eitaa logo
تاملات
723 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
340 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 پایتخت باید مردمی بماند ✍ عزیز نجف پور مردم ایران و خانواده های ایرانی هرسال در ایام نوروز به دیدن سریال مردمی پایتخت می نشینند... بیایید پایتخت را از مردم نگیریم. 💠 متن کامل یادداشت را در مطلب بعدی بخوانید. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
🔰پایتخت باید مردمی بماند ✍ عزیز نجف پور 🔸امسال شاهد پخش ششمین سری از سریال هستیم. سریالی که بی شک یکی از پرمخاطب ترین سریالهای تلوزیون در دهه های گذشته بوده است. دلیل اقبال مردم به این سریال را در گام اول باید بودن آن دانست. 🔹پایتخت از همان سری اول سعی کرده است بدور از افکار و خیالات و بعضا شطحیات نویسندگان و کارگردانان شایع در آثار سینمایی، به نوعی زندگی واقعی مردم را که حول نهاد مقدس قوام می یابد، تصویر کند و در این تصویر گری، فضایی فرهنگی و صمیمی و دوست داشتنی و صاف و صادق روایت نماید. 🔸همین مردمی بودن، صداقت و البته فرهنگی و تربیتی بودن این سریال عامل جذابیت آن در بین مردم بوده است. طنزهای مردمیِ پاک و بی آلایش، یکی دیگر از عوامل جذابیت این سریال بوده است. 🔹پایتخت 6 در همین ابتدای کار و در دو قسمت نخست، نشانه هایی از عدول از روح حاکم بر پایتخت را نشان داده است. طنز عموما ناشی از جابجایی برخی عناصر یک اکوسیستم معنایی و حذف و اضافه یا بزرگ نمایی و کوچک نمایی برخی عناصر در کنار کلیت آنهاست. 🔸 این جابجایی برخی عناصر نباید کیان کل اکوسیستم معنایی را تهدید کند. فرهنگ مردم و اکوسیستم خانواده برای خندیدن و شاد بودن نیازی به ارجاعات و برجسته سازی های مکرر جنسی ندارد. 🔹 اینگونه طنز آفرینی راحت ترین روش و البته سخیف ترین نوع طنز است که بیشتر ناشی از ضعف درک نویسنده از روح اکوسیستم معنایی و ضعف خلاقیت ایشان در آفرینش و متعاقبا دست یازیدن به و هجو است... 🔸هنرمندان سابق چه نیکو گفته اند که: چون قافیه تنگ آید شاعر به جفنگ آید. عاقبت اینگونه هم مشخص است... بعد از چندبار تکرار، جذابیت خود را از دست می دهد و ملال خاطر می آورد. ⚜ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 مجموعه لایو‌های 🔸گفت‌وگو میلاد دخانچی با دکتر اصغر ایزدی (جامعه‌شناس) ♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه‌ مصاحبه‌های لایوی با عنوان همه‌گیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامع‌تر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_6001249221632591719.mp3
27.33M
🔉 فایل صوتی 🔶 مجموعه لایوهای همه‌گیر 🔸 گفتگو با 🔹او از فقر و طبقه فرودست جامعه سخن می‌گوید و تحلیلی درباره سانسور سیستماتیک جامعه فقیر ارائه می‌دهد! 🔹 درخواست در موقعیت کرونا را به چالش می‌کشد. او استدلال می‌کند که این درخواست از اساس نسبت به مقوله طبقه و کسانی که سقفی برای قرنطینه کردن پیدا نمی‌کنند بی‌توجه است. 🔹 او در این هیاهوی از حاشیه‌نشینانی حرف می‌زند که تمام بحران‌های روزمره‌شان را در سکوتی مرگبار سپری می‌کنند! 🔗لینک گفت‌گو با علیرضا شیری: https://eitaa.com/taammolat74/1311 ⚜️ @taammolat74
📮 ‏درحالی خبر درمان پیرمرد 101 ساله اردبیلی وپیرزن 103 ساله سمنانی منتشرشد، که در ایتالیا افشاشد سالمندان درمان نمی شوند و در انگلیس اعلام شد برای سالمندان امکانات نداریم. حقیقت کشورها رااین روزها ببینیم آنچه این روزها در اروپا خبری است غارت فروشگاه هاست ودر ایران قهرمان های اجتماعی. ✍ محسن مهدیان ⚜ @taammolat74
♨️ مستند «جنگ خاموش» با موضوع بررسي ساخت ويروس كرونا توسط ايالات‌متحده آمريكا امشب (۳ فروردين ۹۹) ساعت ۲۱:۳۵ از شبكه سوم سيما پخش مي‌شود. ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ( این صوت، اصلاحیه جلسه چهارم است!) ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه چهارم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۴.mp3
15.72M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه چهارم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹آیت الله حکیم جزء یکی از سه شاگرد برجسته محقق آقاضیا عراقی بود. 🔹جایگاه برجسته کتب فقهی ایشان 🔹یکی از نکاتی که در مستمسک به طور برجسته وجود دارد، بحث سیره و ارتکازات است. 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله حکیم 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1276 ⚜️ @taammolat74
29.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک» 🔘 قسمت دوم 🔸ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» با زیرنویس فارسی 🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛ ⚜ @fekrat_net@taammolat74
🌸 من کجا، باران کجا و راه بى پایان کجا آه این دل دل زدن تا منزل جانان کجا🌷 اى حریر از شانه هایت ریخته تا راه من عطر خوبت را بگو آخر کنم پنهان کجا من غریق رود هاى خفته در نام توام مرغ دریایى کجا و بیم از طوفان کجا هرچه کوی ات دورتر، دل تنگ تر، مشتاق تر در طریق عشقبازان مشکل آسان کجا کاتبان گفتند شب، تکثیر گیسوى تو است نور خورشید انعکاس چشمه ى روى تو است بى قرار دیدنت این خاک باران خورده است خواب چشمان مرا امشب خیالت برده است🌷🌷🌷 ⚜ @taammolat74
🔰جهش توليد ✍ مجیدشاکری 🔸بى تعارف من انتخاب اسم سال را چندان مفيد نمى دانسته ام. انرا شعارى و عموما بي نتيجه و بيشتر موكول به چاپ پوستر و سررسيد و پروژه گرفتن ميشناسم. بطور خاص انتخاب سال ٩٩ را از قبلى ها هم بيهوده تر تصور مى كردم. 🔹خب، دستكم درباره سال ٩٩ اشتباه كرده ام.اين اولين بارى است كه حس مى كنم اسم سال كاملا متناسب با يك اتفاق روي زمين انتخاب شده است. چيزي كه رهبر انقلاب در پيام نوروزى صراحتا به ان اشاره كرده اند، بهبود روند توليد در سال ٩٨ و هدفگذاري جهش ٩٩ بر اساس روند اغاز شده در ٩٨ است. اين كه تصور كنيم توليد در سال ٩٨ اگر چه اهسته به هر حال رو به ترميم گذاشته چون مثلا اسم سال رونق توليد بوده طبعا خطاست. افزايش نرخ ارز موثر در سال ٩٧ ،محدوديت هاى لجستيكى روى واردات و تثبيت نسبي نرخ ارز در تابستان و پاييز احتمالا توضيح قانع كننده ترى هستند. از اين بابت ترميم رخ داده بيش از آنكه ناشي از سياستگذاري فعال برنامه محور بوده باشد ناشي از مزيت طبيعي صنايع كاربر، ارز اور و داراي زنجيره ارزش داخلي است. در اين ميان البته منكر اثر مثبت تلاش هاي واكنشي سياستگذار بخصوص در حوزه حفظ جريان كالاي واسطه اي نيستم. ولي همين تلاش هم حول يك امر برنامه ريزي شده همساز هدفدار انجام نشده است. نتيجه نهايي اين رشد به شدت بخشي شده و نامتناسب بين رده هاي صنعتى مختلف همان رشد ١.٣ درصد نه ماهه سال ٩٨ است عليرغم همه ناملايمات و شوك هاي برونزا. 🔸حالا اما سياستگذاري فعال عميقا معنادار است. رده هاي صنعتى كانديداي جهش كاملا با اطلاعات سال ٩٨ قابل انتخاب هستند، نيازهاي آنها هم مشخص است. چارچوب عمومى اثر اقتصادي تحريم ها به ثبات رسيده و روند تخليه شوك ارزي در نرخ تورم ادامه دارد. دقيقا لحظه سوييچ كردن از وضعيت خودرو و واكنش گرانه به برنامه ريزي همساز متناسب پيشيني است. از اين بابت من هدفگذارى كردن را به معناى واقعى يك نياز مى پندارم. 🔹كاش پاسخ بخش اجرا به اين شعار سال حرفهاي كلي نباشد. بلكه معرفى صنايع يا بخش هاى مورد هدف و ارائه كميت هاى هدفگذارى شده سنجش پذير اعم از مقدار توليد يا صادرات اين بخشها باشد. به نحوى كه گزارش سه ماهه آن هم اعتماد عمومى به سياستگذار و هم اعتماد بنفس از دست رفته سياستگذار را باز گرداند. اين شعار سال به معناى واقعى كلمه يك " هدفگذارى" است. مى توان آن را تا سطح يك برش يك ساله از يك برنامه توسعه كوتاه مدت كمى كرد. يك ميان پرده موثر بين برنامه ششم توسعه كه متولد نشد و برنامه هفتم توسعه كه خواهد امد. ⚜ @taammolat74
🔰 چه باید کرد: عاشقی،دانش جویی، نیکوکاری ✍ مصطفی مهرآیین 🔸یکی از مهمترین پرسش هایی که در این شرایط جامعه به طور دایم از من پرسیده می شود این است که "چه باید کرد؟"پیام این دوستان به من این است که بله شما خیلی خوب شرایط جامعه را وصف می کنید،اما نمی گویید چه باید کرد؟ 🔹پاسخ اول من به این دوستان آن است که داشتن یک توصیف دقیق از شرایط موجود مهم ترین گام در فراتر رفتن از این شرایط است.همه جامعه شناسان و متفکران بزرگ عالم توصیف گران بزرگ زندگی انسان در ابعاد متفاوت آن بوده اند.حتی مارکس که ایده تغییر را دنبال می کرد بزرگترین شارح نظم نظام سرمایه داری بود.او با توصیف دقیق نظم جامعه سرمایه داری نشان داد که این نظم نیازمند چه تغییری است. 🔸پاسخ دوم و اصلی من اما از جنس دیگری است.دوست دارم در مقام کسی که اندکی از پدیدارشناسی می داند و از جامعه شناسی کلاسیک فاصله گرفته است بگویم پاسخ من به پرسش چه باید کرد سه چیز است:عاشقی،دانش جویی و دلسوزی برای رنج انسان ها.این پاسخ را من از راسل،فیلسوف برجسته،وام گرفته.او می گفت وجود من با سه احساس ساده ولی قدرتمند هدایت می شود:عشق طلبی،دانش جویی و دلسوزی برای رنج انسان ها.این سه کنش البته از نگاه من کنش هایی کاملا سیاسی نیز هستند. 🔹از نگاه من بزرگترین پدیده ای که هر گونه استبداد را ممکن می کند جدایی ما انسان ها از یکدیگر است.انسان ها وقتی در پیوند با یکدیگرند کاملا اخلاقی زندگی می کنند،چون می دانند که چه هستند و چه مسئولیتی در قبال یکدیگر دارند.آنچه ما را وحشی و قاتل می سازد ناتوانی در فهم انسان بوده گی خود و دیگران است.انسان وحشی و قاتل انسانی است که پیشاپیش از انسان های دیگر بریده است و آنها را دشمن خود می داند. 🔸چرا می گویم عاشقی و دانشجویی و دلسوزی ما را نجات خواهد داد.استدلال من آن است که این سه کنش انسانی بیش از هر چیز ما را در پیوند با همدیگر قرار می دهد.عاشقی کردن و دانشجو بودن باعث می شوند شما دیگران را وارد زندگی خود کنید. وقتی عاشق می شوید و کتاب می خوانید عملا دیگری را مهم تر از خود می دانید و او را دوست دارید.عاشقی کردن و کتاب خواندن، بویژه ادبیات و فلسفه، آغاز فرایند گذشت از خود و وارد کردن دیگران در زندگی خود است.اگر با عاشقی و کتاب خواندن دیگران را وارد زندگی خود می کنید با نیکوکاری و دلسوزی برای رنج انسان ها خود را وارد زندگی دیگران می کنید.نیکوکاری و کمک کردن به دیگران یعنی رفتن به خانه دیگران و سلام کردن با آنها.نیکوکاری آغاز ورود تو به ساحت وجود دیگران است. 🔹در جامعه ای که انسان ها در پیوند با هم باشند و زندگی خود را زندگی دیگران ببینند امکان نابودگری و وحشیگری و جرایم اجتماعی بسیار اندک می شود.اگر دیگران را دوست بدارید هرگز نمی کوشید زندگی آن ها را نابود کنید که آنها را خود خود می دانید.عشق راه نجات ماست. 🔸باید به جای واکنشی رفتار کردن در مقابل نظم غیر انسانی موجود،جهانی دیگر ساخت.باید درباره راه های عشق ورزی و دانشجویی و نیکوکاری خیال ورزی کرد و آینده دیگری را تصور نمود.وجود نوین یک جامعه در تصور آن جامعه از آینده ریشه دارد.مادران همیشه با خیال آمدن فرزندان زندگی بهتری را در خیال خود تصور می کنند.باید مادر بود.باید اندیشه و آینده تازه زایید و برای جان بخشیدن به آن تلاش کرد.مادر بودن در آفرینش و مادر بودن در تربیت و مراقبت از کودک راه نجات ماست.به جای افسرده شدن به هنگام دیدن خیال زشت مستبد باید عاشق بود و خیال تازه آفرید و البته برای تحقق این خیال عمل کرد. ⚜ @taammolat74
📮‏میگن تو اسپانیای متمول پیرهایی که مبتلا به کرونا شدن رو رها میکنن تا بمیرن. اما اینجا بسیجیا برنامه ریختن برای اینکه پیرمردها و پیرزن‌ها به کرونا مبتلا نشن خریدها و کارهای بیرون از منزل اونها رو انجام بدن، این‌ روزها افول فرهنگ غربی رو در مقابل فرهنگ اسلامی شاهدیم. ✍ سید مرتضی ⚜ @taammolat74
31.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جنگ خاموش روایتی از پشت پرده پیدایش ویروس کرونا 🔸 چه شواهد تاریخی بر استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی وجود دارد؟؟ 🔹 آیا کرونا نیز ساخته دست بشر است؟؟ ⚜ @taammolat74
🔰سلاح بیولوژیک آمریکا علیه جهان 🔸مستند جنگ خاموش دیشب از شبکه سه به روی آنتن رفت و درباره ابعاد جنگ جدید بیولوژیکی سخن گفت. 🔹در سال ۱۹۷۱، دکتر رابرت گالو مقاله‌ای با عنوان HIV درباره ویروس ایدز منتشر کرد و در این مقاله خواستار ثبت اختراع برای این ویروس شد، او عضو برنامه سری ویروس فدرال بود. 🔸برای عملیات کاهش جمعیت در دنیا، ۵۵۰ میلیون دلار که ۱۲۶ برابر بودجه دفاعی سپاه پاسداران در سال ۱۳۹۹ را در اختیار او گذاشتند تا ویروس ایدز تولید شود. 🔹ویروس سارس ترکیبی از دو ویروس اریون و سرخک است؛ این ترکیب در طبیعت پیدا نمی‌شود، زیرا این ترکیب در آزمایشگاه انجام شد. 🔸در ابتدای شیوع این ویروس،‌ دانشمندان عامل آن را سوپ خفاش معرفی کرده‌اند؛ درحالی که طبق گفته دانشمندان، این ویروس در دمای ۳۰ درجه از بین می‌رود. پس این ویروس چگونه در سوپ از بین نرفته است؟ 🔹اورلی لوی ابکاسیس،‌ عضو کنست اسرائیل و از گزینه‌های وزارت بهداشت می‌گوید: «ویروس کرونا یک جریان ترور بیولوژیک و بیماری منتقل شده از حیوان به انسان نیست، بلکه این ویروس یک سلاح بیولوژیک است که در آزمایشگاه ساخته شده. 🔸افرادی در واشنگتن پست گفته‌اند این ویروس، ساخته دو دانشمند چینی و آمریکایی در آزمایشگاه‌های نظامی آمریکا است. ⚜ @taammolat74
🔰 فقدان هنر تیز و برنده، مشکل جدی انقلاب 🔸این رو برای همه دوستان عزیز فعال در فضای مجازی یادآور می‌شوم: «در مورد انقلاب و این ایدئولوژی و فرهنگی که تحول عظیم ملت ما در جامعه به وجود آورد، این به ادبیات و هنر، نیاز فراوانی دارد. درست مثل اینکه یک بار سنگین برای حمل و نقل خودش به ابزارهای سنگین‌تر، ابزارهای قوی‌تر و نیرومندتری احتیاج دارد... این ایدئولوژی و فرهنگی که با این انقلاب درخشید و طلوع کرد و به ماه تمام بدل خواهد شد، بار فرهنگی و معنوی بسیار عظیمی است، و احتیاج دارد به ابزارهای فراوان. این ابزار بهترینش، رساترینش، موجزترینش و نافذترینش هنر است! آن کسانی که تصور می کنند انقلاب اسلامی ایران با ادبیات و هنر سر وکاری ندارد، ربطی ندارد، خیلی پرت از معرکه‌اند، خیلی دورند و نمی فهمند اصلا چه دارند می گویند... ما امروز به یک زبان قوی، که داریم؛ و به یک فرهنگ عمیق و تاریخی و غنی، که داریم؛ و به یک ذهنیت فرهنگی در ملت‌مان و در همه مردممان، که داریم وبه یک هنر سطح بالا، که نداریم؛ به شدت نیازمندیم. همه ابزارها هست اما آن هنر تیز و برنده ای که امروز بتواند این ابزارها را سرهم کند و این ظرف را از محتوای فرهنگی این انقلاب پر کند و ارائه بدهد، ما این را نداریم. این مشکل بزرگ کار ماست و به این به شدت نیازمندیم و باید دنبالش باشیم.» ✍️ مقام معظم رهبری/ 27 دی 1365 ⚜️ @taammolat74
🔉 گفتگو 🔶 مجموعه لایو‌های #همه_گیر 🔸گفت‌وگو میلاد دخانچی با دکتر محمد درویش (فعال محیط زیست) ♦️ از هفته دوم شیوع ویروس کرونا در ایران، مجموعه‌ مصاحبه‌های لایوی با عنوان همه‌گیر در پیج اینستاجیوگی صورت گرفت که در آن تلاش شد با مردم درگیر کرونا و متخصصین این حوزه گفتگو صورت گیرد و به یک درک جامع‌تر از ابعاد بحران شیوع ویروس کرونا منجر شود. ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_6003814343605487075.mp3
30.18M
🔉 فایل صوتی 🔶 مجموعه لایوهای همه‌گیر 🔸 گفتگو #میلاد_دخانچی با #محمد_درویش 🔹درویش از ارتباط محیط زیست با کرونا می گوید و تخریب محیط زیست را عامل شیوع کرونا معرفی می‌کند! 🔹 درویش کرونا را به یک عمل جراحی سخت تشبیه می‌کند که دردها، خون‌ریزی‌ها و قرنطینه‌اش ما را از مرگ همه‌گیر آینده نجات خواهد داد!! 🔹 رابطه کرونا و خفاش را در این صوت بشنوید...! 🔗لینک گفت‌گو با اصغر ایزدی: https://eitaa.com/taammolat74/1324 ⚜️ @taammolat74
🔰 سهم گفتمان انقلاب در جنگ اندیشه کجاست؟؟ 🔸این نظر سنجی هست که فرید مدرسی در کانال خودش قرار داده کاری به نتیجه آن ندارم در بین این مجلات چندتا به جبهه انقلاب اختصاص دارد چرا جبهه انقلاب در اندیشه ورزی کشور اینقدر ضعیف است؟ نگاهی بکنیم به سایت های مهم اندیشه کشور ، بجز ترجمان همه در سیطره چپ ها و لیبرال ها هستند . 🔹اینکه نمیشود ما از قوچانی و مدرسی گلایه کنیم فقط باید کار کنیم تا بتوانیم پاسخ دهیم. ⚜ @taammolat74
🔉 درسگفتار ♨️ 🔶 روش‌شناسی فقهای معاصر 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹جلسه ششم 🔻پ.ن: این درسگفتار هر شب در کانال بارگذاری میشود. ⚜ @taammolat74 👇👇👇
روش شناسی فقهای معاصر ۶.mp3
15.08M
🔉 درسگفتار 🔶 🕰 جلسه ششم 🔸 استاد محمدحسین عبدی 🔹 ارزشمندی روش‌شناسی بر اجتهاد فقهی 🔹بررسی اساتید، شاگردان، کتب و منزلت علمی آیت الله محقق شاهرودی 🔹روح حاکم بر اندیشه فقهی و اصولی آیت الله شاهرودی، منطق علم عادی نظامی بود که در آثار ایشان سیال است‌. 🔹بررسی برخی اندیشه‌های فقهی آیت‌الله شاهرودی 🔗 لینک جلسه قبل👇 🔺https://eitaa.com/taammolat74/1313 ⚜️ @taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند «دکترین شوک» 🔘 قسمت سوم 🔸ظهور سرمایه‌داری فاجعه 🔷فیلم مستندی بر اساس کتاب "دکترین شوک" 🔸با حضور نویسنده‌ی کتاب «نائومی کلاین» با زیرنویس فارسی 🌹عیدانه سال نو کانال فکرت؛ ⚜ @fekrat_net@taammolat74
••• از قیل و قال مدرسه حالی دلم گرفت... یک چند نیز خدمت معشوق و مِی کُنم 🥀🥀🥀 طلبه جهادی‌ @tammolat74
🔰 در فراگیری کرونا از چه بترسیم و از چه نترسیم؟ ✍️ دکتر هادی خانیکی 🔘 بخش ۱ از ۲ از ما سراغ منزل آسودگی مجو چون باد، عمر ما به تکاپو گذشته است 🔸تجربه‌های جوامع کنونی به‌طور عام و جامعه ایرانی به‌طور خاص، آموخته است که باید با زیستن در «جامعه خطر» - به تعبیر اولریش بک، جامعه‌شناس آلمانی- آشنا بود، در آن توانا شد و از «طبیعت بحرانی» و «جامعه در معرض تهدید» سبک‌های جدید به زیستن را در همه وجوه انسانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آموخت. ضرورت‌های «حکمرانی خوب»، «توانمندی جامعه مدنی» و «مسئولیت اجتماعی شهروندان» برآمده از همین واقعیت گریزناپذیر است. افق‌های ناشناخته و ناگشوده مدام در حال پیدایش و گسترش است. 🔹بحران‌های جدید زیستی و اقلیمی و اجتماعی در دور و نزدیک جهان اکنون مشهود و مشهورند؛ پیدایش و گسترش «ویروس کرونا» که در کمتر از چند ماه در عالم از مرحله اپیدمی (همه‌گیری) به پاندمی (عالم‌گیری) رسید و ذهن و روان و زندگی جامعه ایرانی را از روال متعارف به وضعی متفاوت کشاند، از این شمار است. کرونا تنها بر سطوح سخت و فیزیکی ننشسته و فقط مجاری تنفسی شهروندان ما را در معرض تهدید قرار نداده است؛ کرونا به همه لایه‌های معرفت، دانش، نگرش، سنت، آیین و مناسبات فردی و اجتماعی و حاکمیتی وارد شده و پرسش‌ها و روش‌های جدیدی در برابر همه نهاده است. 🔸ویروس کرونا ما را مجبور کرده است که چیزهای نو بیاموزیم و به شیوه‌های نو زندگی کنیم. مسئولیت بزرگ ما در خانه، در اجتماع، در آموزش، در کسب‌وکار و در مدیریت و حکم‌راندن این است که چگونه از «مرزهای زندگی برای همه» حفاظت کنیم. 🔹پرسش‌ها و مسئولیت‌ها در همه‌جا و از سوی همه یکسان فهمیده نمی‌شود و نتیجه آن‌که، به‌سادگی سر از اقدام مشترکی درنمی‌آورد. مسئله کرونا اگرچه ابتدا در حوزه سلامت به‌چشم آمد، اما با شتاب به میدان‌های سیاست، مدیریت، ‌اقتصاد و اجتماع وارد شد. اکنون اپیدمی و پاندمی دیگر رویدادهای اقلیمی و سرزمینی برای کرونا نیستند؛ مرزهای معرفت دینی، آرامش ذهنی و روانی، همبستگی اجتماعی، معیشت و کسب‌وکار، امنیت ملی و مدیریت سیاسی هم به‌صورت همه‌گیر و عالم‌گیری درگیر کرونا شده‌اند. کرونا چه زود برود و چه دیر بماند، «جهان زیستی» دیگر خلق کرده است؛ جهان زیستی که در آن خطراتی دیگر، بایدها و نبایدهایی دیگر و به‌طور خلاصه «ادراکی دیگر» ایجاد شده است. ولی پرسش این است که آیا ادراک مشترکی از «آینده کرونا» در جامعه ما شکل گرفته است؟ ⚜️ @taammolat74
🔰 در فراگیری کرونا از چه بترسیم و از چه نترسیم؟ ✍️ دکتر هادی خانیکی 🔘 بخش ۲ از ۲ 🔸حاکمیت، نهادهای مدنی و حتی غالب شهروندان در این روزها به‌درستی از «خطر شیوع کرونا» سخن می‌گویند، اما به‌نظر نمی‌رسد که در عمل، یک مسئله و یک راه‌حل را در آن زمینه دنبال کنند. به زبان دیگر، گویی یک احساس، یک ادراک از کرونا و یک اقدام برای مهار بحران کرونا و وضعیت آینده آن در همه‌جا میدان‌دار نشده است. مشخص نیست که در این میان از چه، باید در کجا و تا چه حد ترسید و از چه چیز نباید ترسید. زمان ارتباطات بحران، شیوه آگاهی‌دادن و سازوکارهای آموزش همگانی و جلب مشارکت شهروندان کجاست؟ 🔹ابعاد ناشناخته اما گسترده و درهم‌تنیده بحران کرونا ایجاب می‌کند که اشتراک نظر و همکاری در سه‌ سوی نهادهای مدنی، شهروندان و نهادهای حاکمیتی پیرامون «میزان جدی‌بودن بحران» و در عین حال «توانایی عبور از آن» به‌وجود آید. باید این فهم از مسئله کرونا را به اشتراک گذاشت که کرونا خطر جدید جامعه و جهان ماست اما می‌توان با رویارویی سنجیده و فعالانه و به‌هنگام با آن، افق‌هایی تازه به‌ روی زندگی گشود. به‌گفته نیچه «آنچه تو را نکشد تنها قوی‌ترت می‌کند». 🔸از زاویه ارتباطات، اکنون دو پرسش در این مواجهه پیش ‌روی ماست: نخست اینکه در سه حوزه نهادهای حاکمیتی، جامعه مدنی و عموم شهروندان، در شرایطی که جامعه گرفتار «ضعف سرمایه اجتماعی» از جمله اعتماد، همبستگی اجتماعی و امید به آینده و «ناکارآمدی مرجعیت‌های سیاسی و ارتباطی» است، چگونه می‌توان ادراک از بحران کرونا و شیوه‌های مهار آن را در دو سوی نهادهای رسمی و مردم، به هم نزدیک کرد؟ دوم اینکه در میانه دو راهبرد رایج کنونی یعنی «مدیریت ترس» یا «عادی‌سازی»، چطور می‌توان راهی ترکیبی و معطوف به حساس‌شدن جامعه و مشارکت فعال شهروندان در عبور از بحران برگزید؟ واقعیت آن است که جامعه برای این کار هم نیازمند «امید به آینده» و هم تشنه «صداقت در فهم وضع خویش» است؛ پس برای آنکه بتواند خطر پیش‌ رو را به‌خوبی حس کند و در دفع آن به‌درستی بکوشد، باید نوع امیدوارانه‌ای از کنش عملی مبتنی بر صداقت در سه سطح حاکمیت، جامعه مدنی و شهروندان، سامان بگیرد. ⚜️ @taammolat74