بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
رحلت عالم عامل و سالک واصل، حضرت آیت الله سید احمد نجفی (طاب ثراه) مایهی تاسّف و تاثر شد.
او از شاگردان حضرات آیات خویی، حکیم و علامه طباطبایی (رضوانالله علیهم) و حامیان همدل و وفادار رهبر معظم انقلاب اسلامی بشمار میرفت. محضر برکتآثارش سرچشمهی زلال پاسخگوی عطش سالکان جوان و طالبان معرفت و معنویت بود. فقدان این عالم الاهي مایهی خسارت معنوی جبرانناپذیری در جامعهی حوزوی و طبقات جوان است.
او عمر پربرکت خویش را طی دهههای متمادي یکسره وقف تحقیق و تبلیغ شعائر الهی و تربیت نفوس نمود و تواضع و اخلاص، سلامت نفس و سادهزیستي، خوش خویی و خوش رویی، نمونهای از اوصاف و فضائل بیشمار آن مرحوم بود.
این کمترین، ضایعهی مولمه را به محضر زعیم حکیم امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامظله الوارف) و دیگر مراجع عظام (دامت برکاتهم)، تلامذه و ارادتمندان و بیت مکرم آن راحل رستگار تسلیت عرض نموده، و از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم مغفرت و علو مرتبت، و برای بازماندگان سوگوار، صبر و اجر مسئلت مینمایم.
جزاه الله خیر جزاء المحسنین و حشره مع اولیائه المعصومین علیهمالسلام.
حسین انجدانی
۲۶ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۲۰ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴 راه تهذيب نفس و اصلاح اخلاق
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عالمان اخلاق، عموماً بر دو راه عمده براي تهذيب نفس و اصلاح اخلاق تأکيد ميکنند: راه علمي و راه عملي. منظور از راه علمي، شناخت فضيلتها و رذيلتهاست و منظور از راه عملي، ارادة انجام خوبيها و دوري از بديهاست.
علامه طباطبائي دربارة اهميت عمل، در اصلاح اخلاق و تهذيب نفس ميفرمايد:
«بدان که اصلاح اخلاق و ... تحصيل ملكات فاضله و زدودن رذايل اخلاقي از جان، فقط از راه تکرار کارهاي شايسته و مناسب امکانپذير است. کار خوب را بايد آنقدر انجام داد که ملکة نفس شود. بايد آن عمل را آن قدر تكرار كرد و در موارد و مصاديق متعدد آن را انجام داد تا رفته رفته در جان ما رسوخ کند و در صفحة دل ما نقش بندد؛ نقشي که به اين زوديها زائل نشود و يا اصلاً زوال نپذيرد.» (الميزان، ج1، ص354)
#اخلاق
#تهذیب
#علامه_طباطبایی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ضایعهی ارتحال مدرس جلیل القدر سطوح عالی حوزه عریق تهران، آیتالله محمد ادیب محقق مرندی (قدّس الله رَمسه)، موجب تالّم و تأسف گردید.
این روحانی ربانی که همهی عمر خویش مصروف تربیت نفوس و تعلیم طلاب کرد، مراتب علمی و محاسن اخلاقي را با ارائهی خدمات ارزشمند به حوزههای علمیه توأم ساخته بود.
وی بقیّة السلف شهر هزار حکیم یعنی تهران بشمار میرفت و درگذشت او خسارت جبرانناپذیری بر حوزه پایتخت وارد ساخت.
این طلبه کمین، ضایعهی مولمه را محضر مبارک حضرت بقیةالله (ارواحنا له الفداء) و رهبر معظم انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه عاصمه و تلامذه و وابستگان و دلبستگان آن راحل رستگار، تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای او رفعت رتبت مسئلت مینمایم.
حشره الله مع سیدالشهداء و الأحرار و اصحابه الأبرار (سلام الله علیه و علیهم) و اسکنه فسیح جنانه
حسین انجدانی
۲۷ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢چگونگی مواجهه با بیادبی و بیادبان
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ادب از مهمترین سرمایههای اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به از دولت اوست»
معالاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمیتوان یافت؛ بیادبان در همهجا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بیادبی و بیادبان را بیاموزیم و در خود و متربیانمان تقویت کنیم.
به نظر میرسد برای مهار بیادبی و در مواجهه با بیادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم:
اولا، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بیادبی کردهایم!
ثانیا، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحتهای زیست اجتماعی خود با افراد بیادب و گستاخ مواجهه میشویم. بیادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیایان، در کلاس درس، در شهر در روستا در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بیادبان را بیاموزیم.
ثالثا، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بیادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بیادبی نداند! شاید به دلیل سادهلوحی یا ویژگیهای شخصیتی خاصش، ابزار افراد دیگری قرار گرفته باشد! در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بیادبی را در همان حین بیادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بیادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصابنیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمیتوان داشت.
رابعا، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بیادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگاند.
خامسا، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئنترین راه مواجهه با بیادبان است. دشواری آن از این جهت است که بیادبی از مُسریترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بیادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده میگیرد و به آن حمله میکند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل میبینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر میکند. و این همان نتیجه مورد علاقه فرد بیادب است.
اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بیادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بیادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحتالشعاع رفتار یا سخن افراد بیادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بیادبی و گستاخی را از فرد بیادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب میشود فرد گستاخ و بیادب خلع سلاح شود. مهمترین پادزهر بیادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است.
به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بیادب، مطمئنترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بیادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بیاخلاقی است.
سادسا، اگر بیادبی در جمع صورت میگیرد، سعی کنید با شوخطبعی و مزاح و بیان حکایتهای خندهدار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بیادب همه فضا را پر از انرژی منفی میکنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده میتواند انرژیهای منفی را از فضا دور کند.
سابعا، بیادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بیادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیدهاند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بیادبان بوده است:
به #حضرت_عیسی علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟)
در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.»
به قول #سعدی:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بیادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.»
#امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود:
إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!»
#اخلاق
#ادب
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
🔹انتشار یادداشت (اشاعه فحشا)، نگاشته حجت الاسلام حسین انجدانی در شماره ۱۲۹۱ نشریهی سراسری سراج، تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۲.
#نشریه
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت اول
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶یکی دیگر از عوامل مهم تغییر و اصلاح اخلاق در گسترة اجتماع، تصمیمات حاکمیت و رفتارهای حاکمان است. نظام سیاسی و مدیریتی حاکم بر جامعه و همچنین مدیران و حاکمان از دو جهت میتوانند بر رفتارهای اجتماعی و خلقیات مردمان تأثیر بگذارند. یکی از جهت تأثیرگذاری عملی و دیگری از جهت وضع قوانین. به تعبیر رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم، هر چند اصلاح اخلاق، امری دستوری نیست و نمیتوان با وضع قانون توقع اصلاح اخلاق را داشت اما قطعاً بدون همراهی حکومتها نیز توفیقی در این راه حاصل نمیشود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، حکومت در این عرصه دو وظیفه عمده دارند:
«اوّلاً، خود باید منش و رفتار اخلاقی و معنوی داشته باشند، و ثانیاً، زمینه را برای رواج آن در جامعه فراهم کنند و به نهادهای اجتماعی دراینباره میدان دهند و کمک برسانند؛ با کانونهای ضدّ معنویّت و اخلاق، به شیوهی معقول بستیزند و خلاصه اجازه ندهند که جهنّمیها مردم را با زور و فریب، جهنّمی کنند.»
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ انتشار و انعکاس نگاشته نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه، اثر حجت الاسلام حسین انجدانی، در مجلهی نویسندگان حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران، ۲۶ آبان ۱۴۰۲.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢زینب کبری قهرمان استراتژی تبديل تهديد به فرصت
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶يکي از مهمترين شاخصههاي فکر و عمل شيعي و تجربههاي زيستة شيعيان در طول حيات خود، تبديل «تهديد» به «فرصت» بوده است. شيعيان در طول تاريخ، از صدر اسلام تا روزگار حاضر با بدترين و سهمگينترين و بنيانبرافکنانهترين تهديدها مواجه بودهاند. اما همواره همچون چوب عود که با سوختن، عطر افشاني ميکند و حيات ميگيرد، از دل هر تهديدي سربلندتر از پيش و اميدوارتر از گذشته با موفقيت بيرون آمدهاند.
🔶بدون تردید یکی از بزرگترین قهرمانان تاریخی این استراتژی #زينب_کبری سلام الله عليها، است. او کسی بود که شديدترين تهديد تاريخي، يعني حادثه عاشورا را به بهترين فرصت براي پيشبرد اهداف اسلامي و حسيني تبديل کرد.
🔹عصر عاشورا در کنار بدن بيسر ابيعبدالله، دستان خود را به آسمان بلند کرد و پيروزمندانه خطاب به خداي متعال عرضه داشت: اللهم تقبل منا هذا القربان؛ خدايا اين قرباني را از ما بپذير»
🔹به محض ورود به کوفه در خطبهای علوی، عظمت روح حسینی، عزت فاطمی و الهی بودن اهداف عاشورایی را در جمع همه اهل کوفه فریاد زد و حقارت دشمنان اهل بیت را آشکار نمود.
🔹در کاخ عبيدالله بن زياد خطاب به او و همه بشريت تا هميشه تاريخ، حقیقت عرفان عاشورایی و معنای زندگی حسینی را چنین آشکار کرد: «و الله ما رأيت الا جميلا؛ به خدا سوگند که من جز زيبايي نديدم»
و اين چنين بود که عاشورا و حسين را به مهمترين برگ بَرنده و شمشير بُرّنده حقطلبان عالم تبديل کرد.
🔶به همین مناسبت یادی کنیم از سردار مدافعان حریم ولایت و حرم حضرت زینب یعنی حاج قاسم سلیمانی که با درسآموزی از مکتب حسین و زینب چه زیبا همین استراتژی را میگفت و قدرت و ارزش آن را در عمل هم نمایان کرد:
«من معتقدم ميزان فرصتي که در تهديدها هست از فرصتي که در خود فرصتها هست بيشتر است».
(نگاشتهای بمناسبت سالروز ولادت باسعادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار)
#سبک_زندگي
#جهاد_روایت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 صبح امروز؛ تصویر متفاوتی از رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران
💻 Farsi.Khamenei.ir
تَأَمُّلات
📸 صبح امروز؛ تصویر متفاوتی از رهبر انقلاب در جریان بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه
👓 این عکس به تنهایی مصرف چای لیوانی را تا پنجاه برابر بالا برد😁❤️
❗️ضمنا نگاه اقا از اون نگاههاست که حواسش هست!
ای جان🌹
🔹 مرا به رندي و عشق، آن فضول عيب كند
كه اعتراض بر اسرار علم غيب كند
كمال سر محبت ببين نه نقص گناه
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند!
ز عطر حور بهشت آن نفس برآيد بوي
كه خاك ميكده ما عبير جيب كند!
كليد گنج سعادت قبول اهل دل است
مباد آن كه در اين نكته شك و ريب كند
شبان وادي ايمن گهي رسد به مراد
كه چند سال به جان خدمت شعيب كند!
اجلسوا واشربوا الشّاي،
فإنّ ذلك يغيظ أميركا
بنشینید ، چای بنوشید
این امر آمریکا را عصبانی می کند.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ویژه آغاز هفته بسیج
🎥 نماهنگ | ۶ توصیه رهبر انقلاب به بسیجیان
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: «دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید. ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطهضعفهای دشمن را بشناسید، ناتوانیهای دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد. سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعفهایی، چه نقطهضعفهایی، چه ناتوانیهایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشههای دشمن را بشناسید. خیلیها در مقابل نقشهی دشمن غافلگیر میشوند؛ (مراقب باشید) غافلگیر نشوید.» ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
✏️ رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج براساس بیانات سال گذشته رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان، نماهنگ «۶ توصیه به بسیجیان» را منتشر میکند.
📥 نسخه با کیفیت
💻 Farsi.Khamenei.ir
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت اول 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت دوم
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبراکرم علیهالسلام چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر خاتم نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امیرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت ۱۹ از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که حضرت امیر علیهالسلام تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢گرفتاری اصلی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻قصد دفاع از همه عملکرد دستگاههای نظارتی را ندارم؛ طبیعتاً هیچ «دستگاهی» معصوم نیست.
🔻اما قیاس موجود در سخنان جناب ضرغامی، قیاسی مع الفارق و مغالطهای مضحک است.
🔹هیچ یک از دستگاههای نظارتی ما برای خیرخواهان و هدایتگران و دلسوزان جامعه پرونده درست نکرده و نمیکنند!
🔸برخلاف جناب ضرغامی، معتقدم گرفتاری حوزه فرهنگ و فرهنگسازی چیزی نیست که ایشان میگوید، بلکه گرفتاری اصلی و معضل اصلی فرهنگی در جامعه ما، این است که بعضاً شاهد بوده و هستیم که فرهنگ و فرهنگسازی در اختیار عدهای نادان قرار گرفته است که متأسفانه به غلط سالهاست بر صدر نشسته و بدون داشتن فهمی درست از دین و آموزههای دینی و بدون داشتن درکی روشن از فرهنگ و فرهنگسازی، سکان بزرگترین مراکز فرهنگی و فرهنگسازی کشور را در اختیار گرفتهاند! و مع الاسف، بدون داشتن کمترین درکی از سیره تبلیغی و هدایتگری پیامبران به تحریف سبک و سیره تبلیغی پیامبری همچون ابراهیم خلیل، شهسوار توحید و خداپرستی، میپردازند! گرفتاری اصلی ما مسؤولانیاند که به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد فرهنگی خود، دائماً در حال حاشیهسازی برای مدافعان حریم فرهنگ و اخلاق جامعه هستند.
#فرهنگ
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
📺 #کلیپ_تصویری #فاطمیه
🔺 یکجا بخر
🎤 حجت الاسلام #استاد_میرزامحمدی
🕌 هیئت انصار العباس تهران
• ۱۴۰۱.۰۹.۱۵
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حجت الاسلام حسین انجدانی در آستانه ورود به ایام حزن آل الله و فاطمیه اول، در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
سلام بر بانوی آب و آئینه
سلام بر حضرت مادر
اول مدافع ولایت
اول مدافع حرم
همو که باعث خلقت دوجهان ، بلکه باعث خلقت حضرت ختمی مرتبت و امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیهم، شد.
فاطمیه تداعی ولایتمداری و ظلم ستیزی است.
فاطمیه خط مقدم شیعه است.
ای روضه خوانِ فاطمیه، روضه ای بخوان...
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
📺 #کلیپ_تصویری #فاطمیه
◾️اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَة
🔺 فَاَسْقَطَتْ مُحْسِنا
🎤 حجت الاسلام #استاد_میرزامحمدی
🕌 موسسه علمی فرهنگی حداث الحسین علیهالسلام
• ۱۴۰۱.۰۹.۱۵
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴 فاطمیّه، فهرست غم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فاطمیه، سرود غم می خواند و منظومۂ اندوه میسراید.
ایام فاطمیه، موسم تجدید داغ های علی علیهالسلام و تکرار رنجنامه شیعه است.
مزار پنهان فاطمه، پنهان هارا آشکار می سازد و گریه های زهرا سلام الله علیها، پرده از خنده های ناحق برمی دارد.
و...
رفتن زود هنگامش، رفته ها را به یاد می آورد.
امروز شیعه، در فاطمیهای به وسعت ایران،
سر بر شانۂ «مظلومیت» میگذارد و اشک می ریزد.
ایام فاطمیه، سند مظلومیت اهل بیت عصمت و ادعانامه شیعه وپیروان ولایت است.
خدا را شاکریم که نعمت «غم زهرا» و «عشق فاطمه» را ارزانی ما کرده ونسل فاطمی ما را نمک گیرسفرۂ گستردۂ «اهل بیت» ساخته و جان ما را از«کوثر ولایت» سیراب کرده است.
مرور این «فهرست غم»، ما را به فاطمه زهرا نزدیکتر میسازد و ضربان قلبمان با عترت،
هماهنگتر میشود.
گریهها و اشکها، شفیع ما می شود تا در آستان عترت، عزت یابیم و مهمان سفرۂ «تولّا» و جرعه نوش جام نوشین «ولا» شویم.
داغ غمش هنوز هم تازه است.
در سوگ زهرای اطهر آسمان دل ما ابری است و...هوای چشمانمان، بارانی !
سلام بر مادر مظلومیت وگل پرپر بوستان
رسالت.
سلام بر آن «صدف عصمت»، که پرورانندۂ
یازده گوهر ناب است.
سلام بر او که«تفسیرکوثر»، «آیینه شرف» و «گنجینه ی عفاف »است.
این داغ دلگداز، شهادت مظلومانه صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به روایت ۷۵ روز و یتیمی شیعه را محضر فرزند داغدار و صاحب عزای او، حضرت بقیةالله ارواحنا من سواه فداه، رهبری فرزانه انقلاب روحی لک الفدا، مراجع عظام و عموم شیعیان و دوستداران آل الله تسلیت و تعزیت عرض مینمایم.
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزی دو عالم همه از چادر توست…
حسین انجدانی
۱۳ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۶ آذر ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه_زهرا
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت دوم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت سوم
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶ابونصر فارابي، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی جهان اسلام، نیز از جمله کساني است که، به تبع افلاطون، معتقد است ايجاد فضيلت در آدميان و رواج آن در جوامع جز از طريق حاکمان با فضيلت امکان ندارد. تحقق مدينة فاضله تنها در پرتو حاکمان فاضل ممکن است. وي در کتاب احصاء العلوم در ذيل علم مدني ميگويد:
«تحقق افعال و سنتهاي فاضله در جوامع و امتها ممکن نيست مگر به سبب حکومتي که در پرتو آن اين افعال و سنتها و عادات و ملکات و اخلاقيات در مدينهها و امتها رواج يابد. آن حکومت بايد در حفظ اين فضايل در ميان مردم کوشا باشد تا مبادا از ميان روند.»
🔶به دليل نقش برجستة رفتار حاکمان در زندگي مردم، سعدي هم بخش اول بوستان را که يک چهارم کل بوستان است با عنوان «در عدل و تدبير و راي» و بخش اول گلستان را با عنوان «در سيرت پادشاهان» به موعظه و اندرز پادشاهان اختصاص داده است. اين نشان ميدهد که اين مسأله تا چه اندازه براي سعدي اهميت داشته است؛ وي کاملاً به نقش بيبديل رفتارها و اخلاقیات حاکمان و شيوة حکمراني آنان در اخلاق و سبک زندگي افراد جامعه واقف بوده است. سعدي در اين بخش توصيههاي عملي و کاربردي دقيق و جزئي و ريزي را به حاکمان دارد. وی در حکايت سوم باب هفتم گلستان با عنوان «در تأثير تربيت» ميگويد:
يكى از فضلا تعليم ملكزادهاى همىداد و ضرب بيمحابا زدى و زجر بيقياس كردى. بارى، پسر از بيطاقتى شكايت پيش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل بهم آمد. استاد را بخواند و گفت: پسران آحاد رعيت را چندين جفا و توبيخ روا نميدارى كه فرزند مرا، سبب چيست؟ گفت: سبب آنكه سخن انديشيده بايد گفتن و حركت پسنديده كردن همه خلق را على العموم و پادشاهان را على الخصوص، به موجب آنكه بر دست و زبان ايشان هرچه رفته شود هرآينه به افواه بگويند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتبارى نباشد.
اگر صد ناپسند آيد ز درويش/ رفيقانش يکي از صد ندانند
و گر يک بذله گويد پادشاهي/ از اقليمي به اقليمي رسانند
پس واجب آمد معلم پادشهزاده را در تهذيب اخلاق خداوندزادگان أنبتهم اللّه نَباتاً حَسَناً اجتهاد از آن بيش كردن كه در حق عوام. ... ملك را حسن تدبير فقيه و تقرير جواب او موافق راى آمد، خلعت و نعمت بخشيد و پايه منصب او بلند گردانيد.
🔶در عین حال، تأثیر حاکمان در رفتار و اخلاق مردم تأثیری یکسویه نیست. خود مردم هم در این زمینه نقشی جدی دارند به ویژه در نظامهای مردمسالار و غیردیکتاتور. در نظامهایی که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان را انتخاب میکنند، در واقع این مردماند که با انتخاب فرد یا جریانی، مسیر آینده زیست فردی و اجتماعی خود را مشخص میکنند یا دستکم یکی از علل و عوامل مهم شکلدهی به اخلاقیات و رفتارهای خود را تعیین میکنند. امیرمؤمنان علیهالسّلام در یکی از خطبههای نهجالبلاغه نقش مردم در روي کار آوردن حاکمان و واليان فاسد و آلوده را تذکر ميدهد و ميفرمايد:
فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة؛
پس حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حجت الاسلام حسین انجدانی در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
شرط پرواز، سبکباری است
و شرط رسیدن به قلههای کمال، تحمل سختیها و تلاش و مجاهدت در چارچوب موازین الهی.
#اخلاق
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از مقدسمآبان گمان میکنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا علیها السلام شبانهروز به عبادتهاي معمولي مشغول بودهاند و فعالیت اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود میدانستهاند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادتهاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است.
در حدیثی چنین نقل شده است که:
رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷)
رسول خدا(ص) #فاطمه را در حالى ديد كه جامهاى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود:
«دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب»
فاطمه گفت:
«اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمتهايش مىستايم و او را بر دادههايش سپاس مىگويم»
#اخلاق
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
🟢ماندگاری نیکی و محبت
محبتها و خدمتهای خالصانه هرگز فراموش نمیشوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونهای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید.
به تعبیر حکیمانه #امیرمؤمنان علیه السلام:
«اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمیشود»
مهربان باشیم...
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️زهرا شناسي
🔹قسمت اول: نگاه فرااينجهاني به شخصيت حضرت زهرا سلام الله علیها
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در تحليل زندگي و شخصيت ائمة اطهار عموما و حضرت صديقة طاهره خصوصا ميتوان از دو منظر و دو رهيافت سخن گفت:
🔸نگاه اول: نگاه فرا اينجهاني، فرامادي، و فرازماني و نگاه ملکوتي داشتن به اين وجودهاي نوراني است. در اين نگاه اين انوار مقدس، نخستين مخلوقات الهي بودند. آفرينش آنان حتي پيش از ملائکه بوده است. خداي متعال همة هستي را به يمن وجود آنان آفريده است: «لولاهم لما خُلِق الافلاک». مخلوق اول و صادر نخستين بودند. به تعبير #پيامبر_اکرم(ص): «أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْوَاحُنَا» که البته تا پيش از ظهور اين جهانيشان، تجلياتي هم داشتهاند. اصولاً ملائکه تکبير و تحميد و تقديس و تنزيه و تهليل حضرت حق را از اين انوار مقدسه آموختند. فلسفة سجدة ملائکه بر آدم، وجود انوار ائمة اطهار در صلب آدم بود؛ خليفة اللهي شدن آدم به خاطر آنان بود؛ عامل قبولي توبة آدم و حوا و نجات همة انبيا بودهاند. تا اينکه دست تقدير الهي در زمان خاصي که از پيش مقرر کرده بود، آنها را وجود اين جهاني بخشيد. به يک معنا تجسد پيدا کردند و به هدف هدايتگري خلق، زماني در بين مردم زندگي کردند.
🔸در خصوص #حضرت_زهرا، پيامبر اکرم در حديثي چنين ميفرمايد: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ ... خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ»
🔸حضرت امام به مناسب سالروز ولادت حضرت زهرا در پيامي: «تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... معنويات، جلوههاى ملكوتى، جلوههاى الهى، جلوههاى جبروتى، جلوههاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است.»
🔸تحليل دقيق اين نوع نگاه نيازمند بحثهاي عميق عرفاني و فلسفي است. بر اساس هستيشناسي و انسانشناسي عرفاني اين بحثها کاملاً موجه و معقول و مستدل هم هست.
🔸اما فهم اين گونه مباحث از عهدة امثال بنده خارج است. فقط به همين اندازه بسنده ميکنم که اين نوع نگاه منافاتي با اختيار ائمه و قدرت انتخابگري و اميال و غرايز انساني آنها ندارد و بدين معنا نيست که اينها بالجبر انسانهايي شايسته بودند.
🔸با اين توضيح که خداوند ميدانست عدهاي از بندگانش به اختيار خود- هر چند با استعدادي در سطح ساير افراد- بيش از ديگران و در بالاترين حد ممکن از استعداد خود بهرهبرداري ميکنند. اين شايستگي و منزلتي که اين افراد با سير اختياري خويش بدان ميرسيدند، سبب شد که خداوند تفضلا اين پاداش و موهبت ويژه را به آنها عطا نمايد. و آنان را از علم و ارادهاي برخوردار کند که به واسطة آن به مصونيت کامل و مطلق برسند. تا در پرتو آن راهنماياني موثق و مطمئن براي همة افراد بشر گردند. به عبارت ديگر، اعطاي چنين موهبتي معلول شايستگيهاي آنان است؛ نه محصول استعداد جبري ايشان. و حکمت اعطاي چنين موهبتي، علاوه بر پاداش به خود آنها، فراهم نمودن وسايل هدايت براي ساير انسانهاست. اين بيان را ميتوان به خوبي از بخشهاي آغازين دعايي #ندبه استفاده نمود:
اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلى ما جَرى بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ، الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ ما عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ، الَّذِي لا زَوالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّرْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِيَّ، وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ وَ الْوَسِيلَةَ إِلى رِضْوانِكَ.
🔸در خصوص حضرت زهرا نيز همين مسأله به طور ويژه مورد توجه و تأکيد قرار گرفته است: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً»
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
همهی ما به لطف الهی ظرفیتِ بهترینها را داریم؛آنچه ما نداریم همت بلند برای دستیابی به آنهاست.
ما گاهی با برخی از واژههای اخلاقی خودمان را فریب میدهیم مثلا قناعت.
ما،قناعت را به معنای راضی بودن به آنچه داریم تفسیر میکنیم در صورتی که ارزش تلاش و کوشش و تفکر برای داشتنِ بهترینها را پایین میآوریم.
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314