eitaa logo
تَأَمُّلات
276 دنبال‌کننده
169 عکس
118 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و جامعه نویسندگان حوزوی کشور ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ام الشهید مرحومه مغفوره حاجیه خانم تاجماه محمدی، مادر بزرگوار جانباز آزاده و شهید هنرمند سید حسین رفیق رضوان الله علیهما، واصل و موجب تألم گردید. آن بانوی مؤمنه دامان تربیتش یگانه فرزندی را پرورد که در دفاع مقدس مجاهدت‌های بسیار نمود و پس از تحمل مدت‌ها اسارت و رنج بیماری‌هایی که یادگار جنگ بشمار می‌رفت، به خیل شهیدان و همرزمانش پیوست. قطعا آن بانوی مکرمه در اجر جهاد و شهادت فرزند شهیدش، سهیم و عندالله ماجور است. بدینوسیله این ضایعه‌ را به فرزندان داغدار و خانواده‌های سوگوار محمدی و رفیق و دیگر وابستگان و عموم مردم شهیدپرور شهرستان ملارد، تسلیت عرض نموده و از بارگاه باری برای آن فقیده‌ی سعیده حشر با حضرت زینب کبری سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و سلامت مسئلت می‌نمایم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و الذین انعم الله علیهم من الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا حسین انجدانی ۱۴ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢شعائر حسینی و تبلیغ عاشقانه دین 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به شدت موضع‌گیری کرده‌اند. آنان همه تلاش خود را در جهت تبلیغ دیانت بدون مناسک، از یک طرف، و تخریب وجهه شعائری دین، از طرف دیگر، به کار گرفته‌اند، اما موفقیت چندانی نداشته‌اند. علیرغم هجمه‌های بی‌سابقه،‌ دین و دینداری با قوت در همه لایه‌های معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است. 🔹حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمی‌تواند ماندگار شود. به همین‌ دلیل، مناسک‌ستیزی، چهره دیگری از دین‌ستیزی است. مناسک و شعائر دینی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های دیگر و همچنین از بهترین‌ روش‌های نمایش دینداری و نمایان‌سازی قدرت و اقتدار اجتماعی دین هستند. مناسک و شعائر دینی، نوعی تبلیغ هنرمندانه و عاشقانه و سبکینه دین است. 🔸در میان انواع شعائر و مناسک دینی، برخی نقش‌آفرینی بیشتر و تأثیرگذاری ماندگارتری دارند، مثل شعائر ناظر به ولایت و امامت. توضیح آنکه بر اساس معارف اسلامی، نماز و روزه و زکات و حج و ولایت از ارکان اصلی دین به شمار می‌روند. هر کدام از این ارکان، شعائر و مناسک خاص خود را دارند، که باید در احیا و زنده‌نگه‌داشتن آنها کوشا بود. در این میان به تعبیر علیه السلام، ولایت‌ اصلی‌ترین رکن اسلام است: وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ. به همین ترتیب شعائر و مناسک مربوط به ولایت نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین شعائر اسلامی هستند که نه تنها عامل حفظ امامت و ولایت که ابزار توسعه ولایت و وسیله ترویج و تبلیغ ولایت بوده و هستند. و بدون تردید از مهم‌ترین شعائر ولایت، مناسک عاشورایی و حسینی است که دست کم در دو ماه محرم و صفر در جوامع شیعی برگزار می‌شود. به عنوان نمونه سنت پیاده‌روی اربعین و حرکت میلیون‌ها انسان عاشق و دلباخته از حرم امیرمؤمنان به سوی حرم حسین بن علی علیهما السلام، حرارت و حلاوتی معنوی و ماندگار در دل‌های پاکان عالم ایجاد کرده است و سالانه ده‌ها میلیون نفر را به سوی خود می‌کشاند و یک خیزش آزادی‌خواهانه و عدالت‌جویانه و ظلم‌ستیزانه در سراسر مشتاقان ایجاد کرده است. 🔻خدا رحمت کند خمینی کبیر را که چه زیبا و حکیمانه و دوراندیشانه می‌فرمود: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ... باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزه‌های اسلامی و تعمیق بینش‌ها و جهت‌دهی به گرایش‌ها و تصحیح کنش‌های آنان، نیازمند آگاهی‌ها و مهارت‌های خاصی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ✔️دین‌شناسی، ✔️مردم‌شناسی، ✔️مخاطب‌شناسی، ✔️تقویت هوش هیجانی و هوش امنیتی، ✔️قدرت و توان مدارا با مردم، ✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزش‌ها، ✔️و تاب‌آوری در برابر ناملایمات. 🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهی‌ها و مهارت‌هایی برخوردار نباشد ممکن است: به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود، و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴سکوت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سکوت، مهمترین سرمایه وجودی سالکان الی الله است. آنان جز در مواردی که ارزش سخن بیش از سکوت باشد، از این سرمایه هزینه نمی‌کنند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢تعاملی بودن موفقیت و خوشبختی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ موفقیت و خوشبختی اموری تعاملی و جمعی‌اند؛ همچون شبکه‌های اجتماعی می‌مانند؛ اگر دیگران عضو آنها نباشند، هیچ فایده‌ و ثمره‌ای برای شما هم نخواهند داشت. هیچ انسانی به تنهایی نمی‌تواند موفق و خوشبخت شود. بنابراین، اگر خوشبختی خود را می‌خواهیم باید خوشبختی دیگران را هم بخواهیم. و اگر دنبال موفقیت خودمان هستیم، باید تلاش کنیم دیگران هم موفق شوند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣شخصیت و معاشرت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده شخصیت، کمیت و کیفیت معاشرت است: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها از ره پنهان صلاح و کینه‌ها پس باید معاشران خود را حساب شده و سنجیده انتخاب کنید؛ و بدانید هر نوع معاشرت و مصاحبتی که در خدمت تعالی انسان و موجب کمال او نشود، موجب انحطاط و پستی و نقصان او خواهد شد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢استعداد و آرزو 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹دریایی از توانایی‌ها و استعدادها در تک‌تک آدمیان نهفته است. و چه زیبا این حقیقت در اشعاری منسوب به علیه السلام منعکس شده است: دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ‏ جِرْمٌ‏ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالی‌که تو نمی‌دانى و دردت هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بينى. آيا گمان می‏كنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالى‌كه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟! اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود. 🔸اما توانایی‌های هر فرد و جامعه‌ای به اندازه آرزوها و آرمان‌ها و مقاصدشان بروز پیدا می‌کند و فعال می‌شود. آرزوهای کوچک، فرد و جامعه را نیز کوچک می‌کند. و آرمان‌های متعالی، فرد و جامعه را تعالی‌جو و متعالی می‌کند. 🔹آرمان‌هایی مثل جامعه‌پردازی اسلامی و تمدن‌سازی، توانسته‌اند بخشی از استعدادها و توانمندی‌های اعجازگونه ایرانیان را آشکار سازند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ میلاد حسن‌زاده ابقاه الله سردبیر محترم نویسندگان حوزوی استان البرز سلام علیکم بما صبرتم بدینوسیله ارتحال بانوی مؤمنه و صالحه، مادر گرامی آن جناب که دامان تربیتش فرزانه‌فرزندی همچون حضرت عالی را پرورد، تعزیت عرض می‌‌نمایم. جناب‌عالی از باقیات صالحات آن بانوی مکرمه‌اید؛ بی‌شک هر عمل خیری که در طول حیات انجام می‌دهید او شریک اجر آن به حساب می‌آید. از بارگاه بلند باری برای جناب عالی و سایر سوگواران، صبر و سلامت، و برای آن فقیده‌ی سعیده، رحمت و مغفرت و حشر با حضرت صدّیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها مسئلت می‌دارم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و اسکنها فسیح جنانک حسین انجدانی عضو تحریریه مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی کشور ۱۶ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ه.ش 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟠پیشرفت و تغییر 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شرط هر نوع پیشرفتی، تغییر است. کسانی که حاضر نباشند ذهنیت‌های ناموجه خود یا رفتارهای ناصواب خود یا گرایش‌های متدانی خود را تغییر دهند، امکان پیشرفت ندارند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
«گزارشی از یک منبع آگاه امنیتی» به هیچ وجه رسمیت ندارد؛ ذهن خود را درگیر آن نکنید! 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴سعد و نحس ایام؛ خرافه یا واقعیت؟ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آیا واقعاً بعضی از روز‌ها یا ماه‌‌ها، نحس‌ و شوم‌اند و بعضی دیگر سعد و خیر؟ آیا این سخنی که از پیامبراکرم (ص) درباره ماه صفر گفته شده است، که «من بشّرنى بخروج صفر بشرته بالجنّة؛ هر کس مرا به پایان‌یافتن ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم» بر نحسی و شومی این ماه دلالت نمی‌کند؟ 🔶در پاسخ به این سؤالات عرض می‌کنیم: 🔷اولاً، از نظر عقلی، روز از آن جهت که روز است، سعد یا نحس ندارد. هیچ روزی از جهت روز بودن با روز‌های دیگر تفاوت ندارند. روز غدیر از آن جهت که یکی از روزهای سال است با روزهای قبل و بعد از غدیر و با روز چهارشنبه آخر ماه صفر هیچ تفاوتی نمی‌کند. همه روزها از نظر روز بودن یکسانند. 🔷ثانیاً، از نظر تجربی نیز تا به حال در هیچ تحقیق علمی معتبری، سعدی یا نحسی هیچ روزی اثبات نشده است. اساساً اثبات تجربی چنین مدعیاتی اگر نگوییم محال است در غایت دشواری است. 🔷ثالثاً، از نظر قرآن هم روز‌ها و شب‌ها از آن جهت که روز و شب‌ و قطعه‌ای از زمان‌اند، سعد و نحس ندارند. سعد و نحس مربوط به مظروف آنهاست و نه ظرف. یعنی سعد و نحس مربوط به حوادثی است که در ایام خاصی رخ داده است و نه مربوط به خود آن ایام. در قرآن کریم در دو جا صفت «نحس» برای روز یا روز‌های خاصی ذکر شده است که هر دو مربوط به روز‌هایی است که عذاب الهی بر قوم عاد نازل شده بود: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ (فصلت، ۱۶) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر (قمر، ۱۹) یعنی نحسی آن ایام خاص به دلیل نحسی مظروف آنهاست و نه نحسی خود آن روزها از آن جهت که روز‌ بودند. 🔷رابعاً، اغلب روایات مربوط به سعد و نحس ایام از نظر سندی نامعتبرند و بسیاری از آنها از مجعولات‌اند. روایت شوم بودن ماه صفر قطعا از جعلیات است. میرداماد در الرواشح السماویه با صراحت تمام آن را از ساخته‌های زنادقه می‌داند. به نظر می‌رسد اصل مسأله چیز دیگری بوده است اما به دست جاعلان و سودجویان و فریب‌کاران و دعانویسانی که از جهل مردم ارتزاق می‌کنند، به آن شکل درآمده است. توضیح آنکه در پاره‌اي از منابع اهل سنت حديثي از رسول خدا (ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ (از ماه‌های رومی، مصادف با خرداد شمسی) فَلَهُ الْجَنَّةُ». در عين حال، حتي پاره‌اي از اهل حديث و ظاهرگراياني مثل احمدبن حنبل نتوانسته‌اند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد. او گمان کرده است که این حدیث ناظر به نحس بودن ماه آذار است. در حالی که اگر قرائن مقامي صدور چنين سخني را مي‌دانست، قطعاً چنين حکمي نمي‌کرد. از ابن‌عباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل مي‌کند که: «پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد مي‌شود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در مي‌آيند که هر يک از ديگري سبقت مي‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار تمام مي‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را مي‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي ...» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴ابن‌سینا و عیاشی! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از گزارشگران زندگی سعی کرده‌اند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شراب‌خوار و در نتیجه بی‌اعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابن‌سینا می‌گوید: افزون بر مشغله‌های سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.» بنده نمی‌دانم منبع برای چنین انتسابی به ابن‌سینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابن‌سینا، دو بخش از زندگی‌نامه کوتاه‌نوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشته‌اند: خود ابن‌سینا می‌گوید: «شبها به خانه می‌آمدم و چراغ را روشن می‌کردم و مشغول خواندن و نوشتن می‌شدم و هرگاه خواب به سراغم می‌آمد یا احساس ضعف می‌کردم، ظرفی «شراب» می‌نوشیدم و قوت خود را باز می‌یافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب می‌رفتم، خواب آن مسائل را می‌دیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً‌ در عالم رؤیا می‌یافتم» به نظر می‌رسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شراب‌خواری ابن‌سینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابن‌سینا در این عبارات می‌گویید یک «نوشیدنی خواب‌زدا» و «نیروزا» می‌نوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیت‌های علمی‌ و فلسفی‌ام ادامه دهم و این غیر از می‌‌خواری و می‌گساری است! افزون بر این، خود ابن‌سینا در جملاتی قبل از آن جملات پیش‌گفته، چنین می‌نویسد: «هرگاه در پاسخ مسأله‌ای می‌ماندم و نمی‌توانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد می‌رفتم و نماز می‌گذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری می‌کردم تا آنکه گره آن گشوده می‌شد و مشکل بر من آسان می‌گشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شراب‌خواری و مستی و می‌گساری نمی‌تواند سازگار باشد. بخش دیگری از زندگی‌نامه ابن‌سینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید از ملاقات شیخ‌ ابوالقاسم کرمانی با ابن‌سینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابن‌سینا را در کتابچه‌ای به ابن‌سینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته ده‌تایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته می‌نوشت و می‌نوشید تا نیمه‌های شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبح‌هنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ‌ نقدهای منطق‌دانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!» دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان می‌دهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خواب‌زدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مست‌کننده! وصیت‌نامه مشهور او که خطاب به عده‌ای از دوستانش و طبق برخی از گزارش‌ها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است: «بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالی‌ترین سکنات روزه است و نافع‌ترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...» حالات شیخ‌ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش حکایت می‌دهد: «هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکرده‌ها یا بدکرده‌های خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢آفت عادت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از سخنان حکمت‌آمیز رایج در میان سرخ‌پوستان این است که: «آن قدر به یک چیز یا کار عادت نکن که دیگران بتوانند شکارت کنند» این یک حقیقت است که انجام یک کار از سر عادت نه تنها نشاط و سرزندگی و لذت انجام آن کار را از انسان می‌گیرد که موجب روزمره‌گی و در نتیجه شکار شدن وقت و فرصت و داشته‌های انسان توسط «راهزنان درونی و بیرونیِ راه تعالی» می‌شود. حتی عبادتی که از سر عادت انجام گیرد، کارکرد خودش را از دست می‌دهد. به تعبیر زیبای تبریزی: از سر عادت مکن طاعت که این قدسی‌نژاد می‌شود شیطان پابرجا چو عادت می‌شود و علیه السلام چقدر زیبا و حکیمانه فرموده‌اند: «آفَةُ اَلرِّيَاضَةِ غَلَبَةُ اَلْعَادَة؛ آفت خودسازى، چیرگى عادت است.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 دعاهای ساختگی یا افاضی سفر و دفع خطر! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ مرحوم سیدبن طاووس (م۶۶۴ق) از علمای بزرگ و بسیار مشهوری است که در موضوع ادعیه و مناجات و مقتل‌نویسی از شهرت بسزایی برخوردار است. کتاب‌های متعددی دارد که اکثراً در موضوع ادعیه و زیارات است. یکی از کتاب‌های ایشان که می‌توان آن را کتابی مناسب در حوزه اخلاق مسافرت دانست کتابی است با عنوان «اَلْأمان مِنْ أخْطارِ الأسْفارِ و الأزْمان» یا «اَمانُ الاخْطار». وی این کتاب را به هدف کمک به مسافران برای دفع مشکلات و خطرات فراوان سفر می‌نویسد. و معتقد است مراعات دستورالعمل‌‌ها، آداب و اخلاقیات مطرح شده در این کتاب و خواندن ادعیه و مناجات‌هایی که در آن آمده است موجب حفظ انسان از خطرات و بیماری‌ها در سفرها می‌شود. البته اغلب ادعیه و مناجات‌های وارد شده در این کتاب نیز مثل برخی دیگر از کتاب‌های ایشان فاقد سند یا سند معتبرند! نکته قابل توجه این است که خود وی در مقدمه کتاب تصریح می‌کند که در هر بحث و مسأله‌ای که دعای مأثوره‌ای (دعای مستند و منقول از ائمه اطهار) نیافته است، خودش دعایی در آن موضوع ساخته است! و معتقد است که مجوز ساخت دعا را خود امام صادق علیه السلام به افراد داده است. آنجا که عبدالله بن حماد انصاری به امام صادق علیه السلام عرض می‌کند دعایی را به من آموزش بده. حضرت در پاسخ می‌فرماید: «إِنَّ أَفْضَلَ الدُّعَاءِ مَا جَرَى عَلَى لِسَانِك‏؛ بهترین دعا، همانی است که بر زبان خودت جاری می‌شود» [جالب اینکه همین حدیثی هم که مستند ساخت دعا شده است، هر چند مضمون معقول و خوبی دارد اما خودش اعتبار سندی لازم را ندارد!] البته سید بن طاوس کار خودش را دعاسازی نمی‌داند و تصریح می‌کند این دعاها ساخته من نیست؛ بلکه از افاضات حضرت حق بر قلب و جان من است و من آنها را برای شما نقل می‌کنم: «نحن ما نذكر في الإنشاء من الدعاء إلا ما نجده من غير روية و لا كلفة بل إفاضة علينا من مالك الأشياء الذي هو ربي و حسبي كما قال جل جلاله‏ ذلِكُما مِمَّا عَلَّمَنِي رَبِّي». به نظر ما خواندن این دعاها نه تنها اشکالی ندارد بلکه به قصد قربت و توجه به حضرت حق خوب هم هست. اما باید توجه داشت که توسط چه کسانی و به چه منظوری بیان شده‌اند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
عزّت و عزّت‌آفرینی با تنّعم و راحت‌طلبی نمی‌سازد؛ شرط لازم عزّت‌مندی و عزّت‌آفرینی تحمّل مشکلات و بی‌توقعی است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢حسین علیه السلام مظهر تام غیرت الهی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از وجوه سبک زندگی عاشورایی، غیرت و حمیت است. غیرت‌ورزی نسبت به دین و سیاست و ناموس. حسین علیه السلام مظهر تام غیرت است. حسین آنگاه که توسط یزید و یزیدیان بر سر دوراهی زندگی ذلت‌بار و مرگ عزتمندانه قرار گرفت، غیورانه فریاد زیاد: «الا و انّ الدّعى بن الدّعى قد ركزنى بين اثنتين بين السّلة و الذّلة هيهات من الذّله يأبى اللَّه ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و طهرت و انوف حميّة و نفوس ابيّه من ان نؤثر طاعة اللّئام على مصارع الكرام؛ بدانید که اين فرومايه فرزند فرومايه، مرا ميان دو راه قرار داده است: بین مرگ و ذلت؛ اما ذلت از ما دور است. خدا و پيامبر او و مؤمنان و دامان‌هاى پاك و مطهر و مغزهاى غيرتمند و جان‌هاى ستم‌ستيز و با شرافت، نمى‏‌پذيرند كه ما فرمان‌بردارى فرومايگان و استبدادگران پست و رذالت‌پيشه را بر شهادتگاه رادمردان و آزادمنشان مقدّم بداريم.» در جایی دیگر فرمود: «و اللَّه لا اعطى الدنيّة من نفسى ابدا؛ به خداى سوگند كه من هرگز زير بار پيمان خفّت‌‏بار استبدادگران نخواهم رفت» و در سخنی جاودانه و نیروبخش چنین فریاد زد: انّى لا أرى الموت الّا سعادة و لا الحياة مع الظّالمين الّا برما؛ من مرگ را جز سعادت و نيك‌بختى و زندگى با ظالمان را جز ذلت و نابودى نمى‏‌نگرم.» او حتی در سخت‌ترین شرایط عصر عاشورا و در حالی که نای ایستادن نداشت وقتی دید که لشکر عمر سعد به سمت خیمه‌ها می‌رود، با زحمت و با کمک غلاف شمشیرش بر روی زانوان خود ایستاد و فریاد زد: وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ. و حتی آنگاه که در گودال قتلگاه افتاده بود و نای حرکت نداشت، نگران ناموس خود بود و به تعبیر زیارت ناحیه مقدسه، آن حضرت در زیر سم اسبان و در زیر شمشیرها و نیزه‌های دشمنان نیز نگران خیمه‌ها بود: حَتَّى نَكَسُوكَ عَنْ جَوَادِكَ، فَهَوَيْتَ إِلَى الْأَرْضِ جَرِيحاً، تَطَؤُكَ الْخُيُولُ بِحَوَافِرِهَا، وَ تَعْلُوكَ الطُّغَاةُ بِبَوَاتِرِهَا، قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبِينُكَ، وَ اخْتَلَفَتْ بِالانْقِبَاضِ وَ الِانْبِسَاطِ شِمَالُكَ وَ يَمِينُكَ، تُدِيرُ طَرْفاً خَفِيّاً إِلَى رَحْلِكَ وَ بَيْتِكَ، وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِكَ عَنْ وُلْدِكَ وَ أَهْلِكَ. تا اینکه تو را از اسب سرنگون کردند و با بدنی سراسر جراحت بر خاک افتادی، در حالی که اسب‌ها تو را لگدکوب می‌کردند و تجاوزپیشگان کافر تو را با شمشیرهایشان ضربه می‌زدند. عرق مرگ بر پیشانی مبارکت نشسته و راست و چپ بدن مبارکت به تناوب انقباض و انبساط می‌یافت و تو هنوز گوشه چشمی به سوی حرم و خیامت می‌گرداندی [نگران زنان و فرزندان خود بودی]، در حالی که دیگر آنچه بر تو می‌گذشت تو را از فرزندان و اهل بیتت باز می‌داشت.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢زینب علیهاالسلام مظهر عفت الهی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ زینب کبری سلام الله علیها، تجلی تام عفت الهی است. همه حرکات و سکنات او در جریان عاشورا، نمایه‌ساز و نمایان‌گر عفت و زیست عفیفانه او و فرزندان ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام است. به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره می‌کنم: یک. کاروان اسراء وقتی به نزدیک شام رسیدند، تنها خواسته و درخواست زینب کبری و دختران امام حسین از فرمانده سربازان عمر سعد، یعنی شمر بن ذی‌الجوشن لعنه الله علیه این بود که إِذَا دَخَلْتَ بِنَا الْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ النَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ الرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ الْمَحَامِلِ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ النَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ الْحَالِ؛‏ وقتی ما را وارد شهر می‌کنی، از دروازه‌ای وارد کن که تماشاگران کمتری باشند و بگو این سرها را هم، از بین محمل‌ها کنار برند. بس که ما را در این حال تماشا کردند، شرمنده شدیم.» دو. فریاد عفت‌خواهانه زینب کبری در مجلس یزید بن معاویه تا همیشه تاریخ در گوش زنان و مردان طنین‌انداز است که: «أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ ص سَبَايَا قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجَالِهِنَّ وَلِيٌّ وَ لَا مِنْ حُمَاتِهِنَّ حَمِي‏ آیا این عدالت است، ای پسر آزادشدگان، که زنان و کنیزان تو پشت پرده باشند و دختران رسول خدا را به اسیری این‏‌سو‌و‌آن‏‌سو بکشانی، پوشش آنان را نادیده بگیری و چهره‏‌شان را نمایان کنی؛ آنان را به وسیله دشمنان دین در شهرهای مختلف بگردانی تا مردم هر کوی و برزنی به تماشای آنان بنشینند و افراد دور و نزدیک و پست و شریف به چهره‌شان چشم بدوزند، با آنکه همراه آنان مردان و حمایت‌کنندگانشان نبودند؟!» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸صید مروارید در طوفان رنج‌ها 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در یکی از فرازهای زیارت اربعین خطاب به علیه السلام می‌گوییم: «السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ» یعنی سلام بر کسی که دردها و رنج‌ها و سختی‌ها و مصیبت‌ها از همه سو او را احاطه کرده بود. چنین توصیفی درباره هیچ‌یک از امامان دیگر وارد نشده است. و این نشان از عمق و شدت و کثرت رنج‌ها و سختی‌های اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد. در عین حال در فراز دیگری از این زیارت خطاب به آن حضرت می‌گوییم: «عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیْتَ حَمِیداً» یعنی علیرغم زندگی در دل تهدیدها و رنج‌ها و مصیبت‌ها، تو سعادتمندانه زندگی کردی و به شکلی پسندیده روزگار را سپری کردی. تو هم در حیات خود و هم با نحوه مرگ خود سخت‌ترین تهدیدها را به بی‌نظیرترین فرصت‌ها تبدیل کردی. تو از دل طوفان رنج‌ها و سختی‌ها، لؤلؤ و مرجان هدایت و سعادت را صید کردی. و در بیابان کربلا، یکه و تنها، بذرهای انقلاب و تمدن الهی را کاشتی. تو نمونه اعلای ظلم‌ستیزی و عزت‌طلبی و عزت‌آفرینی، برای همه ظلم‌ستیزان و عزت‌خواهان در همه روزگاران شدی. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ درس‌های عاشورا 🔹قسمت چهارم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️درس‌های عاشورا 🔹قسمت پایانی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳۰. از دید امام حسین علیه السلام، حکومت ظالم و حاکم ستمگر هم، یک منکَر سیاسی است، و باید با آن مبارزه کرد. ۳۱. تذکر لسانی به عنوان مرحله‌ای از امر به معروف نوعی از منکر، وظیفه همگانی است و از همه هم، برمی آید. ۳۲. هیئت‌ها و حسینیه‌ها، باید پایگاه نشر آگاهی و تعهد اجتماعی و غیرت دینی باشند. ۳۳. کسی که امر به معروف و نهی از منکر را مغایر آزادی و دخالت در امور دیگران می‌داند، نه حسین را شناخته است، نه عاشورا را و نه پیام کربلا را. ۳۴. راه حسین علیه السلام، مبارزه با بدعت‌ها و افشای منحرفان و دفاع از دین حقیقی است. ۳۵. در دانشگاه عاشورا، استاد حسین است و درس، ایمان، ایثار، جهاد و شهادت. ۳۶. مجالس حسینی، پایگاه نشر فرهنگ عاشورا و خط اهل‌بیت است و عزاداری، رمز بقای حماسه عاشورا است. ۳۷. وقتی حسین علیه السلام برای نماز و امر به معروف کشته شد، عزادار او نمی‌تواند در نماز، سهل انگار باشد و نسبت به منکرات، بی‌تفاوت! قال الحسین علیه السلام: انما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امّة جدّی، اُرید ان آمر بالمعروف وانهی عن المنکر. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 دعاهای ساختگی یا افاضی سفر و دفع خطر! 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 قمر در عقرب در منابع اسلامی 🔶بخش اول: مسافرت و ازدواج 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ بر اساس هیئت بطلمیوسی می‌گفتند قمر (ماه)، ۲۸ منزل دارد و بروج فلکی هم ۱۲ برج‌اند که یکی از آنها برج عقرب است. حال اگر قمر در برج عقرب باشد، که در تقویم‌های نجومی زمان آن را در هر ماهی مشخص می‌کنند، معتقد بودند که آثار مخرب و پیامدهای ناگواری بر زندگی بشر دارد! فی المثل در روایاتی از پاره‌ای رفتارها، به ویژه مسافرت و ازدواج به هنگام قمر در عقرب پرهیز داده‌ شده و گفته‌اند کسی که در چنان زمانی ازدواج کند یا به مسافرت برود، خیر نمی‌بیند. از امام صادق علیه السلام چنین وارد شده است که: «مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ، لَمْ يَرَ الْحُسْنَى.» سید بن طاوس در کتاب الامان من اخطار الاسفار و الازمان، معتقد است روزهایی که سفر در آن روزها آثار ناگواری بر زندگی انسان دارد عبارتند از روزهای ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۳، ۲۴، ۲۵ و ۲۶ هر ماه! البته در روایاتی هم گفته شده است که روزهای ۴ و ۲۱ هر ماه برای مسافرت خوب است! در روایاتی آمده است که مسافرت و ازدواج در سه روز آخر هر ماهی (مُحاق الشهر) درست نیست: «أَنَّهُ يُكْرَهُ التَّزْوِيجُ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ» در روایتی دیگر اثر وضعی چنین ازدواجی را سقط جنین بیان کرده و فرموده‌اند: «مَنْ تَزَوَّجَ فِي مُحَاقِ الشَّهْرِ فَلْيُسَلِّمْ لِسِقْطِ الْوَلَدِ.» بر این اساس افزون بر آن ۱۲ روز قبلی باید سه روز دیگر هم بر آن افزود. ⭕️به اعتقاد بنده: اولاً، التزام به چنین سخنانی بدان معناست که اساساً مسافرت نرویم و ازدواج هم نکنیم و هیچ کار مهمی در زندگی انجام ندهیم. چون درست است که ازدواج یا مسافرت‌های تجاری و طولانی مدت یا خرید منزل و... در یک روز صورت می‌گیرد اما اقدام به آنها و تهیه مقدمات آنها بعضاً روزها و ماه‌ها طول می‌کشد و حتماً برخی از آن روزها مصادف با یکی از آن ۱۵ روز خواهد بود! حتی اگر بگویند که منظور آغاز عملی سفر و منعقد کردن پیوند ازدواج است، باز هم عسر و حرج فراوانی برای زندگی افراد پدید خواهد آورد و معلوم است که اسلام چنین عسر و حرجی را در سبک زندگی نمی‌پذیرد. ثانیاً، همانطور که علامه مجلسی تصریح می‌کنند، اساساً آن حدیث منقول از امام صادق علیه السلام که مشهورترین حدیث در این مسأله است، از نظر سندی مجهول است بنابراین فی نفسه اعتبار لازم را ندارد. حتی میرداماد در کتاب ارزشمند الرواشح السماویه فی شرح الاحادیث الامامیه می‌گوید حدیث «لا تسافروا و القمر فى العقرب» از احادیثی است که توسط زنادقه ساخته و پرداخته شده است و به ائمه اسلام نسبت داده شده است. ثالثاً، با توجه به عمومات و اطلاقات دیگری که درباره ازدواج و مسافرت داریم، این روایات هرگز به معنای حرمت مسافرت یا ازدواج به هنگام قمر در عقرب نیست. بلکه نهایتاً بر کراهت این اعمال دلالت می‌کنند. شیخ حر عاملی احادیث مربوط به قمر در عقرب را در باب‌هایی با عنوان «کراهة السفر و القمر فی العقرب» و «باب کراهة التزویج و القمر فی العقرب» گردآوری کرده است و همانطور که می‌دانیم، شیخ حر عاملی در اغلب موارد فتوا و برداشت نهایی خود از مجموعه روایات ناظر به یک مسأله را در عنوان‌گذاری آن روایات اظهار می‌کرد. و ایشان حداکثر دلالتی که برای این روایات قائل است،«کراهت سفر و ازدواج در قمر در عقرب» است. رابعاً، خود امام صادق علیه السلام در روایت دیگری می‌فرماید: «سَافِرْ أَيَّ يَوْمٍ شِئْتَ وَ تَصَدَّقْ بِصَدَقَةٍ؛ هر روزی که خواستی مسافرت برو، و صدقه‌ای بده». سفیان بن عمر، از شاگردان امام صادق می‌گوید، محضر امام رسیدم و گفتم بر اساس حالات نجوم و بروج و امثال آن زندگی خود را سامان می‌دهم اما الان در تردید افتاده‌ام که آیا واقعاً نجوم و بروج و امثال آن در زندگی ما تأثیر دارند یا خیر؟ امام فرمود: «به این وسوسه‌ها اعتنایی نکن و هر گاه دچار چنین وسوسه‌ای شدی، به نخستین مسکینی که می‌بینی صدقه‌ای بده و کاری را که تصمیم گرفته‌ای انجام بده؛ اگر هم چیزی باشد خداوند با این صدقه آن را از تو دفع می‌کند.» و خامساً، خود ائمه علیهم السلام هم عملاً هرگز تصمیم‌ها و کارهای خود را به سبب حالات بروج و افلاک و نجوم تغییر نمی‌دادند. (محاسن، ج۲، ص۳۴۸) 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢توصیه‌های سلوکی علامه حسن‌زاده آملی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آملی در کتاب «لقاء‌ الله» پانزده توصیه به علاقمندان سلوک توحیدی بیان دارد. این رساله را در سال ۱۳۸۹ هجری قمری (۵۷ سال پیش) نوشته‌اند: ۱. قرائت مستمر و انس همیشگی با قرآن: «هر اندازه که به قرآن نزديک شوى، به انسان کامل نزديک شده‌اى، به حظ و بهره‌ات از قرآن بنگر! حقايق آن، درجات ذات و مدارج عروجند.» ۲. دائم الوضو بودن: «اى دوست! بدان که، وضو نور است و دوام در طهارت، تو را به عالم قدس ارتقا دهد. و اين دستور عظيم النفع، نزد اهلش مجرب است؛ بر تو باد مواظبت بر آن.» ۳. قلت طعام: «اى دوست! طعام بسيار، قلب را می‌ميراند و باعث طغيان و لجام گسيختگى خواهد شد. گرسنگى از اجلّ خصال مومن است.» ۴. قلت کلام: «رسول خدا (ص) فرمود: «جز به ذکر خدا، زياده مگوييد، چه سخن بسيار که در آن ذکر خداوند نباشد، قلب را قساوت بخشد.» ۵. محاسبه نفس: امام کاظم علیه السلام: «کسى که هر روز به محاسبة نفس نمی‌پردازد، از ما نيست: اگر عمل نيکويى از او سرزده باشد؛ از خداوند طلب زيادى‌اش کند و اگر عمل نادرستى از او سر زده باشد استغفار نموده، توبه کند.» ۶. مراقبه: «بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! بر تو باد مراقبه! مراقبه یعنی اينکه، بنده بداند خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را می‌بيند و اقوالش را می‌شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و نمی‌تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطة او خارج شود.» ۷. رعایت ادب در محضر خداوند: «امام جواد علیه السلام در تبیین حقیقت ادب فرمودند: «قرآن را همان گونه که نازل شده است قراءت کنيد و سخن ما را همانطور که گفته‌ايم، روايت کنيد و خداوند را به حالتى که محتاج و نيازمند اوييد بخوانيد». ۸. عزلت: «معناى اصلی عزلت، عزل حواس است به خلوت، از تصرف در محسوسات؛ چه هر آفت و فتنه و بلايى که روح بدان مبتلا گردد، حواس در آن دخالت دارد. با خلوت و عزل حواسّ، مدد نفس از دنيا و شيطان هوا و هوس منقطع می‌گردد» ۹. تهجد: دستور خدای متعال به پیامبرش برای وصول به مقام محمود است: وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُودا (اسراء، ۷۹) و علت بهره‌مندی پارسایان از نعمت‌های اخروی را شب‌زنده‌داری آنان معرفی می‌کند(ذاریات، ۱۵-۱۹) ۱۰. تفکر: الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى‏ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ في‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّار (آل عمران، ۱۹۱) ۱۱. دائم الذکر بودن: هم ذکر زبانی و هم ذکر قلبی ۱۲. ریاضت علمی و عملی: «رياضت، در دو راه علم و عمل، و تنها بر طبق نهج شريعت محمدى. از غير اين راه جز بعد و دورى حاصل نايد.» ۱۳. همت عالی: «همت عالى داشته باش! به حدى که کسی یا چیزی را عبادت نکنى جز خداى تعالى؛ حتی از روی رغبت به بهشت و وحشت از جهنم هم عبادت نکنی. و الا هوای خود را عبادت کرده‌ای» ۱۴. توبه از کارهای بد و خوب! «استادم آیت‌الله الهی طباطبائی فرمود: «توبة حقيقى آن است که از خير و شرت انابه کنى». من اندکى انديشيدم و سپس گفتم: «اما توبه از شر، حاجتى به بيان ندارد، و ليکن توبه از خير چيست؟». فرمود: «آنچه که ما، آن را خير می‌پنداريم، مانند نماز و روزه و قراءت قرآن و درس گفتن و تحقيقات درسی‌مان و امثال آن، اگر براستى، آن را مورد تامل قرار دهيم، در خواهيم يافت که همگى ناقص و غير کاملند پس بر شخص بينا، واجب است که از اين اعمال ناقص نيز توبه کند، و قصد نمايد که آنها را بر وجه کاملى که مقبول خداوند است به جاى آورد.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون برادر ارجمند حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای جلیل‌زاده زید عزه ریاست محترم اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهریار سلام علیکم و رحمة الله و برکاته خبر درگذشت والده‌ی مؤمنه و متعبده‌ی آن جناب، دریافت و مایه‌ی تأسف گردید. فخر دنیوی و اجر اخروی برای آن راحله‌ی رستگار همین بس که دامان تربیتش یگانه فرزندی همچون جناب‌عالی را پرورد. بدینوسیله ضایعه‌ی وارده را تسلیت عرض نموده و از بارگاه باری برای همه‌ی بازماندگان صبر و سلامت، و برای آن فقیده‌ی سعیده غفران الهی و حشر با حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها، مسئلت می‌نمایم. حسین انجدانی ۲۲ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۶ شهریور ۱۴۰۳ ه.ش 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون صدیق ارجمند و برادر عزیز، جناب آقای مهندس محسنی‌پور ابقاه الله مدیر محترم طرح و برنامه جهاد دانشگاهی و مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران سلام علیکم بما صبرتم خبر درگذشت اخوی مکرم آن جناب، واصل و مایه‌ی تألم و تأثر گردید. بدین‌وسیله ضمن ابراز همدردی، با تأسف وافر واقعه‌ی مولمه را به حضرت مستطاب‌عالی، بیت معظم و دوستداران آن راحل رستگار تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای بازماندگان و وابستگان سوگوار صبر و اجر، و برای آن فقید سعید، غفران الاهی و حشر با حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب بزرگوارش مسئلت می‌نمایم. ان شاءالله آن مرحوم در پاداش خدمات گران‌سنگی که به جامعه نخبگانی کشور ارائه می‌فرمایید سهیم است، اما شایسته است نیابت از او را در خدمات و عبادات مستحبي که انجام می‌دهید نیت بفرمایید. تغمده الله بواسع رحمة و انعم علیه بغفرانه و رضوانه و اسکنه فسیح جنانه. حسین انجدانی ۲۲ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۶ شهریور ۱۴۰۳ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
خطرناک‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که حاضر باشند برای بالانشین بودن یا بالانشین ماندن، دست به هر کاری بزنند؛ و خطرناک‌تر از آنها کسانی هستند که با توجیهات شرعی چنین کنند! 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴علامه حسن‌زاده آملی و تفأل به حافظ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علاقه به ادبیات فارسی از عنفوان جوانی بوده است. شبی که تصمیم می‌گیرد فردای‌ آن برای ورود به حوزه علمیه به شهرستان آمل مسافرت کند. نیمه‌های شب تفألی به دیوان حافظ می‌زند و... خوب است شرح ماجرا را از نوشته خود ایشان در کتاب «شرح طائفه‌ای از اشعار و غزلیات حافظ» بخوانیم: 🔷«راقم را از عنفوان جوانى، با خواجه حافظ شيرين سخن كه در ديوان غزل صدرنشين است، الفتى و ارادتى شگفت بوده است. به سبب اين معارف چنين اتفاق افتاد كه در نخستين ليله مباركه كه به مشيت حق جل و علا، همت گماشته است و عزم را جزم كرده است تا دست به كارى زند كه غصه سرآيد، يعنى فرداى آن به آمل برود و در مدرسه مسجد جامع آن تحصيل علوم دينى را پيش گيرد كه شرح ماجراى آن را طول و عرض بسيار است هنگامى كه اهل خانه همگى را خواب نوشين در ربود، به اقتضاى اوان جوانى كه نفس قريب العهد به مبدا اصفاى خاص است، برخاست و وضو ساخت و ديوان حافظ بر روى دست گرفت و به سوى قبله ايستاد و صاحب ديوان را خطاب كرد كه از ديوان تو در كارها تفأل زنند، اما در آن گاه چه مى‌گويند و چه مى‌خوانند، آگاهى ندارم كه نورسته‌ام، نه درسى آموخته‌ام و نه سرى در سينه اندوخته‌ام. من سوره مباركه فاتحه را برايت قرائت مى‌كنم و ثواب آن را به روحت نثار مى‌نمايم تو هم به كرامت مرا در اين امر، كه گويند لسان الغيبى، دلالت و هدايت بفرما. ديوان را گشودم و ديده بر اين بيت افتاد: بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گير كه وقت مدرسه و بحث كشف كشاف است و ابيات ديگر غزل نيز هر يك به زبانى به ترغيب و تشويق گويا كه: كنون كه بر كف گل جام باده صاف است به صد هزار زبان بلبلش در اوصاف است فقیه مدرسه دی مست بود و فتوی داد که می‌ حرام ولی به ز مال اوقاف است به دُرد و صاف ترا حكم نيست خوش درکش كه هرچه ساقى ما کرد عين الطاف است ببر ز خلق و چو عنقا قياس كار بگير كه صيت گوشه‌نشينان ز قاف تا قاف است حديث مدعيان و خيال همكاران همان حكايت زر دوز و بوريا باف است غزل، بى‌تاب و بى‌خوابم كرد و از راه صحراگير كه مناسب حالم بود و همچنين از صيت گوشه‌نشينان و به خصوص از حديث مدعيان و خيال همكاران، حيرت بر حيرت افزود. تا شب را به روز آورد. ... از آن شب مُهر مِهر حافظ را بر لوح دل زده‌ام و بسيارى از ابيات قصايد و ساقى‌نامه و غزليات و رباعياتش را از بر كرده‌ام كه وى حافظ قرآن به كمال بود و من حافظ ديوان به نقص. تا برخى از نسخ خطى آن را كه نه چندان عتيقند به دست آورده‌ام و يك دوره ديوانش را تخليص كرده‌ام كه هر شعرى را بيت‌الغزل بود بر گزيده‌ام. اگر چه: شعرحافظ همه بيت الغزل معرفت است آفرين بر نفس دلكش و لطف سخنش 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314