eitaa logo
تاملات
761 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
346 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📮از شیخ بهایی پرسیدند: سخت می گذرد چه باید کرد؟ گفت:خودت که می گویی سخت "می گذرد" سخت که نمی ماند! پس خُدا رو شکر که می گذرد و نمی ماند...@taammolat74
🔰فرادستی یا هژمونی چیست؟ تسلطی از سلطه‌جويی بورژوازی 🔸اولین بار مفهوم هژمونی را آنتونی گرامشی برای این سبک از تسلط به کار برد، مفهومی برای توصیفِ تسلط طبقه‌ای از جامعه که بر مابقی طبقات جامعه صورت می‌گردد ولی متفاوت از تسلط‌های دیگر است، چرا که نه با زور صرف بلکه با اعتقاد به صحت و درستی آن و کاملاً با اشتیاق و از روي میل صورت می‌گیرد. 🔹گروه فرادست و مسلط، از نظر اقتصادی فقط جامعه را تحت نظارت خود نمی‌گیرد، بلکه شیوه‌ی نگرش خود را به جوامع و انسان‌ها به عنوان بهترین نظر تزریق و القاء می‌کند. 🔸سرمایه‌داری و بورژوازی در واقع بین اندام زیبا و منازل و وسایل شیک و زیبا و خریدهای انبوه با شعور، فهم و دوست داشتنی بودن انسان‌ها رابطه‌ی معنادار برقرار می‌کند. باورهایی از این دست که فقط زنان زیبا جواهرات را دوست دارند، زنان با سلیقه از دکورها و وسایل خانه‌شان تشخیص داده می‌شوند، جهزیه‌های بزرگ نشان دهنده‌ی دختران مهم و عزیز خانواده است، جواهرات سنگین هدیه‌هایی از جنس عشق‌های اصیل است، برای تشخیص شخصیت یک فرد به کفش‌های او نگاه کنید، هر شخصی برندشناس نیست، جتلمن‌ها را از ساعت‌ها و ادکلن‌های خاص بشناسید و ... 🔹در واقع بین تمام این کالاها و اشیاء با روان و روح و شخصیت معنی می‌سازند و به خورد جامعه می‌دهند، زیبایی را به گونه‌ای تعریف کرده‌اند که متناسب با سود و فروش محصولات خود باشد و دردناک اینجاست که طبقه‌ای که قربانی این سیستم و تبعات آن است خود حامي و طرفدار سیستم می‌شود. او از وضعیت دفاع می‌کند و معناهای بیشتری هم خود به معناهای ديگرش می‌افزاید. ♦️هژمونی در واقع سلطه‌جویی ذهنی و مادی سرمايه‌داری و مبارزه با آن مهمترین قدم برای تغییرات ريشه‌ای است. ⚜ @taammolat74
🌷🌷🌷 خدای من... کمی پایین بیا و روی این نیمکت کنارم بنشین کمی دستم را بگیر کمی شانه‌هایم را بفشار کمی از گریه‌هایم را تماشا کن میدانی؟ عجیب گرفته‌ام رهایم نکن... ⚜ @taammolat74
🔰 سعدی در عصر خشونت ✍ احسان رضایی 🔸معمولاً وقتی اساتید فن از حرف می‌زنند از شعر و هنر او می‌گویند. فوقش گاهی در مورد اطلاعات زندگی او و اینکه از فلان بیت می‌شود فهمید که سعدی چه کار کرده و چند سالش بوده یا نه. 🔹اما یک چیز مهم در مورد سعدی که معمولاً یادمان می‌رود، این است که سعدی این اشعار مثل قند خودش را در یکی از سختترین دورا‌نهای حیات ملت ایران سروده است. سعدی در عصر پرآشوب حملۀ مغول زندگی می‌کرد. عصری پر از خشونت. 🔸جایی در ابتدای باب پنجم از «بوستان» سعدی دربارۀ یک دوست اصفهانی‌اش می‌گوید که «جنگاور و شوخ و عیار» بوده و «نه در مردی او را نه در مردمی/ دوم در جهان کس شنید آدمی» و خلاصه خیلی کارش درست بوده. 🔹 سعدی می‌گوید وقتی بعد از یک مدت بیخبری رفیقش را دوباره دیده، دیده تمام موی سرش سفید شده: «چو کوه سفیدش سر از برف موی/ دوان آبش از برفِ پیری به روی». سعدی علت را می‌پرسد و جوان می‌گوید «جنگِ تَتَر» او را به این روز انداخته و بعد سعدی تصویری هولناک از ایلغار مغول‌ها (احتمالاً جنگ رمضان ۶۲۵ در حوالی اصفهان) به دست می‌دهد. 🔸منظور اینکه سعدی با چنین وحشت دایمی روزگار می‌گذرانده و احتمالاً بسیاری از سفرهای متعددش برای دور شدن از جنگ بوده. اما چیزی که سعدی در آن زمانۀ عسرت به دست داده، اصلا شباهتی به دورانش ندارد. سعدی کتاب «گلستان» را دقیقاً در سال ۶۵۶ نوشت، همان سالی که بغداد، شهر عاشقی و جوانیِ او به دست مغول سوخت و سعدی معتقد بود که «آسمان را حق بُوَد گر خون بگرید بر زمین». 🔹 سعدی در چنین حالی، در ستایش عشق و زیبایی و خوبی نوشته است. همان طور که دیگر شاعر بزرگ ما، حافظ هم درست همزمان با وقتی که تیمور داشت از سرهای کشتگان مناره می‌ساخت، آن غزلیات شاهکار را سرود. این روزها که با همه‌گیری کرونا و مصایبش دست به گریبان هستیم، گاهی به سعدی و حافظ فکر می‌کنم. به آن ذهن‌های روشنی که در سخت‌ترین لحظات هم باور داشتند که «زندگی زیباست» ⚜ @taammolat74
🔰 ژورنالیست ها از جان حوزه چه میخواهند؟ ✍ سعید شربیانی 🔸ژورنالیسم حیات خود را در حل نشدن مساله میداند. ژورنالیست‌ها از فهم درست مساله بیزارند. چرا که فهم درست مساله مقدمه حل آسان مساله است. 🔹ماموریت ژورنالیسم مشغول کردن انسانها به حل مسایل ساختگی است. ژورنالیست ها با نقاب مسوولیت به انجام ماموریت خود مشغولند. 🔸ژورنالیست‌ها از مشغول کردن آدمها به مسائلی که ساخته دست آنهاست لذت میبرند. ژورنالیسم نوعی سادیسم نیز هست دیگر آزاری با مسائلی که واقعا مساله نیستند. 🔹 ژورنالیسم را می شناسند و به ژورنالیست ها همان گونه مینگرند که لایقند. شأن بزرگان برتر از ژورنالیسم است. تنها افراد میان‌مایه اند که از بودن در کنار ژورنالیست‌ها خوشحالند. ظاهرش آنست که ژورنالیست‌ها در کنار آنهایند. 🔸سیره ژورنالیست‌ها بر همین پایه است. می‌نمایند که در کنارت هستند در حالی که تو در کنار آنهایی. بزرگان هیچ گاه در کنار کسی قرار نمیگیرند مگر آنکه بزرگتر باشد. هنر ژورنالیست‌ها این است که کسی را بزرگ کنند ودر کنارش بایستند و با او عکس بگیرند مصاحبه کنند و... . 🔹اما بزرگی که خود و دیگران او را به بزرگی شناخته‌اند نیازی به ژورنالیست‌ها ندارد. انسانهای خُرد که سودای بزرگی دارند تمنای خود را از ژورنالیست ها میطلبند. آنها ژورنالیست‌ها را به اندرونی خود راه می دهند تا بلکه در کنار آنها به نان و نوایی برسند غافل از آنکه پیشتر شده اند. 🔸ژورنالیست‌ها با این وعده که آنها را بزرگ خواهند کرد به اندرونی آنها راه پیدا میکنند و اینگونه از دل اندرونی برای بیرونی ها مساله میسازند. 🔹 ژورنالیسم با اندرونیات بیوت ارتزاق میکند. با مساله سازی مباحث اندرونی تغذیه میکند و اینگونه روز به روز فربهتر نیز میشود. ♦️ژورنالیسم نوعی خاله زنک بازی مدرن است اما چون مدرن است مثل هر پدیده مدرن دیگر زشت نیست. از ژورنالیسم بیشتر در حوزه هنر و ورزش شنیدهایم. اما چندی است که پای نوع مبتذل آن به حوزه نیز باز شده است. فهم رابطه حوزه و ژورنالیسم دارای ظرافت هایی است. 🔸بزرگان حوزه به احترام بزرگی خویش از ژورنالیسم در پرهیزند پس ژورنالیستها به سراغ چه کسانی در حوزه میروند؟ پای ژورنالیسم را چه کسانی به حوزه باز کرده است؟ ژورنالیسم با کدام عنصر حوزوی رابطه دوستانه دارد؟ ژورنالیست ها در حوزه به دنبال انجام کدام ماموریت هستند؟ 🔹به نظر می رسد آنان که سودای بزرگی در سر دارند شکار اول این جریان ژورنالیسم هستند. ژورنالیسم با زبان گویای بی زبانی به آنها وعده میدهد، وعده بزرگ شدن. بزرگ سازی میکنند و بعد بزرگان خودساخته را به جان هم می اندازند. اما چرا نمیدانند راه بزرگ شدن، دست کم در حوزه این نیست. 🔸این را ژورنالیست ها نمیدانند، چون حوزه را نمیشناسند. چون حوزه را با فوتبال و سینما اشتباه گرفته اند. فکر کرده اند حوزه هم جای است. سلبریتی ها احمق‌اند چون بازیچه ژورنالیست‌هایند. اما از آنها بدتر کسانی اند که در حوزه به دنبال سلبریتی بازی اند. راه بزرگ شدن را طیفی از حوزوی ها چرا نمیدانند؟ همین قدر بدانند که بودن در کنار ژورنالیست ها آنها را در خُردی نگه خواهد داشت. 🔹 لهو و لعب کار ژورنالیست‌هاست. اهل حوزه باید با چشم پوشی از چشم بندی ژورنالیست ها، به دنبال بزرگانی بگردند که ژورنالیست ها هیچ گاه به سراغ آنها نخواهند رفت و از آنها اسمی به بزرگی نخواهند برد. 🔸آنان که آرزوی تعالی و بزرگی در سر دارند باید به خودسازی علمی و معنوی بپردازند. برای پیشینیان جز این نبوده برای ما هم جز این نیست و مباد که در آینده نیز جز این باشد. ⚜ @rozaneebefarda@taammolat74
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صدای تتلو را بشنویم... ✍ مجید حسینی 🔸من قضيه را ميفهمم! تو بي صدايي، نسل تو سری خورده‌اي، پيام تبعيض عليه روياهای موفقيت و پول و ثروت و آينده، كه يك عده مي‌برند، اما يك نسل بي سهم مي‌شوند‌. 🔹 تو لحظه‌ای كه به خانواده فحش دادي، تو سري يك مشت بچه بی‌صدا را جواب دادی، لحظه‌ای كه زن‌ها فحش دادي، تو سری يك مشت، دختری كه كالا شده بودند را جواب دادي، و لحظه اي كه به سياسيون فحش دادی، به گسترده يك طبقه بي سهم از كل ثروت كشور را جيغ زدی! 🔸اما آقای تتلو؛ به همه اينها فحش بده! اما از يك خانواده آزاد دفاع كن، از يك زن مستقل و قوی دفاع كن و از يك سياست عادلانه دفاع كن! هر چه سفت است دود می‌شود و به هوا مي رود، جاي اينها كه می‌زنی ، چيزي بگذار، وگرنه آدم‌هایی كه زندگيشان، زندگی تو است، تتلو معروف نخواهند شد، آنها كه شبيه تواند، نابودتر خواهند شد؛ بی آينده‌تر و بی‌نفس‌تر!! ♦️آقاي تتلو؛ يك روزی بخوان: جاي مردان سياست بنشانيد درخت! 🔸آن روز تو به همه علف‌های هرز فحش بده، با زبان له شده‌ها ، با زبان بی‌ابروها، با زبان بی كس‌ها فحش بده، اما جايش، از يك رؤيا دفاع كن؛ رويای لحظه‌ای كه همه انها كه خودشان را تتلو مي‌فهمند، بتوانند، تتلو شوند، و آينده داشته باشند؛ وگرنه تو هم، ضد آنها خواهی بود؛ نسل بی‌آينده را، بی رويا ، نابودتر خواهی‌كرد؛ حداقل تو به طرفداران بی صدايت رحم كن؛ اين پولپرست‌ها ، به اين بچه‌ها رحم نخواهند كرد. @taammolat74
🔰 مصاف با عقلانیت انقلابی 🔸کار بسیار خوب و پسندیده روزنامه که در این شماره پرونده ویژه خود را به نقد آقای و موسسه پرداخته است. 🔹نقد درون گفتمانی به صورت سازنده و با هوشمندی و عقلانیت، موجب رشد و ارتقا خواهد بود. ⚜ @taammolat74
🔰تخصص چندگانه و نقد رائفی‌پور ✍امید رامز 🔸مدت زیادی نگذشته از زمانی که اجماع افکار عمومی بر علیه "تخصص چندگانه" و مشی سیاسی و شخصی شکل گرفته بود، اما آقایان برای "جناب رییس" رپورتاژ رفتند. ناراضی بودید؟ به احترام اخلاق حرفه‌ای برگه استعفا را امضا می‌کردید. 🔹با این روشِ "پرونده‌"سازیِ آقایان، کسانی که روزنامه‌ها را به صورت جدی دنبال می‌کنند، می‌توانند انبوهی از تناقضات را در مطالب همین روزنامه، حداقل در حوزه سیاست و اقتصاد دقیقا به سبک خودشان در چند "پرونده" ردیف کنند. اما فرهیختگان را بستری می‌دانیم که باید از ظرفیتش استفاده شود. 🔸با برداشت آقایان از "تخصص چندگانه"، همچنان یک سوال از سردبیر این روزنامه بی‌پاسخ مانده: چرا ایشان در همه حوزه‌های تخصصی سرویس‌های روزنامه اعم از فرهنگ، سیاست‌خارجه و روابط بین‌‌الملل، سیاست داخلی، سینما، ورزش، هنر، اجتماعی و اقتصادی، که هر کدام نیاز به دانش و پژوهش عمیق دارد، اظهار و اعمال نظر می‌کند و مطالب را کم، زیاد، ویرایش یا رد می‌کند؟ @taammolat74
🔰 در باب هدف نقد رائفی‌پور ✍ مصطفی شریفی 🔸روزنامه فرهیختگان طی دو یادداشت به نقد آقای رائفی‌پور پرداخته است. 🔹برای اینکه هدف فرهیختگان از این نقدها چیست؛ میتوان گزینه‌های مختلفی را ذکر کرد از نقد برای بهبود یک مس تا تاش برای تقابل با یک فرد شناخته شده و جلب توجه در فضای رسانه و... 🔸اما به نظر بنده این اقدام می‌تواند در راستای پروژه است. رائفی‌پور برای اینکه یک فرد وسط شناخته شود تا بتواند مجری برنامه نود سیاسی باشد به این حمله‌ها و نقدها از سوی جریان اصول‌گرایی نیاز دارد. ⚜ @taammolat74
🔉 فایل صوتی| اضطرار به حجت 🔶 سخنرانی| حجت الاسلام علی صفایی حائری(ره) 🔹قسمت هشتم 🔹🔹انتظار از حجت موجب تحول در زندگی می شود ؛ سوال اینجاست که چگونه تحول صورت می گیرد و با چه وسیله‌ای می توان به تحول رسید؟! ...اضطرار به حجت، افتقار به خدا را در بر می آورد؛ به عبارت ساده تر امام شناسی فقر الی الله را می آورد. از آن طرف هم، خدا استغناء از انسان دارد و در عین استغناء، اشتیاق به ما»🔹🔹 ⚜️ @taammolat74 👇👇👇
4_5913549799084262935.mp3
8.84M
🔊 فایل صوتی | اضطرار به حجت سلسله سخنرانی حجت الاسلام حائری (ره) 🔸رسول دو کار می کند: هم اصر و بارهای سنگین را بر می دارد و هم زنجیرهایی که گریبانگیر است را باز می کند. 🔸چه شده که عمل نمی کنیم؟! آیا در ما فهم نیامده است؟! آیا در ما عشق نیامده است؟! یا عشق بزرگتر نیامده که نمی توان عمل کنیم و چه چیز باعث می شود در هنگام عمل کم بیاوریم؟! 🔸باید مشخص کرد چه چیز باعث می شود عمل خوب و حسنات را انجام ندهیم و از صالحات باز بمانیم؟! 🔸استقامت در امر خیلی سنگین است.ما در جریان حرکت و برای رسیدن به غایات خود مشکلات بسیاری خواهیم داشت.چه مشکلاتی و مصائبی که از خارج است و چه مشکلات تکلیف که باید صبر کرد.هم صبر در برابر تکالیف و هم صبر در برابر مشکلات و مصائب را از ما می خواهند. ورع را از ما می خواهند. 🔸حذر حالت باطنی برای کسی است که فهم کرده که تمامی دنیا راه نیست.نظام و قانون مندی است.اندازه ها وجود دارد پس حدود وجود دارد. ورع چه در برابر زینت های دنیا و چه در برابر نفسانیت ما هر دو لازم است. 🔗 برای شنیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜ @taammolat74
13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸 🌷🌷🌷 گاهی گمان نمی‌کنی ولی خوب می‌شود گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود... ‌ ‌ ✅دوم اردیبهشت سالروز تولد قیصر امین پور شاعر معاصر ایران‌ ‌ 🔻کدام شعر قیصر امین‌پور را به یاد دارید و دوست دارید؟! ⚜ @taammolat74