بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ضایعهی ارتحال مدرس جلیل القدر سطوح عالی حوزه عریق تهران، آیتالله محمد ادیب محقق مرندی (قدّس الله رَمسه)، موجب تالّم و تأسف گردید.
این روحانی ربانی که همهی عمر خویش مصروف تربیت نفوس و تعلیم طلاب کرد، مراتب علمی و محاسن اخلاقي را با ارائهی خدمات ارزشمند به حوزههای علمیه توأم ساخته بود.
وی بقیّة السلف شهر هزار حکیم یعنی تهران بشمار میرفت و درگذشت او خسارت جبرانناپذیری بر حوزه پایتخت وارد ساخت.
این طلبه کمین، ضایعهی مولمه را محضر مبارک حضرت بقیةالله (ارواحنا له الفداء) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه عاصمه و تلامذه و وابستگان و دلبستگان آن راحل رستگار، تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت مسئلت مینمایم.
حشره الله مع سیدالشهداء و الأحرار و اصحابه الأبرار (سلام الله علیه و علیهم) و اسکنه فسیح جنانه
حسین انجدانی
۲۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢چگونگی مواجهه با بیادبی و بیادبان
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادب از مهمترین سرمایههای اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به از دولت اوست»
معالاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمیتوان یافت؛ بیادبان در همهجا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بیادبی و بیادبان را بیاموزیم و در خود و متربیانمان تقویت کنیم.
به نظر میرسد برای مهار بیادبی و در مواجهه با بیادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم:
اولا، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بیادبی کردهایم!
ثانیا، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحتهای زیست اجتماعی خود با افراد بیادب و گستاخ مواجهه میشویم. بیادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیایان، در کلاس درس، در شهر در روستا در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بیادبان را بیاموزیم.
ثالثا، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بیادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بیادبی نداند! شاید به دلیل سادهلوحی یا ویژگیهای شخصیتی خاصش، ابزار افراد دیگری قرار گرفته باشد! در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بیادبی را در همان حین بیادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بیادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصابنیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمیتوان داشت.
رابعا، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بیادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگاند.
خامسا، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئنترین راه مواجهه با بیادبان است. دشواری آن از این جهت است که بیادبی از مُسریترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بیادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده میگیرد و به آن حمله میکند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل میبینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر میکند. و این همان نتیجه مورد علاقه فرد بیادب است.
اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بیادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بیادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحتالشعاع رفتار یا سخن افراد بیادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بیادبی و گستاخی را از فرد بیادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب میشود فرد گستاخ و بیادب خلع سلاح شود. مهمترین پادزهر بیادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است.
به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بیادب، مطمئنترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بیادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بیاخلاقی است.
سادسا، اگر بیادبی در جمع صورت میگیرد، سعی کنید با شوخطبعی و مزاح و بیان حکایتهای خندهدار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بیادب همه فضا را پر از انرژی منفی میکنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده میتواند انرژیهای منفی را از فضا دور کند.
سابعا، بیادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بیادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیدهاند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بیادبان بوده است:
به #حضرت_عیسی علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟)
در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.»
به قول #سعدی:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بیادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.»
#امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود:
إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!»
#اخلاق
#ادب
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹انتشار یادداشت (اشاعه فحشا)، نگاشته حجت الاسلام حسین انجدانی در شماره ۱۲۹۱ نشریهی سراسری سراج، تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲.
#نشریه
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت اول
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت میتوانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمیتوان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومتها نیز توفیقی در این راه حاصل نمیشود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند:
«اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمیها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ انتشار و انعکاس نگاشته نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه، اثر حجت الاسلام حسین انجدانی، در مجلهی نویسندگان حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران، ۲۶ آبان ۱۴۰۲.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢زینب کبری قهرمان استراتژی تبديل تهديد به فرصت
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶يکي از مهمترين شاخصههاي فکر و عمل شيعي و تجربههاي زيستة شيعيان در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنانهترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمدهاند.
🔶بدون تردید یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخی این استراتژی #زينب_کبری سلام الله عليها، است. او کسی بود که شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه عاشورا را به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد.
🔹عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله، دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
🔹به محض ورود به کوفه در خطبهای علوی، عظمت روح حسینی، عزت فاطمی و الهی بودن اهداف عاشورایی را در جمع همه اهل کوفه فریاد زد و حقارت دشمنان اهل بیت را آشکار نمود.
🔹در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ، حقیقت عرفان عاشورایی و معنای زندگی حسینی را چنین آشکار کرد: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين را به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده حقطلبان عالم تبديل کرد.
🔶به همین مناسبت یادی کنیم از سردار مدافعان حریم ولایت و حرم حضرت زینب یعنی حاج قاسم سلیمانی که با درسآموزی از مکتب حسین و زینب چه زیبا همین استراتژی را میگفت و قدرت و ارزش آن را در عمل هم نمایان کرد:
«من معتقدم ميزان فرصتي که در تهديدها هست از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است».
(نگاشتهای بمناسبت سالروز ولادت باسعادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار)
#سبک_زندگي
#جهاد_روایت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 صبح امروز؛ تصویر متفاوتی از رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران
💻 Farsi.Khamenei.ir
تَأَمُّلات
📸 صبح امروز؛ تصویر متفاوتی از رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه
👓 این عکس به تنهایی مصرف چای لیوانی را تا پنجاه برابر بالا برد😁❤️
❗️ضمنا نگاه اقا از اون نگاههاست که حواسش هست!
ای جان🌹
🔹 مرا به رندي و عشق، آن فضول عيب كند
كه اعتراض بر اسرار علم غيب كند
كمال سر محبت ببين نه نقص گناه
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند!
ز عطر حور بهشت آن نفس برآيد بوي
كه خاك ميكده ما عبير جيب كند!
كليد گنج سعادت قبول اهل دل است
مباد آن كه در اين نكته شك و ريب كند
شبان وادي ايمن گهي رسد به مراد
كه چند سال به جان خدمت شعيب كند!
اجلسوا واشربوا الشّاي،
فإنّ ذلك يغيظ أميركا
بنشینید ، چای بنوشید
این امر آمریکا را عصبانی می کند.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 ویژه آغاز هفته بسیج
🎥 نماهنگ | ۶ توصیه رهبر انقلاب به بسیجیان
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: «دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ (مراقب باشید) غافلگیر نشوید.» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
✏️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج براساس بیانات سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان، نماهنگ «۶ توصیه به بسیجیان» را منتشر میکند.
📥 نسخه با کیفیت
💻 Farsi.Khamenei.ir
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت اول 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت دوم
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبراکرم علیهالسلام چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر خاتم نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امیرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت ۱۹ از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که حضرت امیر علیهالسلام تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢گرفتاری اصلی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻قصد دفاع از همه عملکرد دستگاههای نظارتی را ندارم؛ طبیعتاً هیچ «دستگاهی» معصوم نیست.
🔻اما قیاس موجود در سخنان جناب ضرغامی، قیاسی مع الفارق و مغالطهای مضحک است.
🔹هیچ یک از دستگاههای نظارتی ما برای خیرخواهان و هدایتگران و دلسوزان جامعه پرونده درست نکرده و نمیکنند!
🔸برخلاف جناب ضرغامی، معتقدم گرفتاری حوزه فرهنگ و فرهنگسازی چیزی نیست که ایشان میگوید، بلکه گرفتاری اصلی و معضل اصلی فرهنگی در جامعه ما، این است که بعضاً شاهد بوده و هستیم که فرهنگ و فرهنگسازی در اختیار عدهای نادان قرار گرفته است که متأسفانه به غلط سالهاست بر صدر نشسته و بدون داشتن فهمی درست از دین و آموزههای دینی و بدون داشتن درکی روشن از فرهنگ و فرهنگسازی، سکان بزرگترین مراکز فرهنگی و فرهنگسازی کشور را در اختیار گرفتهاند! و مع الاسف، بدون داشتن کمترین درکی از سیره تبلیغی و هدایتگری پیامبران به تحریف سبک و سیره تبلیغی پیامبری همچون ابراهیم خلیل، شهسوار توحید و خداپرستی، میپردازند! گرفتاری اصلی ما مسؤولانیاند که به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد فرهنگی خود، دائماً در حال حاشیهسازی برای مدافعان حریم فرهنگ و اخلاق جامعه هستند.
#فرهنگ
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314