرهنگ عاشورا در عصر سکولار» نيز همين تفسير مرگ فديه‌وار حسين را مناسب‌ترين تفسير با دنياي مدرن مي‌دانند! و در حال حاضر، شيعيان انگليس پسند و رسانه‌هاي غربي نيز تمام تلاش خود را در پررنگ کردن همين نگاه انحرافي به قيام حسيني به کار مي‌گيرند. نتيجة فاجعه‌آميز اين نوع نگاه نادرست به قيام حسيني اين بود که در روز عاشوراي سال ۱۳۳۰ ق، ۲۰۰نفر از سپاهيان روس، در ميدان مرکزي تبريز ثقة الاسلام تبريزي، از رهبران نهضت مشروطه، را دار مي‌زنند، اما ۲۰۰۰ نفر قمه‌زن، حاضر نيستند دربرابر اين ظلم کمترين اقدامي کنند و با اين بهانه که «آقا جان! اولارين توفنگي وار، آدمي اولْدُرَلْلَر؛ آقاجان آنها تفنگ دارند و آدم را مي‌كشند»، تن به چنان خفت و ظلمي مي‌دهند و نمي‌دانند که همان امامي که براي او قمه بر سر مي‌زدند، براي مبارزه با ظلم قيام کرده است! 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ◼️قیام حسینی در آیینه‌ نامه‌های حسینی 🔹قسمت ششم: نامه به حبیب بن مظاهر و تلاش در جهت رنگین‌تر کردن حادثه عاشورا 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حَبیب بن مُظاهِر اَسَدی از یاران خاص امیرمؤمنان، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام و از بزرگان کوفه بود. وی از سربازان و فداییان خاص امیرمؤمنان و از برجستگان گروه شرطة الخمیس بود. یعنی مأموران ویژه امیرمؤمنان که همواره گوش به فرمان حضرت بودند و آماده شهادت. از نظر علمی نیز از سرآمدان روزگار خویش بود: از بزرگان فقه و تفسیر و حدیث و جدل و مناظره به شمار می‌رفت. او از حافظان قرآن بود. او از نخستین کسانی بود که پس از مرگ معاویه علیه العنه به امام حسین علیه السلام نامه نوشت و او را برای برپایی حکومت اسلامی به کوفه دعوت کرد. امام حسین علیه السلام در مسیر حرکت به سوی کوفه و بعد از شهادت مسلم بن عقیل، نامه‌ای خطاب به حبیب بن مظاهر نوشتند: از حسین بن على بن ابى طالب به دانشمند فقیه، حبیب بن مظاهر؛ اما بعد، اى حبیب! تو قرابت ما را به رسول خدا مى‌دانى و ما را بهتر از هر کس دیگری مى‌شناسى. تو دارای اخلاق نیکو و اهل غیرت مى‌باشى؛ در فداکردن جان در راه ما دریغ مکن. جدم رسول خدا پاداش آن را در قیامت به تو عطا خواهد کرد. این نامه گویای چند نکته مهم است: ۱. جایگاه و شأن بزرگ و برجسته حبیب بن مظاهر؛ ۲. شفاف‌ بودن مسیر و سرنوشت انقلاب حسینی؛ ۳. تلاش امام حسین در جهت جذب پاکان و رنگین‌تر کردن حادثه عاشورا؛ ۴. انتظار رفتار انقلابی و مبارزه علمی از اهل اخلاق و غیرت؛ حبیب نیز به محض دریافت نامه، مسأله را با دوست صمیمی‌‌اش مسلم بن عوسجه در میان گذاشت. آن دو، مخفیانه از کوفه گریختند و در میانه راه کربلا، به امام حسین پیوستند. و نهایتا در روز عاشورا که فرماندهی جناح چپ لشکر امام را نیز برعهده داشت؛ پس از جنگی نمایان و کشتن بیش از ۶۰ نفر از بی‌وفایان کوفه، به شهادت رسید و پیکر مطهر او نیز در حرم حسینی و نزدیک به قبر مطهر امام حسین علیه السلام دفن شد. ✔️ ادامه دارد... 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پرونده کرسنت، انتخابات، شایعه‌سازی، اتهام‌پراکنی، بازی با اعصاب مردم و نهایتاً بی‌اعتمادی مردم به نظام و دستگاه‌های نظارتی! 🔹چندین سال است که خبر مربوط به کرسنت به عنوان یکی از بزرگترین فسادهای صورت گرفته در دوران مسؤولیت مهندس زنگنه در وزارت نفت در صدر اخبار مربوط به فساد، مطرح می‌شود. در انتخابات اخیر نیز یکی از محورهای داغ مناظرات بود. 🔻جدیداً جناب دکتر جلیلی، که به عنوان شاخص‌ترین فرد در افشاگری نسبت به این فساد بزرگ شناخته می‌شود، خبر از نزدیک بودن صدور احکام نهایی مفسدان داده است. 🔸امیدواریم که قوه قضائیه، با قاطعیت و سرعت بیشتر احکام همه نقش‌آفرینان و حامیان این فساد بزرگ را به شکلی شفاف و پشیمان‌کننده و بازدارنده، صادر کند تا نظام مظلوم جمهوری اسلامی بیش از این متهم به مدارا با مفسدان نشود و یکبار برای همیشه تکلیف این پرونده مشخص شود. 🔻همانطور که جناب دکتر جلیلی گفته‌اند در حال حاضر تقاضای رسیدگی به این پرونده و سایر پرونده‌های فساد، دست کم پشتوانه‌ای چهارده‌میلیون نفری دارد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️جهاد جهل‌‌زدايي؛ جهادي از جنس عاشورا 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از جملة شاخصه‌هاي فکر و فرهنگ اسلامي و ايماني است. تلقي عامة مردم اين است که جهاد صرفاً در مبارزه با دشمنان بيروني و ايستادگي دربرابر حملة متجاوزان به سرزمين‌هاي اسلامي است. در حالي که جهاد در تفکر اسلامي گستره‌اي بسيار وسيع دارد. جهاد يعني تلاش مضاعف و خستگي‌ناپذير در زدودن موانع و گشودن راه‌هاي تعالي. مجاهدت و تلاش بي‌وقفه در مبارزه با دشمنان بيروني و دروني. به هر حال، این دنیا دنیای درگیری‌ها و تزاحمات است. برای دستیابی به اهداف باید جنگید. کوچکترین غفلتی ممکن است پیشیمانی ابدی به بار بیاورد. موانع و دشمنان را بايد از سر راه برداشت. يکي از مهم‌ترين جلوه‌هاي زيست مجاهدانه، جهاد مبارزه با جهل و ناداني و گمراهي است. که مي‌توان بارزترين جلوه آن را در و قيام حسيني علیه السلام ديد. آن حضرت تمام تلاش خود را براي بيداري‌سازي مردم به کار گرفت. به صورت آشکار و نهان مردم و بزرگان قوم را متوجه انحرافات بني‌اميه کرد. و حتي براي بيدارسازي مردم، جان خود را نيز فدا کرد. از جملة فقرات بلند امام حسين عليه السلام اين است که: و أَعْذَرَ فِي الدُّعَاءِ و مَنَحَ النُّصحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ وَ الْعَمَى وَ الشَّكِّ وَ الِارْتِيَابِ إِلَى بَابِ الْهُدَى وَ الرَّشَاد؛ و در دعوتش جای عذری باقی نگذاشت و از خیرخواهی دریغ نورزید و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی و بي‌بصيرتي و شک و ترديد برهاند و آنان را به سوي باب هدايت و رشد بکشاند» اين نشان مي‌دهد که درگير شدن با جهل و جهالت کاري بسيار پرهزينه است؛ به ويژه آنگاه که فرد مجاهد تصميم داشته باشد با «جاهلان» نام و نشان دار، با سردمداران جهالت و ضلالت، مبارزه کند؛ بالاخص جايي که جهل و جهالت و جاهل لباس دين و ديانت بر تن کرده باشد. البته چنين جهادي آن قدر ارزش دارد که جان حسين بن علي علیهما السلام و عزيزترين انسان‌هاي روي زمين در راه آن فدا شود. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️السلام علیک یا ثار الله 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از اوصاف مشهور ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام این است که او «ثار الله» است. امام صادق علیه السلام در زیارت‌نامه آن حضرت چنین می‌فرمود: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون خدا» در میان موجودات مادی، تنها موجودات ذي‌روح‌اند که خون دارند. و خون مایه حیات و نشانه حیات و دلیل حیات آنهاست. با استفاده از تشبیه معقول به محسوس گفته شده که حسين «خون خدا»ست؛ او ثارالله است؛ و اين يعني آنکه حسين نشانه الوهیت و دلیل الوهیت و مایه حیات و هستی خدا در میان مردمان و در پهنه‌ی تاريخ بشريت است. او نشانه‌ی جريان الوهيت در حيات بشري و روح الهی در کالبد بی‌جان انسانیت است. حسين جلوه‌ی تام ملکوت در عالم ناسوت و تجسم و تحقق عینی روح الهی است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ◼️قیام حسینی در آیینه‌ نامه‌های حسینی 🔹قسمت هفتم و پایانی: جهان‌نگری حسینی در نامه به بنی‌هاشم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از واپسین نامه‌های امام حسین علیه السلام نامه‌ای است که از سرزمین کربلا خطاب به برادرش محمدبن حنفیه و همه بنی‌هاشم نوشتند. سیدالشهداء در این نامه با کوتاه‌ترین الفاظ، بلندترین معنا را منتقل کرده و به زیبایی تمام جهان‌نگری و انسان‌نگری خود را بیان کرده است: بسم اللَّه الرَّحمن الرَّحيم‏ مِنَ الحُسَينِ بنِ عَلِيّ إلى مُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ، و مَن قِبَلَهُ مِن بني هاشِم: أمَّا بَعدُ؛ فَكَأنَّ الدُّنيا لَم تَكُن، وَ كَأنَّ الآخِرَةَ لَم تَزَل، وَ السَّلامُ. از حسين‌بن‌على به محمدبن‌على و ديگر بنى‌هاشم. اما بعد، گویا دنيا اصلاً نبوده و گویا آخرت هميشه بوده. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 آنتوان بارا؛ مسیحی حسینی! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آنتوان بارا، نویسنده‌ای مسیحی است که بیش از بیست سال از عمر خود را صرف تدوین دو کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» (الحسین فی‌الفکر المسیحی) و «زینب صرخة أکملت مسیرة» (زینب؛ فریاد تکمیل‌کننده راه) کرده است و تاکنون ۷ بار به زیارت کربلا رفته و یکبار هم در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده است! آنتوان بارا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم درباره نقش در حرکت علیه السلام می‌گوید: «معتقدم اگر دین اسلام توسط حضرت محمد(ص) به وجود آمد و با امام حسین (ع) استمرار یافت، نهضت عاشورا نیز با امام حسین (ع) به وجود آمد و با حضرت زینب (س) استمرار یافت. امام حسین (ع) در نهضت و قیام عاشورا می‌توانست افراد دیگری را با خود همراه بکند اما حضرت زینب (س) را با خود همراه کرد چون آن شایستگی را در ایشان مشاهده کرده بود. در قصر یزید و قصر دارالاماره و ابن‌زیاد این حضرت زینب (س) بود که توانست آن آتش وجد و اشتیاق را همچنان فروزنده نگاه دارد. این نهضت برای این ادامه پیدا کرد چون یزید می‌خواست که تمام فرزندان پسر را از بین ببرد و به همین دلیل فکری برای حضرت زینب (س) نکرده بود، بنابراین حضرت زینب (س) از این فرصت استفاده کرد و توانست پیام‌رسان واقعه کربلا باشد.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴خامس آل‌عبا 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در عرف عامه، وصف «خامس آل‌عبا» فقط برای علیه السلام به کار برده می‌شود. در حالی که هر کدام از اصحاب کساء، به صورت مستقل و جداگانه، خامس اصحاب کسایند. به همین دلیل هم امام علی علیه السلام این وصف را برای خود به کار برده است. هم برای امام حسن به کار رفته است و هم برای امام حسین علیهما السلام؛ ۱. امیرمؤمنان در ضمن خطبه‌ البیان که در بصره ایراد کرد، خود را به عنوان خامس الکساء معرفی کرد: «أنا خامس الكساء». در یکی از زیارت‌نامه‌های امیرالمؤمنین علیه السلام هم نیز نقل شده است چنین می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الْحَوْضِ وَ حَامِلِ اللِّوَاءِ السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْعَبَاء» سیدابن طاوس نیز در یکی از زیارت‌نامه‌هایی که برای امام علی نقل می‌کند چنین آورده است: «السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا آيَةَ اللَّهِ‏ الْعُظْمى، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خامِسَ اهْلِ الْعَباءِ،...» ۲. ابن قولویه قمی رحمة الله علیه در کامل الزیارات می‌گوید محمدبن علی بن حنفیه وقتی به زیارت قبر امام حسن علیه السلام می‌رفت چنین می‌گفت: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ [يَا بَقِيَّةَ الْمُؤْمِنِينَ‏] وَ ابْنَ أَوَّلِ الْمُسْلِمِينَ وَ كَيْفَ لَا تَكُونُ كَذَلِكَ وَ أَنْتَ سَلِيلُ الْهُدَى وَ حَلِيفُ التَّقْوَى وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاءِ...» ۳. در زیارت نامه امام حسین در روز عرفه که در المزار شهید اول نقل شده است، خطاب به امام حسین چنین می‌خوانیم: «أَنْتَ بَابُ الْهُدَى وَ إِمَامُ التُّقَى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى وَ الْحُجَّةُ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا وَ خَامِسُ أَهْلِ الْكِسَاء...» در ضمن زیارت‌نامه دیگری که برای امام حسین نقل شده است، چنین می‌خوانیم: «السَّلَامُ عَلَى خَامِسِ أَهْلِ الْكِسَاءِ السَّلَامُ عَلَى غَرِيبِ الْغُرَبَاء» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹یکی از ویژگی‌های تاریخی جبهه نفاق و تفرقه‌افکنی، «تقطیع سخنان» و «تحریف لفظی و معنوی» سخنان بزرگان جامعه بوده است. 🔸امیدوارم جناب عباس عبدی عالمانه و آگاهانه در دام روش منافقان نیفتاده باشد. 🔻نشانه انسانیت و جوانمردی آن است که وقتی اصل سخنان استاد میرباقری را مطالعه کردند و به اشتباه فاحش خود پی‌بردند، رسماً بابت چنین اهانتی به ایشان از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند. 🔹برای مطالعه اصل سخنان استاد میرباقری👇👇 https://iqna.ir/fa/news/4226502 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️راز غم سنگین ام البنین مادر عباس 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ اصل مسألة انتخاب مادر حضرت به همسري از سوي اميرالمؤمنين و انتظاري که آن حضرت مطرح کرده بود، توقعاتي را در ميان اهل بيت نسبت به ام البنین و فرزندانش یعنی حضرت عباس و برادرانش ايجاد کرده بود. زیرا آن حضرت از برادرش عقیل که نسب‌شناس بود خواست تا همسری از خاندان اصیل و دلیر و پهلوان عرب برایش انتخاب کند چرا که می‌خواهد فرزندی دلیر برایش به دنیا آورد: انظر الى امرأة قد ولدتها الفحولة من العرب لأتزوجها فتلد لي غلاما فارسا، عباس چهارم شعبان ۲۶ هجري به دنيا آمد. ام البنين نيز خيلي به خودش مي‌باليد از اينکه از سوي علي براي به دنيا آوردن فرزنداني شجاع و برومند انتخاب شده است. اينکه کسی چون علي او را از خاندان فحوله (پهلوانان) مي‌ناميد. نکتة ‌ديگر اينکه آنگونه که در برخي از تواريخ آمده است، امام علي خود شخصا آموزش‌ تيراندازي و شمشيرزني را به عباس داده بود. توصيه اسلام نسبت به ورزش‌هاي تيراندازي و اسب سواري و شمشيرزني را خودش عمل مي‌کرد و نسبت به فرزندانش به اجرا در مي‌آورد. اين مسأله نيز طبيعتاً توقعات را از عباس بالا برده بود. کسي که توسط قوي‌ترين شمشيرزن و مبارز و مجاهد عرب آموزش ديده است. باتوجه به این دو نکته شاید بتوان حدس زد که بعد از حادثه عاشورا، ام البنین بیش از دیگران احساس غم و اندوه می‌کرد. و هر روز به قبرستان بقیع می‌رفت و با ناله بسیار جانسوزی در سوگ فرزندانش چنین می‌گفت: يا من رأى العباس كر على جماهير النقد و وراه من أبناء حيدر كل ليث ذي لبد انبئت أن ابني اصيب برأسه مقطوع يد ويلي على شبلي أمال برأسه ضرب العمد لَوْ كَانَ سَيْفُكَ فِي يَدِيْكَ لَمَا دَنَا مِنْهُ أَحَدٌ ای که عباس را دیدی حمله می‌کرد بر توده‌های فرومایه و از فرزندان حیدر هم شیران دلیری دنبال او بود خبردار شده‌ام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالی‌که بریده دست بود وای بر من بر شیر بچه‌ام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد اگر شمشیرت در دستت بود کسی نمی‌توانست به تو نزدیک شود 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 | نیروی مقاومت بُوَد دست علمدار 🎤 امشب؛ مداحی حاج محمود کریمی در شب تاسوعا در حسینیه امام خمینی. 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢تفرقه‌افکنی، از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از شگردهای همیشگی جبهه کفر و نفاق، ایجاد انشقاق، تفرقه و اختلاف در جبهه حق است. آنان حتی تا مرحله ایجاد تفرقه میان فرزندان علی هم طمع می‌ورزند! به همین دلیل، شمر لعنت الله علیه، در شب عاشورا تلاش کرد با ارائه امان‌نامه به فرزندان ام‌البنین آنان را در مقابل فرزند رسول‌الله و فرزندان زهرا قرار دهد! او با این کار در واقع می‌خواست ناامنی و ناثباتی در یاران ابی‌عبدالله ایجاد کند، و اراده آنان در پایداری بر مواضع حق را متزلزل کند! توضیح آنکه: وقتی شمر از سوی عبیدالله بن زیاد مأموریت مواجهه با ابی‌عبدالله الحسین را در سرزمین کربلا دریافت کرد، از او خواست تا امان‌نامه‌ای برای ابی‌الفضل عباس و برادرانش در اختیار او قرار دهد! او شب عاشورا به پشت خیمه‌های ابی‌عبدالله آمد و عباس و برادرانش را صدا زد و گفت: «خواهرزاده‏‌های ما كجايند؟ من برای شما امان‌نامه آورده‌ام!» [امّ‏‌البنين خواهر شمر نبود، اما هر دو از قبيله كِلاب بودند و به اين مناسبت فرزندان او را خواهرزاده خواند]. عباس و جعفر و عثمان و عبدالله، از شنیدن این سخن شرمگین و خجلت‌زده شدند و سرهای خود را پایین انداختند و سکوت کردند. امام علیه السلام به آنان فرمود پاسخش را بدهید هر چند فاسق است. بیرون آمدند و در پاسخ او گفتند: «لعنت خدا بر تو و آن امانی [كه برای ما آورده‏ ای]، اگر واقعاً تو دايی ما بودی آيا حاضر می شدی که ما در امان باشيم و فرزند رسول‌خدا در امان نباشد 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️عاشوراي حسيني؛ عاشوراي حماسه 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ نگاه حماسي به عاشورا و قيام حسيني، در تاريخ تشيع، نگاهي تقريباً نو، اصيل، عميق و واقع‌بينانه به حادثة عاشورا است. نگاه حماسي و سياسي به نهضت حسيني توانست بزرگ‌ترين انقلاب قرن، ايران، و يک نهضت بي‌نظير و الگوساز را پديد بياورد. اين نگاه نخستين بار توسط مرحوم آيت‌لله کاشاني مطرح شد اما نتوانست نهادينه بشود و در ميان مردم رواج يابد: در سال ۱۳۲۶ (۷۷ سال قبل؛ مصادف با تأسيس رژيم جعلي اسرائيل) كه هيأت‌هاي عزاداري به منزل ايشان رفتند وي در جمع آنان خطابه‌اي عاشورايي ايراد كرد: «آقاياني كه براي عزاداري گرد هم آمده‌ايد آيا مي‌دانيد چرا حسين‌بن‌علي تن به شهادت داد. اينكه گفته مي‌شود كه فقط براي شفاعت امت خود بوده، بي‌جاست. آن بزرگوار دشمن كساني است كه پشت پا به مقصد مقدسش مي‌زنند و از هتك نواميس اسلام خودداري ندارند. آيا بر روضه‌خواني فواحش شهر اثري مترتب است؟ حسين مي‌خواست بازار ظلم و تعدي را، كه رواج يافته بود، از بين ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاري بدهد. حسين مي‌خواست به مردم بفهماند كه نبايد زير بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق بايد دريغ نداشت. حسين براي جلوگيري از اوضاع و احوالي نظير آنچه امروز ما داريم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاري را از حسين فرا گرفته بوديم، گرفتار اوضاع غيرقابل تحمل امروزي نمي‌شديم... آقايان اگر شما در كربلا بوديد و نالة حسين را مي‌شنيديد آيا آمادة همراهي با آمال و هدف مي‌شديد يا خير؟ اگر واقعا آمادة كمك به حسين بوده‌ايد، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دين و روش مقدس او نيستيد؟... وضع مسلمانان در زمان يزيد بهتر از حالا بود: كفار به مسلمين باج و خراج مي‌دادند ولي حالا بر سر ما مي‌كوبند. اسلام رو به توسعه مي‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعي ما امروز به مراتب بدتر از زمان يزيد شده است...» در ادامة اين حرکت امام راحل عظیم الشأن امت با همکاري برخي از شاگردان روشن‌انديش خود همچون شهيد مطهري کوشیدند این نگاه اصیل و درست به عاسورا را در جامعه شیعه رواج دهند و عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفي نمایند. و بدین وسیله توانستند بزرگترین "انقلاب اسلامی" همه دوران‌ها را پدید آورند. يکي از انقلابي‌ترين، انقلاب‌سازترين و افشاگرانه‌ترين سخنراني‌هاي ، عليه رژيم ستم‌شاهي در عصر عاشوراي ۱۳۸۳ قمري مصادف با ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسة علمیه فيضية قم انجام گرفت. (صحيفة نور، جلد ۱، صفحه ۵۵ و ۵۶) 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢جنگ نرم کوفیان علیه علی اکبر سلام الله علیه تا واپسین لحظات 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از بزرگترین و باعظمت‌ترین شهدای کربلا علی اکبر فرزند ارشد ابی‌عبدالله الحسین بود. او در معرفت به درجه‌ای بود که امام حسین به وجود او افتخار می‌کرد. در اخلاق و سبک زندگی و روش زیست فردی و اجتماعی، شبیه‌ترین افراد به رسول الله بود. این سخن امام حسین علیه السلام درباره اوست آنگاه که روانه میدان شد: اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ ص وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‏ عظمت او به درجه‌ای است که در زیارت عاشورا بعد از سلام بر امام حسین تنها شهیدی که به صورت اختصاصی به او سلام می‌دهیم، علی اکبر است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ الْحُسَيْنِ‏ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن‏» در روز عاشورا، بعد از اصحاب و یاران امام حسین، اولین فرد از اهل بیت است که به میدان مبارزه رفت و رشادتی بی‌نظیر از خود نشان داد. تا جایی که مورخان گفته‌اند کسی که بیشترین تعداد از لشکر دشمن را به درک واصل کرد، علی اکبر بود. حتی بعضاً آمار کشته شدگان به دست علی اکبر را بیشتر از آمار کشته شدگان به دست امام حسین و ابوالفضل عباس بیان کرده‌اند. خوارزمی در مقتل الحسین می‌گوید در نبرد اول، صد و بیست نفر از دشمنان را به قتل رساند. سپاه دشمن با اینکه بیشترین ضربه را از علی اکبر دیده است، و گفته‌اند یک تنه بسیاری از خانواده‌های کوفیان را عزادار کرد، اما دشمن حتی در آن معرکه خون و عطش، در کنار تلاش برای کشتن علی اکبر می‌کوشید اگر بتواند ابتدا او را از نظر روحی و معنوی بکشد. مقاومت او را بشکند؛ ذهن و ضمیر او را تسخیر کند! و او را از سپاه حسین جدا کند! به همین دلیل، آنگونه که ابن سعد در «ترجمة الحسین و مقتله» نوشته است: در همان بحبوحه نبرد و تاخت و تاز علی اکبر کسی از لشکر عمر بن سعد صدا زد: «تو [از جانب مادر] با اميرالمؤمنين [يزيد] قرابت و خويشاوندی داری، اگر بخواهی به تو امان می‌دهيم تا به هر کجا که دوست داری بروی.» [مقصود از خويشاوندی علي‌اکبر با دودمان يزيد از طرف مادر، اين است که مادر ليلا، ميمونه دختر ابوسفيان بود. بنابراين او، از طرف مادر، نتيجة دختری ابوسفيان بود.] ♦️تفرقه افکنی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، تضعیف اراده‌ها و تسخیر ذهن و ضمیر مدافعان حق، از شگردهای همیشگی دستگاه کفر و نفاق و دشمنان اسلام در مواجهه با اهل حق بوده است. و اکنون نیز چنین است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵 روش مواجهه منافقان و دشمنان با جبهه حق و حقیقت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹گفتگوهای عمربن سعد با ابی‌عبدالله الحسین در روزهای منتهی به عاشورا، امان‌نامه شمر در شب عاشورا برای عباس بن علی و برادرانش و امان‌نامه شامیان برای علی‌اکبر حسین در عصر عاشورا، همگی نشان می‌دهد که اولاً، دشمن از انسجام و وحدت و یکپارچگی جبهه حق می‌هراسد. حتی اگر تعداد افراد جبهه حق ۷۲ نفر باشد در مقابل لشکر ۳۰ هزار نفره جبهه کفر و نفاق؛ و ثانیاً، هرگز از تلاش در جهت ایجاد انشقاق در جبهه حق، دست برنمی‌دارد. حتی از طمع در عباس و علی‌اکبر هم فروگذار نمی‌کند! 🔸ایجاد تزلزل و تذبذب و تفرقه‌انگیزی در میان مدافعان جبهه حق، روش همه منافقان و فاسقان و تزویرگران در طول تاریخ بوده و هست. و این مهمترین ابزار حیات جبهه باطل و حاکمیت فاسقان است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹دلنوشته‌ای که هنگام زیارت مزار ، شهید حواله و قلم خورد. بسم الله الرحمن الرحیم به روی دفتر دلم نوشته بود یک شهید برای خاطر خدا شما هم ادامه دهید... شهادت فنا شدن انسان برای نیل به سرچشمه نور و نزدیک شدن به هستی مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب و معشوق در زیباترین شکل است. شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از حیات معقول است. زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسان‌ها را اداره می‌کند، همواره خود و ادامه بی‌پایان خود را می‌خواهد، لئکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی‌ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می‌بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است. لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه. بارالها ما را شهید قرار ده تا شهید شویم. حسین انجدانی سحرگاه ۱۰ محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۲۶ تیر ۱۴۰۳ ه.ش کربلای ایران و قبله‌ی تهران، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام پ.ن: در حرم مطهر سیدالکریم علیه السلام دعاگو و نائب الزیاره مؤمنان و مخاطبان محترم می‌باشم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴عاشورا و گام دوم انقلاب اسلامی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ انقلاب اسلامی یک انقلاب به تمام معنا و همه‌جانبه بود؛ انقلابی در همه ابعاد زیست فردی و اجتماعی و تمدنی. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانیه گام دوم، گام دوم انقلاب اسلامی را به عنوان گام دوم فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نامیدند. برخلاف پندار برخی از روشنفکران که گمان می‌کنند با فرهنگ حسینی نمی‌توان جامعه را مدیریت کرد، بدون تردید عاشورا و مکتب و فرهنگ حسینی، ظرفیت‌های بی‌نظیری برای تحقق اهداف و آرمان‌های گام دوم انقلاب اسلامی دارد. البته اصطیاد و استخراج این ظرفیت‌ها نیازمند نگاه فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه به قیام حسینی است. اگر از این منظر به مطالعه رسالت حسینی و پیام‌ها و خطبه‌ها و نامه‌های آن حضرت بپردازیم خواهیم دید که چه ظرفیت عظیم و احیاناشده‌ای در مکتب حسینی و قیام عاشورا برای فرد‌سازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی وجود دارد. به عنوان نمونه، به یکی از سخنان آن حضرت که در مکه مکرمه و در جمع گروهی از علمای بلاد اسلامی ایراد شده است، اشاره می‌کنم. (تحف العقول، ص۱۷۰) آن حضرت در این سخنان بسیار مهم‌، خط‌مشی کلی جریان عاشورا و عاشوراییان را در سراسر تاریخ بیان کردند: اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ‏ وَ لَا الْتِمَاساً مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ خدایا! تو می‌دانى که آنچه از ما صورت گرفت، رقابت در حکومت یا دستیابی به ثروت نبود؛ وَ لَكِنْ (بلکه هدف ما آن است که) ۱. لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ؛ نشانه‌های دین تو را آشکار کنیم؛ ۲. وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ؛ اصلاح و درستی را در همه سرزمین‌ها نمایان کنیم؛ ۳. وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ؛ بندگان مظلوم تو آسودگی یابند؛ ۴. وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَنِكَ وَ أَحْكَامِكَ. و به فرایض و سنت‌ها و احکام تو عمل شود. همانطور که ملاحظه می‌کنید امام حسین علیه السلام در این سخنان، درست همچون پدرشان امام علی علیه السلام [نهج‌البلاغه، خطبه ۱۳۱] به صراحت فلسفه قیام خود را بیان می‌کند. در اینجا اساساً هیچ سخنی درباره حکومت یزید بن معاویه، مردم مدینه، مردم شام یا مردم کوفه و بصره و امثال آن نیست. نگاه یک نگاه جهانی و تمدنی است. سخن از نمایاندن پرچم‌ها و نشانه‌های دین در سراسر گیتی است. سخن از اصلاح همه بلاد و سرزمین‌ها است. سخن درباره دفاع از مظلومان و پابرهنگان عالم است؛ سخن از عملی کردن آموزه‌های دینی و الهی است. در گام دوم انقلاب اسلامی نیازمند تقویت این نوع نگاه به عاشورا و فرهنگ حسینی و نیازمند استخراج و استنباط آموزه‌های فردسازانه، جامعه‌پردازانه و تمدن‌سازانه از معارف حسینی هستیم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
سروده ماندگار مقبل کاشانی در ترسیم لحظات پایانی اباعبدالله الحسین علیه‌السلام: روایت است که چون تنگ شد بر او میدان  فتاده از حرکت، ذوالجناح وز جولان نه ذوالجناح دگر تابِ استقامت داشت نه سیدالشهداء بر جدال طاقت داشت کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد  به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلندمرتبه شاهی ز صدر ِ زین افتاد اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ غنای منبعی قیام عاشورا 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مشکلات مطالعات تاریخی، به ویژه حوادث تاریخی دوردست، ضعف یا نامعتبر بودن مستندات است. اما خوشبختانه قیام عاشورا از این جهت بسیار غنی است. بسیاری از جزئیات قیام ابی‌عبدالله الحسین با دقت و امانت نقل شده و در اختیار ما قرار دارد. همانطور که شهید مطهری (ره) در کتاب ارزشمند حماسه حسینی گفته‌اند، امام حسین علیه السلام و بزرگان این قیام تا روز عاشورا و امام زین‌العابدین و زینب کبری سلام الله علیهما هم پس از عاشورا، بسیار هوشمندانه تلاش کردند که پیام اصلی قیام، بدون هیچ کم و کاستی در اختیار آیندگان قرار گرفته و تحت‌الشعاع شایعه‌پراکنی‌ها و تبلیغات مسموم دستگاه بنی‌امیه قرار نگیرد. ۱. خطبه‌خوانی: استفاده گسترده امام حسین و امام سجاد و زینب کبری از ابزار خطبه‌خوانی که در حکم انتشار بیانیه رسمی در دوران معاصر بود؛ که دقیق‌ترین و بی‌واسطه‌ترین آموزه‌ها را می‌توان دریافت کرد. ده‌ها خطبه کوتاه و بلند در طول قیام عاشورا از امام حسین و بازماندگان عاشورا در اختیار داریم؛ در این خطبه‌ها هم هدف قیام هم برنامه‌های قیام و هم چرایی قیام به خوبی بیان شده است. ۲. رجزخوانی: استفاده حساب‌شده و دقیق امام حسین و اصحاب و اهل بیت آن حضرت از ابزار رجز و رجزخوانی موجب شد که پیام اصلی قیام و بصیرت اصحاب و یاران ابی‌عبدالله به صورت دقیق و تحریف‌ناپذیر در تاریخ ثبت شود. ۳. نامه‌نگاری: بهره‌گیری از ابزار نامه‌نگاری از دیگر شگردهایی بود که امام حسین به منظور جلوگیری از تحریف حرکت الهی خود، به خوبی از آن بهره گرفت. نامه‌های فراوانی که میان امام حسین و مردم کوفه و بصره رد و بدل شد. یا نامه‌هایی که امام حسین برای برادرش محمدبن حنفیه و بعضی دیگر از بنی‌هاشم دارند، نامه‌هایی که امام حسین برای معاویه نوشتند و نامه‌هایی که میان دشمنان ابی‌عبدالله مثل یزید و ابن‌زیاد یا ابن‌زیاد و عمر بن سعد و امثال آنها رد و بدل شده است گویای بسیاری از حقایق عاشورایی است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ آیا امام سجاد علیه السلام، بدن مطهر امام حسین علیه السلام را دفن کردند؟ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در پاره‌ای از روایات داریم که تنها امام معصوم می‌تواند و می‌باید متکفل امور غسل و کفن و دفن امام معصوم شود: اِنَّ الْاِمَامَ لَا يَغْسِلُهُ اِلَّا الْاِمَامُ. بر همین اساس بسیاری از محدثان بر این باورند که امام سجاد علیه السلام به صورتی معجزه‌وار به صحرای کربلا برگشت و همراه بنی‌اسد متکفل امور کفن و دفن پدر بزرگوارشان حضرت سیدالشهداء علیه السلام شد. هر چند با توجه به برخی روایات دیگر مثل روایتی که می‌فرماید: أَنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع أَوْصَى أَنْ تُغَسِّلَهُ أُمُّ وَلَدٍ لَهُ إِذَا مَاتَ فَغَسَّلَتْه‏ برخی دیگر از محدثان گفته‌اند که این روایات دال بر وجوب این کار نیست؛ به تعبیر دیگر، کفن و دفن امام پیشین را از نشانه‌های شناخت امام بعدی ندانسته‌اند. به هر حال، اینکه پیکر مطهر امام حسین علیه السلام توسط امام سجاد علیه السلام دفن شده باشد، مسأله‌ای اعتقادی است یعنی اعتقاد به آن به دلیل وجود روایات معتبری است که در این باب وارد شده است. اما از نظر تاریخی قابل اثبات نیست؛ اساساً بر اساس مستندات تاریخی، امام سجاد علیه‌السلام در آن ایام و حتی در مجلس ابن‌زیاد هم، از شدت بیماری، تاب و توان نشستن هم نداشت. شاید دلیل اختلاف علامه مجلسی و شیخ مفید رضوان الله تعالی علیهما در این مسأله را نیز بتوان چنین توجیه کرد که شیخ مفید بر اساس تحلیل تاریخی و با تکیه بر مستندات تاریخی است که می‌گوید قبیله بنی‌اسد متکفل کفن و دفن همه شهدای کربلا، از جمله امام حسین علیه السلام، شدند. اما علامه مجلسی بر اساس تحلیل روایات است که در نقد گزارش تاریخی شیخ مفید می‌گوید: به حسب ظاهر چنين بود، امّا در واقع، امام را به غير از امام دفن نمي‎كند. حضرت امام زين‌العابدين به اعجاز امامت آمد و جسد مطهّر آن حضرت و بلكه ساير شهدا را دفن كرد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ هوش هیجانی؛ در حکایتی از امام سجاد علیه‌السلام 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از مهم‌ترین شاخص‌های هوش هیجانی بالا، این است که به هنگام بحث و گفتگو، اولاً، کنترل احساسات، عواطف و هیجانات خود را در دست داشته باشیم، و هرگز اجازه ندهیم که طرف مقابل، مدیریت احساسات و عواطف و هیجانات ما را به دست بگیرد؛ و ثانیاً، توانایی مدیریت و کنترل هیجانات طرف مقابل را هم داشته باشیم. با مراعات این دو قانون حتماً کنترل و مدیریت فضای گفتگو را نیز در دست خواهیم گرفت. و نتیجه مطلوب خود را خواهیم گرفت. شیخ مفید در ارشاد می‌نویسد: جوانی، نسبت به امام سجاد جسارت کرده و ناسزا می‌گفت و در پیش روی آن حضرت به ناشایست‌ترین حرف‌ها را به امام زد. اما امام سجاد هرگز لب به سخن باز نکرد و وی را به حال خود گذاشت. روز بعد امام سجاد به آنها که در حضورش بودند گفت: کلمات آن جوان را شنیدید. دوست دارم همراه من به ملاقاتش برویم و پاسخ مرا ببینید. آنها که مایل بودند آن جوان بدگو را به سزایش برسانند، همراه امام به راه افتادند. امام نیز در حالی که می‌فرمود: و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین، به راه افتاد. آن جوان نیز به محض مشاهده‌ی امام، جای تردید برایش باقی نماند که وی برای تنبیه و جبران دشنام وی به ملاقاتش آمده است. امام سجاد علیه السلام پیش آن جوان آمد و رو کرد و گفت: عزیز من! تو با من خیلی حرف زدی. من نمی‌دانم چه می‌گفتی. اگر این نسبت‌ها که به من داده‌ای در من وجود دارد از درگاه خدا پوزش می‌خواهم و استغفار می‌کنم. اما اگر نسبت‌های تو دروغ بوده باز هم از درگاه خداوند می‌خواهم گناه تو را ببخشد. آن جوان که یک چنین عفو و گذشت و بزرگواری از امام سجاد مشاهده کرد جلو آمد و پیشانی آن حضرت را بوسید و با چشمانی لبریز از اشک گفت: یابن رسول الله! آنچه به تو گفته‌ام صحیح نبوده است. خود من به این دشنام‌ها و تهمت‌ها از تو هزاران بار سزاوارترم. پ.ن: سالروز شهادت جانسوز چهارمین امام همام، معتبرترین راوی و ناقل کربلاء، زین العابدین و سید الساجدین، تسلیت باد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314